۸ ترند شگفت‌انگیز شبکه‌های اجتماعی در ۲۰۲۲

زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

چند سال پیش، هیچ‌کس بازگشت کدهای QR یا ظهور اپلیکیشن بی‌نظیر TikTok را پیش‌بینی نمی‌کرد. در سال 2021، Apptopia اشاره کرده که TikTok بیشترین تعداد دانلود را در دستگاه‌های iOS و Android داشته است و پیش‌بینی می‌شود در آینده فیس‌بوک و اینستاگرام را پشت سر بگذارد.

به‌عنوان یک بازاریاب باهوش آشنایی با ترندهای شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا به آنچه در حوزه شما اتفاق می‌افتد توجه داشته باشید و نه‌تنها از قافله جا نمانید بلکه پیشی هم بگیرید.

8 ترند شگفت‌انگیز شبکه‌های اجتماعی در سال 2022:

1. TikTok همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد

اگرچه ممکن است این برنامه دیگر همان رشدی را که در سال 2020 دیده بود، تجربه نکند اما آن طور که معلوم است و طبق آمار و ارقام‌های رسمی، روند رو به صعود تیک‌تاک همچنان ادامه دارد. TikTok در سپتامبر 2021 به 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه رسید. این شرکت همچنین روی توسعه پلتفرم تبلیغاتی خود سرمایه‌گذاری کرده است تا حضور برندها و مشاغل را در پلتفرم خود آسان کند و همه بتوانند از طریق آن محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند.

در ادامه به بخشی از مهم‌ترین آمارهای تیک‌تاک اشاره‌شده است که همگی نشان‌دهنده رشد بی‌نظیر این اپلیکیشن موبایل، به عنوان یک شبکه اجتماعی هستند.

  • 69 درصد از نوجوانان ایالات‌متحده در TikTok حضور دارند.
  • 90 درصد از کاربران هر روز وارد سیستم می‌شوند.
  • کاربران TikTok به‌طور متوسط 89 دقیقه وقت خود را در روز صرف گشت‌وگذار در این اپلیکیشن می‌کنند.

علاوه بر این منابع رسمی تیک‌تاک اعلام کرده‌اند که 47 درصد از کاربرانی که در تیک‌تاک تبلیغ محصول یا خدماتی را دیده‌اند به آن واکنش نشان داده و محصول یا خدمات تبلیغ‌شده را خریده‌اند. همچنین 67 درصد از کاربران بر این باورند که تیک‌تاک الهام‌بخش خرید بوده است. حتی با وجود اینکه آن‌ها قصدی برای خرید محصول یا خدماتی نداشته‌اند.

با توجه به نکات گفته شده و با تکیه بر آمار و ارقام موجود می‌توان گفت که یکی از شگفت‌انگیزترین ترندهای شبکه‌های اجتماعی از جنبه تبلیغات، تیک‌تاک است. مخصوصا اگر مخاطبین هدف، جوانان باشند.

 

2. برندها بیشتر در تجارت اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند

تجارت اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که شما محصولات یا خدمات را مستقیما از یک پلتفرم شبکه اجتماعی خریدوفروش می‌کنید. همه شبکه‌های اجتماعی بزرگ روی تجارت اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این روند پیش‌بینی می‌کند که به این کار ادامه خواهند داد.

طبق تحقیقات انجام‌شده به‌وسیله The Harris Poll، به نمایندگی از Sprout Social، 73٪ از مشاغل در حال حاضر در تجارت اجتماعی شرکت می‌کنند و از طرفی 79٪ برنامه دارند در سه سال آینده این کار را انجام دهند. با توجه به این روند شرکت اسپروتس فارمرز یا Sprout (یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است) برنامه‌های اختصاصی خود را با Shopify و Facebook Shops آغاز کرد. شایان ذکر است که شاپیفای یا Shopify یک شرکت تجارت الکترونیک در کانادا است که مقر آن در اتاوا، انتاریو است. همچنین نام یک پلتفرم تجارت الکترونیک اختصاصی برای فروشگاه‌های آنلاین و سیستم‌های فروش خرده فروشی است.

Insider Intelligence (یک شرکت تحقیقاتی بازار مبتنی بر اشتراک است که بینش‌ها و روندهای مربوط به بازاریابی دیجیتال، رسانه‌ها و تجارت را ارائه می‌دهد. این شرکت به eMarketer معروف است.) پیش‌بینی می‌کند که تجارت اجتماعی در چند سال آینده همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. در سال 2022، پیش‌بینی می‌شود که 97.2 میلیون خریدار تجارت اجتماعی در ایالات‌متحده وجود داشته باشد که 38.2 درصد از کاربران کل اینترنت را تشکیل می‌دهند.

داده‌های شرکت Sprout همچنین نشان می‌دهد که 80 درصد از مصرف‌کنندگان مورد بررسی در تحلیل آن‌ها به دلیل آشنایی با برند، احتمال خرید بیشتری در شبکه‌های اجتماعی دارند. این درصد بسیار زیادی است که باید به آن توجه کرد.

شما می‌توانید با مشاهده اینکه چگونه مصرف‌کنندگان محصولات را از طریق تجارت اجتماعی کشف می‌کنند، از این روند به نفع سازمان یا شرکت خود استفاده کنید.

3. اقتصاد تولیدکنندگان محتوا یا creator economy بالغ‌تر می‌شود

یوتیوب، اسنپ چت، اینستاگرام و TikTok همگی در نسخه‌های خود روی creator economy سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بر اساس گزارشی که اخیرا در مورد creator economy, منتشرشده است، بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان خود را خالق محتوا می‌دانند. تولیدکنندگان محتوا تنها به تولید محتوا در شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی محدود نمی‌شوند، اما آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به تولید محتوا می‌پردازند، به صنعت اینفلوئنسر 13.8 میلیارد دلار کمک می‌کنند.

با بلوغ creator economy، استراتژی‌های بیشتری در دسترس برندها قرار می‌گیرد. اینفلوئنسرهای کوچکی با کمتر از 15 هزار فالوئر به‌عنوان معیاری برای داشتن نرخ تعامل بالاتر در اینستاگرام، یوتیوب و TikTok تعیین شده‌اند و به برندهای کوچک‌تر فرصتی برای رشد حضور خود می‌دهند.

تولیدکنندگان محتوا یا creator economy چه کسانی هستند؟

در ساده‌ترین عبارت، «خالق یا creator » برای هرکسی که برای کالا، خدمات و… محتوا می‌سازد، صدق می‌کند. سازندگان محتوا همه‌چیز را از ویدئوهای بلند و کوتاه گرفته تا خبرنامه، پست‌های حمایت‌شده و…تولید می‌کنند. این افراد برخی از محبوب‌ترین افراد در اینترنت هستند.

 

4. برندها یک استراتژی صوتی اجتماعی ایجاد می‌کنند

صدا و پادکست‌ها چیز جدیدی نیست اما این نوع محتوا در شبکه‌های اجتماعی جا نیفتاده‌اند. یک استراتژی صوتی شامل همه‌چیز از رادیو گرفته تا پادکست و لیست پخش موسیقی است. یک استراتژی صوتی اجتماعی آن را به پلتفرم‌هایی که دارای ویژگی‌های فقط صدا هستند محدود می‌کند.

شبکه اجتماعی کلاب هاوس Clubhouse، یک پلتفرم صوتی اجتماعی، یکی از بزرگ‌ترین رهبران سال 2021 در این فضا بود. باوجود از بین بردن نیاز به دعوت از طریق دیگران برای ملحق شدن به این پلتفرم و هم‌زمان با آن انتشار نسخه اندروید، اما بازهم کلاب‌هاوس از محبوبیت خارج شد. با وجود این، ایده‌اش در دیگر پلتفرم‌های شبکه اجتماعی وجود دارد.

در اواسط سال 2021، فیس‌بوک مجموعه‌ای از ویژگی‌های صوتی مانند Rooms، پادکست‌ها و Soundbites را معرفی کرد. این ویژگی‌ها همچنین برای حمایت از سازندگان صدا و ارائه ابزارهای بیشتری برای محتوایشان منتشر شد.

