در جلسه قبل درمورد مزایای ایمیل مارکتینگ که یکی از مهمترین ترفندهای مارکتینگ در دنیای دیجیتال است، صحبت کردیم. در این جلسه در مورد SMM یا بازاریابی رسانه های اجتماعی توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد. حجم زیاد مخاطبین، افزایش ترافیک، بهبود سئو، برندسازی و ارتباط آسان با مخاطبان و … ازجمله مزایای حضور در شبکههای اجتماعی است.
پس از مشخص کردن هدف، ایجاد پروفایل در رسانه های اجتماعی، برنامه ریزی استراتژی، تولید محتوای مناسب و جذب مخاطب که همگی مراحل حضور در شبکههای اجتماعی هستند، میتوان به مارکتینگ در این شبکهها پرداخت. مراحل حضور و مارکتینگ مجزا از یکدیگر نیستند و بر یکدیگر تأثیرگذارند. در ادامه مطالب مربوط به بازاریابی دیجیتال، مراحل، مزایا و معایب SMM، KPIهای مؤثر، روشهای و ابزارهای SMM را توضیح خواهیم داد.
SMM که مخفف عبارت Social Media Marketing که به معنای بازاریابی رسانههای اجتماعی است، یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکهها، میتوانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسبوکار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرمهای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در رسانه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسبوکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، در واقع فروش را مستقیماً انجام نمیدهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.
هزینه مارکتینگ در رسانههای اجتماعی نسبت به سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ درنتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعاً به SMM نیاز دارید؟ با وجود حجم بالای مخاطبان در شبکههای اجتماعی مختلف، تمامی کسبوکارها از بازاریابی در رسانههای اجتماعی بهره نمیبرند، اما در کسبوکار خود موفق هستند. ابتدا باید انتظار خود از SMM را برای کسبوکارتان مشخص کنید و سپس از آن استفاده کنید. به صورت کلی میتوان گفت که کسبوکارهای زیر به استراتژی SMM نیاز دارند:
پس از پی بردن به این که قطعاً به روش SMM نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش نیز اطمینان حاصل کنید. برای این موضوع، باید به سه عامل وبسایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید. منظور از آنالیتیکس داشتن یک ابزار تحلیلی برای رصد نتایج کمپینها است و در ادامه منظور از دو مورد دیگر را توضیح دادهایم:
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
بدیهی است که SMM از طریق هدایت کاربران به وبسایت، باعث بالارفتن ترافیک وبسایت میشود و این وبسایت باید آمادگی پاسخگویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد و در واقع ترافیک را به خریدار تبدیل کند. برای این منظور، راه ارتباطی در وبسایت قرار داشته باشد، مشتریان به راحتی خرید کنند، قیمتها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. در صورتی که چنین امکاناتی در وبسایت شما وجود ندارد، باید پیش از هزینه کردن برای SMM، وبسایت خود را به گونهای که برای خدمترسانی به مشتریان مناسب باشد، دوباره طراحی کنید.
پیش از اجرای SMM یا بازاریابی در رسانههای اجتماعی، باید میزان بودجهای که برای این کار در نظر گرفتهاید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی و ترک ناگهانی آنها کاری غیرحرفهای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با رسانههای شما درگیر میشوند و نمیتوان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سؤالی که پیش میآید این است که چقدر هزینه کنید تا SMM بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسبوکاری متفاوت است، اما به طورکلی پیشنهاد میشود که 25 درصد از کل هزینهای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفتهاید را برای SMM خرج کنید.
در ادامه، مراحل انجام SMM را توضیح دادهایم. چهار مرحله نخست در جهت حضور در شبکههای اجتماعی و سه مرحله آخر برای اجرای بازاریابی در این شبکهها مطرح شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این مراحل به یکدیگر وابسته هستند. با این وجود، ممکن است بعضی کسبوکارها در شبکههای اجتماعی حضور نداشته باشند، اما قصد تبلیغ در این شبکهها را داشته باشند.
به عنوان مثال، صاحب یک برند لباس ممکن است حساب کاربری اینستاگرام نداشته باشد، اما به دلیل حجم بالای کاربران این پلتفرم اجتماعی، قصد تبلیغ و نمایش کسبوکار خود در اینستاگرام را داشته باشد و از این طریق کاربران اینستاگرام را به بازدید از وبسایت خود هدایت کند و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهد. یا اینکه یک توسعهدهنده بازی، ممکن است به کانال تلگرامی برای کاربران خود نیاز نداشته باشد، اما برای تبلیغ بازی، جذب مخاطبان ایرانی بیشتر و به دست آوردن نصب بیشتر از طریق تبلیغ در تلگرام که دارای محبوبیت زیادی نزد ایرانیان است، استفاده کند. مراحل حضور و مارکتینگ در شبکههای اجتماعی را میتوان به صورت خلاصه به شکل زیر بیان کرد:
با توجه به اهداف کسبوکارتان، پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب و در آن عضو شده و یک حساب کاربری برای کسبوکارتان بازکنید. قبل از برنامهریزی و اجرای استراتژی، ابتدا به نکات زیر توجه کنید:
در این مورد هرچه مشتری نهایی را دقیقتر توصیف کنید، بهتر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف شما والدین ساکن تهران باشد، هدفمندی خوبی است، اما اگر بتوانید جزئیات بیشتری مانند سن و سطح درآمد را نیز بهعنوان معیارهای انتخاب خود قرار دهید، به کسبوکار شما کمک شایانی خواهد کرد. در صورت انتخاب مخاطبین هدف اشتباه، مارکتینگ با شکست مواجه خواهد شد. برای یک انتخاب صحیح و مناسب ابتدا معیارهای زیر را در مورد افراد بررسی کنید:
پس از ایجاد حساب کاربری در شبکههای اجتماعی، باید موقعیت حضور خود در این شبکهها را به گونهای تثبیت کنید که نشاندهنده قصدتان از این حضور و منعکسکننده برند شما باشد. برای این کار، مشتریان ایده آل خود را نیز در نظر بگیرید. در صورت مشخص نکردن هدف حضور در شبکههای اجتماعی و انتشار پستهای عمومی به صورت رندوم و بیهدف، این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا مردم همیشه افراد متخصص در یک حوزه را دنبال میکنند نه افرادی که به صورت عمومی فعالیت میکنند.
واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (از A تا Z) را در کالج تپسل بخوانید.
متأسفانه، بسیاری از کسبوکارها مستقیماً و بدون انجام مراحل قبل، اقدام به اجرای این مرحله میکنند. با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر مشتریان ایدهآل و هدف از حضور برای این مشتریان، ایجاد محتوای مربوطه آسان به نظر میآید.
محتوا اشکال مختلفی دارد، اما شما باید از محتوایی استفاده کنید که هم راستا با اهداف مشخص شده برای مشتریان ایدهآل و مهارتهای شما باشد. در نظر گرفتن محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط باید در اولویت قرار گیرد. به منظور مشخص شدن زمان، فرکانس و موضوعات پست کردن هر محتوا، پیشنهاد میشود که یک تقویم محتوا ایجاد کرده و طبق آن عمل کنید. همواره کیفیت محتوا را نسبت به کمیت آن در اولویت قرار دهید.
به منظور پی بردن به میزان موفقیت حضور خود، نیاز به تعریف و اندازهگیری فاکتورهایی است. علاوه بر میزان موفقیت استراتژی، باید تأثیرگذاری زمان و پول صرف شده برای این استراتژی را نیز اندازه گرفت. برخی از شاخصهایی که باید اندازهگیری شوند شامل موارد زیر است:
اغلب بازاریابان به منظور افزایش سود خود، از ابزارهایی برای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. استفاده از این ابزارها باعث تسهیل استفاده از این شبکهها میشود. یکی از مزایای این ابزارها، امکان زمانبندی انتشار پستها است. برای عملکرد مناسب، ابزار مدیریت خود را با تقویم محتوایی که در مرحله قبل ایجاد کردهاید، هماهنگ کنید.
میتوان گفت که این مرحله، مهمترین نقش در موفقیت کسبوکارها در رسانههای اجتماعی را دارد. با این وجود، بسیاری از بازاریابان از آزمون و خطا استفاده میکنند که ممکن است همواره نتیجه دقیقی را از این کار به دست نیاورند؛ اما دنبال کردن (track) نتایج، تجزیهوتحلیل دادههای به دست آمده و ایجاد تغییرات برای بهینهسازی نتایج بهترین راهحل ممکن است.
در نظر داشته باشید، بازاریابی در رسانههای اجتماعی، کار ثابتی نیست و همواره در حال تغییر است و شما نیز باید خود را با این تغییرات همگام سازید؛ بنابراین، یک استراتژی ایجاد کرده و با گذر زمان و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کسبوکار و مخاطبین خود، به صورت مداوم آن را بهینه سازید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.
برای اجرای SMM، ابتدا باید پلتفرم مورد نظر خود را بر اساس اهداف کسبوکارتان، اهداف بازاریابی در رسانه های اجتماعی، میزان بودجه و مشتریان هدف خود انتخاب کنید. در نتیجه، پیش از انتخاب پلتفرم مناسب، باید تحقیقاتی را انجام دهید. به عنوان مثال، باید بدانید که مخاطبان هدف شما اغلب در کدام یک از پلتفرمها فعالیت دارند. تعدادی از پلتفرمهای مورد استفاده کسبوکارهای ایرانی و روشهای استفاده از آنها برای تبلیغات را در زیر توضیح میدهیم:
یکی از پرکاربردترین و محبوبترین رسانههای مورداستفاده ایرانیان برای چت کردن و اشتراک انواع محتوا مانند متن، عکس، ویدئو، gif و … است. علاوه بر این کاربردها، از این پلتفرم میتوان برای بازاریابی، فروش محصول و کسب درآمد استفاده کرد. طبق آخرین اخبار منتشرشده، میزان درآمد کانالهای تلگرامی پرمخاطب تنها از طریق تبلیغات ماهانه 30 میلیون تومان است. روزانه بیش از 10 میلیارد پیام در تلگرام ردوبدل میشود. امکانات وسیعی که تلگرام در اختیار کاربران قرار میدهد، موجب محبوبیت این اپلیکیشن و افزایش روزبهروز کاربران ایرانی آن میشود. با توجه به آمار بالای 30 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام، بهترین فرصت برای صاحبان کسبوکار و بازاریابان ایرانی فراهمشده تا در سریعترین و سادهترین روش به مخاطب هدف خود دست یابند و به کسب درآمد بپردازند.
