بازاریابی هوشمندانه با هوش مصنوعی (AI)!

زمان مطالعه : 13 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

بسیاری از شرکت‌ها و به ویژه واحد بازاریابی آن‌ها هوش مصنوعی را یک راه حل کارساز برای پیشرفت و ارتقا تجربه کاربری مشتریان خود در نظر گرفته‌اند. با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان می‌توانند درک کامل‌تری از مخاطبان هدف خود داشته باشند. اطلاعات بدست آمده و درک مشتری می‌تواند باعث بهبود طراحی فرایندها شده و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را افزایش دهد. این کار، همزمان فعالیت‌های واحد بازاریابی را نیز تسهیل می‌کند.

بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی، از فناوری‌های هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری خودکار بر اساس جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مشاهدات دقیق از مخاطبان یا ترندهای اقتصادی استفاده می‌کند که ممکن است روند فعالیت‌های واحد بازاریابی را تحت تأثیر قرار دهد. هوش مصنوعی معمولا در فعالیت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به سرعت و دقت زیادی دارد. ابزارهای هوش مصنوعی با استفاده از داده‌ها و پروفایل مشتری نحوه برقراری ارتباط با مشتری را به بهترین شکل انجام می‌دهند، سپس پیام‌های متناسب با آن‌ها را بدون دخالت اعضای تیم بازاریابی در زمان مناسب به آن‌ها ارائه می‌کند تا حداکثر کارایی را بوجود ‌بیاورد. امروزه در دنیای بازاریابی از هوش مصنوعی برای تقویت تیم مارکتینگ و افزایش کارایی در فعالیت‌هایی که نیاز به دقت و ظرافت ویژه‌ای دارند، استفاده می‌شود.

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی شامل موارد زیر است:

  • تحلیل داده‌ها
  • پردازش زبان طبیعی
  • خرید رسانه‌ای
  • تصمیم گیری خودکار
  • تولید محتوا
  • شخصی‌سازی در زمان واقعی

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی

 

شاخه‌های هوش مصنوعی کدامند؟

با توجه به رشد سریع تکنولوژی در سال‌های اخیر، می‌توان حدس زد که هوش مصنوعی نقشی حیاتی در کمک به بازاریابان برای برقرار کردن ارتباط با مشتریان خواهد داشت. شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی در بازاریابی نوین نقش برجسته‌ای دارند و به مارکترها این امکان را می‌دهند تا از هوش مصنوعی به صورت یک پل که شکاف بین داده‌های گسترده مشتریان و راه حل‌های کاربردی را پر کند. این موضوع برای طراحی کمپین‌های جدید و بهینه‌سازی فعالیت‌های فعلی شرکت بسیار سودمند است.

ماشین‌های فراگیری (Machine Learning)

یادگیری ماشینی توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و شامل الگوریتم‌های رایانه‌ای است که می‌تواند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند و از این طریق و به طور خودکار تجربه کاربری را بهبود دهد.

اطلاعات انبوه و تحلیل (Big Data and Analytics)

پیشرفت رسانه‌ها و فعالیت‌های دیجیتال باعث بوجود آمدن حجم زیادی از اطلاعات شده است. این مسئله باعث شده است تا این فرصت برای مارکترها بوجود بیاید تا بازخورد بهتری از فعالیت‌های خود داشته باشند و ورودی‌ها و چنل‌های خود را تحلیل و ارزش‌گذاری کنند. این مسئله باعث بوجود آمدن مقدار زیادی اطلاعات (Big Data) می‌شود که استفاده بهینه از آن‌ها نیاز به آموزش و ابزارهای مناسبی دارد.

راه‌حل‌های پلتفرم‌ هوش مصنوعی (AI Platform Solutions)

راه‌حل‌های تاثیرگذار و قدرتمند هوش مصنوعی، این امکان را برای مارکترها فراهم کرده است تا با استفاده از پلتفرم‌های مناسب، حجم زیادی از اطلاعات را جمع‌آوری و تحلیل کنند. هوش مصنوعی می‌تواند بهترین روش دست‌یابی به مخاطبان هدف را برای مارکترها فراهم کند.

