Adjust (ادجاست) ابزاری برای اندازه‌گیری موبایل

زمان مطالعه : 3 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

 Adjust (ادجاست) یک ابزار برای اندازه‌گیری و آنالیز موبایل است که هم ابزار Analytics و هم ابزار Attribution را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در نوشتار امروز می‌خواهیم به بررسی Adjust بپردازیم.

به‌طور کلی برای بررسی آمار یک اپلیکیشن دو دسته ابزار کلی وجود دارد:  ابزار های تحلیلی یا Analytics و ابزارهای Attribution. به‌طورمعمول ابزارهای Analytics به پیگیری و گزارش اتفاقات درون اپلیکیشن (In-App Analytics)  اعم از کاربران جذب‌شده بدون تبلیغات، طول عمر کاربران، نرخ بازگشت ایشان، میزان خرج آن‌ها در اپلیکیشن، دسته‌بندی آن‌ها بر اساس دموگرافی‌ها، ارسال نوتیفیکیشن، پیام داخل اپلیکیشن و … می‌پردازند.

در مقابل، ابزارهای Attribution برای سنجش میزان بهینگی کمپین‌های تبلیغاتی و فعالیت‌های کاربران جذب‌شده از طریق تبلیغات CPI و … مورداستفاده قرار می‌گیرند و البته بسیاری از آن‌ها خدمات دیگری هم اضافه بر موارد ذکرشده به مشتریان خود معرفی می‌کنند. برای مثال بسیاری از ابزارهای Attribution خدماتی را برای اندازه‌گیری تأثیر App Store Optimization و … هم در لیست خدمات خود نام می‌برند.

Adjust (ادجاست) چیست؟

Adjust یک شرکت اندازه‌گیری موبایل است که مجموعه خدمات آن شامل موارد مرتبط به Attribution کمپین‌های تبلیغاتی مختلف، تجزیه‌وتحلیل اتفاقات درون اپلیکیشن و آمار اپ‌استورهاست تا بتواند بینش بازاریابی خوبی به کاربران خود که صاحبان اپلیکیشن‌ها هستند، بدهد.

ابزار

داشبورد Adjust ساده و ماهرانه طراحی شده است و استفاده از آن بسیار آسان است. تمام اطلاعاتی که از بسترها، کمپین‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف توسط Adjust جمع‌آوری می‌شود، در یک داشبود به شما نمایش داده می‌شود و کمک می‌کند که عملکرد اپلیکیشن خود را از تمام جوانب بسنجید و بازگشت سرمایه (ROI‌) خود از تمام کانال‌ها را افزایش دهید. در واقع، به کمک Adjust اطلاعات Analytics و Attribution اپلیکیشن خود را در یکجا و در قالب اعداد و آمارهای گرافیکی، متمرکز می‌کنید.

چرا باید از  Adjust (ادجاست) استفاده کرد؟

مهم‌ترین مزایای Adjust که آن را به یک انتخاب خوب در زمینه ابزارهای اندازه‌گیری موبایل تبدیل می‌‌کنند، عبارت‌اند از:

