با رونق کسب و کارهای اینترنتی و تمایل مردم به سمت خرید آنلاین، استراتژیهای بازاریابی برای جذب مشتری افزایش یافته است. یکی از مهمترین شاخههای بازاریابی رویدادی (Event Marketing)، وبینار مارکتینگ است که با برگزاری سمینار و یا هر رویداد آنلاین در محیط وب انجام میشود و به کمک آن میتوان به معرفی محصولات و خدمات خود پرداخت.
وبینار (Webinar) از ترکیب دو کلمه Web و Seminar تشکیل شده که به معنی ارائه سمینار و سخنرانی آنلاین و زنده در بستر وب است. مارکتینگ نیز به معنی بازاریابی بوده و به هر عملی که سبب انتقال ارزش خدمات و کالا به مشتریان و باعث رضایت و جذب آنها میشود، اطلاق میگردد.
بنابراین وبینار مارکتینگ یکی از روشهای بازاریابی جهت ارائه و نمایش محصولات و خدمات به بازار هدف و تبدیل آنها به مشتریان ثابت و وفادار است.
اگر شما نیز میخواهید در لحظه با مخاطبین هدف خود ارتباط برقرار کنید و برند، محتوا و هرگونه فعالیتی که انجام میدهید را بدون محدویت مکانی با آنها به اشتراک بگذارید، وبینار مارکتینگ بهترین گزینه است.
با توجه به شرایط کنونی و مشقت شرکت در جلسات و نمایشگاهها برای بازدید حضوری، وبینار این امکان را فراهم میکند تا در هر موقعیت مکانی که هستید و تنها با اتصال به اینترنت به صورت دوطرفه با میزبان ارتباط برقرار کنید.
طی تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده از تعداد افرادی که در یک سمینار شرکت میکنند، ۴۰ درصد آنها نسبت به خدمات شرکت ارائهدهنده جذب میشوند، ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به خرید و استفاده از محصولات مشتاقند و در نهایت ۲ تا ۵ درصد تبدیل به مشتری میشوند.
وبینار مارکتینگ نسبت به سمینارهای حضوری و رویدادهای آفلاین، مزایای زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
اما شاید با این سوال مواجه شوید که با توجه به تنوع روشهای بازاریابی در دنیای امروز، اهمیت برگزاری وبینار مارکتینگ چیست؟ اولین و مهمترین دلیل، مقرون به صرفه بودن آن است. برگزاری دورههای آموزشی حضوری و یا تبلیغات آفلاین مانند بنرها، پیام کوتاه، پخش تراکت و بروشور و… هزینههای زیادی را شامل میشود اما وبینار مارکتینگ چون نیازی به مکان برگزاری، پذیرایی، امکانات فیزیکی و… ندارد و تنها در بستر اینترنت ارائه میشود، هزینه بسیار کمتری دارد. از طرفی در اکثر استراتژیهای بازاریابی، محدوده جغرافیایی خاصی مورد هدف قرار میگیرد اما سمینارهای آنلاین هیچ محدودیت مکانی ندارند و طیف بزرگتری از مخاطبان را شامل میشوند.
مزیت دیگر این روش، شناخت مخاطبین قبل از برگزاری وبینار است که این امر از طریق تکمیل فرم ورود کاربران و آشنایی با سن، عنوان شغلی، محدوده جغرافیایی و… انجام میشود. برای مثال هنگامی که بدانید اکثر شرکتکنندگان، افراد جوان و آشنا با تکنولوژی و استراتژیهای نوین هستند، سطح مطالب و اطلاعات خود را ارتقاء میدهید تا برای آنها خسته کننده نباشد و جذب خدمات شما شوند.
در نهایت استفاده از وبینار مارکتینگ برای کاربران نیز از مزایای زیادی برخوردار است زیرا از اتلاف وقت و صرف هزینههای رفتوآمد برای شرکت در کلاسهای حضوری راحت میشوند و در هر موقعیت مکانی که باشند، امکان حضور در این جلسات را دارند.
کلیه فعالیتهای بازاریابی در جهت افزایش مشتری و در نهایت افزایش فروش انجام میشود و وبینار مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این روش سعی داریم تا آگاهی مخاطبین را در یک زمینه خاص افزایش دهیم و سپس با توصیف محصولات و خدمات خود و پررنگ کردن ویژگیها و نقاط مثبت آن نسبت به سایر رقبا، کاربران را ترغیب به استفاده و خرید بکنیم.
پس وبینار مارکتینگ اگر به درستی و با شناخت کافی از نیاز کاربران برگزار شود علاوه بر آگاهی برند، تعداد قابل توجهی مشتری برای ما ایجاد میکند و در نتیجه میزان فروش و نرخ بازگشت سرمایه افزایش مییابد.
برای پیادهسازی یک استراتژی مناسب در وبینار مارکتینگ باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید:
ابتدا باید هدف خود از برگزاری سمینار را تعیین کنید. هدف شما میتواند آگاهی از برند، معرفی خدمات، فروش محصولات، افزایش بازدید از سایت و… باشد. بعد از مشخص کردن هدف باید عنوانی جذاب برای وبینار انتخاب کنید تا کاربران تشویق به شرکت در آن شوند. همچنین این نکته را فراموش نکنید که عنوان باید مرتبط با مطالب و موضوعاتی باشد که در سمینار قصد دارید بگویید و به هیچ عنوان بهخاطر جلب توجه و گول زدن کاربران از عناوینی که ارتباطی با محتوای ارائه شما ندارند، استفاده نکنید. چون این کار باعث آسیب جدی و خدشهدار کردن نام برند میشود.
انتخاب موضوع متناسب که از پیش به وسیله نیازسنجی از مخاطبان هدف درباره آن تحقیق کردهاید، از مهمترین نکات وبینار شماست. زیرا نخستین موردی که مخاطبان را پای وبینار شما مینشاند، جذابیت موضوعی است که انتخاب کردهاید. بهتر است پس از این کار و چند روز پیش از شروع وبینار، سرفصلهایی که تدوین کردهاید را در اختیار مخاطبان قرار دهید. دادن اطلاعات به مخاطب و دسترسی او به سرفصلها میتواند اعتماد ایجاد کند و ترغیبکننده باشد؛ زیرا مخاطب از پیش میداند قرار است درباره چه سرفصلهایی از شما یاد بگیرد.
حتما از راه کانالهای مختلف اطلاعرسانی کنید تا اطمینان یابید مخاطبان هدف آگهی وبینار شما را دیده و آنان که خواهانش هستند، در آن شرکت میکنند. برای این منظور میتوانید از صفحات معتبر و شبکههای اجتماعی استفاده کنید.
برای این کار میتوانید یک لندینگ پیج (صفحه فرود) با لینک مخصوص درست کنید و با رعایت اصول سئو آن را در موتورهای جستجو به راحتی در دسترس کاربران قرار دهید. همچنین پلتفرمهای زیادی برای برگزاری وبینار آنلاین طراحی شده مانند BigMarker، Demio، Zoho، Google Meet، Zoom و… که هر یک از امکانات و ویژگیهای خاصی برخوردار است.
سپس میتوانید فرم ثبتنام و لینک وبینار را در شبکههای اجتماعی، گروههای مختلف، سایت و هرجایی که مخاطب در آن حضور دارد، اطلاع رسانی کنید. همینطور میتوانید با گذاشتن جوایز، کد تخفیف و روشهای دیگر، افراد را تشویق به شرکت در سمینار کنید.
در برگزاری سمینارهای آنلاین ابتدا باید از تجربیات و دانشی که در حوزه موردنظر به دست آوردید صحبت کنید و با مطرح کردن سوالاتی که پاسخ آن میتواند خدمات و محصولات شما باشد، احساس نیاز را در مخاطبین ایجاد کنید. سپس به معرفی کالا و خدمات خود پرداخته و وجه تمایز و برتری آن نسبت به محصولات مشابه را بیان کنید تا افراد به سمت هدف موردنظرتان جذب شوند.
شما میتوانید برای ایجاد تنوع و بالا بردن کیفیت سخنرانی خود از افراد سرشناسی که در حوزه کاری شما فعالیت میکنند، دعوت کنید تا تجربیات خود را با شرکتکنندگان به اشتراک بگذارند.
استفاده از محتوای بصری و تصویری، علاوه بر این که توجه مخاطب را بیشتر به سمت خود جلب میکند، باعث میشود تا فهم و درک مطالب نیز آسانتر شود. پس تاثیر محتوای بصری را دست کم نگیرید.
بر اساس تحقیقات انجام شده میانگین بازدهی کاربران در وبینارهای آنلاین چیزی حدود ۴۵ الی ۹۰ دقیقه است. بنابراین سعی کنید محتوای خود را گلچین کرده و آن چه که فکر میکنید برای شرکتکنندگان مفید است را ارائه دهید.
قبل از شروع وبینار، آموزشهای لازم جهت نحوه تعامل کاربران را توضیح دهید. این آموزشها شامل شرکت در نظرسنجیها، بالا بردن دست جهت گفتگوی صوتی، چت متنی و… خواهد بود.
برای تاثیرگذاری بیشتر وبینار در پایان میتوانید صفحه فرود سایت، اطلاعات تماس و فایل ضبط شده از جلسه را برای شرکتکنندگان به اشتراک گذارید و با ارائه کد تخفیف یا لینک دانلود یک فایل مفید، آنها را ترغیب به بازدید از سایت و خرید از محصولات خود کنید.
پس از آنکه وبینارتان را برگزار کردید حتما به فکر پیگیریهای پس از آن نیز باشید. ایجاد یک بانک اطلاعاتی از شرکتکنندگان و جمعبندی نقاط ضعف و قوت آن برای برگزاری وبینارهای بعدی بسیار مهم است. باید تمامی عوامل را برای سنجش اثربخشی وبینار خود بررسی کنید.
وبینار مارکتینگ یکی از ارزانترین و تاثیرگذارترین روشهای بازاریابی است که در آن امکان تبادل نظر مخاطبین با صاحبان کسبوکارها و پی بردن به نقاط ضعف و مثبت از طریق این تعامل وجود دارد. همچنین شما میتوانید اطلاعات تماس کاربرانی را که اقدام به ثبتنام کردند را جمعآوری و بعد از پایان وبینار از طریق مختلف مانند ایمیل، تلفنی، پیام کوتاه و… با آنها در ارتباط باشید. این کار علاوه بر تثبیت نام برند در ذهن مخاطب، آنها را تشویق به بازدید از سایت میکند و در نهایت احتمال نرخ تبدیل و میزان فروش افزایش مییابد.
وبینار مارکتینگ چیست؟
برگزاری جلسه آنلاین با کاربران در بستر وب که با هدف معرفی محصولات و خدمات و در نتیجه جذب و تبدیل آنها به مشتری انجام میشود.
هزینه برگزاری وبینار مارکتینگ چقدر است؟
وبینار مارکتینگ در مقایسه با دیگر ابزارهای بازاریابی هزینه کمتری نیاز دارد. شما با داشتن اینترنت مناسب، تبلیغات مختلف برای اطلاعرسانی وبینار و یک تیم متخصص برای برگزاری آن، میتوانید با استفاده از پلتفرمهای رایگان که در این زمینه ارائه شدند، جلسه خود را برگزار کنید.
قبل از برگزاری وبینار باید به چه نکاتی توجه کرد؟
ابتدا باید از سرعت اینترنت خود مطمئن شوید و مکانی آرام را برای کنترل نویز انتخاب کنید، سپس مطالب خود را به صورت آزمایشی برای یک نفر ارائه دهید تا زمان لازم برای اجرای وبینار و مدت زمانی که میتوانید به پرسش و پاسخ اختصاص دهید، مشخص شود. همچنین اگر سمینار به صورت گروهی انجام میشود، هماهنگیهای لازم را قبل از برگزاری انجام دهید.