همه این آمار و ارقام، نشاندهنده اهمیت بالای تلگرام برای مارکتینگ است. به دلیل حضور اقشار و سنین مختلف کاربران در تلگرام، انجام تبلیغات در این پلتفرم برای هر نوع کسبوکاری سودآور خواهد بود. برای یک مارکتینگ موفق در تلگرام، بازاریابی محتوایی بسیار مهم است. روشهایی که برای بازاریابی تلگرامی مورداستفاده قرار میگیرد شامل موارد زیر میشود:
کانالهای تلگرامی محل بسیار مناسبی برای تبلیغ محصولات و خدمات شما است. کانالها از لحاظ تعداد عضو هیچگونه محدودیتی ندارند. امکان قرار دادن چندین ادمین برای یک کانال وجود دارد که باعث افزایش سرعت میشود. همچنین، تلگرام توانایی شمارش تعداد بازدید هر پستی که منتشر میکنید را فراهم میکند و از این طریق میتوانید تعداد بازدید پستهای خود را متوجه شوید که در تجزیهوتحلیل نتایج بسیار کمک میکند.
ایجاد یک بنر با محتوای مناسب و پخش آن در گروهها و کانالهای پرمخاطب یکی از راههای جذب مخاطب است. شعار تبلیغاتی و مطالب موجود بنر باید کوتاه، جذاب و نشاندهنده کسبوکار شما باشد. این بنر باید در بردارنده دکمه CTA باشد. این دکمه میتواند لینک کانال تلگرام، آدرس وبسایت، آدرس اینستاگرام یا هر چیز دیگری باشد. معمولاً در صورتی که تعداد اعضای یک کانال، بالای 20 هزار نفر باشد، تبلیغات در آنها بازخورد خوبی خواهد داشت. البته همواره تمرکز روی قشر مخاطب یک کانال مهمتر از تعداد اعضای آن است. اگر محصول شما یک وسیله آشپزی است، تبلیغ آن در یک کانال پرمخاطب اخبار بازی منطقی نیست، اما اگر کانالی با تعداد اعضای کمتر در زمینهٔ معرفی دستور غذا فعالیت دارد، تبلیغ در آن میتواند بیشتر به اهداف SMM شما کمک کند.
برخی کانالهای تلگرام مخصوص معرفی هستند و اغلب مردم برای پیدا کردن کانالهای مورد نظرشان عضو این کانالهای معرفی میشوند. این روش در ابتدای فعالیت کانال تلگرامی، راهحل خوبی برای معرفی خود به دیگران است. این کانالها برای نمایش پست تبلیغات به مدت طولانی به عنوان آخرین پست، پول زیادی دریافت میکنند.
برای افزایش تعداد عضو کانال تلگرام خود میتوانید با ادمینهای کانالهای دیگر قرارداد ببندید که بنر تبلیغات یکدیگر را برای مدت مشخصی در کانال خود قرار دهید. بهتر است کانالهای انتخابی برای این کار، مرتبط با کسبوکار شما باشد. به عنوان مثال، گذاشتن بنر تبلیغات آشپزی در کانال فروش قطعات خودرو عاقلانه نیست.
اگر وبسایت فعالی دارید که تعداد بازدیدکنندگان آن زیاد است، در قسمت معرفی وبسایت، حتماً آدرس کانال تلگرام خود را قرار داده و با ارائه اطلاعات جدید کاربر، او را به عضویت در کانال تشویق کنید. اگر در مرحلهای هستید که هدف SMM شما افزایش تعداد اعضای کانال تلگرام است، این روش بسیار مناسب خواهد بود.
در صورتی که از ایمیل مارکتینگ در کسبوکارتان استفاده میکنید، حتماً آدرس تلگرام خود را به مشترکین فهرست خود معرفی کنید. در مورد ارتباط ایمیل مارکتینگ و SMM به این جلسه از بلوک ایمیل مارکتینگ کالج مراجعه کنید.
اگر کسبوکارتان دارای صفحات اجتماعی دیگری مانند اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک و … است که مخاطبان زیادی دارند، با قرار دادن آدرس تلگرامی خود، همان مخاطبان را به کانال خود دعوت کنید و مطالب متفاوتی نسبت به بقیه صفحات اجتماعی را در کانال خود ارائه دهید. با توجه به محبوبیت اینستاگرام در بین ایرانیان، حتماً آدرس کانال تلگرام خود در قسمت معرفی (Bio) قرار دهید.
با توجه به اینکه مطالب و عکسهای کانال شما ممکن است توسط افراد زیادی به اشتراک گذاشته شوند، باید آدرس تلگرام خود را در تمامی پستها قرار دهید. از این طریق افراد زیادی با کانال شما آشنا خواهند شد.
طبق نظرسنجی سالانه کالج، در سال 96 تلگرام پرکاربردترین و کمبازدهترین ابزار جذب کاربرجدید برای اپلیکیشنها بوده است. نتایج این نظرسنجی توسعه دهندگان ایرانی در سال 96 را ببینید.
