در این بلوک یادگیری قصد داریم بازاریابی محتوایی را برای کسانی که قصد دارند با این شاخه از مارکتینگ آشنا شوند و از آن در کسبوکار یا حرفه خود استفاده کنند، به صورت کامل توضیح دهیم و . در جلسه اول بازاریابی محتوا، میخواهیم مروری کلی بر مفاهیم بازاریابی محتوا و اهمیت آن در دنیای کسبوکار امروز داشته باشیم همچنین اهداف و مزایای بازاریابی محتوا را بیان کنیم و آموزش بازاریابی محتوا داشته باشیم.
با مراجعه به واژهنامه کالج تپسل، میتوانید با تمامی اصطلاحات موجود در پست، آشنا شوید.
بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسبوکار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد و هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است. جذب مخاطب در این استراتژی، با ارائه محتوای ارزشمند انجام میشود.
برای داشتن یک بازاریابی محتوای موفق، به برنامهریزی دقیق نیاز خواهید داشت. هنگام ایجاد محتوا، باید نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:
به طور کلی، مراحل زیر باید برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا انجام شود.
ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات در چیست؟ بازاریابی محتوا از جهات مختلف از تبلیغات متمایز است. در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانههای تحت مالکیت کسبوکارها پخش میشوند، اما درصورتی که محتوای مربوطه در رسانههای دیگر پخش شوند، تبلیغات نام میگیرند. همچنین، استراتژی بازاریابی محتوا، برخلاف تبلیغات که تهاجمی است، بیشتر جذبکننده است و باعث مزاحمت و ناراحتی مخاطبین نمیشود. علاوهبر این، تبلیغات بسیار پرهزینه است، در صورتی که بازاریابی محتوا هزینه چندانی ندارد.
بازاریابی محتوا به کسبوکارها کمک میکند برای افزایش ترافیک وبسایت و تولید lead، از منابع قابلاعتماد و مقرونبهصرفه استفاده کنند و آن منابع را مدیریت کنند. البته تنها راه افزایش ترافیک وبسایت، پستهای وبلاگ نیست.
هرچه مخاطبان به اطلاعاتی که ارائه میدهید، بیشتر اعتماد کنند، احتمال خرید محصولات توسط آنها نیز بیشتر خواهد شد. همچنین، هنگامی که خوانندگان بهطور مداوم محتوای یک برند را میخوانند، دیدگاهشان نسبت به آن برند نه تنها از لحاظ اعتبار، بلکه از لحاظ علاقه به آن برند نیز تغییر خواهد کرد.
یکی از رایجترین اهداف بازاریابی محتوا، افزایش آگاهی از برند است. در واقع، هدف اصلی این است که مخاطبین، محتوای ارزشمند تولیدشده را ببینند و نسبت به آن عکسالعمل نشان دهند. این موضوع، نشاندهنده میزان تخصص یک شرکت است. محتواهای مرتبط با این هدف، میتواند در قالبهای زیر ایجاد شوند:
اندازهگیری این هدف بسیار سخت است. با این وجود، با تلفیق یک سری دادهها و معیارها (KPI) با یکدیگر، میتوان میزان آگاهی از برند را اندازهگیری کرد.
درباره آگاهی از برند بیشتر بدانید
با تولید محتوای باکیفیت، مخاطبان بیشتری جذب وبسایت شده و میزان ترافیک افزایش مییابد. الگوریتم موتورهای جستجو همواره در حال تغییر است. اما تا زمانی که شما بهصورت مداوم محتوای مرتبط و آموزنده با کلیدواژههای مناسب ایجاد میکنید و محتوای خود را بهروزرسانی میکنید، در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار خواهید گرفت. این موضوع، باعث افزایش دیده شدن از طریق بهبود سئو (SEO) میشود.
