تفاوت بین توسعهدهندگانی که از اپلیکیشنشان میلیونها تومان درآمد کسب میکنند با اپلیکیشنهایی که حتی یک سکه پانصد تومانی هم درآمد ندارند، میتواند در یک نکته مهم – که ارزش طول عمر مشتری یا LTV است- خلاصه شود:
ارزش طول عمر مشتری [1] (CLTV) ازیکطرف یک ابزار و معیار بسیار مهم در بین پابلیشرهای اپلیکیشنها بوده، از طرف دیگر اندازهگیری و فهم درست آن مبهم است. CLTV در برآورده سازی بسیاری از اهداف نقش مهمی دارد: ابزاری برای پیشبینی رشد[2]، میزان وفاداری مشتری و شاخص موفقیت یک اپلیکیشن است. با تمامی سادگی، این معیار بودجه تبلیغاتی شما را مشخص میکند. بهعبارتدیگر، ارزش هر مشتری شما را تعیین کرده و میزان پولی را که باید برای کسب مشتری جدید هزینه کنید، مشخص میکند.
در این پست قصد داریم CLTV را به بخشهای ملموسی دستهبندی و برای محاسبهی هر بخش نمونههایی را بیان کنیم. درنهایت با کنار هم قرار دادن تکتک موارد سعی میکنیم یک معیار برای هزینه جذب مشتری جدید[3] (CAC) به دست آوریم که برای تعیین میزان بازگشت سرمایه بازاریابی به شما کمک کند.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
بر اساس نظر مدیر تیم Zynga میتواند، LTV به سه دسته متغیر تقسیم شود:
1. کسب درآمد: تأثیر مشتریهای شما در درآمد اپلیکیشنتان (تبلیغات، پرداخت درون برنامهای یا عضویت)
2. ماندگاری کاربر: میزان درگیر شدن کاربر در اپلیکیشن شما، بر اساس میانگین زمان عمر مشتری
3. گسترش ویروسی[4]: مجموع ارزشی که یک کاربر از طریق دعوت کاربران جدید به اپلیکیشن شما میافزاید.
روشهای مختلفی برای تعیین کردن میزان تأثیر هر یک از این متغیرها مطرح است، اما یک راه متداول برای محاسبه CLTV روش زیر است:
در این رابطه، کسب درآمد بر اساس ARPU[5]، حفظ کاربر بر اساس معکوس ضریب عدم استفاده[6] و گسترش ویروسی از طریق جمع مقادیر ارزشهایی که یک مشتری از طریق کاربران جدید به شما میافزاید، محاسبه شده است.
البته معیار گسترش ویروسی به دلیل اینکه اکثر اپلیکیشنها از آن استفاده نمیکنند، بهصورت اختیاری لحاظ شده است.
این مطلب را هم بخوانید : افزایش تعداد دانلود های اپلیکیشن
گام اول محاسبه میزان درآمدی است که بهصورت میانگین یک مشتری در طول یک بازه زمانی مشخص تولید میکند. این مقدار معمولاً با عنوان میانگین درآمد به ازای هر کاربر[7] شناخته میشود.
ARPU برحسب مجموع میزان درآمدی که در یک بازه زمانی در اپلیکیشن به دست آمده است تقسیمبر تعداد کاربران فعال آن در همان مدت محاسبه میشود.
ARPU معمولاً برحسب ماه محاسبه میشود؛ اما ازآنجاکه در اکثر اپلیکیشنها در طول یک ماه فقط 25% کاربران به استفاده از اپلیکیشن ادامه میدهند، این مقدار در طول هفته و یا حتی روز محاسبه میشود.
راهها و تعابیر مختلفی در مورد محاسبه کاربر فعال وجود دارد، اما سادهترین راه، شمارش تمامی کاربرانی است که در طول ماه گذشته حداقل یک بار از اپلیکیشن شما استفاده کردهاند.
گام بعدی در محاسبه LTV پیشبینی طول عمر میانگین کاربر است. به چه میزانی کاربر در اپلیکیشن درگیر شده است؟
برای اندازهگیری این عدد باید ابتدا ضریب عدم استفاده را تعیین کرد. درواقع این ضریب بیان میدارد که چه درصدی از کاربران شما در مدتزمانی مشخص دیگر از اپلیکیشنتان استفاده نمیکنند. شیوهی محاسبهی این عدد برحسب تعداد کاربران ازدسترفته تقسیمبر تعداد کل مشتریان در ابتدای این بازه به دست میآید.