اینستاگرام با داشتن بیش از 200 میلیون کاربر فعال به طور روزانه و بیش از 700 میلیون کاربر فعال به صورت ماهانه، یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی محسوب میشود. هیچکس دوست ندارد که در شبکههای اجتماعی با تبلیغات مواجه شود. این تبلیغات باید به شیوهای غیرمستقیم به دست مخاطبین برسد. در صورت استفاده مناسب از امکانات موجود، اینستاگرام میتواند بستر مناسبی را برای نمایش محصولات و تبلیغات به مخاطبین هدف را با شرایط مذکور فراهم کند. ساخت تبلیغات باکیفیت و استفاده از تکنیکهای فروش، به راحتی شما را قادر میسازد محصولات خود را از طریق اینستاگرام به فروش برسانید. روشهای تبلیغات در اینستاگرام شامل موارد زیر است:
پس از ایجاد حساب کاربری در اینستاگرام، در قسمت بیوگرافی پروفایل، آدرس وبسایت و آدرس ایمیل کاری و موقعیت جغرافیایی خود را قرار دهید تا مخاطبان به راحتی بتوانند به وبسایت شما نیز دسترسی داشته باشند. از تصاویر و نوشتههای مناسب برای پروفایل خود استفاده کنید به گونهای که به راحتی توسط کاربران قابل شناسایی باشد. توضیحات مناسبی را در قسمت پروفایل خود ارائه دهید که به صورت واضح نشاندهنده کسبوکار شما باشد. همچنین، اینستاگرام، امکان قرار دادن contact برای اکانتهای تجاری را اضافه کرده است که از آن طریق، مخاطبان به صورت مستقیم با شما در ارتباط خواهند بود. از دیگر قابلیتهای پروفایل تجاری میتوان به گزارشهای آماری که توسط خود اینستاگرام ارائه میشود، اشاره کرد. در این گزارشها تعداد مشاهده شدن پستها، تعداد لایکها، میزان فعالیت مخاطبان در ساعات مختلف روز و روزهای مختلف هفته، دموگرافی مخاطبان و … قابل مشاهده هستند.
تصاویر و ویدئوهای جذابی را در صفحه خود قرار دهید و از این طریق کاربران را جذب کنید. همان طور که میدانید ارزش یک عکس به اندازه هزار کلمه است. قدرت تصاویر در خریدهای اینترنتی بسیار زیاد است، بنابراین از ایدههای خلاقانه و تبلیغات غیرمستقیم برای معرفی محصولات خود استفاده کنید. به سایز و حجم تصاویر خود نیز توجه کنید. از فیلترها و ویرایشهای مناسب استفاده کنید. با وجود این که تصاویر نقش مهمی در جلب نظر کاربران دارند، توضیحات تصاویر نیز باید بتوانند کاربران را تشویق کنند. توجه داشته باشید که نوشتهها نباید طولانی باشند. برای توضیحات طولانی از وبلاگ یا فیسبوک استفاده کنید.
زمانی که کاربران برای پست شما کامنت میگذارند، توقع دارند که پاسخ آنها را در سریعترین زمان ممکن بدهید. پاسخگویی مناسب باعث ایجاد اعتماد و رضایت مشتریان میشود و روابط بهتری بین شما و مشتریان برقرار خواهد کرد.
از قابلیتهای مختلف اینستاگرام مانند استوری،لایو و فیلترها و … نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، یک روز از کسبوکار خود را در قالب عکس یا ویدئوهای 15 ثانیهای در Story قرار دهید، یا طریقه استفاده از محصولات خود را به نمایش بگذارید. این کار باعث آشنایی بیشتر مخاطبان با کسبوکار شما میشود. با توجه به اینکه اینستاگرام از الگوریتمهای خاصی برای نمایش پستها به مخاطبان استفاده میکند و ممکن است بسیاری از آنها پستهای شما را در اوایل صفحه خود تماشا نکنند، Story بستر قدرتمندتری برای ارتباط روزانه با مخاطبان است.
برای افزایش تعداد فالوئرهای خود در اینستاگرام ، از #هشتگها استفاده کنید. بسیاری از افراد برای پیدا کردن عکس مورد نظر خود، از هشتگهای اینستاگرام استفاده میکنند؛ بنابراین باید هشتگهایی که برای جستوجو بیشتر مورداستفاده قرار میگیرند را در پستهای خود قرار دهید. در صورتی که حس میکنید هشتگهایی که در کپشن مینویسید باعث طولانی شدن کپشن میشود، میتوانید هشتگها را در کامنتها بنویسید.
بودجهای را برای برگزاری مسابقه اینستاگرامی اختصاص دهید. به عنوان مثال، از مخاطبین خود بخواهید زیر یک پست به خصوص، 3 نفر از دوستانشان را تگ کنند و از بین افرادی که این کار را کردهاند، قرعهکشی کنید. از این طریق علاوه برجذب مخاطبین جدید، مشتریان قبلی خود را نیز به فعالیت وادار میکنید. همچنین، از پیشنهادهای ویژه مانند تخفیفها برای تشویق مشتریان به خرید، استفاده کنید.
امکان قرار دادن لینک عکس محصولات به صفحه وبسایت، ویژگی جدیدی است که اینستاگرام در آپدیتهای جدیدش منتشر کرده است و به تبلیغدهندگان امکان خرید این امکان را میدهد. تعداد محدودی از برندها از این ویژگی بهره میبرند. اگر برای اجرای کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام به کمک نیاز دارید، تپسل باتجربه اجرای کمپینهای تبلیغاتی برای برندهای بزرگی مثل ایرانسل، میتواند به شما در این امر یاری دهد. کافی است با تپسل تماس بگیرید و نیاز SMM خود را مطرح کنید تا از مشاوره کارشناسان آن استفاده کنید.
