در جلسه گذشته بلوک اینستاگرام مارکتینگ درباره استراتژی برای اینستاگرام مارکتینگ صحبت کردیم. در این جلسه میخواهیم درباره هشتگ، تاریخچه هشتگ، استراتژی هشتگگذاری و انواع آن صحبت کنیم. امروزه فقط استفاده از هشتگ در شبکههای اجتماعی برای افزایش ترافیک کافی نیست بلکه به تناسب تغییرات اینستاگرام باید استراتژی استفاده از هشتگ در این شبکه اجتماعی را بهروز کرد. در ادامه تلاش کردیم به صورت مفصل به نکات مربوط به هشتگگذاری در اینستاگرام اشاره کنیم.
امروزه تقریبا کسی نیست که نداند که هشتگ، کلمه یا مجموعه کلماتی است که پیش از علامت هَش# میآید و به کسبوکارها کمک میکند تا به مخاطبین هدفشان مرتبط شوند اما به تاریخچه حضور هشتگ در شبکههای اجتماعی کمتر پرداخته شده است:
علامت هَش (#) در سال 1988 در یک سیستم چت به نام Internet Relay Chat برای برچسب زدن گروهها و موضوعات موجود در شبکه مورد استفاده قرار گرفت. پیامها و محتواها از طریق این علامت دستهبندی میشدند تا کاربران به راحتی بتوانند اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند.
از ابتدای کار توییتر، کاربران از بینظمی محتواها ناراضی بودند و قابلیتی به نام هشتگ وجود نداشت. در این هنگام شخصی به نام Chris Messina برای حل این مشکل با الهام از IRC برای اولین بار در 23 آگوست 2007 از هشتگ در توییتر استفاده کرد، هرچند توییتر نسبت به این موضوع توجهی از خود نشان نداد. در آتشسوزی سندیگو در سال 2007 فردی به نام Nate Ritter ساکن کالیفرنیا درباره این اتفاق به صورت پیوسته توییت میکرد.
Messina متوجه شد این جریان با «SanDiegoFire» در فلیکر- یک سایت به اشتراکگذاری عکس و ویدیو- تگ شده است. این موضوع باعث شد که Messina به Ritter دسترسی پیدا کند و از او بخواهد از هشتگ SanDiegoFire# برای توییتهای مشابه استفاده کند. از آن تاریخ کاربران توییتر برای توییتهایی با موضوع مشترک از هشتگ استفاده نمودند. سرانجام در سال 2009 توییتر هشتگ را پذیرفت و یک ابزار جستجو معرفی کرد تا کاربران توییت اشخاصی که از یک هشتگ خاص استفاده کردهاند را مشاهده کنند. در سالهای بعد توییتر از بخش موضوعات روز یا Trending Topicsرونمایی کرد که در واقع در یک بازه زمانی مشخص، بیشترین هشتگهای ستفاده شده توسط کاربران را نمایش میدهد.
پس از توییتر، هشتگ به یکی از امکانات شبکههای اجتماعی تبدیل شد. اینستاگرام نیز از همان آغاز کار خود در سال 2010 هشتگ را در برنامه خود لحاظ کرد.
هشتگهای اینستاگرام محتوا را سازماندهی میکنند. به کپشن هر پست میتوانید 30 هشتگ اضافه کنید و این هشتگها به فرایند کشف محتوا کمک میکنند. برای مثال یک اینفلوئنسر غذا ممکن است عکسی از یک لیوان اسموتی جذاب پست کند و از هشتگ #نوشیدنی_تابستونی استفاده کند. و کاربران دیگر اینستاگرام که به تهیه یک نوشیدنی مناسب برای فصل گرما علاقمند هستند، به راحتی آن را پیدا کنند.
با استفاده از هشتگ می توانید پستهایی که در گوشهای افتادهاند را به آسانی در دسترس مخاطبان هدف خود قرار دهید. استفاده از هشتگهای مرتبط و هدفگذاری شده در پستها و استوریها، هنوز هم یکی از بهترین راهها برای کشف شدن توسط مخاطبان جدید در اینستاگرام است. این موضوع به معنی نرخ تعامل بیشتر، افزایش فالوورها و مشتریان بیشتر برای کسب و کار شما است.
