تازه‌ترین‌ها درباره رتبه صفحه در گوگل در سال ۲۰۲۱

زمان مطالعه : ۸ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

اگر در زمینه سئوی وبسایت فعالیت کرده باشید حتما به یاد می‌آورید که چقدر از زمان خود را صرف تلاش بر روی افزایش رتبه صفحه می‌کردید. رتبه صفحه در سئو معیار مهمی محسوب می‌شد که همه سعی در بهبود و ارتقای آن داشتند.

بهبود رتبه صفحات سایت که معمولا با کمک بک‌لینک‌ها اتفاق می‌افتد، به معنای بالاتر رفتن جایگاه قرارگیری شما در نتایج موتورهای جستجو و در نتیجه جذب ترافیک بیشتر است.

اما چه اتفاقی برای مفهوم «رتبه صفحه» افتاد؟ این روزها به ندرت درباره آن حرفی شنیده می‌شود. درحالی که رتبه صفحه هنوز در رتبه‌بندی گوگل استفاده می‌شود و دارای اهمیت است، حتی اگر اخیرا نکته‌ای درباره آن نشنیده باشید. در مطلب پیش رو، هر آنچه که نیاز دارید درباره رتبه صفحه در گوگل در سال ۲۰۲۱ بدانید برایتان شرح داده شده است.

 

رتبه صفحه در گوگل چیست؟

رتبه صفحه در گوگل (Google PageRank) مفهوم بسیار پیچیده‌ای دارد اما در این مطلب سعی کرده‌ایم جزییات آن را به‌صورت قابل فهمی شرح دهیم.

رتبه صفحه در حقیقت برای ارزش‌گذاری صفحات بر پایه کیفیت و کمیت لینک‌هایی که به آن‌ها داده شده از فرمول‌های ریاضی استفاده می‌کند.

فرمول رتبه‌بندی صفحه برای تشخیص قدرت سایت شما، تعداد لینک‌های داخلی و خارجی و رتبه صفحات آن لینک‌ها را بررسی می‌کند. این فرمول با استفاده از مقیاس لگاریتمی در دامنه مقادیر ۰ تا ۱۰، به سایت نمره می‌دهد. هرچه رتبه صفحه بالاتر باشد، قدرت و اعتبار آن صفحه بیشتر است.

 

نوار ابزار رتبه صفحه چیست؟

در گذشته نوار ابزاری وجود داشت که رتبه هر صفحه‌ای از وب که می‌خواستید را به شما نشان می‌داد. اما گوگل در سال ۲۰۱۶ این ابزار را حذف نمود و از آن زمان به بعد، موضوع رتبه صفحه را برای کاربران اینترنت به شکل یک راز باقی گذاشت. مشکل این ابزار آن بود که کارشناسان سئو را دچار وسواس می‌کرد و باعث می‌شد مدام جستجو نمایند تا راه‌هایی برای دستکاری این عدد پیدا کنند.

مضاف بر این اساسا گوگل به این نتیجه رسید که عمومی کردن این رتبه برای صاحبان وبسایت ارزش چندانی ندارد و از همین رو تصمیم گرفت سرمایه‌گذاری در آن را متوقف کند.

نوار ابزار رتبه صفحه سایت

آیا گوگل هنوز از رتبه صفحه استفاده می‌کند؟

پاسخ سوال بالا مثبت است و گوگل هنوز از رتبه صفحه استفاده می‌کند. با این‌که صاحبان وبسایت‌ها دیگر به این معیار دسترسی ندارند اما گوگل هنوز این مفهوم را در الگوریتم‌های خود بررسی می‌کند.

 

اهمیت رتبه صفحه چقدر است؟

معیار روشنی از میزان اهمیت مفهوم رتبه صفحه در دست نیست. در میان بیش از ۲۰۰ فاکتور مهم در رتبه‌بندی گوگل، داده‌ای از میزان اولویت هیچ‌کدام از این عوامل فراهم نشده است. اما نکته‌ای که واضح است، نقش مهمی است که بک‌لینک‌ها در موفقیت سئو بازی می‌کنند. بنابراین می‌توان مطمئن بود که رتبه صفحه هنوز نقشی در رتبه‌بندی صفحات وبسایت دارد.

در کالج تپسل بخوانید!  اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی

صرف وقت بر روی بهبود رتبه سایت احتمالا بهترین کاری که می‌توانید برای سایت خود انجام دهید نیست اما ساختن بک‌لینک‌های قوی مرتبط با محتوا برای وبسایتتان یک استراتژی سئویی است که نمی‌توان تاثیر آن را انکار کرد. شاید نتوانید این بهبود را به شکل یک معیار ببینید اما اثرش را بر ترافیک ارگانیک سایت خود خواهید دید.

 

چه عواملی بر رتبه صفحه سایت در گوگل تاثیر می‌گذارند؟

رتبه صفحه سایت در گوگل

عواملی وجود دارند که برای اثرگذاری مثبت بر روی رتبه صفحه سایت خود باید آن‌ها را بدانید. برخی از آن‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

 

۱. بک‌لینک‌ها

اصلی‌ترین روش بهبود رتبه صفحه استفاده از بک‌لینک‌هاست. هرچقدر که وبسایت‌های معتبرتر و البته مرتبط‌تری به شما لینک شوند، رتبه صفحه شما بالاتر می‌رود. برای ایجاد بک‌لینک‌های باارزش کارهای زیر را انجام دهید:

  • با اینفلوئنسرها و اعضای انجمن‌هایی که در حوزه کسب‌وکارتان وجود دارد ارتباط برقرار کنید.
  • اینفوگرافی‌ها، وبینارها و ویدئوهای اصولی درست کنید. از هر ابزار خلاقانه‌ای که می‌تواند صاحبان وبسایت‌ها را به اشتراک لینک با محتوای شما تشویق کند استفاده کنید.
  • در انجمن‌ها و فروم‌هایی که به کسب‌وکارتان مرتبط است شرکت کنید.
  • محتواهای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و افراد مرتبط با محتوا را روی آن تگ کنید تا آن‌ها هم بتوانند محتوای شما را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند.
  • محتواهای جالب و منحصربه‌فرد تولید کنید.

ساختن بک‌لینک یکی از بهترین راه‌ها برای رشد وبسایت شماست اما باید به‌درستی انجام شود. اعتبار خود را حفظ کنید و در گروه‌ها و انجمن‌ها به هرزنامه (اسپم) تبدیل نشوید. و از همه مهم‌تر این‌که محتوایی تولید کنید که افراد بتوانند با آن تعامل برقرار نمایند.

کار دیگری که باید انجام دهید حذف بک‌لینک‌های بد است. همچنین خوب است بدانید که لینک گرفتن از صفحاتی که لینک‌های بسیار زیادی دارند برای بهبود رتبه صفحه مناسب نیست. هر لینک دیگر در صفحه‌ای که لینک شما در آن وجود دارد، از ارزش لینک شما می‌کاهد بنابراین اگرچه وجود لینک در مدل دایرکتوری ممکن است در برخی شیوه‌ها ارزشمند باشد، اما کمک چندانی به بهبود رتبه صفحه‌تان نمی‌کند.

 

۲. لینک‌دهی داخلی

یکی از تاکتیک‌های موثر سئویی که دست کم گرفته شده لینک‌دهی داخلی است. استفاده از این تکنیک تاثیر زیادی بر رتبه صفحه و ترافیک سایت شما خواهد گذاشت. به عنوان نمونه، همیشه صفحه نخست (هوم‌پیج) سایت شما رتبه صفحه بالاتری دارد زیرا تعداد وبسایت‌هایی که به آن لینک داده‌اند بیشتر است. هر لینک از صفحه نخست سایت شما به صفحات دیگر سایتتان اعتبار صفحه‌ای که به آن لینک داده شده را تقویت خواهد کرد. علاوه بر این می‌توانید از ابزار سئو برای شناسایی صفحاتی که در سایتتان قدرت بیشتری دارند استفاده کنید و با لینک‌دهی این صفحات به صفحه‌های ضعیف‌تر (در صورت داشتن ارتباط محتوایی) آن‌ها را تقویت نمایید.