افرادی که در اینستاگرام دارای دنبالکنندگان (فالوئرها) زیادی هستند، اینفلوئنسر نامیده میشوند. نکته قابل توجه این است که تبلیغات انجامشده توسط این افراد بیشتر مورد توجه مردم قرار میگیرد و مانند سایر روشهای تبلیغات آزاردهنده نیستند. این پستها اغلب به شیوهای خلاقانه و گاهی با زبانی طنزگونه انتشار مییابند. روش انجام آن به این صورت است که با پرداخت پول به این افراد، آنها یک پست تبلیغاتی از کسبوکار شما در اینستاگرام خود قرار میدهند و آدرس اینستاگرام شما را در نوشته خود ذکر میکنند (mention) یا در عکس تگ میکنند. البته روشهای استفاده از این راهکار پرمخاطب امروز در بازار ایران، به این توضیح کوتاه محدود نمیشود.
6 راه استفاده ازاینفلوئنسر های در شبکه های اجتماعی
علت اصلی استفاده از توئیتر، توانایی آن برای انتشار گسترده و سریع پستها است. هرچه کاربران بیشتری پستهای شما را به اشتراک بگذارند و محتوای شما را Retweet کنند، دنبالکنندگان (فالوئرها) بیشتری به دست خواهید آورد. یکی از راههای افزایش فالوئرها، پیشنهادهای ویژه و ارائه تخفیف در ازای Retweet کردن است. هشتگها نقش بسیار مهمی را در دیده شدن پستها ایفا میکنند، بنابراین سعی کنید از هشتگهای مناسب و به روز برای پستهای خود استفاده کنید.
تقریباً همه افراد و شرکتها باید از این پلتفرم برای آغاز کسبوکار، جذب و ارتباط با مشتری استفاده کنند. مرتبط بودن، شخصیسازی و کوتاه بودن، نکاتی است که برای انتشار پستها باید در نظر بگیرید. فرکانس انتشار میتواند چندین پست در روز باشد. استفاده از Buffer در مدیریت این پلتفرم به شما کمک میکند. (در ادامه این جلسه به معرفی این ابزار خواهیم پرداخت.) توئیتر هم مانند اینستاگرام، امکان ارائه آمار و ارقام مهم در مورد هر پست را به شما میدهد، کافی است در قسمت تنظیمات اکانت خود، استفاده از آنالیتیکس را فعال کنید.
در صورتی که کسبوکار شما درزمینهٔ B2B فعال است، این پلتفرم برای شما بسیار مفید خواهد بود. سادهترین راه برای ارتباط با متخصصان هر صنعتی، لینکدین است. این پلتفرم به شما اجازه هدفمند کردن تبلیغات بر اساس عنوان شغلی، نوع صنعت و … را میدهد. تبلیغات در لینکدین در دو دسته اصلی قابل اجرا است. میتوانید از تبلیغات بنری استفاده کنید و یا مانند اینستاگرام، تبلیغات را به عنوان یک پست محتوایی در Feed کاربر به نمایش بگذارید. اگرچه قیمت تبلیغات در این شبکه برای کسبوکارهای ایرانی کمی بالاست (شروع قیمت از 2 دلار است) ولی هدفمندی دقیق این پلتفرم برای انتخاب مخاطب، برای هر کسبوکار B2B وسوسهانگیز است.
پیشنهاد میکنیم پست لینکدین مارکتینگ در کالج تپسل را مطالعه کنید
به این موضوع توجه داشته باشید که لینکدین جایی برای فروش محصولات به صورت مستقیم نیست، بلکه محل مناسبی برای معرفی و تبلیغات محتوایی است. به عنوان مثال، اگر کار شما فروش محصولات آرایشی بهداشتی است، در لینکدین به جای قرار دادن عکس محصولات و شماره تماستان، بهتر است به معرفی و مقایسه کیفیت و قیمت محصولات بپردازید. در لینکدین باید خود را از سمت بازاریاب خارج کرده و خود را در جایگاه یک متخصص یا کارشناس قرار دهید.
کسبوکارها، کارمندان و جویندگان کار باید از این پلتفرم برای انتشار پستهایی مانند آگهیهای شغلی، توصیفات شرکت و جستجوی کار استفاده کنند. در مورد فرکانس انتشار پست در LinkedIn به طور تقریبی 2 تا 4 مرتبه در هفته مطلوب است. لینکدین هم مانند اینستاگرام و توئیتر، آماری از هر پست به شما ارائه خواهد کرد. دقت ارائه آمار در این پلتفرم نسبت به دو پلتفرم دیگر بیشتر است و اطلاعات دموگرافی آن در مورد مخاطبانی که با هر پست تعامل داشتهاند، بینش دقیقی برای مدیریت حضور و SMM به شما خواهد داد.
