آنچه مارکترها باید در مورد کمپین‌های جام جهانی بدانند

زمان مطالعه : ۸ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

جهان در آستانه رویداد مهم جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر قرار دارد و میلیون‌ها نفر منتظر آغاز این رقابت‌ها هستند. اما علاوه بر طرفداران فوتبال، کسب و کارهای زیادی برای آغاز این رقابت‌ها هیجان دارند؛ می‌پرسید چرا؟ بیاید رو راست باشیم. هر روز این فرصت وجود ندارد که نیمی از جهان بتوانند تبلیغات شما را تماشا کنند؛ پس طبیعی است که جام جهانی یک فرصت بی‌نظیر برای تبلیغات به شمار ‌رود.

طبق گزارش  Wavemaker، پیش‌بینی شده حدود ۱۱۵ میلیون پوند (تقریبا ۱۴۱ میلیون دلار) درآمد تبلیغاتی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ از مسابقات به دست آید که عمده این هزینه‌ها نیز به‌وسیله حامیان مالی جام جهانی تامین خواهد شد. بنابراین همانطور که از آمارها برمی‌آید، کمپین‌های تبلیغاتی برای جام‌جهانی از بهترین گزینه‌ها هستند.

از آنجا که مسابقات قهرمانی فوتبال پربیننده‌ترین رویداد ورزشی روی کره زمین به حساب می‌آید، تبلیغ‌کنندگان تا جایی که می‌توانند در این مسابقات خودنمایی می‌کنند و با استفاده از خلاقیت‌های تیم خود بهترین ایده‌ها را به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل، برندها نمی‌توانند تنها پول خرج کنند و انتظار موفقیت داشته باشند بلکه نیاز است تا با برنامه‌ریزی و خلاقیت از خود انعطاف نشان دهند تا بتوانند در میان هزاران شرکت تبلیغاتی موفق شوند.

در ادامه ما دو کمپین بازاریابی خلاقانه از جام جهانی‌های گذشته آورده‌ایم تا شما نیز مانند سایر برندها و بازاریاب‌ها از آن‌ها الهام بگیرید و در جام جهانی امسال از این نمونه‌ها به صورت بومی‌سازی شده استفاده کنید.

 

کمپین «همه یا هیچ» آدیداس (جام جهانی ۲۰۱۴) (All in or Nothing)

برند آلمانی آدیداس را شاید بتوان یکی از معروف‌ترین و با تجربه‌ترین برندها در جام جهانی دانست. این برند دارای سابقه‌ای طولانی در رابطه با فوتبال است و اگر کمی دقت کنید در بسیاری از مسابقات نماد سه خط آدیداس قابل مشاهده است. در سال ۲۰۱۴، آدیداس فوتبال، کمپین اولیه تبلیغاتی خود با عنوان «همه یا هیچ» یا همان All in or Nothing را در طول جام جهانی برزیل راه‌اندازی و اجرا کرد و توانست موفقیت‌های چشمگیری را با این کمپین به دست آورد.

این کمپین به شکل مجموعه‌ای از ویدئوهای یوتیوب با همراهی ستاره‌های مشهور فوتبال مانند دیوید بکهام، لیونل مسی و پابلو آرمرو برای پخش در طول مسابقات فیلمبرداری شد و در پایان هر ویدئو، آدیداس از بینندگان می‌خواست که روی یکی از دو گزینه  «همه» یا «هیچ» کلیک کنند. اگر بیننده روی «All in» کلیک می‌کرد، به سایت دیگری منتقل می‌شد که می‌توانست برای دنبال کردن آدیداس در طول جام جهانی ثبت‌نام و در تمام فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی برند شرکت کند.

در تاریخ کمپین‌های تبلیغاتی، کمپین جام جهانی ۲۰۱۴ آدیداس گسترده‌ترین کمپین برند از نظر هزینه رسانه‌ای به شما می‌رود. در این کمپین علاوه بر حضور بازیکنان برجسته در ویدئوها، موسیقی متن تبلیغ نیز بخش مهمی از استراتژی آن بود، به طوری که کانیه وست آهنگ جدید خود به نام «God Level» را به عنوان بخشی از این کمپین معرفی کرد.

این نمایش گسترده طرفداری افراد مشهور و به رسمیت شناخته شدن در سراسر جهان باعث شد آدیداس تقریبا ۶ میلیون طرفدار جدید در رسانه‌های اجتماعی جهانی خود به دست آورد. علاوه بر آن با ۳۸ میلیون بازدید یوتیوب برای کلیپ‌ها در طول جام جهانی این برند به یکی از پربیننده‌ترین شرکت‌های‌ ورزشی در یوتیوب نیز تبدیل شد.

علاوه بر تبلیغات ویدیویی، آدیداس از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر نیز برای تشویق مخاطبان به صحبت بیشتر در مورد کمپین استفاده کرد. این برند همچنین در اکانت توییتر «آدیداس فوتبال» در همه توییت‌ها و پست‌های خود هشتگ #Allin را به‌کار برد و پس از آن این هشتگ توانست ۲.۱ میلیون بار در توییتر نام برده شود. #Allin در اینستاگرام و فیسبوک نیز یکی از هشتگ‌های محبوب در طول جام جهانی بود.

کمپین «آینده را بنویس» نایکی ( جام جهانی ۲۰۱۰) (Write the future)

در سال ۲۰۱۰، برند نایکی با تبلیغات جام جهانی خود با عنوان «آینده را بنویس» به بیش از ۷.۸ میلیون بازدید در هفت روز اول کمپین رسید و توانست رکورد پربیننده‌ترین تبلیغ ویدئویی جهان را از آن خود کند.

این تبلیغ به‌وسیله Wieden + Kennedy London به کارگردانی Alejandro Gonzále Inárritu (کارگردان دو فیلم معروف Babel و ۲۱ گرم) ساخته شد و سعی داشت این مفهوم را منتقل کند که یک رویداد دراماتیک تا چه حد می‌تواند بر زندگی حرفه‌ای یک بازیکن تاثیرگذار باشد. هدف کمپین تبلیغاتی «آینده را بنویس» این بود که نشان ‌دهد کفش‌های نایکی و لباس‌های ورزشی‌ این برند به مشتریان قدرت می‌دهد تا سرنوشت ورزشی خود را به شیوه‌ای شبیه به ستاره‌های فوتبال که در زمین می‌درخشند، رقم بزنند.

ویدئوی تبلیغاتی نایکی با شرکت تعداد زیادی از بازیکنان معروف فوتبال، از جمله وین رونی، دیدیه دروگبا، رونالدینیو، کریستیانو رونالدو، و فرانک ریبری، نشان داد چطور یک تغییر یک ثانیه‌ای در زمین فوتبال می‌تواند زندگی فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد و فرد چه تاثیری می‌تواند در تغییر سرنوشت خود داشته باشد.

این شرکت همچنین یک صفحه نمایش LED را روی آسمان خراش ۱۳۸ متری مرکز زندگی جنوبی ژوهانسبورگ (Southern Life Center skyscraper Johannesburg’s) نصب کرد و از طرفداران برند و فوتبال خواست تا بهترین شعار تبلیغاتی که در رابطه با کمپین به نظرشان می‌رسد بنویسند.

آگهی کمپانی نایکی در عرض پنج هفته پس از انتشار بیش از ۲۰ میلیون بار به صورت آنلاین مشاهده شد و توانست بازدیدی بیش از دو برابر بیشتر از رقیب دیرینه خود یعنی آدیداس در رسانه‌های اجتماعی به دست آورد که یک موفقیت بی‌نظیر برای نایکی به حساب می‌آمد.

قسمتی از این ویدئو را در اینجا مشاهده کنید:

تپسل، مجری تبلیغات دیجیتال جام جهانی شد

به همان اندازه که کاربران اینترنت بیشتر شده‌اند و استفاده از ابزار دیجیتال افزایش یافته، بازاریابی و تبلیغات هم هر روز بیشتر از قبل به سمت دیجیتالیزه شدن می‌روند. انواع روش‌های بازاریابی و تبلیغات مثل بازاریابی ایمیلی، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات درون وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و… با وجود میلیون‌ها مخاطب روز به روز موفق‌تر عمل می‌کنند. صاحبان کسب‌وکارها دیگر نمی‌توانند تنها با تبلیغات سنتی به آگاهی از برند و فروش مورد نظر خود دست پیدا کنند. کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ به دلایل بی‌شماری مثل به‌صرفه بودن، داشتن قابلیت اندازه‌گیری و آنالیز، امکان بهینه‌سازی در میانه‌ی کمپین‌ها، امکان شخصی‌سازی کردن تبلیغات برای مخاطبان هدف و… می‌توانند بهترین نتیجه را در راستای افزایش آگاهی از برند و فروش برای کسب‌وکارها در پی داشته باشند.

جام جهانی برای برندها اهمیت زیادی دارد. از این رو استفاده از بهترین پلتفرم‌های تبلیغاتی و فناوری‌های تبلیغات آنلاین برای کمپین‌های تبلیغاتی ضروری است و استفاده از پتانسیل‌های موجود برای تبلیغات در خلال جام جهانی فرصتی است که اگر به‌موقع از آن استفاده نکنید، از دست می‌رود. در این راستا همکاری تپسل با ورزش سه موقعیتی عالی برای فعالین حوزه تبلیغات آنلاین ایجاد کرده است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ تپسل، با پوشش دادن تمامی روش‌های بازاریابی آنلاین و تبلیغات دیجیتال (وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها‌ و …) می‌تواند نیاز همه کسب‌وکارها را در زمینه پیشبرد اهداف بازاریابی و تبلیغات برطرف کند.

 

 

سوالات متداول

  • چرا جام جهانی فرصت مناسبی برای تبلیغات است؟

مسابقات فوتبال همیشه جزو پربیننده‌ترین مسابقات ورزشی بوده‌اند و جام جهانی تقریبا تنها فرصتی است که تمام جهان به اتفاق برای تماشای یک مسابقه می‌آیند به همین دلیل، جام جهانی یک فرصت تکرارنشدنی برای تبلیغات برندها به حساب می‌آید.

  • چطور می‌توان یک کمپین موفق برای جام جهانی راه‌اندازی کرد؟

از آنجا که برندهای بسیار زیادی برای تبلیغات در جام جهانی برنامه‌ریزی می‌کنند، لازم است این نکته را در نظر بگیرید که اگرچه کمپین‌های جام جهانی نیاز به بودجه بیشتری دارند، اما خلاقیت و فراخوان برای اقدام در این کمپین‌ها امری بسیار مهم است.

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.