برندمان چطور در صفحه جستجوی اینستاگرام دیده می‌شود؟

زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

در سال‌های اخیر و به‌خصوص از سال ۲۰۱۹ تا امروز، اینستاگرام به یکی از ابزار قدرتمند مارکتینگ یا بازاریابی در دنیا تبدیل شده است. این پلتفرم اکنون بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و همین موضوع باعث شده اینستاگرام جایگاه یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی را از آن خود کند.

بسیاری از بازاریاب‌ها قطعا اینستاگرام را در استراتژی بازاریابی خود می‌گنجانند. هاب‌اسپات می‌گوید امروزه در حدود ۲۵ میلیون صفحه مربوط به کسب‌وکار در این شبکه وجود دارد و ۶۰٪ از کاربران اینستاگرام اذعان دارند که در این رسانه با محصول یا خدماتی خاص آشنا شده‌اند.

اگرچه محبوبیت زیاد یک رسانه اجتماعی کار را برای کسب‌وکارها دشوار می‌کند که بتوانند از میان این‌همه صفحه کاربران هدف خود را جذب کنند و فعال باقی بمانند. اما جای خوشحالی است که راهی برای رسیدن سریع به مخاطبان تازه وجود دارد و آن راه، صفحه جستجوی (Explore) اینستاگرام است.

در این مطلب قصد داریم به صفحه جستجوی اینستاگرام بپردازیم و ۶ ترفند را با شما درمیان بگذاریم که با دانستن و رعایت آن‌ها، پست‌ها و استوری‌های شما ویژگی نمایش داده شدن در صفحه جستجوی اینستاگرام را به‌دست آورند.

 

صفحه جستجوی اینستاگرام چیست؟

صفحه جستجوی اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ در بلاگ خود صفحه جستجوی پلتفرم خود را اینگونه توصیف کرده بود: «افراد زمانی صفحه جستجو را باز می‌کنند که می‌خواهند پست‌های بیشتر و متنوع‌تری از صفحاتی که همیشه دنبال می‌کنند ببینند.»

به عبارت دیگر، معنای «صفحه جستجو» همانی است که در نامش نیز مستتر است: صفحه‌ای که به کاربران کمک می‌کند تا با بر مبنای علایقی که تاکنون داشته‌اند، به حساب‌های کاربری تازه‌ای دست یابند. این علائق از روی لایک‌ها و صفحاتی که هرکس دنبال می‌کند سنجیده و پیدا می‌شود.

صفحه Explore را در بخش  Search اینستاگرام (با کلیک بر روی علامت ذره‌بین) می‌توانید پیدا کنید.

نمونه‌ای از یک صفحه جستجو در اینستاگرام:

نمونه‌ای از یک صفحه جستجوی اینستاگرام

اینستاگرام به‌طور مداوم صفحه جستجو را تغییر داده و به‌روز می‌کند. اکنون امکان جستجوی موضوعی کانال‌ها در این صفحه فراهم شده و همانند نمونه بالا، شما می‌توانید میان‌برهای IGTV و Shopping، همه را در یک صفحه کنار یکدیگر ببینید و این باعث می‌شود خیلی ساده‌تر به پست‌ها و استوری‌ها دسترسی داشته باشید.

همانطور که پیش از این اشاره شد، پست‌هایی که در این صفحه به کاربران نشان داده می‌شود متناسب با اولویت‌هایی است که بر اساس فعالیت‌های پیشین آن‌ها تخمین زده شده است. به عنوان مثال صفحه جستجو به کسی که پست‌های مربوط به گربه‌ها را زیاد تماشا کرده، تصاویر مرتبط با گربه را نمایش می‌دهد.

مضاف بر آنچه گفته شد، مهم‌ترین موضوعی که کسب‌وکارها باید بدانند این است که پست‌هایی که در صفحه جستجوی یک کاربر دیده می‌شوند به‌هیچ عنوان از صفحه‌هایی که آن کاربر فالو می‌کند نیستند. همه آن‌ها از صفحات متفاوتی انتخاب می‌شوند.

در نهایت وجود صفحه‌ای با فرمت صفحه جستجوی اینستاگرام، شرایط جلب توجه کاربران را به صورت ارگانیک به صفحه کسب‌وکار شما به آسانی فراهم می‌کند.

در مرحله بعد، بیایید نگاه عمیق‌تری به کارکرد الگوریتم ویژه‌ای که اینستاگرام بر اساس آن پست‌های صفحه جستجو را انتخاب می‌کند بیندازیم.

 

الگوریتم صفحه جستجوی اینستاگرام

الگوریتم صفحه جستجوی اینستاگرام

اینستاگرام برای انتخاب پست‌هایی که ویژگی نمایش داده شدن در صفحه جستجو را دارند از الگوریتم ویژه‌ای استفاده می‌کند. پس از نظارت بر میزان تعامل کاربران با پست‌های شما، به منظور انتخاب محتوایتان برای نمایش در صفحه جستجو، باید عوامل گوناگونی بررسی شوند. از جمله این‌که نوع کسب‌وکار شما زیرمجموعه کدام گروه از انواع کسب‌وکارهاست.

در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که می‌توان از بررسی موارد قابل مشاهده الگوریتم جستجوی اینستاگرام استنتاج کرد اشاره می‌کنیم:

۱. ورودی اصلی برای این الگوریتم بر اساس محتوایی است که کاربر آن را دنبال کرده، در صفحه شخصی (فید) او وجود داشته و یا با آن تعامل داشته است. این برنامه به این علائق توجه می‌کند و تلاش می‌کند محتواهای مشابه آن یا محتوایی که در جهت گسترش آن دسته از علاقه‌مندی‌ها است را پیدا کرده و ارائه دهد. آنچه گفته شد بدان معنی است که اگر کسی پستی مربوط به یک کسب‌وکار که شبیه محتوای شماست را دوست داشته، احتمالا شما به‌زودی در صفحه جستجوی آن شخص قرار خواهید گرفت.

به عنوان مثال اگر امروز یک پروفایل مربوط به آشپزی را تماشا کنید، چند روز بعد در صفحه جستجوی خود با محتوای مشابه در زمینه آشپزی یا صفحات رقبای همان کسب‌وکار مواجه خواهید شد.

 

۲. اینستاگرام به‌طور مداوم درحال حرکت به سمت ویدیومحور شدن است، از همین رو به نظر می‌رسد ویدیوها قرار است در الگوریتم نمایش در صفحه جستجو رتبه بالاتری کسب کنند. ویژگی پخش خودکار ویدیوها نیز از آن جهت است که آن‌ها نسبت به عکس، توجه بیشتری را به خودشان جلب می‌کنند. این موضوع به احتمال قوی سبب بالا رفتن تعامل کاربران با ویدیوها و افزایش تعداد آن‌ها در ورودی‌های  اصلی الگوریتم صفحه جستجوی اینستاگرام خواهد شد.

اگر صفحه جستجوی خود را باز کنید متوجه می‌شوید که در هنگام تماشای یک ویدیو، ویدیوی دیگری شروع به پخش می‌کند و این اتفاق موجب جلب توجه شما شده و همین روند احتمال تماشای ویدیوهای بیشتری را ایجاد می‌کند.

نکاتی درباره الگوریتم صفحه جستجوی اینستاگرام

۳. عامل کلیدی دیگری که در بالا بردن احتمال نمایش پست شما در الگوریتم جستجوی اینستاگرام دخیل است، نمایش استوری‌هایی است که بیشتر تصویری‌اند تا متنی و همچنین محتوایی که نزدیک‌ترین ارتباط را با محور موضوعی اصلی حساب کاربری شما دارد.

 

۴. پست کردن دوباره (Repost) یک محتوا کمکی به انتخاب شدن به‌وسیله الگوریتم جستجو نخواهند کرد.

 

هنگامی که نکات کلیدی را در مورد الگوریتم جستجوی اینستاگرام درک کردید، می‌توانید از آن‌ها برای تولید محتوایی با بالاترین کیفیت ممکن استفاده کنید تا اطمینان پیدا کنید که در صفحه جستجو حضور خواهید یافت.

 

چگونه در صفحه جستجوی اینستاگرام دیده شویم؟

چگونه در صفحه جستجوی اینستاگرام دیده شویم؟

۱. از هشتگ استفاده کنید

۲. افراد یا برندها را تگ کنید

۳. ترندهای وایرال شده را دنبال کنید

۴. از دکمه کال تو اکشن (CTA) استفاده کنید [تشویق به تعامل]

۵. محتوا را دوباره پست نکنید (Repost)

۶. بر روی تولید محتوای ویدئویی تمرکز کنید یا به محتواهای ثابت حرکت اضافه کنید

 

یکی از آسان‌ترین راه‌هایی که پست شما را به صفحه جستجوی اینستاگرام می‌رساند آن است که نه‌تنها نسبت به محتوایی که ارسال می‌کنید، بلکه نسبت به نوع محتوا نیز آگاه و حساس باشید.

اینستاگرام با اضافه کردن ویژگی‌هایی چون پخش ویدئویی زنده (Live) و امکان نمایش ویدئویی طولانی‌تر از یک دقیقه (IGTV) نشان داد که به محتوای ویدئویی اهمیت بیشتری می‌دهد. ویدئوها تصاویر متحرک هستند و احتمال این‌که اشتیاق مخاطبان را بیشتر برانگیزند و طی دوره‌های طولانی‌تری او را با خود همراه کنند وجود دارد. استفاده از این ویژگی رمز موفقیت راهیابی به صفحه جستجوی اینستاگرام است.

آن‌طور که به نظر می‌رسد اینستاگرام محتواهایی که کاربران تعامل زیادی با آن‌ها داشته‌اند را نیز برای نمایش در صفحه جستجو انتخاب می‌کند. به‌ویژه آن‌هایی که بیشترین میزان تعامل با آن‌ها در ساعات اولیه ارسال، اتفاق افتاده است. در مورد مطالب اینستاگرام کیفیت مهم‌تر از کمیت است و برقراری تعامل با اینفلوئنسرها (کاربرانی با میزان بالای فالوئر) یکی از بهترین راه‌ها برای فعالیت موثر در این زمینه است.

 

چند نکته برای کمک به شروع فعالیت موثر در اینستاگرام:

 

۱. از هشتگ استفاده کنید

 شما می‌توانید در هر پست از ۳۰ هشتگ استفاده کنید. هشتگ در اینستاگرام پست شما را دسته‌بندی می‌کند و به کاربرها نیز کمک می‌کند تا محتوای شما را پیدا کنند. به عنوان مثال اگر کسی به دنبال دستور آشپزی برای شام می‌گردد با جستجوی سریع هشتگ dinnerrecipe# می‌تواند برخی از محبوب‌ترین پست‌های این دسته را پیدا کند. اما اگر هشتگ نباشد، نمی‌توان پست‌های مرتبط را پیدا کرد.

 

۲. افراد یا برندها را تگ کنید

تگ کردن تعامل زیادی را به‌همراه می‌آورد، به‌ویژه اگر دقیقا بدانید که باید چه افرادی را تگ کنید. احتمال تعامل با پست شما یا به‌اشتراک گذاشتن آن به‌وسیله کسانی که تگ می‌کنید بیشتر می‌شود. سعی کنید با کمپانی‌ها یا اینفلوئنسرها همکاری کنید. وقتی شما آن‌ها را در پست خود تگ می‌کنید یا آن‌ها شما را تگ می‌کنند، به‌طور متقابل از قرار گرفتن در برابر مخاطبان یکدیگر بهره‌مند می‌شوید.

نمونه‌ای از این موضوع، همکاری کمپانی خرده‌فروشی Target با خواننده مشهور، تیلور سوئیفت بود:

نمونه‌ای از پست نمایش داده شده در صفحه جستجوی اینستاگرام

این همکاری سودمند دوطرفه آلبوم تیلور سوئیفت را به صدر جدول فروش آلبوم‌های موسیقی در یک دهه گذشته رساند و بدون شک برای کمپانی تارگت نیز به همان اندازه مفید واقع شد. اگر نمایندگان برندها یا اینفلوئنسرها را در اینستاگرام پیدا و با آن‌ها همکاری کنید، به احتمال قوی ترافیک و تعامل زیادی برای پست‌های خود ایجاد می‌کنید.

 

۳. ترندهای وایرال شده را دنبال کنید

اگر بتوانید طنز و سرگرمی مورد علاقه خود که ترند بوده و به نحوی هم با برند شما مرتبط باشد را پیدا کنید و پست خود را به این ترکیب بیفزایید، به افزایش بازدید از صفحه شما کمک زیادی می‌کند. همه عاشق memeها هستند! (مِم‌ها معمولا در قالب تصاویر و نوشته‌های طنزآمیزی هستند که ایده‌های فرهنگی و نمادها را انتقال می‌دهند.)     

 

شوخی نمادین کبریت توکلی با یک موقعیت تاریخی که بازخورد زیادی به‌همراه داشت:

میم در صفحه جستجوی اینستاگرام

۴. از دکمه کال تو اکشن (CTA) استفاده کنید [تشویق به تعامل]

استفاده از call to action احتمال تعامل کاربر را با شما افزایش می‌دهد. مثلا اگر بنویسید «دوستانی که به این موضوع نیاز دارند را تگ کنید» یا «با نوشتن نظر خود در زیر این پست به ما بگویید درباره این موضوع چه فکر می‌کنید» به دنبال‌کنندگان خود برای تعامل بیشتر با محتوایتان انگیزه می‌دهید.

نمونه‌ای از CTA در پست تپسل:

CTA در اینستاگرام

گاهی در محتوا از ایموجی هم استفاده می‌شود اما بدیهی است که این کار همیشه لازم نیست. به‌جای آن می‌توانید استراتژی‌های دیگری برای تشویق مخاطب به تعامل با محتوای خود پیدا کنید. مثلا پرسیدن یک سوال و ترغیب مخاطب به پاسخگویی به آن در بخش کامنت‌ها.

 

۵. محتوا را دوباره پست نکنید (Repost)

فقط محتوای اصلی خودتان را پست کنید زیرا ری‌پست کردن محتواهای دیگر، به موقعیتتان در الگوریتم اینستاگرام آسیب می‌رساند.

 

۶. بر روی تولید محتوای ویدئویی تمرکز کنید یا به محتواهای ثابت حرکت اضافه کنید

شما می‌توانید با استفاده از امکاناتی نظیر بومرنگ، فیلترهای حرکتی اینستاگرام، انیمیشن و غیره به تصاویری که پست می‌کنید جان ببخشید اما در مجموع بهتر است که بر انتشار محتوای ویدئویی تمرکز کنید. ویدئوها و تصاویر متحرک این شانس را به شما می‌دهد که فالوئرها بیشتر به سمت محتوای شما جذب شده و مدت‌زمان بیشتری را در صفحه‌تان بگذرانند و همانطور که گفته شد این نوع محتواها رتبه بالاتری را از الگوریتم اینستاگرام کسب می‌کنند.

اینستاگرام با ایجاد صفحه جستجو به شما فرصتی منحصربه‌فرد و هیجان‌انگیز داده تا بتوانید بیشتر از هر زمان دیگری توجه‌ کاربران را به سمت برند خود جلب کنید. حال پس از درک عملکرد الگوریتم صفحه جستجوی اینستاگرام، باید نسبت به تولید محتوای بی‌عیب و نقص بکوشید تا مطمئن باشید که می‌توانید از این راه به مخاطبین هدف خود دست یابید و حداکثر توجه‌ها را به‌دست آورید.

 

 

و در پایان…

همانطور که گفته شد اینستاگرام به ابزار مهمی در بازاریابی تبدیل شده و همین موضوع رقابت را برای کسانی می‌خواهند در آن دیده شوند افزایش داده است. اگر در این زمینه فعال هستید، نکته‌های بالا به شما کمک می‌کند در این رقابت گوی سبقت را از رقیبان خود بربایید. آیا تاکنون از نکات گفته شده استفاده کرده‌اید؟ آیا از آن‌ها نتیجه مثبت گرفته‌اید؟ در زیر همین پست تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

نظر دهید.

Sending
User Review
3.67 (3 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.