با مطالعه این نوشتار میتوانید تنها در 30 دقیقه کلمات کلیدی مناسب با کسبوکار خود را پیدا کنید و استراتژی انتشار محتوا بر روی وبسایت خود را تدوین کنید. البته فراموش نکنید که جستوجوی کلمات کلیدی، به پایان نمیرسد و باید در دورههای مختلف زمانی بررسی و بهروز شود.
اگر قصد دارید بهعنوان یک نگارنده محتوا، ترافیک بالایی داشته باشید و توجه کاربران را به صفحه خود جلب کنید، باید مرتباً روشهای سئو را دنبال کنید و در تولید محتوا مدنظر قرار دهید.شما نمیتوانید کلمات کلیدی مناسب را به نفع خود تغییر دهید. اما میتوانید کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود را بیابید و محتوای خود را متناسب با آنها تهیه کنید.
اینکه مخاطبان شما بیشتر به دنبال چه چیزهایی هستند، منظور خود را در قالب چه کلماتی منتقل میکنند و هر روز و هر ساعت چه کلیدواژه هایی را برای جستوجو استفاده میکنند، سؤال مهمی است.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
جستوجو و به کار بردن کلمات کلیدی مناسب در نوشتههایتان باعث میشود موتورهای جستوجو راحتتر شما را پیدا کنند و با افزایش ترافیک وبسایت، مخاطبان بیشتری مطالب شما را بخوانند و یا با محصولات شما آشنا شوند. گاهی کلماتی وجود دارند که بسیاری از افراد آنها را به کار میبرند و آن را جستوجو میکنند؛ ولی پاسخ مناسبی به آن سؤال و یا مطلبی در مورد آن کلمه موجود نیست. یافتن این کلمات کلیدی ازقلمافتاده گاهی ترافیک وبسایت شما را تا دو برابر افزایش میدهد. بنابراین توجه به کلمات کلیدی جزء مهمترین نکاتی است که در نوشتار خود باید به آن توجه کنید.
ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود را تهیه کنید. در ادامه این نوشتار، روشهای تهیه کلمات کلیدی مناسب را توضیح خواهیم داد. کلمات کلیدی را میتوانید در فایل اکسل ذخیره کنید. البته وبسایتهایی مانند moz، ابزارهایی برای پیشنهاد و دستهبندی کلمات در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید از آنها نیز استفاده کنید.
جستوجوی کلمات کلیدی متناسب با هر صنعت در ایران با مشکلاتی مواجه است. اکثر سایتهایی که برای کلمات کلیدی پیشنهاد میشوند، یا با جستوجوی کلمات فارسی، دادهای در اختیار قرار نمیدهند و یا بین گزینههای کشور انتخابی (برای پیدا کردن بیشترین کلمات جستوجو شده توسط کاربران آن کشور)، ایران جایگاهی ندارد و در لیست کشورها پیدا نمیشود.
برای آشنایی کامل با سئوی یک وب سایت و راهکارهای بهبود آن کلیک کنید
اما برای جستوجوی کلمات کلیدی در ایران همچنان راهکارهایی وجود دارد و همچنین با توجه به اهمیت این موضوع، تلاش برای آن ارزشمند و مؤثر خواهد بود. ما تعدادی سایت و راهکارهایی مناسب برای جستوجوی کلمات کلیدی مرتبط با هر صنعت در ایران به شما معرفی میکنیم. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که جستوجو در سایتها، مستقل از مکان و زبان جستوجو، میتواند در پیدا کردن ایده جدید و دید مناسب در آن صنعت به شما کمک کند.
گروهبندی کلمات در پنج تا ده دسته به شما کمک میکند تا بتوانید موضوعات محبوب مخاطبان خود را جدا کنید و در دستههای مشخص قرار دهید. در ادامه راهکارهایی برای تهیه کلمات کلیدی مرتبط با هر صنعت به شما ارائه میشود:
با بررسی سایتهای ایرانی و خارجی که در صنعت شما پیشگام هستند، میتوانید مدلهای مختلف دستهبندی محتوا و مطالب آن سایتها را ببینید و از آنها برای موضوعات و کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
برای مثال اگر قصد راهاندازی خردهفروشی آنلاین دارید با مراجعه به دیجیکالا، آمازون و سایتهای دیگر میتوانید از نحوه دستهبندی آنها ایده بگیرید. نکته دیگر این است که به دلیل سهم بازاری که این شرکتها دارند احتمال جستوجوی مخاطبان با الفاظ بهکاررفته در سایتهای آنان بیشتر است و وقتی این کلمات، جزء کلمات شما نیز باشد، بیشتر در نتایج حاصل از جستوجوها دیده میشوید.
ضمن مراجعه به سایتهای مختلف و بررسی آنها، از سایت گوگل نیز میتوانید استفاده کنید و از موضوعات مطرح شده در هر سایت آگاهی یابید. برای این کار باید آدرس سایت مورد نظر را در گوگل وارد کنید و بر اساس آدرس، موضوعات و یا همان topicها را جستوجو کنید. برای جستوجوی موضوعات در یک سایت خاص باید آدرس سایت را با اضافه کردن /topic به انتهای آن در گوگل جستوجو کنید.
قطعاً تابهحال با پیشنهادات گوگل (google suggest) در حین جستوجو مواجه شدهاید. این پیشنهادات بر اساس آخرین محاسبات گوگل در مورد جستوجو های کاربران در روزها و حتی ساعات اخیر است. بنابراین استفاده از عبارات پیشنهادی گوگل میتواند بهترین کلمههای کلیدی برای مطالب سایت شما باشد. عبارتهای موردنظر خود را تایپ کرده و پیشنهادات گوگل را به لیست خود اضافه کنید. میتوانید بعد از کلمه مدنظر خود تنها یک حرف از حروف (در جستوجو فارسی و یا انگلیسی) را نیز بزنید. در این صورت پیشنهادهای بیشتری توسط گوگل را منحصر به شروع با آن حرف دریافت میکنید.
نکته دیگر که در پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل کمک میکند، گزینههایی است که پس از جستوجو در پایین صفحه میآورد. تصویر زیر از جستوجو فارسی دیجیتال مارکتینگ تهیهشده است. این موارد را نیز به لیست خود اضافه کنید.
6 شاخص مهم تحلیل وب سایت را در کالج تپسل بخوانید.
برای پیدا کردن کلمات بیشتر میتوانید از سرویس google planner و یا Moz استفاده کنید.
در google keyword planner در قسمت your product or service هر تعداد از کلمات کلیدی که تاکنون یادداشت کردهاید، را میتوانید وارد و بر روی get ideas کلیک کنید. گوگل پلنر کلمات کلیدی شما را بررسی میکند.
در صفحهای که در نتیجه کلیک خواهید دید، گوگل پلنر میزان رقابت در آن کلمه (اینکه چه تعداد سایت این کلمه را جزء کلمات خود قرار داده است) را بیان میکند. نکته قابل ملاحظه در اینجا این است که گوگل رقابت را با توجه به مکانی که مشخص میکنید، در اختیارتان قرار میدهد. همچنین در صورت نیاز ممکن است کلمه کلیدی شما را با کلمهای مشابه که مناسبتر است و بیشتر جستوجو شده است، اصلاح کند. در این صفحه میتوانید میانگین تعداد دفعات جستوجو آن کلمه را در ماه گذشته در جدول ببینید. Suggested bid نیز در واقع مبلغ CPCs (cost per click) است که شرکتها به ازای نشان دادن تبلیغ آنها در سایت گوگل پس از جستوجوی آن کلمه کلیدی و کلیک بر روی تبلیغشان پرداخت میکنند. این عدد وابسته به مکانی است که شما در جستوجوی خود در گوگل پلنر مشخص کردهاید.
این ابزار امکان نگهداری لیست کلمات را در اکانت pro به شما میدهد. همچنین moz امکان استفاده آزمایشی از سرویس medium خود را بهصورت رایگان قرار داده است. میتوانید کلمات خود را در این سایت جستوجو کنید و یا با کلیک بر روی create or upload new list در نسخه pro لیست خود را در حسابتان قرار دهید.
متأسفانه این سایت نیز ایران را در لیست کشورهای خود ندارد. البته همانطور که میبینید moz با جستوجو کلمات فارسی مشکلی ندارد و کلمات کلیدی مرتبط را (البته به زبان انگلیسی) پیشنهاد میدهد.
با کلیک بر create or upload new list در صفحه اصلی، پنجرهای برای آپلود و یا تایپ کلمات کلیدی بازخواهد شد.
Google trends ابزار قدرتمندی است که به کمک آن میتوانید میزان جستوجوی کلمات کلیدی را بررسی و با هم مقایسه کنید. این ابزار شرکت گوگل بهواسطه استفاده از دیتابیس وسیع گوگل، اطلاعات معتبری را در اختیارتان قرار میدهد و همچنین کلمات مرتبط با هر کلمه کلیدی را نیز به شما پیشنهاد میدهد. خوشبختانه این ابزار هم در بین کشورها، ایران را دارد و هم جوابگوی جستوجو کلمات به زبان فارسی است.
این سایت ازجمله ابزارهای خوب در پیشنهاد کلمات کلیدی است. این ابزار، کلمات کلیدی ترکیبی پیشنهادی از موتورهای جستوجوی مختلف مثل google و bing را ارائه میدهد. کلمات کلیدی پیشنهادی seochat بسیار زیاد هستند و در اکثر مواقع این کلمات کلیدی تضمینشده توسط لیست پیشنهادی گوگل است. این ابزار کلمات را تا سه سطح برایتان پیدا میکند و خود این ابزار از سطح دو به بعد کلمات را دستهبندی میکند. خوبی این ابزار در امکان جستوجوی کلمات فارسی است.
این سایت از جمله سایتهایی است که در چندین محیط کلمات کلیدی را برای شما پیدا میکند و خبر خوب این است که کلمات کلیدی فارسی را نیز در دیتابیس خود دارد. توصیه میکنیم از این ابزار قدرتمند در کامل کردن لیست کلمات خود استفاده کنید.
متأسفانه Semrush کلمات فارسی را پشتیبانی نمیکند. اما ابزار خوبی است و میتوانید از آن برای کلمات کلیدی انگلیسی و یا ایده برای انتخاب کلمات کلیدی فارسی استفاده کنید.
ممکن است متناسب با ماهیت صنعت شما پیش بیاید که در زمانهای خاص، افراد کلمات کلیدی خاصی را بیشتر جستوجو کنند. با استفاده از Google trends میتوانید کلمات و الگوریتمهای جستوجوی کاربران را کشف کنید و با پیشبینی جستوجوی مخاطبان، مطالب متناسب با نیاز آنها را بر روی وبلاگتان قرار دهید.
تعیین موضوع محتوا با هدف پاسخ به سؤالات متداول کاربران در صنعتی که فعالیت میکنید، بسیار ارزشمند است و شما را تبدیل به متخصص و مرجع در آن صنعت میکند. پس باید سؤالات مطرح برای کاربران را نیز بیابید.
سایت AnswerThePublic.com با محیط گرافیکی جالب، ابزاری است که با آن میتوانید سؤالات متداول یا همان FAQ را جستوجو کنید.
با جستوجوی موضوع موردنظر خود در شکلی جالب میتوانید سؤالات را ببینید. سؤالات را نیز مانند کلمات کلیدی در فایلی (مثلاً اکسل) یا با ابزاری ذخیره کنید. این سایت مستقل از شمای زیبا و جذاب برای نشان دادن سؤالات، در قسمت بالای صفحه لینک دانلود سؤالات یا لینک Google sheet آن را در اختیارتان قرار میدهد.
حال میتوانید سؤالات بیشتری را به صفحه سؤالات متداول در وبسایت خود اضافه کنید. همچنین میتوانید از این سؤالات برای موضوع مطالب وبلاگتان استفاده کنید و در صفحه سؤالات متداول با لینک، خواننده را به وبلاگتان ارجاع بدهید. این ترفندها هم از منظر بهینهسازی موتورهای جستوجو (SEO) سودمند است و هم خواننده را به مطالعه محتوای شما ترغیب میکند.
حال برای دستهبندی کلمات کلیدی، باید بررسی کنید که کدامیک از این کلمات از همه محبوبتر و مرتبطتر با صنعت شما هستند و میتوانند بهعنوان موضوع گروهی از کلمات انتخاب شوند. پس از انتخاب کلمات اصلی، میتوانید بقیه کلمات را در زیرگروه هرکدام قرار دهید.
به دلایل مربوط به (SEO) آوردن مطالبی که با صنعت شما ارتباط خیلی کمی دارند، کار خوبی نیست. بنابراین، باید دستههای کلمات کلیدی خود را مجدداً بازنگری کنید و آنهایی که کمتر مرتبط هستند را از لیست خود حذف کنید. سپس برای قرار دادن محتوا در وبلاگتان بر اساس این دستهبندیها برنامهریزی کنید و بهمرور سعی کنید برای هر موضوعی محتوایی تهیه کنید. برای این مرحله نسبت به مراحل قبلی باید زمان بیشتری اختصاص دهید.
اتفاق مهمی که در موتور جستوجوگر گوگل در حال وقوع است، بالا رفتن نرخ جستوجو های بدون کلیک (no click) در گوگل است. جستوجو بدون کلیک به این خاطر اتفاق میافتد که مخاطب در همان صفحه اصلی گوگل پاسخ خود را از توضیحات گوگل دریافت میکند.
این مطلب را هم بخوانید : آشنایی با مفهوم CTR
مثلاً اگر شما هواشناسی را در گوگل جستوجو کنید، قبل از نشان دادن هر لینک و یا سایتی، گوگل وضعیت آبوهوای منطقه شما را (اگر مکانیاب (location) مرورگرتان روشن باشد) نشان میدهد. بیشتر کاربران به همان اطلاعات اکتفا میکنند و روی هیچ سایتی کلیک نمیکنند. به پاسخی که گوگل در صفحه اول خود به همراه آدرس سایت مربوطه قرار میدهد، پاسخ برجسته یا featured snippet گفته میشود.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
featured snippet میتواند بهصورت متن، لیست و یا جدول باشد. اولین قدم برای قرار گرفتن در featured snippet گوگل، به کار بردن ترفندهای SEO است. هدف ابتدایی خود را قرار گرفتن در صفحه اول و حتی دوم در صفحات گوگل قرار دهید که راهکار آن توجه دقیق به انتخاب کلمات کلیدی و پرسشهای متداول و تهیه مطالب بر اساس آن است.
اگر شما هم ابزاری برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار میشناسید که در این مطلب گفته نشده میتوانید در بخش دیدگاه با در میان بگذارید.
پرسشهای رایج
هدف از تحقیق کلمات کلیدی در سئو چیست؟
هدف از انجام تحقیقات کلمات کلیدی یافتن کلمات و عباراتی است که کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجوی اصلی جستجو میکنند. این کلمات مربوط به محصولات و خدمات موجود در سایت شما هستند.
مزایای تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
تحقیق کلمات کلیدی و انواع آن چیست؟
تحقیق کلمات کلیدی در تلاش است تا عبارات و عبارات جستجویی را که مخاطبان شما جستجو میکنند و نحوه گنجاندن آن کلمات کلیدی در محتوای خود را مشخص کند. تحقیقی کلمات کلیدی برای تبلیغات پولی، جستجوی گوگل و… انجام میشود.
http://www.otc-certified-store.com/animal-health-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php zp-pdl.com https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php http://www.otc-certified-store.com/respiratory-tract-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/get-a-next-business-day-payday-loan.php http://www.otc-certified-store.com/women-s-health-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php займ экспресс ступинозайм на кошелек срочноwebmoney кошелек займ мой займполучить займ на карту911 займ
24 ديدگاه نظر دهيد
تشکر از مطلب خوبتون
بابا دمتون گرم!
