چند نکته برای بهبود روابط عمومی در شبکه‌های اجتماعی

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

در مقایسه با روابط عمومی، شبکه‌های اجتماعی یک رویکرد نوین ارتباطی هستند و از اوایل دهه 2000 به یک وسیله ارتباطی مهم بین برندها و مخاطبانشان تبدیل شده‌اند.

این روزها، بخش‌های روابط عمومی، صرف‌نظر از هر برند یا سازمان، ابتدا از طریق شبکه‌های اجتماعی آخرین اطلاعات در مورد خدمات و محصولات را منتشر کنند و حجم وسیع‌تری از مخاطبان را از این خدمات و محصولات آگاه کنند.

با همسو کردن رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی، برندها می‌توانند تعامل را افزایش دهند و مشتریان را از آخرین پیشرفت‌ها، خدمات و محصولات خود آگاه کنند.

 

روابط عمومی در رسانه‌های اجتماعی به چه معناست؟

یک کمپین روابط عمومی با یک هدف طراحی شده است: اینکه مردم در مورد یک برند صحبت کنند. در شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی به استفاده از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی (توئیتر، اینستاگرام، فیس‌بوک، تیک‌تاک و غیره) می‌پردازد تا شرکت شما را در کانون توجه و ترغیب مردم قرار دهد و مردم در رابطه با برند شما گفتگو کنند.

 

چگونه شبکه‌های اجتماعی روابط عمومی را تغییر داده‌اند؟

شبکه‌های اجتماعی به‌طور کامل چشم‌انداز روابط عمومی را تغییر داده‌اند. به‌صورت کلی می‌توان گفت که روابط عمومی هم‌اکنون جایگاه خود را به شبکه‌های اجتماعی سپرده است. چشم‌اندازهای تغییر از روابط عمومی به شبکه‌های اجتماعی در جنبه‌های مختلفی خودش را نشان داده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

ارتباط

اکنون برندها می‌توانند از کانال‌های مختلف برای ارتباط با مصرف‌کنندگان از طریق شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. چه از طریق پست‌های جذاب در فیس‌بوک، چه از طریق استوری در اینستاگرام یا توییت‌ها در توییتر، برندها می‌توانند شخصیتی برای خود ایجاد کنند که از یک زمان به بعد، نام آن‌ها برای مصرف‌کنندگان کاملا آشنا باشد بتوانند با مخاطبان خود ارتباط شخصی ایجاد کنند.

برخلاف روش‌های سنتی روابط عمومی، به‌عنوان‌مثال، بیانیه‌های مطبوعاتی، شبکه‌های اجتماعی به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند تا با برندهای مورد علاقه خود تعامل داشته باشند. این تعامل دوطرفه بین برند و مخاطب می‌تواند یک مزیت بزرگ برای برندهایی باشد که نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به‌خوبی می‌دانند.

 

اینفلوئنسری

رسانه‌های اجتماعی به مردم عادی اجازه می‌دهند تا به اینفلوئنسرهایی تبدیل شوند که می‌توانند به برندها کمک کنند محصولات و خدمات را برای مخاطبان خاص تبلیغ کنند.

برندها اکنون می‌توانند با بلاگرها، وبلاگ‌نویسان، کارشناسان و غیره کار کنند تا کمپین‌های روابط عمومی تأثیرگذار ایجاد کنند. یک برند می‌تواند به‌جای ایجاد محتوا به‌تنهایی، از قدرت خلاقیت این افراد تأثیرگذار استفاده کند. اینفلوئنسرهایی که طرفداران زیادی دارند می‌توانند تأثیرگذاری زیادی داشته باشند؛ اما باید در انتخاب این اینفلوئنسرها نهایت دقت را داشته باشید که هم متناسب با حوزه شما باشند و هم تعداد مخاطبین فعال قابل‌توجهی داشته باشند.

 

چرخه دائمی 24/7

اینترنت همیشه هست و خواهد بود. این دسترسی همیشگی به متخصصان روابط عمومی اجازه می‌دهد اخبار محصولات و خدمات خود را در هر زمانی ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند از اینکه پیام به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

درحالی‌که توانایی دسترسی به مصرف‌کنندگان در هر زمان یک مزیت عالی است، اما این سبک از اطلاع‌رسانی دارای معایبی است. ایراد آن نسبت به پیام‌های روابط عمومی سنتی این است که طول عمر کمتری در حافظه مصرف‌کننده دارند.

