یک سوءتفاهم رایج دربارهی بهینهسازی اپاستور یا ASO این است که فکر میکنیم ASO فقط در کلیدواژهها خلاصه شده است. (همان طور که تا چندی پیش در سئو هم این سوءتفاهم رایج بود که استفادهی بیش از حد از کلمات کلیدی رنک مقاله را بالا میبرد.) اما در واقع فاکتورهای مختلفی در اپ استور هست که یک متخصص ASO میتواند آنها را بهینه کند تا ترافیک ارگانیک را به سمت اپلیکیشن خود سرازیر کند. این موارد شامل اسکرین شاتها (یا ویدیو) امتیاز و نظرات کاربران است. بهینه کردن بخش محتوا کمک میکند کاربران اپلیکیشن شما را از میان هزاران اپلیکیشن رقیب پیدا کنند، در حالی که بهینهسازی گرافیکی نصب اپلیکیشن را تضمین میکند. (درباره تاثیر اسکرین شات در اپاستور و چند نمونه استفادهی خلاق از آنها بیشتر بخوانید.)
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
البته حقیقت این است که کاربران حاضر نیستند فقط تعدادی تصویر خوشگل دانلود کنند یا بخرند! آنها نیاز به چیزی متقاعدکنندهتر دارند: تضمینی برای اینکه اپلیکیشن را دوست خواهند داشت و برایشان مفید خواهد بود. یکی از موارد بسیار مهمی که این تضمین را به کاربر میدهد، امتیاز کاربران و نظرات آنها است. کاربرهای امروزی در همهی اشکال خرید آنلاین و سرویسهای آنلاین (مثل اپلیکیشنها) به نظرات دیگران تکیه میکنند و بر اساس آن تصمیم میگیرند. این مساله بر هیچکس پوشیده نیست و خود ما هم احتمالا در تجربههای آنلاینمان به نظرات دیگران رجوع کردهایم و از آنها برای تصمیمگیری بهتر استفاده کردهایم.
در این مقاله به دو سوال مهم جواب میدهیم:
۷۹ درصد کاربران قبل از اینکه یک اپلیکیشن را نصب کنند به Rate آن نگاه میکنند. (بر اساس گزارش Apptentive) قطعا در مورد اپلیکیشنهایی که رایگان نیستند، این عدد بسیار بالاتر است. در گوگل پلی، کافه بازار و استور اپل این امتیاز اپلیکیشن در نتایج جستوجو کنار اپلیکیشن ظاهر میشود. پس کاربران همیشه به آن دقت میکنند، چه از جستوجو به اپلیکیشن شما رسیده باشند و چه از لینکهای مختلف یا تبلیغات.
جالب است بدانید بر اساس این نمودار از Apptentive یک اپلیکیشن سهستارهای حدود نصف دانلودهایش را از دست میدهد. اما اپلیکیشنهای یک یا دو ستارهای تقریبا همهی آن را از دست میدهند. پس حقیقت این است که اگر اپلیکیشن شما کمتر ازسه ستاره داشته باشد، بسیاری از فعالیتهایتان برای بهینهسازی به جای خاصی نخواهد رسید.
امتیاز اپلیکیشن فقط نرخ نصب را بیشتر نمیکند، بلکه مستقیما بر درآمد هم تاثیر میگذارد. بر اساس گزارش کمپانی بازیسازی Playtika (کمپانی پیشرو در تولید بازیهای Casual) در بازی Bingo Blitz وقتی شروع به پاسخ دادن به نظرات در اپ استور کردند، نرخ نصب ۳۰ درصد بیشتر شد و ۱۵۰۰ کاربر در روز بیشتر بازی را نصب کردند. و این باعث شد درآمد اپلیکیشن ۱۳۵ هزار دلار در ماه بیشتر شود.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
بر اساس دیتای گوگل وقتی توسعهدهندگان شروع به جواب دادن به نظرات کردند و در یک روز بیشتر از ۱۰۰ هزار Review را پاسخ دادند، کاربران Rate خود را آپدیت کردند و به طور متوسط ۰.۷ بالاتر بردند. پس اولین کاری که باید انجام بدهید این است که اگر تا به حال به نظرات کاربران پاسخ ندادهاید دست به کار شوید. گاهی توسعهدهندگان فکر میکنند باید اول سراغ نظرات یکستارهای (شاکیترینها) بروند و برای آنها وقت بگذارند. ولی این استراتژی درستی نیست. قبل از اینکه سراغ اولویتبندی نظرات برویم، باید بدانید که نظرات کاربران چند دسته است و هر کدام از این دستهها چقدر به درد شما میخورند و چه اهمیتی برای شما دارند.
