متخصصان دیجیتال مارکتینگ میدانند که بینش مشتری، استفاده از دادههای تحلیلی و بهینهسازی فعالیتهای بازاریابی حتی از مرحله اصلی مارکتینگ هم مهمتر است. به همین دلیل در بخش مقالات آموزشی کالج، بخش زیادی از مطالب را به این مرحله از دیجیتالمارکتینگ اختصاص میدهیم. در مقاله آموزشی هفته گذشته، به دو شاخص آماری مهم برای بهینهسازی عملکرد وبسایتها یعنی نرخ خروج و نرخ پرش کاربران پرداختیم. در مقاله آموزشی این هفته، به معرفی شاخصهای مهم آماری برای اپلیکیشنها میپردازیم و تازهترین آمارهای جهانی منتشر شده در مورد این شاخصها را بررسی میکنیم. در آخر، ابزارهای تحلیلی اپلیکیشن برای تحقیق این شاخصها را معرفی میکنیم.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در نگاه اول، مهمترین شاخصها برای هر اپلیکیشن، تعداد کاربران و میزان درآمد تولیدی هستند؛ پارامترهایی که دو سر یک طیف برای سنجش موفقیت اپلیکیشن قرار میگیرند و همین باعث کمرنگ شدن شاخصهای میانی مهم دیگر در نظر سازندگان اپلیکیشنها میشود. این مقاله را با معرفی شاخصهای این طیف آغاز میکنیم:
تعداد دانلودهای یک اپلیکیشن، بیانگر تعداد دفعات دانلود و نصب آن بر روی گوشیهای هوشمند کاربران مختلف، و در واقع، اولین نشان از عمکرد اپلیکیشن شما است. پایین بودن تعداد دانلودهای اپلیکیشن به معنای وجود مشکل در فرآیند بازاریابی است. این مشکل میتواند در مورد ASO (بهینهسازی صفحه اپلیکیشن در مارکت) و یا شیوههای UA (جذب کاربر جدید برای اپلیکیشن) باشد. پس از مشخص شدن مشکل اصلی، میتوانید از طریق ایجاد یک صفحه فرود و یا بهینهسازی صفحه اپلیکیشن در مارکت و در نتیجه بیشتر دیده شدن توسط کاربران، تعداد دانلودهای خود را افزایش دهید.
شاخص کاربران فعال یک اپلیکیشن با تعداد دانلودهای آن تفاوت دارد. این شاخص تعداد کاربرانی که پس از دانلود اپلیکیشن شما از آن استفاده میکنند را نشان میدهد و این دسته از کاربران را از کاربرانی که بعد از دانلود اپلیکیشن از آن استفاده نمیکنند، متمایز میکند. اساس ابزارهای مختلف برای تعریف کاربر فعال، استفاده از مفهوم نشست (Session) است. از آنجایی که ابزارهای آماری مختلف، تعاریف متفاوتی از یک نشست کاربر در اپلیکیشن دارند، تعاریف آنها از کاربر فعال هم متفاوت است. برای مثال، Google Analytics یک نشست کاربر را از زمانی در نظر میگیرد که کاربر بعد از حداقل نیم ساعت غیرفعال بودن، وارد اپلیکیشن شود و از آن استفاده کند. این ابزار تحلیلی، یک کاربر فعال را کاربری میداند که یک نشست را آغاز میکند.
کاربران فعال بر اساس زمان مراجعه به اپلیکیشن به دو دسته کاربران فعال روزانه (Daily Active User) و ماهانه (Monthly Active User) تقسیم میشوند. یک DAU، کاربری است که در روز حداقل یک نشست در اپلیکیشن داشته باشد و در واقع شاخص DAU مهمترین کاربران شما را نشان میدهد. یک MAU، کاربری است که در ماه حداقل یک نشست در اپلیکیشن داشته باشد. برای بهینهسازی شاخصهای اپلیکیشن توجه به هر دو دسته از کاربران فعال مهم و حیاتی است.
شما میتوانید با تقسیم DAU بر MAU نرخ وابستگی به اپلیکیشن (Stickiness Ratio) را محاسبه کنید. در واقع مدیریت نرخ وابستگی به اپلیکیشن به شما این شانس را میدهد که یک MAU را به DAU تبدیل کند. برای افزایش این نرخ، برای کاربرانی که اپلیکیشن شما را دانلود و در آن ثبت نام کردهاند، نوتیفیکیشن بفرستید تا آنها را به اپلیکیشن خود بازگردانید. همچنین شما میتوانید با ارائه بهروزرسانیهای مداوم، انگیزه کاربرانتان را برای بازگشت و استفاده از اپلیکیشن افزایش دهید.
