اپلیکیشن‌هایی که در مبارزه با کووید ۱۹ پیروز شدند

زمان مطالعه : ۸ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

پس از شیوع جهانی ویروس واگیردار و خطرناک کووید ۱۹ و اجبار افراد برای حفظ فاصله اجتماعی و ماندن در خانه‌های خود، به منظور پیشگیری از بیماری، اپلیکیشن‌ها به ناجی تبدیل شده و در طول قرنطینه، نیاز مردم به خرید و تحویل آسان کالاها در منزل را برطرف کرده‌اند. به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، به این زودی از شر این بیماری همه‌گیر خلاص نمی‌شویم بنابراین باید راه‌های ساده‌ای برای رفع نیازها، با وجود رعایت فاصله اجتماعی، پیدا کنیم. اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌توانند نیاز به آموزش، تعامل، سرگرمی را در دوران پاندمی برطرف کنند.

درحالی که بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل شرایط قرنطینه متحمل ضرر شدند، نقش اپلیکیشن‌ها در زندگی مردم از همیشه ببشتر شد. بدون استفاده از برنامه‌هایی نظیر زوم یا اسکایپ چطور می‌شد از خانه کارها را به‌صورت دورکاری پیش برد؟ قطعا تصور زندگی در این مدت بدون برنامه‌هایی نظیر نتفلیکس و آمازون پرایم برای بسیاری از مردم دنیا سخت است. در دوران قرنطینه اپلیکیشن‌ها همه کارها را راحت‌تر کردند. حتی راه‌هایی به‌منظور حفظ استراتژی بازاریابی در دوران بحران مطرح شد. حال می‌خواهیم نقش اپلیکیشن‌ها در دوران کرونا را بررسی کنیم.

 

۶ صنعت برتر توسعه اپلیکیشن که در طول بحران کرونا رشد صعودی داشتند

 

اپلیکیشن‌های خرید مواد غذایی

نقش اپلیکیشن‌های خرید مواد غذایی در دوران کرونا

در طول مدت قرنطینه به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر، اشخاص بدون هر چیزی می‌توانند زنده بمانند اما بدون مواد غذایی، نه. اپلیکیشن‌های مرتبط با خرید آنلاین مواد غذایی در صدر لیست برنامه‌های مصرفی قرار گرفتند زیرا مردم به دلیل نگرانی از انتقال ویروس ترجیح می‌دهند برای خرید به فروشگاه‌ها مراجعه نکنند. به دلیل افزایش تقاضا، اپلیکیشن‌ها هم مدام در حال تحول هستند تا بتوانند هرچه بیشتر با نیاز مصرف‌کنندگان سازگار شوند و به روش‌های ایمن‌تری خدمات خود را ارائه دهند. محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های دنیا که در زمان بحران، جهش بزرگی را در دانلود و استفاده تجربه کردند، Walmart، Instacart، Shipt، Target و H-E-B بودند. این اپلیکیشن‌ها در جریان تبدیل شدن به یک نیاز ضروری، به دلیل شیوع کووید ۱۹، دستخوش تحول بزرگی شدند.

 

اپلیکیشن‌های آموزشی

نقش اپلیکیشن‌های آموزشی در دوران کرونا

آموزش نیز در اقتصاد نقش مهمی دارد. در زمانی که موسسات و مراکز آموزشی به دلیل همه‌گیری ویروس کورونا تعطیل شدند، اپلیکیشن‌های آموزش الکترونیکی و برنامه‌های آنلاین به کمک دانشجویان و مراکز آموزشی آمدند. هر موسسه آموزشی از پلتفرم‌های دیجیتال برای برگزاری کلاس‌های آنلاین استفاده کرد تا وقفه‌ای در آموزش ایجاد نشود. پلتفرم‌های آموزشی الکترونیکی کمک کردند تا اساتید بتوانند از راه دور به دانشجویان خود آموزش دهند و از راه چت‌های ویدیویی زنده با آنان ارتباط برقرار کنند. اپلیکیشن‌های آموزشی مثل edX و Alison در این زمینه به دانشجویان کمک رساندند. همچنین موسسات برای برقراری ارتباط با دانشجویان از اپلیکیشن‌هایی چون زوم، اسکایپ، گوگل دو، واتس‌اپ و تماس‌های ویدیویی فیسبوک برای کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های آنلاین استفاده کردند و همین موضوع نقش اپلیکیشن‌ها در دوران کرونا را پررنگ‌تر کرد.

 

اپلیکیشن‌های مراقبت بهداشتی

نقش اپلیکیشن‌های مراقبت بهداشتی در دوران کرونا

در دوره‌های حساس و بحرانی که مردم نگران سلامتی خود هستند، برنامه‌های مراقبت بهداشتی می‌توانند بسیار مفید باشند. در طول قرنطینه حرکات بدنی افراد نیز به مقدار زیادی کاهش یافته، از این رو برنامه‌های ورزشی و تناسب اندام کمک بزرگی در این زمینه به افراد می‌کنند. همچنین اپلیکیشن‌های مربوط به سلامت روان و مراقبت پزشکی در حفظ سلامت جسم و روان افراد تاثیرگذارند. برای کسانی که مدت زیادی است در خانه مانده‌اند، برنامه‌های تناسب اندام آنلاین، ورزش‌ها و انواع تمرین‌های مناسب افراد را پیشنهاد می‌دهند و در نحوه انجام مدیتیشن و یوگا به اضافه رژیم‌های غذایی برای سالم نگه داشتن بدن، اشخاص را راهنمایی می‌کنند. به وسیله اپلیکیشن‌های  پزشکی نیز افراد می‌توانند درباره آزمایش‌ها یا علائم بیماری خود با پزشکان ماهر مشورت کنند و با استفاده از نسخه‌های الکترونیکی دارو تحویل بگیرند و به طور کلی از لحاظ تندرستی تحت شرایط بهتری قرار گیرند.

 

اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی

نقش اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی در دوران کرونا

در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی، اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی با تسهیل برقراری ارتباط بین افراد، نقش مهمی ایفا می‌کنند و همچنین افراد را درباره اتفاقات جهانی آگاه و به‌روز نگه می‌دارند. شیب تند صعودی جذب کاربران به شبکه‌های معروف اجتماعی آنلاین نظیر فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست، اسنپ‌چت، تیک‌تاک و تامبلر، گواهی بر افزایش بیش از پیش فعالیت افراد در این رسانه‌ها در زمان قرنطینه بوده است. مشارکت در شبکه‌های اجتماعی افزایش داشته زیرا گفتگوی آنلاین، ارسال پیام و به اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها بیشتر از گذشته اتفاق می‌افتد. از افراد مشهور گرفته تا اینفلوئنسرها و کارآفرینان، همگی با اهداف سرگرمی یا آموزشی وارد چرخه استفاده از این برنامه‌های کاربردی شدند.

 

اپلیکیشن‌های سرگرمی

نقش اپلیکیشن‌های سرگرمی در دوران کرونا

نقش اپلیکیشن‌ها در دوران کرونا در حوزه سرگرمی تبلور ویژه‌ای می‌یابد. برنامه‌های سرگرمی از آن جهت مفیدند که در زمان قرنطینه مردم را از کسالت نجات می‌دهند؛ وبسایت‌ها و برنامه‌هایی نظیر نتفلیکس، یوتیوب، اسپاتیفای، HBO، IMDb و… که با کمک آن‌ها می‌توان به بی‌نهایت دیدنی و شنیدنی‌ دسترسی پیدا نمود. علاوه بر آن کودکان مجذوب اپلیکیشن‌های بازی می‌شوند و بزرگسالان درگیر برنامه‌هایی که اخبار جهان را در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهند. مردم در این شرایط بیش از هر زمان دیگری به سمت اپلیکیشن‌های جهانی خبر مانند CNN، BBC News و Google News گرایش پیدا کردند زیرا در مورد آخرین اخبار جهان نگران و کنجکاو شدند. مردم می‌خواهند بدانند دولت و مقامات بهداشتی چه اطلاعات تازه‌ای در مورد مقابله با بحران پاندمی و اقدامات احتیاطی لازم در اختیارشان قرار می‌دهند.

 

اپلیکیشن‌های پرداخت دیجیتال

نقش اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین در دوران کرونا

اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین و کیف پول‌های الکترونیکی در دوران بحران شیوع بیماری کرونا رونق گرفتند. افرادی که برای انجام معاملات مالی و پرداخت وجوه، تمایلی به مراجعه به بانک‌ها نداشتند به پرداخت دیجیتال متوسل شدند. علاوه بر برنامه‌های بانکی، استفاده جهانی از اپلیکیشن‌هایی نظیر Google pay، PayPal و Venmo نیز افزایش یافت. در این میان شرکت‌های توسعه نرم‌افزار نیز در تلاش بودند تا با توجه به افزایش استفاده، امنیت کافی را برای نقل و انتقالات مالی برای کاربران فراهم کنند. وجود این امکانات و سرعت بخشیدن به رفع نیازهای افراد در این زمینه، نقش مهم اپلیکیشن‌های پرداخت دیجیتال را در زندگی امروزی و شرایط بحرانی نشان می‌دهد.

 

نتیجه استفاده از اپلیکیشن‌ها

بحرانی که ویروس همه‌گیر کووید ۱۹ برای جهانیان ایجاد کرد، پتانسیل واقعی دیجیتالی شدن فرآیندهای روزمره زندگی را بر همگان آشکار نمود. دیگر چطور می‌توان اهمیت ویدئوها، وبینارها، پیام‌رسان‌های فوری، سفارش و پرداخت آنلاین نیازمندی‌ها تنها با چند ضربه انگشت و گذران ساعاتی شاد در دنیای مجازی را نادیده گرفت. درحالی‌که ویروس باعث جدایی افراد شده، رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های سرگرمی با متحد کردن افراد و فراهم کردن امکان شادی نقش مهمی در تغییر مثبت حال و هوای مردم ایفاد کردند. هرچه مشاغل دنیای واقعی با مشکل مواجه شدند، در عوض مشاغل دیجیتالی به رشد و پیشرفت بیشتری دست یافتند و کاربرانشان چند برابر شد. کسب‌وکارهای مفید و کاربردی که نیازهای افراد را در طول بحران برطرف کرده‌اند، یقینا حتی پس از اتمام این شرایط بحرانی نیز فراگیر خواهند ماند و بیش از گذشته به سمت توسعه پیش می‌روند و نقش اپلیکیشن‌ها در دوران کرونا پس از آن هم ادامه خواهد یافت. اقتصاد جهانی آماده است تا سفر به سمت تحول بزرگ دیجیتالی ناشی از بحران ایجاد شده به‌وسیله ویروس کرونا را آغاز کند.

کسب‌وکاری که شما در آن مشغول فعالیت هستید از کدام دسته بود؟ آن‌ها که با خانه‌نشینی مردم دچار مشکلات عمده شدند یا کسب‌وکار دیجیتال که قرنطینه باعث رشد آن شد؟ اگر در حیطه فعالیت مشاغل در دوران بحران تجربیات و دیدگاه‌هایی دارید که می‌تواند به دیگران کمک کند، آن را به اشتراک بگذارید.

نظر دهید.

Sending
User Review
5 (1 vote)

    2 ديدگاه نظر دهيد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.