۶ شاخص تحلیل وب سایت که بازاریابان مهم می‌پندارند

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

در این نوشتار به بررسی ۶ شاخص تحلیلی وب‌سایت می‌پردازیم که به نظر مهم می‌آیند اما در واقعیت اهمیتی ندارند و ۶ شاخص مهم که باید دنبال شوند را بررسی می‌کنیم.

به کدام شاخص‌های تحلیلی باید توجه کنیم؟

بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها از ابزارهای تحلیلی  استفاده می‌کنند و با توجه به معیارهایی که این ابزارها در اختیار آنان قرار می‌دهند، عملکرد وب‌سایت خود را بررسی می‌کنند؛ اما آیا بررسی تمام معیارهایی که ابزارهای تحلیلی در اختیار ما قرار می‌دهند، لازم است؟

توجه به بسیاری از این معیارها کاری بیهوده است و نمی‌‌تواند عملکرد وب‌سایت شما را تعیین کند. در این پست قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که بررسی کدام‌یک از معیارها مهم‌تر است. برای این منظور، ابتدا به معرفی آن دسته از شاخص‌هایی می‌پردازیم که به نظر مهم هستند ولی در واقعیت اهمیتی ندارند. سپس، شاخص‌هایی را معرفی می‌کنیم که شما باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید عملکرد وب‌سایت خود را به‌درستی تحلیل کنید.

شاخص‌های کم‌اهمیت تحلیل وب‌سایت

  1. نرخ ورود به صفحه

    همه کسانی که در بازاریابی دیجیتال فعالیتی دارند با جمله‌هایی از قبیل «به ترافیک زیادی نیاز داریم، چطور ۱۰۰ هزار بازدید از لندینگ پیج داشته باشیم؟» و «با این راهکارهای ساده ۴۰ هزار بازدیدکننده در طول روز داشته باشید» و … آشنا هستند.

    واقعیت این است که تا زمانی که بازدید لحظه‌ای کاربران از وب‌سایت و خروج سریع آن‌ها از همان صفحه فرود برای شما درآمدزا نیست، جملات بالا حاوی اطلاعات مفیدی برای کسب‌وکار شما نیستند.

    تعداد کلیک‌ها و نمایش‌های صفحه وب‌سایت شما به‌تنهایی شاخص‌های قابل‌اعتمادی نیستند؛ بلکه رفتار مخاطبان شما پس از انجام این فعالیت‌ها مهم است. مخاطبی که پس از کلیک بر لینک وب‌سایت شما و هدایت شدن به آن، هیچ فعالیت خاصی انجام ندهد و از وب‌سایت شما خارج شود و یا حتی دیگر به وب‌سایت شما مراجعه نکند، مخاطب مطلوبی نیست.

    تنها بازدیدکنندگانی برای شما ارزشمند محسوب می‌شوند که: بعد از ورود به وب‌سایت، چند لینک داخلی دیگر را هم مشاهده و مطالعه کنند، برای خرید یک محصول و یا عضویت در یک سرویس اقدام کنند و یا هدفی که از وب‌سایت خود دارید را برآورده کنند.

    بنابراین، تعداد کلیک و نمایش یک صفحه از وب‌سایت به‌تنهایی معیارهای خوبی برای سنجش عملکرد آن نیستند و شما باید پارامترهای دیگری مانند نرخ تبدیل، نرخ تمام کردن فعالیت از پیش تعیین‌شده و … را نیز موردبررسی قرار دهید.

    برای مثال، اگر وضعیت تعداد بازدیدکنندگان از صفحات وب‌سایت شما و تحقق اهداف در آن، مطابق تصویر زیر باشد، رقم بالای تعداد بازدیدها نمی‌تواند معیار ارزشمندی وب‌سایتتان باشد.

    شاخص‌های تحلیل وبسایت

    شاخص‌های تحلیلی وب‌سایت

    توجه داشته باشید که هدف موردنظر شما (goal completions که در سیستم آنالیتیکس خود تعریف می‌کنید) می‌تواند لزوماً مادی نباشد، ممکن است بازدید هر کاربر از حداقل سه صفحه وبلاگ هدفتان باشد؛ اما درهرصورت به تطابق تعداد بازدیدها و تعداد تحقق اهداف توجه کنید و مراقب باشید که تعداد بالای pageviewها شما را گمراه نکند.

  2. نرخ کلیک (CTR)

    همان‌طور که از جدول AdWords زیر که مربوط به یک وب‌سایت است، مشخص است: بیشترین نرخ تبدیل مربوط به آن کلیدواژه یا کمپینی است که کمترین نرخ کلیک را دارد. درواقع نرخ کلیک پایین نباید برای شما نگران‌کننده باشد و این نرخ تبدیل است که باید برای صاحبان یک وب‌سایت مهم باشد. همچنین، به‌طور میانگین نرخ کلیک کل ۳.۴۹٪ است که خیلی خوب نیست؛ ولی هزینه به ازای هر تبدیل مقدار خیلی کمی است که این مقدار، مطلوب است.

    شاخص‌های تحلیلی وب‌سایت

    نرخ کلیک ممکن است به هر دلیلی کم باشد، مثلا اختصاص bid کم  به یک کلیدواژه باعث می‌شود که نرخ کلیک کاهش یابد؛ اما این مسئله ربطی به نرخ تبدیل ندارد.

    نرخ کلیک یک معیار طلایی نیست. تا وقتی نرخ تبدیل شما از هر کلیک عدد قابل قبولی نباشد، کلیک‌ها نمی‌توانند ارزش مادی خاصی برای وب‌سایت شما به ارمغان آورند.

  3. میزان نمایش (Impressions)

    میزان impression بالا نیز دلیلی بر مطلوب بودن یک وب‌سایت نیست، چرا که باید فعالیت نهایی مخاطبان مورد بررسی قرار گیرد و درنهایت فهمیده شود که آیا آن‌ها به مشتری شما تبدیل شده‌اند یا نه.

    این مورد مخصوصاً در تحلیل کمپین‌های تبلیغاتی باید موردتوجه قرار گیرد. بسیاری‌ از شبکه‌های تبلیغاتی با روش‌های مختلف تقلبی، تعداد impressionها را زیاد اعلام می‌کنند اما نرخ پایین درگیری مخاطبان، نشانگر وجود یک اشکال در کمپین تبلیغاتی است و نباید صرفاً تعداد impressionها مبنای تحلیل وضعیت کمپین باشد.

    برای درک بهتر این وضعیت، فرض کنید که به‌عنوان فروشنده در یک مغازه کفش‌فروشی کار می‌کنید. اگر در روز هزار نفر به مغازه شما وارد شوند (۱۰۰۰ impression داشته باشید) اما در انتهای روز تنها دو جفت کفش فروخته باشید، راضی کردن مدیرتان با بازدید ۱۰۰۰ نفر‌ کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. برای‌ بهبود کسب‌وکارتان، تحلیل تعداد impressionها کمک زیادی به شما نخواهد کرد.

  4. تعداد لینک‌های دریافتی وب سایت

    هر چه وب‌سایت‌های بیشتری لینک شما را در خود قرار دهند (backlink) رتبه گوگل شما بالاتر خواهد رفت. در ابتدا رتبه‌بندی گوگل توجه چندانی به کیفیت این لینک‌ها نداشت و تنها تعداد زیاد آن‌ها می‌توانست باعث بهبود رتبه وب‌سایت شما شود ولی امروزه کیفیت این لینک‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. ارجاع به لینک‌هایی که تعداد کمی مخاطب در روز (DA) داشته باشند، باعث نمی‌شود که رتبه وب‌سایت شما در گوگل افزایش یابد. این لینک‌ها را لینک‌های هرز و یا spam می‌نامند.

    بنابراین، برای بهبود رتبه خود توجه به تعداد بک لینک ها را کنار بگذارید و بر کیفیت آن‌‌ها تمرکز کنید.

    این مطلب را هم بخوانید:  ۱۵ باور نادرست برای بهبود رتبه وب‌سایت در گوگل
  5. رتبه‌بندی وب سایت

    بالا بردن رتبه وب‌سایت در نتایج موتورهای جست‌وجو (Search Engine Optimization) یکی از اهداف مهم صاحبان وب‌سایت‌ها است اما اینکه شما در جست‌وجوی گوگل نفر اول باشید، نمی‌تواند به‌تنهایی باعث افزایش نرخ تبدیل وب‌سایتتان شود زیرا بسیاری از بازدیدکنندگان در همان لحظات اول از وب‌سایت شما خارج می‌شوند.

    راهکار درست این است که یک قیف بازاریابی برای وب‌سایت خود داشته باشید تا بتوانید افرادی که به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند را به مخاطبان واقعی خود تبدیل کنید.

  6. نتایج حاصل از آزمایش A/B

    واقعیت این است که بیشتر آزمایش‌های A/B نتایج قابل اتکایی تولید نمی‌کنند. استفاده از آزمودن A/B در بسیاری از راهکارهای تحلیلی توصیه می‌شود اما تقریباً هیچ‌وقت از حداقل جامعه‌ی آمار لازم برای نتیجه‌گیری صحیح از این تست صحبتی نمی‌شود.

    بر اساس تحقیقات CXL، اگر تعداد تبدیل‌های ماهانه یک وب‌سایت کمتر از ۱۰۰۰ باشد، نتایج حاصل از آزمایش A/B هیچ ارزشی ندارد و نمی‌توان بر اساس آن تصمیم گرفت.

     شاخص  های مهم و سودمند تحلیل وب سایت

    در ادامه، به بررسی آن دسته از شاخص‌هایی می‌پردازیم که دنبال کردن آن‌ها سودمند است.

    اطلاعات قیف بازایابی

    در قسمت قبل توضیح دادیم که نتایج حاصل از آزمایش آ/ب برای وب‌سایت‌هایی که در ماه کمتر از ۱۰۰۰ تبدیل دارند، مفید نیست؛ اما می‌توانید از داده‌های مربوط به وضعیت هر بازدیدکننده در قیف بازاریابی متوجه موانع اصلی در مسیر تحقق اهداف خود شوید. از نتایج حاصل از قیف بازاریابی وب‌سایت خود استفاده کنید تا دریابید که کاربران چگونه در وب‌سایت شما عمل می‌کنند. با این کار می‌توانید عواملی که باعث می‌شوند نرخ تبدیل وب‌سایت شما افزایش نیابد را پیدا کنید و آن‌ها را رفع کنید.

    ابزارهای تحلیلی زیادی در مورد اطلاعات قیف بازاریابی خدمات ارائه می‌دهند. یکی از مشهورترین ابزارها Kissmetric است که تصاویر زیر از داشبورد آن استخراج شده‌اند. در این ابزارها می‌توانید مراحل مختلف قیف بازاریابی خود را معرفی کنید و وضعیت و تعداد بازدیدکنندگان را در هر مرحله ببینید.

    شاخص‌های تحلیلی وب‌سایت

    شما بر اساس این اطلاعات می‌توانید عملکرد کاربران خود را برسی کنید که چه کسانی به هدف از پیش تعیین‌شده شما پاسخ دادند و چه کسانی صفحه شما را سریع ترک کردند.

    شاخص‌های تحلیلی وب‌سایت

    همچنین، می‌توانید برای هر عمل خاص دریابید که چه تعداد از بازدیدکنندگان، آن عمل را انجام داده‌اند.

    کیفیت لینک‌های ارجاعی

    همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، کیفیت لینک‌های ارجاعی به وب‌سایت شما پارامتر مهم‌تری از تعداد آن‌ها است. براساس تحقیقی که Moz‌ در سال ۲۰۱۴ انجام داده است، ۳۷٪ از کسب‌وکارها ماهانه ۱۰ تا ۵۰ هزار دلار برای ساخت لینک‌های خارجی و backlink هزینه می‌کنند. قاعدتاً منظور ما این نیست که چنین بودجه‌ کلانی را به این امر اختصاص دهید اما بهتر است بر روی کیفیت لینک‌هایی که به شما ارجاع داده می‌شوند، سرمایه‌گذاری کنید.

    برخی ابزارهای آنلاین می‌توانند میزان Spammy بودن و DAهای هر لینک ارجاعی را به شما اطلاع دهند. با کنترل مداوم این لینک‌ها می‌توانید کیفیت کاربران ورودی را متوجه شوید و آن را بهبود دهید.

    نرخ بازگشت مخاطبان

    همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، میزان کلیک بر لینک وب‌سایتتان و ورود به آن نشان‌دهنده عملکرد خوب وب‌سایت شما نیست. بسیاری از افراد تنها یک بار به وب‌سایت شما مراجعه کرده و دیگر هیچ‌گاه به آن مراجعه نمی‌کنند؛ بنابراین، نرخ بازگشت به وب‌سایت شما یک عامل مهم از میزان تأثیرگذاری آن بر روی مخاطبانتان است و نشان‌دهنده این است که وب‌سایت شما تا چه حد می‌تواند افراد را به بازگشت مجدد تشویق کند.

    در ابزار رایگان گوگل آنالیتیکس می‌توانید در بخش Audience نسبت بازدیدکنندگان قدیمی و جدید را مشاهده کنید.

    شاخص‌های تحلیلی وب‌سایت

    در مورداستفاده از گوگل آنالیتیکس به خاطر داشته باشید که این ابزار در محدوده کشور ایران ارائه نمی‌شود. برای حل این مشکل یا می‌توانید از فیلترشکن‌ها بهره‌مند شوید و یا با راهنمایی این مطلب از بلاک بکتوری از این مانع رد شوید.

    نرخ تبدیل مخاطبان

    شما باید رفتار کاربرانتان را پس از اولین ورود به وب‌سایت خود بررسی کنید و بر آن دسته از مخاطبانی تمرکز کنید که فعالیت مطلوب شما را انجام داده‌اند. همچنین، هدف شما باید این باشد که تعداد این دسته از مخاطبان و درواقع نرخ تبدیل صفحه وب‌سایت خود را افزایش دهید.

    معمولاً ابزارهایی که امکان بررسی قیف بازاریابی را به شما می‌دهند، بررسی نرخ تبدیل و رفتار هر کاربر را هم ممکن می‌سازند. تحلیل کاربران ارزشمند می‌تواند به رشد هر کسب‌وکاری کمک کند.

    میزان بازگشت سرمایه (ROI)

    در کنار بالا بودن نرخ تبدیل وب‌سایت خود بر افزایش شاخص بازگشت سرمایه نیز تمرکز کنید. در واقع آن مخاطبی، یک مشتری خوب برای شما محسوب می‌شود که بازگشت سرمایه شما را افزایش دهد و سودی که شما از او دریافت می‌کنید بیشتر از میزان هزینه‌ای باشد که برای جذب او انجام داده‌اید. هر چه اختلاف این دو مقدار بیشتر باشد، عملکرد درآمدی وب‌سایت شما بهتر بوده است. (در اپلیکیشن‌ها این مقایسه با شاخص‌های LTV و CAC بررسی می‌شود.)

خلاصه و نتیجه‌گیری تحلیل وب سایت

برخی پارامترها در تحلیل‌های‌‌ کسب‌وکار مهم‌تر هستند. ترافیک وب سایت ، کلیک‌ها، بازدیدها، CTR یا نرخ کلیک و … در دراز مدت اهمیت زیادی ندارند. چنین آمارهای فریبنده‌ای‌ ممکن است در اخبار و پست‌های بلاگ و وبینارهای Growth Hacking شگفت‌انگیز به نظر برسند، اما در تحلیل عملکرد سالانه یک کسب‌وکار ارزش چندانی ندارند.

شما به یک تصور کلی از کسب‌وکار خود ‌نیاز دارید. بنابراین بهتر است به وضعیت کلی قیف بازاریابی خود نگاه کنید. کاربران از کجا می‌آیند؟ چه کار می‌کنند؟ بعد از وب‌سایت شما کجا می‌روند؟ و بالاخره، به شاخص اصلی‌ کسب‌وکار یعنی نرخ بازگشت سرمایه توجه کنید تا بتوانید معیارهای کمتر اما بهتری را دنبال و بهینه کنید.

  • مریم شریفی نژاد
4.5
Sending
User Review
5 (1 vote)
در کالج تپسل بخوانید!  مزایده آنی یا RTB چیست و چه مزایایی دارد؟

    2 ديدگاه نظر دهيد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.