شاخص میانگین زمان بازدید اپلیکیشن نشاندهنده میانگین مدت زمان نشستهای کاربرانتان است و شاخص نمایشهای صفحه در هر بازدید، تعداد صفحات اپلیکیشن شما که یک کاربر در یک نشست تماشا کرده است را مشخص میکند. درواقع این دو شاخص نگاهی اجمالی به چگونگی ارتباط کاربران فعال با اپلیکیشن شما دارند. به طور کلی آن دسته از کاربران اپلیکشین شما که زمان بیشتری در حال استفاده از آن باشند و در هر بازدید تعداد صفحات بیشتری از اپلیکشین را نیز مشاهده کنند، کاربران مهمتری هستند. اگر تعداد کاربران فعال روزانه (DAU) شما زیاد باشد اما تعداد نمایش صفحه در هر بازدید کمتر از تعداد صفحه لازم برای رسیدن به مرحله پرداخت باشد، اپلیکیشن شما درآمدزا نخواهد بود.
اگر ابزارهای تحلیلی حاکی از پایین بودن میانگین زمان بازدید کاربران هستند، یک بار دیگر به روند جذب کاربر در هر مرحله از اپلیکیشن نگاه کنید و از خودتان بپرسید چه چیزی میتواند آنها را کمی بیشتر در اپلیکیشن شما حفظ کند؟
شاخص مدت زمان بین دو نشست در یک اپلیکیشن نشان میدهد که کاربران چقدر به اپلیکیشن شما مراجعه میکنند. این شاخص یک راه دیگر برای تعیین میزان درگیری کاربران با اپلیکیشن شما است. شما برای کاهش این شاخص باید استفاده از اپلیکیشن خود را به یک کار روزمره برای کاربرانتان تبدیل کنید. باید برای آنها حداقل یک دلیل قانعکننده برای مراجعه روزانه به اپلیکیشن خود بیاورید. همانطور که قبلا هم گفتیم استفاده از نوتیفیکیشن میتواند تمایل کاربران برای بازگشت به اپلیکیشن شما را افزایش دهد. شما میتوانید پیشنهادها، بهروزرسانی و ویژگیهای جدید اپلیکیشن خود را با ارسال ایمیل به کاربرانتان اعلام کنید و آنها را به استفاده مجدد از اپلیکیشن خود ترغیب کنید.
یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش مدت زمان بین دو نشست، خلق یک عادت رفتاری برای کاربران است که با نظم مشخصی از اپلیکیشن شما استفاده کنند. مدل Hook، با بررسی رفتار انسان و کمک گرفتن از علم روانشناسی، روشی برای خلق این عادت رفتاری ارائه داده است.
این مطلب را هم بخوانید: کسب درآمد از اپلیکیشن مدل Hook
شاخص بازگشت به اپلیکیشن نمایانگر تعداد کاربرانی است که بعد از اولین بازدید از اپلیکیشن، مجددا به آن مراجعه کردهاند.
براساس تحقیقات سال 2015 Localytics، به طور میانگین 42% از کاربران در ماه اول پس از دانلود یک اپلیکیشن، حداقل یکبار به آن مراجعه میکنند. این تعداد در ماه دوم به 29% درصد کاربران و در ماه سوم به 25% کاربران کاهش مییابد. البته نوع اپلیکیشن و کاربری آن در این شاخص موثر است. نمودار زیر نرخ بازگشت به اپلیکیشنهای مختلف را درماه اول، دوم و سوم نشان میدهد.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را در کالج تپسل بیشتر بشناسید!
نرخ بازگشت روزانه نیز بر اثر گذشت زمان کمتر میشود. بر اساس تحقیقات Appboy، که در سال 2016 صورت گرفته است، کمتر از 25% کاربران روز بعد از دانلود یک اپلیکیشن به آن مراجعه میکنند که این درصد در روزهای بعد کمتر میشود.
برای تشخیص این موضوع که چرا کاربران اپلیکیشن شما به آن مراجعه نمیکنند، نرخ بازگشت اپلیکیشن خود را در طی روز، هفته و ماه اندازه بگیرید و با تحلیل نتایج بهدست آمده، نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کنید. بهترین راه برای داشتن یک نرخ بازگشت مناسب برای اپلیکیشن خود، ایجاد یک ارزش واقعی برای کاربر است که او را مجددا به اپلیکیشن جذب کند؛ این ارزش میتواند محیطی سرگرمکننده یا رفع یک نیاز روزمره باشد.