در کالج تپسل بخوانید!  معیارها و ابزارهای اندازه‌گیری آگاهی از برند

یک ترفند هم این است که به گوگل آنالیتیکس سر بزنید. معمولا صفحاتی که بیشترین ترافیک ارگانیک را دارند، دارای بالاترین اعتبار هستند. بنابراین برای تقویت سریع صفحاتی که از نظر سئویی ضعیف‌ترند می‌توانید از لینک دادن به آن صفحات معتبرتر استفاده کنید؛ اما فقط در صورتی‌که از لحاظ محتوایی به هم مرتبط باشند.

 

۳. لینک‌دهی خارجی

یکی از بزرگترین شایعاتی که درباره لینک‌دهی خارجی گفته می‌شود این است که این کار می‌تواند رتبه صفحه سایت شما را کاهش دهد؛ این موضوع صحت ندارد. به یاد داشته باشید که کل فرضیه رتبه صفحه بر پایه لینک‌دهی می‌گردد.

اگرچه تعداد لینک‌های داده شده به یک صفحه ممکن است بر ارزش صفحه‌ای که به آن لینک داده شده تاثیر بگذارد اما به شما به عنوان لینک‌دهده لطمه‌ای نمی‌رساند. اگر منبع مرتبطی با محتوای خود دارید که می‌دانید برای مخاطبانتان مفید است، در محتوای خود به آن منبع لینک بدهید.

 

آیا می‌توانید رتبه صفحه سایت خود را بدانید؟

متاسفانه راهی برای پیدا کردن رتبه صفحه به صورت دقیق وجود ندارد. برخی وبسایت‌ها مدعی این هستند که می‌توانند رتبه صفحه سایت شما را مشخص و اعلام کنند اما از آنجا که این ابزارها تایید نشده‌اند، نمی‌توان به دقتِ داده‌هایی که ارائه می‌دهند استناد و اعتماد کرد.

دیگر ابزارها (مثل SEMrush، Ahrefs و Moz) همگی نسخه اختصاصی ارزش‌گذاری عددی خود را ایجاد کرده‌اند که هدف از آن به دست آوردن مقادیر مشابه رتبه صفحه بوده است.

به عنوان مثال SEMRush چیزی به نام «نمره اعتبار» دارد که مقدار عددی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد یک بک‌لینک از وبسایت تا چه میزان می‌تواند مفید باشد. این نمره بر پایه موارد زیر به دست می‌آید:

  • ترافیک ماهانه یک وبسایت
  • جایگاه نسبی کلیدواژه
  • داده بک‌لینک

اما گوگل در الگوریتم رتبه‌بندی خود از این نمره استفاده نمی‌کند. بنابراین این نمره‌ها جایگزین رتبه سایت نیستند و تنها می‌توانید به عنوان راهنمای سنجش اعتبار وبسایت خود از آن‌ها استفاده کنید.

درحالی‌که بیشتر کارشناسان سئو دیگر به رتبه صفحه فکر نمی‌کنند و برای بهینه‌سازی آن نیز تلاشی نمی‌کنند، درک این مفهوم همچنان ارزش دارد. در نهایت اگر شما در حال ایجاد بک‌لینک، بهبود لینک داخلی و استفاده از لینک‌های خارجی هستید، در حقیقت به رتبه صفحه سایت خود اهمیت می‌دهید. آیا راهکارهای دیگری برای بهبود اعتبار صفحه خود نزد گوگل می‌شناسید؟ این راهکارها چه هستند؟

نظر دهید.

منبع: بلاگ هاب‌اسپات

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.