فیسبوک با داشتن حدود 1.59 میلیارد کاربر، بزرگترین پلتفرم اجتماعی است. این رسانه، محیط بسیار مناسبی برای ارتباط با مشتریان بالقوه در سراسر جهان و در نتیجه، ارتقای کسبوکار شما خواهد بود. همچنین، استفاده و مدیریت این پلتفرم بسیار ساده است. انواع تبلیغاتی که مورد نیاز هر کسبوکاری است در فیسبوک انجام میشود. این پلتفرم برای همه اقشار و سنین مردم با هر عنوانی قابل استفاده است و ازنظر محتوایی بسیار متنوع است. فرکانس مناسب انتشار پست در فیسبوک، یک یا دو بار در روز است.
اگر در تلاش برای ارتقای کسبوکارتان هستید، رسانههای اجتماعی کمک بزرگی به شما خواهند کرد. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در ادامه آورده شده است:
یکی از مزایای اصلی SMM، دسترسی به حجم مخاطبان زیاد است. مارکتینگ به روش سنتی، مانند تبلیغات تلویزیونی تنها مختص به تماشاچیان ثابت تلویزیون است، درصورتیکه SMM توانایی دستیابی به حجم نامحدود و گستردهای از مخاطبان در سراسر جهان را دارد. مهمترین دلیل استفاده 92 درصد بازاریابان از روش مارکتینگ در رسانه های اجتماعی برای ارتقا برند و کسبوکارشان، حجم زیاد مخاطبان این روش است. فیسبوک به تنهایی 1.59 میلیارد کاربر دارد. علاوه بر فیسبوک، توئیتر در هرماه 313 میلیون کاربر فعال دارد و اینستاگرام نیز دارای 200 میلیون کاربر روزانه است. ایجاد حساب کاربری در حداقل دو پلتفرم محبوب باعث دیده شدن کسبوکارتان توسط میلیونها نفر خواهد شد.
در حال حاضر، 89 درصد از کاربران اینترنت که 18 تا 29 ساله هستند، در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند. درنتیجه در صورت هدف قرار دادن محصولات و خدمات خود برای این محدوده سنی، نتیجه بسیار خوبی از مارکتینگ خواهید گرفت. همچنین، این گستردگی فراتر از مخاطبان هدف شما میرود، زیرا دوستان و آشنایان مخاطبان نیز میتوانند از طریق شبکههای اجتماعی به کسبوکار شما کمک کنند.
یکی از مشکلات کسبوکارها برای استفاده از روشهای مارکتینگ سنتی، برقراری و حفظ روابط طولانی مدت با مشتریان است. روش SMM مبتنی بر تعامل اجتماعی است و در بلندمدت باعث ایجاد اعتماد بین مشتریان و کسبوکارها میشود. هرچه تعامل شما با مشتریان بیشتر باشد، روابط بهتری بین شما برقرار خواهد شد و در نهایت سود بیشتری را برای شما به ارمغان میآورد.
شاید بتوان گفت که منحصربهفردترین ویژگی شبکههای اجتماعی، قابلیت کمک گرفتن از خود کاربران شبکههای اجتماعی است. برخلاف سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ مانند سئوی وبسایت و تبلیغات پولی، محتوای شبکههای اجتماعی معمولاً به اشتراک گذاشته میشود.
هرچه در شبکههای اجتماعی تعاملات بهتری با مشتریان و مخاطبان هدف خود داشته باشید، اعتبار آنلاین شما و وفاداری مشتریان به برندتان افزایش خواهد یافت. ارتباط فردی و تعامل با مخاطبان هدف به معنی اهمیت قائل شدن برای آنها است که منجر به ایجاد اعتماد و وفاداری بیشتر در آنها میشود. طبق مطالعهای که توسط THE SOCIAL HABIT انجام شده است، 53 درصد از آمریکاییهایی که یک برند را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند، تمایل بیشتری برای خرید از آن برند دارند و به آن وفادارتر هستند.
برای کسب اطلاعات ارزشمند در مورد مشتریان خود میتوانید از شبکههای اجتماعی استفاده کنید که به شما در تصمیمگیریهای هوشمندانه کمک میکند. به عنوان مثال، اطلاع از نظرات، پیشنهادها و انتقادهای مردم در شبکههای اجتماعی به شما در بهبود محصولات و خدماتتان کمک میکند.
اکثر تبلیغات در شبکههای اجتماعی به دلیل خلاقانه بودن و استفاده از جذابیت فضای مجازی، مانند سایر روشهای تبلیغات آزاردهنده نیستند و در صورت استفاده مناسب از پلتفرمهای اجتماعی، کاربران به تبلیغات جذب و به مشتریان شما تبدیل میشوند. یکی از مهمترین روشهای نمایش تبلیغ در شبکههای اجتماعی، نمایش محتوا در Feed کاربر است که علیرغم تبلیغات آزاردهنده بنری در وبسایتها، این روش موجب آزار مخاطبین نمیشود.
شاید بزرگترین عیب روش بازاریابی رسانه های اجتماعی هزینههای بالای اجرای آن باشد اما به جز این مشکل، مانند هر روش دیگری، استفاده از روش SMM نیز دارای معایب و خطراتی است که کسبوکار شما را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد.:
بر اساس گزارشها، 64 درصد از بازاریابان دیجیتالی حداقل شش ساعت در روز را صرف مارکتینگ در شبکههای اجتماعی میکنند. زمان زیاد مورد نیاز برای موفقیت در این روش، برای بسیاری از کسبوکارهای نوپا و برای مدیران ارشد در برندهای بزرگ، مشکلآفرین است. در صورت داشتن یک تیم کوچک و عدم اختصاص یک نیروی تمام وقت به دیجیتال مارکتینگ، برای پیادهسازی این روش با مشکل مواجه خواهید شد. همچنین اگر منابع مالی محدودی داشته باشید و نتوانید از یک استراتژی بلندمدت برای بازاریابی رسانه های اجتماعی حمایت کنید، شانس موفقیت اندکی در آن خواهید داشت. علاوه بر این، در صورت اشتباه در SMM، تمامی تلاشهای انجام شده در این راه منجر به نتیجه مطلوب نمیشود و تمام زمان صرف شده هدر خواهد رفت.
یکی از مشکلات رسانههای اجتماعی این است که قشرهای مختلف جامعه، حتی افراد منفی و مخرب را نیز به خود جذب میکنند. به عنوان مثال، گاهی نظرات منفی در مورد محصولات و خدمات شما، حقیقت ندارند و تنها برای خراب کردن برندتان مطرح میشوند ولی بازخوردهای منفی در سایر مخاطبانتان ایجاد میکنند.
مطالعات اخیر نشان داده است که 89 درصد از بازاریابان در تلاش برای فهمیدن میزان واقعی ROI حاصل از مارکتینگ رسانههای اجتماعی هستند. تنها 37 درصد از آنها موفق به اندازهگیری ROI شدهاند، 35 درصد از آنها نیز از صحت عدد به دستآمده مطمئن نیستند و 28 درصد از آنها چگونگی اندازهگیری ROI حاصل از مارکتینگ از طریق شبکههای اجتماعی را نمیدانند.
شاخصهای کلیدی بسیاری هستند که بازاریابان در حوزه رسانههای اجتماعی باید به آنها توجه کنند و با اندازهگیری و آنالیز نتایج، عملکرد خود را در این شبکهها بهبود ببخشند. KPIهایی که در ادامه توضیح داده شده است، برای مارکتینگ در شبکههای اجتماعی مهم هستند و باید بر آنها نظارت کرد. برای بررسی چگونگی حضور کسبوکار خود در شبکههای اجتماعی، معیارهای زیر را بررسی کنید:
اندازهگیری تعداد فالوئرها در اینستاگرام و توئیتر و طرفداران در فیسبوک و اعضای کانال تلگرام، به راحتی انجام میشود. هر چه تعداد این افراد بیشتر باشد، بیشتر در معرض دید قرار خواهید گرفت و امکان موفقیت کسبوکار شما نیز بیشتر خواهد شد.
از طریق محاسبات پیچیده بر اساس تعداد فالوئر، اشتراکگذاری و … تعداد حداکثر افرادی که میتوانند با پستهای شما مواجه شوند را میتوان اندازهگیری کرد که نشان دهنده میزان Reach است. در اینستاگرام این عدد بیانگر تعداد کاربرانی یکتایی است که با پست شما مواجه شدهاند.
بیانگر تعداد دفعات نمایش یک پست است. اگر یک کاربر تکراری چند بار با یک پست مواجه شود این عدد افزایش مییابد و شمارشهای تکراری برای کاربران را هم لحاظ میکند.
با استفاده از ویژگیهای جدید پلتفرمهای اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و … اندازهگیری این عدد بسیار ساده است و هرکسی میتواند این عدد را به دست آورد. هرچه بازدید ویدئو بیشتر باشد، نشاندهنده توجه بیشتر مخاطب به پست شما است.
اشتراک محتوای صفحه شما توسط مخاطبان که باعث افزایش آگاهی از برند و افزایش تعاملات مشتریان میشود. این تعداد برای اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک بسیار مهم است. این در توئیتر با عبارت Retweet اعلام میشود.
هرچه این تعداد بیشتر باشد، نشاندهنده کیفیت بالاتر عنوان و تصویر و محتوای تبلیغاتی برای یک لینک در شبکههای اجتماعی است.
تعداد لایک و کامنتهای کاربران یکی از بهترین راهها برای پی بردن به علایق مخاطبان است.
به فرایند تگ کردن نام اکانت شخص دیگری در شبکههای اجتماعی، Mention کردن میگویند. با به دست آوردن این عدد، به میزان فراگیر بودن کسبوکارتان پی میبرید. این معیار در فیسبوک و اینستاگرام مهم است.
میزان ترافیک هدایتشده از شبکههای اجتماعی به وبسایت که نشاندهنده میزان تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی شما است.
اندازهگیری تعداد بازدیدکنندگان از پروفایل نشاندهنده میزان توجه کاربران به شما است. البته همه پلتفرمها چنین امکانی را ندارند.
درصد افرادی که پس از کلیک بر روی CTA و هدایت به وبسایت، عمل موردنظر شما مانند خرید آنلاین، ثبتنام در خبرنامه، دانلود کتاب یا هر عمل دیگری را انجام میدهند و در واقع به مشتری تبدیل میشوند با نرخ تبدیل بیان میشود. این نرخ برای همه پلتفرمها مهم است و شاخص موفقیت نهایی برای بازاریابی رسانههای اجتماعی خواهد بود.