  • به کمک Adjust می‌توانید بفهمید که آیا کاربران اپلیکیشن شما و یا مخاطبان تبلیغات شما مطابق با اهداف شما عمل می‌کنند یا خیر.
  • Adjust برای سیستم‌عامل‌های اصلی مانند iOS، Android، Windows، Unity،Cordova، Xamarin و … قابل استفاده است.
  • به کمک آن می‌توانید هر اپلیکیشنی را بر روی هر دستگاهی چه موبایل، چه تبلت، چه دسکتاپ و چه حتی ساعت‌دیجیتال باشد، دنبال کنید.
  • اطلاعات خام به‌طور مستقیم و بی‌هچ کم‌وکاستی‌ به سرورهای شما منتقل می‌شود.
  • می‌توانید به کمک deep link مخاطبان تبلیغات و اپلیکیشن خود را دقیقاً به همان‌جایی که تمایل دارید، هدایت کنید.
  • می‌توانید کاربران اپلیکیشن و یا مخاطبان تبلیغات خود را در هر مرحله از قیف بازاریابی شما که قرار دارند، دنبال کنید.
  • به کمک Adjust می‌توانید به هرکدام از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ که برای اپلیکیشن شما بازاریابی می‌کنند، دسترسی مجزا تنها به کمپین‌های تبلیغاتی خودشان دهید.
  • Adjust امکان تولید لینک‌های متعدد برای هر کمپین را می‌دهد و فرآیند کنترل رسانه‌‌های مختلف تبلیغاتی را آسان‌تر می‌کند.
  • Adjust در زمینه شمارش تعداد نصب‌ها و فعالیت‌های Attribution دقیق‌تر و صحیح‌تر از بسیاری از ابزارهای اندازه‌گیری موجود عمل می‌کند.
  • همکاری Adjust با اکثریت پلتفرم‌های تبلیغاتی، امکان یکپارچه‌‌سازی رصد فعالیت‌های تبلیغاتی در یک نقطه را به شما می‌دهد.
  • Adjust برای‌ کسب‌وکارهای ایرانی فیلتر نیست و شرایط استفاده از شبکه‌های تبلیغاتی موبایلی ایرانی مثل تپسل در آن فراهم است.

ابزار Attribution اپلیکیشن‌های موبایل در Adjust

ابزار

  1. کاربران شما از چه طریق جذب‌ اپلیکیشن شده‌اند؟

    Adjust به شما اعلام می‌کند که هر کدام از کاربرانتان از چه طریقی به اپلیکیشن شما جذب‌شده‌اند. می‌توانید تمام ‌کانال‌های بازاریابی خود را پیگیری کنید و داده‌های تبدیل (conversion) خود را چه از طریق کلیک و چه از طریق impression جمع‌آوری کنید و آن‌ها را با دقت بالایی تجزیه‌وتحلیل کنید. به کمک  Adjust شما همیشه می‌دانید که هر کاربر شما کدام کمپین تبلیغاتی را مشاهده کرده است و یا به‌طور دقیق‌تر می‌فهمید که کاربران شما کدام محتوای خلاقانه کمپین‌های تبلیغاتی‌ شما را مشاهده کرده‌اند.

    ابزاردر Adjust می‌توانید پنجره Attribution یا همان Attribution Window را به دلخواه خود تعیین کنید. Attribution Window به حداکثر طول زمان بین یک کلیک و تبدیل اشاره دارد. یک تبلیغ‌دهنده در هنگام محاسبه درآمد از هر کلیک باید به این بازه زمانی توجه کند و تنها آن کلیک‌هایی را به حساب آورد که حداکثر به اندازه Attribution Window‌ بعد از هرکدام از آن‌ها، یک تبدیل (مثلاً یک نصب) رخ داده باشد.

  2. تعریف کمپین‌های تبلیغاتی در Adjust چگونه است؟

    در Adjust برای تعریف هر کمپین‌ تبلیغاتی نیاز به داشتن یک لینک مجزا نیست و شما تنها با داشتن یک لینک و اضافه کردن چند پارامتر به آن می‌توانید هر چقدر که بخواهید کمپین تبلیغاتی تعریف کنید. شما برای هر کمپین تبلیغاتی می‌توانید آن را تا ۴ مرتبه کوچکتر کنید و برای هر کمپین تبلیغاتی تنها با اضافه کردن چند پارامتر به یک لینک واحد، شبکه، کمپین، گروه و محتوای خلاقانه هر کمپین را مشخص کنید.

    به‌عنوان نمونه شما تنها با داشتن یک لینک و اضافه کردن چند پارامتر به انتهای آن می‌توانید مشخص کنید که چند کمپین تبلیغاتی دارید و هر کدام از آن‌ها کجا تعر‌یف می‌شود و سپس در هر کمپین تبلیغاتی هم محتواهای خلاقانه را از هم جدا کنید؛ مثلا شبکه تبلیغاتی تپسل، کمپین تبلیغاتی شماره ۲، گروه ۵، بنر شماره ۳.

  3. بررسی تجربه کاربری در کمپین‌های تبلیغاتی تعریف‌شده در Adjust چگونه است؟

    ابزار Attribution در Adjust به‌صورت آنلاین و در زمان واقعی (Real-time) عمل می‌کند و این قابلیت باعث می‌شود تا شما همواره بتوانید تجربه همکاری اپلیکیشن خود را بررسی کنید.

    ساختن یک اپلیکیشن خوب پیمودن نیمی از راه است. تا وقتی که اپلیکیشن تان فعال است، باید حواستان به کاربران خود باشد و همواره رفتار آن‌ها را پیگیری کنید. Adjust به شما این امکان را می‌دهد که از زمانی که یک نفر اپلیکیشن شما را دانلود کرد، رفتار او را پیگیری کنید و دریابید که مثلا هر کاربر با چه نرخی و در چه زمان‌هایی از اپلیکیشن شما استفاده می‌کند، به چه چیزی در اپلیکیشن شما بیشتر توجه می‌کند و … . این قابلیت به شما کمک می‌کند که موثرترین شبکه‌های تبلیغاتی را بشناسید و بودجه خود را به کمپین‌هایی اختصاص دهید که کاربران با کیفیت‌تری برای شما به ارمغان آورده‌اند.

    شما همچنین می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید و با بررسی رفتار کاربران قدیمی خود، کمپین تبلیغاتی مخصوص به آن‌ها با محتوای متناسب برایشان ارسال کنید تا تأثیرگذاری بیشتری بر آن‌ها داشته باشید.

  4. آیا Adjust با partnerهای (شریک) دیگر نیز کار می‌‌کند؟

    ابزار Attribution در Adjust این امکان را به شما می‌دهد که تنها با چند تنظیم ساده در داشبورد به‌راحتی به partnerهای دیگری که Adjust با آن‌ها کار می‌کند، وصل شوید و نتایج کمپین‌های تبلیغاتی خود را در آنجا ببینید.

    Adjust با بیش از ۷۰۰ partner دیگر مانند توئیتر، فیس‌بوک و … کار می‌کند که این تعداد روزبه‌روز در حال افزایش است. تپسل هم اولین شبکه تبلیغاتی ایرانی بود که به partnerهای این ابزار پیوست و می‌توانید اطلاعات حاصل از کمپین‌های تبلیغاتی آن را با سایر کمپین‌های خود در adjust یکپارچه کنید.

  5. آیا در Adjust می‌توان به‌راحتی به SDK دسترسی داشت؟

    SDK در Adjust به صورت open source است. هر خط از کد SDK که در اپلیکیشن شما قرار داده می‌شود به راحتی قابل خواندن است و شما می‎توانید دریابید که SDK چه اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند و اطلاعات را به کجا می‌فرستد. Adjust همواره به شما اعلام می‌کند که دقیقاً چه چیزی به اپلیکیشن خود اضافه کرده‌اید و چگونه کار می‌کند.

ابزار Analytics اپلیکیشن‌های موبایل در Adjust

ابزار

  1. به کمک Adjust تا چه حد می‌توان اتفاقات درون اپلیکیشن را بررسی کرد؟

    Adjust هر ابزاری که به کمک آن بخواهید از اتفاقات درون اپلیکیشن خود باخبر شوید، در اختیارتان قرار می‌دهد. حتی می توانید جزئیات عملکرد کاربران اپلیکیشنتان را دریابید. این ابزار امکان این را می‌دهد که کاربران خود را کاملا شناسایی کنید و از اولین عملکرد آن‌ها از اولین دانلود گرفته تا اولین خرید و حتی فراتر مطلع شوید.

  2. به کمک Adjust کدام اتفاقات درون اپلیکیشن را می‌توان دنبال کرد؟

    در مسیر رسیدن به هدف نهایی شما از تولید اپلیکیشن که کسب درآمد است، مراحل مختلفی وجود دارد. این مراحل از ثبت‌نام کاربران تا خرید یک محصول، گذر از یک مرحله از بازی و … هرچه باشند توسط Adjust دنبال و گزارش داده می‌شوند. به‌این‌ترتیب می‌توانید مراحل را با توجه به رفتار کاربران بهینه‌سازی کنید و در مسیر رسیدن به اهدافتان موفق‌تر باشید.ابزار

    شما می‌توانید در Adjust برای اتفاقاتی که در اپلیکیشنتان رخ می‌دهد چند KPI تعیین کنید. Adjust تمام اتفاقات درون اپلیکیشن را به‌صورت آنلاین بررسی می‌کند و تنها با چند کلیک به شما یک بینش دقیق از رفتار کاربران جهت دستیابی به KPIها می‌دهد.

  3. آیا به کمک Adjust می‌توان کاربران خود را دسته‌بندی کرد؟

    Adjust تمام اتفاقات درون اپلیکیشن را در تمام مدت زمانی که یک کاربر از اپلیکیشن استفاده می‌کند، جمع‌آوری می‌کند. Adjust با جمع آوری این اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد که کاربران خود را از جهات مختلف دسته‌بندی کنید. شما می‌تواند کاربران اپلیکیشن خود را از جهت محتوای خلاقانه، اطلاعات نصب، موقعیت مکانی، نوع دستگاه و … به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید و الگوی رفتاری هر دسته را پیدا کنید. به کمک این قابلیت می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را هدفمندتر تعریف کنید و همچنین تأثیر تغییراتی که در اپلیکیشن خود می‌دهید را بهتر درک کنید.

  4. آیا به کمک Adjust می‌توان اطلاعات اتفاقات درون اپلیکیشن را برای هر partnerی ارسال کرد؟

    Adjust می‌تواند با سایر ابزارهای Analytics که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید، همکاری کند و با بیش از ۷۰۰ شبکه ادغام شود. شما حتی می‌توانید آن مقدار اطلاعاتی که تمایل دارید به سایر partnerها ارسال شود را خودتان تعیین کنید.

  5. تبادل و دریافت اطلاعات اتفاقات درون‌ اپلیکیشن از Adjust چگونه است؟

    اطلاعات سرورهای Adjust به‌صورت آنلاین و در زمان حقیقی به سرورهای شما منتقل می‌شوند. شما به کمک Adjust می‌توانید اطلاعات Analytics را کامل و یا هر مقدار که تمایل داشته باشید، دریافت کنید. Adjust به شما این امکان را می‌دهد که KPIهایی که خودتان تعیین کرده‌ بودید را محاسبه کنید یا براساس کشور، محتوای خلاقانه و … اطلاعاتی که می‌خواهید را از Adjust دریافت کنید.

    ابزار

آمار اپ‌استورها در Adjust

شما به کمک Adjust می‌توانید از عملکرد اپلیکیشن خود در اپ‌استورها باخبر باشید و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید تا عملکرد اپلیکیشن شما در مقابل سایر اپلیکیشن‌ها در اپ‌استورها بهینه شود.

  1. به کمک Adjust به چه اپ‌استورهایی دسترسی داریم؟

    شما با استفاده از Adjust می‌توانید از عملکرد اپلیکیشن خود هم در iTunes App Store و هم در Google Play Store باخبر باشید. Adjust هر لحظه اطلاعات عملکرد اپلیکیشن شما را در این دو اپ‌استور در سطح جهان جمع‌آوری می‌کند. شما به کمک این اطلاعات می‌توانید امتیاز اپلیکیشن خود و نظرات داده‌شده در مورد آن را ببینید و دریابید که با هر تغییری که در اپلیکیشن خود اعمال می‌کنید امتیاز اپلیکیشن شما در اپ‌استورها چه تغییری می‌کند.

