اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

زمان مطالعه : 12 دقیقه
خانه بلوک های یادگیری دوره آموزشی اینستاگرام مارکتینگ

با توجه به نقش موثر شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام در رشد کسب‌وکارها، در این بلوک از یادگیری قصد داریم تا به آموزش اینستاگرام مارکتینگ بپردازیم. در این جلسه ابتدا از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، انواع و مزایای آن شروع می‌کنیم و با توضیحی ازاینستاگرام مارکتینگ خاتمه می‌دهیم.

تعریف بازاریابی در شبکه های اجتماعی

تا ۵ سال پیش استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد بازاریابی یک استراتژی خلاقانه بنظر می‌رسید اما اکنون داشتن یک استراتژی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یک نیاز حیاتی و واجب به شمار می‌آید. اخیراً در سایت mediakix گزارشی از یک پیمایش با ۴۰۰۰ شرکت‌کننده بازاریاب و صاحب کسب‌وکار منتشر شده که نشان می‌دهد ۹۶% آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی در کار خود استفاده می‌کنند. ۹۲% نیز اظهار کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی در موفقیت‌شان تاثیر گذار بوده است. پژوهشPew Research Center بیانگر این نکته است که ۹۰% کسب‌وکارها در حال حاضر حداقل عضو ۲ شبکه اجتماعی هستند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شیوه‌ای از بازاریابی دیجیتال است که با استفاده از شبکه‌ اجتماعی و هدف قراردادن کاربران آن، می‌کوشد تا به اهداف بازاریابی تعیین شده از سوی یک کسب‌وکار دست یابد. حضور کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش تعامل با افرادی می‌شود که اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و … در زندگی‌شان نقش پر رنگی ایفا می‌کند. نتیجه‌ی تعامل بیشتر با کاربران پلتفرم‌های مذکور، افزایش آگاهی از برند و تاثیر در تصمیم خرید آنان است.

توضیح کامل‌تری از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را در بلوک دیجیتال مارکتینگ بخوانید.

چرا باید شبکه‌های اجتماعی را در برنامه بازاریابی خود لحاظ کنیم؟

بر اساس آمار Hubspot در سال ۲۰۱۴، ۹۶%بازاریاب‌ها شبکه‌های اجتماعی را یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در رسیدن به اهداف بازاریابی معرفی کرده‌اند. برای درک اهمیت به سزای آن به چند دستاوردی که شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها به همراه می‌آورد، اشاره می‌کنیم:

عضویت در شبکه‌های اجتماعی آگاهی از برند را افزایش می‌دهد

هر گونه فرصتی برای انتشار محتوا و ابراز وجود ارزشمند است. برای رساندن پیام به گوش مخاطب، شبکه‌های اجتماعی راه جدیدی به برندها نشان داده‌اند. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نه تنها به مشتریان جدید دسترسی آسان‌تری دارید بلکه در ذهن مشتریان فعلی نیز ماندگار می‌شوید. به عنوان مثال ممکن است یک کاربر توییتر در حین مرور تایملاین خود برای اولین بار با کسب‌وکار شما آشنا شود؛ یا مثلا مشتری بی‌تفاوتی که به اسامی برندها دقت نمی‌کند پس از اینکه در شبکه‌های اجتماعی مختلف حساب‌های کاربری محصولی که از آن استفاده می‌کند را ببیند نسبت به آن مشتاق‌تر می‌شود.

افزایش آگاهی از برند به وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی

حضور در شبکه‌های اجتماعی باعث بهبود وفاداری به برند می‌شود

مطابق با تحقیقی که دانشگاه تکنولوژی تگزاس منتشر کرده، کسب‌وکارهایی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند مشتریان وفادارتری نیز دارند. در این پژوهش به لزوم استفاده از رسانه‌های اجتماعی تاکید شده است. داشتن یک استراتژی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر ایجاد وفاداری در مشتریان موثر باشد. تحقیق دیگری که از سوی Convince&Convert انجام شده نشان می‌دهد ۵۳% آمریکایی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی برندها را دنبال می‌کنند نسبت به آن برند وفادار هستند.

