چگونه یک کسب و کار کوچک را در دنیای دیجیتال تبلیغ کنیم؟

زمان مطالعه : ۸ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

امروز که همه تبلیغات کسب و کارها به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک از نداشتن بازخورد تبلیغات خود در دنیای دیجیتال گله‌مند هستند. بسیاری فکر می‌کنند اگر سرمایه بیشتری داشتند تا هزینه بیشتری را برای تبلیغات خرج می‌کردند نتیجه بهتری میگرفتند. اگرچه گذشتگان می‌گویند هرچقدر پول بدهی همانقدر هم آش میخوری واقعیت این است که تبلیغ کسب و کار در دنیای دیجیتال به عوامل مهم دیگری مانند خلاقیت، محبوبیت و.. بستگی دارد که با هم در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کسب و کار در دنیای دیجیتال

۳ راه برای تبلیغ کسب و کار در دنیای دیجیتال

قبل از شروع مسیر شما باید با انواع راه‌هایی که در دنیای دیجیتال می‌توانید کسب و کار خود را معرفی و تبلیغ کنید آشنا باشید. برای شناساندن یک مارک یا برند در دنیای دیجیتال سه مسیر متفاوت اما مرتبط وجود دارد:

  • موتورهای جستجو
  • رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی مستقیم

 

موتورهای جستجو

موتورهای جستجو

موتورهای جستجو ابزارهایی هستند که به افراد کمک می‌کنند آنچه می‌خواهند را پیدا کنند. برای مثال همه ما گوگل را به عنوان پر کاربردترین موتور جستجو می‌شناسیم و روزانه چندین و چند بار از آن استفاده می‌کنیم اما آیا گوگل تنها موتور جستجو در تمام دنیا است؟ بگذارید کمی این موضوع را روشن‌تر کنیم.

درحال حاضر گوگل با بیشترین تعداد جستجو در صدر موتورهای جتسجو ایستاده اما پلتفرم‌های دیگر رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، پینترست، اینستاگرام و .. همه و همه در تلاش هستند تا قابلیت جستجوی خود را افزایش دهند و به لیست موتورهای جستجوی پر طرفدار اضافه شوند.

موتورهای جستجو در صفحه اول نتایج خود ترافیک ارزشمند را نشان می‌دهند. منظور از ترافیک ارزشمند یا به قول بازاریابان مخاطب هدف، محصول، راه حل یا تجربه‌ایی است که خریدار به دنبال آن می‌گردد. برای اضافه شدن به صفحه اول نتایج در موتورهای جستجو نیاز است که شما  محتوای ارزشمند و مطابق با آنچه خواننده می‌خواهد ارائه دهید سپس با استفاده از کلمه‌های کلیدی یا اصطلاحاتی که در تبلیغ و توضیح کسب و کارتان به کار می‌برید موتورهای جستجو صفحه شما را شناسایی می‌کنند و برای مخاطب نشان می‌دهند. نکته مهمی که لازم است در به کار بردن کلمه‌های کلیدی در نظر داشته باشید، استفاده هوشمندانه و دقیق به گونه‌ایی که نه مخاطب و نه موتورها را به اشتباه بیاندازد است.

مثلا اگر محصول شما لباس‌های مجلسی است عبارت‌هایی مانند «چگونه یک لباس مجلسی بدوزیم؟» برای شما مخاطبی را به همراه نمی‌آورد زیرا کسانی که این عبارت را جستجو می‌کنند به دنبال این هستند که خودشان لباس را بدوزند نه این که آن را بخرند!! اما برعکس عبارت‌هایی مانند «اجاره لباس مجلسی» یا «لباس مجلسی با قیمت مناسب» می‌تواند تعداد بازدید از صفحه شما را افزایش دهد.

 

رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی

برای تبلیغ کسب و کارهای کوچک در دنیای دیجیتال صاحبان برند به ترکیبی از تبلیغات با هزینه و تولید محتوای جذاب برای رشد طبیعی برند نیاز دارند. درمورد رسانه‌های اجتماعی تبلیغات برندها بدون هزینه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پست با موضوع معرفی محصولات
  • راهنمای خرید محصول در پست یا ویدیو
  • لینک‌های مرتبط با فروشگاه
  • پاسخ‌دهی کامل به سوالات و نظرات خریداران
  • خلاقیت در تولید محتوا و انتشار پست

و برای تبلیغات با هزینه میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • تبلیغات در صفحات دیگر جهت بازدید بیشتر از صفحه، محصولات، ویدیوها یا وب سایت برند و…
  • تصاویر تکی، تصاویر آلبومی (۱ تا ۱۰ تصویر یا ویدئو)، ویدئوها

 

بازاریابی مستقیم

بازاریابی ایمیلی یا پیامکی

احتمالا همه کسانی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند با مفهوم بازاریابی مستقیم آشنا هستند. بازاریابی مستقیم همانطور که از اسم آن مشخص است یعنی «هر گونه بازاریابی که بر ارتباط یا توزیع مستقیم به مصرف‌کنندگان تکیه دارد، نه از طریق شخص ثالث مانند رسانه‌های جمعی.»

بازاریابی مستقیم شامل موارد زیر میتواند باشد:

  • ایمیل
  • پیامک یا تماس
  • رسانه‌های اجتماعی

البته از میان گزینه‌های بالا، پیشنهاد ما برای تبلیغ کسب و کار شما استفاده از ایمیل و رسانه‌های جمعی است زیرا پیامک یا تماس جزو گزینه‌های پرهزینه در بازاریابی مستقیم محسوب می‌شود و برای کسب و کارهای کوچک میتواند هزینه‌بر باشد اما اگر برند شما شناخته شده است و بودجه تبلیغاتی قابل توجهی را کنار گذاشته‌اید می‌توانید از این گزینه نیز استفاده کنید.