به صورت کلی نظرات کاربران در اپ استور در چند دستهی کلی میگنجد:
این دسته از نظرات منحصر به هیچ تعداد ستارهای نیستند و میتوانند یکستارهای یا پنجستارهای باشند. تنها ویژگی مشترک این دسته کوتاهی نظرات است. جملاتی شبیه به «عالی بود!» یا «افتضاح بود». این نظرات با وجود اینکه بر امتیاز کلی اپلیکیشن تاثیر میگذارند کمک خاصی به شما نمیکنند. (نه مثبتها نه منفیها!)
اگر بتوانید در جواب نظرات مثبت ایموجی قلب یا تشکر بفرستید (یا با هر شیوهای که به کاراکتر برند شما بخورد جواب بدهید) خوب است. اما اگر امکانات محدودی برای جواب دادن به نظرات دارید، پاسخ دادن به این دسته اولویت ندارد و نقد سازندهای هم از داخل آن در نخواهد آمد. تنها زمانی که لازم است به آنها توجه کنید، وقتی است که در گوگل پلی Feature شده باشند و جلوی چشم بقیه کاربران باشند.
این دسته از نظرات بسیار طولانی هستند و کاربر برای نوشتن آنها وقت و انرژی زیادی صرف کرده است. کاربری که وقت خود را صرف میکند تا یک نظر نسبتا جزئی و دقیق برای شما بنویسد، درگیر مسالهای شده است. این دسته از نظرات ممکن است منفی باشند و به ویژگیهایی از محصول ارجاع داده باشند، و یا منفی نباشند و کاربر پیشنهاد یا ایدهی کلیاش نسبت به اپلیکیشن را ابراز کند.
این دسته شامل مهمترین نظراتی است که باید برای آنها وقت بگذارید. حتی اگر نظر کاربر منفی نباشد، بهتر است جوابی به او بدهید که حس قدردانی (بابت انرژی و وقتی که گذاشته) را به او منتقل کند. اما دقت کنید که یک تشکر خشک و خالی برای کاربری که وقت گذاشته و یک پاراگراف درباره بازی شما نوشته، اصلا کافی نیست و جوابهای یککلمهای میتوانند یک کاربر عصبی را عصبیتر کنند.
کاربری که این دسته نظرات را مینویسد، شباهت زیادی به دستهی قبلی دارد. با این تفاوت که این کاربران بیشتر تمایل دارند امتیاز کمتر از سه ستاره به شما بدهند. این افراد عموما مشکلی شخصی را مطرح میکنند که بیشتر به ذائقه و سلیقه مربوط است. مثلا با گرافیک بازی یا مراحل مشکل دارند یا با اپلیکیشن رقیبتان راحتتر هستند.
اگرچه این دسته از نظرات نسبت به دسته قبل اولویت کمتری دارند، اما مستحق توجه و پاسخگویی هستند. قبل از هر چیزی شما باید بتوانید با استفاده از مهارت تفکر منطقی انتقادهای سازنده را از نظرات شخصی و سلیقهای جدا کنید.
نکته: گاهی بعد از آپدیت جدید تعداد زیادی از این دسته نظرات دریافت میکنید. بهتر است فردای آن روز را وقت بگذارید و به همهی آنها جواب دهید. سریع جواب دادن به یک کاربر شاکی میتواند شانس برگشت او را بیشتر کند. در ضمن نظرات شخصی که به مشکل درستی اشاره میکنند و توسط توسعهدهنده پاسخ داده شدهاند، عموما کاربران جدید را از نصب اپلیکیشن منصرف نمیکنند.