افزایش وفاداری به برند و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 شبکه‌های اجتماعی موجب تقویت نرخ تبدیل می‌شود

هر محتوایی که تولید می‌کنید یک فرصت استثنایی برای تبدیل فالوئر به خریدار است. در پلتفرم‌های گوناگون شما به مشتریان قدیمی، فعلی  و جدید دسترسی دارید و می‌توانید با تمام آنان تعامل کنید. هر عکس، ویدیو یا مطلبی که منتشر می‌کنید یک شانس ویژه برای گرفتن بازخورد از مخاطب است؛ هر بازخوردی نیز می‌تواند منجر به بازدید از سایت و در نهایت خرید تبدیل شود. هر تعاملی منجر به افزایش نرخ تبدیل نمی‌شود اما مراودات مثبت میان برند و فالوئر در نهایت احتمال مشتری شدن او را تقویت می‌کند.

با عضویت کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی فرصت‌ گفتگو با مشتری بیشتر میشود

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از هر جهت سودمند است. از قابل توجه‌ترین منفعت‌ها می‌توان به انسانی‌تر کردن روابط بین کسب‌وکار و مشتریان‌اش اشاره کرد. شبکه‌های اجتماعی از جمله فضاهایی است که این امکان را به حرفه‌های مختلف می‌دهد تا وجه انسانی خود را به مصرف‌کنندگان نشان بدهند. با بالا رفتن میزان تعاملات، پایه‌های اعتماد و اعتبار پی‌ریزی می‌شوند. این نکته بسیار مهم است زیرا مردم دوست دارند تا با همنوعان خود معامله کنند نه شرکت‌هایی که شخصیتی حقوقی دارند.

تقویت ارتباط برند با مشتری

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی نفوذ بیشتر میان مخاطبین را به همراه دارد

معاشرت مداوم با مشتریان باعث میشود سایر مصرف‌کنندگان ذهنیت مثبتی نسبت به شما پیدا کنند. زمانی که فردی رضایت خود را نسبت به استفاده از  محصول شما در شبکه‌های اجتماعی ابراز می‌کند منجر به جلب نظر سایر کاربران می‌شود. هر چه تعداد افراد بیشتری درباره‌ی نام شرکت شما صحبت کنند، اعتبار و نفوذتان در میان کاربران جدید افزایش می‌یابد. به همین منظور همکاری با اینفلوئنسرها یک شیوه‌ی موفق برای نفوذ بیشتر بین مردم است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر بازاریابی درون‌گرا یا اینباند مارکتینگ  تاثیر می‌گذارد

بدون شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها به مشتریان فعلی خود محدود هستند. هر حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی مسیری منحصر به‌فرد برای هدایت کاربران به سمت سایت شما است. هر محتوایی که تولید می‌کنید فرصت تازه‌ای برای آشنایی با مخاطب جدید فراهم کرده‌اید. محتوای باکیفیت، ترافیک بیشتری را به سوی صفحه‌ی شما می‌آورد. ترافیک بیشتر به افزایش لید (سرنخ) کمک می‌کند که در نهایت می‌تواند بالا رفتن نرخ تبدیل را سبب شود.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی هزینه‌های بازاریابی را کاهش می‌دهد

بر اساس آمار Hubspot 86% بازاریاب‌ها ۶ ساعت در هفته را زمانی کافی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دانسته‌اند. ۶ ساعت در هفته سرمایه‌گذاری چشمگیری برای شبکه‌های اجتماعی نیست. اگر روزانه ۱ ساعت زمان خود را به تولید محتوا و مدیریت حساب کاربری‌تان اختصاص دهید، نتیجه تلاش‌هایتان را خواهید دید. حتی تبلیغات پولی اینستاگرام و توییتر هم نسبتا مقرون‌به‌صرفه هستند. می‌توانید در ابتدای کار با بودجه کمتری کار را آغاز کنید وقتی تاثیر مثبت آن را بر حرفه‌ی خود دیدید میزان هزینه را می‌توانید افزایش دهید. مطمئن باشید با افزایش بودجه، رشد کسب‌وکار شما نیز افزایش خواهد یافت.

