چگونه بهترین سرویس تبلیغات آنلاین را انتخاب کنیم؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

بر خلاف اکثر حوزه های بازاریابی، بازاریابی دیجیتال به جز تخصص و دانش فرد یا تیم مسئول، به استفاده مستمر از پلتفرمهای اجرایی یا تحلیلگر این حوزه نیاز مبرم دارد.

در واقع نمی توان مرزی بین تخصص فرد و پلتفرمها قائل شد و این دو باید در کنار هم و مکمل یکدیگر استفاده شوند تا برآیند دانش انسان و نرم افزار بتواند خروجی ارزشمندی برای فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها به همراه داشته باشد.

اما مهم ترین سوالی که در زمان انتخاب پلتفرم آنلاین برای به کارگیری در برنامه های اجرایی دیجیتال مارکتینگ با آن مواجه می شویم این است که چگونه پلتفرم های آنلاین را با توجه به نوع کسب و کار و نیاز خود انتخاب کنیم؟

در این مقاله سعی کردم در ابعاد گوناگون به این سوال پاسخ دهم. پس با من همراه باشید.

گام صفر ) آشنایی با انواع پلتفرم های تبلیغات آنلاین

آشنایی با انواع پلتفرم های تبلیغاتی دیجیتال

شاید برخی خوانندگان این مقاله آشنایی کمی با پلتفرمها و نرم افزارهای تحت وبی که در حوزه های مختلف دیجیتال مارکتینگ استفاده می شوند داشته باشند. به همین دلیل، نگاهی گذرا به انواع این پلتفرمها به عنوان پیش نیاز این مقاله خالی از لطف نیست:

  • تحلیلگرهای وبسایت

    ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، hotjar، heap و …

  • تحلیلگرهای اپلیکیشن(سرویس های موبایل آنالیتیکس)

    ابزارهایی هستند که با تحلیل اپلیکیشن شما داده های مفید برای درک رفتار کاربران در اختیار شما قرار می دهند. با استفاده از این ابزارها که نسخه ایرانی آن هم وجود دارد می توانید طراحی بازی را بهبود دهید و استراتژی های بازاریابی موثرتری تدوین کنید.

  • تحلیلگرهای جانبی

    ابزارهایی که با گزارش ها و تحلیل هایی به بهبود سئوی وبسایت کمک می کنند. مانند Ahrefs و …

  • پلتفرمهای تبلیغات کلیکی
    تبلیغات کلیکی از جمله روش های تبلیغاتی است که پلتفرم های آن توسط شرکت های مختلف ایرانی و خارجی ارائه می شود. برای آشنایی با تبلیغات کلیکی این مطلب را بخوانید: تبلیغات کلیکی و تاثیر آن بر رشد کسب و کار
  • پلتفرمهای تبلیغات همسان
    تبلیغات همسان به تبلیغاتی گفته می شود که ظاهر، ساختار و محتوای تبلیغ با سایت ناشر تبلیغ یکپارچه شده است و این یکپارچگی باعث جلوگیری از Ad Blindness یا بی توجهی به تبلیغات شود.
    تبلیغات همسان ضمن اینکه کمترین مزاحمت را برای کاربر ایجاد می کند ، نسبت به روش های دیگر تبلیغات توسط کاربران بیشتر هم دیده می شود.
  • پلتفرمهای تبلیغات درون-اپلیکیشنی
    پلتفرمهایی که سرویس تبلیغات موبایلی درون اپلیکیشنی  ارائه می دهند. این سرویس نیز توسط شرکت های ایرانی ارائه می شود.
  • سایر پلتفرمهای تبلیغاتی
    گوگل ادوردز، سامانه های ایمیل مارکتینگ و …
  • داشبوردهای تحلیل بازاریابی
    مانند klipfolio.com

 

احتمالاً موارد متعدد دیگری نیز بتوان به لیست بالا اضافه کرد اما عمده مواردی که تا کنون بیش از همه مورد استفاده قرار می گیرد را می توان در دسته بندی های بالا مشاهده کرد.

حال این مقاله را به گونه ای ادامه می دهیم که در هر حالتی که بخواهید یک پلتفرم از هر دسته بندی بالا را انتخاب نمایید برای شما کاربرد داشته باشد.