در دنیای اینترنت مصرف‌کنندگان در میان حجم انبوهی از اطلاعات قرار دارند که این امر متخصصان روابط عمومی در شبکه‌های اجتماعی را به چالش می‌کشد که چگونه پیغام خود را منتقل کنند. امروزه اخبار و محتوای جعلی سریع منتشر می‌شوند، بنابراین عوامل روابط عمومی باید به‌صورت کاملا پیشگیرانه عمل کنند و قبل از تشدید انتشار اخبار جعلی، این مشکلات را برطرف کنند.

 

نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای روابط عمومی

استفاده از روابط عمومی در شبکه‌های اجتماعی با هزینه‌های متغیری قابل استفاده است. صرف نظر از هزینه‌هایی که برای چنین کارهایی اختصاص داده می‌شود، نحوه استفاده از این کمپین‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه به نحوه استفاده از روابط عمومی در شبکه‌های اجتماعی اشاره خواهیم کرد:

 

1. اضافه کردن دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی در پیام‌های روابط عمومی

یک راه بسیار آسان برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای روابط عمومی، اضافه کردن دکمه‌های اشتراک‌گذاری به پیام خود است. به‌عنوان‌مثال، اگر یک بیانیه مطبوعاتی دارید، می‌توانید دکمه‌های اشتراک‌گذاری را به فیس‌بوک، توییتر و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اضافه کنید.

افزودن این دکمه‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوای مطبوعاتی شما را به اشتراک بگذارند و بخشی بزرگی از امور بازاریابی را برای شما انجام دهند.

علاوه بر این، می‌توانید لینک شبکه‌های اجتماعی را در بیانیه مطبوعاتی جاسازی کنید؛ این امر باعث افزایش ترافیک و افزایش تعامل می‌شود.

 

2. همکاری با اینفلوئنسرها

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد روابط عمومی برای برند شما، همکاری با یک اینفلوئنسر یا یک شخص تأثیرگذار است. هنگام انتخاب یک اینفلوئنسر برای تبدیل شدن به سفیر برند خود فقط به تعداد دنبال‌کنندگان او توجه نکنید. اعتبار اینفلوئنسر، واقعی بودن دنبال‌کنندگان اوست و متناسب بودن مخاطبین او با مخاطبین کسب‌وکار شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یک اینفلوئنسر یا سفیر برند باید محتوای مرتبط، احساسی و شخصی را به اشتراک بگذارد یا خودش آن را ایجاد کند. اینفلوئنسرهای مناسب برای برند شما آن‌هایی هستند که در کنار اینکه به کیفیت خروجی کار شما اهمیت می‌دهند به ارائه محتوای مناسب برای مخاطبان خود نیز می‌پردازند.

همچنین همان‌طور که گفتیم کار با اینفلوئنسری که مخاطبین آن متناسب با حوزه شما هستند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این کار شما نه‌تنها اینفلوئنسرهای متعهدی برای کسب‌وکار خود پیدا خواهید کرد بلکه تعامل بسیار بهتر و بیشتری را نیز با مخاطبان خواهید داست.

 

3. ثابت‌قدم بودن

برای اینکه بهترین استفاده را از شبکه‌های اجتماعی برای روابط عمومی داشته باشید، باید ثابت‌قدم باشید. مهم‌ترین نکته در این رابطه شامل انتشار منظم پست‌ها و تعامل با مصرف‌کنندگان در اسرع وقت است.

همچنین سازگاری محتوا با صدا و لحن برند شما نیز در این رابطه مهم است. با مرتبط بودن، مفید بودن و ارزشمند بودن محتوایی که تولید می‌کنید می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید که این کار شهرت شما را بسیار افزایش می‌دهد.

 

4. فعال بودن

موفقیت در شبکه‌های اجتماعی بی‌ثبات است و مخاطبانی که امروز شما را تحسین می‌کنند می‌توانند فردا به شما اعتراض داشته باشند و تعامل را با شما قطع کنند. فعال بودن و تعامل همیشگی با مخاطب بهترین راه برای ادامه دادن راه موفقیت در شبکه‌های اجتماعی است.

همچنین شما باید یک سیستم مدیریت بحران پیشگیرانه داشته باشید و بتوانید در مواقع بحرانی شرایط را کنترل کنید. تیم‌های روابط عمومی باید از توانایی پاسخگویی فوری و مقابله با بحران‌ها برخوردار باشند و به‌محض بروز، آن‌ها را کنترل کنند.

 

4. ایجاد روابط خوب با رسانه‌ها

متخصصان روابط عمومی همیشه متوجه شده‌اند که رابطه خوب با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران چقدر می‌تواند به موفقیت آن‌ها کمک کند؛ بنابراین، لازم است که ارتباط خوبی با این بخش‌های ضروری صنعت ایجاد کنید. داشتن رابطه خوب با آن‌ها شانس دیده شدن برند شما را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن اطلاعات ضروری، کاربردی و ارزشمند برای گسترش مکالمات، رابطه را با این رسانه‌ها آغاز کنید.

یک نکته مهم:

ارسال هرزنامه و پیام‌های تبلیغاتی به رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و حتی اینفلوئنسرها می‌تواند آزاردهنده و بی‌احترامی به آن‌ها باشد. در این رابطه لازم است که حرفه‌ای باشید و این رابطه را حرفه‌ای آغاز کنید.

5. استفاده از هشتگ‌ها

هشتگ‌ها تقریبا در تمام کانال‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند و شما می‌توانید از این ابزار برای تقویت کمپین روابط عمومی خود استفاده کنید.

هشتگ‌ها به شما اجازه می‌دهند:

  • مکالمه و ترندهای روز کاربران را زیر نظر داشته باشید.
  • مخاطبان خود را درگیر کنید.
  • مخاطب را به سمت محتوای مناسب هدایت کنید.

 

نمونه‌های کمپین روابط عمومی شبکه‌های اجتماعی

در زیر به چند تا از نمونه‌های بارز کمپین روابط عمومی در شبکه‌های اجتماعی اشاره شده است که این کمپین‌ها موفقیت چشم‌گیری در رشد آن سازمان داشته‌اند.

 

1. LEGO

همان‌طور که گفتیم هشتگ‌ها می‌توانند کمپین روابط عمومی شما را در رسانه‌های اجتماعی متحول کنند و LEGO نمونه‌ای عالی از برندی است که از آن استفاده کرده و هنوز هم استفاده می‌کند.

هشتگ #RebuildTheWorld سال‌هاست که برای بیان داستان‌های لذت‌بخش، نشاط‌آور و هیجان‌انگیز در مورد این برند استفاده می‌شود.

 

2. Axis Bank

شبکه‌های اجتماعی ابزار قدرتمندی هستند که برندها و شرکت‌ها از آن برای انتشار آخرین اطلاعات استفاده می‌کنند. گنجاندن شبکه‌های اجتماعی در بیانیه‌های مطبوعاتی یک راه عالی برای اجرای یک کمپین روابط عمومی است. Axis Bank اخیرا از این روش استفاده کرده و توانسته است که نظر مخاطبان بسیار زیادی را در این رابطه به خود جلب کند.

 

3. Foundation

امروزه بسیاری از برندها از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار اخبار در مورد محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. یک نمونه از این برندها، برند Foundation است که با ترغیب کارکنان سطح C و سایر کارمندان سطح پایین‌تر برای صحبت در مورد محصولات و خدمات یک برند از طریق شبکه‌های اجتماعی به کمپین روابط عمومی در شبکه‌های اجتماعی معنی دیگری بخشیده است.

Foundation یک آژانس بازاریابی محبوب با کارمندان سطح C است که با استفاده از این کارمندان در توییتر خدمات خود را به کاربران معرفی می‌کند.

 

پر کردن شکاف بین رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی

روزهایی که فقط انتشار یک بیانیه مطبوعاتی و ارسال ایمیل تمام کاری بود که بخش روابط عمومی برای اطلاع‌رسانی به مشتریان انجام می‌داد، گذشته است. هم‌اکنون با توجه به وجود رقابت سخت، مشتریان از سازمان‌ها و برندها انتظار بیشتری دارند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های روابط عمومی شما می‌تواند تعامل مشتری را بهبود بخشد به رشد تصاعدی سازمان شما در جنبه‌های مختلف و همچنین وفاداری مشتریان به شما کمک کند.

 

سؤالات متداول:

روابط عمومی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

روابط عمومی شبکه‌های اجتماعی همه‌چیز در رابطه با استفاده از محتوا و ابزار شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان بالقوه و ایجاد سرنخ‌ها با سفیران و تبلیغ‌کنندگان برند است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی به چه شکلی است؟

با روش‌های گوناگونی می‌توان از شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی استفاده کرد که موارد زیر، مهم‌ترین آن‌هاست:

  • استفاده از دکمه اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی در پیام‌های روابط عمومی
  • همکاری وبلاگ‌نویسان، بلاگرها و…

Sending
User Review
4.5 (2 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.