بازاریابی با استفاده از رسانههای اجتماعی هم به استراتژی و هم به خلاقیت نیاز دارد.
با اینکه این موضوع بهنظر غافلگیرکننده میآید، اما نمیتوان از اهمیت آن چشمپوشی کرد. اینکه ۹۷درصد بازاریابان از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند و ۷۸درصد از مسئولان فروش با استفاده از رسانههای جمعی، نسبت به رقبای خود فروش بیشتری برای کسبوکارشان رقم می زنند، اهمیت دارد.
علاوهبراین، مزایای استفاده از رسانههای جمعی چیزی فراتر از افزایش میزان فروش است.
البته همۀ کسبوکارها از مزایای بازاریابی از طریق رسانههای جمعی مطلع نیستند، بهطوریکه ۵۰درصد از کسبوکارهای کوچک برای ارتقای خود از رسانههای اجتماعی استفاده نمیکنند، که این عدد قابل توجهی است. اینکه ۲۵درصد از این میزان اصلاً برنامهای برای استفاده از رسانههای اجتماعی در آینده هم ندارند، موضوع نگرانکنندهتری است.
بین کسانی که مزایای رسانههای اجتماعی را میبینند (از آن استفاده میکنند) و کسانی که تازه شروع به کار با آن کردهاند، بهطور مشخص ارتباطی وجود ندارد.
اگر شما مانند گروه دوم هستید، به خواندن ادامه دهید؛ چون کمکم متوجه میشوید که بازاریابی بهوسیلۀ شبکههای اجتماعی میتواند به ساخت کسبوکار شما کمک کند.
برخی از مزایایی که میآموزید:
گسترش آگاهی از برند شما: بازاریابی با استفاده از رسانههای اجتماعی محصول و هدف شما را راحتتر در معرض توجه عموم قرار میدهد.
افزایش ترافیک سایت شما: با استفاده از رسانههای اجتماعی و مرتبطکردن آن با وبسایت خود، ترافیک شما به شکل چشمگیری افزایش مییابد.
ارتقای محصول و خدمات شما: این دقیقاً همان دلیلی است که شما در بازاریابی سرمایهگذاری میکنید، درست است؟
ایجاد شناخت دربارۀ یک برند، یکی از اهداف مهم بازاریابی در هر کسبوکاری است؛ زیرا هر مصرفکنندهای دوست دارد چیزی را بخرد که میشناسد. خوشبختانه رسانههای اجتماعی، برندسازی را راحتتر و مؤثرتر کردهاند. رسانههای اجتماعی نسبت به رسانههای سنتی برتری دارند، چون میتوانند برند شما را سریع و راحت به مردم ارائه دهند. علاوهبراین، باعث میشوند مخاطبان، حتی زمانی که به فکر محصول شما نیستند، آن را ببینند.
نکته: به پروفایل و عکس توجه کنید. یک راه عالی برای ایجاد شناخت از برند، قراردادن لوگو بهصورت استراتژیک است. مطمئن شوید که این تکرارها زیاد نیست و باعث حواسپرتی نمیشود. مطمئن شوید که عناصر بصری برندتان بهخوبی نمایش داده شدهاند.
به صفحۀ توییتر نایک نگاهی بیندازید. نایک توییتر خود را مرتب و تمیز نگه میدارد. آنها برند خود را هم در تصویر پروفایل هم در عکس رویۀ صفحه (بدون اینکه غالب شود) قرار میدهند. تصویر رویه، چون لوگوی نایک را با دویدن مرتبط میکند، تأثیرگذارتر است.
استراتژی قوی بازاریابی با استفاده از رسانههای اجتماعی، مکالمه درمورد برند، محصول و الگوهای شما را ایجاد میکند.
این نمونه از Playstation را در نظر بگیرید. این شرکت در یک پست ساده به شرکت Noughty Dog (که شرکت مدیریتی بازی ویدئوییUncharted 4 است) برای موفقیتش تبریک میگوید.
