تبلیغات برای شما مثل زهر است !! اگر …

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

 

قاعدتاً مطلبی که در وبلاگِ متعلق به یک آژانس تبلیغاتی منتشر می شود نباید اینقدر صریح بگوید که تبلیغ نکنید ! ولی از آنجا که رویکرد من و کالج تپسل در افزایش آگاهی مخاطبین و انتقال تجربه هاست ، ممانعتی برای انتشار این متن از سوی کالج تپسل صورت نپذیرفت.

در این مطلب پنج (اگر) را برای شما معرفی می کنم تا بدانید در صورت بروز آنها ، پروسه بازاریابی و تبلیغات شما در فضای دیجیتال رو به شکست خواهد رفت و در حقیقت بهتر است که تحت هیچ شرایطی بودجه خود را در راه تبلیغات هدر ندهید.

 

اگر محصول شما دارای اشکالات و ایرادات اساسی است ، بازاریابی نکنید!

تبلیغات برای محصول ناقص

 

مشکلات لزوماً به مفهوم باگ های فنی نیستند. گاهی روندها و رویه های پیش بینی شده در محصول شما منطقی نیست ، گاهی قیمت گذاری انجام شده تناسبی با نوعی یا اندازه سرویس ندارد ، گاهی ارزش افزوده ای برای کاربر در نظر گرفته نشده یا به راحتی آن را درک نمیکند. در این صورت بازاریابی نکنید چون کاربران به سرعت به سمت شما خواهند آمد ولی به همان سرعت شما را ترک خواهند کرد و هزینه متقاعد کردن آنها برای بازگشت مجدد بسیار بالاتر خواهد بود. پیشنهاد می کنم عجله نداشته باشید و به صورت آزمایشی و در تعداد محدود محصولتان را به دست کاربر نهایی برسانید. نظرات آنها را جمع آوری کنید ، سیستم و رویه ها را اصلاح کنید و بعد پروسه بازاریابی خود را آغاز کنید.

 

اگر دروغ می گوئید ، بازاریابی نکنید!

دروغ گویی در تبلیغات

 

در کالج تپسل بخوانید!  اینفلوئنسر کیست و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

گاهی حتی قصدمان دروغ گفتن نیست ولی در حقیقت آرزویمان را در تبلیغات می گوییم که در واقعیت امکان انجام آن را نداریم. عبارت هایی مثل تحویل دو ساعته ، گارانتی فلان و امثالهم اگر قرار نیست محقق شود یا حتی اگر قرار نیست که به آن کیفیت که می گویید عملی شود بهتر است تبلیغ نکنیم. این موضوع پاشنه آشیل شما خواهد بود که از آن منطقه در آینده صدمات فراوانی خواهید خورد.

 

اگر برنامه بودجه برای کل کسب و کارتان ندارید ، تبلیغ نکنید!

بودجه کافی برای تبلیغات

 

معمولاً مدیران بازاریابی در شرکت ها و بنگاه های نوپا ، ذوق و تمایل فراوانی به اجرای یک برنامه جامع بازاریابی با ایده های خلاقانه و درخشان دارند که این برنامه قطعاً بودجه قابل توجهی را به خود اختصاص خواهد داد. اگر بودجه و سرمایه خود را به صورت منطقی بین بخش های مختلف تقسیم نکنید و عمده بودجه خود را به امید جذب کاربر، در بازاریابی و تبلیغات هزینه کنید خیلی زود از پا درخواهید آمد. کافیست عمده بودجه شما صرف بازاریابی شود و وقتی در ماه بعدی در پرداخت حقوق به مشکل بر خوردید و کارکنانتان بهره وری قبلی را نداشتند یا انگیزه های خود را از دست دادند متوجه می شوید که ارزشش را نداشت.

 

اگر ظرفیت خدمت رسانی شما متناسب با حجم کاربری که می خواهید جذب کنید نیست ، تبلیغ نکنید!

مدیریت مناسب حجم زیاد کاربر

 

وقتی که سرعت رشد شما در جذب کاربر از سرعت عملیاتی شما در ارائه خدمات بیشتر باشد ، قطعاً یک نتیجه حاصل می شود و آن چیزی جز نا رضایتی نیست. نیازی به نام بردن از برخی از سرویس های ایرانی که تعداد میلیونی کاربر دارند نیست که با تبلیغات زیاد برای جلو افتادن از رقبا اقدام به تبلیغات گسترده می کنند و نتیجه ای که حاصل می شود عدم توانایی در سرویس دهی مناسب و سپس پست های خشم آلود در شبکه های اجتماعی یا کامنت های آتشین کاربران معترض است.

در کالج تپسل بخوانید!  6 راهکار برای فروش بیشتر با موبایل در بلک فرایدی

 

اگر گوش شنوا ندارید ، تبلیغ نکنید!