حال با وجود آن که با انواع روش‌های تبلیغات کسب و کارها آشنا شدیم احتمالا ذهن شما همچنان درگیر این سوال شده که برای تبلیغات پر بازده هزینه مهم‌تر است یا تولید محتوا و جذب مخاطب؟

 

برای تبلیغ کسب و کار در دنیای دیجیتال باید روی کدام بیشتر تمرکز کنیم؟ هزینه یا بدون هزینه؟

برای پاسخ به این سوال اگر بخواهیم با شما رو راست باشیم باید بگوییم که هر دو به یک اندازه مهم هستند و برای تبلیغ کسب و کارهای کوچک باید روی تبلیغات با هزینه و رشد برند براساس محتوا به طور همزمان کار شود زیرا این دو بر یکدیگر تاثیر دارند و هر یک دیگری را کامل می‌کند. یک تبلیغ خوب و پر بازده محصولی است از ترکیب عناصر هزینه و محتوای مفید و خلاقانه که به طور دقیق‌تر به بررسی هر دو می‌پردازیم.

اگر تا به حال چیزی را در هرکدام از موتورهای جستجو سرچ کرده باشید حتما متوجه کلمه (ad) یا (promoted) در کنار بعضی از نتایج شده‌اید. این‌ها همان کسب و کارهایی هستند که به واسطه هزینه‌ایی که پرداخته‌اند موتور جستجو برای شما نشان می‌دهد و باقی آن‌هایی هستند که با عنصر رشد ارگانیک برند یعنی استفاده از قواعد سئو، محتوای جذاب و مخاطب پسند و .. به رتبه‌های بالا در نتایج رسیده‌اند.

اشکالی که تبلیغات با هزینه در گوگل به همراه دارد این است که شما باید مانند آنچه مخاطبتان به دنبال آن می‌گردد جستجو کنید و گاهی مخاطب شما نمیداند که دقیقا به دنبال چه چیزی می‌گردد. بنابراین شما هم باید به عنوان یک فرد که از بیرون به دنبال یک محصول می‌گردد و اطلاع چندانی از امکانات آن ندارد، و هم به عنوان یک فرد حرفه‌ایی به تبلیغ کسب و کار خود نگاه کنید و در توضیح آن از کلمه کلیدی‌هایی که هر‌ دو جستجو می‌کنند استفاده کنید؛ زیرا شما به هر دو نوع خریدار یا مخاطب نیاز دارید.

توجه داشته باشید زمانی که مشتریان بر تبلیغات شما کلیک میکنند و وارد سایت می‌شوند باید با چیزی مواجه شوند که آن‌ها را در سایت نگه دارد و توجهشان را جلب کند پس اگر بازید سایت شما بالا بوده اما بازدهی مناسبی ندارد بهتر است تا درباره محتوای سایت خود یک ارزیابی دوباره داشته باشید و اگر لازم بود آن را بهبود بخشید.

 

برای تبلیغات کسب و کار در دنیای دیجیتال چه موارد دیگری را باید در نظر داشته باشیم؟

تبلیغات دیجیتال

  • گرافیک با کیفیت و چشمگیر
  • محتوای خاص و کپی نشده
  • برنامه‌ریزی برای تبلیغات
  • پیگیری و کنترل تبلیغات
  • آنالیز نتایج

در پایان برای تبلیغات کسب و کارهای کوچک در دنیای دیجیتال لیستی از الویت‌بندی‌ها و نکته‌هایی که می‌تواند در این راه کمک کننده باشد برای شما آماده کرده‌ایم:

برای یک حضور خوب در موتورهای جستجو تلاش کنید.

  • قواعد سئو را بشناسید و برای تولید محتوای مطابق با این قواعد نقشه راه تهیه کنید.
  • از تبلیغات با هزینه برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج سرچ استفاده کنید.
  • محتوایی را تولید کنید که مورد علاقه مخاطب باشد تا بازدید صفحه شما بالا برود.

 

۲. در دو یا سه رسانه اجتماعی برتر حضور فعال داشته باشید.

  • به طور مداوم پست بگذارید.
  • محتوای پست‌ها را با دقت انتخاب کنید مثلا از ویدیوها برای انتشار محتوا استفاده کنید.
  • مسابقه و کمپین‌های مختلف برگزار کنید.
  • از تبلیغات پولی استفاده کنید.
  • بازدید صفحه خود را بالا ببرید.

۳. استراتژی بازاریابی مستقیم یا همان لیست ایمیل را استفاده کنید.

  • هر چند وقت یکبار ایمیل بفرستید.
  • محتوای ایمیل می‌تواند شامل اخبار جدید، سرگرمی، اطلاعات محصول و غیره باشد.
  • از ایمیل‌های پیشفرض ایمیل خوش‌آمدگویی به مشتریان جدید یا احوال‌پرسی از مشتریان قدیمی استفاده کنید.

اکنون با توجه به نکات گفته شده زمان آن رسیده تا با توجه به آموخته‌های خود تبلیغات کسب و کارتان را آغاز کنید و این نکته را فراموش نکنید که اگر کسب و کار شما جدید و نوپا است، برای به سوددهی رسیدن به زمان و تلاش بسیار نیاز دارد پس صبر کردن را در الویت قرار دهید.

Sending
User Review
0 (0 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.