با این کار، آنها بازخوردهای قابل توجهی درمورد محصولشان دریافت کردند. همچنین موفق شدند مردم را به حرف بیاورند. طرفداران گفتوگوهای هوشمندانهای داشتند که همۀ این گفتوگوها با استفاده از رسانههای اجتماعی تسهیل شده بود.
نکته: مخاطبان خود را زمانی که در شبکههای اجتماعی نظر میدهند، درگیر کنید. مطمئن شوید که آنها حس نمیکنند با یک ربات صحبت میکنند تا حس بهتری به شرکت شما داشته باشند. حس ارزشمندی به آنها بدهید.
بر تولید محتوایی که به مکالمه منجر میشود تمرکز کنید. برخی از این راهها عبارتاند از:
– سایر شرکتهایی را که در شبکههای اجتماعی شما هستند یا با آنها کار میکنید نام ببرید.
– درمورد محصولتان درخواست بازخورد کنید.
– سؤالات باز بپرسید، سپس به مخاطبان اجازه دهید که پاسخ بدهند تا آنها را درگیر کنید.
شنیدن اجتماعی، عمل پایش گفتوگوهای اجتماعی حول موضوعهایی خاص است. این کار به شما کمک میکند که بفهمید چه چیزی برای مخاطبان شما مهم است و روندهایی را که گروه هدف شما دنبال میکنند شناسایی کنید. شما درمورد اینکه آنها دقیقاً با چه چیزی سروکار دارند میآموزید و این میتواند به شما برای تولید محتوایی که مدنظر آنهاست کمک کند. همچنین میتوانید زبان و تن صدایی را که مخاطبان شما از آن استفاده میکنند، بشناسید.
به برگر کینگ در توییتر نگاهی بیندازید. آنها برای اینکه خود را به مخاطبان جوانشان در توییتر نشان دهند، از همان کلمات عامیانۀ مخاطبانشان (به حالت خندهدار) استفاده میکنند. اگر شما درمورد تن صدا و سبک مخاطبانتان مطمئن نیستید، شنیدن رسانههای اجتماعی به شما کمک میکند.
نکته: هر روز مقداری به رسانههای اجتماعی گوش دهید و آن را به روتین روزانه تبدیل کنید و ببینید مردم درمورد صنعت شما چه میگویند. اگر میخواهید گوشدادن به رسانههای اجتماعی را گستردهتر کنید، منشن را چک کنید (ابزار دیگری از سایتشان را تبلیغ میکند).
استفاده از رسانههای اجتماعی راه بسیار خوبی برای بهاشتراکگذاری مأموریت برند و همچنین بهاشتراکگذاشتن داستانهاست. داستانهای مؤثر میتوانند تأثیر زیادی بر تصویر برند شما داشته باشند. آنها میتوانند ساده یا گسترده باشند و این مسئله بستگی به این دارد که شما فکر میکنید کدام مؤثرتر است.
برای مثال، این پست از استارباکز را ببینید. خیلی ساده به شما درمورد فردی که در نمایشگاه کار استخدام شده میگوید. این پست به تصویر عمومی آنها خیلی کمک کرده است. درظاهر فقط یک عکس است، اما داستان آن مؤثر و شفاف است.
تحقیق دربارۀ مخاطبان شبیه شنیدن اجتماعی است. این تحقیق، کلماتی کلیدی را که مخاطبان شما بیشتر استفاده میکنند بررسی میکند، اما تمرکزش بیشتر بر محصول خاص شماست. شما میتوانید از رسانههای اجتماعی برای جمعآوری این اطلاعات استفاده کنید.
نکته: هم فیسبوک و هم توییتر به شما اجازه میدهند که به فهمی عمیق درمورد پستهایتان دست پیدا کنید.
برای اینکه در صفحۀ فیسبوک خود این دیدگاهها را ببینید، به صفحهای بروید که ادمین آن هستید، آنها در کنار تصویر رویۀ شما هستند. توییتر آپشنی خواهد داشت که درمورد هر توییت (قسمت پایین آن توییت) اطلاعاتی ارائه میدهد.
