برنامه بازاریابی یا همان Marketing Plan باید در هر سال بازبینی و در صورت نیاز اصلاح شود اما چند درصد از شما واقعا این کار را میکنید؟ از آنجایی که تدوین یک برنامه بازاریابی کار راحتی نیست، دیجیتال مارکترها دائما این کار را پشت گوش میاندازند و به همین دلیل قصد داریم در این مقاله شما را با چگونگی نوشتن برنامه بازاریابی آشنا کنیم و یک تمپلیت رایگان در اختیار شما قرار دهیم تا تدوین این برنامه بازاریابی را برای شما آسانتر نماییم.
استراتژی تیم مارکتینگ و برنامه بازاریابی باید در هر سال با توجه به اهداف جدید سازمان، نوع عملکرد این تیم در سال گذشته و پیشرفتهای جدیدی که حاصل شدهاند، بهروزرسانی و بررسی شود. داشتن یک برنامه بازاریابی سالانه به شما در تحقق سریعتر و آسانتر اهداف تجاری سازمان و شرکتی که در آن فعال هستید، کمک میکند.
برنامه بازاریابی قرار است به تیم مارکتینگ اطلاعاتی در مورد کمپینهایی که باید اجرا شوند، اهداف شرکت و میزان رشد آنها بدهد و دید آنها را در مورد جایگاهی که پیشتر در آن بودهاند، موقعیتی که در آن هستند و مسیری که باید برای رسیدن به موفقیت طی کنند، توسعه ببخشد. به همین دلایل است که نداشتن برنامه بازاریابی باعث آشفتگی و بههمریختگی خواهد شد و مدیریت بودجه و منابع انسانی را سخت و حتی غیرممکن خواهد کرد.
برای شروع ابتدا چگونگی نوشتن یک برنامه بازاریابی را برای شما شرح خواهیم داد و سپس در مورد ویژگیهایی که به یک برنامه بازاریابی برتری میبخشد، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
برای نوشتن یک برنامه بازاریابی برجسته و مناسب لازم است ۵ مرحله زیر را طی کنید:
۱ – وضعیت موجود را تجزیه و تحلیل کنید.
۲ – جامعه مخاطبین هدف خود را مشخص نمایید.
۳ – اهداف کسبوکار خود را تعیین کنید.
۴ – تاکتیکهای خود را آنالیز کنید.
۵ – بودجه خود را مشخص نمایید.
در ادامه هر یک از این مراحل را برای شما شرح خواهیم داد:
پیش از این که به سراغ دنبال کردن و یا حتی نوشتن برنامه بازاریابی بروید، باید در مورد شرایط فعلی کسبوکار خود اطلاعات کسب کنید. شما باید نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیشرو را شناسایی کنید و از آنها برای تدوین بهتر برنامه بازاریابی بهره ببرید.
البته شرایط بازار و رقبای شما نیز نکته دیگری است که به اندازه شرایط فعلی کسبوکار خودتان، شایان توجه است. شما برای رقابت با سایر شرکتها به اطلاعاتی در مورد آنها نیاز دارید؛ مثلا باید بدانید که مزیت و برتری کالا یا خدمت آنها چیست؟ در عملکرد آنها چه نقاط ضعف و کمبودهایی دیده میشود؟ آیا شما قادر به ارائه محصول نهایی برتری هستید که به شما مزیت رقابتی دهد؟
بررسی همه جنبه شرایط فعلی و در نظر گرفتن تفاوتهای میان شما و شرکتهای رقیب به شناخت بهتر رقبا کمک میکند و برنامهریزی دقیقتر برای فعالیتهای بازاریابی و رقابت با رقیبان را آسانتر مینماید.
گردآوری اطلاعات در مورد شرایط کسبوکار خود و رقبا، به شما اطلاعاتی در مورد نیازها، خواستهها و ترجیحات مخاطبین نیز میدهد. اطلاعاتی که در تدوین پرسونای خریداران و در نتیجه فروش بهتر به کمک شما خواهد آمد. البته اگر از پیش پرسونای مخاطبین خود را تعیین کردهاید، در دومین مرحله تنها نیاز به بازنگری آن خواهید داشت.
اما اگر شما هم از آن کسبوکارهایی هستید که هنوز به سراغ تعیین پرسونای مخاطبین خود نرفتهاید، الآن زمان مناسبی برای این کار است. برای مشخص کردن پرسونای کاربران به تحقیقات بازار نیاز خواهید داشت. شما وظیفه دارید با انجام تحقیق در مورد مخاطبین هدف خود، آنها را به چند دسته تقسیم کنید. این گروهها باید با توجه به اطلاعات جمعیتشناسی مثل سن، جنسیت و درآمد و اطلاعات روانشناختی مثل اهداف، اولویتها و نیازهایشان به چند دسته تقسیم شوند.
شناخت کافی جامعه مخاطبین و کسب اطلاعات در مورد شرایط فعلی، تعیین اهداف کسبوکار یعنی مرحله سوم تدوین برنامه بازاریابی را آسانتر میکند. مشخص کردن اهداف و تدوین استراتژی برای تحقق آنها از مهمترین اقداماتی است که هر دیجیتال مارکتری باید انجام دهد چرا که این موضوع ارتباط مستقیمی با نرخ بازگشت سرمایه یا ROI دارد.
این اهداف باید مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط با یکدیگر و از لحاظ زمانی محدود باشند. برای مثال فرض کنید که هدف شما افزایش ۱۵ درصدی فالورهای اینستاگرام در ۳ ماه باشد. مرتبط بودن و قابل دستیابی بودن این هدف، با توجه به اهداف کلی بازاریابی که برای کسبوکار خود تبیین کردهاید، مشخص میشود. علاوه بر این، چنین هدفی سایر ویژگیهایی که بالاتر گفتیم یعنی مشخص بون، قابل اندازهگیری بودن و محدود بودن به زمان را نیز دارد پس هدف خوبی برای کسبوکار شماست و میتواند در برنامه بازاریابی قرار گیرد.
زمانی که اهداف کسبوکار خود را مشخص کردید و برنامه بازاریابی خود را بر مبنای آنها نوشتید، نوبت آن است که بهترین شیوههای رسیدن به آنها را نیز بیابید. آنالیز تاکتیکهای مختلف و برگزیدن بهترین روشهایی که رسیدن به این اهداف را محقق میسازند، چهارمین مرحله در تدوین یک برنامه بازاریابی خوب است. وظیفه شما در این مرحله پیدا کردن بهترین و مناسبترین روشها و تاکتیکهایی است که با شرایط فعلی شما و نیازها و ویژگیهای جامعه مخاطبینتان هماهنگ هستند.
برای مثال اگر در پی تحقق هدفی که بالاتر گفتیم (افزایش ۱۵ درصدی فالورهای اینستاگرام در ۳ ماه)، هستید باید از روشهایی همچون برگزاری مسابقه، پاسخ دادن به همه کامنتها و دایرکتها و انتشار پستهای جذاب به صورت منظم و برای ۳ بار در هفته استفاده کنید.
در کل هرچه اهداف شما مشخصتر باشند، تاکتیکهای موثرتر و خلاقانهتری برای برآورده کردن آنها به ذهنتان خواهد رسید. پس برای موفقیت در مرحله چهارم تدوین برنامه بازاریابی نیاز دارید تا با موفقیت از سومین مرحله آن، یعنی تعیین اهداف کسبوکار گذر کرده باشید.
۵ – تعیین بودجه
بودجه شرکت موضوع مهمی است که باید برای تعیین تاکتیکها در نظر داشته باشید. چرا که عملی کردن هر ایده و اجرا کردن هر یک از این تاکتیکها، بهایی دارد که باید با بودجه شرکت برای انجام این کار همخوانی داشته باشد. پس بهتر است پیش از تدوین راهکارها یا پس از نوشتن آنها و قبل از عملی کردنشان، به عنوان مرحله پنجم تدوین برنامه بازاریابی، به سراغ تعیین بودجه بروید.
برای مثال ممکن است یکی از تاکتیکهای پیشنهادی شما، تبلیغ در شبکههای اجتماعی باشد در حالی که بودجه اختصاص داده شده، اجازه برگزاری درست و کامل این کمپین را به شما نخواهد داد. پس بهتر است لیست کاملی از ایدههایی که احتمالا به شما در پیشبرد کسبوکارتان کمک خواهد کرد، داشته باشید و سپس بر اساس آنها بهترین ایدههایی که با بودجه شما در این بخش، همخوانی دارند را اجرا کنید.
برای انتخاب راحتتر از میان ایدههای موجود، برای هر ایده تخمینی از بودجه، مدت زمان به سرانجام رسیدن ایده، نیروی کار و امکانات مورد نیاز برای پیادهسازی آن داشته باشید. این کار هم روند ایده پردازی را بهینهتر میکند و هم تصمیمگیری را برای تیم مارکتینگ و مدیران شرکت راحتتر خواهد کرد.
حالا که با تمام مراحل نوشتن یک برنامه بازاریابی آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما پیش خواهد آمد که چه ویژگیهای یک برنامه بازاریابی میتواند به آن برتری ببخشد و آن را از نمونههای آماده و قدیمی متمایز کند؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در ادامه این متن با شما در مورد ویژگیهایی که به یک برنامه بازاریابی برتری میبخشد، صحبت کنیم. اگر شما هم یک برنامه بازاریابی اصولی دارید که مطابق چارچوبی که در بالا نوشتهایم، تدوین شده است، خواندن ادامه این مطلب میتواند به شما در بهبود این برنامه بازاریابی کمک خواهد کرد.
برنامههای بازاریابی این قابلیت را دارند که بیانگر اهداف و نوع عملکرد شرکت شما باشند و به همین دلیل از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. چنین برنامههایی بر کیفیت فعالیت و حضور شما در دنیای دیجیتال اثر میگذارند و باید به روز و قاعدهمند تدوین و طراحی شوند.
یک برنامه بازاریابی به ۶ عنصر مهم و اساسی نیاز دارد تا بتواند موثر باشد و کمکی در رشد کسبوکار شما به حساب بیاید. در ادامه هر یک از این ۶ مورد را به تفکیک بیان و بررسی خواهیم کرد:
۱ – چکیده کسبوکار
منظور از چکیده کسبوکار در یک برنامه بازاریابی خلاصهای از چیستی، حوزه فعالیت و شرایط فعلی کسبوکاری است که در حال آماه کردن برنامه بازاریابی برای آن هستید. این چکیده شامل موضوعاتی ساده و بدیهی از جمله نام شرکت، آدرس دفتر مرکزی و حوزههایی که در آنها فعالیت میکند، میشود.
البته یک چکیده کسبوکار باید شامل جزئیات بیشتری همچون تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها (SWOT) نیز باشد که اینها بدست نخواهند آمد مگر با صبوری، کسب تجربه و رقابت سالم با رقبای تجاری در بازار.
۲ – ابتکارات و اهداف کسبوکار
هر شرکت اهداف بزرگ و ابتکاراتی برای رسیدن به این اهداف دارد؛ اما چیزی که ما در مورد آن صحبت میکنیم اهداف بزرگ و درازمدت شرکت نیستند. شما نیاز دارید تا در برنامه بازاریابی خود، جز اشاره کلی به هدفهای درازمدت و کلان، به اهداف کوتاه مدت و ابتکارات تیم مارکتینگ برای رسیدن به آنها اشاره کنید. در این بخش شما باید مشخص کنید که کدام پروژهها قرار است زیرنظر تیم مارکتینگ باشد و اعضای تیم بازاریابی برای پیشبرد این اهداف چه برنامهها و ابتکاراتی دارند.
علاوه بر این لازم است در کنار تمام این ابتکارات، ابزارهایی را معرفی کنید تا به کمک آنها میزان تاثیرگذاری ابتکارات در رسیدن به هدف و حرکت رو به جلو اندازهگیری شود.
۳ – بازار هدف
در این مرحله و برای لحاظ کردن این عنصر در برنامه بازاریابی، به انجام تحقیقات پایهای و اساسی در بازار نیاز پیدا خواهید کرد. اگر شرکت شما پیشتر تحقیقات بازار را به طور کامل و جامع انجام داده باشد، بهرهوری از این عنصر در برنامه بازاریابی برای شما بسیار راحتتر خواهد شد.
توجه به بازار هدف در تدوین برنامه بازاریابی با شناسایی خریداران محصول یا خدمت، تحلیل وضعیت بازار، شناسایی رقبا و بررسی عملکرد، نقاط ضعف و نقاط قوت آنها و مشخص کردن پرسونای مخاطبین ممکن میشود.
۴ – استراتژی بازاراریابی
شرکت شما پس از شناسایی بازار هدف و درک ترجیحات کاربران و مشتریان خود، موظف به تدوین یک استراتژی بازاریابی صحیح و قراردادن آن در برنامه بازاریابی است. این استراتژی که با توجه به تحقیقات بازار طراحی میشود، شامل اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی حضور و فعالیت کسبوکار شما در بازار، بهترین طرق جذب کاربران جدید و تبدیل آنها به مشتری است. شما باید بدانید که مزیت رقابتی شما نسبت به سایر کالاها یا خدمات مشابه موجود در بازار چیست و از این مزیت برای ربودن کاربران از رقبا استفاده کنید.
یک استراتژی بازاریابی خوب میتواند شرایط کسبوکار شما را از این رو به آن رو کند و به همین دلیل است که آن را یکی از مهمترین عناصر برنامه بازاریابی معرفی کردیم.
۵ – بودجه بازاریابی
در این جا منظور ما از بودجه، تمام هزینهای نیست که شرکت شما در چندین عرصه، برای پیشرفت محصول خود میپردازد. بودجهای که از شما میخواهیم آن را در برنامه بازاریابی خود جای دهید و به آن توجه ویژه داشته باشید، بودجه بازاریابی کسبوکار شما است. ابن بودجه که از عناصر مهم یک برنامه بازاریابی خوب و کارآمد است، هزینهای است که شرکت در اختیار تیم مارکتینگ میگذارد تا آنها اهداف بازاریابی مجموعه را با ابتکارت خود پیش ببرند.
این هزینهها شامل موارد بسیار زیادی میشود. حقوقی که به افراد تیم میپردازید و امکانات و ابزارهایی که در اختیار آنها میگذارید تا به کمک آنها اهداف شرکت را عملی کنند، از اصلیترین و پایهایترین این هزینهها هستند.
۶ – کانالهای بازاریابی
آخرین عنصر مهمی که باید در برنامه بازاریابی خود به آن بپردازید، کانالهای بازاریابی هستند. احتمالا شرکت شما فضاهای تبلیغاتی خاصی را برای تبلیغ محصول خود دارد اما منظور ما از کانالهای بازاریابی این فضاهای تبلیغاتی نیست! تیم مارکتینگ هر کسبوکاری موظف است برای انتشار محتواها و افزایش آگاهی از برند * از کانالهای بازاریابی خاص دیگری که به جامعه مخاطبین کالا یا خدمت شما دسترسی دارند، نیز استفاده کند.
برای مثال شبکههای اجتماعی میتوانند یکی از مهمترین کانالهای بازاریابی هر کسبوکاری باشند. اگر افراد بدانند که کدام شبکه اجتماعی همخوانی بیشتری با کسبوکار آنها دارد، میتوانند فعالیت اصولی خود را در آن شروع کنند و با انتشار محتواهایی جذاب کاربران را جذب و وارد مراحل سفر مشتری نمایند. انتخاب بهترین شبکههای اجتماعی، تدوین استراتژیهای صحیح برای فعالیت در هر یک از این فضاها، ارزیابی نتایج حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی مختلف و در آخر بهینهسازی این دسته از فعالیتها از مجموعه وظایف یک مدیر شبکههای اجتماعی است.
ما هم متوجه این موضوع هستیم که نوشتن یک برنامه بازاریابی برای بار اول میتواند بسیار سخت باشد، آنقدر سخت که بسیاری از دیجیتال مارکترها از تدوین آن منصرف میشوند؛ حتی اگر چگونگی تدوین و ویژگیهایی که به یک برنامه بازاریابی برتری میبخشند را بشناسد. به همین دلیل در پایان این مقاله تصمیم گرفتیم تا یک تمپلیت رایگان از برنامه بازاریابی را در اختیار شما قرار دهیم.
شرکتهایی که تا کنون یک برنامه بازاریابی کامل و صحیح نداشتهاند، میتوانند با الگوبرداری و شخصیسازی کردن این برنامه بازاریابی، اولین برنامه بازاریابی خود را داشته باشند. درست است که برنامههای بازاریابی باید با توجه به نوع فعالیت شرکت و اهداف آن متغاوت باشند و نمیتوان قاعده و چارچوب خاصی برای آنها تبیین کرد اما با این همه، تمپلیت رایگانی که تیم هاباسپات آماده کرده است، تدوین یک برنامه بازاریابی را برای هر کسبوکار نوپایی راحتتر خواهد کرد.
برای دانلود رایگان این برنامه بازاریابی وارد لینک زیر شوید:
سوالهای متداول
چرا باید برنامه بازاریابی تدوین کنید؟
تدوین برنامه بازاریابی یک نظم و هماهنگی بین اعضای یک سازمان ایجاد و به آنها کمک میکند تا از اهداف شرکت، کمپینها و استراتژیهای اجرایی در آینده و میزان رشد و سودآوری مورد انتظار، آگاه شوند و برای رسیدن به آن تلاش کنند.
برای نوشتن یک برنامه بازاریابی خوب باید چه کرد؟
یک پلن مارکتینگ خوب شامل خلاصهای از فعالیت و موقعیت فعلی کسب و کار، تعیین اهداف و ابتکارات لازم جهت رسیدن به آن، مشخص کردن بازار هدف، طراحی استراتژی بازاریابی، تعیین بودجه و کانالهای بازاریابی میشود.
http://www.otc-certified-store.com/respiratory-tract-medicine-usa.html https://www.zp-pdl.com www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php займ на карту маэстрозайм под ноль процентов на картуденьги займ экспресс финанс займзайм на месяц без процентовзайм между физическими лицами