خیلی بعید بود از یک سایت فارسی اینقدر تر تمیز و جامع و عملیاتی یک موضوع رو توضیح بده
ممنونم ازتون
سهیل هستم از فالوورهات و امیدوارم همیشه موفق باشی
سلام
ممنون
خوشحالیم که همراه کالج هستید
همچنین موفق باشید
سلام. خیلی خوبه ولی مقاله شما هم مثل خیلی از سایت های همکار یک بخش رو اصلا مطرح نکرده. اون هم ساخت جدول اکسل پیشرفته اولویت بندی کلمات کلیدی و تعیین میزان پول ساز بودن هر کلیدواژه است.
قطعا 5 کلمه با بالاترین اولویت کلمات کلیدی اصلی سایت و همچنین کلمات کلیدی صفحه اصلی سایت هستند و همچنین انتشار محتوا و ساخت صفحات فرود باید براساس اولویت کلمات کلیدی انجام شود و نمی توان برای تمام کلمات صفحات فرود اختصاصی ایجاد کرد.
سلام
اولویت بندی کلمات در گام سوم توضیح داده شده است. نکته ای هم که درباره لندینگ پیج فرمودید صحیح است.
ممنون از اشتراک گذاری تجربیات و نظرتون
سلام
خانم جمشیدی اول از اینکه با یک هم فامیلی متخصص اشنا شدم خوشبخت هستم
پیشنهاد دارم تعدادی از یک گروه از کلمات کلیدی را براب نمایش نمونه متن کلمات کلیدی در مطالب خود قرار دهید
موفق باشید
منتظر مطالب جدید شما هستم
سلام بر شما
خوشبختم از آشناییتون و خوشحالیم که همراه کالج هستید 🙂
ممنون از پیشنهادتون، حتما در برنامه قرار می دیم.
همچنین موفق باشید
از مطالب شما استفاده نمودم
منتظر مطالب جدید شما هستم
موفق باشید
ممنون از شما که همراه کالج هستید.
ممنون از مطالب خوبتون
خداروشکر که مفید بود براتون محسن عزیز
مطلب خیلی مفید…میتونید بفرمایید از چه قالبی برای این صفحه وبسایت استفاده کردید؟؟ اسم قالبی که استفاده کردید رو میخواستم ..ممنون میشم
سلام مجدد فرهاد عزیز قالب کالج تپسل سفارشی شده می باشد
موفق باشید
با سلام و احترام
بسیار خوشحال شدم از پیدا کردن سایت پر محتوی تون
امیدوارم که موفق و همچنان عالی باشید
با تشکر
ممنون از شما علی ناصری عزیز
باورم نمیشه یه سایت فارسی اینقدر تر و تمیز باشه
ممنون از لطف شما
مطالب عالی بود ممنون. من با موبایل وارد شدم . چند ایراد اساسی دیدم که اگر قابل بدونید بهتون اطلاع بدم. از طریق همین ایمیل با من در ارتباط باشید لطفا
ممنونم از شما
بله حتما
سلام
روش دوم تاپیک به صورت عملی توضیح می دید، متوجه نشدم
خیلی ممنون
سلام
بابت مطالب پربارتون سپاسگزارن
شاد.موفق و سربلند باشین
سلام
ممنون از توجه شما
موفق باشید
عملا هیچکدوم از روش هایی که اینجا گفته شده برای زبان فارسی کاربردی ندارن.
این مقاله صرفا کپی از یک مقاله انگلیسی در این حوزه هست و در عمل از هیچکدام از این روش ها نمیشه استفاده کرد.
اگه یکی واقعا کار تولید محتوا کرده باشه میدونه که این روشا تو زبان فارسی کاربردی نیستن. لطفا به جای کپی کردن کمی خلاقیت به خرج بدید
سلام وقت بخیر دوست عزیز
حقیقتاً ما در کالج تپسل، بلاگ مدیااد و سایر مطالبی که در کانال های دیگه منتشر میکنیم، از این تکنیکها استفاده میکنیم و کاملاً کاربردی هستن.
مشخصاً محتوایی که در کالج تولید میشه، از منابع معتبر برگرفته و تالیف شده و روشهایی گفته میشه که برای به خصوص کسبوکارهای ایرانی کاربرد داره…
اگه دوس داشتین، میتونین بیشتر توضیح بدین که کدوم قسمت قابل انجام نیست به نظرتون؟
ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین