رتبه الکسا چیست و چگونه می‌توان آن را بهبود داد؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

الکسا یک وب‌سایت تحلیل است که می‌تواند ترافیک روی سایت‌ها را بررسی کند و اطلاعات بسیار کاربردی و ارزشمندی دراختیار شما بگذارد. یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگی که احتمالا زیاد در بین افرادی که در فضای وب فعالیت دارند شنیده‌اید الکسارنک یا رتبه الکسای سایت است. در حال حاضر الکسا یکی از مرجع‌های رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها است. این آمار برای مقایسه بین سایت‌ها و مقایسه عملکردی و بازخوردی نیز استفاده می‌شود.

الکسا به عنوان یک استارت‌آپ در سال 1996 توسط بروستر کیل (Brewster Kahle) و بروس گلیت (Bruce Gilliat) خلق شد. تنها سه سال بعد و در سال 1999 آمازون این شرکت نوپا را به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری کرد.

الکسا سایت‌ها را بر اساس دو شیوه رتبه‌بندی می‌کند. شما می‌توانید رتبه سایت خود را در مقیاس جهانی و در مقایسه با سایت‌های دنیا (Global Rank) بسنجید و همچنین از رتبه سایت در کشور خود ( Country Rank) نیز مطلع شوید.

سایت الکسا چیست

رتبه الکسا یا Alexa Rank چیست؟

رتبه الکسا معیاری برای سنجش محبوبیت وبسایت است. رتبه الکسا کارکرد یک وبسایت را نسبت به سایر وبسایت‌ها نشان می‌دهد که باعث ایجاد KPI خوبی در محک‌زدن و تحلیل‌های رقابتی می‌شود. رتبه الکسا با یک روش اختصاصی محاسبه می‌شود. در این روش ترافیک تخمینی سایت و میزان تعامل بازدیدکنندگان سایت در سه ماه گذشته با هم ترکیب می‌شوند. ترافیک و تعامل از روی رفتار کاربران بر روی یک پنل جهانی که نمونه‌ای از همه کاربران اینترنت است، تخمین زده می‌شود.

رتبه بندی الکسا چگونه است؟

الکسا در یک بازه زمانی سه ماهه سایت‌ها را بررسی می‌کند و باتوجه به دو فاکتور، شامل تعداد کاربرانی که از سایت شما دیدن کرده‌اند و  تعداد صفحاتی که هر کاربر در سایت شما بازدید کرده است، سایت شما را رتبه‌بندی می‌کند. این تعداد در هر روز و برای هر کاربر یکتا است. یعنی اگر کاربری در طول روز چندین بار به سایت شما مراجعه کند، الکسا آن کاربر را یکبار در نظر می‌گیرد. برای شمردن این کاربران یک شرط دیگر نیز وجود دارد؛ کاربر باید افزونه الکسا را در مرورگر خود نصب کرده باشد زیرا الکسا از این طریق اطلاعات را جمع آوری می‌کند. با توجه به این اطلاعات، الکسا برای سایت شما یک رتبه در مقایسه با سایت‌های دیگر در نظر می‌گیرد. هرچقدر عدد رتبه سایت شما کم‌تر باشد، از جایگاه بهتری برخوردار خواهید بود.

رتبه بندی الکسا

الکسا پنج سرویس اصلی دارد:

  • سایت‌های برتر:

در این قسمت سایت‌های پربازدید نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با سه فیلتر جهانی، کشوری و بر پایه موضوعی خاص این سایت‌ها را مشاهده کنید.

  • مشخصات سایت (Site Info):

در این بخش الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر سایت را ثبت کرده و در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

  • واتز هات (What’s Hot):

در این قسمت الکسا اطلاعات سایت‌ها و صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و این اطلاعات هر ۵ دقیقه به روز می‌شود.

  • نوار ابزار الکسا (The Alexa Toolbar):

نوار ابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات سایت الکسا را به راحتی در اختیار کابران خود می‌گذارد. همچنین به صاحبان سایت‌ها این امکان را می‌دهد که به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

  • برای صاحبان سایت (For Site Owners):

در این قسمت صاحبان سایت‌ها می‌توانند داده‌های سایت خود را در الکسا وارد نمایند یا ویرایش کنند. که مهم‌ترین قسمت آن رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه‌بندی تنها تعداد بازدید از یک سایت تعیین‌کننده است.

از مهم‌ترین اطلاعاتی که الکسا در اختیار صاحبان سایت قرار می‌دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • KEYWORD OPPORTUNITIES
  • COMPETITIVE ANALYSIS
  • AUDIENCE ANALYSIS
  • TRAFFIC STATISTICS

چرا رتبه الکسا مهم است؟

برای اغلب صاحبان وبسایت‌ها دانستن این‌که وبسایتشان در رابطه با رقبا چگونه کار می‌کند، اهمیت دارد. گرچه به نظر می‌رسد نکته مهم‌تر و کاربردی‌تر، ارزیابی داده‌های وبسایت به وسیله گوگل آنالیتیکس باشد زیرا ابزار قابل اعتمادی است.

