تبلیغات نمایشی (CPM) چیست؟

زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات نمایشی یا (Cost Per Mille) CPM مخفف هزینه به ازای نمایش است و معمولا برای اندازه‌گیری هزاران نفر از افراد که تبلیغ یا محتوای بازاریابی شما را مشاهده کرده‌اند استفاده می‌شود.

CPM معمولا در کمپین‌هایی استفاده می‌شود که برای دیدن هزاران نفر طراحی شده‌اند. در این مقاله نگاهی داریم به این‌که تبلیغات نمایشی واقعا چگونه کار می‌کند و انواع مختلف آن کدام‌ها هستند و در آخر مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما همچنین به چگونگی ارتباط CPM با دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم و آن را با استراتژی CPC یا هزینه به ازای کلیک مقایسه خواهیم کرد.

تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی یا CPM چگونه کار می‌کند؟

CPM یک معیار بازاریابی آنلاین بسیار سنتی است که در آن شرکت‌ها برای بازدید از تبلیغات خود هزینه پرداخت می‌کنند. این نوع بازاریابی در درجه اول در رسانه تبلیغاتی، بازاریابی مرتبط با ترافیک وب و تبلیغات آنلاین استفاده می‌شود. یک نمونه بارز از تبلیغات نمایشی عالی که ممکن است بسیاری از شرکت‌ها با آن آشنا باشند، تبلیغات گوگل است. این پلتفرم بر اساس CPM و CPC کار می‌کند. CPC به معنای هزینه به ازای کلیک است.

 

نحوه محاسبه تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی یا CPM

همه استراتژی‌ها، روش‌ها و کمپین‌هایی که بر اساس این معیار ایجاد می‌شوند، CPM هستند. بهترین نتایج از این معادله با بازاریابان دیجیتالی به دست می‌آید که از این امر برای موفقیت سایر شرکت‌ها و خودشان استفاده کرده‌اند.

هزینه کمپین CPM معمولا کمتر از سایر استراتژی‌های بازاریابی است. شرکت‌ها می‌توانند با پول کمتری نسبت به نتایج تضمین‌شده در اکثر کمپین‌های بازاریابی دیگر، تأثیرات بیشتری کسب کنند. بااین‌حال، اندازه‌گیری تعداد ایمپرشن ممکن است دشوار باشد.

 

انواع تبلیغات نمایشی کدام‌ها هستند؟

به‌صورت کلی سه نوع تبلیغات نمایشی وجود دارد. برای آن‌که بدانید تبلیغات نمایشی چه نوع تبلیغاتی هستند، باید با هرکدام از آن‌ها آشنا شوید.

انواع تبلیغات نمایشی

۱. vCPM

vCPM یا CPM قابل‌مشاهده به میزان مبلغی که یک تبلیغ‌کننده حاضر است برای بازدیدهای واقعی بپردازد، اشاره دارد و برخلاف CPM معمولی، پس از انتشار کمپین محاسبه نمی‌شود. در عوض، به تعیین حداقل مبلغ پیشنهادی برای تبلیغات نمایشی کمک می‌کند.

به‌عنوان مثال، اگر تبلیغی در یک صفحه‌ای از یک وب‌سایت  قرار داده شود، اما کاربر آن‌قدر به پایین پیمایش نکرده باشد تا آن را ببیند، در این صورت تبلیغ‌کننده برای نمایش، هزینه پرداخت نمی‌کند. زمانی که حداقل ۵۰ درصد محتوا برای یک ثانیه یا بیشتر ظاهر می‌شود، گوگل یک تبلیغ را به‌عنوان «مشاهده‌شده» تعریف می‌کند.

 

۲. eCPM

eCPM هزینه مؤثر در هر میلیون است و قابلیت‌های درآمدزایی ایمپرشن را محاسبه می‌کند. در این روش تبلیغات نمایشی  فقط کافی نیست که تبلیغ در صفحه قرار داده شود یا فقط  دیده شود. مشتری باید در واقع روی تبلیغ کلیک کند و فرآیند تولید درآمد را برای کمک به eCPM شما آغاز کند. می‌توانید eCPM را با تقسیم کل درآمد حاصل از کلیک‌ها بر تعداد کل نمایش‌ها محاسبه کنید.

 

۳. CPVC

CPVC یا هزینه هر نمایش تکمیل‌شده به‌طور خاص به تبلیغات ویدیویی مرتبط است. در این روش تبلیغات نمایشی فقط در صورتی باید پول بپردازید که بیننده کل ویدیو را دیده باشد، نه اینکه نصف آن را دیده باشد. تبلیغ‌کنندگان می‌توانند نقطه عطف عملکردی خاص را تعیین کنند، مانند ۵ ثانیه یا ۱۰ ثانیه در ویدیو. هنگامی‌که از این نقطه عطف عبور کرد، آگهی مشاهده‌شده در نظر گرفته می‌شود. در درجه اول، CPVC مفهوم VCPM را به‌جای تبلیغات نمایشی برای تبلیغات ویدیویی اعمال می‌کند.

 

عوامل مؤثر بر CPM

عوامل متعددی می‌توانند بر ارزش CPM تأثیر بگذارند:

  1. جغرافیا: میانگین CPM تحت تأثیر میزان توسعه صنعت اینترنت در یک کشور خاص و قدرت خرج کردن ساکنان آن کشور خواهد بود.
  2. استفاده از داده‌ها: تبلیغات هدفمند با استفاده از داده‌های موجود برای ایجاد نمایه کاربری، قیمت کمپین CPM بالاتری نسبت به خرید فضای تبلیغاتی بدون بخش‌بندی مخاطب هدف دارد.
  3. دستگاه: تبلیغاتی که در دستگاه‌های تلفن همراه ارائه می‌شوند به دلیل محدودیت‌های اندازه صفحه‌نمایش، CTR کمتر و نرخ تبدیل، CPM کمتری نسبت به دسکتاپ‌ها دارند.
  4. موضوع وب‌سایت و کیفیت برای تبلیغات نمایشی: وب‌سایت‌های مرتبط با مخاطب هدف و پربازدید می‌توانند CPM بالاتری داشته باشند زیرا مخاطبان بخش‌بندی شده و همگن‌تری نسبت به یک سایت خبری عمومی دارند.
  5. اندازه تبلیغات: به‌طور متوسط، قالب‌های تبلیغاتی بزرگ‌تر، CPM بالاتری دارند زیرا بهتر دیده می‌شوند، بنابراین احتمال بیشتری برای جلب‌توجه کاربر دارند.
  6. قابلیت مشاهده آگهی: تعریف قابلیت مشاهده به فرمت تبلیغات بستگی دارد، اما برای تبلیغات نمایشی، گوگل قابلیت مشاهده را این‌گونه تعریف می‌کنند که حداقل ۵۰ درصد از تبلیغات روی صفحه حداقل به مدت 1 ثانیه باشد.
  7. عملکرد گذشته: تبلیغ‌کنندگان برای کیفیت ترافیک ارزش قائل هستند و مایل‌اند هزینه بیشتری برای CPM یا تبلیغات نمایشی در جایگاه‌هایی از سایت‌ها که باعث تبدیل (کانوژن) و بازگشت سرمایه بالاتر می‌شوند، بپردازند.
  8. فصلی بودن: ترافیک در حوزه‌های مختلف وابسته به فصل است که منجر به تغییرات در نرخ بهره‌وری در تبلیغات نمایشی می‌شود.

مزایای تبلیغات نمایشی

مزایای تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی مزایای زیادی دارد که در زیر به بخشی از مزایای این نوع بازاریابی اشاره خواهیم کرد:

  • مدل CPM یا Cost Per Mille تضمین می‌کند که حداقل تعداد افراد آگهی شما را آنلاین ببینند. این نوع تبلیغات به بهترین وجه برای کمپین‌های آگاهی و ایجاد علاقه استفاده می‌شود، نه لزوما کلیک‌های وب‌سایت یا تبدیل‌های فروش مستقیم.
  • اگر به دنبال ایجاد دیده شدن نام تجاری بدون خطر قرار گرفتن کمپین خود در انتهای صف تبلیغات هستید، مدل قیمت‌گذاری Cost per Mille بهترین گزینه است.
  • تبلیغات نمایشی برای محصولات یا خدماتی که باقیمت‌های بالاتر ارائه می‌شوند نیز مفید است.
  • تبلیغات CPM با ایجاد آگاهی از نام تجاری و شناسایی محصول به‌صورت آنلاین، به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا محصولات یا خدمات خاصی را که به‌صورت آنلاین در معرض آن‌ها قرار گرفته‌اند خریداری کنند.

 

معایب تبلیغات نمایشی

هرچند که تبلیغات نمایشی مزایای زیادی دارد، اما اگر آگاهانه و اصولی آن را انجام ندهیم می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. از طرفی دیگر اغلب برندها یا مشاغل توسط مدل‌های قیمت‌گذاری CPM بر اساس همبستگی غیرقابل‌پیش‌بینی بین تبلیغ آنلاین شما و فروش مستقیم منصرف می‌شوند. هنگام ایجاد آگاهی از برند از طریق یک تبلیغ آنلاین در مدل CPM، تعدادی از افراد ممکن است تبلیغ شما را ببینند، اما تعداد کمی ممکن است محصول یا خدمات شما را کلیک کنند یا خریداری کنند.

این ویژگی این نوع تبلیغات ممکن است به نظر برسد که شما پول خود را بدون نتیجه خرج کرده‌اید. بااین‌حال، بررسی‌های قابل‌توجهی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که تبلیغ شما به مخاطبان مرتبط نشان داده می‌شود که می‌تواند به تشویق مشارکت کمک کند. هنگام اجرای یک کمپین CPM، همکاری نزدیک با ارائه‌دهنده تبلیغات برای به حداکثر رساندن شبکه و هدف‌گذاری مخاطبان هدف بسیار مهم است.

 

شرکت‌ها بهترین نتایج را از استراتژی‌های CPM در کجا می‌بینند؟

استراتژی‌های CPM

شرکت‌ها بهترین نتایج را از استراتژی‌های CPM زمانی می‌بینند که در یک کمپین بازاریابی گسترده‌تر که بر افزایش آگاهی از محصول و یا شناخت برندشان متمرکز است، استفاده شود.

از آنجایی‌که استراتژی‌های CPM بسیار هدفمند هستند، برای شرکت‌های کوچک‌تر و خاص که مستقیما زیرمجموعه کوچکی از کاربران را جذب کنند، ایده‌آل نیستند. همچنین اگر به نتایج قابل‌اندازه‌گیری برای پشتیبان‌گیری از هزینه‌های  بازاریابی خود نیاز دارید، تبلیغات نمایشی عملکرد خوبی ندارند. به‌منظور ایجاد یک‌ پایه قوی برای استراتژی CPM، مطمئن شوید که به‌وضوح موارد زیر را درک کرده‌اید:

  • اهداف کلی کسب‌وکار و اینکه چگونه یک معیار CPM به شما کمک می‌کند آن‌ها را اندازه‌گیری کنید
  • اهداف خاص برای استراتژی جدید شما
  • تعریف هدف
  • راه‌های مناسب برای پیگیری آگاهی مشتریان جدیدتان

با توجه به نکات گفته‌شده بهتر است از این استراتژی‌ها به‌تنهایی استفاده نکنید. بهترین نتایج از استراتژی‌های CPM و بازاریابی تبلیغات نمایشی همیشه با شکل دیگری از بازاریابی همراه است که سرنخ‌های شما را دنبال می‌کند و روی تبدیل سرنخ‌های جدید شما به مشتریان جدید کار می‌کند.

 

ارتباط تبلیغات نمایشی با دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شامل موارد مختلفی است. یکی از این موارد آگاهی سطح پایین از یک شرکت، محصول یا برند است. اینجاست که استراتژی‌های CPM می‌توانند تلاش‌های بازاریابی دیجیتال را به سطح بعدی ارتقا دهند. اگر هیچ‌کس در مورد یک شرکت اطلاعی نداشته باشد و یک بازار داخلی یا خارجی نداشته باشد، مشتریان از کجا می‌آیند؟ استراتژی‌های CPM یک‌ راه عالی برای افزایش آگاهی و شناخت برند هستند.

به‌عنوان‌ مثال، شرکتی که نوع جدیدی از خودکار را تولید کرده است، ممکن است یک کمپین CPM در چندین وب‌سایت مختلف برای افزایش آگاهی اجرا کند. از آنجایی‌که بسیاری از افراد از خودکارهای متفاوتی استفاده می‌کنند، تنها کاری که می‌خواهند در این کمپین انجام دهند افزایش آگاهی از تولید یک خودکار متفاوت در بازار است. پس‌ از اینکه افراد به‌اندازه کافی در مورد خودکار تولیدشده آگاهی یافتند، شرکت‌ها می‌توانند بازاریابی هدفمندتری را شروع کنند که برای جذب زیرمجموعه‌های پایگاه مشتریان خود طراحی‌شده است.

راه دیگر به‌کارگیری بهتر تبلیغات نمایشی این است که به استراتژی‌های CPM به‌عنوان یک استراتژی قیف نگاه کنیم. آن‌ها بر روی جمع‌آوری حجم وسیعی از چشم‌ها در یک بخش بازاریابی تمرکز می‌کنند و برای ادامه قیف به استراتژی‌های دیگری وابسته هستند.

 

تفاوت تبلیغات CPM و تبلیغات CPC

تفاوت تبلیغات CPM و تبلیغات CPC

CPM در مقابل CPC – وقتی صحبت از تبلیغات آنلاین و کمپین‌های تبلیغات نمایشی می‌شود، این 2 گزینه یکی از گزینه‌هایی است که باید در نظر بگیرید. اما تبلیغات به ازای کلیک با تبلیغات به ازای نمایش تفاوت‌هایی دارند که باهم تفاوت‌های آن‌ها را موردبحث قرار می‌دهیم.

 

CPC چیست؟

CPC یا «هزینه برای هر کلیک» یک مدل قیمت‌گذاری محبوب است که برای تبلیغات آنلاین طراحی‌شده است. در مدل CPC، هر بار که روی تبلیغ آنلاین شما کلیک می‌شود، هزینه تعیین‌شده‌ای را پرداخت می‌کنید.

نکته کلیدی که در مدل‌های قیمت‌گذاری CPC باید به خاطر داشته باشید این است که هرچه کلیک‌های بیشتری بر روی تبلیغ دریافت شود، نمایش آن هزینه بیشتری خواهد داشت. تبلیغات آنلاین با پتانسیل کلیک بالا، سود شما را از طریق فروش مستقیم و ترافیک وب‌سایت افزایش می‌دهد.

 

تفاوت‌های اصلی تبلیغات به ازای کلیک و تبلیغات به ازای نمایش

CPC مخفف هزینه به ازای کلیک است. با CPC، یک تبلیغ‌کننده هر بار که در یک کمپین تبلیغاتی روی تبلیغ او کلیک می‌کند، مبلغی را پرداخت می‌کند. در مقابل، CPM مخفف هزینه در هر هزار نمایش است. با استفاده از این مدل، تبلیغ‌کنندگان برای کلیک‌های روی آگهی هزینه‌ای نمی‌پردازند، اما هر بار که تبلیغ نشان داده می‌شود، هزینه پرداخت می‌کنند.

نکته مهم در مورد CPC برای تبلیغ‌کنندگان این واقعیت است که فقط زمانی از آن‌ها هزینه دریافت می‌شود که شخصی روی تبلیغ آن‌ها کلیک کند. بنابراین، اگر تبلیغات آن‌ها کلیک‌های زیادی نداشته باشد، ممکن است هزاران بار بازدید رایگان داشته باشند زیرا مردم همچنان آگهی را می‌بینند.

