در آمریکا چهارمین جمعه نوامبر که یک روز بعد از روز شکرگزاری است را بلک فرایدی مینامند. از سال ۱۹۵۲، این روز به عنوان روز آغاز خرید برای تعطیلات کریسمس محسوب میشد؛ چرا که فروشگاههای مختلف در این روز پیشنهادهای ویژهای به مشتریان خود ارائه میدادند.
از سال ۲۰۱۳ تا کنون، بازاریابی بلک فرایدی دیگر یک اتفاق یک روزه نیست و بسیاری از بازاریابان از روز شکرگزاری تا دوشنبه بعد از بلک فرایدی برای محصولات خود پیشنهادات ویژهای ارائه میدهند. دوشنبه بعد از Black Friday را Cyber Monday نامند.
بلک فرایدی امسال روز ۲۴ نوامبر (۳ آذر) است و کمتر از چهار هفته تا این رویداد بزرگ زمان باقی است. بسیاری از مردم بر این باورند که قسمت عمدهای از فروش بلک فرایدی امسال از طریق موبایل خواهد بود.
از زمانی که موبایلهای هوشمند به عرصه فروش آنلاین قدم گذاشتند، هر سال شاهد افزایش سهم خرید از طریق موبایل و کاهش خرید حضوری مردم بودهایم. این رشد سریع باعث شد در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار ۵۷٪ از کل فروش بلک فرایدی از طریق موبایل انجام شود. البته این روند رشد حتی در اینجا هم متوقف نشد. بازاریابی موبایلی در Black Friday سال ۲۰۱۶ به ۳ میلیارددلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۳٪ رشد داشت و انتظار میرود که در Black Friday امسال فروش فروشگاههای اینترنتی از طریق موبایل به ۳.۵۲ میلیارد دلار برسد.
بازاریابی در بلک فرایدی دیگر تنها منحصر به آمریکا نیست و فروشگاههای بزرگ در تمامی نقاط جهان با استقبال فوقالعاده مشتریان خود در این روز مواجه میشوند. در ایران نیز چند سالی است که بسیاری از فروشگاهها در این روز شرایط فروش ویژهای برای مشتریان خود در نظر میگیرند. اعداد و ارقام فوق میتواند برای هر برندی که مایل است فروش خود را افزایش دهد جذاب باشد.
در واقع تعریف کمپینهای تبلیغاتی موبایلی Black Friday، بهانهای برای جذب مجدد مشتریان قدیمی و غیرفعال است. از طرف دیگر، جذب مشتری جدید نیز میتواند یکی از اهداف این کمپین پاییزی برای برند شما باشد.
اگر میخواهید بهعنوان یک بازاریاب دیجیتال ایرانی از این مناسبت استفاده کنید، در این مقاله با ۶ راهکار برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی Black Friday آشنا شوید.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
قبل از آن که مشتریان با تبلیغات بیشمار برندهای مختلف در آستانه آغاز فصل زمستان و شب یلدا بمباران شوند، با پیشنهادهای جذاب توجه مشتریان بالقوه را به برند خود جلب کنید. قبل از رقیبانتان کمپینهای جذب مشتری را آغاز و با مشتریان جدید خود ارتباط برقرار کنید.
برای جذب مشتریان جدید میتوانید از رسانههای اجتماعی مختلف استفاده کنید. در بازاریابی رسانههای اجتماعی، هم آن دسته از افرادی که ممکن است در آینده مشتری شما شوند و هم آن دسته از مخاطبانی که تاکنون از محصول شما استفاده نکردهاند را هدف قرار دهید.
اگر فروش شما از طریق اپلیکیشن صورت میگیرد، مشتریانی که مشترکین خبرنامه و برنامه ایمیلمارکتینگ شما هستند را فراموش نکنید. یک کمپین ایمیلی میتواند کاربرهای جدیدی را برای اپلیکیشنتان جذب کند.
در حال حاضر، نزدیک به ۲.۲ میلیون اپلیکیشن در Apple App store و بیش از 2.5 میلیون اپلیکیشن در Google Play Store وجود دارد. طبق آخرین گزارش کافهبازار تعداد اپلیکیشنهای این استور ایرانی هم بیش از ۱۱۲ هزار است. بنابراین، بهینهسازی صفحه اپلیکیشن در مارکت میتواند باعث شود که اپلیکیشن شما راحتتر دیده شود.
نام اپلیکیشن: آیا نام اپلیکیشن شما یکتا است؟
کلمات کلیدی: از کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن خود استفاده کنید.
توصیف: آیا توصیف شما از اپلیکیشنتان ارزشهای آن را به خوبی نمایان میکند؟ آیا این توصیفات متناسب با آپدیتهای اپلیکیشن شما بهروزرسانی میشوند؟
اسکرینشات/ویدئو: شما باید در صفحه اپلیکیشن خود در اپاستورها چند اسکرینشات از اپلیکیشن خود و همچنین، در صورت امکان، یک ویدئوی آموزشی قرار دهید.
رتبهبندی: آیا رتبهبندی اپلیکیشن شما مثبت است؟ رتبه خوب در اپاستورها میتواند تعداد دانلودهای اپلیکیشن شما را افزایش دهد.
بازاریابیهای شگفتانگیز مانند بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی و یا بهطورکلی بازاریابی شخصیسازی شده تنها با ایجاد اعتماد برای کاربران اپلیکیشنتان ممکن خواهد بود. شما باید بهگونهای با کاربران اپلیکیشن خود رفتار کنید که آنها خودشان انتخاب کنند تا اطلاعات شخصی مانند موقعیت مکانی خود را در اختیار شما قرار دهند.
در مقاله بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی در مورد راهکارهای خلاق استفاده از این مدل بازاریابی بیشتر نوشتهایم.
بازارایابی در روزهای نزدیک به بلک فرایدی که تقریباً تمام فروشگاههای اینترنتی برنامه ویژهای برای فروش محصولات خود دارند، کمی سخت است. شما با داشتن یک تجربه کاربری آسان و کاربرپسند برای اپلیکیشن خود میتوانید خود را از سایرین متمایز کنید.
مطمئن باشید که کاربران به راحتی میتوانند در اپلیکیشن شما پرداخت داشته باشند. برای این کار باید حواستان به موارد زیر باشد:
آیا کاربران به راحتی میتوانند کدهای تخفیف را اعمال کنند؟
آیا کاربران در اپلیکیشن شما امکان ایجاد کیف پول برای خود دارند؟
آیا کاربران برای پرداخت باید حتماً یک اکانت بسازند یا اینکه به آنها دسترسی مهمان نیز میدهید؟
برای آن دسته از مخاطبان خود که تمایل به خرید حضوری دارند، از بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی استفاده کنید و بر اساس موقعیت مکانی کاربران خود نزدیکترین فروشگاه تان را به آنها پیشنهاد دهید و آنها را ترغیب کنید تا برای بهرهمندی از پیشنهادهای ویژه شما به مناسبت بلک فرایدی در فروشگاه شما حضور یابند.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
اگر یکی از بهترین پیشنهادهای سال خود را به جمعه سیاه اختصاص دادهاید، ارزش دارد که کمپینهای پیامرسانی مانند ارسال push notification یا کمپینهای نصب اپلیکیشن برای جذب کاربران جدید را اجرا کنید. توجه کنید که در Black Friday امسال پیام شما تنها پیامی نیست که به افراد میرسد و برندهای زیادی از طریق موبایل پیام ارسال خواهند کرد. بنابراین، برای آن که کمپینهای پیامرسانی شما از سایرین متمایز شوند و تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطبانتان داشته باشند، این ویژگیها را در آنها لحاظ کنید:
هدفمندی: تا آنجا که میتوانید بر اساس رفتار قبلی کاربران در اپلیکیشن تان برای آنها پیام ارسال کنید.
جذابیت بصری: push notification و پیامهای درون اپلیکیشن خود را با ویدئو، عکس، گیف و یا صدا همراه سازید تا پیام شما بهتر منتقل شود. براساس تحقیقات Localytics، نوتیفیکیشنهای دارای جلوههای سمعی و بصری، نرخ درگیری کاربران را ۳۰٪ افزایش میدهند.
لحن صمیمانه: کاربران دوست دارند که احساس کنند که با افراد واقعی در ارتباط هستند. بنابراین، اگر متن پیام گفتاری باشد، میتواند این حس را در آنها ایجاد کند.
اگر میخواهید از ظرفیتهای کمپینهای موبایلی استفاده کنید و علاوه بر ارسال نوتیفیکیشن به کاربران قبلی خود، کمپینهای تبلیغات نصبی اجرا کنید و با پیشنهادهای جذاب، تعداد کاربران اپلیکیشن خود را افزایش دهید، کمپینهای نصبی تپسل میتوانند به شما کمک کنند. (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمپینهای نصبی تپسل و آشنایی با خدمات تپسل به برندها در Black Friday سالهای گذشته، با info@tapsell.ir تماس بگیرید.)
همانطور که در ابتدای این نوشتار نیز اشاره کردیم، بازاریابی شما نباید تنها محدود به یک روز شود. بازاریابان در سراسر دنیا از روز شکرگزاری تا دوشنبه بعد از Black Friday یا همان Cyber Monday به مشتریان برند خود پیشنهادهای ویژهای ارائه میدهند.
