هر کسبوکاری برای جذب مشتری و فروش بهتر، از مناسبات مرتبط استفاده میکند. مناسبات مربوط به خرید اجناس یا خدمات مختلف بهوسیله مردم، فرصت خوبی برای تبلیغات و بازاریابی فراهم میکند. یکی از این روزها که دیگر اکثر افراد با آن آشنا هستند، بلک فرایدی یا جمعه سیاه است.
اگر با این روز آشنا هستید و به اهمیت آن آگاهید، احتمالا این پرسش برایتان مطرح میشود که در جمعه سیاه، باید چگونه تبلیغ کنید تا بتوانید بفروشید؟ اگر شما هم به دنبال فروش و برندسازی در این روز هستید، این مقاله برایتان مفید خواهد بود زیرا قصد داریم بهترین شیوههای استفاده از تبلیغات آنلاین در بلک فرایدی را مطرح کنیم.
بلک فرایدی یا جمعه سیاه رویدادی است که پس از روز شکرگزاری در آمریکا برگزار میشود. در این روز که واپسین جمعه از ماه نوامبر است، حراج بزرگی بر پا میشود که مقدمه خرید مردم برای آیین کریسمس است. این رسم بزرگ که هر سال پرشورتر از گذشته بهپا میشود، حاصل برنامهریزی بسیار است. تلاش برندها در این روز این است که گوی سبقت فروش را از رقبای خود بربایند و توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. همانند بسیاری از رسوم مشابه، این سنت هم به کشورهای دیگر انتقال پیدا کرده و در سالهای اخیر در ایران نیز با نام حراج جمعه برگزار میشود.
احتمالا اولین تصویری که پس از شنیدن نام جمعه سیاه بر خاطرتان نقش میبندد صفهای طولانی و حتی درگیری بین خریداران و تبعات ناشی از ازدحام مردم پشت در فروشگاههاست. اما در سالهای اخیر با وجود رشد کسبوکارهای اینترنتی دیگر از این تصاویر ناخوشایند خبری نیست. بهویژه در دو سال اخیر که به دلیل شیوع پاندمی، افراد از ایجاد تجمع منع شدهاند. کسبوکارهای اینترنتی هم برای این روز، تخفیفهای استثنایی در نظر میگیرند و از چند روز قبل، برای این رویداد که مورد علاقه مشتریان آنهاست، آماده میشوند.
نخستین فروشگاه اینترنتی که در ایران بلک فرایدی را به مردم شناساند، بامیلو بود و پس از آن در سال بعد، دیجیکالا برپایی این رویداد را انجام داد. حالا دیگر این روز فرصتی استثنایی برای برندهای بزرگ است تا باز هم رضایت مشتریان پیشین خود را به دست آورند و بازار خود را با مشتریان تازه گسترش دهند.
برای تبلیغات آنلاین در بلک فرایدی (جمعه سیاه)، باید مشتریان مورد هدف خود را دستهبندی کنید. یعنی تبلیغات، برای دو دسته زیر، بهطور هدفمند و مطابق با نیاز آنان ارائه شود:
ارائه پیشنهادات ویژه برای فروش در بلکفرایدی نیز بهتر است برای هر دسته از مشتریان شما متفاوت باشد. به عنوان نمونه با توجه به آشنایی با مشتریان قدیمی خود میتوانید کد تخفیف خاصی برای آنان تعریف کنید. و برای مشتریان جدیدتان با توجه به محصول یا خدماتی که دارید، آفرهای متفاوتی داشته باشید.
وجود یک مناسبت ویژه میتواند فرصتی برای جذب مخاطب است اما این کار اصلا ساده نیست؛ زیرا بسیاری از برندها و کسبوکارها در حال برنامهریزی برای همان روز هستند و این موضوع، کار را دشوار میکند. بنابراین باید تلاش کنید که بهترین خود باشید.
یکی از قدمهای ابتدایی در این مسیر، داشتن یک لندینگ جذاب با حال و هوای جمعه سیاه است. این صفحه باید آنقدر چشمگیر باشد که از بین بسیاری از کسبوکارها و شاید رقبایتان، بتواند در جذب مخاطبان موفق عمل کند.
در صفحه لندینگ خود تصاویر و عناصر گرافیکی جذاب به کار ببرید و در آنها دستههای پرفروش یا پرتخفیف را در معرض نمایش بگذارید.