در کالج تپسل بخوانید!  چرا استفاده از مدل CPI تبلیغات ویدیویی کافه بازار برای صاحبان اپلیکیشن ضروری است؟

بیش از اندازه به رتبه الکسا اهمیت ندهید اما به هرحال، نگاهی سریع به رتبه الکسای سایت‌های رقیب بیندازید تا ببینید میزان محبوبیت آن‌ها چقدر است؟ در گزارش کامل تجزیه‌وتحلیل ترافیک وبسایت، الکسا با بررسی کلمات کلیدی در هر دو وبسایت و نگاهی به جمعیت‌شناسی مخاطبان به شما نشان می‌دهد که چگونه مخاطبان شما با رقبا همپوشانی دارند. این به شما کمک می‌کند تا ببینید بازدیدکنندگان چقدر با هم مرتبط هستند.

پس به یاد داشته باشید که رتبه الکسا تنها یک راهنمای تقریبی در مورد نحوه رتبه‌بندی وبسایت‌ها نسبت به یکدیگر است. بنابراین حتی اگر وبسایت شما روزانه بالای هزار بازدیدکننده جدید داشته باشد ممکن است رتبه الکسای آن کاهش یابد. علاوه بر این‌ها اگر رتبه الکسای سایت شما بالاتر از صدهزار است، احتمالا بهتر است اصلا معنای قابل توجهی را به مقایسه این رتبه نسبت ندهید.

چگونه رتبه الکسای سایت خود را بهبود دهیم؟

1. سئو را جدی بگیرید

رنک الکسا روی سئو سایت شما تاثیری ندارد. اما بهبود کیفیت سایت و افزایش بازدید از سایت باعث افزایش ترافیک و در پی آن بهتر شدن رنک الکسا خواهد شد. پس لینک‌های داخلی سایت خود را بررسی کنید و سعی کنید تا حد امکان آن‌ها را بهینه کنید. بک‌لینک ها را فراموش نکنید و با سایر سایت‌ها تعامل داشته باشید. کلمات کلیدی مناسب خود را پیدا کنید و به صورت مناسب و بهینه از آن‌ها استفاده کنید. این کلمات کلیدی به کاربرانی که به محتوا سایت شما علاقه دارند، کمک می‌کند تا راحت‌تر سایت شما را پیدا کنند. این کار باعث افزایش بازدید از سایت شما خواهد شد.

تاثیر سئو روی الکسا

2. در وب‌سایت خود بلاگ داشته باشید

یک بلاگ با محتوای خوب بسیار تاثیرگذار و با اهمیت است. شما در بلاگ می‌توانید به بهترین شکل با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. داشتن بلاگ و انتشار مطالب مفید و کاربردی باعث جلب اعتماد مخاطبان شما می‌شود. استفاده از مقاله‌های دنباله‌دار و جذاب باعث بازگشت کاربران به سایت شما خواهد شد و حتی امکان جذب مخاطب جدید را هم افزایش می‌دهد. سعی کنید از محتوای سبز بیشتر در بلاگ خود استفاده کنید. در صورت لزوم محتواهای قدیمی بلاگ را بازنویسی یا ویرایش کنید. همچنین به محتوای گرافیکی بلاگ و مقالات نیز توجه کرده و از تصاویر و بنرهای جذاب استفاده کنید. همه این موارد باعث بیشتر شدن ترافیک سایت و بهبود رنک الکسا خواهد شد.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر رتبه الکسا

3. از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای معرفی و توسعه سایت هستد. با تولید محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و… شناخته شده می‌شوید و همین موضوع باعث جذب مخاطب جدید و بیشتری برای شما می‌شود. استفاده از اینفوگرافی‌ها و طرح‌های گرافیکی جذاب می‌تواند مخاطبان شما را برای مراجعه به سایت و کسب اطلاعات تکمیلی ترغیب کند. استفاده از پروموشن‌های جذاب مثل تخفیف‌های ویژه یا ارائه موارد رایگانی مثل یک eBook روی سایت نیز برای جذب مخاطب بسیار کارامد است. این کار هم ترافیک ورودی به سایت را افزایش می‌دهد و باعث بهبود رنک الکسا سایت شما خواهد شد.

4. از تبلیغات آنلاین و تبلیغات کلیکی استفاده کنید

وب سایت‌ها بر بستر آنلاین هستند. این موضوع باعث می‌شود تا شما بتوانید برای افزایش ترافیک از ابزارهای موثر و کارامدی برای افزایش ترافیک ورودی و بهبود رنک الکسا سایت خود استفاده کنید. تبلیغات کلیکی (CPC) و بنری با توجه به اینکه کاربر را پس از کلیک روی تبلیغ مستقیماً به لندینگ مورد نظر شما راهنمایی می‌کنند، باعث افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد. ادنتورک‌های مختلفی برای تبلیغات کلیکی وجود دارد که شما می‌توانید برای افزایش ترافیک سایت خود از آن‌ها بهره ببرید. مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها تبلیغات گوگل است اما با توجه به این که هزینه این تبلیغات با قیمت ارز محاسبه می‌شود ممکن است خیلی به‌صرفه نباشد. ادنتورک‌های ایرانی بسیار خوبی مانند تپسل و مدیااد نیز خدمات تبلیغات کلیکی (CPC) را ارائه می‌دهند.

در کالج تپسل بخوانید!  اصول دیجیتال مارکتینگ

 

تاثیر رتبه الکسا در SEO چگونه است؟

کسب رتبه خوب (یعنی رتبه پایین‌تر) برای الکسا هم مثل تلاش برای بهبود سئو زمان‌بر است. استفاده از روش‌های خلق محتوای جذاب باعث محبوبیت وبسایت شما شده و به کسب رتبه پایین‌تر (بهتر) الکسا هم کمک می‌کند.

می‌توانید رتبه الکسا و سئو را به عنوان رابطه علت و معلولی در نظر بگیرید. اگر روی سئو وقت بگذارید و سایت خود را بهینه کنید تا رتبه بالایی در گوگل کسب کنید، رتبه الکسای شما بهبود می‌یابد و به ۱ نزدیک‌تر می‌شود.

بنابراین، راه نظارت بر پیشرفت خود در رتبه‌بندی الکسا این است که بیشتر استراتژی محتوای خود را به بهبود رتبه SEO اختصاص دهید و به‌طور دوره‌ای رتبه الکسای وبسایت خود را برای پیگیری پیشرفت خود بررسی کنید.

 

نحوه کار الکسا چگونه است؟

الکسا معمولا رتبه‌بندی را از ابزار خود یعنی نوار ابزار الکسا (Alexa Toolbar) به‌دست می‌آورد. این نوار ابزاری است که کاربران روی مرورگرهای خود تصب می‌کنند و اساسا فعالیت آن‌ها در فضای جهانی وب، مثل وبسایت‌هایی که بازدید می‌کنند و تعداد دفعات بازدید، را ردیابی می‌کند. اما این داده‌ها کم است زیرا درصد کمی از افراد از این نوار ابزار استفاده می‌کنند. الکسا همچنین ادعا می‌کند که اطلاعاتش را از برخی منابع ناشناس نیز استخراج می‌کند!

بنابر آن‌چه گفته شد، هرچه تعداد بازدیدکنندگان سایت شما که نوار ابزار الکسا را در مرورگر وب خود نصب کرده‌اند بیشتر باشد، رتبه الکسای شما بهتر می‌شود. برای بررسی رتبه الکسای وبسایت خود، به سادگی می‌توانید این کار را مستقیما از روی وبسایت آن‌ها انجام دهید یا می‌توانید فقط نوار ابزار «adware» را نصب کنید!

راه دیگری هم وجود دارد. اینکه الکسا کدهای خود را به برنامه‌نویسان مرورگرها می‌دهد یا به آنان امتیازهایی می‌دهد که از کدهای رهگیری و آمارگیری الکسا استفاده کنند. (از Tracking Code الکسا در Extension یا پلاگین خود استفاده کنند). کاربران نیز معمولا چند پلاگین در مرورگر خود نصب می‌کنند، پس وقتی کاربری با یکی از ابزارهای توسعه نصب شده در مرورگرش وارد سایت شما می‌شود در پنل الکسا به نام شما یک بازدید ثبت می‌گردد.

 

جمع‌بندی

سایت الکسا، اطلاعات و کاربردهای آن بسیار گسترده است و در یک مقاله نمی‌گنجد. اما هدف این بود که شما را با یکی از سایت‌های معروف و جالب در حوزه کسب و کار و وب آشنا کنیم. نکته جذاب در خصوص تحلیل این است که هر فرد اطلاعات مورد نیاز خود را برداشت می‌کند. فراموش نکنیم هدف نهایی استفاده از این دیتاهاف بهبود عملکرد و بهتر شدن سایت است. رقابت همیشه وجود داشته و وجود خواهد داشت و ما با تلاش و عملکرد مناسب می‌توانیم جایگاه سایت خود را در الکسا رنک بالاتر ببریم. با انجام اقداماتی که برای بهبود رتبه انجام داده‌ایم مثل بهبود سئو، تولید محتوای خوب، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین شناخته‌شده‌تر خواهیم شد و زمینه را برای رسیدن به اهداف تعریف شده آماده می‌کینم. امیداوارم این مقاله برای شما کاربردی باشد. در صورتی که روش‌های دیگری برای بهبود الکسا رنک می‌شناسید، باعث خوشحالی است که با گذاشتن کامنت آن را با ما هم به اشتراک بگذارید.

 

https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php

http://www.otc-certified-store.com/anti-inflammatories-medicine-europe.html

https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php займ всем на картусрочно займ на карту без проверокзайм в братске займ на контакткашалот займзайм 100000

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.