اگر برند شما بهدنبال اجرای یک کمپین موفق طولانی مدت برای فصل زمستان است، میتوانید به طراحی آن برای Black Friday تا شب یلدا فکر کنید.
در ایران نیز معمولاً بازاریابان برندهای مختلف و همچنین فروشگاههای اینترنتی همزمان با سایر کشورها و یا به مناسبتهای مختلف از جمله نزدیک شدن به نوروز و … تخفیفهای ویژهای به مشتریان خود اختصاص میدهند. در ادامه به دو نمونه از این کمپینها که در سالهای اخیر در ایران اجرا شده میپردازیم.
بامیلو اولین برگزارکننده Black Friday در ایران است. این فروشگاه اینترنتی عبارت بلک فرایدی را بومیسازی کرد و آن را تحت عنوان حراجمعه (حراج جمعه) در بین ایرانیان رواج داد.
بامیلو برای اولین بار در سال ۹۴ بیش از ۶۰ هزار کالا را با تخفیف ویژهای به مخاطبان خود ارائه کرد و در سال ۹۵ نیز با تجربه بیشتر، همزمان با سایر کشورهای جهان رویداد Black Friday را برگزار کرد. بامیلو طی ۲ سال گذشته با کمک حامیان و تامینکنندگان خود تلاشهای زیادی را انجام داده تا بتواند مشتریان خود را با اعمال تخفیفهای شگفتانگیز، راضی نگه دارد.
یکی از ویژگیهای اصلی کمپین حراجمعه بامیلو، برگزاری ۳۶۰ درجه آن بود. بهرهگیری از ظرفیتهای تبلیغات آنلاین و تبلیغات محیطی توانست فرصت مغتنمی برای جذب کاربران جدید به اپلیکیشن بامیلو را فراهم کند. در زمینه دیجیتالمارکتینگ، بامیلو علاوه بر استفاده از روش اینفلوئنسر مارکتینگ و تبلیغات بنری، به کمک شبکه تبلیغات هوشمند تپسل برای کمپین حراجمعه، کمپین تبلیغات ویدئویی نیز ساخت. ویدئوی این کمپین تبلیغاتی را در اینجا میتوانید ببینید.
همچنین عکس زیر نمونهای از تبلیغات یک اینفلوئنسر برای حراجمعه بامیلو در اینستاگرام است.
دیجیکالا نیز برای اولین بار در سال ۹۵ کمپین Black Friday را با اندکی تاخیر و تحت عنوان یلدای شگفتانگیز اجرا کرد. با این تفاوت که زمان اجرای این کمپین تفاوت داشت و به مناسبت فرا رسیدن یلدا بود.
دیجیکالا با اجرای کمپین یلدای شگفتانگیز از ۲۹ آذر ماه به مدت سه روز تخفیفهای ویژهای برای فروش محصولات خود در نظر گرفت. یلدای شگفتانگیز دیجیکالا که حالا با نام روز خرید اینترنتی ایرانیان هم شناخته میشود، برای تولیدکنندههای داخلی فرصت مناسبی فراهم آورد تا محصولاتشان را در کنار کالاهای خارجی، بفروشند.
دیجیکالا نیز برای کمپین یلدای شگفتانگیز خود به کمک شبکه تبلیغات هوشمند تپسل کمپین تبلیغات ویدئویی با بسته خلاقه زیر طراحی کرد:
ویدئوی کمپین یلدای شگفتانگیز:
بنر تبلیغاتی کمپین یلدای شگفتانگیز:
پرسشهای متداول
تاریخچه جمعه سیاه به کجا برمیگردد؟
در دهه 1950، پلیس شهر فیلادلفیا واقع در ایالاتمتحده از این اصطلاح برای توصیف هرجومرجی استفاده کرد که در روز بعد از روز شکرگزاری رخ داد، زمانی که انبوهی از خریداران و گردشگران حومه شهر پیش از بازی بزرگ فوتبال ارتش و نیروی دریایی که در آن شهر برگزار شد، به شهر سرازیر شدند.
مهمترین راهکارها برای موبایل مارکتینگ در جمعه سیاه؟
female wrestling http://www.otc-certified-store.com/surgery-medicine-europe.html https://zp-pdl.com https://zp-pdl.com https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php http://www.otc-certified-store.com/supplements-and-vitamins-medicine-usa.html female wrestling https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php http://www.otc-certified-store.com/women-s-health-medicine-usa.html https://www.zp-pdl.com получить займ без отказаvivus займ личный кабинетзайм под материнский капитал пермь займ под 0 процентов на карту быстробыстрый займ через систему контактмикрофинанс займ