هرآنچه لازم است درباره مبانی بخش‌بندی کاربران بدانید

زمان مطالعه : ۷ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

بخش‌بندی بازار یک فرآیند قدرتمند است زیرا مخاطبان شما را به گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند و شما می‌توانید بر پایه شاخص‌های هر گروه به‌طور هدفمند و موثر بازاریابی انجام دهید. مبنای هدف‌گذاری هر یک از این گروه‌ها می‌تواند عوامل مختلفی باشد؛ مثلا چالش‌هایی که اعضا با آن مواجه هستند و یا نحوه پاسخگوییشان به تلاش‌های بازاریابی شما. این موارد می‌تواند صفات بارز هر دسته را مشخص کند و مسیر بازاریابی شما را هموار سازد. موثرترین روش برای تعیین ویژگی‌هایی که باید برای گروه‌بندی مخاطبان خود از آن‌ها استفاده کنید، استفاده از مبانی بخش‌بندی است.

در این مطلب شما را با تعریف مبانی بخش‌بندی کاربران، چگونگی اعمال این روش در کسب‌وکار خود و نحوه استفاده همزمان از چندین مبانی بخش‌بندی آشنا می‌کنیم.

 

پایه‌های بخش‌بندی کاربران در بازاریابی

پایه‌های بخش‌بندی کاربران در بازاریابی

در بخش‌بندی کاربران در بازاریابی، فرض بر این است که تمامی مشتریان شما منحصربه‌فرد هستند و می‌توان آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های مشترک دسته‌بندی کرد. این ویژگی‌ها یا صفات تقریبا همیشه در پنج دسته قرار می‌گیرند که به عنوان مبنا و پایه‌های بخش‌بندی شناخته می‌شوند. در ادامه این پنج قسمت را مرور می‌کنیم.

 

مزایای استفاده از مبانی بخش‌بندی کاربران در بازاریابی

با استفاده از مبانی بخش‌بندی کاربران در بازاریابی، فرصت‌های پیشرفت و بهبود این فرآیند فروش برای شما محیا می‌شود. مواردی نظیر:

  • بهبود تجربه مشتری
  • بازاریابی موثر محصولاتتان
  • توسعه بازاریابی هدفمند و فروش
  • شناخت زمینه‌های توسعه محصول
  • نشان دادن راه‌های حل چالش‌ها، به مخاطبان هدف

 

مبانی بخش‌بندی کاربران در عملیات بازاریابی

عملیات بازاریابی عبارت از افراد، فرآیندها و تکنولوژی‌هایی است که استراتژی کلی بازاریابی یک شرکت را تقویت می‌کند و از این راه، شانس موفقیت آن را افزایش می‌دهد.

در مسیر بازاریابی، استراتژی داده، پیاده‌سازی و گزارش‌دهی تیم بازاریابی می‌تواند پل ارتباطی میان لیدها و مخاطبان را با پایگاه‌های بخش‌بندی کاربران شما برقرار کند. این به معنی تاثیر استراتژی‌ها بر مشتریان هدف و همچنین استفاده از گزارش‌ها و معیارها برای ردیابی موفقیت شما در بازاریابی برای مخاطبانتان است.

در نتیجه این عملیات، تیم بزرگ بازاریابی شما به بخش‌های بازاریابی سازمان‌یافته بیشتر، اطلاعات تماس، گزارش‌ها و معیارهای مرتبط بیشتری دسترسی خواهد داشت. این بدان معناست که تجربه مشتری بهتری رقم می‌خورد و اعضای بیشتری به مخاطبان اصلی شما تبدیل می‌شوند.

اکنون وقت آن است که پنج مبنای اصلی در بخش‌بندی کاربران و تعاریف آن‌ها بپردازیم.

