در سالهای اخیر شبکههای اجتماعی حوزههای مختلفی را برای تبلیغات تحت پوشش قرار دادهاند که تبلیغات برای رستوران و غذاخوری نیز یکی از این حوزهها بهحساب میآید. طبق یکی از تحقیقات صورت گرفته از مجموعهای از پایگاه کاربران علاقهمند به رستوران و غذاخوریها 45 درصد از مشتریان گفتند که برای اولین بار به خاطر یک پست اشتراکگذاری شده در شبکههای اجتماعی آن رستوران را امتحان کردهاند.
از طرفی یکی از ویژگیهای مهم شبکههای اجتماعی این است که به برندها در هر حوزهای که فعالیت میکنند این امکان را میدهد که با پایگاه کاربران بسیار بیشتری نسبت به حالت سنتی تعامل برقرار کند. همچنین یک نکته دیگر در این رابطه این است که نزدیک به 89 درصد از رستورانها و غذاخوریهای معروف حداقل یک حساب شبکه اجتماعی دارند که از آن برای بازاریابی و نشان دادن برند خود استفاده میکنند.
نکته: این احتمال وجود دارد که شرایط برای ایدههای شبکههای اجتماعی بسته به موقعیتهای جغرافیایی فرق کند و این ایدهها در شرایطی پاسخگو نباشند. بهصورت کلی به کاربردن این ایدهها در موقعیتهایی که استفاده از شبکههای اجتماعی در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد، می تواند یک راه عالی برای افزایش تعامل کاربران با برند و در نتیجه بسیار به نفع برند باشد.
این شما هستید که تصمیم میگیرید محتوای دیجیتالی خود را در کدام پلتفرم قرار دهید. بسته به موقعیت جغرافیایی و کشوری که در آن زندگی میکنید ممکن است این مسئله متفاوت باشد. مثلا در ایران استفاده از اینستاگرم یکی از بهترین گزینهها برای این کار است، اما به صورت کلی و بدون در نظر گرفتن موقعیت کشورهای مختلف استفاده از فیسبوک و اینستاگرام برای این کار بسیار رایج است و نسبت به شبکههای اجتماعی دیگر بازخورد بهتری دارد.
فیسبوک هنوز هم پلتفرم شماره یک رسانههای اجتماعی است و 49 درصد از مردم برای یافتن رستوران در فیسبوک جستجو میکنند. همچنین اینستاگرام رشد چشمگیری در محبوبیت صنعت رستورانداری داشته است و اکنون پلتفرم شماره یک شبکه اجتماعی برای تعامل با برندهای رستوران است. بهویژه در ایران استفاده از اینستاگرام برای صنعت رستوران داری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
ما اکنون قصد داریم ۷ ایده رسانههای اجتماعی برای جذب مشتریان بیشتر در رستوران را با شما به اشتراک بگذاریم که میتوانند در هر دوی این پلتفرمها استفاده شوند. این نکات مطمئنا به شما کمک میکند تا تعامل خود را افزایش دهید و مشتریان جدیدی جذب کنید.
ایدههایی که در این پست آموزشی به کار گرفته میشوند هرکدام از یک لحاظ میتوانند استراتژی بازاریابی شما در بستر شبکههای اجتماعی را بهبود ببخشند. هیچکدام از آنها نمیتوانند بهتنهایی برای شما شگفتی به وجود بیاورند. استراتژی درست بازاریابی و نشان دادن برند به کاربران بیشتر وابسته به مجموعهای از عوامل است که باید دستبهدست هم دهند و همگی باهم موفقیت یک کسبوکار را رقم بزنند.
شاید خیلیها این ایده را چندان برای کسب موفقیت خود مؤثر ندانند ولی این مسئله آنقدر اهمیت دارد که اولین ایده ما مربوط به زمانبندی پست است. انتشار منظم محتوا یکی از عوامل موفقیت بازاریابی در بستر شبکههای اجتماعی است و از آن جهت که برندهای کمی نسبت به این مسئله حساس هستند این میتواند یک تکنیک فوقالعاده مؤثر برای شما باشد.
زمانبندی تأثیر زیادی در موفقیت و تعامل پستهای شما دارد. بیشتر شبکههای اجتماعی آماری مبنی بر زمانهایی که کاربران بیشترین تعامل دارند را بیرون میدهند. مثلا در تصویر زیر میتوانید این آمار را برای شبکه اجتماعی اینستاگرام ببیند.
معمولا زمانی که تعامل بسیار بالا است، زمان مناسبی برای انتشار پستها است اما این به این معنی نیست که زمانهای دیگر برای انتشار پست بی ارزش هستند، بلکه کاملا برعکس، زمانهایی نیز وجود دارند که میتوانند بسیار ارزشمند باشند و مخاطبان را درگیر خود کنند.
بهعنوانمثال رستورانی که آپشن صبحانه دارد و در آن منوهایی نظیر کلهپاچه، املت و… ارائه میدهد باید پستهای مربوط به این غذاها را در صبح ارائه دهد چون مخاطب وقت شام یا نهار چنین محتوایی را نادیده میگیرد.
بهعنوان یک رستوران، هدف شما این است که یک اوقات شناختهشده و پرطرفدار را پیدا کنید تا محتوای صبحانه، ناهار یا شام را بهطور مناسب پست کنید و آن را هدف قرار دهید.
یکی دیگر از محبوبترین ایدههای شبکه اجتماعی استفاده از ویدیو برای جذب کاربر است. ویدئو به یکی از مؤثرترین روشهای اشتراکگذاری محتوا در سال 2022 تبدیل شده است و همچنان به رشد خود حتی در آینده دور ادامه میدهد.
طبق تحقیقات صورت گرفته از هر 10 نفر 6 نفر گفتهاند که ترجیح میدهند ویدیوهای آنلاین تماشا کنند. همچنین وقتی صحبت از رسانههای اجتماعی میشود، پستهای رسانههای اجتماعی که شامل ویدیو میشوند ۴۸ درصد بازدید بیشتری دارند.
اما سؤال اصلی اینجاست که چگونه رستوران شما میتواند از این روش به اشتراکگذاری محتوا استفاده کند؟
جواب ساده است، مانند هر محتوای دیگری که به اشتراک میگذارید و در آن میخواهید برای مشتریان فعلی و بالقوه شما ارزشمند و آموزنده و جذاب باشد، ویدیوهای شما نیز باید این ویژگی را داشته باشند. ویدیوهای ویژه آموزشهای آشپزی و پرسش و پاسخ با سرآشپزتان ایدههای بینظیری برای استفاده از محتوای ویدیویی بهعنوان یکی از ایدههای شبکه اجتماعی است.
اکثر مردم تصور میکنند که برای استفاده از ویدئو، باید یک گروه فیلمبرداری استخدام کنند یا دوربینهای پیشرفتهای داشته باشند، اما این سختگیری اصلا درست نیست و حتی ویدیوها را میتوانید با گوشی موبایل خود بگیرید. هماکنون بیشتر بازاریابان موفق ویدیویی از امکانات معمولی استفاده میکنند؛ شرط اصلی جذاب بودن محتوا است.
همچنین یکی از روشهایی که میتوانید برای تولید ویدیو استفاده کنید، ویدیوی زنده یا لایو است. ویدیوی زنده درواقع مؤثرتر از یک ویدیوی معمولی است، بهطوریکه طبق تحقیقاتی که صورت گرفت است معلوم شده که یک فرد بهطور متوسط 3 برابر بیشتر از ویدیوی غیرزنده وقت خود را صرف تماشای یک ویدیوی زنده میکند.
نشان دادن آنچه در پشت صحنه رستوران شما میگذرد، راهی عالی برای تعامل بهتر با مخاطبان شماست. به همین دلیل است که سومین مورد در لیست ایدههای شبکههای اجتماعی رستوران در این پست محتوای پشت صحنه است.
بازدیدکنندگان رستوران دوست دارند ببینند غذاهایشان چگونه درست میشود. بسیاری از ویدئوهای محبوب یوتیوب وجود دارد که نشان میدهد چگونه میتوان آیتمهای منوی رستورانها را درست کرد که این ادعا را تأیید میکند.
برخی از ایدهها برای محتوای پشتصحنه عبارتاند از:
به یاد داشته باشید، هدف استفاده از ویدیوی پشتصحنه این است که مردم به رستوران و غذاهایی که سرو میکنید علاقهمند شوند.
همچنین توجه داشته باشید که در ویدیو یک آشپزخانه کثیف به آنها نشان ندهید، بلکه همهچیز باید عالی باشد. شما میتوانید در ویدیوهای خود کل فرآیند تهیه یک وعده غذایی را نشان دهید، یا فقط میتوانید استعداد سرآشپز را در بخشهای کوچکی مانند:
یا هر چیز دیگری که سرآشپزهای با استعداد شما در آن تخصص دارند نشان دهید.
بهترین راه برای اینکه به مشتریان فعلی و بالقوه نشان دهید که به کارکنان خود اهمیت میدهید نشان دادن آنها در حسابهای شبکههای اجتماعی برند خودتان است. ممکن است این ایده تعجبآور باشد که چطور به یکی از ایدههای شبکههای اجتماعی تبدیلشده است، اما درواقع یک ایده محبوب است و بسیار ارزشمند است.
نشان دادن افرادی که پشت موفقیت کسبوکار شما هستند، راهی عالی برای انسانی کردن تجربه برای مشتریان است. اشتراکگذاری پستهای مربوط به کارکنانتان نیز یک راه عالی برای افزایش تعامل است، زیرا احتمالا این پستها بهوسیله کارکنان شما به اشتراک گذاشته میشود و افراد بیشتری با این پست تعامل برقرار میکنند و برند شما را میشناسند.
برجسته کردن کارکنان خود برای کاربران و دنبال کنندگان همچنین باعث میشود که استعدادها، تخصص و شخصیتشان به رسمیت شناخته شود و آنها هم به کار و خدمت به برند شما بیشتر علاقه نشان دهند.
به اشتراکگذاری محتوای تولیدشده بهوسیله کاربر یک راه عالی برای افزایش تعامل و جذب مشتریان جدید از طریق رسانههای اجتماعی است و یکی از ایدههای محبوب شبکههای اجتماعی بهحساب میآید. در این جا چند سؤال در رابطه با این ایده مطرح است که در زیر به آنها پاسخ داده شده است.
منظور از محتوای تولیدشده بهوسیله کاربر چیست؟
محتوای تولیدشده بهوسیله کاربر (user-generated content) یا بهاختصار UGC، هر محتوایی از جمله متن، ویدیو و تصاویر است که بهوسیله افراد بهجای برندها ایجاد میشود.
محتوای تولیدشده بهوسیله کاربر چهکاری میتواند برای رستوران شما انجام دهد؟
در قدم اول UGC اعتبار را ترویج میدهد. در مقایسه با محتوای ایجادشده بهوسیله برندها، مصرفکنندگان 2.4 برابر بیشتر احتمال دارد که UGC را معتبر ببینند.
UGC از افراد واقعی میآید که از رستوران شما بازدید کردهاند و این محتوا بهصورت بالقوه یک مدرک واقعی و رسمی از کیفیت خدمات شما است.
UGC همچنین باعث ایجاد اعتماد مصرفکننده میشود. آخرین چیزی که UGC به آن کمک میکند، تصمیمگیری خرید است. یک مطالعه نشان میدهد که تقریبا 80٪ از مردم میگویند که UGC تأثیر مستقیم و سطح بالایی بر تصمیمات خرید آنها دارد.
مسلما بهترین بخش در مورد UGC این است که مشتریان شما 95٪ کار را برای شما انجام میدهند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای مناسب را از میان آنها انتخاب کنید و آن را منتشر کنید.
همچنین یک نکته در رابطه با محتوای تولیدی شما بهوسیله کاربران این است که مطمئن شوید محتوایی که به اشتراک میگذارید با لحن برند شما مطابقت دارد.
گزینه بعدی در لیست ایدههای شبکههای اجتماعی برای رستوران، برگزاری مسابقات شبکههای اجتماعی است. درصد زیادی از مردم فقط یک صفحه رستوران فیسبوک را برای تشویق و تخفیف لایک میکنند.
از آنجاکه همه مردم تخفیف و چیزهای رایگان را دوست دارند مسابقات شبکههای اجتماعی یک روش عالی برای ارائه این مشوقها هستند. مسابقات رسانههای اجتماعی یک راه عالی برای ایجاد رابطه و تعامل با دنبال کنندگان رسانههای اجتماعی شما هستند.
مهم نیست که چه نوع مسابقهای در شبکههای اجتماعی برگزار میکنید این کار به ایجاد تعامل و آگاهی از برند کمک میکند.
شما میتوانید از انواع تخفیفات و جایزهها در چنین کمپینهایی استفاده کنید و مهم نیست جایزه شما چقدر بزرگ باشد. وعدههای غذایی رایگان یکی از بهترین جایزههایی است که یک رستوران میتواند آن را به کاربران خود ارائه دهد.
آخرین مورد در لیست ایدههای شبکههای اجتماعی برای رستوران اولین روش غیر ارگانیک ایجاد تعامل و آوردن مشتریان جدید به رستوران شما خواهد بود. راهاندازی کمپینهای تبلیغات اجتماعی یک راه مؤثر برای افزایش تعامل مشتریان است که هماکنون بهوسیله بسیاری از رستورانها به کار گرفته میشود.
یکی از نکاتی که در این رابطه وجود دارد این است که چه پلتفرمی برای تبلیغات انتخاب میکنید. این بسته به موقعیت جغرافیایی شما فرق میکند. بهعنوانمثال تبلیغات در اینستاگرام برای رستورانها ممکن است در ایران محبوبترین گزینه و کارآمدترین آن باشد. بهصورت کلی و در سطح دنیا فیسبوک پرچمدار این نوع تبلیغات است. 93 درصد از تبلیغکنندگان شبکههای اجتماعی از تبلیغات فیسبوک استفاده میکنند.
اما چه چیزی باعث میشود تبلیغات فیسبوک برای رستورانها عالی باشد؟ خب، پلتفرم تبلیغاتی فیسبوک به شما این امکان را میدهد که مخاطبان بسیار هدفمند ایجاد کنید.
فیسبوک به شما کمک میکند تا اطمینان حاصل کنید که در حال دسترسی به افراد در منطقه محلی رستوران خود هستید. تبلیغات با هدف جغرافیایی باعث صرفهجویی در زمان و هزینه رستورانها میشود. فیسبوک همچنین به شما اجازه میدهد تا مشتریان را بر اساس سن، لایک ها، علایق و صفحات دنبال شده هدف قرار دهید.
همچنین یکی از مؤثرترین ویژگیهای تبلیغات فیسبوک، توانایی هدفگیری مجدد مصرفکنندگان است.
تبلیغات هدفگذاری مجدد، تبلیغاتی هستند که بهگونهای طراحیشدهاند که برای کاربرانی که از وبسایت شما خارجشدهاند ظاهر شوند. این بدان معناست که آنها قبل از اینکه با خدمات شما آشنا شوند یا با تبلیغات شما درگیر شوند صفحه وبسایت شما را ترک کردهاند.
برای رستورانها، این میتواند به این معنا باشد که کاربر از وبسایت شما بازدید کرده، منوی شما را بررسی کرده و سایت شما را ترک کرده تا به سراغ سایت دیگری برود. پیشنهاد ثبتنام در خبرنامه یا هر اقدام دیگری که به نفع رستوران شما باشد را در این رابطه انجام دهید. مطالعات نشان میدهد که تنها 2 درصد از ترافیک وب در اولین بازدید تبدیل (کانورت) میشود.
مطمئنا استفاده از استراتژی هدفگیری مجدد برای یادآوری غذاهای عالی که در رستورانتان آماده میکنید به بازگشت کاربران به وبسایت و در نهایت به سود بردن رستوران شما کمک میکند.
سوالات متداول:
بهترین پلتفرم برای اجرای ایدههای شبکه اجتماعی کدامها هستند؟
انتخاب بهترین پلتفرم برای اجرەای ایدههای شبکه اجتماعی بسته به موقعیت جغرافیایی و موقعیت آن پلتفرم فرق میکند، اما بهصورت کلی فیسبوک و اینستاگرام بهترین گزینهها هستند.
مهمترین ایدههای رسانه اجتماعی کدام ها هستند؟
ایدههای مختلفی برای رسانههای اجتماعی وجود دارد اما استفاده از ویدیو و توجه به زمان انتشار پستها از مهمترین آنها هستند.
محتوای تولیدشده بهوسیله کاربر چطور به کسبوکار ما بهعنوان ایده شبکه اجتماعی کمک میکند؟
محتوای UGC یک نوع اعتبار برای برند بهحساب میآید و منجر به خرید کاربران دیگر میشود.