  2. آیا به کمک Adjust می‌توان از احساسات کاربران خود باخبر شد؟

    بررسی نظرات در مورد اپلیکیشن شما  که توسط افراد مختلف در اپ‌استورها داده می‌شود، می‌تواند اطلاعات مفیدی به شما بدهد ولی با توجه به حجم بالای آن تجزیه‌وتحلیل این حجم از اطلاعات و یا حتی جمع‌آوری آن می‌تواند سخت باشد ولی Adjust با جمع‌آوری این اطلاعات در دسته‌های کلیدی مختلف می‌تواند تجزیه‌وتحلیل معناداری بر روی نظرات افراد بر اپلیکیشن شما در اپ‌استورها ارائه دهد و به شما کمک کند که عملکرد اپلیکیشن خود را در اپ‌استورها بهینه کنید.

  3. عملکرد اپلیکیشن خود در اپ‌استورها را از چه زمانی می‌توان فهمید؟

    شما از روزی که اپلیکیشن خود را منتشر می‌کنید، می‌توانید به کمک Adjust عملکرد اپلیکیشن خود را در اپ‌استورها مورد بررسی قرار دهید و کاربران باارزش خود را از همان ابتدا شناسایی کنید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

قیمت Adjust چقدر است؟!

‌تنها نکته‌ای که می‌تواند شما را از استفاده از Adjust منصرف کند، قیمت بالای آن به نسبت سایر ابزارهای Analytics و Attribution است. Adjust قیمت را بر اساس هر اپلیکیشن مشخص می‌کند و یک قیمت ثابت ندارد. معمولاً هزینه‌ای که درنهایت تعیین می‌شود از قیمت سایر ابزارها بیشتر است. ولی به دلیل قابلیت‌های خیلی خوبی که Adjust در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین رابط کاربری ساده آن، هزینه بالای Adjust قابل توجیه است.

شما با استفاده از Adjust، علی‌رغم صرف هزینه بیشتر نسبت به سایر ابزارهای Analytics و Attribution می‌توانید یک اپلیکیشن موفق داشته باشید و بازگشت سرمایه (ROI) خود را چندین برابر کنید.

در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک ترند های تبلیغات دیجیتال در سال 2018

    5 ديدگاه نظر دهيد

  1. ممنون از مطالب مفیدتون. بطور کامل مطالعه کردم فقط چنتا سوال برام باقی موند:

    ۱. حداکثر زمان بین کلیک و تبدیل ( attribution window ) چه اهمیتی داره ؟
    ۲. آیا یک device میتونه چندین بار تو روز یک اپلیکیشن رو نصب کنه ؟ یعنی اگر یک نفر ۱۰۰ بار یه اپلیکیشن رو نصب تو adjust یک بار حساب میشه یا ۱۰۰ بار؟
    ۳. بجز شما شبکه تبلیغاتی دیگه ای تو adjust ثبت شده ؟

    ممنون

    • سلام. خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده.
      جواب سوالات شما به شرح زیر است:
      ۱. فرض کنید که یک کاربر به واسطه تبلیغات یک شبکه تبلیغاتی، اپلیکیشنی را نصب کند ولی آن اپلیکیشن را بعد از ۲ ماه برای اولین بار باز کند، در صورتی که attribution window ترکری که آن تبلیغ را دنبال می کند بیش از ۲ ماه باشد، می تواند تشخیص دهد که این کاربر به واسطه تبلیغات این اپ را نصب کرده است و در غیر این صورت آن را به عنوان جذب کاربر طبیعی خود اپلیکیشن در نظر می گیرد. بنابراین، هر چه این attribution window یک سیستم ترکر بیشتر باشد، دقت آن نیز بیشتر است.
      ۲. یک بار حساب می‌شود.
      ۳. ترکر adjust با بسیاری از بزرگترین شبکه‌های تبلیغاتی دنیا همکاری دارد و شما می‌توانید برای دریافت لیست این شبکه‌های تبلیغاتی به وبسایت این ترکر مراجعه کنید.
      امیدوارم جواب سوال‌هاتون رو داده باشم.

    • سلام
      ابتدا باید اکانت ادجاست بخرید که نیازمند مستر کارت هست، بعد داکیومنت ادجاست براتون ارسال میشه که باید در اپلیکیشنتون پیاده سازی کنید.
      کارشناسان ما در تپسل میتونن برای خرید اکانت و پیاده سازی ادجاست کمکتون کنن

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.