 

گام اول) تعیین نیازما از پلتفرم های گوناگون

مشخصاً پیش از هر تصمیم و انتخابی باید به خوبی بدانیم چه می خواهیم و نیاز ما چیست. در مرحله اول باید تیم یا مسئول بازاریابی شرکت بداند مهم ترین نیازی که در آن مقطع به کمک پلتفرمها تامین خواهد شد چیست تا بتواند از لیست گام صفر، پلتفرم خود را انتخاب کند.

برخی از این پلتفرم ها صرفاً برای مقاطع زمانی محدود مورد استفاده قرار می گیرند (مثلاً برای کمپین نصب اپلیکیشن و نیاز به استفاده از پلتفرمهایی نظیر تپسل) اما گاهاً برخی از این نرم افزارهای تحت وب برای کاربردهای بلندمدت انتخاب می شوند: مانند گوگل آنالیتیکس.

در کالج تپسل بخوانید!  راهنمای IGTV ، تلویزیون اینستاگرام

پس در این گام باید مقطع زمانی و نیاز بر حسب بازه های زمانی را نیز مد نظر قرار داد.

 

گام دوم) تحقیق بهترین سرویس تبلیغاتی

تحقیق برای پلتفرم های تبلیغاتی مناسب

فرض کنیم شما برای کمپین آینده خود به تبلیغات کلیکی نیاز خواهید داشت. کدام سامانه را انتخاب می کنید؟

اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ تازه کار هستید یا مثلاً تجربه استفاده از پلتفرمهای تبلیغات کلیکی را ندارید و نمی دانید کدام یک بهتر از سایرین است باید طبق آنچه در ادامه بیان می کنم در مورد سامانه مربوطه تحقیقاتی کافی انجام دهید:

امکانات سرویس های تبلیغاتی

هر کدام از سامانه های معرفی شده در گام صفر، محدود به یک یا چند قابلیت نیستند. مثلاً تبلیغات درون اپلیکیشنی شامل چندین نوع تبلیغ بنری، تمام صفحه، ویدئویی و … می باشد. باید گزینه ای را انتخاب کنید که ترجیحاً تنوع امکانات و خدمات آن در حد قابل قبول باشد (یا مثلاً پارامترهای تحلیلی گوگل آنالیتیکس از سایت مشابه خود با نام PIWIK بسیار بیشتر و جامع تر است).

قیمت گذاری

اگر سامانه مورد نظر شما رایگان نیست باید پلن های قیمت گذاری و نیز امکانات دریافتی در هر پلن را با دقت بررسی کنید چرا که گاهاً این مشخصه می تواند تاثیر زیادی در بازدهی کار شما داشته باشد. به عنوان مثال فرضی، اگر در تبلیغات همسان، هر کلیک یک سامانه ۵۰۰ تومان باشد این رقم در نرخ بازگشت سرمایه و معادلات اثربخشی مالی کمپین شما به طور مستقیم تاثیرگذار خواهد بود.

شبکه توزیع آگهی های تبلیغاتی

در پلتفرم های تبلیغاتی مهم ترین فاکتور، گستردگی شبکه نمایش آگهی و دارا بودن طیف وسیعی از شبکه های نمایش آگهی از نوع کارکرد و مخاطب می باشد. پلتفرم تبلیغاتی مطلوب شما باید در طیف وسیعی از وب ایران در معرض مخاطبانی با خصوصیات دموگرافیک مختلف که مخاطبین هدف شما هستند، قرار گیرد.

سیستم ارائه گزارش (آمارهای تحلیلی)

آمار تحلیلی پلتفرم های آنلاین دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ، علم داده ها است و یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید توانایی تحلیل داده ها و یا تفسیر داده های تحلیلی را دارا باشد. با توجه به موضوع این مقاله، شما باید پلتفرمهایی را انتخاب کنید که گزارشاتی دقیق و جامع از کلیه عملکردهایتان را ارائه می دهد تا بتوانید از آن برای بهینه سازی فعالیتهای خود استفاده نمایید.

پرس و جو

هیچ گاه این گزینه را فراموش نکنید. همواره سعی کنید با افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ ارتباط داشته و در مورد تجربه آنها در استفاده از پلتفرم های مختلف حوزه دیجیتال مارکتینگ سوال کنید.

خوب به نظر می رسد با توجه به توضیحات بالا بتوانید پلتفرم خود را انتخاب کنید! اما هنوز برای اطمینان از انتخاب خود باید ادامه این مقاله را مطالعه کنید زیرا انتخاب اشتباه در این زمینه می تواند نتیجه هفته ها برنامه ریزی و بودجه شما را به هدر دهد.

گام سوم) آزمون و خطا

 

با توجه به اینکه ” ز عمل کار برآید ز سخندانی نیست! ” در گام دوم در حد حرف و کلام توانستیم پلتفرم اصلح را انتخاب کنیم. اما آیا این پلتفرم در عمل نیز می تواند جوابگوی نیازها و انتظارات ما ( یا ادعاهای خود ) باشد؟

جهت کشف پاسخ این سوال، سه راه پیش روی شما خواهد بود:

استفاده از نسخه دموی سرویس تبلیغاتی

استفاده آزمایشی از پلتفرم های تبلیغاتی آنلاین دیجیتال مارکتینگ

برخی پلتفرمها – که پلن های مدت دار پولی می فروشند – معمولاً در بازه های زمانی چند هفته ای قابلیت استفاده رایگان برای همه را ارائه می کنند. این قابلیت می تواند فرصت خوبی را برای آشنایی کامل با محیط پلتفرم، امکانات، نحوه عملکرد و … در اختیار شما قرار دهد تا پیش از پرداخت هزینه و اخذ تصمیم نهایی، بتوانید از تصمیم خود مطمئن شوید.

در کالج تپسل بخوانید!  عوامل موفقیت در استارتاپ ها

آزمایش بر روی نوع پلتفرم ها

اگر نوع پلتفرم مربوطه شامل مورد بالا نیست ( مانند پلتفرم های تبلیغاتی ) بهترین و عاقلانه ترین روش اطمینان از کیفیت سامانه مورد نظر، آزمودن آن در عمل می باشد. برای این منظور می توانید بودجه ای محدود را در پلتفرم مربوطه هزینه کنید و از امکانات و خدمات آن استفاده نمایید و در صورت جلب رضایت، آن را با عنوان پلتفرم اصلی و شماره یک خود انتخاب نمایید.

استفاده هم زمان یا آزمایشی

برای حالتی که پلتفرم ها رایگان هستند ( مانند گوگل آنالیتیکس و موارد مشابه ) اگر نیاز دارید در عمل با قابلیت های آنها آشنا شوید می توانید در یک مدت محدود، از هر دو سامانه در سایت یا اپلیکیشن خود استفاده نمایید و یا به طور آزمایشی و در دو سایت جانبی خود از آنها استفاده نمایید تا بتوانید قضاوت بهتری بین آنها و برای کسب و کار اصلی خود انجام دهید.

اگر تا اینجای مقاله را مطالعه کردید پس شما موفق شدید پلتفرم تبلیغاتی خود را انتخاب کنید اما حکایت همچنان باقیست!

نکات مهم دیگر در انتخاب پلتفرم تبلیغاتی

نکات مهم در انتخاب پلتفرم دیجیتال مارکتینگ

به جز آنچه که پیش از این بیان کردم باید در انتخاب پلتفرم های تبلیغاتی خود موارد مهم دیگری را نیز مد نظر قرار دهید که در زیر برای شما ارائه شده است:

چالش “ارز” را فراموش نکنید!

اگر پلتفرم شما نمونه ایرانی ندارد حتماً نوسانات قیمت ارز و نحوه تامین آن را مد نظر قرار دهید. در افزایش اخیر قیمت دلار، بسیاری از استارتاپهای ایرانی که از خدمات سایتهای بین المللی استفاده می کردند با ضرر و چالش زیادی مواجه شدند.

توجه به دانش فنی و مارکتینگ تیم

برخی از این پلتفرم ها بخشی از کارهای تحلیلی، اجرایی یا حتی برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ شما را می توانند انجام دهند اما باید تخصص و تجربه تیم خود را در استفاده بهینه این پلتفرم ها، تحلیل داده، بهینه سازی و ارائه گزارشات مربوطه مد نظر قرار دهید. بهترین پلتفرم را هم که انتخاب کنید اگر فرد مناسبی برای مدیریت آن در نظر گرفته نشود عملاً پلتفرم مربوطه کمکی به شما نخواهد کرد.

به لوگوی مشتریان توجه نکنید!