یکی از نکات مثبت این است که اگر تبلیغ آن‌ها خوب عمل کند، نرخ کلیک بالایی (CTR) دریافت می‌کنند و برای هر کلیک هزینه می‌پردازند. در نهایت، این می‌تواند هزینه زیادی برای تبلیغ دهنده داشته باشد.

از سوی دیگر، CPM زمانی مفید است که تبلیغ‌کنندگان می‌خواهند در مورد یک محصول یا خدمات آگاهی ایجاد کنند، اما لزوما نمی‌خواهند مردم محصولشان را بخرند.

 

نحوه شروع کار برای اجرای تبلیغات نمایشی

اجرای تبلیغات نمایشی

برای شروع موفقیت‌آمیز استراتژی بازاریابی CPM، کمپین، یا روش‌های دیگر با استفاده از این استراتژی، پایه و اساس باید بر روی سه چیز ایجاد شود:

  • درک درستی از معنای سرنخ، آگاهی و معیار CPM برای شرکت و استراتژی شما وجود داشته باشد.
  • بودجه تعیین‌شده برای این بخش از بازاریابی شما که از بودجه کلی شما جدا باشد.
  • برنامه‌ای برای گام‌های بعدی در استراتژی بازاریابی فراگیر شما وجود داشته باشد.

اگر این سه ستون قبل از به‌کارگیری استراتژی CPM وجود نداشته باشند، احتمال موفقیت در تبلیغات نمایشی کمتر خواهد بود.

 

مدیریت تبلیغات نمایشی

مدیریت نمایش تبلیغات نمایشی در هر کمپین وظایف متعددی به عهده دارد. یک مدیر تبلیغات نمایشی در واقع بخشی از وظایف یک دیجیتال مارکتر را که مرتبط با کمپین CPM است، به عهده دارد. از جمله کارهایی که یک مدیر تبلیغات نمایشی در رابطه با کمپین‌های  CPM انجام دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی رسانه‌های تبلیغاتی
  • انتخاب بهترین رسانه
  • شناسایی مخاطبان هدف
  • تعریف محتوای کاربر محور بر اساس نوع رسانه و نوع مخاطب
  • مدیریت کمپین تبلیغات نمایشی
  • و…

نتیجه‌گیری

تبلیغات نمایشی یکی از انواع تبلیغات است که در آن تبلیغ‌کننده به ازای تعداد دفعاتی که محتوای تبلیغاتی برای کاربران به نمایش درمی‌آید باید پول پرداخت کند. این نوع بازاریابی بیشتر برای آگهی از برند تعریف می‌شود و گام مهمی در برندسازی به‌حساب می‌آید. موفقیت در این نوع تبلیغات نیازمند درک درست از CPM شناسایی سرنخ‌ها و همچنین تعیین بودجه کافی همراه استراتژی است.

امیدوارم از مقاله ما در رابطه با تبلیغات نمایشی یا CPM بهره کافی را برده باشید. اشتراک تجربیات و نظریات شما در رابطه با این نوع تبلیغات با افتخار پذیرفته خواهد شد.

نظر دهید.

 

پرسش‌های رایج:

تبلیغات نمایشی چیست؟

تبلیغات نمایشی نوعی از تبلیغات آنلاین است که بر اساس نمایشی که تبلیغات شما دریافت می‌کند به پلت فرم تبلیغ‌کننده پول می‌پردازید.

مهم‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات نمایشی؟

مهم‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات نمایشی عبارت‌اند از:

  • YouTube
  • گوگل ادز
  • فیس‌بوک
  • شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام

انواع تبلیغات نمایشی کدام است؟

انواع تبلیغات نمایشی عبارت‌اند از:

  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات واکنش گرا
  • تبلیغات همسان
  • تبلیغات ویدیویی و…

 

 

منابع: blog.advesa.com

adroll.com

toolbox.com

publift.com

Sending
User Review
4 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.