در این پست از کالج تپسل درمورد کلمات کلیدی و تحقیق جامع کلمات کلیدی صحبت کردم، با ذکر مثال از تجربیات شخصیم در Keyword Research گفتم در انتها هم از مرسوم ترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی در سایت های ایرانی صحبت کردم. مهم ترین سوالاتی که تا انتها به آن پاسخ داده شده به شرح زیر است:
پیشنهاد میکنم این پست از کالج تپسل را تا انتها بخوانید.
به هر واژه ای که در موتورجستجوی گوگل سرچ میشود و کاربر یک سری نتایج بر اساس آن مشاهده میکند کلمه ی کلیدی یا keyword نامیده میشود. ما بعنوان افرادی که صاحب یک کسب و کار اینترنتی و یا مدیر یک وب سایت هستیم قبل از آنکه بخواهیم زحمتی بر روی سئو سایت بکشیم باید بدانیم با چه کلمه ی کلیدی قرار است جزو نتایج برتر گوگل ظاهر شویم .
برای مثال واژه “مقاله دیجیتال مارکتینگ” در تصویر زیر یک کلمه کلیدی محسوب میشود.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
تقریبا میتوان گفت اولین و مهم ترین قدم برای سئو ، تحقیق جامع کلمات کلیدی است. متاسفانه مشکلی که در سایتهای ایرانی داریم این است که به طور دقیق و مشخص راجع به کلمات کلیدی تحقیق نمیکنیم و صرفا روی چند کلمه کلیدی که حس میکنیم بسیار جست و جو می شوند و مناسب هستند میخواهیم جزو نتایج برتر موتور های جست و جو (گوگل) باشیم و اصلاً نمیدانیم که در حوزهی کاری ما چه کلمات کلیدی هستند که سرچ خوب و کاملا مرتبطی به کسب و کار ما دارند.
فرض کنید شما میخواهید یک فروشگاه آنلاین غذا برای حیوانات خانگی راه اندازی کنید. شما چند کلمهی کلیدی مدنظر دارید که حس میکنید مناسب هستند و میخواهید بر روی آنها زمان بگذارید تا سایت شما جزو نتایج برتر گوگل نمایش داده شوید مثلآ با خود می گویید: ” من غذای سگ ، غذای گربه ، غذای پرنده داخل فروشگاه دارم و قطعا کاربر ها این کلمات را سرچ میکنند و من با این کلمات میخواهم صفحه ی اول باشم .
به فرض که این موضوعات کاملاً درست باشند، ولی ما اصلا هیچ حس و درکی درارتباط با اینکه این کلمات چه مقدار سرچ میشوند، چقدر رقابتی هستند و یا چه مقدار مخاطبان ما آن ها را سرچ میکنند نداریم.
مثلا داخل این حوزه یکی از بهترین و بزرگترین کلمات کلیدی که بخواهید با آن جزو نتایج برتر باشید و در هر ماه بسیار سرچ می شود ، کلمه کلیدی ” گربه ” است ولی آیا برای ” پت شاپ ” این کلمه کلیدی خوبی است؟
کسی که ” گربه ” را سرچ میکند احتمالا میخواهد اطلاعاتی راجع به گربه بدست بیاورد یا شاید میخواهد عکس گربه را ببیند که در هر صورت مخاطب هدف ما نیست ولی کلمه ی ” گربه ” بسیار سرچ می شود در نتیجه اصلا لزومی ندارد سراغ کلمات کلیدی برویم که بسیار سرچ می شوند ولی برای ما مناسب نیستم و زیرا شخصی که آنرا سرچ می کند مخاطب هدف ما نیست.
من به شخصه اولین کاری که راجع به این سایت انجام میدهم، “فروشگاه آنلاین غذا و لوازم حیوانات خانگی” یا اصطلاحا ” پت شاپ ” را سرچ میکنم، بعد نگاه میکنم که در صفحه ی اول نتایج گوگل چه صفحات وسایت هایی وجود دارد ، همه ی آنهارا همراه با جایگاهشان لیست میکنم بعد پایین نتایج ، گوگل یک search related به ما می دهد که به ما میگوید علاوه برنامه کلیدی که ما سرچ کردیم، در این حوزه چه کلمات کلیدی مرتبط دیگری وجود دارد.
یکی از بهترین فضاها برای تحقیق کلمات کلیدی Search Related گوگل میباشد. پس این کلمات را هم لیست میکنم بعنوان کلمات کلیدی که داخل حوزه ی کاری من کاربردی هستند و دوباره روی هرکدام از آنها سرم می کنم .
مثلا در تصویر زیر سرچ کردیم “پت شاپ ” ، یک سری کلمات کلیدی دیگر که در این حوزه مرتبط است به ما میدهد که کاربرها دیگر آنها را سرچ می کنند .
برای مثال search related به ما میگوید برای کلمه کلیدی “پت شاپ” که شما سرچ کردید ، کاربران دیگر کلمه هایی مانند “پت شاپ چیست؟ ” یا “پت شاپ پرندگان” را سرچ کرده اند.
این را نیز درنظر بگیرید که برای هر کلمه ی کلیدی باید چه صفحه ای از سایت شما نمایش داده شود . مثلاً ” پت شاپ ” یک کلمه کلیدی بسیار خوب است و در هنگام سرچ شدن باید صفحه ی اصلی سایت شما نمایش داده شود.
خیلی از مواقع نمیدانیم کدام صفحه از سایت ما با کدام کلمات کلیدی باید جزو نتایج اول گوگل نمایش داده شوند و بعد از زحمت های بسیار و صرف هزینه و انرژی صفحه ی ما در صفحه ی اول نتایج گوگل نمایش داده می شود اما با کلمه ی کلیدی اشتباه!
مثلا کاربر ” پت شاپ چیست؟ ” را سرچ کرده و صفحه ی اصلی سایت ما نمایش داده شده است و کاربر بعد از وارد شدن به سایت ما سریع آن را ترک میکند زیرا محتوایی که دنبال آن بوده نمایش داده نشده است و اصلا هدف او از سرچ آن کلمه با چیزی که ما برایش نمایش داده ایم متفاوت بوده است.
قطعا کسی که کلمه ی ” پت شاپ چیست؟ ” را سرچ میکند باید صفحه ای متفاوت با فردی که کلمه ی ” پت شاپ ” را سرچ کرده مشاهده کند .
در واقع میتوان گفت کاربری که ” پت شاپ ” را سرچ میکند میخواهد با پت شاپ ها آشنا شود، خریدی انجام دهد یا موارد این چنین . اما کسی که ” پت شاپ چیست؟ “را سرچ می کند می خواهد بفهمد این واژه ای که تازه شنیده است ، اصلا ً به چه معناست ؛ پس لازم است یک صفحه ی متفاوت بسازیم با عنوان هایی مثل : ” پت شاپ جیست؟ ” “پت شاپ انلاین چیست؟ ” “چه مزیت هایی دارد؟” و… .
همچنین دومین بخش از گوگل که میتوان برای تحقیق کلمات کلیدی از آن استفاده کرد Google suggest می باشد. فکر میکنم لازم است که یک تعریف و توضیح کلی از Google Suggest یا پیشنهاد گوگل داشته باشیم.
در تصویر زیر کلمه کلیدی “خرید غذای گربه” در گوگل سرچ شده و قبل از کلیک گوگل نتایجی را به ما پیشنهاد میدهد. این نتایج درواقع کلیدواژه یا عبارت هایی هستند که کاربران در گوگل سرچ میکنند و ممکن است که انتخاب ما هم باشد.پس بخش دوم از تحقیق کلمات کلیدی هم Google Suggest می باشد.
یکی از بهترین و قوی ترین کارهایی که تا به حال تجربه کردم تحلیل رقبا بوده و خواهد بود.همیشه بخاطر داشته باشید برای بررسی وضعیت بازار در هر حوزهای میتوان از رقبا کمک گرفت و با تحلیل وبسایتشان به موارد خوبی رسید. برای تحقیق کلمات کلیدی هم میتوان از سایتهای رقیب کمک گرفت و بررسی کرد که هر سایتی با چه کلمات کلیدی بالا است.(در صفحه اول گوگل میباشد)
ابتدا نیاز است که در هر بار سرچ در حوزه خودتان وبسایت رقبا را پیدا کرده و در یک فایل اکسل یا گوگل شیت لیست کنید.ممکن است تعدادی از سایت ها در نتایج مختلف، مشابه باشند، ولی باز هم آنها را می نویسیم و چک میکنیم که هرکدام از آنها چند بار تکرار شده اند.
شما تا اینجا یک لیست رقیب پیدا کرده اید که تقریباً میتوانید بفهمید که رقبای اصلی شما چه سایت هایی هستند و یک سری تحقیق جامع درباره ی کلمات کلیدی که می شود گفت، حداقل میتواند بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه ی کلیدی هم باشد. توصیه میکنم حتما چندین ساعت روی این تحقیق زمان بگذارید، بسیاری از مواقع اصلا این انجام نمیشود و فقط روی ۱۰۰ کلمه ی کلیدی کار می کنیم و سایت خود را جلو میبریم و بعد از ۲ ماه باز هم کلمات کلیدی را تغییر می دهیم .
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
یکی از بهترین ابزار برای بررسی کلمات کلیدی که رقبای شما با آن صفحه اول گوگل هستند سایت الکسا می باشد.همانطور که در تصویر زیر میبینید 5 کلمه کلیدی که یکی از رقیبان در حوزه حیوانات خانگی داشته در سایت الکسا قابل مشاهده است و میتوانید از آن بهره بگیرید.
اگر نسخه پرمیوم سایت الکسا را داشته باشید بیش از 5 کلمه کلیدی را میتوانید بررسی کنید.
میتوان گفت که ما هیچ وقت واقعا متوجه این موضوع که هر کلمه ی کلیدی در ماه چندبار سرچ می شود و یا اینکه چقدر رقابتی است یا اصلا اینکه چقدر باید روی هرکدام وقت گذاشت تا جزو نتایج برتر یا صفحه ی اول شویم ؛ یعنی هیچ ابزاری نیست که دقیقا به ما بگوید ، همه ابزار ها تنها می توانند یک حس و احتمال به ما بدهند که حدود سرچ یا میزان سختی کلمه کلیدی چقدر است.بهترین راهی که برای این کار وجود دارد این است که شما یک کمپین تبلیغات گوگل (گوگل ادز) راه اندازی کنید و بعد در گزارشی که گوگل به شما میدهد میتوان متوجه شد که هر کلیدواژه چه مقدار Impression داشته است.اما این عدد هم هیچوقت دقیق نبوده چون شما هیچوقت نمیتوانید در تمامی نتایج گوگل باشید زمانی که کمپین گوگل ادز را راه اندازی کردید.
برای مثال در تصویر زیر میتوانید ببینید که کلیدواژه “افزایش بازدید سایت” در یک مدت مشخص 3665 بار impression داشته است.
ابزارهای بسیاری وجود دارند که میتوان از آن ها کمک گرفت برای تحقیقی که برای کلمات کلیدی میخواهیم فقط متاسفانه در ایران بعضی از ابزارها محدود می باشند.
این ابزار میزان سرچ، ترند بودن کلیدواژه، میزان سختی کلمه (Keyword Difficulty)و.. را بیان میکند توصیه میکنم حتما از این ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.
اگر در سایت Kwfinder اکانت بسازید می توانید در هر روز ۵ کلمهی کلیدی سرچ کنید و یه شما اعداد و ارقام جالبی میدهد که بین ۰ تا ۱۰۰ سختی کلمه را به ما میگوید و اینکه حدوداً در یک ماه مثلاً فوریه چه مقدار سرچ شده است و یک سری اعداد دیگر راجع یه رقیبانتان که میتواند بسیار به شما کمک کند .
این سختی کلمات را هم که در این قسمت پیدا کردیم ، به فایل اکسل که تهیه کرده بودیم اضافه می کنیم ؛ به این معنی که می نویسیم سختی هر کلمه ی کلیدی از نظر KwFinder به چه میزان است و چه مقدار در ماه سرچ می شود.
در تصویر زیر کلمه کلیدی “بازاریابی” مورد بررسی قرار گرفته است:
ابزار دیگر که احتمالا اسم آن را شنیده اید ، Keyword planner که لازم است شما اکانت google ads داشته باشید یعنی حداقل یک بار کمپین google ads را پیاده سازی کرده باشید تا به این صفحه دسترسی پیدا کنید .
ولی اگر دسترسی دارید توصیه میکنیم حتما از این ابزار استفاده کنید. Keyword planner مثلا برای کلمه کلیدی “بازاریابی ” به ما میگوید ماهانه بین 10 تا 100 بار سرچ می شود و در یک بازه ی زمانی مشخص اطلاعات را به ما داده و عدد دقیق هیچ وقت به ما نمی دهد اما همین هم میتواند بسیار مفید باشد . این ارقام را هم می توانیم داخل فایل اکسل خود وارد کنیم تا یک سری داده ی بسیار خوب داشته باشیم.
برای مثال در تصویر زیر عبارت بازاریابی مورد بررسی قرار گرفته است:
درفایل اکسل بصورت مرتب سختی هر کلمه کلیدی و مقدار سرچ آن ها را میدانیم و همین به ما دید خیلی خوبی می دهد و کار ما برای شروع این است که اول باید سراغ کلمات کلیدی آسان تر با میزان سرچ کمتر اما خیلی راحت تر از نظر سئو هستند، مرتب کنیم و بر روی آن ها تمرکز میکنیم.یادتان باشد که در فایل تحقیق کلمات کلیدی بخش سایتهای رقیب را داشته باشیم دلیل این کار این بود که اول این حس را پیدا می کنیم که رقیب های ما مثلا در سئو کدوم سایت ها هستند و هرکدام از سایت ها را که بیشتر میبینیم ، احتمالا جدی ترین رقیب ما هستند.
اگر در این حوزه فعالیت میکنید احتمالا سایت moz را میشناسید این سایت که یک مرجع خوب سئو می باشد ابزارهای مفیدی در این زمینه برای تحلیل سایت دارد که ابزار تحقیق کلمات کلیدی را دارد.این ابزار امکان نگهداری لیست کلمات را در اکانت pro به شما میدهد. همچنین moz امکان استفاده آزمایشی از سرویس medium خود را بهصورت رایگان قرار داده است.
برای مثال در این ابزار کلیدواژه “بازاریابی” سرچ شده، سختی کلمه، میزان سرچ ماهانه(تخمینی) و… مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در بخش suggestion نیز عبارت های مشابه کلیدواژه بازاریابی مورد بررسی قرار میگیرد.
این سایت از جمله سایتهایی است که در چندین محیط کلمات کلیدی را برای شما پیدا میکند و خبر خوب این است که کلمات کلیدی فارسی را نیز در دیتابیس خود دارد. توصیه میکنیم از این ابزار قدرتمند در کامل کردن لیست کلمات خود استفاده کنید.
برای مثال در این ابزار کلمه کلیدی “گوگل” را بررسی کردیم و به نتایج زیر رسیدیم:
نتایج بسیار جالب و نزدیک به Search Related گوگل هستند نکته قابل اهمیتی که وجود دارد بخش Questions است که میتوان دید کاربران در ارتباط با این کلمه کلیدی چه عبارتی را از گوگل میپرسند!
با این ابزار فوق العاده کاربردی میتوان سوالات کاربران را دید و در پست بلاگ خود از آن استفاده کرد.
درآخر ابزار Keywords Everywhere را بهتون معرفی میکنم که درواقع یک add-on برای مرورگرهای کروم و فایر فاکس می باشد و میتوانید در نتایج جستجو عبارت های مشابه را مشاهده کنید.
برای مثال در تصویر زیر کلمه کلیدی “فوتبال” سرچ شده و با این ابزار کلیدواژه های مرتبط با این کلیدواژه در سمت راست نتایج قابل مشاهده هستند.
دانلود افزونه برای مرورگر کروم
امیدوارم که این پست از تحقیق کلمه کلیدی براتون مفید باشه خوشحال میشم اگر ابزار یا راهکاری میشناسید در بخش دیدگاه با من به اشتراک بگذارید.این متن تحقیق کلمات کلیدی از پادکست دیجیتالینگ در کانال دیجیتال مارکتینگ گرفته شده که اقای محمد شکرانی زحمت تبدیل فایل صوتی به متن را داشته اند.
سوالهای متداول
چرا تحقیق کلمات کلیدی اهمیت دارد؟
اگر در انتخاب کلمات کلیدی دقت نکنید و از کیوردهایی که کاربران آنها را به ندرت سرچ میکنند، استفاده کنید، تقریبا هیچ ترافیکی از نتایج ارگانیگ گوگل بدست نمیآورید. همچنین با تحقیق درست کلیدواژهها میتوانید نوع و موضوع محتوایی که باید تولید کنید و پاسخ به این سوال که چقدر ترافیک از این کلمه دریافت میکنید را بدهید.
چه الگوریتمهایی بر نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی تاثیر میگذارند؟
الگوریتمهایی مانند پاندا، پنگوئن و مرغ مگسخوار به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر نحوه انجام کیورد ریسرچ تاثیرگذار هستند و آن را مورد آنالیز قرار میدهند.
https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php www.zp-pdl.com https://www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/gastrointestinal-tract-medicine-usa.html zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/cardiovascular-diseases-medicine-europe.html https://zp-pdl.com займ экспресс официальный сайтзайм 60000быстрый займ в петропавловске камчатском займ онлайн личный кабинетвзять займ на карту сбербанкасрочный займ на карту без отказа
11 ديدگاه نظر دهيد
سلام، وقت بخیر و خسته نباشید 😉
طبق معمول، همیشه تپسل چیزایی برای ارائه داره که میشه ازشون یاد گرفت. ممنون از زمانی که به محتوای خوب اختصاص می دید؛
یه ابزار مفید دیگه هم تحت عنوان “Google Trends” هست، که من ازش در سرچ کلمات کلیدی و ترندهای گوگل استفاده می کنم. از نکات مثبتش میشه به مشخص کردن موقعیت جغرافیایی سرچ کلمه مورد نظر، در مقیاس شهرها اشاره کرد.
یه نقد نگارشی-ویرایشی هم نسبت به این مقاله دارم؛ که به نظرم اگه یه بازبینی انجام بشه، و یه سری کلمات جایگزین یا جابجا بشن، حق مطلب بهتر ادا میشه.
موفق باشید.
سلام محمد یونسی عزیز
ممنون از وقتی که گذاشتی و دیدگاه مفیدت
بله راجع به گوگل ترند یک مطلب در کالج داریم
راجع به نکات نگارشی هم حتما و سپاس
سلام ممنون بابت مطلب خوبتون
سلام خواهش میکنم مجید عزیز
امیدوارم که در کسب و کارتون بتونید از این روشها استفاده کنید
سلام. عالی بود.ممنون
خیلی هم خوب محمد عزیز
سلام، خیلی مقاله خوبی بود ممنون
سلام خواهش میکنم ممنون از شما
عالی بود ممنونم
سلام خسته نباشید داخل یک مقاله از چند کلمه کلیدی استفاده کنیم بهتره و برای محصولات هم کلمه کلیدی لازمه؟
سلام اقای آریان عزیز
این نکته رو در ابتدا عرض کنم که تمرکز ما روی مفهوم کلیدی هست بیشتر
اگر مفهوم کلیدی در محتوا مشخص شده باشد، روی کلمات مختلف که هم خانواده و مرتبط با اون محتوا هستند کار میکنیم
مشخصا امکانش نیست که برای کلمات کلیدی تعداد مشخص کنیم
این موضوع ارتباط مستقیمی با خواسته مخاطب خواهد داشت
ما چقدر خواسته مخاطب رو درک کردیم؟
بر مبنای خواسته مخاطب محتوا رو تولید میکنیم تا پاسخگوی نیاز مخاطب باشد
بعد ها هم اگر لازم بود محتوا رو آپدیت میکنیم
موفق باشید