کاهش هزینه‌های بازاریابی با اینستاگرام مارکتینگ

شبکه‌های اجتماعی بر  نتایج موتورهای جستجو تاثیرگذار است

سئو بهترین راه برای کسب ترافیک مرتبط در موتورهای جستجو است. اما فاکتورهای موفقیت در رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر است. صرف بروزرسانی پیوسته‌ی بلاگ، بهینه‌سازی عنوان تگ و توضیحات متا و توزیع بک لینک در سایت دیگر کافی نیست. گوگل و سایر موتورهای جستجو، حضور در شبکه‌های اجتماعی را نیز به عنوان یک عامل مهم در نظر می‌گیرند. علاوه‌بر این گوگل  فعالیت در این شبکه‌ها را نشانه‌ای از اعتبار، مشروعیت و اعتماد برمی‌شمارد. بنابراین اگر می‌خواهید جایگاه مناسبی در صفحات موتورجستجو داشته باشید، داشتن حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی یک الزام است.

داشتن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد

شبکه‌های اجتماعی یک کانال ارتباطی هستند، هر تعاملی می‌تواند خدمات سرویس‌دهی شما را ارتقا دهد. برای مثال زمانی که مشتری از خدماتتان در اینستاگرام شکایت می‌کند، می‌توانید سریعا در حضور دیگران از او دلجویی کنید و برای جبران آن دست به اقدام بزنید. اگر مشتری از شما تمجیدی نمود، پس از تشکر از او  محصول جدیدتان را پیشنهاد کنید. نشان دهید که به مشتری بها می‌دهید. تجربه‌ی شخصی او از خرید را به یادماندنی کنید.

شبکه‌های اجتماعی باعث شناخت بیشتر مشتری می‌شود

شبکه‌های اجتماعی این امکان را به شما می‌دهد تا علایق مشتریان خود را دریابید و رفتار آن‌ها را بهتر بشناسید. برای نمونه با رصد شبکه‌های اجتماعی نظر کاربران درباره کسب‌وکارتان را متوجه خواهید شد. همچنین دسته‌بندی محتواهایتان به شما کمک می‌کند بفهمید فالوئرها کدام نوع محتوا را بیشتر دوست دارند تا میزان بیشتری از آن را تولید کنید. در هر کمپین تبلیغاتی‌تان نیز آماری درباره اینگیجمنت (نسبت بین میزان تعامل کاربران با محتوا یک پیج به تعداد فالوئرهای آن) و نرخ تبدیل کسب خواهید نمود. همچنین اطلاعات آماری که اینستاگرام در اختیار اکانت‌های بیزینس قرار می‌دهد به تصمیمات بازاریابی‌تان جهت می‌دهد.

اگر با وجود مزایای بالا هنوز نسبت به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تردید دارید مطمئن باشید در حال حاضر رقیب‌های کاریتان در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. نباید اجازه داد رقبا تمام فرصت‌های شما را بربایند. تا همین لحظه آنان به اندازه کافی یک قدم جلوتر از شما بوده‌اند. اگر هم عرصه از رقیبان‌تا خالی است فرصت بینظیری است تا پیشگام باشید.

بررسی شبکه‌های اجتماعی در ایران

آمار دقیق و جدیدی در خصوص استفاده ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی در دست نیست، اما طبق گزارش ایسنا، تلگرام با ۷۱% درصد و اینستاگرام با۴۲% درصد بیشترین استفاده را در میان مردم داشته‌اند. البته باید این نکته مهم را در نظر داشت که تلگرام شبکه اجتماعی نیست بلکه یک پیام‌رسان است. در شبکه‌های‌ اجتماعی گروه مخاطبینی که با آنان در ارتباط هستید فراگیرتر از شبکه‌های پیام‌رسان است  و دسترسی به افراد بیشتری برای تعامل دارید. بنابراین تولید محتوا در یک پیام‌رسان متفاوت از شبکه اجتماعی است. درباره لینکدین نیز آماری در دست نیست اما بر اساس گزارشی پیش‌بینی می‌شود ۲۵۰۰۰۰۰ ایرانی در لینکدین حساب کاربری ساخته‌اند. فیلترینگ توییتر و فیسبوک باعث شده حضور ایرانیان در اینستاگرام پررنگ‌تر از سایر شبکه‌های اجتماعی شود. با توجه به اینکه در حال حاضر اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است ما نیز آموزش خود را به این شبکه اجتماعی اختصاص داده‌ایم.