چگونه محتوای ناموفق را دوباره زنده کنیم؟
ایجاد اعتماد و آگاهی، لازمه هر کسبوکار است، اما شاید مهمترین هدف اغلب کسبوکارها، تولید lead بهعنوان نتیجه بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا باعث میشود افراد غریبه از طریق اطلاعات مفید و آموزنده محتواها، کسبوکار شما را پیدا کنند. تبدیل ترافیک وبسایت و وبلاگ به Lead و درنهایت پرورش lead ها در چرخه خرید و تبدیل آنها به خریدار، یکی از مهمترین اهداف بازاریابی محتوا است.
محتواهای مرتبط با این هدف میتوانند در قالبهای زیر ایجاد شوند:
ساختار تیم محتوا - جلسه 13 بازازیابی محتوا در کالج تپسل بخوانید
Lead ها در فرایند بازاریابی نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند، اما lead های بیکیفیت شما را به جایی نمیرساند. شما باید خریداران واقعی را جذب کنید. نکته مثبت در بازاریابی محتوا این است که تنها افرادی که به کسبوکار و زمینه تخصصی شما علاقهمند هستند، محتوای شما را دنبال میکنند. بنابراین، کسانی که درباره کسبوکار شما در مرورگر جستجو میکنند، محتوای شما را مشاهده و در فرم موردنظر، ثبتنام میکنند، افرادی هستند که تیم فروش باید بر روی آنها سرمایهگذاری کنند.
lead ها را از طریق سفر مشتری ایجاد کنید. سفر مشتری (Buyer’s journey)، شامل سه مرحله اصلی آگاهی، ملاحظات و تصمیمگیری است. توجه به محتوای ارائه شده به مخاطب در هر مرحله از سفر مشتری به دنبال کردن مشتری تا پایان قیف فروش کمک میکند.
1. مرحله آگاهی: کاربر تازه متوجه شده است که یک مشکل دارد و برای پیدا کردن راهحل، در گوگل جستجو میکند. پس از این جستجو، وبلاگ شما را پیدا میکند و شروع به خواندن محتوای مربوطه میکند. سپس، برای اطلاع دقیقتر، به عنوان مثال، یک کتاب الکترونیکی دانلود میکند. تا به اینجا، تخصص خود را نشان داده و اعتماد مخاطب را جلب کردهاید.
2. مرحله ملاحظات: کاربر در این مرحله، راهحل مشکل خود را ارزیابی میکند و تعدادی از ویدئوهای شما را تماشا میکند. در این مرحله، کاربر مطمئن شده است که شرکت شما میتواند مشکلش را حل کند.
3. مرحله تصمیمگیری: در این مرحله، کاربر پس از ارزیابیهای مختلف، تصمیم به خرید یا استفاده از خدمات شما میگیرد. شما موفق شدید با استفاده از بازاریابی محتوا، کاربر را به خریدار تبدیل کنید.
یکی از بهترین راههای افزایش دیده شدن، اشتراکگذاری محتوای تولیدشده توسط مشتریان و lead ها است. قابلیت اشتراکگذاری، یکی از بهترین مزایای بازاریابی محتوا است. این اشتراکگذاری ممکن است بهصورت فوروارد ایمیل یا اشتراک یک پست در شبکه اجتماعی صورت گیرد. هرچه محتوای شما در بین افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود، به نفع شما خواهد بود.
کدام کسبوکار از بازدیدهای مجدد کاربران، سود نمیبرد؟ اغلب مردم به وبسایتهایی بازمیگردند که میشناسند و اعتماد دارند. زمانی که محتوای آموزنده و مفید ایجاد میکنید، ارتباط شما با مخاطبان برقرار میشود و به یک منبع قابلاعتماد تبدیل میشوید. تولید محتوای مفید و جذاب بهصورت هفتگی، منجر به بازگشت بازدیدکنندگان برای دریافت مطالب مفید میشود. استراتژیهایی نظیر ایمیل مارکتینگ و ایجاد جوامع آنلاین در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. هرچه مخاطبان را بیشتر درگیر کنید، به نفع کسبوکار شما خواهد بود.
محتوای خوب برای موفقیت سایر استراتژیهای بازاریابی نیز مهم تلقی میشود. بهعنوان مثال، بهینهسازی موتورهای جستجوگر یا SEO و بازاریابی در شبکههای اجتماعی ازجمله استراتژیهایی است که بهشدت تحت تاثیر محتوای خوب است. همچنین، این روش میتواند در فرمتهای مختلفی نظیر برگههای پرینت شده، موبایل، ویدئو و شبکههای اجتماعی ایجاد و توزیع شود.
بازاریابی محتوا تنها نیاز به صرف زمان دارد. این روش ازلحاظ اقتصادی، بسیار مقرونبهصرفه است. هزینه بازاریابی محتوا، 62 درصد کمتر از روشهای بازاریابی سنتی است، اما تاثیرگذاری آن در ایجاد lead، سه برابر است. ممکن است در ماههای اول، نتیجه دلخواه را بدست نیاورید، اما با گذشت زمان، میزان بازگشت سرمایه حاصل از این نوع بازاریابی افزایش مییابد.
همانطور که گفته شد، موفقیت در بازاریابی محتوا، فراتر از جستجو کردن، نوشتن و انتشار محتوا است و نیازمند برنامهریزی دقیق است. اجرای گامهای زیر برای این برنامهریزی ضروری است:
هدف شما از برنامهریزی برای بازاریابی محتوا چیست؟ چرا محتوا ایجاد میکنید؟ پیش از شروع برنامهریزی، باید اهداف خود را مشخص کنید. این کار، به شما در مشخص شدن بهترین استراتژی کمک میکند. میتوانید برای پی بردن به اهداف صحیح، الگوهای موجود در وبلاگ HubSpot را دانلود و مشاهده کنید.
برای ایجاد یک برنامه موفقیتآمیز، باید مخاطبین هدف خود را بهعنوان یک شخصیت خریدار، بهصورت واضح مشخص کنید. این مرحله برای کسانی که به تازگی آغاز به کار مارکتینگ کردهاند، بسیار مهم است. با شناخت مخاطبین هدف خود، میتوانید محتوای مرتبطتر و ارزشمندتری برای آنها ایجاد کنید. درصورتی که یک بازاریاب باتجربه باشید، هدف شما ممکن است متفاوت از سایرین باشد. آیا میخواهید گروهی جدید از مردم را هدف قرار دهید یا مخاطبین هدف قبلی خود را گسترش دهید؟ آیا میخواهید همان مخاطبین هدف را حفظ کنید؟
یک سیستم برای مدیریت محتوا در نظر داشته باشید که شامل مدیریت ایجاد محتوا، انتشار و آنالیز آن باشد. نرمافزارهای HubSpot، CoSchedule و WordPress ازجمله سیستمهای مدیریت محتوا محسوب میشوند که WordPress در بین ایرانیان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
برای موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا، به گروههای مختلفی از متخصصین نیاز دارید. درباره این موضع در جلسات آینده بلوک بهصورت کامل صحبت میکنیم اما بهطور کلی میتوان نیروهای موردنیاز را به چندین دسته زیر تقسیم کرد:
این مرحله، شروع ایده پردازی برای ایجاد محتوای مناسب است. ابزارهای زیر میتوانند در این مرحله به شما کمک کنند:
گزینههای بسیار زیادی برای تولید محتوا وجود دارد. بهطور کلی میتوان، محتوا را به سه دسته نوشتاری، بصری و صوتی تقسیم کرد. با ترکیب هر یک از این سه نوع محتوا، فرمتهای جدید ایجاد میشود. پست وبلاگ، ایبوک، اینفوگرافیک، ویدئو، فایل صوتی و … از محبوبترین فرمتهای محتوایی بهحساب میآیند که در جلسات آینده، بهصورت مفصل درباره هر یک از آنها صحبت خواهیم کرد.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
محتوای تولیدشده میتواند در بخشهای زیر منتشر شود:
بازاریابی محتوا، مختص به ایجاد و انتشار انواع مختلف محتوا نمیشود، بلکه سازماندهی و مدیریت محتوا را نیز شامل میشود. راه مدیریت بازاریابی محتوا، استفاده از تقویم محتوایی است. با استفاده از تقویم محتوایی، در مسیر درست بازاریابی محتوا قرار میگیرید. میتوانید از تقویم رایگان موجود در بلاگ HubSpot استفاده کنید. سپس، یک تقویم برای محتوای شبکههای اجتماعی خود ایجاد کنید تا محتواهای خود را در سایتها و کانالهای دیگر تبلیغ و مدیریت کنید.
انتشار بهموقع محتواها را نادیده نگیرید. بسیاری از بازاریابان موفق، بر مرتبط ساختن محتواها با مناسبتهایی نظیر سال نو، شب یلدا و … تاکید دارند، اما شما نباید خود را به این مناسبتها محدود کنید. ممکن است مناسبتهایی در تقویم وجود داشته باشد که برای مخاطبین هدف شما جذاب باشد. بهعنوان مثال، انتشار یک پست درباره کتاب در روز کتابخوانی میتواند ایده خوبی باشد. بنابراین، علاوهبر انتشار مرتب محتواها، به انتشار محتواهای مناسبتی که ممکن است مورد علاقه مخاطبین باشد نیز توجه کنید.
ابزارها و تکنولوژیها به انجام سادهتر کارها کمک میکنند و منجر به صرفهجویی در زمان میشوند. بهطور کلی، تمامی ابزارهای موردنیاز برای بازاریابی محتوا، به چهار بخش زیر تقسیم میشوند:
در اولین جلسه از بلوک جدید، مقدمهای از بازاریابی محتوا و برنامهریزی موردنیاز برای موفقیت در این زمینه را بیان کردیم. موفقیت در استراتژی بازاریابی محتوا، نیازمند نظم، زمان و خلاقیت است. در جلسه آینده، درباره انواع محتوای بصری و شنیداری صحبت میکنیم. برای تقویت بازاریابی محتوای خود با ما همراه باشید.
برای اطلاع از جلسات جدید این بلوک، در فرم سمت راست ثبتنام کنید.
خوشحال میشیم که نظرات و پیشنهادهای خوبتان را در قسمت نظرات با در میان بگذارید.
47 ديدگاه نظر دهيد
بخش “انتخاب مخاطب هدف” به نظرم خیلی پیچیدگی داره و همیشه برام کلی سوال ایجاد میکنه!
هنوز نتونستم به یه روش صحیح و استاندارد برسم و با حدس و گمان پیش میرم. میشه پرسوناهای مختلفی تعریف کرد، ولی این اطلاعات به بهبود نیاز داره و باید با گذشت زمان به نتایج قطعی تری رسید. بیزینس های مشابه مخاطب های نزدیک به هم دارند ولی هر کدوم این نتایج و تحقیقاتو فقط برای خودشون انجام میدن. ای کاش این اطلاعات بین تمام بیزینس ها مورد بررسی قرار میگرفت تا بتونیم مخاطبین این فضای کسب و کارو بهتر بشناسیم.
سلام. عالی بود استفاده کردم ازمطالبتون.موفق باشین.
ضمن درود و ادب وسپاس از سرکار خانم قاسمی
مطالبتون بسیار ارزنده و مفید بود
ایکاش فایلهای صوتی و ویدیویی این اموزشها رو هم تهیه کنید
بسیار سپاسگدارم از اموزش مفیدتون
پرانرژی و شاد باشید
سلام خدمت شما
ممنون از نظر لطف شما ، خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شما بوده
بله حتماً، در دستور کار قرار داره 🙂
با آرزوی موفقیت برای شما
عالی بود در یک کلمه
من تعرفه ها رو نمیتونم از سایت پیدا کنم… ای کاش اول به طور کامل لیست قیمتها تو سایت بود
سلام
متوجه منظورتون نشدم، کدوم سایت؟
ممنون میشم توضیح بدین
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مورد رضایت شما بوده
خیلی مقاله مفید و کاربردی بود. برخلاف سایر مقاله های تکراری که در سایت های دیگه میبینم و همش تئوری هستند اما این مقاله برام مفید بود و مشتاقانه دنبال میکنم. ممنون
سلام
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مطالب مورد رضایت شما واقع شده. منتظر نظرات و پیشنهادهای خوبتون هستیم
سلام میخواستم در خصوص ساخت یک تیزر تبلیغاتی از مشاوره تون استفاده کنم
اگه ممکنه با من تماس بگیرید
سلام
به بخش فروش اطلاع داده شد تا با شما تماس بگیرن
با سلام من این کار و تازه شروع کردم و دوره ها و سایت های مختلف و چک کردم
متشکرم از مطلب جامع و تقریبا کاملی که منتشر کردید.
اگر دوره آموزشی هم باشه که با مطالعه مطالب و به صورت رفع اشکال و یا مشاوره باشه متشکر میشم اطلاع بدید.
لطفا این سایت و در صورت تمایل ببینید و اگر نظر کارشناسی داشته باشید خوشحال میشم بفرمایید
سایت من
ciprotech.com
سپاس
سلام
خیلی ممنون از نظر لطف شما
خوشحالیم که براتون مفید بوده
موفق باشید
سلام من هنوزمطلب رو نخوندم! چون اصلا با این وضع صفحه ارایی شما نمیتونم بخونم! نصف بالای صفحه رو اومدید لینک رای دادن به این سایت گذاشتید بدون علامتی برای مخفی کردن یا کنار گذاشتن/ دقیقا پایین همین اومدید چارت و مراحل این مقالات و اموزش ها رو گذاشتید! خب خودتون فکر نمیکنید ما چطوری باید الان از این مطلب درست استفاده کنیم/ وقتی بالا و پایین بخش مهمی از مطالب به وصرت پیوسته یک سری تداخلات داره!!!
امیدورام این مشکل رو سریع پیگیری کنید تا بنده بتونم مطاعه کن و بعد نظری اگر داشتم حول مطالب خدمتتون عرض کنم!!!
سلام
وقتتون بخیر
ممنون که اطلاع دادین، این مورد برطرف شده
ممنون میشیم مطالعه بفرمایید و در صورتی که مشکلی وجود داره،اطلاع بدین حتماً
سلام
ممنون از اینکه اطلاع دادین
لینک راگیری برداشته شده، فهرست مطالب هم در تمامی سایتهای معتبر خارجی و داخلی بسیار رایج هست تا خواننده بتونه با یک نگاه عناوین مطالب گفته شده رو ببینه و اگه تایتل خاصی مد نظرش هست، سریعاً با کلیک روی تایتل، اون بخش رو بخونه . با یه کلیک میتونید این چارت رو پنهان کنید اگه اذیتتون میکنه
اگه بازم مشکلی بود، حتماً اطلاع بدین
ممنون از شما
روان، دسته بندی شده و منظم
من به عنوان یه تازه کار که با این حوزه آشنا نیستم بسیار استفاده کردم. مخصوصا معرفی ابزار ها و وبسایت ها خیلی مفید بود دقیقا همون چیزی که دنبالش بودم . ضمن اینکه ابریویشنهای حوزه خودتون رو همونجا توضیح دادین (خیلی مورد پیش پا افتاده ای هست ولی برای افرادی مثل من خیلی کار راحت شده و نیاز به سرچ مجدد نیست)در ادامه مباحث خوبی رو مطرح کردین
ممنونم و موفق باشید
سلام، ممنونم از نظر لطفتون
سلام
ممنون از مطلب خوبتون
من وقتی داشتم سرچ میکردم به کتاب های جو پولیتزی رسیدم که کتاب های خیلی خوبی بودن
سلام
ممنونم بابت معرفی این کتابها
یکی از بهترین تکنیک های بازاریابی محتوا اینهکه دروغ نگیم!
مثلا اگر میگیم زمان مطالعه این مطلب 7 دقیقه است، یهو 15 دقیقه نشه
البته چند نفر دیگه رو هم گفتم تست بگیرن اونها هم رکوردشون بین 15 الی 20 دقیقه بود.
شاید منظور شما این بود که اگر تند بخونیم و هیچی از مطلب نفهمیم توی 7 دقیقه تمام میشه آره؟
سلام
ممنون از تذکر شما، احتمالاً اشتباهی شده، چون ما زمان مطالعه پستها رو بر اساس استاندارد، هر 1000 کلمه، 5 دقیقه در نظر میگیریم.
ممنون از شما بابت توجهتون، اصلاح شد.
سلام
خیلی ممنون بابت دورههای آموزشی غنی و خوبی که میذارید.
جسارتاً یه درخواست دارم. امکانش هست فایل پیدیاف این جلسات رو هم بذارید برای دانلود؟
با تشکر از شما
سلام
ممنون از شما
بله، در آیندهای نزدیک امکان دانلود PDF هم قرار داده میشه
موفق باشید
با سلام و عرض ادب
من به تازگی وارد فیلد دیجیتال مارکتینگ و تولید اپ شدم تا به الان خیلی مطالبتون بهم کمک کرده میخواستم بدونم شما دوره های حضوری هم دارین یا خیر ؟
متشکرم
خیر ولی در آینده وبینار خواهیم داشت
سلام
به دنیای دیجیتال مارکتینگ خوش اومدین.
خوشحالیم که مطالب مفید بوده براتون
خیر در حال حاضر آموزش حضوری نداریم.
موفق باشید.
سلام مدتيه که مطالب شما رو پيگیري ميکنم و بسيار استفاده ميکنم ، ما براي سايت شرکت نيازمند يک نفر هستيم که کار محتوا نويسي مارو جلو ببره ، ميتونيد تو اين زمينه به ما کمک کنيد
سلام
خوشحالیم که مفید بوده براتون.
متاسفانه نمیتونم باهاتون همکاری داشته باشم. اگه کمکی از دستم برمیاد، در خدمت هستم
امیدوارم موفق باشید.
مطلب بسیار خوب و مفید بود.
ممنون از مجموعه کارنو
سلام ممنون از مطالب خوبتون،
قسمت ایده پردازی، این ابزارها برای مقالات فارسی هم قابل استفاده هستند ؟؟؟ :-؟
سلام
بله بعضی از ابزارها با استفاده از فیلترشکن البته، قابل استفاده هستن اما شاید به قدرتمندی سرچ کلمات انگلیسی نباشن…
موفق باشید
سلام
ممنون بابت مطلب مفیدتون ولی شما توی عنوان نوشتید “دوره آموزش بازاریابی محتوا” ولی در توضیحات دارید با “بازاریابی محتوایی” شروع کردید!!! قطعا خودتون میدونید که “بازاریابی محتوا” و “بازاریابی محتوایی” با هم فرق دارند.
سلام
وقت بخیر
حقیقتاً ما در هیچ منبعی، تفاوتی بین مفهوم این دو کلمه نیافتیم. ما فقط به دلایل سئویی از هر دوی این کلیدواژهها استفاده کردیم. چرا که هر دو سرچ میشن
اگر فکر میکنین این دو مفهوم متفاوت هستن، میتونین بیشتر توضیح بدین
ممنون از توجه شما
سپاس . مفید و کاربردی بود
سلام
خیلی ممنون از توجه و نظر لطفتون
بسیار عالی بود سپاسگزارم
سلام
خیلی ممنون از لطف و توجه شما
خیلی کامل و خوب توضیح دادین
ممنون
چه خوب که دوست داشتید.
عالی بود. من برای ارائه درس بازاریابی از مطالبتون استفاده کردم
خیلی از این بابت خوشحالیم. موفق باشید.
عااالی بود. خیلی ممنون از محتوای کاربردی و خوبتون.
یه انتقاد به قسمت کامنت ها دارم، کم رنگ نشون دادن کامنت ها یعنی نظرات برای ما مهم نیستند!
تعامل پایین میاد اینطوری و این خلاف بازاریابی درونگراست.
قطعا نظرات و تعامل برامون مهمه و سعی میکنیم تا جایی که میشه پاسخگو باشیم. مرسی از پیامتون.