 

بخش‌بندی روان‌شناختی

بخش‌بندی روانشناختی به ویژگی‌های روانشناختی افراد اشاره دارد. این ویژگی‌ها شامل شیوه زندگی و الویت‌های مخاطان شما و علت برگزیدن این شیوه‌ها می‌شود. همچنین فعالیت‌ها، علایق و نظرات آنان نیز در میان این صفات جای می‌گیرد.

در کالج تپسل بخوانید!  نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان ایرانی

 

بخش‌بندی جمعیتی

بخش‌بندی جمعیتی به توصیف آماری و ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی مخاطبان شما برمی‌گردد. صفاتی که شامل سن، تحصیلات، جنسیت، وضعیت تاهل، درآمد و وضعیت اشتغال می‌شود.

 

بخش‌بندی جغرافیایی

بخش‌بندی جغرافیایی اشاره به موقعیت مکانی مخاطبان دارد. این موقعیت مکانی ممکن است محل اقامت یا محل کار آنان باشد. شما می‌توانید وسعت این بخش‌بندی را بیشتر یا کمتر کنید. مثلا مخاطبان را بر اساس قاره، کشور، ایالت و یا بر اساس شهر و محله گروه‌بندی کنید.

 

بخش‌بندی فیرموگرافیک

بخش‌بندی فیرموگرافیک درباره ویژگی‌های شرکت‌هاست و برای شرکت‌های B2B که درحال توسعه مبانی بخش‌بندی کاربران خود هستند، مفید است. این بخش‌بندی محدود به اندازه، نوع صنعت و یا موقعیت مکانی نیست.

 

بخش‌بندی رفتاری

بخش‌بندی رفتاری به اقدامات، عادات و تعاملات گروهی از مخاطبان مربوط می‌شود. این بخش‌بندی به نوع جمعیتی که پیش از این گفته شد شباهت دارد. اما در بخش‌بندی رفتاری نسبت به بخش‌بندی جمعیتی، به عادات خریدار بیشتر و عمیق‌تر توجه می‌شود.

به عنوان مثال بخش‌بندی رفتاری درباره فوایدی که فرد از خرید و استفاده یک محصول به دست آورده، بینشی درونی برای شما فراهم می‌کند. همچنین شما را در مورد چگونگی تبدیل شدن افراد به مشتری، آگاه می‌سازد.

 

استفاده همزمان از مبانی بخش‌بندی

استفاده همزمان از مبانی بخش‌بندی

شما می‌توانید به طور همزمان از مجموعه‌ای از موارد بخش‌بندی که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید یا اصلا تمامی آن‌ها را به کار ببرید. نکته دیگر هم این است که اگر یکی از مبانی بخش‌بندی را به کار گرفتید، مجبور نیستید تا انتها از همان شیوه استفاده کنید. در طول زمان ممکن است نحوه دسته‌بندی مخاطبان هدف خود را تغییر دهید و برخی از آن‌ها را به یک گروه اضافه یا از گروهی دیگر حذف کنید.

پیش از شرح نحوه استفاده همزمان از مبانی بخش‌بندی، ابتدا بهتر است بدانید چرا به استفاده از چند مورد نیاز دارید.

 

لزوم استفاده همزمان از چند نوع بخش‌بندی کاربران

کسب‌وکارها از چند نوع بخش‌بندی کاربران که گاهی به آن بازاریابی چندبخشی هم گفته می‌شود، استفاده می‌کنند زیرا محصول یا خدماتی که می‌فروشند به طرق مختلف به‌وسیله مخاطبان هدفشان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال عمده مشتریان کسب‌وکاری که تی‌شرت‌های بازی تنیس را می‌فروشد کسانی هستند که تنیس بازی می‌کنند، اما مشتریان این برند ممکن است فراتر از این افراد هم باشد و مثلا کسانی که فعالیت‌های ورزشی دیگری نظیر دویدن انجام می‌دهند هم از این محصول خریداری می‌کنند. بنابراین برای پیدا کردن بازار هدف بزرگتر باید گروه‌های بزرگتری را مورد هدف تبلیغات قرار داد.

در کالج تپسل بخوانید!  ۲۰ مزیت مهم بازاریابی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی که هر کسب‌و‌کاری باید بداند

علاوه بر این، استفاده همزمان از انواع بخش‌بندی معمولا به وسیله کسب‌وکارهایی صورت می‌گیرد که چند محصول یا خدمات مختلف را می‌فروشند. مثلا شرکتی که دامن‌های مخصوص ورزش تنیس را می‌فروشد، راکت‌های تنیس و کفش‌های مخصوص این بازی را نیز می‌فروشد. مشتریانی که دامن تنیس را می‌خواهند و آن‌هایی که به دنبال خرید راکت یا کفش تنیس هستند باید به شیوه‌های متفاوتی مورد هدف تبلیغات این برند قرار بگیرند. خصوصا اگر این محصولات به‌طور جداگانه مخصوص به خانم‌ها، آقایان و کودکان باشد.

 

نحوه استفاده همزمان از مبانی بخش‌بندی کاربران

وقتی به‌طور همزمان از چند مورد از انواع بخش‌بندی کاربران استفاده می‌کنید، نسب به افرادی که مخاطبان هدف شما هستند شناخت بیشتری پیدا می‌کنید و می‌توانید به‌طور موثرتری آن‌ها را مورد هدف تبلیغات خود قرار داده و نیازها و انتظارات آنان را بهتر برآورده کنید. در نتیجه تمام این کارها، تعداد افراد بیشتری از جامعه هدف شما به مشتری تبدیل خواهند شد.

وقتی به‌طور همزمان از چند نوع بخش‌بندی برای کاربران استفاده می‌کنید، چند نکته‌ای که در ادامه آورده شده را به خاطر داشته باشید:

  • اینکه می‌خواهید برای مخاطبان منحصربه‌فردتان از کدام مبانی بخش‌بندی استفاده کنید را مشخص نمایید.
  • برای تشخیص و شناسایی گروه‌های مختلف مشتریان با قسمت‌های داخلی بازاریابی و فروش همکاری کنید تا مطمئن شوید بخش‌بندی تا حد ممکن دقیق و کارآمد انجام می‌شود.
  • در صورت نیاز، مبانی بخش‌بندی کاربران را بازبینی و به‌روز کنید تا همراستا با رشد کسب‌وکارتان تکامل یابد.
  • در مورد بخش‌بندی کاربران از اعضای تیم خود بازخورد بگیرید. همچنین می‌توانید از مشتریان فعلی که اخیرا «تبدیل» (convert) شده‌اند، نظرخواهی کنید و از نظرات آن‌ها در راه بازاریابی و تلاش‌هایتان برای هدفمندسازی روابط با مخاطبان استفاده کنید.

 

استفاده از مبانی بخش‌بندی با هدف رشد بیشتر

استفاده از مبانی بخش‌بندی با هدف رشد بیشتر

استفاده از مبانی پایه‌ای بخش‌بندی کاربران مزایای زیادی دارد. با این کار شما درک بهتری نسبت به مخاطبان خود پیدا می‌کنید، می‌توانید لیدها (سرنخ‌ها) و مشتریان بالقوه خود را موثرتر مورد هدف قرار دهید، در بازاریابی و فروش می‌توانید مواردی را ایجاد کنید یا پیشنهاداتی را ارائه دهید که در رفع نیاز مخاطبان و مشتریانتان بیشترین کارایی را داشته باشند، می‌توانید فرصت‌های بازاریابی و توسعه محصول را بهتر شناسایی کنید و… . پس، برای رشد بیشتر کسب‌وکارتان، استفاده از مبانی بخش‌بندی کاربران لازم و ضروری است. در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید که برای بخش‌بندی مخاطبان هدف خود و تاثیرگذاری حداکثری بر آنان چه کارهایی انجام می‌دهید؟

نظر دهید.

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.