امروزه با وجود رقابت در صنایع مختلف، مشتریان بیشترین قدرت را در تصمیمگیری خرید دارند. می دانیم مشتریان برای تصمیمگیری، اطلاعات خود را بیشتر بهصورت آنلاین جمعآوری میکنند. اما آیا به میزان تطبیق برنامه بازاریابی خود و تصمیمگیریهای مشتریان در خرید توجه کردهاید؟ در این نوشتار:
مارکتینگ ریسرچ یا تحقیقات بازاریابی مجموعه ای از فرآیندهاست که تولید کننده و مشتریان و مصرفکننده نهایی را از طریق جمع آوری اطلاعات به هم متصل می کند. این اطلاعات برای تعریف فرصت ها و تهدید های بازاریابی ، ارزیابی فعالیتهای بازاریابی و درک بهتر نسبت به فرآیند بازاریابی و بهبود آن مورد استفاده قرار میگیرد.
تحقیقات بازار یکی از موثرترین راهها برای پیدا کردن بینش نسبت به مشتریان و رقیبان در صنعت است. هدف از تحقیقات بازار به دست آوردن اطلاعاتی است که در تصمیمگیریهای کسبوکار مهم هستند. مخصوصاً برای تصمیمات کسبوکارهای کوچک برای ورود به حوزهای جدید یا تولید محصولات جدید،تحقیقات بازار بسیار مهم و تأثیرگذار است.
روشهای مختلفی در تحقیقات بازار یا مارکت ریسرچ وجود دارد که کسبوکارها از آنها برای جمعآوری اطلاعات استفاده از محصول استفاده میکنند.
هردوی این مقاهیم جزئی از مارکتینگ محسوب می شود و شامل فعالیتهایی است که قبل از فروش محصول انجام میشود. تعدادی از متخصصین بازاریابی تحقیقات بازار را زیرمجموعه تحقیقات بازاریابی میدانند و گروهی دیگر بر این عقیده اند کعه این دو مفهوم در بعضی فعالیتها هم پوشانی دارند. یعنی فعالیت هایی مانند ترندهای بازار و سایز بازار و بررسی بازار هدف و … را جزئی از تحقیقات بازار و مستقل از تحقیقات بازاریابی می دانند.
مثالهایی از تحقیقات بازاریابی میتوان از بهینه سازی در تبلیغات، تست آ-ب، رضایت مشتریان و تغییر نگرش نسبت به برندینگ نام برد. درباره تحقیقات بازار میتوان از ترندهای بازار ، سایز بازار و بررسی بازار هدف، سگمنتیشن و … نام برد. با این حال این دو مفهوم در محدودهی موضوعاتی مانند قیمت گذاری، ویژگی های محصول و تخمین تقاضا مشترک هستند.
بر اساس آمارهای موجود:
چگونه یک کارشناس بازاریابی میتواند مطمئن شود که مشتری در تصمیمگیری محصول او را انتخاب میکند؟ چگونه میتوان فهمید که یک مصرفکننده تصمیم خرید خود را با استفاده از چه اطلاعاتی و بر چه اساس میگیرد؟ این سؤالات دقیقاً مواردی هستند که مارکتینگ ریسرچ به آنها پاسخ میدهد.
بر اساس روشها و ابزارهای مورداستفاده، مارکتینگ ریسرچ را میتوان به دستههای زیر تقسیم کرد:
اطلاعات اولیه که کارشناس بازاریابی از بازار و مشتریان کسب میکند شما میتوانید این نوع تحقیقات بازاریابی را به روشهای مختلف مانند focus group، پرسشنامه آنلاین، مصاحبه تلفنی و … اانجام دهید. درنتیجه این نوع تحقیقات بازار میتوانید چالشهای مشتریان را در هنگام خرید محصول بدانید و میزان آگاهی جامعه هدف از برند خود را بررسی کنید.
در تحقیقات ثانویه اطلاعاتی که توسط منابع خارجی مانند آژانسهای دولتی و شرکتهای آماری تهیهشده استفاده میشود. این اطلاعات در روزنامهها و مجلات، کتاب و سایتها و آژانسهای مختلف دولتی و غیردولتی منتشر میشود. منابع ثانویه میتواند یکی از موارد زیر باشد:
مارکتینگ اینتلیجس استفاده از اطلاعات موجود برای تصمیمگیریهای استراتژیک کسبوکار است. کسبوکارهای کوچک این اطلاعات را بهمرور زمان از بازار، رقبا و شرایط اقتصادی و سیاسی به دست میآورند. در واقع مارکتینگ اینتلیجنس به معنای جمعآوری داده های روزانه است که وارد سیستم می شود و از میان آن اطلاعات مهمی را می توان استخراج کرد. سپس با استفاده از آن وضعیت شرکت را تحلیل میکنند و نقاط قوت و ضعف را پیدا می کنند. اما تحقیقات بازار به مفهوم طرح یک سوال و یافتن پاسخ آن سوال است.
کسب و کارها به دلایل زیر از تحقیقات بازار استفاده میکنند:
بر اساس بررسی business insider، 72% کسب و کارهای کوچک تمرکز اصلی خود را بر افزایش درآمد قرار میدهند. تحقیقات بازار به این کسب و کارها کمک میکند که دید مناسبی نسبت به رقیبان خود پیدا کنند.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
با بررسی نقاط قوت و ضعف رقیبان، میتوانید مزیت رقابتی خود را پیدا کنید و جایگاه محصول را به درستی تعیین کنید. برای ارائه پیشنهاد بهتر به مشتریان باید بدانید رقیبان چه محصولاتی با چه ویژگیها و قیمتی به بازار عرضه میکنند.
بسیاری از کسبوکارها تصور میکنند نسبت به مشتریان خود شناخت دارند. اما بعد از مارکتینگ ریسرچ، متوجه اشتباه خود درباره مشتریان شدهاند. با انجام تحقیقات بازار، میتوانید یک پروفایل از ویژگیهای مشتریان بهصورت میانگین تهیه کنید. ویژگیهایی مثل عادات خرید، اینکه چقدر برای هر نوع محصول حاضرند هزینه کنند و چه قابلیتهایی در محصولات برای آنها مهمتر است. با این بررسی در کنار بررسی رقیبان میتوانید، مشتریان را به خرید محصول خود در مقابل محصول رقیب ترغیب کنید.
فرصتهای موجود در بازار و نیاز برای یک محصول با ویژگی خاص با مارکت ریسرچ به دست میآید. مشتریان با گذر زمان نیاز به تغییراتی در محصولات متناسب با تغییر تکنولوژی و شرایط مختلف دارند. اگر محصولات خود را بهروزرسانی نکنید، با آمدن رقیبان جدید، مشتریان ممکن است به سمت آن محصولات کشیده شوند. همچنین نباید نسبت به فرصتهایی که در بررسی مشتریان و یافتن نیازهای جدید آنها وجود دارد بیتفاوت باشید. این فرصتها بهترین موقعیت برای تولید محصولات جدید است.
کسبوکارهای کوچک تحت تأثیر ویژگیهای مختلف محیطی و اقتصاد جامعه هستند. اگر مشتریان توانایی خرید کافی نداشته باشند و یا نسبت به مخارج خود نگران باشند، نسبت به هزینه کردن برای محصولات مختلف بیشتر دقت میکنند و راحت تصمیمگیری نمیکنند. با بررسی بازار و مشتریان میتوانید تصمیمات خودتان را با اقتصاد کشور همسو کنید. برای مثال شاید با توجه به تغییرات سیاسی و اقتصادی، این زمان برای لانچ محصول جدید شما مناسب نباشد و محصول شما شکست بخورد.
برای بررسی نحوه تصمیمگیری مشتریان هنگام خرید، باید پرسونای مشتریان را بهتر بشناسیم. در پرسونای مخاطب به ویژگیهایی مانند سن، جنسیت، محل زندگی، عنوان شغلی، تعداد اعضای خانواده، حقوق و چالشهای اصلی در زندگی آنها توجه کنید.
ممکن است که در بررسی مشتریانتان به پیش از یک پرسونا برسید. وجود چندین پرسونا برای محصولات متداول است و یکی از دلایل بررسی مشتریان، یافتن همین دستههاست. از اطلاعات پرسونای مخاطبین، میتوانید طراحی محتوا و کمپینها را مطابق با ویژگیهای مشتریان انجام دهید.
بعد از اینکه ویژگیهای گروه مشتریان هدف را مشخص کردید، یک جامعه کوچک آزمایشی با همان ویژگیها تشکیل دهید و سعی کنید رفتارهای آنها را بررسی کنید. چه عادات خریدی دارند و چه ویژگیهایی از محصول برای آنها مهم است، چه محصولی را میخرند و یا چه محصولی را به هیچ وجه نمیخرند (آن محصول را بررسی میکنند، ولی انتخاب نمیکنند).
برای این بررسی میتوانید یکی از سه روش زیر را استفاده کنید:
یکی از روشهای کیفی تحقیقات، استفاده از گروه کانونی است. در این روش افرادی برای یک بحث برنامهریزیشده دور هم جمع میشوند و مکالمات آنها ثبت میشود.
هدف از تهیه پرسشنامه در تحقیقات بازار میتواند مواردی مثل بررسی میزان آگاهی از برند و یا بررسی میزان اهمیت هر ویژگی محصول و قیمتگذاری محصولات و … باشد.
برای تهیه پرسشنامه آنلاین میتوانید از ابزارهایی مثل گوگل فرم و یا survey monkey استفاده کنید. همچنین ابزارهای ایرانی مانند پرس لاین یا پرسشنامه آنلاین برای تحقیقات بازار وجود دارند.
برای مصاحبه تلفنی بهتر است از قبل از فرد مصاحبهشونده وقت بگیرید. میتوانید قبل از آن به هر نحوی مانند ایمیل و یا مکالمه تلفنی موضوع مصاحبه را با او مطرح کنید و از او بخواهید زمانی که بتواند در آرامش با شما مکالمه تلفنی داشته باشد را تعیین کند. اگر مصاحبه را بدون وقت قبلی انجام دهید احتمال اینکه فرد مصاحبهشونده زمان کافی یا تمرکز کافی نداشته باشد، وجود دارد و این بر کیفیت پاسخهایی که از او دریافت میکنید، تأثیر خواهد گذاشت.
از هرکدام از روشهای جمعآوری داده استفاده میکنید، باید برای رسیدن به هدف تحقیق خود سؤالاتی تهیه کنید. طراحی سؤالات در پرسشنامه آنلاین با مصاحبه و گروه کانونی تفاوتهایی دارد. سؤالات پرسشنامه باید کاملاً مشخص و واضح باشد و مخاطب تنها یک برداشت از سؤال داشته باشد. در مصاحبه و گروه کانونی، سؤالاتی با پایان باز (open ended) و پاسخ نامحدود مطرح میشود تا مشتریان هر چه به ذهنشان میرسد را بیان کنند.
سؤال نباید بر اساس پیشفرضها باشد و یا بهنوعی باشد که مخاطب را به سمت جواب خاصی هدایت کند. مثلاً سؤالی مشابه اینکه آیا به فقیر کمک نمیکنید؟ یا آیا به پاکیزگی محیطزیست اهمیت میدهید؟ سؤالاتی هستند که مخاطب آنچه که بهتر است را جواب میدهد. نه آنچه که در واقعیت انجام میدهد. برای مثال در زیر نحوه طراحی پرسشنامه را برای یک کسبوکار B2B توضیح میدهیم. این سؤالها نمونههایی است که میتوانید از آنها الگو بگیرید. از این سؤالات را میتوانید در مصاحبه تلفنی و یا پرسشنامه استفاده کنید.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
اول– از مخاطب بخواهید اطلاعات اولیهای درباره خود در اختیارتان قرار دهد. برای مثال اینکه سمت او در آن شرکت چیست؟ چه مدتی است که در آن شرکت فعالیت میکند و …
اگر مصاحبه حضوری و یا تلفنی است بهتر است در شروع سؤالاتی برای افزایش صمیمیت فضا بپرسید. این سؤالات متناسب با محیط و فرد میتواند متفاوت باشد.
دوم– در ادامه قبل از مطرح کردن نام برند خود، سؤالاتی درباره محصول موردبررسیتان بپرسید سؤالاتی مانند:
سوم- در ادامه میتوانید وارد جزئیات مسئله تحقیق شوید و سؤالات جزئیتری را بپرسید. سؤالاتی مشابه سؤالات زیر میتواند در این مرحله مناسب باشد.
در این سؤال میتوانید در گزینهها و یا سؤالات مصاحبه به مواردی مانند استفاده از گوگل و موتورهای جستوجو، بازدید از وبسایت، دیدن تبلیغ، مطالعه رپورتاژ، مشورت با دیگران و … استفاده کنید. میتوانید بپرسید که چه کلماتی در گوگل سرچ کردهلند؟
چهارم- در ادامه درباره نحوه تصمیمگیری از مخاطب بپرسید
پنجم- در ادامه سؤالاتی درباره نحوه خرید مطلوب پرسیده میشود؟
یکی از مراحل مهم در تحقیقات بازار بررسی رقیبان در صنعت است. این مرحله از تحقیق که جزو روشهای ثانویه تحقیق است و دادههای آن معمولاً از منابع دیگر تهیه میشود. در کشورهای دیگر شرکتهایی هستند که بهصورت حرفهای کسبوکارها و درجه اعتبار آنها را بررسی میکنند و در قالب گزارش در اختیار عموم قرار میدهند. اما در ایران همچنین منبعی برای کسبوکارها وجود ندارد. یکی دیگر از راههای شناخت رقیبان استفاده از شبکههای اجتماعی است. با جستجوی نام صنعت خود در لینکدین و سپس انتخاب گزینه companies میتوانید کسبوکارهای فعال در حوزه خود را پیدا کنید. بررسی تصمیمات و محصولات این کسبوکارها به شما دید بهتری برای تصمیمگیری در کسبوکار میدهد.
خلاصه کردن اطلاعات جمعآوریشده به شما در جمعبندی و تصمیمگیری کمک میکند. گزارشی که تهیه میکنید باید شامل بخشهای زیر باشد:
مقدمه:هدفتان در انجام این تحقیق چه بوده است؟
افراد مورد بررسی: برای این بررسی با چه کسانی صحبت کردید و از چه کسانی داده جمعآوری کرده است.
خلاصه عملیاتی: مهمترین نکات و جذابترین دست آوردهای تحقیق خود را بهصورت مختصر بیان کنید.
آگاهی: بررسی مراحل اولیه ای که یک مشتری برای جستجوی محصول برای نیازهایش طی می کند و چگونه با محصولات مختلف آشنا می شود.
سنجش: نتایج بررسی ها و رفتار مشتریان در ارزیابی محصولات با همدیگر را بیان کنید.
تصمیم گیری: اینکه در مرحله تصمیم گیری مشتری تحت تاثیر چه ویژگی ها و اتفاقاتی است و اصلی او در اندازه گیری چیست.
برنامه ریزی: براساس تحقیقاتی که تا به حال به دست آورده اید، می توانید تصمیم گیری هایی از جمله تغییر در طراحی محصول، روش های بازاریابی و راه اندازی کمپین های جدید انجام دهید.
مارکتینگ ریسرچ و روشها و تکنیک های آن بحث مفصلی است. شما هم اگر نکته مهمی در این زمینه می دانید و یا سوالی دارید در قسمت نظرات می توانید مطرح کنید.
پرسشهای متداول
تحقیقات بازار یا Market Research چیست؟
تحقیقات بازار شامل بدست آوردن اطلاعاتی از جامعه هدف، علایق مشتری، بررسی رقبا و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت محصولات است که به شما کمک میکند تا اهداف کاری خود را در راستای رفع نیاز مخاطبین و جلب رضایت آنها پیش ببرید و در نتیجه فروش و سودآوری بیشتری کسب کنید.
تحقیقات در بازار چه کمکی به شما میکند؟
مارکت ریسچ یک دید کلی از صنعتی که در آن فعالیت میکنید به شما میدهد و کمک میکند تا با شناخت رقبا و خواستههای مشتری، محصول و خدمتی را ارائه دهید که نسبت به سایر کسب و کارهای مشابه از کیفیت و ویژگیهای بهتری برخوردار باشد. این کار سبب وفاداری مشتریان قدیمی، جذب مشتریان جدید و درنهایت درآمدزایی بیشتر میشود.
http://www.otc-certified-store.com/hiv-medicine-europe.html https://www.zp-pdl.com https://www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/antiparasitic-medicine-europe.html http://www.otc-certified-store.com/women-s-health-medicine-europe.html https://www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/cholesterol-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php выдать займвзять займ под залогзайм с моментальным решением займ онлайн на карту без провероксрочный займ по телефонузайм на карту не выходя из дома
25 ديدگاه نظر دهيد
باسلام و احترام
من مدیر مطالعات بازار در یک شرکت در حوزه صنعت تلکام هستم. ممنون میشم اگر منبع خوبی در مورد تحقیقات بازار در بازار B2B دارید معرفی کنید.
باتشکر از مطالب آموزنده شما
سلام اسماعیل عزیز
ممنون از شما
حتما
عالی بود
ممنون از شما
سلام
برای من مطلب موثری بود و دید خوبی نسبت به موضوعی که مدنظر داشتم پیدا کردم
متشکرم
سلام
ممنون از لطف شما
خوشحالیم که مفید بوده براتون
موفق باشید.
واقعا عالییییییییییییییییییییییی….
این صحبت هایی که شما در اختیار ما قرار دادید به صورت رایگان ، یک شرکت از ما 140 میلیون می خواست بگیره تا چنین اطلاعاتی بما بده .
واقعا مرسی …
خوشحال میشم جهت RUN کردن یک برند مارو همراهی کنید .
خواهش میکنم خوشحالیم که این مطلب اینقدر مفید بوده براتون
لطف دارید
برای تعامل جهت اجرا با تیم فروش تپسل تماس بگیرید مرسی
88206893
با سلام
سپاس فراوان بابت توضیحات دقیق و نظامندتون
پایدار باشید.
سلام
خیلی ممنون از نظر لطف شما
موفق باشید
[…] منبع: تحقیقات بازار در کالج تپسل […]
سلام
با تشکر از مطالب مفیدی که ارائه نمودید .
سلام
ممنون از نظر لطف شما
خوشحالیم که مفید بوده
برای بازار از دست رفته باید از تحقیقات بازاریابی استفاده کنیم یا از تحقیقات بازار ؟
باید از تحقیقات بازاریابی استفاده کنید. چون شما در وحله اول و راهاندازی کسبوکارتون، بازار هدف و مخاطبتانتون رو شناختین، تو این مرحله احتمالاً بازارتون رو از دست دادین و باید از تحقیقات بازاریابی استفاده کنید.
اگر منظورتون رو درست متوجه شده باشم از “بازار از دست رفته”
با درود
مطالب ارزشمندی بود در حوزه تحقیقات بازار که زحمت اطلاع رسانی را تقبل نموده اید.
با سپاس
محمدی . مدیرعامل شرکت بنیان اقتصاد
سلام
خیلی ممنون از لطف و توجه شما نسبت به کالج تپسل
امیدوارم موفق باشید
متشکرم بخآطر مطالب مفیدی که ارائه دادید.
با سلام و تشکر از مطالب کامل و مفیدی که قرار میدین. هم این موضوع هم بحث دیجیتال مارکتینگ واقعا عالی بود.
با دوام باشید
سلام وقتتون بخیر
ممنون از همراهی و توجهتون
موفق باشید
عالی بود متن، جامع،کامل و صریح و روان،
ممنون از شما.
سلام
ممنون از لطف و توجه شما
سلام
واقعا روان و جذاب توضیحات را آورده اید/ متشکرم
سلام.
خوشحالیم که براتون مفید بوده.
بعضی از مطالب پایه علمی نداره و فقط حاصل ذهن نویسندست که بتونه محتوا سئو شده بنویسه
سلام دوست عزیز
مقالات از روی منابع معتبر نوشته میشن. با این حال خوشحال میشیم اگر ایراداتش رو اعلام بفرمایید که در صورت لزوم اصلاح بشن. مرسی از توجهتون.