در کالج تپسل بخوانید!  ویژگی های صفحه تماس با ما

 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی

 

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی

مثال‌های زیادی از موارد استفاده هوش مصنوعی در فعالیت‌های بازاریابی وجود دارد و هر یک از این موارد استفاده، مزایای مختلفی از جمله کاهش ریسک، افزایش سرعت خدمات، رضایت بیشتر مشتری، افزایش درآمد و … را به همراه دارد. این برتری ممکن است قابل اندازه‌گیری و کمی، مانند افزایش تعداد فروش و یا غیرقابل اندازه‌گیری و کیفی، مانند بهبود رضایت کاربر باشد. چند نمونه از مهم‌ترین مزایای استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌های بازاریابی را در ادامه بیان می‌کنیم:

افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

در صورت استفاده مناسب از هوش مصنوعی، بازاریابان می‌توانند با استخراج با ارزش‌ترین و مهم‌ترین خواسته‌های مشتریان از مجموعه داده‌های بدست آمده و برنامه‌ریزی و اقدام عملی به موقع، با استفاده از هوش مصنوعی کل برنامه بازاریابی خود را متحول کنند. پلتفرم‌های هوش مصنوعی می‌توانند نرخ بازگشت سرمایه را اندازه‌گیری کنند و سریعاً تصمیم بگیرند که چگونه بهترین روش را برای تخصیص بودجه در کانال های رسانه‌ای پیدا کنند. با تجزیه و تحلیل اطلاعات موثرترین روش تبلیغات را بیابند و  روش‌های کسب و ایجاد بیشترین ارزش را برای کمپین‌ها را در نظر بگیرند.

ارتباط بهتر با مشتریان و شخصی‌سازی رفتارها

هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا پیام‌های شخصی سازی شده را در نقاط مناسب چرخه حیات مصرف کننده به مشتری برسانید. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا مشتریانی را که در معرض خطر و از دست رفتن هستند را شناسایی کرده و آن‌ها را با اطلاعاتی مورد هدف قرار دهند تا دوباره به برند توجه نشان دهند.

اندازه‌گیری پیشرفته داده‌های بازاریابی

بسیاری از سازمان‌ها در همگام‌سازی و جمع‌بندی داده‌های همه کمپین‌های دیجیتال خود به مشکل بر می‌خورند و تشخیص علت موفقیت‌ها با یک کمپین خاص برای آن‌ها سخت است. شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، امکان مشاهده جامع‌تری از آنچه که در حال انجام است را دارند و می‌توانند کانال‌های پربازده و مناسب را پیدا کرده و بودجه‌ها را متناسب با بازدهی هر کانال تخصیص دهند.

تصمیم‌گیری سریع‌تر

هوش مصنوعی می‌تواند سریع‌تر از همتایان انسانی خود تجزیه و تحلیل داده‌های مهم و تاثیرگذار را انجام دهد و از یادگیری ماشینی برای نتیجه‌گیری سریع بر اساس کمپین‌ها و زمینه‌های مهم فعالیت مشتری استفاده کند. این موضوع به اعضای تیم فرصت می‌دهد تا بر طراحی استراتژی مناسب و افزایش خلاقیت تمرکز کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، بازاریابان برای تصمیم گیری دیگر مجبور نیستند تا پایان کار منتظر بمانند و می‌توانند از تجزیه و تحلیل‌های همزمان و واقعی برای انتخاب بهتر رسانه‌ها استفاده کنند.

 

چالش‌های پیش روی بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی

بازاریابی مدرن به درک عمیق نیازها و ترجیحات مشتری و سپس توانایی عمل سریع و موثر با استفاده از این دانش متکی است. توانایی تصمیم‌گیری در زمان مناسب و مبتنی بر داده‌ها کابردی، هوش مصنوعی را برای بازاریابان بسیار جذاب و مفید کرده است اما تیم‌های بازاریابی باید در هنگام تصمیم‌گیری در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌های خود، به این موضوع توجه داشته باشند که توسعه و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه است. بنابراین، هنگام استفاده هوش مصنوعی در بازاریابی باید از چند چالش آگاه باشند.

در کالج تپسل بخوانید!  برندمان چطور در صفحه جستجوی اینستاگرام دیده می‌شود؟

زمان آموزش

ابزارهای هوش مصنوعی به طور خودکار نمی‌دانند که برای رسیدن به اهداف بازاریابی چه اقداماتی باید انجام دهند. آن‌ها برای یادگیری اهداف سازمانی، ترجیحات مشتری، اتفاقات گذشته، درک فعالیت کلی و ارائه اطلاعات کاربردی نیاز به زمان و پیاده‌سازی دارند. آموزش کارمندانی که با هوش مصنوعی سروکار دارند نیز زمان‌بر است و نیاز به هزینه دارد.

کیفیت داده‌ها

اگر به ابزارهای هوش مصنوعی، داده‌های باکیفیت، دقیق و به موقع داده نشود، این ابزارها ممکن است تصمیماتی بگیرند که بهینگی سیستم را کاهش داده و منعکس کننده خواسته‌های مصرف کننده نباشند، در نتیجه ارزش ابزار کاهش می‌یابد.

حریم خصوصی

مصرف کنندگان و نهادهای نظارتی به طور جدی در حال بررسی چگونگی استفاده سازمان‌ها از داده‌های خود هستند. تیم‌های بازاریابی باید اطمینان حاصل کنند که استفاده آن‌ها از اطلاعات مصرف کننده با توجه به اخلاقیات و مطابق با استانداردهایی مانند GDPR باشد و وارد حریم خصوصی افراد نشده باشند تا از مجازات‌های سنگین و آسیب‌های احتمالی که شهرت برند را تهدید می‌کنند، جلوگیری کنند.

هزینه فرصت

توجیح هیئت مدیره و سهام دارانی که ممکن است آشنایی کافی با هوش مصنوعی و کاربرد آن در بازاریابی نداشته باشند، دشوار است. بعضی از دست‌آوردهای هوش مصنوعی کیفی است و قانع کردن افراد ذینفع برای استفاده یا ادامه استفاده از هوش مصنوعی گاهی اوقات بسیار چالش برانگیز است.

 

جمله‌ای که این روزها بسیار شنیده می‌شود این است « کسب‌وکارهایی که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند خیلی زود با آن‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، جایگزین خواهند شد.»

طبق گفته موسسه Gartner، استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها، به ویژه کسب‌وکارها دیجیتالی، اجتناب ناپذیر است. بسیاری از مدیران بازاریابی در سراسر جهان استفاده از راه حل‌های هوش مصنوعی را در استراتژی‌های بازاریابی خود در نظر گرفته‌اند و تنها کم‌تر از 13% آن‌ها استفاده از هوش مصنوعی را تا 3 سال آینده محتمل نمی‌دانند. پیشرفت‌هایی که در دنیای کسب‌وکار صورت می‌گیرد، قابل توقف نیست. کسب اطلاعات معتبر، برنامه‌ریزی و اقدام مناسب می‌تواند کسب‌و‌کار شما را نجات داده و یا غرق کند.

 

سوال‌های رایج

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یک تکنولوژی است که قابلیت تفکر، یادگیری و تصمیم‌گیری در برخی موارد را دارد. در حقیقت این تکنولوژی سعی دارد، رفتارهای انسانی را تقلید و اجرا کند.

هوش مصنوعی چگونه یاد می‌گیرد؟

سیستم هوش مصنوعی با جمع‌آوری داده‌های آموزشی و برچسب‌گذاری شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و با ساخت الگوهای مشخص، برای داده‌های آینده تصمیم‌گیری می‌کند.

Sending
User Review
5 (1 vote)

    0 ديدگاه نظر دهيد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.