این درست است که پایه و اساس بلکفرایدی بر تخفیف بنا شده اما راههای دیگری هم برای جذب مخاطب وجود دارد. تنوع در مدل ارائه تخفیف هم میتواند جذابیت ایجاد کند. به عنوان مثال میتوانید «ارسال رایگان» اجناس را در پیشنهادات خود قرار دهید. یا در کمپینهای تبلیغاتی خود از استراتژی باندلینگ (Bundling) استفاده کنید. به این صورت که چند محصول را در یک بسته ویژه قرار داده و در ازای خرید کلی، تخفیف ارائه دهید.
توجه کنید که شما یک کمپین را برای روز بلک فرایدی یا جمعه سیاه راهاندازی کردهاید و قرار است بهترین نتیجه را در آن روز کسب کنید و به هدف خود که فروش بیشتر است، برسید. برای این منظور باید آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات احتمالی مشتریان خود باشید تا زمان را از دست ندهید. در غیر اینصورت ممکن است نتیجه لازم را از کمپین خود نگیرید.
پس پشتیبانی موثر آفلاین تلفنی و چتهای پاسخ به مشتری را حتما در برنامه کار خود قرار دهید تا فرآیند آغاز شده آسانتر و سریعتر به خرید منجر شود.
مهمترین نکته در حراج بلک فرایدی، زمان محدود برای خرید است. در همین راستا، دیدن یک تابلوی شمارش معکوس میتوان تاثیر جالبی بر ذهن مخاطب بگذارید. القای حس فوریت برای پیشنهادها و تخفیفها و یادآوری زمان پایان برای داشتن این فرصت، معمولا اثر خود را میگذارد و مشتری را ترغیب به خرید میکند.
اگر برای حراج جمعه شعاری به کار میبرید و یا درصد تخفیفی در نظر گرفتهاید، حواستان به این نکته باشد که از عبارات و درصدهای واحد استفاده کنید. اگر لحن محتوای شما بر مبنای کانالی که در آن تبلیغ میکنید، متفاوت و متناسب با همان کانال است، اما نباید شعارهای گوناگون استفاده کنید یا در هر مکانی تخفیف متفاوتی اعلام کنید. باید در تمامی کانالها، یک پیام واحد را به مخاطب برسانید.
استفاده از واژههای درست در جای مناسب میتواند تاثیر عمیقی بر مخاطب بگذارد. اگر میخواهید به اندازه کافی تاثیرگذار باشید و متن تبلیغاتی شما واقعا ترغیبکننده باشد، از کلمات و عبارات جذابی همچون تخفیف باورنکردنی، تخفیف سیاه، حراج استثنایی، ارسال رایگان و غیره استفاده کنید. خریداران مواجهه با این عبارات را دوست دارند. به شرط استفاده صادقانه و منطبق با واقعیت، قطعا تاثیر این واژهها را مشاهده خواهید.
با وجود رونق فضای آنلاین، امکانات زیادی برای تبلیغات فراهم است. برای کسب بهترین نتیجه کافیست برترین پلتفرمهای تبلیغاتی و موثرترین ابزار و روشها را پیدا کنید و کمپینهای تبلیغاتی خود را به افراد متخصص و کاربلد بسپارید. در ادامه برای یافتن بهترین ابزار، شما را راهنمایی میکنیم و انواع شیوههایی را که امکان استفاده از آنها برای تبلیغات آنلاین در بلک فرایدی فراهم است، به شما معرفی خواهیم کرد.
با توجه به شمار بسیار زیاد اپلیکیشنها و استفاده همگان از آنها و همچنین بازار خوب تبلیغات درون اپلیکیشن، بهویژه تبلیغات ویدئویی که از جذابترین انواع آنهاست، برای تبلیغات بلک فرایدی نیز میتوانید از این ابزار استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از تبلیغات بنری در اپلیکیشنها نیز برای شما فراهم است. با ارائه پیشنهادات جذاب و مناسب، هم میزان آگاهی از برند شما بیشتر میشود و هم به تناسب، فروش خود را افزایش میدهید.
آژانس دیجیتال مارکتینگ تپسل با ارائه انواع خدمات در زمینه تبلیغات موبایل قادر است گستره بزرگی از مخاطبان شما را در رسانههای مختلف مورد هدف تبلیغات قرار داده و نیاز شما را در حوزه تبلیغات درون اپلیکیشن برطرف کند.
تبلغات درون وبسایت تنوع زیادی دارند و میتوانید به فراخور نیاز خود از آنها استفاده کنید. کاربرانی که پیش از این از شما خریده کردهاند، با تبلیغات وبسایت دوباره به سمت برند شما جذب میشوند. تبلیغات بنری، تبلیغات نیتیو (که تبلیغات همسان یا بومی نیز نامیده میشوند)، پوشنوتیفیکیشن و تبلیغات ریتارگتینگ همه از انواع تبلیغات وبسایت هستند.
این تبلیغات در سایتهای بزرگ و معتبر خبری، مجلههای آنلاین و… نمایش داده میشوند و شما میتوانید کاربران خود را با استفاده از عناوین جذاب، تبدیل به مشتری کنید.
پلتفرم تبلیغاتی مدیااد انواع تبلیغات دیجیتال ذکر شده را پوشش میدهد و این فرصت را برای برندها و صاحبان کسبوکار فراهم میکند که در وبسایتهای معتبر دیده شوند و مخاطبین مورد هدف خود را جذب نمایند.
تبلیغات اینفلوئنسری در شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر چنان شناخته شده و پررونق است که نیازی به معرفی ندارد. بسیاری از افراد ترجیح میدهند برای تبلیغات از این روش استفاده کنند زیرا میدانند که معرفی محصول یا خدماتشان به وسیله شخصی که مورد اعتماد مردم است تا چه اندازه میتوان موثر باشد.
پس بهتر است این فرصت فوقالعاده را از دست ندهید و با ارائه پیشنهادات منحصربهفرد در تبلیغ کالا و خدمات خود در روز «حراج جمعه»، فروش خود را چند برابر افزایش دهید.
پلتفرم تبلیغات اینفلوئنسری تگرو، ارتباط میان برند و اینفلوئنسر را آسانتر میکند و در مرحله بعدی با آنالیز کمپین تبلیغاتی شما، میزان اثربخشی آن را افزایش میدهد.
تبلیغات پیامکی یا SMS مارکتینگ قابلیتهای زیادی دارد که استفاده از آن را برای هر کسبوکاری توجیه میکند. بسیاری از مشتریان شما، دریافت پیامک از شما را ترجیح میدهند زیرا بهشیوه کوتاه و سریع میتوانند از خدمات تازه و پیشنهاداتی که ارائه میدهید با خبر شوند.
برای ارائه تخفیفها، پیشنهادات برندتان و همچنین آگاهسازی هدفمند مخاطبان و مشتریان خود در بلک فرایدی نیز میتوانید از ابزار قدرتمند و مقرون بهصرفه SMS مارکتینگ بهرهمند شوید. شما میتوانید بسته به نیاز، پیامکها را هم به کاربران خود و هم به دستههای خاصی از مشتریان ارسال کنید.
سرویس اساماس مارکتینگ تپسل، ارائه دهنده خدمات مربوط به تبلیغات پیامکی در صورت نیاز، راهنمای شما خواهد بود.
ایمیل مارکتینگ نیز شیوه خوبی برای تبلیغات است. مثلا میتوانید با کمک ایمیلهای تبلیغاتی پیشنهادات ویژه خود را برای مشتریانتان ارسال کنید. یقینا ارائه پیشنهاداتی که مختص آنهاست و بهصورت هدفمند برایشان ارسال شده مشوق خوبی برای خرید آنها از شما خواهد شد.
اگر فروشنده کالا و خدمات هستید، از رویداد بلک فرایدی نهایت بهره را ببرید. همانطور که گفته شد، کسبوکارهای زیادی در روزهای پیش از مناسبت جمعه سیاه برای رسیدن به بالاترین میزان سود رقابت میکنند. پس برای آنکه به هدف خود برسید باید از راههای درست و بهصورت کاربردی تبلیغات انجام دهید.
در متن بالا تمامی راههای تبلیغات دیجیتال، از تبلیغات موبایلی و وبسایت تا تبلیغات اینفلوئنسری و SMS مارکتینگ، که موجب رونق گرفتن فروش آنلاین شما میشود، شرح داده و شد و ابزار و پلتفرمهای استفاده از آن در دسترس شما قرار گرفت. بهمنظور استفاده از هرکدام برای تبلیغات آنلاین در بلک فرایدی، پس از مقایسه آنها، مناسبترین شیوه برای کسبوکار خود را انتخاب کرده و با کارشناسان مربوط به آن تماس بگیرید. در این صورت میتوانید اطمینان داشته باشید که طی این مسیر به هدف خود که رشد فروش است، خواهید رسید.
سوالهای متداول
جمعه سیاه چه روزی است؟
بلک فرایدی یا جمعه سیاه رویدادی است که پس از روز شکرگزاری در ایالاتمتحده آمریکا برگزار میشود. این روز آخرین جمعه پس از ماه نوامبر است و مردم خود را برای خرید کریسمس آماده میکنند.
بهترین راهکارهای بهبود بلک فرایدی چیست؟