گزارش تپسل از آمار تبلیغات دیجیتال صنعت گردشگری و سفر

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ گزارش سالانه تپسل

امروزه صنعت گردشگری یکی از پردرآمد‌ترین و مهم‌ترین صنایع درآمدزای کشورها می‌باشد و هر کشوری با توسعه زیرساخت‌ها و جاذبه‌های گردشگری خود سعی بر جذب بیشتر گردشگران دارد. بر اساس گزارش‌ها و داده‌های سازمان جهانی گردشگری، ایران در سال 2022 معادل ۵ تا ۱۰ درصد گردشگران ترکیه، ۱۵ تا ۲۵ درصد گردشگران امارات و ۱۲ تا ۲۰ درصد گردشگران عربستان، گردشگر خارجی جذب کرده است. به نقل از تحلیل‌بازار، آمارها نشان می‌دهند گردشگران خارجی در ایران طی سال 2022 به میزان 6.2 میلیارد دلار هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن 73.5 درصد رشد داشته است.

گزارش صنعت گردشگری، سومین گزارش از سری گزارش‌های صنایع در تبلیغات دیجیتال است که با توجه به آمار سال‌های اخیر منتشر می‌شود. امیدواریم این مجموعه گزارش‌ها در ساختن دورنمایی برای طراحی استراتژی تبلیغات دیجیتال مفید واقع شود.

گزارش صنعت گردشگری و سفر

اهمیت بررسی تسهیل‌گران گردشگری و سفر

بر اساس داده‌های نظرسنجی انجام شده توسط وبسایت Statista در سال 2022 از شهروندان آمریکایی، 72 درصد از کاربران، خرید آنلاین را به خرید از آژانس مسافرتی ترجیح می‌دهند. از منظر کسب‌وکارها نیز، فروش آنلاین می‌تواند به نگه‌داشت مشتریان، غلبه بر محدودیت‌هایی مانند میزان فروش، زمان، فضای فیزیکی و همینطور بهینه‌تر شدن فرایندها منجر شود.

با استناد به گزارش سال 1401 علی‌بابا، پس از تحلیل داده‌های ارائه شده از سوی این شرکت مشخص شد حدود 26 میلیون خدمت مسافرتی از سوی این شرکت ارائه شده است.این در حالی است که تعداد سفرهای نوروزی سال 1401 حدود 52 میلیون بوده است که معادل دو برابر فروش کل سال این شرکت است. با تجمیع داده‌های سایر فعالان این حوزه، میتوان فهمید سهم بازار فروش آنلاین از کل بازار گردشگری تا چه میزان پایین است و همچنان پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه وجود دارد.

میزان آگاهی از برند کسب‌وکارهای صنعت گردشگری در فضای دیجیتال

میزان جستجوی کلمات برند را می‌توان همسو با میزان آگاهی از آن برند نیز دانست. اگر میزان کل جستجوی کلمات سایر اپلیکیشن‌های خرید بلیط و رزرو هتل را 100 درصد در نظر بگیریم می‌توان گفت بیش از 70 درصد میزان جستجوها متعلق به «علی‌بابا» می‌باشد.

در کالج تپسل بخوانید!  گزارش سال 1401 تپسل از صنعت مالی، بانکی و بیمه

میزان آگاهی از برند در صنعت گردشگری

علی‌بابا با اختلاف زیادی نسبت به رقبا در جستجوی وب نیز پیشتاز است. یکی از بارزترین ویژگی‌هایی که در این شاخص می‌توان مد نظر قرار داد رشد پیوسته و ارگانیک این برند می‌باشد.

میزان محبوبیت کانال‌ها تبلیغاتی تسهیل‌گران گردشگری و سفر

با توجه به اینکه مقوله سفر و خرید بلیط در طول سال همیشگی نیست خیلی مهم است که تبلیغ در زمان مناسبی در دیدرس کاربر قرار گیرد. به همین دلیل تبلیغات گوگل ادز و تبلیغات کلیدواژه‌ای استورها به شدت برای جذب کاربر و درآمدزایی مؤثر هستند؛ از این رو در سال‌های اخیر هزینه زیادی در این دو کانال تبلیغاتی شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این کانال‌ها بیشترین بودجه را به خودشان اختصاص دهند.

بازگشت کاربران در این صنعت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در فضای تبلیغات دیجیتال غالباً از تبلیغات ریتارگتینگ یا پروداکت ریتارگتینگ و ترکیب آن با کمپین‌های موضوعی یا رفتار محور استفاده می‌شود. برای تحقق این موضوع کانال‌های گوگل‌ادز، وب و اپلیکیشن از پرکاربردترین فضاها می‌باشند.

کانال تبلیغاتی صنعت گردشگری

اهمیت بررسی تسهیل‌گران رزرو اقامتگاه و بوم‌گردی

ظهور صنعت اجاره بر بستر آنلاین، سبب شد انواع صنایع مرتبط از قبیل صنعت گردشگری، حمل‌و‌نقل، اقامتی و مواد غذایی در مدل کسب‌وکار خود تجدید نظر نمایند تا از اثرات مثبت بسزایی که این حوزه بر ذی‌نفعان گذاشته است بهره‌مند شوند. از تأثیرات ظهور این صنعت می‌توان به سهولت، دسترسی‌پذیری، استفاده بهینه از منابع، درآمدزایی بیشتر،‌ جریان یافتن نقدینگی و ایجاد شغل اشاره کرد.

شروع فعالیت کسب‌وکارهای آنلاین اجاره موقت آپارتمان و ویلا در ایران را می‌توان به سال 1395 نسبت داد. با آنکه در سال 1398 به نظر می‌رسید این نوع شرکت‌ها به بالاترین سرعت رشد خود رسیده‌اند اما با شیوع ویروس کرونا در زمستان آن سال لطمه بزرگی خوردند. بعد از واکسیناسیون مجدد و آغاز سفرها در سال 1400، مجدداً این صنعت بر مدار روندی صعودی قرار گرفت. اما به گزارش جاباما و اتاقک، این رشد در نیمه دوم سال 1401          آهسته‌تر شد چرا که میزان تقاضا رزرو اقامتگاه به دلیل شرایط حاکم بر جامعه در نیمه دوم سال کاهش یافته بود.

در کالج تپسل بخوانید!  تپسل گزارش بلک فرایدی 1402 را منتشر کرد

میزان آگاهی از برند این صنعت در فضای دیجیتال

اگر میزان کل جستجوی کلمات سایر اپلیکیشن‌های رزرو اقامتگاه را 100 درصد در نظر بگیریم میتوان گفت این صنعت رهبر مطلقی ندارد، اما جاباما رتبه اول تعداد جستجو را در اختیار دارد. «اتاقک» و «جاجیگا» با فاصله کمی از هم بر رتبه دوم و سوم ایستاده‌اند.

همانطور که از نمودار مشخص است، در دو مقطع اسفند و شهریور ماه که تعداد سفرها بیشتر می‌شود، تقاضای رزرو اقامتگاه‌های ارائه شده از سوی این نوع کسب‌وکارها نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل تقریباً تمام فعالان حوزه، پیک جستجو را تجربه می‌کنند.

آگاهی از برند

میزان محبوبیت کانال‌ها در فعالیت‌های تبلیغاتی تسهیل‌گران رزرو اقامتگاه و بوم‌گردی

با بررسی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌توان دریافت تعداد کسب‌وکارهای این حوزه که با استراتژی Niche Market فعالیت می‌کنند بطور مستمر در حال افزایش است. دلیل این موضوع را می‌توان اهمیت اشتراک تجربه سفر و اقامت با دوستان و نزدیکان دانست. از همین رو، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی همچنان از مهم‌ترین روش‌های جذب کاربر و برندینگ به حساب می‌آید.

کانال تبلیغاتی

با توجه به پرسونا مخاطبان گسترده این صنعت و تنوع رسانه‌های دیجیتال در وب و اپلیکیشن، یکی از روش‌های آگاهی از برند و بازگشت کاربران در فضای دیجیتال، استفاده از کانال وب و اپلیکیشن می‌باشد. همینطور با بهره‌مندی از کمپین‌های پروداکت ریتارگتینگ و ریتارگتینگ‌ درون اپ و وب میتوان به نرخ تبدیل بالا و کمپین‌های اثربخش‌تر نیز دست یافت.

در این میان، گوگل ادز نیز همچنان از مهمترین کانال‌های تبلیغاتی برای جذب و بازگشت کاربران محسوب می‌شود که به دلیل داشتن نرخ تبدیل بالا، همچنان یکی از اولویت‌های اصلی تبلیغ‌دهندگان این صنعت محسوب می‌شود.

دانلود فایل گزارش کامل تپسل از صنعت گردشگری

گزارش صنعت گردشگری و سفر سومین گزارش از سری گزارش‌های صنایع در تبلیغات دیجیتال است که با توجه به آمارهای سال گذشته منتشر می‌شود. امیدواریم این مجموعه گزارش‌ها در ساختن دورنمایی برای طراحی استراتژی‌های تبلیغات دیجیتال مفید واقع شود و دید وسیع‌تری به کسب‌وکارهای صنعت گردشگری بدهد.

برای دانلود، روی دکمه زیر کلیک کنید.

10,53 مگابایت دانلود گزارش سال 1401 تپسل از صنعت گردشگری

Sending
User Review
0 (0 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.