اینستاگرام در ایران

نسخه اولیه اینستاگرام در ۱۳۸۹ منتشر شد. اینستاگرام پس از انتشار، کمی دیرتر وارد ایران شد. بنظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل آن کم‌بودن دستگاه‌های آیفون در ایران بود؛ چون نسخه‌های اولیه اینستاگرام فقط برای کاربران آیفون در دسترس بود. اما به تدریج با زیاد‌شدن دستگاه‌های آیفون در ایران و انتشار اینستاگرام برای سیستم‌عامل اندروید و تعداد زیاد دستگاه‌های اندرویدی در ایران، این برنامه در ایران هم طرفدار پیدا کرد. بعد از فیلترشدن فیس‌بوک کاربران ایرانی فیس‌بوک به‌ سمت این شبکه اجتماعی سرازیر شدند و روز‌به‌روز بر تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام افزوده شد. در دنیای کسب‌وکار امروز ایران، شبکه‌های اجتماعی فیلتر نشده، نقش مهمی در بازاریابی و افزایش فروش دارند.

 

 

 

تبلیغات موثر در اینستاگرام از طریق افراد تاثیرگذار

اگر قصد تبلیغ کسب‌وکار خود در اینستاگرام را دارید، پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ تگرو به شما کمک می‌کند از طریق افراد تاثیرگذار، تبلیغات موثرتری داشته باشید.

ورود به وبسایت تگرو

 

 

 

چرا در برنامه بازاریابی خود باید اینستاگرام مارکتینگ را در نظر گرفت؟

در آغاز کار اینستاگرام اغلب کاربران عکس غذا، سلفی و حیوانات خانگی خود را در آن منتشر می‌کردند. زمان زیادی نگذشت که اینستاگرام از یک پلتفرم به اشتراک‌گذاری عکس به کانالی مناسب برای بازاریابی تبدیل شد. به قابلیت‌های اینستاگرام نگاهی بیندازید، اغلب آن‌ها برای تسهیل بیزینس‌ها طراحی شده است برای مثال اطلاعات آماری کاربران، تگ خرید، لینک در استوری و آی‌جی‌تی‌وی که در جلسات آینده هر یک از این مفاهیم را به تفضیل توضیح خواهیم داد. تفاوتی ندارد در چه حوزه‌ای فعالیت ‌می‌کنید، حضور در اینستاگرام یک ضرورت است. روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه در اینستاگرام با اشتراک گذاشتن طور میانگین ۹۵ میلیون پست در روز، جایی برای تردید باقی نمی‌گذارد. نه تنها جمعیت کاربران این شبکه اجتماعی بالا است بلکه آنان نسبت به حضور برندها نیز مشتاق هستند. ۶۲% کاربران یک کسب‌وکار را در اینستاگرام دنبال می‌کنند. در ادامه به دلایل لزوم استفاده از اینستاگرام در کسب‌وکارها می‌پردازیم:

بیش از یک سوم از کاربران اینستاگرام از آن برای خرید آنلاین استفاده می‌کنند

فروش، هدف اکثر صاحبان کسب‌وکار است و اینستاگرام دستیابی به این هدف را تسهیل می‌کند. در نتیجه سرمایه‌گذاری بر روی اینستاگرام ارزشمند است. یک سوم کاربران اینستاگرام از آن برای خرید آنلاین استفاده می‌کنند. این شبکه اجتماعی ماهانه ۱ میلیارد کاربر فعال دارد که یک سوم آن در اینستاگرام خرید آنلاین انجام میدهند.کاربران اینستاگرام فقط افرادی نیستند که صفحه شما را فالو کنند بلکه مصرف‌کنندگانی هستند که سابقه خرید آنلاین از اینستاگرام را پیش از این داشته‌اند. خرید بعدی آنان ممکن است از شرکت شما باشد. در همین راستا ۷۵% کاربران بعد از دیدن یک پست تبلیغاتی(اسپانسر ادز) در اینستاگرام دست به اقدامی مانند بازدید از سایت می‌زنند. حتی اگر خریدی از این بازدید سایت حاصل نشود از سودمندی اینستاگرام کاسته نمی‌شود زیرا با ریتارگتینگ می‌توانید نظر او را جلب کنید.

