برای متخصصین مارکتینگ و فعالان حوزه تبلیغات هر اتفاقی در تقویم یک فرصت برای جذب مشتری و کاربر به حساب میآید. از شب یلدا و انواع اعیاد بگیرید تا روزهایی با نامهای عجیبغریب جدید مثل روز صندلی، گربه یا حتی فلان نوع نان معروف! با وجود تعدد این مناسبتها، هیچکدام ارزشی برابر با هم ندارند و قطعا ترافیک کار در برخی از آنها همیشه بیشتر است. بلکفرایدی یکی از آن روزهای پرترافیک برای مارکترها است.
بلکفرایدی یا جمعهسیاه هم یکی از مناسبتها و یکی از روزهای مهم برای فروش سریع محصولات است که آرام آرام از ایالات متحده (Blackfriday) و کانادا به کشورهای اروپایی، هندی و آسیایی راه پیدا کرد و یکی دو سالی است که سروکلهاش در ایران هم پیدا شده است. بلکفرایدی درحقیقت آغازکننده فصل خرید سال نو است و به سرعت در سراسر جهان در حال وایرال شدن است. اما بد نیست بدانید که خود مناسبت بلکفرایدی ریشه کاملا دقیقی ندارد و روایتهایش بسیار است.
بلکفرایدی، اکنون به روز پس از عید شکرگزاری مسیحیان که هرساله پس از چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر برگزار میشود گفته شده و همانطور که اشاره شد، آغازکننده فصل خرید سالیانه است.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
عبارت بلکفرایدی اما نخستین بار هزاره نوزدهم و در دوران ریاست جمهوری ژنرال گرنت در ایالات متحده اتفاق افتاد. در آن دوره بهخصوص که بعدها به «وحشت 1869» شهرت یافت، دو سرمایهدار بسیار بزرگ، تصمیم گرفتند تا هرچه دارند روی هم بگذارند و با خرید همه طلاهای بازار، قیمت را بالا برده و برای خود سودی هنگفت ایجاد کنند؛ چیزی شبیه به داستان سلطان سکه در کشور خودمان. با این فرق که پیش از اجرای این طرح، ژنرال گرنت از موضوع آگاه شد و تصمیم گرفت برای نقشهبرآب کردن حقه این دو سرمایهدار، مقدار فوق العادهای طلا از خزانه دولت را در کشور توزیع کند و باعث سقوط قابل توجه قیمت طلا شد. این روز که بعدها به جمعهسیاه معروف شد اولین کاربرد این عبارت را رقم زد.
امروزه اهمیت بلکفرایدی هیچ ارتباط بهخصوصی با روایت ژنرال گرنت ندارد و علت محبوبیت این روز به دلیل وجود رابطه برد-برد است که بین خریدار و فروشنده در این روز خاص تعیین شده است.
داستانهای دیگری برای بلکفرایدی گفته میشود که میتوانید به سادگی در منابع فارسی پیدا کنید اما آنچه روایت ژنرال گرنت را نسبت به بلکفرایدی امروزی جالب میکند دو روی سکه بودن حجم بالای انتقال پول و تبلیغات فراوان در بلکفرایدی است. یعنی رسیدن به فروش مناسب در این روز نیازمند استراتژیهای فروش و همینطور بازاریابی بهخصوصی است تا تخفیفهای بزرگ را منطقی کند و بتواند در عمل سود و بازگشت سرمایه چشمگیری رقم بزند. در غیر این صورت دقیقا همانند آن دو سرمایهدار زرنگ تمام پول و برنامهریزیهایتان میتواند علیه شما کار کند.
تغییرات بسیار سریع نرخ ارز و درنتیجه تورم و کاهش قدرت خریدی که با خودش میآورد، قطعا در بحث Buyers Behaviour و Jurney آن تاثیرگذار است.
ذهن انسان در مقیاس یک جامعه، تحمل بسیار کمی برای تغییرات سریع نرخ ارز دارد و اگر اتفاقاتی مانند بالا رفتن سریع نرخ دلار رخ دهد مغز عموم ما برای درک بهتر وضعیت، بین قیمت اسمی اسکناسها و ارزش خدمات و کالا تفاوت خواهد گذاشت! یعنی اگر شما همیشه برای مسیر روزمره خود در تاکسی، هزار تومان پرداخت میکردید، دیگر مهم نیست که کرایه ۲ هزار تومن شده یا ۵ هزار تومان. ذهن شما فارغ از آنچه که پرداخت میکنید خواهد گفت که ارزش این خدمت فقط هزار تومان است!
در چنین وضعیتی حتی اگر شما ۵۰ درصد هم برای یک پاوربانک تخفیف قائل شوید، ذهنیت خریدار هنوز قیمت قدیمی آن را به خاطر دارد و درصورتی حاضر است تا پول کمارزش اما پرزحمتش را خرج کند که حس کند به نوعی اثر تورم در این تخفیف به حالت قدیم بازگشته است.
جذاب بودن بلکفرایدی و شلوغیاش آن را به ایران هم کشاند. از دیدگاه رفتارشناسی اما ورود بلکفرایدی به ایران را شاید باید در علاقه بیحد و حصر ما به مقوله «تخفیف» و همچنین کاهش قدرت خرید، ورود مفاهیم بازاریابی نوین به لطف قدرتگرفتن استارتاپها و در نهایت محدود بودن دایره تاکتیکهای بازاریابی ایرانی در بحث خرید و فروش قلمداد کرد.
نکته جالب تبدیل شدن این روز به بخشی از زندگی کاربران ایرانی و همینطور کارشناسان تبلیغاتی در مدتی تنها سه ساله است. این اتفاق هم مدیون تبلیغات گسترده فروشگاههای اینترنتی بزرگ ایران مانند دیجیاستایل، مدیسه، بامیلو و دیجیکالا است که با بیلبورد، تبلیغات درون اپلیکیشنی، تبلیغات کلیکی و شبکه های اجتماعی تبلیغاتی فراوانی کردهاند. هرچند که بیمعنی یا بامعنی بلکفرایدی97 وارد زندگی ما ایرانیان خصوصا بازاریابان ایرانی شده و اکنون چه بخواهیم و چه نخواهیم این روز فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
برگزاری کمپین بلکفرایدی به دلیل ماهیتاش با سایر کمپینها متفاوت است. چون تخفیفهای اعمال شده روی محصولات بالاست یا حداقل از تخفیفهای عادی بیشتر است. باید ارتباط بسیار معناداری بین بخشهای مختلف سازمان، از امور مالی، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت کل مجموعه و مهمتر از همه بین تیم بازاریابی و تیم فروش باشد. بلکفرایدی صرفا روزی نیست که شما بخواهید یک بودجه بزرگ تبلیغاتی را خرج کنید و کار را تمام شده فرض کنید. چرا که اگر قیمتگذاری محصولات (خصوصا گروه کالایی پرتخفیف) با سناریوهای مختلف از ترافیک حضور خریدار همخوانی نداشته باشد قطعا آسیب خواهید دید.
نکته بعدی افزایش میل کاربران به استفاده از اپلیکیشنها و نسخه موبایل وبسایتها است و این مورد لزوم تبلیغات بیشتر در محیط تلفن همراه را نشان میدهد.
تجربه شخصی من این نکته را بارها به من ثابت کرده که بسیاری از فروشگاه و برندها با رسیدن به پایان سال بهدنبال رسیدن اهداف فروش خود هستند و حاضرند تخفیفهای قابل توجهی را روی محصولات خود اعمال کنند و از طرف دیگر برای خریداران رسیدن به چنین تخفیفهایی مثل برنده شدن در مسابقه میماند و البته مساله پراهمیت در تبلیغات کمپینهای بزرگ مانند بلکفرایدی ۹۷ و سایبرماندی، نوسانات نرخ ارز است. اینروزها مشکلات بسیاری در همکاری با شرکتهای خارجی و پنلهایی مانند گوگل ادز مشاهده میشود که لزوم همکاری با شرکتهای بزرگ تبلیغاتی ایرانی مانند تپسل و مدیااد را اثبات کرده است.
پس شاید مهمترین چالش مارکترهای ایرانی در بلکفرایدی امسال را بتوان ایجاد تمایل و جذابیت خرید با وجود کاهش قدرت خرید مردم درنظر گرفت.
سوالات رایج
چگونه میتوان در بلک فرایدی موفق شد و سود مناسبی کسب کرد؟
۱- تعیین یک استراتژی و برنامهریزی مناسب برای فروش ۲- ارائه پیشنهادات و تخفیفهای وسوسهانگیز ۳_ تخصیص تخفیفها و امکانات ویژه برای مشتریان وفادار و خاص ۴- مطمئن شدن از عملکرد مناسب سایت و نیروهای فروش در مواقع شلوغ ۵- دستهبندی نوع اطلاعرسانی برای انواع مشتریان ۶_طراحی ریسپانسیو سایت و استفاده از اتوماسیون برا سهولت و سرعت بخشیدن به کارها
چه ایدههایی برای افزایش توجه و در نتیجه فروش در روز بلک فرایدی وجود دارد؟
۱- تخفیفهای ساعتی ۲- گذاشتن اشانتیون و یک هدیه در کنار خرید محصولی دیگر ۳- ارائه تخفیفات ویژه روی برخی ستها و کالاهای مرتبط ۴- افزایش تخفیف به ازای خرید بیشتر از یک سقف مشخص ۵_ استفاده از هشتگهای مرتبط و جذاب در شبکههای اجتماعی برای جذب مشتری
www.otc-certified-store.com https://www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php https://www.zp-pdl.com www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/cardiovascular-diseases-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php bigmoney займзайм онлайн под 0 процентовлучший займ займ под залог автомобилязайм qiwiзайм без предоплаты
2 ديدگاه نظر دهيد
متاسفانه دیده شده یکی از همین وب سایت هایی که شما نام بردین از این استراتژی فروش سوء استفاده هاي زيادي براي فروش كالا هاي ناشناخته مي كنن
سلام
دو موضوع رو معمولا دوستان اشتباه میگیرند: 1: فروش کالای تقلبی 2: فروش کالای ایرانی یا برندهایی که معروف نیستند
کاربر در مورد یک امکان پیگیری و احقاق حق رو داره ولی مورد دوم هیچ ایرادی نیست و با توجه به وضعیت اقتصادی اینروزها به شدت استقبال میشه از سمت کاربران