در این دسته از نظرات کاربر به مشکل خاصی برخورده و در Review به همان اشاره کرده و از شما انتظار دارد دقیقا همان مشکل را برطرف کنید. این دسته از نظرات میتواننند ناامیدکنندهترین دسته باشند، مخصوصا وقتی مشکل کاربر سلیقهای است و کاری از دست شما برنمیآید.
این نظرات به شما یک فرصت میدهند که مشکل کاربر را حل کنید. بنابراین بهتر است که به آنها پاسخ بدهید و به او اطلاع دهید که در حال برطرف کردن آن هستید یا در آینده مشکل را حل خواهید کرد. این دسته از نظرات اگر پاسخ داده نشوند، روی کاربران جدید تاثیر منفی میگذارند و باعث سوءتفاهم آنها میشوند. اگر باگ را حل کردید از کاربر بخواهید امتیاز خود را آپدیت کند.
بعضی از نظرات کوبنده هستند و توسط کاربرانی نوشته شده که به هر دلیلی قصد ضربه زدن به شما را دارند. اپ استورها به این نظرات توجه میکنند و آنها را پاک میکنند. البته نظرات تا زمانی که هستند و بقیهی کاربران آنها را میبینند، میتوانند بر نرخ نصب تاثیر بگذارند. اما برای تسریع این روند میتوانید آنها را Report کنید.
شما مجبور نیستید به اسپمها جواب دهید. اما اگر جواب میدهید، فرض کنید که این جواب را به یک مشتری بالقوه جدید میدهید که قرار است آن را بخواند.
اگر هر روز تعداد زیادی Review برای اپلیکیشن شما بیاید، قاعدتا وقت نخواهید داشت که به همه آنها جواب دهید. پس باید اول آنهایی که مهمتر هستند را انتخاب، و به آنها جواب بدهید. مهمترین نظرات آنهایی هستند که بیشتر از همه روی Rate کلی شما تاثیر میگذارند. بر اساس آنالیز AppFollow از ارتباط بین محتوای نظر و امتیاز کاربر، آن دسته از نظراتی که جواب دادن به آنها در اولویت هستند اینها هستند:
علاوه بر توجه به امتیاز کاربران، باید محتوای نظرات را هم مورد بررسی قرار دهید. این آنالیز چندین کمک اساسی به شما خواهد کرد:
سعی کنید Rate اپلیکیشن خود را به ۴.۵ و بالاتر برسانید و در همان سطح بمانید. بر اساس دیتای AppFollow پایینترین امتیازی که توسط استور اپل و گوگل فیچر میشود یا به جایگاه Top Charts میرسد، ۴.۵ است.
سوالهای رایج
منظور از ASO چیست؟
ASO معادل مفهوم سئو است با این تفاوت که بهینهسازی اپلیکیشنها را بر عهده دارد و برنامهها را در اپ استورها، رتبهبندی میکند.
نظرات کاربران به چند بخش تقسیم میشوند؟
برخی نظرات به صورت تک کلمهای، تعدادی به صورت جملات و عبارات طولانی و بعضی دیگر کوبنده و اسپم هستند. همینطور برخی کاربران نیز نظرات شخصی و یا مشکلات و باگهایی که در اپلیکیشن به آن برخورد کردند را در قسمت نظرات مینویسند.
http://www.otc-certified-store.com/gastrointestinal-tract-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/cardiovascular-diseases-medicine-europe.html http://www.otc-certified-store.com/cancer-medicine-europe.html https://zp-pdl.com https://www.zp-pdl.com займ без процентовзайм на карту онлайнмили займ займ на карту под 0%займ не выходя из дома на картузайм 20000 рублей на карту
8 ديدگاه نظر دهيد
ممنونم، زحمت کشیدید مفید بود ?
ممنون از توجهتون ??
با تشکر از مقاله خوبتون، نکات جدیدی داشت که مفید بود.
ممنون از توجه و فیدبکتون ✌?
خیلی مفید و کارآمد بود ، ممنون از محتوای عالیتون ??
ممنون از شما نیما جان
بسیار کاربردی … مرسی از مطلب عالی عالی …
سپاس از توجهتون، چقدر خوب که براتون کاربردی بوده