خرید آنلاین

اینستاگرام به شما یک ROI شفاف می‌دهد

احتمالا از این ویژگی اینستاگرام مطلع هستید اما جالب است بدانید بسیاری از برندها بدون ارزیابی کارآمدی پلتفرم‌های اجتماعی از آن استفاده می‌کنند. از آن جایی که سیستم مدیریت تبلیغات اینستاگرام مشابه با فیسبوک است تمام قابلیت‌های آن را دارد. از طریق لینک کلیک نرخ تبدیل به راحتی قابل پیگیری است. با توجه به هدفی که برای بازاریابی خود تعریف کرده‌اید میزان دستیابی به آن، نتیجه و سودآوری کمپین‌های تبلیغاتی به راحتی قابل محاسبه است. همچنین اینستاگرام اطلاعات آماری درباره فالوئرها در اختیار اکانت‌های بیزینس قرار می‌دهد مانند جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و … . این اطلاعات کمک می‌کند تا بودجه خود را درست سرمایه‌گذاری کنید.

اینستاگرام شکل‌گیری ارتباطی صمیمانه بین مشتری و برند را سبب می‌شود

یکی از مزایای اینستاگرام این است که بدون هزینه می‌توان با مخاطبین تعامل کرد. اینگیجمنت اینستاگرام ۱۰ برابر از فیسبوک، ۵۴ برابر از پینترست و ۸۴ برابر از توییتر بیشتر است. کاربران اینستاگرام روزانه ۲/۴ پست را لایک می‌کنند. با میزان بالای اینگیجمنت اینستاگرام نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد. زمانی که فالوئری نسبت به پست شما واکنش نشان می‌دهد مانند این است که با برندتان تعامل کرده است. هر چه میزان پاسخگویی برند به واکنش‌ها بیشتر باشد، اعتماد بیشتری بین برند و مشتری شکل می‌گیرد و اعتماد بیشتر مشتری می‌تواند بر افزایش فروش تاثیر بگذارد.

اینستاگرام تبلیغات شما را ماندگارتر می‌کند

یکی از مهم‌ترین وجه تمایزات اینستاگرام با سایر شبکه‌های اجتماعی عکس محور بودن آن است. حافظه افراد تصاویر را بیشتر از متن یا شنیده‌ها بخاطر می‌آورد و اینستاگرام کمک می‌کند در ذهن مخاطب ماندگار شوید. همچنین مردم با عکس و ویدیو بهتر ارتباط می‌گیرند و نسبت به آن واکنش مثبت نشان می‌دهند؛ این دو نکته تصمیم به خرید را تقویت می‌کند. همه امکانات مناسب برای بازاریابی از متن، عکس و ویدیو در اینستاگرام موجود است بنابراین بهترین شبکه‌ اجتماعی برای فعالیت کسب‌وکارها است.

 

در جلسه آینده بلوک اینستاگرام مارکتینگ درباره الگوریتم اینستاگرام و عوامل موثر بر آن صحبت خواهیم کرد. سوالات خود را در بخش نظرات بپرسید.

 

منابع:

hubspot.com

later.com

buffer.com

forbes.com

constantcontact.com

lyfemarketing.com

wordstream.com

mediakix.com

Sending
User Review
2.82 (11 votes)

    5 ديدگاه نظر دهيد

  1. با سلام و عرض ادب،
    مدیر محترم سایت وزین کالج تپسل و سرکار خانم الهه محمودی
    سپاس ویژه خدمت شما، بزرگوارانی که دغدغه آنها فعالیت اصولی در حوزه پهناور آموزش می باشد و با دریافت و انتقال محتوای پربار و ناب آموزشی، به آرامش دست می یابید.
    دیر زی با سرافرازی

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.
100 درصد درآمد تبلیغات برای شما