بنابراین به کمک هشتگ:
با وجود بهروزرسانیهای اینستاگرام و رقابت در بین کابران تنها استفاده از هشتگ موجب افزایش Reach و دیده شدن پست نمیشود بلکه برای استفاده هشتگهای مناسب و ارزیابی استفاده از آنها برنامهریزی کرد. در ادامه به نکاتی که در استراتژی هشتگگذاری باید به آن دقت کنید میپردازیم:
هشتگها در شبکههای اجتماعی شبیه کلمات کلیدی در موتورهای جستجو عمل میکنند. کلمات کلیدی یا هشتگهایی که میخواهید از طریق آنها در فضای آنلاین توسط کاربران پیدا شوید را شناسایی کنید.
از خود بپرسید: اگر مردم دنبال محصولات یا خدمات من باشند چه چیزی در اینستاگرام تایپ میکنند؟
سپس تمام این هشتگها را یادداشت کنید. در مرحله بعد، به بخش قسمت «Tags» در صفحه جستجو اینستاگرام بروید، کلید واژه مورد نظرتان را وارد و روی آن کلیک کنید.
مشاهده خواهید کرد که اینستاگرام به شما لیستی از هشتگ های ترکیبی پیشنهاد میدهد. آنها را یادداشت کنید. همچنین میتوانید به بخش “Related ” نگاهی بیاندازید. اینها هشتگهایی هستند که بخشی از تخصص شما به حساب میآیند.
اغلب افراد فکر میکنند انتخاب محبوبترین هشتگ با تعداد محتوای زیاد بهترین استراتژی است، غافل از اینکه پستتان در میان انبوه زیادی از محتوا دفن خواهد شد. باید هشتگهایی انتخاب کنید که دارای سایز مناسب هستند تا شانس بیشتری برای راهیابی به پستهای برتر، جایی که اغلب کاربران از آنجا بازدید میکنند، داشته باشید.
ابتدا تعداد متوسط لایک پستهایتان را تعیین کنید. سپس، تعداد متوسط لایکهایی که نیاز دارید تا بتوانید در میان پستهای برتر اینستاگرام دیده شوید را مشخص کنید.
برای انجام این کار کافی است میزان آخرین پستهای برتر بخش هشتگها را بررسی کنید پست برتری که 1500 لایک گرفته است در حالی که پست شما فقط و فقط 200 لایک میگیرد، از آن استفاده نکنید در عوض، از هشتگ دیگری که به تعداد لایکهای پست شما نزدیک است استفاده کنید تا شانس ورود به بخش پستهای برتر بیشتر شود.
هنگامی که یک پست را با تعدادی هشتگ منتشر کردید، روز بعد به پست خود بازگردید و بررسی کنید که پستتان از طریق کدام هشتگها در بخش پستهای برتر دیده شده است، از آنها در پستهای آینده بیشتر استفاده کنید.
فرض کنید رقیب شما یا هر کاربر دیگری پستی به همراه هشتگ مورد نظر شما منتشر کرده و در میان پستهای برتر جای گرفته است. سایر هشتگهایی که استفاده کرده است را شناسایی کنید. سپس میزان رقابتی بودن هشتگ را شناسایی و در صورت مناسب بودن آن هشتگ را در پایگاه داده خود ذخیره و در آینده از آن استفاده کنید.
هنگام جستجوی هشتگ در نسخه موبایل، پستها در دو قسمت Top و Recent به صورت تفکیک شده نمایش داده میشوند. (در نسخه دسکتاپ هنوز 9 پست برتر نمایش داده میشود) حضور در قسمت Top، یک راه عالی برای جذب کاربران جدید است.
میزان نرخ تعامل(اینگیجمنت) و اینکه با چه سرعتی این تعامل شکل میگیرد، دو عامل تاثیرگذار برای قرار گرفتن در بخش Top است. به طور کلی 24 ساعت بعد از انتشار محتوا فرصت دارید که با لایک و کامنت مخاطبان به بخش Top راه یابید. بنابراین اگر درمدت کوتاهی پس از ارسال پست، بتوانید نرخ تعامل بالایی داشته باشید، این موضوع به اینستاگرام نشان میدهد که پست شما محتوای با کیفیتی دارد.
در حین جستجو برای پیدا کردن هشتگ مناسب بر اساس نکات ذکر شده، یک لیست بسیار طولانی از هشتگهایی که به طور بالقوه میتوانید استفاده کنید در دست خواهید داشت. آنها ممکن است در موضوع و سایز متفاوت باشند؛ بعضی هشتگها تک کلمهای و بعضی ترکیبی هستند. برای اینکه هوشمندانه عمل کنید، باید آنها را دستهبندی کنید تا در آینده از آنها راحتتر استفاده کنید.
با ایجاد یک فایل اکسل از هشتگها، آنها را بهروز نگه دارید و سازماندهی کنید و در هر پست تعدادی از آنها را استفاده و هر از گاهی دستهبندیها را جابهجا کنید برای مثال اگر همیشه هشتگ اینستاگرام مارکتینگ را همراه با هشتگ ترفند اینستاگرام همراه میکردید در پست بعدی اینستاگرام مارکتینگ را با هشتگ آموزش اینستاگرام استفاده کنید و عملکرد آنها را طی زمان ارزیابی کنید.
همینطور که در سایر بخشها فعالیت رقبا را باید مدنظر قرار دهیم، هشتگ نیز از این موضوع مستثنی نیست. بررسی کنید رقیبانتان از چه هشتگهایی به چه میزان و در چه دفعاتی استفاده میکنند. مخاطبین آنها مخاطبین شما نیز هستند سعی کنید گوی رقابت را از آنها بربایید و با این کار هسته اصلی هشتگهای حرفه خود را شناسایی کنید.
هشتگهای مختلف و مرتبط با محتوا را به طور مرتب آزمایش کنید و ارزیابی کنید کدام هشتگها پست شما را به بخش پستهای برتر میبرند.
فقط قرار دادن هشتگ برای پست و استوری کافی نیست بلکه کار اصلی تحلیل آنها پس از استفاده است. با رشد شما، هشتگهایتان نیز باید تکامل یابد. به همین دلیل تحقیقات خود را متوقف نکنید و جستجوی هشتگهای جدید که بتواند حساب کاربری شما را بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهد، ادامه دهید.
هر کسبوکاری هشتگ مختص خود را میتواند داشته باشد. اغلب این هشتگ، نام برند است و گاهی نیز شعار برند مورد استفاده قرار میگیرد. این هشتگ به صورت اختصاصی متعلق به برند است و میتوانید مخاطب را به دنبال کردن آن تشویق کنید. مخاطبین خود را ترغیب کنید تا از این هشتگ در پستهایی که محتوای آن مرتبط با خدمت یا محصول شما است استفاده کنند تا بیشتر دیده شوید. در واقع یکی از بهترین موقعیتها به کارگیری آن برای کمپینهای UGC(محتوای تولید شده توسط کاربر) است. اگر نام برند شما بسیار عمومی است آن را با واژهی دیگری ترکیب کنید یا از شعار خود استفاده کنید. دقت کنید که هشتگ کوتاه باشد و نگارش آن دشوار نباشد تا هم ماندگار شود هم نوشتن آن برای کاربر آسان باشد.
برای مثال Nike هشتگ خود را justdoit# انتخاب کرده است یا KitKat از هشتگ HaveABreak# استفاده میکند و با این هشتگها شناخته شدهاند و فالوورهای آنها عکسهای خود را با این هشتگ پست میکنند. از طریق این هشتگ، برندها محتواهایی که سایرین برای آنها تولید کردهاند را پیدا میکنند و واکنش نشان میدهند. HaveABreak# هشتگی است که تنها خریداران کیت کت استفاده نمیکنند بلکه ممکن است محتواهای دیگری با این هشتگ پست شوند. در نتیجه هشتگی انتخاب کنید که منحصر به کسبوکار شما باشد.
با قابلیت فالو کردن هشتگ، کاربران تمام پستهایی که از آن هشتگ استفاده کردهاند را در صفحه فید خود میبینند. این یک فرصت بسیار مناسب برای حضور حتمی کسبوکارها در قسمت فید فالوورها است. اگر هشتگ مخصوص برند برای کسبوکار خود داشته باشید، میتوانید از فالوورهایتان دعوت کنید تا هشتگ خاص شما را دنبال کنند. با این کار احتمال نمایش محتوا به فالوورهایتان افزایش مییابد.
معمولا برای کمپینهای تبلیغاتی استفاده از نام یا شعار کمپین رایج است. این نوع از هشتگ نیز باید در عین سادگی، منحصربهفرد باشد تا در بین محتوای دیگران در بخش جستجو هشتگ گم نشوند. همچنین خلاقیت برای این نوع از هشتگها سبب میشود تا کمپین شما در ذهن مخاطب ماندگارتر شود.
طراحی هشتگ برای مسابقات نه تنها آگاهی از آن مسابقه را در بین کاربران بیشتر میکند بلکه باعث افزایش اینگیجمنت نیز میشود. با اضافه کردن هشتگ کمپین در بخش بیو و دعوت از کاربران برای شرکت در آن توجهشان نسبت به مسابقه جلب کرده و نرخ تعامل را بیشتر کنید. در زمان برگزاری کمپین هشتگ کمپین را رصد کنید و در صورت نیاز نسبت به محتوای شرکتکنندگان واکنش نشان دهید.
یکی از راههای افزایش اینگیجمنت مسابقات اینستاگرامی، کمپینهای UGC(محتوای تولید شده توسط کاربر) و کمپینهای تبلیغاتی؛ اضافه کردن هشتگ آنها در بیو است. برای کمپینهای خود هشتگ بسازید و با یک جمله جذاب در بیو مخاطب را به دنبال کردن آن ترغیب کنید. برخلاف باور رایج هشتگهای عمومی در بیو بر نتایج جستجو تاثیری ندارند.
معمولا در یک دوره زمانی صحبت درباره یک موضوع خاص در شبکههای اجتماعی فراگیر میشود و کاربران با یک هشتگ مخصوص در مورد آن موضوع محتوا تولید میکنند. در بعضی موارد ممکن است موضوع صفحه اینستاگرام شما با آن موضوع مرتبط باشد و بتوانید به اصطلاح با موج همراه شوید و توجه کاربران زیادی را به سوی خود جلب کنید.
البته در این حالت معمولا بازدید از پروفایل و آگاهی از برند شما افزایش مییابد اما احتمال افزایش اینگیجمنت و تعداد فالوورها کمتر است. از هشتگهای ترند معمولا در توییتر بیش از اینستاگرام استقبال میشود. به خاطر داشته باشید از این موضوع برای محتواهای نامرتبط استفاده نکنید زیرا اساس هشتگگذاری مرتبط بودن هشتگ با محتوا است. برای مثال در واقعه سیل بهار 98 بعضی از اکانتها با اضافه کردن هشتگهای مربوط به سیل قصد بالا بردن اینگیجمنت محتوا خود را داشتهاند غافل از این نکته که الگوریتم اینستاگرام این اقدام را منفی در نظر میگیرد.
در توییتر و گوگل پلاس بخش به نام «موضوعات پرگفتگو» وجود دارد که شناسایی موضوعات پرگفتگو روز در میان کاربران را آسانتر میکند. در حال حاضر چنین قابلیتی برای اینستاگرام طراحی نشده است در نتیجه شناسایی هشتگهای ترند در اینستاگرام کار سادهای نیست. گاهی نیز اتفاق میافتد که بعضی از هشتگهای ترند در توییتر به فضای اینستاگرام نیز راه مییابند.
این دسته از هشتگها همان هشتگهای عمومی هستند که اغلب در زیر پستهای اینستاگرام مشاهده میکنید. مشتریان و مخاطبان محتوایتان معمولا با جستجو چنین هشتگهایی شما را پیدا میکنند. برای مثال #دیجیتال_مارکتینگ یک هشتگ عمومی است که هرکس محتوایی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ تولید کند در هر زمانی میتواند از آن استفاده کند. انواع هشتگهای موضوعی:
مردم معمولا برای جستجو محصولات موردنظر خود از هشتگ استفاده میکنند، بکوشید مانند مشتریان بالقوه خود فکر کنید و هشتگهای مرتبطی که ممکن است استفاده کنند را به کار ببرید. برای مثال اگر صفحه اینستاگرام یک کافیشاپ را اداره میکنید هشتگ «سالاد_سزار» در زیر پست یک ظرف سالاد سزار به افزایش ترافیک کمک میکند.
کاربران اینستاگرام علاقه ویژهای به رصد کردن سبک زندگیهای مورد علاقهشان دارند. برای این نوع هشتگ به اطلاعات جمعیتشناختی صفحه خود توجه کنید و متناسب با علاقه آنها و محتوای صفحهتان از این دسته هشتگها استفاده کنید. برای مثال کسبوکاری که در زمینه آبمیوههای کُلدپِرس فعالیت میکند میتواند از هشتگهای مرتبط مانند #زندگی_سالم استفاده کند.
هشتگهای مربوط به رویدادها اغلب دارای یک بازه زمانی هستند و روزهای برگزاری همان رویداد مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال کسبوکارهایی که در رویداد ایران موبایل سامیت در خرداد 1398 شرکت کردند از هشتگ irmu# برای گزارش واعلام حضورشان در این رویداد از این هشتگ استفاده نمودند.
اگر کسبوکار شما یا محتوای صفحه اینستاگرامتان با هشتگهای مربوط به موقعیت جغرافیایی ارتباط پیدا میکنند از به کار بردن آنها دریغ نکنید.
اینستاگرام به کاربران اجازه گذاشتن 30 عدد هشتگ در یک پست را میدهد. بعضی از بازاریابها معتقدند استفاده تعداد زیاد هشتگ باعث میشود اینستاگرام شما را اسپم در نظر بگیرد. در نتیجه استفاده 5 تا 6 هشتگ را توصیه میکنند. عدهای دیگر از بازاریابها معتقدند 11 هشتگ بهینه است. نکتهای که درباره آموزشهای اینستاگرام باید به خاطر سپرد این است که قانونی ثابتشدهای وجود ندارد بلکه اغلب تجربه کاربران است، بنابراین توصیه این قبیل بازاریابها قطعی نیست. ما به کسبوکارهایی که در ابتدا کار هستند پیشنهاد میدهیم که از استفاده تعداد زیاد هشتگ نترسند زیرا هر چه میزان هشتگ بیشتر باشد reach ( بازدید پست) از طریق هشتگ افزایش مییابد. به کار بردن هشتگ کم تنها برای صفحاتی مناسب است که از تعداد فالوور و اینگیجمنت خود راضی هستند و چندان نیازمند دیده شدن در اینستاگرام نیستند. اما اگر میخواهید رشد کنید استفاده از هشتگ کم توصیه نمیشود.
هشتگ گذاشتن هم در کامنت هم در کپشن امکانپذیر است و مزیتی بر یکدیگر ندارند اما بعضی از بازاریابها معتقدند هشتگ در کامنت باعث میشود که اینستاگرام آن را کامنت اسپم در نظر بگیرد که تاثیر نامطلوبی بر روی الگوریتم دارد، هر چند این موضوع اثبات نشده و بعضی از کاربران با وجود استفاده از هشتگ در کامنت همچنان اینگیجمنت بالایی برخوردار هستند. بعضی دیگر از کاربران نیز برای داشتن کپشنی تمیزتر از قراردادن هشتگ در کپشن خودداری میکنند تا تمرکز مخاطب از نوشته اصلی دور نگردد و از نظر بصری برای چشم ببیننده آزاردهنده نباشد. همانطور که گفته شد قاعده مشخصی برای این موضوع وجود ندارد.
هشتگ بخش اثرگذاری در شبکههای اجتماعی که میتواند ترافیک قابل توجهی برای صفحه اینستاگرامتان به همراه آورد. بنابراین نباید به راحتی از این امکان مهم گذر کرد. سعی کردیم در این جلسه به تمام نکات درباره هشتگ که در بازاریابی شبکههای اجتماعی بهویژه اینستاگرام حائز اهمیت است اشاره کنیم. جلسه آینده درباره انواع محتوا مناسب برای کسبوکارها صحبت خواهیم کرد.
با مطرح کردن نظرات، انتقادات و سوالات خود در بخش نظرات ما را در بهتر شدن محتواهای آموزشی کالج تپسل یاری کنید.
منابع:
louisem.com
later.com
buffer.com
wishpond.com
octoly.com
iconosquare.com
shopify.com
sporoutsocial.com
6 ديدگاه نظر دهيد
درود وقت بخیر
وقتی در یک پست 11 تا هشتگ استفاده میکنیم، چطور بفهمیم کدام هشتگ بیشتری Reach را برای ما داشته ؟
سلام وقت شما هم بخیر. متاسفانه چنین قابلیتی در حال حاضر در اینستاگرام فعال نیست.
سلام وقتتون بخیر
متاسفانه در حال حاضر چنین قابلیتی در اینستاگرام فعال نیست
سلام، مرسی بابت اطلاعات خوبتون
فقط یک نکته ریز ولی کاربردی 🙂 تبلیغ تگرو که سمت راست سایت هست، متاسفانه حتی وقتی اسکرول می کنیم پایین وجود داره و باعث میشه هی تمرکزمون از متن برداشته باشه، کاشکی مثل سایت متمم یک بخش خواندن با تمرکز بیشتر، شامل فقط متن مقاله برای سایت بزارین.
خیلی خوب میشه و مام متشکر
سلام
ممنون از اینکه نظرتون رو مطرح کردین، حتماً این موضوع رو بررسی میکنیم و به زودی مشکل رو برطرف میکنیم
موفق باشید
ممنون بابت تهیه و جمع آوری این مجموعه از بلاک ها ، بسیار مفید و با ارزش بود.