اگر از بک گراند و سابقه فعالیت پلتفرم اطلاعی ندارید به لوگوهای مشتریان آنها دقت نکنید و آنها را ملاک انتخاب خود قرار ندهید بلکه از گام تحقیق این مقاله استفاده کنید.

به دنبال اثبات ادعایشان باشید

نمونه های واقعی انتشار تبلیغات سامانه های تبلیغات اینترنتی را در سطح وب جست و جو کنید. به دنبال سایتها یا اپلیکیشن هایی باشید که نمونه های عینی تبلیغات مورد نظر را نمایش می دهند تا بتوانید از کم و کیف آن در عمل مطلع شوید.

ختم کلام در انتخاب بهترین سرویس تبلیغات آنلاین

پلتفرم آنلاین تبلیغات دیجیتال

استفاده از پلتفرمها بخش جدانشدنی از دیجیتال مارکتینگ می باشد و بازوی اجرایی-تحلیلی مهمی برای کسب و کارهای اینترنتی به شمار می روند.

به همین دلیل نیاز است بتوانید بهترین پلتفرم ها را شناسایی کرده و از آنها حداکثر بهره را ببرید. اما توجه داشته باشید که در دیجیتال مارکتینگ، هیچ چیز مطلقی وجود ندارد و پلتفرم برتر امروز می تواند فردا به جایگاه دوم و سوم نزول پیدا کند. پس همواره پیگیر اخبار باشید تا از پلتفرمهای جدید و یا بروزرسانی امکانات و خدمات پلتفرم های دیگر آگاه شوید.

در این مقاله سعی کردم تجربه خود را در این حوزه با شما اشتراک بگذارم. لطفاً در بخش نظرات بیان کنید که در چه حوزه هایی به مطالب آموزشی نیاز دارید تا موضوع مقالات بعدی با توجه به نظرات شما انتخاب شود.

وب سایت نویسنده : آکادمی دیجیتال مارکتینگ گرشا

    3 ديدگاه نظر دهيد

  1. سلام
    چندین سال هست که در بازاریابی موبایل فعالیت میکنم و سایت های داخلی و خارجی زیادی رو در زمینه بازاریابی مطالعه کردم ولی تعداد بسیار کمی از سایت های خارجی و تنها یک سایت داخلی ( کالج تپسل ) مطالبی از جنس واقعیت و کاملا کاربردی قرار می دهند. ( به شکلی که مستقیما در بازده کاری شما اثر دارند .)
    ولی ، تنها مطلبی که بنده در تپسل مشاهده کردم که هیچ کدام از ملاک های بالا رو نداشت این مطلب بود .
    مطلب بالا صرفا برداشتی اکادمیک و دور از کاربرد از بازاریابی است و به هیچ وجه در سطح مطالب کالج تپسل نیست .

    بنده تا به حال تمامی مطالب کالج تپسل رو مطالعه کردم ولی تا به حال دلیلی برای نظر دادن ندیده بودم ولی حسی در وجودم به من اجازه نداد که از کنار مطلب بالا بدون توجه بگذرم

    با تشکر

    • حمیدجان سلام.از اینکه نظرت رو با ما بیان کردی و انتقادی سازنده داشتی تشکر می کنم.
      کالج تپسل، مکانی برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ و مباحث مربوطه است که سعی می کنه نیاز آموزشی همه قشری رو تامین کنه.
      به همین خاطر ممکنه یه مقاله برای دوستی، سطحی پایین داشته باشن و برای دوستی دیگر، تخصصی به نظر برسه!
      موضوعی که برای این مقاله انتخاب کردم چالشی بوده که همیشه برای افراد نسبتاً کم تجربه تر وجود داشته و سعی کردم دانش تئوریک و تجربی خود را در قالب یه مقاله برای رفع معضل این دوستان بیان کنم.
      اینکه چقدر موفق بودم رو شما باید بیان کنید اما احتمالاً دلیل اینکه طبق نظر شما، این مقاله با سایر مقالات کالج همخونی نداره اینه که اولین مقاله من به عنوان نویسنده مهمان در کالج هست که قطعا با نگاهی متفاوت نوشته شده…

  2. عالی و مفید
    معرفی کامل دسته بندی های پلتفرم های تبلیغاتی دید کامل و جامع شما نسبت به حیطه تبلیغات را نشان می دهد.
    لطفا در مورد هر کدام از این پلتفرم ها مطلب منتشر کنید .
    بسیار ممنون

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.