بازهی زمانی استفادهشده در این فرمول، برابر با همان بازهای است که در محاسبهی ARPU از آن استفاده شده است.
هنگامی که ضریب عدم استفاده محاسبه شد، با عکس کردن این عدد میتوان زمان تخمینی را که یک مشتری در اپلیکیشن درگیر است محاسبه کرد؛ بنابراین اگر ضریب عدم استفاده پنجاه درصد باشد، بدین معناست که طول عمر متوسط کاربر دو ماه است.
ازآنجاکه محاسبهی کمی این نوع گسترش سخت و پیچیده است و اکثر اپلیکیشنها از این نوع رشد استفاده نمیکنند، این عدد معمولاً صفر در نظر گرفته میشود.
برای بازاریابانی که به این اطلاعات دسترسی دارند، گسترش ویروسی با تعداد کاربرانی که از طریق دعوت دیگر کاربران به اپلیکیشن پیوستهاند، ضربدر میزان خرجی که کردند، محاسبه میشود.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
اکنون که هر سه پارامتر را محاسبه کردهاید، میتوان ارزش طول عمر کاربر را محاسبه کرد. برای مثال فرض کنید، یک کاربر بهصورت میانگین چهار هزار و پانصد تومان در ماه خرج میکند و شما در ماه نرخ خروج شصت درصد را تجربه میکنید و فرض کنیم که گسترش ویروسی اپ شما صفر است. با توجه به فرمول:
CLTV = 4500*1/.6 + 0 = 7500
این بدین معناست که ارزش طول عمر کاربر شما هفت هزار و پانصد تومان است.
هدف از این محاسبات ریاضی پاسخ به این سؤال است که آیا سرمایهگذاری در تبلیغات نصب اپلیکیشن، یا سایر کمپینهای اکتساب کاربر منطقی است یا خیر؟
مادامیکه میانگین ارزش طول عمر کاربر (LTV) از هزینه جذب کاربر[8] جدید بیشتر باشد، بازگشت سرمایهی بازاریابی شما مثبت خواهد بود.
در دنیای موبایل و اپلیکیشنها، جذب کاربر تنها به هزینه به ازای هر نصب[9] (CPI) خلاصه میشود که از طریق فرمول زیر محاسبه میشود که در آن هزینهی هر نصب عبارت است از کل بودجهی مصرفشده برای کمپین نصب اپلیکیشن تقسیمبر تعداد نصبهای مستقیمی که از کمپین مذکور حاصلشدهاند:
اگر هزینهی جذب یک کاربر جدید (نصب) کمتر از میزان درآمدی باشد که بهطور میانگین هر کاربر ممکن است، فراهم کند، تبلیغات منطقی است.
اما در غیر این صورت (اکثر مواقع در بازیهای موبایل) شما باید به دنبال راهی برای افزایش ماندگاری کاربر فعلی، افزایش ARPU و یا افزایش ارجاعات کاربران باشید و پسازآن به دنبال سرمایهگذاری بر روی تبلیغات باشید.
موفقیت در بازار اپلیکیشنهای موبایل بستگی به میزان درک شما از اعداد و ارقام لازم و مهم این دنیا دارد و محاسبهی LTV میتواند شما را اکثریت قریب به اتفاق اپلیکیشنهای ناموفق حال حاضر در این اکوسیستم جدا کند. دانستن نحوهی محاسبهی این شاخص به شما کمک میکند که نهتنها هزینهی تبلیغات خود را هدفمند کنید، بلکه با تمرکز بر تقویت یکی از سه جز LTVدرآمد اپلیکیشن خود را بهدرستی افزایش دهید.
[1] Customer Lifetime Value
[2] Growth
[3] (Customer Acquisition Cost (CAC
[4] Virality
[5] Average Revenue Per User
[6] The annual percentage rate at which customers stop subscribing to a service or employees leave a job
[7] ARPU
[8] (Customer Acquisition Cost (CAC
[9] Cost Per Install
سوالهای رایج:
LTV در بازاریابی به چه معناست؟
ارزش طول عمر یا LTV تخمینی از میانگین درآمدی است که یک مشتری در طول عمر خود بهعنوان یک کاربر ایجاد میکند. این ارزش یک مشتری میتواند به تعیین بسیاری از تصمیمات اقتصادی یک شرکت ازجمله بودجه بازاریابی، منابع، سودآوری و پیش بینی کمک کند.