مشتریان از شرکتها انتظار دارند که درخواستهای آنها را از طریق رسانههای جمعی اداره کنند. سرمایهگذاری قوی در خدمات مشتریان ارتباط زیادی بین شرکت شما و مشتریانتان ایجاد میکند و با استفاده از رسانههای اجتماعی، چالش خدمات مشتریان مانند قبل پرتقاضا میماند.
رسانههای اجتماعی به شما امکان تعامل سریع با مشتریان و گرفتن بازخورد از مشتریان را میدهد. کسبوکارها میتوانند سریع به مشتریانشان پاسخ دهند. نزدیک به نیمی از مشتریان ایالاتمتحده از رسانههای اجتماعی برای پرسش درمورد محصولات و خدمات مدنظرشان استفاده میکنند؛ بنابراین داشتن خدمات مشتریان با استفاده از رسانههای اجتماعی بهصورت استراتژیک مهم است.
این نمونه را از HuHot که یک رستوران زنجیرهای مغولی است در ذهن داشته باشید. یک مشتری دربارۀ حساسیت به زمان رسیدن غذا سؤالی پرسیده است و شرکت به سؤالش بعد از چند ساعت پاسخ داده است:
نکته: اگر فرض کنیم که شما تیمهای خدمات مشتریان و رسانههای جمعی را جدا کردهاید، بنابراین حفظ ارتباط قوی بین این دو اهمیت دارد. از این طریق، تیمهای شما، زمانی که خدمات مشتریان با استفاده از رسانههای جمعی ارائه میشود، به هم نمیریزند.
چه چیزی بهتر از اینکه به روشی رایگان، مشتریان را وفادار سازید؟
مشتریان برندهایی را که به آنها علاقه دارند دنبال میکنند و با آنها به تعامل میپردازند. اما چه چیزی جذابتر از اینکه مشتریانی که کسبوکار شما را دنبال میکنند به آن وفادار هم باشند؟
رابطۀ همبستگی مستقیم و واضحی وجود دارد: اگر مشتریان شما را دنبال میکنند، تمایل بیشتری دارند که شما را نسبت به رقیبتان انتخاب کنند. علاوهبراین، اگر آنها مشتریان وفاداری باشند، ترافیک شما را افزایش میدهند.
نکته: مطمئن شوید که مشتریان وفادار شما به اندازۀ کافی علاقهمند و خوشحال هستند. چند ایده برای این موضوع:
– کد تخفیف از طریق رسانههای اجتماعی به دنبالکنندههای خود پیشنهاد دهید.
– سؤالات باز بپرسید که باعث شود مخاطبانتان به آن پاسخ دهند.
– چیزهای ارزان مانند استیکر، لباس و عینک، کلاه و… اهدا کنید؛ زیرا باعث بلندمدتشدن تأثیر میشوند.
بازاریابی بهوسیلۀ رسانههای اجتماعی میتواند مشتریان را مستقیماً به سایت شما بفرستد. کل ترافیک شما لزوماً از طریق موتورهای جستوجو نمیآید. کانالهای رسانههای اجتماعی، جریانهای متنوعی از ترافیک ورودی را ایجاد میکنند. ازآنجاکه شبکههای اجتماعی برای ارتقای ترافیک سایت شما خیلی قوی هستند، نهتنها باید به آنچه پست میکنید، بلکه به تکرار دفعات پست هم توجه کنید. شما که نمیخواهید بازاریاب حوصلهسربری باشید، یا مشتریان خود را از دست دهید.
بهتر است از زمانبندی برای پستکردن محتوای خود استفاده کنید. این امر هم به شما کمک میکند محتوایی که پست میکنید مؤثر باشد، هم به شما زمانی میدهد که محتوای خود را با استفاده از بهبوددهندههای موتور جستوجو (SEO) ویرایش کنید.