مقدار پول هزینه شده برای هدایت هر فرد از شبکههای اجتماعی را CPL مینامند
میزان کل فروش یک کسبوکار با استفاده از شبکههای اجتماعی است که این عدد را نمیتوان به راحتی به دست آورد.
پیشبینی میزان ارزشی است که یک کسبوکار از تمام روابط اجتماعی خود با هر مشتریان به دست میآورد.
همان طور که گفتیم، این ابزارها به بازاریابان شبکههای اجتماعی کمک میکند تا از طریق راههای خلاقانهای با مخاطبان در ارتباط باشند و همچنین نتایج تلاشهایشان را بررسی کنند. در ادامه مبحث آموزش بازاریابی دیجیتال به معرفی تعدادی از این ابزارها میپردازیم:
Iconosquare: با استفاده از این ابزار به راحتی میتوانید اینستاگرام خود را مدیریت کرده و دادهها را آنالیز کنید و با استفاده از نتایج بهدستآمده، اینستاگرام خود را بهینهسازی کنید. یکی از مهمترین مزایای این ابزار، ارائه اطلاعات جالب در مورد آمار فعالیت رقبای شما در اینستاگرام است. استفاده از این ابزار برای 14 روز رایگان است.
Buffer: این ابزار در سال 2015 شروع به کار کرد و در زمان کمی توانست به یکی از ابزارهای رایگان مناسب برای مدیریت شبکههای اجتماعی تبدیل شود. استفاده از این ابزار بسیار ساده و اصطلاحاً user- friendly است به گونهای که هر کسی بدون داشتن مهارت خاص، میتواند از آن استفاده کند. با استفاده از این ابزار میتوانید محتوای موردنظر را توسط یک داشبورد مرکزی در چندین شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید. این ابزار برای مدیریت توئیتر و LinkedIn پیشنهاد میشود. شروع استفاده از این ابزار رایگان است و برای اطلاع بیشتر در مورد تعرفهها، میتوانید به وبسایت آن مراجعه کنید.
Hootsuite: این ابزار معروفترین و سادهترین ابزار در زمینه مدیریت شبکههای اجتماعی است که با کمترین هزینه از طریق آن میتوانید محتوای یکسان را در چندین شبکه اجتماعی به طور هم زمان پست کنید. این ابزار به دلیل سیستم آنالیز و گزارش دهی قوی مورد توجه بازاریابان واقع شده است.
در جلسه بعدی این بلوک یادگیری همراه ما باشید تا با یک روش دیگر در دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید و در این مسیر حرفهایتر شوید. برای مطالعه جلسه آینده این بلوک، که در مورد تبلیغات درون اپلیکیشنی هست را مطالعه کنید.
نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
15 ديدگاه نظر دهيد
بسیار عالی
سلام
ممنون از نظر لطف شما
ممنونم از مطلب بسیار مفید و خوبتون ولی کاش مطلبی بذارین و شبکه اجتماعی ویدارنا رو هم معرفی کنین. من مدتهاست ازش استفاده می کنم و به جرات می تونم بگم که قویترین شبکه اجتماعی فارسیه.
موفق باشید
سلام با سپاس از شما از بازخورد خوب تون
این شبکه اجتماعی برای یوزرهای ایرانی آشنا نیست که در اون فعال باشن و ما بعنوان دیجیتال مارکتر بتونیم کار مارکتینگ انجام دهیم
ترجیح بازاریابی شبکه اجتماعی در ایران اینستاگرام، لینکدین و توییتر می باشد
سلام. ممنون بابت مطالب مفیدتون. اگر بخوایم در کشورهای حوزه خلیج فارس تبلیغات اینستاگرام و فیس بوک داشته باشیم به چه نحو هست. میشه توضیحاتی رو بفرمایین.
سلام
اگر منظورتون تبلیغات sponsor ad هست، باید حتماً اکانت بیزینس داشته باشین که با فیسبوکتون هم مَچ شده باشه و بعد میتونین از sponsor ad (پست یا استوری) استفاده کنید. حتی میتونین مخاطبانتون رو هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی، جنسیت و سن و … تارگت کنین.
سلام ممنون از مطلب خوبتون بسیار عالی بود و واقعا کارآمد. به امید پیشرفت بیشتر شما. گروه ما نیز در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی فعالیت های زیادی انجام دادند و تمام تجربیات خود رو در زمینه یک آموزش جامع و کامل منتشر کرده اند.
سلام خیلی ممنون از توجه شما
امیدوارم موفق باشید
مطلب بسیار به درد بخوری بود
در عین جامعیت، مختصر بود و البته مفید.
ممنون
ممنون از لطف و توجه شما
موفق باشید
عالی بود . تشکر از شما
سلام
خیلی ممنون از توجه شما
موفق باشید
سلام. با تشکر از مطالب شما.
هر چند مفهوم رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی به هم نزدیک است ولی یکی نیست. social media marketing بازاریابی رسانه های اجتماعی است که در اینجا بازاریابی شبکه های اجتماعی در نظر گرفته شده که البته در ادامه متن به رسانه اجتماعی بازگشته اید! این موضوع باعث شده متن سازگار نباشد.
سلام، وقتتون بخیر
خیلی ممنون از تذکر و پیشنهادتون، اصلاح شد
موفق باشید
در کل خوب بود.
ممنون از وقتی که گذاشتین.