چرا LTV مهم است؟
ارزش طول عمر (LTV) معیاری است که میانگین درآمد تولیدشده توسط مشتری را قبل از ریزش نشان میدهد. با محاسبه LTV مشتری خود، میتوانید ایده بهتری در مورد اینکه هر مشتری جدید چقدر به درآمد کلی شما اضافه میکند و چقدر میتوانید هزینه برای جذب مشتری را توجیه کنید، به دست آورید.
http://www.otc-certified-store.com/eye-care-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://www.zp-pdl.com www.otc-certified-store.com http://www.otc-certified-store.com/antiallergic-medicine-usa.html zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/herbal-products-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php займ срочно на карту онлайнбыстрый займ без отказовpay.ps займ займ срочно с плохой кредитной историейзайм на 6 месяцевзайм на карту пенсионерам
16 ديدگاه نظر دهيد
سلام،
برای من جالب و سودمند بود
ممنون از شما
سلام
خوشحالیم که این مطلب کالج برای شما مفید بوده
موفق باشید
بسیار عالی بود و دقیق.
مطلب بسیار وفیدی بود اما اعدادی در بخش اول مطلب ـکده است کمی گنگ است. آایا ارقام مربوط به ایران است یا کل کشور ها مد نظر قرار گرفته اند؟ اگر بر اساس فروش در ایران است چرا به دلار گفته شده و اگر بین المللی است به نظر میرسه ارقام اعلام شده با ارقام واقعی که با جستجو در نت میشه پیدا کرد فاصله خیلی زیدی داره.
ممنون از بازخورد خوبتون
خوشحالیم که مطلب مفید بوده
اعداد و ارقام به عنوان مثال برای یادگیری بهتر هستند.
موفق باشید
بسیار عالی و ممنون از مطلب کامل و مفیدتون فقط یه نکته به نظرم تو آخرین تصویر یه اشتباهی شده زمانیکه CPI>ARPU باشه بازگشت سرمایه منفی هستش به نظرم تو تصویر اشتباه شده
بسیار مفید و عالی بود ممنون و خسته نباشید
ممنون از شما که همراه ما هستید
سلام، در صورتی که churn صفر باشد، نتیجه CLTV چگونه محاسبه خواهد شد؟
سلام
در واقعیت این مورد هیچگاه اتفاق نمیفته
این مورد فقط وقتی ممکنه که شما به به تازگی کسب و کارتون رو راه اندازی کرده باشید و داده کافی جمع آوری نشده باشه…
با سلام مطالب بسيار خوبي بود . در مورد كسب و كار هايي كه در آنها اقدام به فروش كالا به مشتري ميشود آيا فرمولي براي محاسبه ي ارزش طول عمر مشتري وجود دارد ؟؟؟؟ ممنون ميشم راهنمايي كنين .
خواهش میکنم لطف دارید بله در مطلب به آن اشاره شده است
[…] که از چندین کانال برای خرید استفاده میکنند، ارزش طول عمر (LTV) بیشتری […]
خیلی ممنون . عالی
ممنون از شما
با سلام. خیلی ممنون از تمامی عزیزانی که در سایت وزین کالج تپسل زحمت میکشن. من حدود یک ماه است که از بصورت کاملاً تصادفی با این سایت آشنا شدم . خیلی دلم میخواست نظرات خودم رو بنویسم راجع به نوشته ها و درس هاتون ولی با خودم میگفتم که بزار حالا یکم برم جلوتر تا ببینم چی میشه. ولی امشب داشتم کتابی در زمینه بازاریابی رو میخوندم و به این عنوان رسیدم : اندازه گیری ارزش دوره عمر مشتری. توی گوگل سرچ کردم و بازهم تصادفاً به سایت شما رسیدم. واقعاً از مطالبتون ممنون و سپاسگذارم. امیدوارم در تمام مراحل زندگی پیروز باشید.
سلام
خیلی خوشحالیم که مخاطبی مثل شما داریم. ممنون از نظر لطف و توجه شما
امیدوارم در مراحل پیش رو موفق باشید.