توییتر، اسپیس را با برنامه‌ای برای کسب درآمد از آن ایجاد کرد. به‌عنوان یک برند، می‌توانید بحث‌های فقط صوتی را میزبانی کنید یا اخبار مهم را پخش‌کنید. استراتژی صوتی اجتماعی برای هر برندی مناسب نیست، اما اگر می‌خواهید کانال‌های بازاریابی خود را با هزینه کمتر گسترش دهید، ویژگی‌هایی مانند Twitter Spaces ممکن است برای شما مناسب باشد. (البته این ویژگی از توییتر حذف شد.)

5. پخش زنده یا Livestream، تجارت الکترونیک را متحول می‌کند

یکی از ترندهای جدید و جذاب شبکه‌های اجتماعی استفاده از ویژگی پخش زنده است. این ترند به‌شدت در حال افزایش است و با همه‌گیری بیماری کرونا این ترند در شبکه‌های اجتماعی به یک ترند جذاب تبدیل شد.

خرید با پخش زنده در چین نسبت به سایر کشورها از محبوبیت بیشتری برخوردار است. رشد GMV (ارزش ناخالص تجاری) پخش زنده در تجارت الکترونیک از 4.5 درصد GMV در سال 2017 به 20.3 درصد در ساک 2022 در چین رسید. همچنین در آمریکا انتظار می‌رود تا سال 2024، GMV سه برابر شود و به چیزی حدود 35 میلیارد دلار برسد.

خرید از طریق پخش مستقیم برای مصرف‌کنندگان جذاب است زیرا فضای شخصی‌سازی‌شده از شخص را در جریان پخش زنده با سهولت خرید از خانه در خود جای می‌دهد. گزارش مک کینزی نشان داد که 35.6 درصد از پخش زنده در رده پوشاک و مد بودند.

همه شبکه‌های اجتماعی بزرگ در حال حاضر برنامه‌هایی برای ترکیب خرید پخش مستقیم برای کاربران خود دارند و این ویژگی را در آینده به پلتفرم خود اضافه می‌کنند.

 

6. ویدئوهای کوتاه در 2022 ارزش بیشتری دارند

با افزایش محبوبیت TikTok و اعلامیه‌های رسمی خود اینستاگرام در مورد ارزش‌گذاری ویدیو، جای تعجب نیست که ویدیوی کوتاه یک‌روند شبکه اجتماعی در سال 2022 باشد. فرمت ویدیوی Stories اکنون به شکلی در همه پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی وجود دارد.

یک مطالعه نشان داد که 93٪ از برندهای مورد بررسی در آن مطالعه، به دلیل استفاده از یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی خود مشتری جدیدی پیدا کردند. از طرفی یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بینندگان و کاربران یک رسانه اجتماعی ویدیو را درصورتی‌که کمتر از یک دقیقه طول بکشد تا انتها تماشا خواهند کرد.

خوشبختانه، امکان درج ویدیوهای کوتاه در اغلب شبکه‌های اجتماعی بزرگ به‌راحتی در دسترس برندها هستند. ماهیت تولید معتبر و کمتر ویدیوهای Stories و TikTok بخشی از جذابیت بیشتر برای مصرف‌کنندگان است.

7. پایداری بخشی از تصمیم خرید می‌شود (ارتباط پایداری اقلیمی و آب و هوایی با خرید اینترنتی)

پایداری و تغییرات آب و هوایی در حال تبدیل‌شدن به تأثیرگذاران بزرگ در تصمیم‌گیری خرید هستند و بر تجارت اجتماعی نیز تأثیر می‌گذارند.

مطالعه‌ای که توسط Gen Z انجام شد، نشان داد که 28 درصد از بزرگسالان (نسل Z) نگران تغییرات آب و هوایی هستند که در نگرش آن‌ها نسبت به برندها نیز منعکس می‌شود. 89 درصد از کاربران اینترنت معتقدند که برندها باید برای کاهش تولید دی‌اکسید کربن از طریق سخت‌افزار، شبکه و دیتاسنترهای خود بیشتر تلاش کنند و 88 درصد معتقدند که یک استانداری برای پایداری در بخش تجاری ایجاد شود.

مصرف‌کننده‌ها و کاربران آگاه از حساسیت پایداری و تغییرات آب و هوایی به برندهایی که به ارزش‌های انسانی احترام می‌گذارند و برای کره زمینه ارزش قائل هستند، بیشتر اهمیت می‌دهند.

 

8. طرح مقابله با بحران شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت رو به رشد است

حوادث و بحران می‌توانند به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی تشدید شوند و در یک نگاه یک موقعیت بحرانی برای جامعه ایجاد کنند. این موقعیت‌ها اغلب بسیار سریع اتفاق می‌افتند و آماده شدن برای آن‌ها در این مدت‌زمان کم دشوار است.

در سال 2022 و در سال‌های آینده نیاز به مدیریت ریسک و کاهش ریسک در شبکه‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت. به این معنی که روابط عمومی و تیم‌های شبکه‌های اجتماعی باید یک جبهه واحد را برای مقابله با هرگونه بحرانی تشکیل دهند.

برندها می‌توانند با مدیریت شبکه‌ها و پلتفرم‌ها خود را برای مقابله با هرگونه بحران احتمالی آماده کنند و هوشمندانه در قبال موضوعات حساس واکنش نشان دهند.

بحران هر چیزی می‌تواند باشد. بحران در شبکه اجتماعی می‌تواند خود پلتفرم را مورد هدف قرار دهد، مانند حملات سایبری به پلتفرم، ویروسی شدن آن و… . همچنین بحران می‌تواند کل جامعه را هدف قرار دهد. مثلا یک شایعه پخش‌شده می‌تواند موقعیت اجتماعی جامعه را به خطر بیندازد و باعث ناآرامی و حتی جنگ شود.

به‌روزرسانی استراتژی بازاریابی

همیشه آغاز سال جدید یک اتفاق بزرگ برای بازاریابان است. بازاریابان علاوه بر نگاه کردن به عملکرد سال گذشته و ارزیابی استراتژی‌ها، باید روندها و برنامه‌های آینده را نیز مورد بررسی قرار دهند.

به‌طور مثال ما نمی‌توانیم فراز و نشیب‌ها را در TikTok پیش‌بینی کنیم، اما می‌توانیم به شما بگوییم که تیک‌تاک به‌عنوان یک شبکه اجتماعی در بازاریابی بسیار خوب عمل می‌کند. در سال 2022، شرکت‌های دارنده شبکه‌های اجتماعی در حال سرمایه‌گذاری در خرید با پخش زنده، محتوای صوتی، creator economy و موارد دیگر هستند و ما باید برای برنامه‌های آینده به‌روز شویم و خود را با آن‌ها تطبیق دهیم.

 

سوالات متداول

آیا هر ساله ترندهای جدیدی برای شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آید؟

تعاملات کاربران با شبکه‌های اجتماعی تعیین‌کننده نوع ترند است و از آنجاکه هر ساله نحوه تعامل با شبکه‌های اجتماعی تغییر می‌کند، پس هرسال ترندهای جدیدی به وجود می‌آیند.

آیا ترندهای موجود در شبکه‌های اجتماعی روی بازاریابی تأثیر می‌گذارند؟

در حقیقت شبکه‌های اجتماعی مختلف در آپدیت‌های خود همیشه سعی می‌کنند کار کسب‌وکارهای اینترنتی را راحت‌تر کنند و قابلیت‌ها و امکانات بیشتری را در اختیارشان بگذارند.

بله، قطعا. بیشتر شبکه‌های اجتماعی بزرگ هرساله سعی می‌کنند که پلتفرم خود را مطابق با کسب‌وکارهای اینترنتی وفق دهند و امکانات زیادی در اختیار کاربران در این رابطه قرار دهند.

آیا احتمال موفقیت کسب‌وکار با استفاده از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟

شبکه‌های اجتماعی تنها یک کانال هستند و موفقیت کسب‌وکار به فاکتورهای بسیار بیشتری بستگی دارد اما استفاده از ترند شبکه‌های اجتماعی این مسیر را هموارتر می‌کند.

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.