شاخص ریزش یک اپلیکیشن، آن دسته از افرادی که دیگر از اپلیکیشن شما استفاده نمیکنند را مشخص میکند. اهمیت بررسی این شاخص در مورد کاربرانی که زمانی نرخ بازگشت و پرداخت بالا داشتهاند، دوچندان میشود. هرچند نرخ ریزش وابسته به نوع اپلیکیشن است، ولی Localytics یک آمار از متوسط نرخ ریزش تمام اپلیکیشنها در سال 2015 منتشر کرده است که در نمودار زیر آمده است. همانطور که میبینید در یک ماه اول بیش از نیمی از کاربران یک اپلیکیشن ریزش دارند و در انتهای ماه سوم، فقط یکچهارم کاربرانی که آنها را با زحمت جذب کردهاید، هنوز کاربر اپلیکیشن شما باقی میمانند.
اگر تعداد زیادی از کاربران پس از نصب اپلیکیشن دیگر به آن مراجعه نکنند، هشداری جدی در میان است. وجود اشکال فنی در اپلیکیشن یکی از رایجترین و مهمترین علل نرخ ریزش بالا است. همچنین اگر تبلیغات و فعالیتهای UA شما متناسب با اپلیکیشن نباشند و آن را به درستی معرفی کنند، جذب کاربران نامرتبط در درازمدت نرخ ریزش اپلیکیشن را افزایش خواهد داد.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
اگر کاربران بعد از چند بار استفاده از اپلیکیشن شما، استفاده از آن را رها کنند، احتمالا نتوانستهاید ارزش واقعی مد نظر آنها را با کیفیت مطلوبشان به آنها ارائه کنید. برخی از ابزارهای تحلیلی به شما کمک میکنند احتمال ریزش کاربر را حدس بزنید. این کار به شما کمک میکند با ارسال پیام خصوصی یا راهکارهای خلاقانه دیگر، آنها را برای استفاده مجدد از اپلیکیشن متقاعد کنید.
بهطور کلی برای بررسی آمار یک اپلیکیشن دو دسته ابزار کلی وجود دارد: ابزارهای Analytics و Attribution. بهطور معمول ابزارهای Analytics به پیگیری و گزارش اتفاقات درون اپلیکیشن (In-App Analytics) اعم از کاربران جذب شده بدون تبلیغات، طول عمر کاربران، نرخ بازگشت ایشان، میزان خرج آنها در اپلیکیشن، دستهبندی آنها براساس دموگرافیها، ارسال نوتیفیکیشن و پیام داخل اپلیکیشن و … میپردازند. در مقابل، ابزارهای Attribution برای سنجش میزان بهینگی کمپینهای تبلیغاتی و فعالیتهای کاربران جذب شده از طریق تبلیغات CPI و … مورد استفاده قرار میگیرند و البته بسیاری از آنها خدمات دیگری هم اضافه بر موارد ذکر شده به مشتریان خود معرفی میکنند. برای مثال بسیاری از ابزارهای Attribution خدماتی را برای اندازهگیری تاثیر App Store Optimization و … هم در لیست خدمات خود نام میبرند. قبلا در این مقاله کالج، ابزارهای Attribution را معرفی کردیم و حال به معرفی ابزارهای Analytics میپردازیم:
ابتدا نیازهای آماری اپلیکیشن خود را به خوبی بشناسید. بسیاری از سرویسها معیارها و شاخصها و دادههای فراوانی را در اختیار شما قرار میدهند که ممکن است تحلیل آنها برای اپلیکیشن شما یک ضرورت نباشد. اگر نیازها را بشناسید میتوانید در مدلهای قیمتی مختلف، ابزاری را انتخاب کنید که لیست ویژگیهایش مطابق نیاز شماست و برای ویژگیهای اضافه ملزم به پرداخت هزینه مازاد نشوید.
بعضی ابزارها یک ویژگی اصلی را به عنوان مزیت رقابتی و تخصص خود ارائه میدهند، مثل آزمون A/B، پوش نوتیفیکیشن و یا برخی اتفاقات مهم در بازیها. اگرچه ویژگیهای ضروری و مهم توسط اکثر ابزارها ارائه میشوند اما ممکن است تخصص ارائه ویژگی مورد نظر شما در انحصار یکی از شرکتها باشد.