شکایت مشتری را بشنوید

 

معمولاً درصد کمی از مشتریان راضی رضایت خود را در شبکه های اجتماعی اعلام می کنند ولی درصد زیادی از مشتریان ناراضی بیش از یک جا نارضایتی خود را اعلام می کنند. حتماً کامنت هایی که در شبکه های اجتماعی برای شما گذاشته می شود و پیام های خصوصی که ارسال می شود را کامل مطالعه کنید ، در راستای بر طرف کردن مشکل حتماً به صورت جدی قدم بردارید ، نتیجه را به اطلاع فرد شاکی برسانید و از او دلجویی کنید تا رضایت وی به صورت کامل جلب شود. در غیر این صورت هزینه ای که برای جذب او انجام داده اید بر باد فنا خواهد رفت و خبر پراکنی های وی در جاهای مختلف باعث خواهد شد هزینه جذب کاربر برای شما بالاتر برود و برنامه های بازاریابی و تبلیغاتتان افزایش چشم گیری داشته باشد. برای فهمیدن نظرات و یا شکایت های مشتریان ، می توانید از ابزارهای اشاره به برند در مقاله آگاهی از برند به آنها اشاره شده، هم استفاده کنید.

امیدوارم مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد.

 

    16 ديدگاه نظر دهيد

    • با تشکر از نظرتون
      مطالبی که در کالج گذاشته میشه ممکنه برای بعضی دوستان آشنا باشه، ولی الزاما برای همه نیست. نکته مهم دیگه در یادآوری و پیاده سازی نکات در کسب و کارها است.مخاطبین ممکن هست که کتاب های زیادی در کسب وکار مطالعه کرده باشند، ولی یادآوری این نکات برای پیاده سازی خالی از لطف نیست.
      همچنین دوست بزرگوارمون آقای فائق مهم ترین نکات رو با توجه به تجربیاتشون گفتند و این خیلی ارزشمند هست.
      ضمن تشکر مجدد
      باز هم منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم. اگر موضوع و مطلبی مد نظرتون هست که دوست دارید در موردش بیشتر مطالعه کنید. خوشحال میشیم که پیشنهاد بدین.

    • دوست خوبم سلام
      ممنون از نظری که ارسال کردید.
      اینکه می فرمائید دقیقاً درسته این نکات از بدیهی ترین مواردی است که باید در کسب و کار ها رعایت بشه و هدف من از نگارش این متن موارد ذیل بود :
      ۱- دسته بندی خلاصه ای بر اساس تجربیاتی که داشتم را خلاصه و کپسول وار تنها جهت (یادآوری) بنویسم.
      ۲- متاسفانه با وجود اینکه این موارد بدیهی ترین نکاتی است که باید رعایت شود شاهد آن هستیم که حتی تعداد زیادی از کسب و کار های بعضاً بزرگ داخلی به این موارد توجه نمی کنند و به همین دلیل شما و بنده شاهد اعتراضات زیادی در خصوص این سرویس ها هستیم.

      در نهایت من خوشحالم که دوست خوبی مثل شما از مطلبی که نوشتم آگاهی کامل دارد.
      از شما خواهش می کنم در مطالب بعدی هم با نظرات خوبتون من را کمک کنید تا کیفیت متن هایی که ارائه خواهم کرد را به لحاظ محتوایی بالا ببرم.
      سربلند و پیروز باشید.

  1. خسته نباشید میگم و ممنون برای تلاشتون برای نوشتن یک متن خوب ولی به نظر من مواردی وجود داشت که بهتر دیدم بیان کنم :
    ۱- مورد اولی که فرمودید در کل صحیح می‌تواند باشد ولی درست این است که از Product/Market Fit بگویید و در مورد آن توضیح دهید، زیرا بیانی که داشتید اصلا مفهوم را به درستی نمی‌رساند و برای این میگویم بیان این موضوع مهم است، زیرا استارتاپ باید درمورد زمان رسیدن به Product/Market Fit محصول خود مطالعه کند و بداند بعد از رسیدن به PMF و پیدا کردن اهرم رشد و کانال مارکتینگ اصلی خود در آن کانال تبلیغ کند
    ۲- بهتر بود «اگر» دوم خود را روی شناخت پرسونای مخاطب و عدم تبلیغات نامنظم و پراکنده مینگاشتید تا در مورد تبلیغات گسترده و بی هدف و برای غیر از مخاطب‌های هدف توضیح دهید تا استارتاپ از ریخت و پاشهای بی هدف دوری کند.
    ۳-برای «اگر» سوم، شاید توضیح دادن درباره اهمیت اطلاع از CAC/CLV کاربرها در هر کانال مارکتینگ مهمتر بود، تا استارتاپ بداند هزینه های خود را باید چگونه در مارکتینگ محصول انجام دهد. برای CLV بسیار پایین، تبلیغات بسیار گرانی را انجام ندهد و همچنین کانالهای تبلیغاتی خود را بهینه تر انتخاب کند
    ۴-درمورد خیلی از مواردی که اعلام کردید میتوان کلی exception پیدا کرد ولی موضوع این است که کلیت موارد را میتوان تایید کرد ولی این نوشته میتوانست بسیار بهینه تر نوشته شود
    #درمورد سایر موارد نوشته شده هم نکاتی وجود دارد..

    خیلی ممنون
    موفق و پیروز باشید

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.