نکته: از کوتاه کنندههای URLبرای کوتاهکردن لینکها استفاده کنید و آنها را درون پستها و پروفایل خود قرار دهید. لینکهای کوتاهشده باعث میشود فضای کمتری اشغال شود و برای مخاطب خستهکننده به نظر نیاید.
رسانههای اجتماعی میتوانند اثری غیرمستقیم بر SEO داشته باشند.
برای مثال، تصور کنید که ۱۰۰۰ اشتراکگذاری برای پست بلاگتان دریافت کردهاید، زیرا محتوای قویای دارد. برخی از دنبالکنندههای شما که آن را میبینند هم ممکن است مطالب مشابهی تولید کنند و آن را بهعنوان مرجع به پست شما ارجاع دهند. موتورهای جستوجو متوجه میشوند که محتوای شما به میزان خوبی لینک مرتبط شده است و پست شما خوشبختانه نسبت به رقبایتان رنک بالاتری میگیرد.
گوگل و بینگ نیز توییتها را در نتیجۀ جستوجو نشان میدهند، که البته بیشتر مرتبط با موضوعات ترندشده است.
درست است، استفاده از رسانههای اجتماعی عموماً رایگان است. ساخت پروفایل در رسانههای اجتماعی و پست محتوای اصل رایگان است. برای برخی، این موضوع کافی است و کیفیت محتوا میتواند بهخودیخود آن را ارتقا دهد. اما اگر شما دوست داشته باشید که فراتر بروید و آن را در آینده ارتقا دهید، پرداخت پول برای ارتقا، میتواند به دیدهشدن شما کمک کند.
میتوانید کسبوکار خود را در فیسبوک با هر بودجهای ارائه دهید. فیسبوک بهصورت اتوماتیک تبلیغات شما را به کاربرانی که به تبلیغات شما علاقه دارند میفرستد. توییتر هم به این صورت عمل میکند. شما باید کمپینی که با بودجۀ شما هماهنگ است راهاندازی کنید. به این معنی که شما بازگشت سرمایۀ بزرگی خواهید داشت که بودجۀ شما را به بهترین نحو استفاده میکند.
نکته: محتوایی که شبیه تبلیغات به نظر میرسد ننویسید؛ زیرا باعث میشود پستهای شما شبیه اسپم به نظر برسند. همچنین اگر شامل دعوت به معامله (مثلاً همین الان بخرید، ۳۰درصد تخفیف و از این کد تخفیف استفاده کنید) شود، باید برای آن پرداخت انجام دهید. بسیاری از بازاریابان به رسانههای اجتماعی بهعنوان روشی برای دمیدن بر تبلیغات رایگان نگاه میکنند و پلتفرمهای رسانههای جمعی این ایده را دریافت میکنند و ایدۀ تبلیغات رایگان (بدون پرداختی) را محدود میکنند. درهرصورت، اگر شما میخواهید در رسانههای اجتماعی تبلیغات کنید، مطمئن شوید که برای تبلیغات خود پرداخت کنید، به این صورت شما حرفهای به نظر میرسید و میزان دسترسی به شما هم خوب میشود.
اعتبار موضوعی به این معناست که کسبوکار شما منبع قابل اعتمادی از اطلاعات درمورد موضوعی مشخص است. رسانۀ اجتماعی از کجا میآید؟ برقراری اعتبار موضوعی، زیرمجموعهای از بازاریابی محتواست. هرچه بیشتر از رسانۀ اجتماعی استفاده شود تا محتوایی مرتبط منتشر شود، موتورهای جستوجوی بیشتری، شما را درمورد موضوعی خاص معتبر میدانند.
اعتبار صفحه: رتبهبندی براساس اینکه چطور یک صفحۀ خاص در موتور جستوجو رتبه میآورد است.
اعتبار دامین: رتبهبندی براساس اینکه چطور یک وبسایت خاص در موتور جستوجو رتبه میآورد است.
زمانی که شما برای منبع یا محتوای نوشتاری جستوجو میکنید، از ابزار Moz استفاده کنید تا منابع باارزش را پیدا کنید. هرچه عدد بالاتر باشد، بهتر است.