ابزار انتخابی شما باید مستندات و پشتیبانی مطلوبی را برایتان فراهم کند. اگر بین چند گزینه مشابه مردد هستید، به میزان دشواری پیادهسازی SDKها و حجمی که آنها به اپلیکیشنتان اضافه میکنند توجه کنید و براین اساس تصمیم نهایی را بگیرید.
تعرفهها: آنلاین ذکر نشده
پلتفرمها: iOS, Android, Windows Mobile, BlackBerry, HTML 5
مزایا: دوره تست رایگان، رایگان تا سقف 10 هزار کاربر فعال ماهانه، اندازهگیری LTV، دموی زنده، دارای API، امکان تست A/B، اختصاص یک مدیر کمپین به هر حساب، آنالیتیکس Real-time، پنل نوتیفیکیشن و in-app massaging
معایب: برای خروجی، آمارها را تنها در دو فرمت PDF و CSV تحویل میدهد.
تعرفهها: متغیر از حالت رایگان تا 999 دلار در ماه
پلتفرمها: iOS, Android
مزایا: امکان تست A/B، پشتیبانی چند زبانه، رابط کاربری ساده برای نمایش دادههای اپلیکیشن، ابزار آنالیتیکس گروهی (True Cohort Analysis)
معایب: دموی زنده ندارد، داشبورد آن قابل شخصیسازی نیست، پیادهسازی آن به تخصص فنی نیاز دارد.
تعرفهها: رایگان
پلتفرمها: Unity for iOS, Android, Flash, Windows, Web GL
مزایا: رایگان، اندازهگیری شاخصهای مختص بازیها، داشبورد قابلیت شخصیسازی دارد، قابلیت پیشتنظیمی (Pre-configure) برای eventهای یونیتی
مدل قیمتی: رایگان
مزایا: به تازگی و در ورژن بتا امکان اندازهگیری پارامترهای جدید مثل LTV اضافه شده است.
معایب: بسیاری از ویژگیهای منحصر به فرد سرویسهای دیگر را ندارد.
از جمله ابزارهای دیگر میتوان به Taplytics، MoEngage، HeapAnalytics، AppDynamics (به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمیکند.)، UpSight، AppAnalytics، Countly و Appsee اشاره کرد.
سوالهای رایج
KPI در اپلیکیشن موبایل چیست؟
KPI مخفف شاخص عملکرد کلیدی است. درک هدف از KPI برنامههای تلفن همراه و نحوه بهکارگیری آنها برای رشد کسبوکارتان باید اولین قدمی باشد که هنگام توسعه استراتژی برای برنامه خود بردارید. گزارش و تجزیهوتحلیل منظم KPI برنامههای تلفن همراه منجر به ایجاد درآمد بیشتر میشود.
چگونه عملکرد اپلیکیشن موبایل را اندازهگیری میکنید؟
شاخصهای زیادی برای عملکرد یک اپلیکیشن وجود دارد که مهمترین آنها عبارتاند از:
چگونه میتوانم عملکرد برنامه تلفن همراه خود را بهبود بخشم؟
راههای زیادی برای بهبود عملکرد اپ وجود دارد ازجمله:
http://www.otc-certified-store.com/osteoporosis-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php https://www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/cholesterol-medicine-europe.html https://zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/antidepressants-medicine-europe.html zp-pdl.com займ на карту по телефонузайм в рассрочкузайм под 0 процентов с 18 лет краткосрочный займ счетновый займ онлайнзайм на карту срочно без отказа 100000
9 ديدگاه نظر دهيد
جالب بود تشکر
بسیار عالی
ممنون ابزار های خوبی معرفی کردید
سلام
ممنون از نظر لطف شما، خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده
ممنون منتظر مطالب جدیدتانم بنده عاشق راهکار های بازاریابی نرم افزارم با تشکر
ممنون که مطالب کالج را دنبال میکنید. امیدواریم کالج تپسل بتواند برای شما مفید باشد.
[…] بررسی آمار یک اپلیکیشن دو دسته ابزار کلی وجود دارد: ابزار های تحلیلی یا Analytics و ابزارهای Attribution. بهطورمعمول ابزارهای Analytics […]
تشکر از مطالب کاربریتون
ممنون از نظر لطف شما
سلام شرکت های داخلی که این خدمات را ارائه دهند را معرفی می فرمایید؟
سلام
یکی از موفقترین شرکتهای ایرانی در زمینه آنالیتیکس و اتریبیوشن، متریکس هست
metrix.ir