نکته: فهرستی از چند منبع که فکر میکنید معتبر هستند تهیه کنید. از ابزارهای رایگان Moz برای تعیین اینکه چه سایتهایی معتبرتر هستند استفاده کنید. Moz ابزاری فوقالعاده است برای تعیین اینکه چه وبسایتها و بلاگهایی درمورد موضوعی معتبر هستند. با رتبهبندی بین ۱ تا ۱۰۰، Moz مشخص میکند که وبسایت یا پستی از نظر موضوعی اعتبار دارد. قانون سرانگشتی این است که اگر رتبۀ سایتی حداقل ۶۰ بود، برای استفاده خوب است. در ذهن داشته باشید که سایتهای جدید، فرقی ندارد که چقدر محتوای خوبی داشته باشند، اعتباری دریافت نمیکنند.
هدفگرفتن مجدد مخاطبان، ابزاری فوقالعاده برای بازاریابی با استفاده از رسانههای اجتماعی است. بهطورکلی، فقط ۲درصد از مشتریان طی اولین بازدید از سایت شما چیزی میخرند. تبلیغات میتواند در دسترسی به بقیۀ ۹۸درصد کمک کند.
یکی از راههای رسیدن به این هدف، شروع تبلیغات برای هدفگیری مجدد است.
هدفگیری مجدد از طریق نگهداری فهرستی از کوکیهای ناآشنا در موتور جستوجوگر کار میکند. زمانی که آنها سایتی از رسانههای اجتماعی را میبینند، خدمات هدفگیری مجدد، تبلیغات را نشان میدهد. این موضوع به کسبوکارها کمک میکند تا حتی وقتی مخاطبان آنها از سایتشان بازدید نمیکنند، در چشم باشند.
نکته: چندین ابزار عالی برای هدفگیری مجدد مخاطبان وجود دارد که استفاده از آنها آسان است. این ابزارها را بررسی کنید و آن ابزاری را که برای شما مناسب است پیدا کنید. از آنها استفاده کنید تا محصول خود را ارتقا دهید، اما به خاطر بسپارید که برای مشتری آزاردهنده نباشید.
ما با تبلیغات فراگیر (ویروسی) آشنا هستیم؛ فقط به خط حافظۀ خود توجه کنید و به برخی کمپینهای فراگیر نگاهی بیندازید. رسانههای اجتماعی میتوانند اثر مهمی بر فراگیرشدن تبلیغات داشته باشند. درواقع، اینجاست که اغلب تبلیغات به اشتراک گذاشته میشوند.
برای مثال به کمپینAlways’ #likegirl توجه کنید:
این تبلیغات، فقط انتشار یک پیام عالی نیست، بلکه همیشه مقدار زیادی از تبلیغات، حس مثبت را میدهد. تبلیغات اصلی سال ۲۰۱۴ منتشر شد، اما هشتگی که آنها ارائه دادند، حتی امروز هم استفاده میشود. این هشتگ افراد را از تایملاین رسانههای اجتماعیشان به وبسایت برند آلویز میفرستد. شما هم میتوانید با یک تبلیغات فراگیر همین کار را انجام دهید.
قشنگی تبلیغات فراگیر به این است که میتوانید، مقدار زیادی توجه و میزان زیادی بازگشت سرمایه را فقط با میزان کمی تلاش، جلب کنید. اما توجه کنید که تمرکز شما نباید بر اجبار به فراگیرشدن تبلیغات باشد.
نکته: انتظارات خود را بررسی کنید. بهتر است که به ۲۰هزار آدم درست دست پیدا کنید تا به ۵۰۰هزار آدم تصادفی. این کار بهسختی انجام میشود، همچنین میتواند پرخطر و گران باشد، پس فراگیرکردن نباید اولویت توجه ما باشد. فراگیری با محتوای خوب و ارائۀ خوب همراه است.
ترافیک فقط ترافیک است، درست است؟ نه کاملاً. چیزی که باید به آن توجه کنید این است که ترافیک شما چقدر به تغییر منجر میشود.
اینجا سه راه عالی برای اینکه با استفاده از رسانههای اجتماعی تغییر ایجاد کنیم ارائه شده است:
– تماسها را به عمل اضافه کنید: تبدیل تماس به عملیات ازآنجاکه مشتریان شما را برای انجام چیزی برمیانگیزد، کمککننده است. آنها احساس میکنند برای خرید یک محصول توانمند شدهاند. همچنین میتوانید پیام رسانۀ اجتماعی خود را بهگونهای طراحی کنید که از مشتری درخواست کند، به این ترتیب آنها میخواهند که عمل خاصی را انتخاب کنند؛ مثلاً محصول شما را بخرند.
به تصویر رویۀ سایت CoSchedule در فیسبوک توجه کنید: از مخاطبان میخواهد که شروع به استفادۀ آزمایشی ۱۴روزه کنند؛ زیرا به آنها نشان میدهد میتوانند استراتژی بازاریابی محتوای خود را شروع کنند.
این تبلیغات میتواند هر جایی در رسانههای اجتماعی قرار بگیرد و میتواند مشتریان را به سمت سایت شما سوغ دهد. روش این است که مطمئن شوید سایت شما مشتری را به اندازۀ کافی درگیر میکند که تا خرید محصول باز هم ادامه دهد.
کل فرایند، از تماس تا عمل نهایی فروش، باید به اندازۀ کافی درگیرکننده باشد تا مشتری عقبنشینی نکند.
– رقابت: رقابتها، تسلیمشدن و لوازم مجانی، اینها چیزهایی هستند که هیچ کسبوکاری نمیخواهد انجام دهد، اما بهشدت کمککننده است. معمولاً افراد حس اجبار برای خرید محصول را به شرکتی که قبلاً از آن لوازم مجانی دریافت کردهاند، بیشتر خواهند داشت.
کسبوکارهای زیادی تصاویری منتشر میکنند تا افراد را تشویق کنند که محتوای آنها را منتشر کنند تا جهان را بگیرند.
تمام این قدمها افرادی را که کسبوکارهای شما را دنبال میکنند مجبور میکند که وبسایت شما را ببینند.
– تبلیغات: لطفاً با آن مواجه شوید، هیچکس برای خرید به رسانههای اجتماعی نمیآید. آنها میآیند چون میخواهند با دوستان خود صحبت کنند یا علایق همدیگر را دنبال کنند و محتواهای اصلی که به تبلیغات رهنمون میشوند، ناخوشایند هستند. بنابراین، چالش اصلی، جلب توجه افراد و مجبورکردن آنها به خرید محصول یا خدمت، بدون ایجاد اثر ناخوشایند بر آنهاست.
زیبایی رسانههای اجتماعی این است که به شما اجازه میدهد بهصورت مستقیم تبلیغات خود را قرار دهید. به این ترتیب مخاطبان احساس نمیکنند که گول خوردهاند. فیسبوک و توییتر به کسبوکار شما اجازه میدهند که تبلیغات خود را مستقیماً برای تایملاین بازار هدف خود منتشر کنید. این تبلیغات، مخاطبان را مستقیماً به صفحۀ شما میفرستد و تغییرات را ایجاد میکند.
نکته: ترکیبی از مثالهای بالا را تولید کنید و فقط به یکی از آنها اتکا نکنید. ترکیب خوب منجر به تغییر میشود و مشتریان شما خسته نمیشوند. اما هر روز یکی از آنها را پست نکنید. به آنها فضا بدهید و در طی زمان آن را زمانبندی کنید.
تولید صفحههای لندینگ که ترافیک شما را جهت میدهد، همچنین میتواند به تغییر با استفاده از رسانههای اجتماعی کمک کند. صفحههای لندینگ مانند بلاگپستها هستند، بهغیر از آنها که تماس را به عمل تبدیل میکنند. اگر شما وبسایت خود را از طریق WordPress میسازید، پلاگینهایی هستند که میتوانند به شما در ایجاد صفحههای لندینگ کمک کنند… .
بهنظر کلی میآیند، درست است؟ میگوید محتوای خود را ارتقا دهید و شما محتوای خود را ارتقا میدهید.
اما بهترین راهها برای انجام آن کدام است؟ به چیزهایی که تفاوت ایجاد میکنند توجه کنید؛ مانند عناوین، داشتن تصویر و زمان انتشار پست. هریک از این موارد مهم هستند و باید زمانی که پیامی از رسانۀ اجتماعی نوشته میشود، مورد توجه قرار گیرند.
مهمترین چیزی که باید در ذهن داشت، خلاقیت در نگارش پیام است. مطمئن شوید که محتوایی که پست میکنید اصل باشد. خلاقبودن و داستانسرایی، روش مؤثری برای ارتقای محتواست، بدون اینکه شبیه تبلیغات به نظر برسد. داستانسرایی با استفاده از عناوین و تصاویر، باعث میشود مخاطبان، از محصول شناخت پیدا کنند.
نکته: خودتان را برای استادشدن در هنر داستانگویی و ساختن داستانی که با محصول و خدماتتان مرتبط باشد، به چالش بکشید. این داستانها به شما کمک میکند که مشتریان به شما مرتبط شوند. شما باید خود را در معرض دید و توجه مخاطبانتان قرار دهید. شاید بخواهید اول ایدهها را دریافت کنید و سپس به آنها دست پیدا کنید.
خود فیسبوک بیش از ۶۲۰میلیون گروه دارد. اگر شانس بیاورید، بازار هدف شما در چند تا از این گروههاست. پیداکردن این گروهها و درگیرشدن با آنها، به شما کمک میکند که به مخاطبانتان کمک کنید و آنها را در این فرایند به محصول خود علاقهمند سازید.
همچنین میتوانید افرادی را که درمورد موضوعات مرتبط با صنعت شما پست منتشر میکنند، دنبال کنید. اگر آنها آنچه در شرکت شما ارائه میشود دوست داشته باشند، شما را دنبال میکنند.
نکته: گروه لینکدین و فیسبوک خود را درمورد صنعتی که در آن هستید، بسازید. مکالمات مرتبط با صنعت خود، بهعنوان یک کل، میتواند به شما در بازاریابی و توسعۀ محصول کمک کند.
وبسایت خود را با یک رستوران مقایسه کنید. شما در یک خیابان راه میروید و به دنبال جایی برای غذاخوردن میگردید. رستورانی را میبینید که خالی است و یکی دیگر را میبینید که پر است. شما به احتمال زیاد رستورانی را که پر است انتخاب میکنید، درست است؟ چون فکر میکنید اینجا جایی است که غذاهای فوقالعادهای دارد و مردم برای همین به آنجا میروند.
همین اتفاق برای وبسایتها میافتد.
هیچکس محتوایی که کسی به آن اهمیتی نمیدهد، نمیخواهد. آنها به دنبال محتوایی هستند که بیشتر به اشتراک گذاشته شده. واضح است که محتوا خودش باید ارزشمند باشد تا به اشتراک گذاشته شود و اغلب باید معتبر باشد. محتوایی که به اشتراک گذاشته شده است، یا باید معتبر باشد یا خلاقانه و اصل باشد.
نکته: میتوانید دکمههایی در وبسایت خود قرار دهید که نشان دهد چند بار مطلب شما به اشتراک گذاشته شده است. این دکمهها قانعکننده هستند و به شما اجازۀ انتشار سریع میدهند.
تست A/B برای زمانی است که ورژن متفاوتی از یک وبسایت برای گروه دیگری از افراد، ارائه میشود.
اما چگونه از این مفهوم در رسانههای اجتماعی استفاده میکنید.
بهجای استفاده از وبسایتهای مختلف، از پستهای مشابه استفاده کنید و نتایج هر پست را پیگیری کنید. توییتر، پیگیری نتیجۀ هر توییت را راحتتر کرده است. این به شما کمک میکند که پستهای اثربخش رسانههای اجتماعی را بیشتر در نظر بگیرید.
به داشبورد تحلیلی توییتر نگاهی بیندازید. به شما توییتها و منشنهای بالاتر را نشان میدهد. تأثیرپذیری، بازدیدها، توییتها و افزایش دنبالکنندهها را به شما نشان میدهد. این داشبورد، اگر کمپین شما نسبت به کمپین قبلی بهتر عمل کند، به شما نشان میدهد.
نکته: پیگیری نتایج تست برای مطمئنشدن از اینکه نتایج تست درست هستند، مهم است. ابزارهای مهمی هستند که به شما در استفاده از تست A/B کمک میکنند. ممکن است قدری هزینهبر باشند، اما اگر میخواهید از این تست استفاده کنید، مطمئن شوید که نتایج را بررسی میکنید.
هشتگها ابزار قدرتمندی هستند که میتوانند با استفاده از رسانههای اجتماعی، گروهی از افرادی را که شبیه هم فکر میکنند به هم مرتبط کنند. این روشی ساده است که دسترسی شما را بهشدت افزایش میدهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد هشتگها میتوانید در سایت نیماتودی (https://www.nima.today/) مطالعه کنید.
به این پست Target که در Leap Day یا روز کبیسه منتشر شده است، توجه کنید.
این توییت در روز کبیسه با استفاده از نامبردن روز در هشتگ پست شد، پس هرکس که برای #روزکبیسه در توییتر جستوجو میکرد، این توییت را میدید و از هدف تخفیف جدید مطلع میشد.
استفاده از هشتگ رایگان است، پس چرا نمیخواهید از آن استفاده کنید؟ بهخصوص با توجه به اینکه توییتی که ۱ تا ۲ هشتگ دارند، ۵۵درصد بیشتر ریتوییت میشوند.
مهم است که در ذهن داشته باشید که هشتگها به درگیرشدن بیشتر منجر نمیشوند. استفادۀ بیش از حد از هشتگ، قدرت پیام شما را بیارزش میکند و پیام شما بهسرعت از بین میرود.
رسانههای اجتماعی یکی از بهترین و راحتترین روشهای بهروزنگهداشتن مشتریان درمورد محصولات و رویدادهای پیش رو هستند. اگر کسبوکار شما اطلاعیۀ بزرگی درمورد محصول یا رویداد موجود شما بسازد، از طرف مردم دریافت میشود و مردم را هیجانزده میکند.
به دوستان ما در Moz که به بازاریابی محتوا، بهخصوص درSEO میپردازند نگاه کنید. وقتی آنها ابزار جستوجوی کلمات اصلی را به اطلاع میرساندند، دنبالکنندههای آنها هیجانزده شدند. Moz، ۱۴۱ ریتوییت و ۱۶۴ لایک، فقط بر یک توییت دریافت کرد.
نکته: بنابراین چه چیزهایی باید به اشتراک گذاشته شود؟
منبع: coschedule
سوالهای رایج
منظور از بازاریابی شبکههای اجتماعی چیست؟
بازاریابی رسانههای اجتماعی (SMM) نوعی بازاریابی اینترنتی است که از برنامههای رسانههای اجتماعی بهعنوان یک ابزار بازاریابی استفاده میکند.
چرا بازاریابی رسانههای اجتماعی مهم است؟
شبکههای رسانههای اجتماعی برای همه باز است و به کسبوکارها فرصتی میدهد تا فعالیتهای مصرفکنندگان یا خریداران بالقوه خود را دنبال کنند. این به بازاریابان کمک میکند تا در مورد مخاطبان هدف اطلاعات بیشتری کسب کنند تا بتوانند استراتژی بازاریابی بهتری برای جذب چنین مشتریانی ایجاد کنند.
کدام بازاریابی شبکههای اجتماعی بهترین است؟
8 بهترین پلتفرم رسانه اجتماعی برای بازاریابی کسبوکار شما در سال 2022: