تبلیغات کلیکی و انواع آن

زمان مطالعه : ۱۸ دقیقه
خانه بلاگ دسته‌بندی نشده

تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک Pay-Per-Click به بازاریابان این امکان را می‌دهد فقط زمانی به ازای تبلیغات پول پرداخت کنند که تبلیغ آن‌ها توسط یک کاربر آنلاین کلیک شود. این مدل تبلیغات آنلاین بازاریابان را قادر می‌سازد تا تبلیغات را در بخش نتایج تبلیغات اسپانسری در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش دهند.

برای نمایش این تبلیغات زمانی که کلمات کلیدی مناسب و معیارهای مخاطب برآورده می‌شوند، تبلیغ‌کنندگان یک کلمه کلیدی پیشنهاد می‌دهند. این تبلیغ در لینک‌های اسپانسری (حمایت شده) در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود و با کلیک بر روی تبلیغ هزینه دریافت می‌شود.

تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک Pay-Per-Click

تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟

PPC یا تبلیغات کلیکی یک مدل تبلیغات آنلاین پولی است که در آن تبلیغ‌کنندگان هر بار که روی تبلیغ آن‌ها کلیک می‌شود، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. بازاریابان تبلیغات ایجاد می‌کنند و سپس عبارات جستجوی خاصی را به مزایده آنلاین می‌گذارند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تبلیغاتشان در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده شود.

هر بار که روی تبلیغ مذکور کلیک می‌شود، موتور جستجو بازدیدکننده را به صفحه فرود هدایت می‌کند و هزینه کمی دریافت می‌شود. این اساسا یک شکل هدفمند از خرید بازدید برای وب‌سایت است که گاها منجر به فروش می‌شود. این تبلیغات می‌توانند در صفحات وب، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و بازی و برنامه‌های تلفن همراه نمایش داده شوند.

 

تبلیغات کلیکی چگونه کار می‌کند؟

تبلیغات کلیکی در چند مرحله اجرا می‌شود و نحوه کار آن سوال خیلی از افرادی است که به این حوزه علاقه‌مند هستند؛ اما واقعا چگونه شبکه‌های تبلیغاتی مانند Google Ads یا Microsoft Advertising تصمیم به نمایش تبلیغات خود می‌گیرند؟ در طول فرایند تبلیغات کلیکی چه اتفاقی می‌افتد؟

نحوه عملکرد فرایند PPC به صورت کلی به ازای یک جستجو به صورت زیر است:

  1. کاربر عبارتی را جستجو می‌کند، مانند «خرید کفش».
  2. یک موتور جستجو، مانند گوگل، تعیین می‌کند که آیا تبلیغ‌کنندگان برای آن کلمه کلیدی تبلیغات کلیکی پیشنهاد داده‌اند یا خیر.
  3. اگرنه، موتور جستجو نتایج جستجوی خود را بدون تبلیغات ارائه می‌دهد (بر اساس سئو).
  4. اگر بله، موتور جستجو تبلیغات کلیکی خود را نمایش می‌دهد.
  5. موتور جستجو، آگهی‌های تبلیغ‌کنندگان را بر اساس فاکتورهای خاص درجه‌بندی، رتبه‌بندی و مقایسه می‌کند.
  6. موتور جستجو تبلیغات برنده را در نتایج جستجوی خود ارائه می‌دهد و از تبلیغ‌کنندگان هزینه می‌گیرد.

مراحل فوق شرح مختصری از فرآیند تبلیغات به ازای کلیک در موتور جستجو است.

Pay Per Click

چرا تبلیغات کلیکی مهم است؟

همان‌طور که گفتیم تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یکی از شناخته‌شده‌ترین شکل‌های دیجیتال مارکتینگ است. اما برای مشاغلی که آن را امتحان نکرده‌اند، اولین سؤال آن‌ها بدون شک این است که چرا PPC مهم است؟

قبل از ایجاد یک استراتژی PPC یا سرمایه‌گذاری در یک کمپین تبلیغاتی کامل، مهم است که بدانید چرا PPC برای رشد تجارت آنلاین مهم است. در اینجا دلیل آن را توضیح خواهیم داد!

مزیت اصلی این سبک بازاریابی این است که به‌طور گسترده به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شکل‌های تبلیغات آنلاین در نظر گرفته می‌شود. نتایج سریع و بازده قابل اعتماد ارائه می‌دهد و همچنین یکی از رایج‌ترین سبک‌های تبلیغاتی است. این به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ بازدید بیشتری داشته باشند، به‌علاوه بازدیدکنندگان PPC بسیار بیشتر احتمال دارد که به مشتری تبدیل شوند.

 

آیا SEM همان PPC است؟

ازآنجایی‌که SEM (بازاریابی از طریق موتورهای جستجو یا search engine marketing) و PPC هر دو به بازاریابی از طریق موتورهای جستجو مرتبط هستند، خیلی از مردم آن‌ها را باهم اشتباه می‌گیرند. درحالی‌که تبلیغات PPC به‌طور خاص به نوع تبلیغاتی که در بالای صفحه نتایج جستجو می‌بینید مربوط می‌شود، SEM یک اصطلاح گسترده‌تر است که انواع مختلفی از تبلیغات را از طریق موتورهای جستجو پوشش می‌دهد.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال پولی و ارگانیک است. هدف نهایی بازاریابی موتورهای جستجو، افزایش دیده شدن کسب‌وکار در موتورهای جستجوی اصلی است که شامل بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات کلیکی نیز است.

از سوی دیگر، PPC به تبلیغات آنلاین پولی اشاره دارد که در آن شما برای نمایش آگهی در صفحه نتایج جستجو هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. در عوض، هر بار که شخصی روی آن تبلیغ کلیک می‌کند، پول می‌پردازید تا به وب‌سایت یا صفحه فرود شما برسد.

تبلیغات ppc

انواع مختلف تبلیغات کلیکی (PPC) کدامند؟

اگر فکر می‌کردید با تبلیغات کلیکی فقط می‌توانید در موتورهای جستجو تبلیغ کنید، در اشتباهید! انواع مختلف تبلیغات پرداخت به ازای کلیک را می‌توانید برای بازاریابی کسب‌وکار خود استفاده کنید. در زیر انواع مختلف تبلیغات کلیکی آورده شده است.

 

تبلیغات جستجو محور

تبلیغات جستجو محور برخی از رایج‌ترین تبلیغات PPC هستند. تبلیغات جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ ظاهر می‌شوند و با کلمات کلیدی هدف قرار می‌گیرند.

هنگامی‌که یک عبارت جستجو را در یک موتور جستجو وارد می‌کنید، وظیفه آن موتور جستجو است که بهترین نتایج را به کاربر بازگرداند. آن‌ها می‌خواهند نتایجی را به شما ارائه دهند که به احتمال زیاد شما را به خرید نزدیک می‌کند؛ بنابراین تبلیغات PPC که با کلمات کلیدی هدف قرار می‌گیرند شما را بیشتر به این خرید نزدیک می‌کند.

این تبلیغات در بالای نتایج ارگانیک نشان داده می‌شوند و با لوگوی کوچک «Ad» مشخص می‌شوند. این‌ها همان تبلیغات PPC هستند. شما همچنین می‌توانید تبلیغاتی را انتخاب کنید که تصویری از محصول شما را نشان می‌دهد. این‌ها می‌توانند در بالای نتایج ارگانیک نیز نمایش داده شوند، اما گاهی اوقات در سمت راست جستجوی شما نیز نشان داده می‌شوند.

 

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

مانند موتورهای جستجو، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز مکان‌های عالی برای قرار دادن تبلیغات هستند. با تعداد کاربرانی که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، لینکدین، توییتر و… در حال افزایش هستند، این تبلیغات می‌توانند به‌سرعت توسط بسیاری از افراد دیده شوند. برنامه‌نویسی پیشرفته به این کمپین‌های تبلیغاتی اجازه می‌دهد تا مشتریان بالقوه را بر اساس علایق خود هدف قرار دهند.

 

ریتارکتینگ یا بازاریابی مجدد

اغلب، بازدیدهایی از صفحه که به‌طور بالقوه می‌توانستند به یک فروش ارزشمند تبدیل شوند، کارا نخواهند بود. در چنین مواردی، شرکت‌های بازاریابی دیجیتال از تبلیغات بازاریابی مجدد استفاده می‌کنند تا دوباره آن‌ها را هدف قرار دهند و آن‌ها را متقاعد به بازگشت کنند. این تبلیغات معمولا از میزان موفقیت بالایی برخوردار هستند زیرا به افرادی دسترسی پیدا می‌کنند که قبلا از صفحه بازدید کرده‌اند.

 

تبلیغات گوگل ادز

گوگل ادز یک سیستم تبلیغاتی است و یکی از شیوه‌های تبلیغات کلیکی است که گوگل برای کمک به کسب‌وکارها برای دستیابی به بازارهای هدف آنلاین از طریق پلتفرم موتور جستجو و سایت‌های ثبت شده در این موتور جستجو توسعه داده است. این سایت‌ها حاوی یک آگهی متنی یا تصویری هستند که پس از جستجوی کاربر برای کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با یک تجارت و محصولات یا خدمات آن، در صفحه ظاهر می‌شود. در Google.com، تبلیغات گوگل ادز معمولا در مکان‌های خاصی در بالا و سمت راست صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

مزایا و معایب تبلیغات کلیکی

مزایای تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی مزایای بسیار زیادی دارند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • PPC قابل‌اندازه‌گیری و ردیابی است. می‌توانید عملکرد کمپین‌هایتان را ببینید، از جمله نمایش‌ها، کلیک‌ها و تبدیل‌ها و همچنین ترافیکی که دریافت می‌کنید.
  • درک بهتری از رفتار و الگوهای جستجوی مشتریان فراهم می‌کند.
  • برخلاف SEO، تبلیغات کلیکی به شما اجازه می‌دهد تا به‌سرعت کمپین‌ها را راه‌اندازی کنید و ورودی بگیرید و همچنین در کمترین زمان مشتریان بالقوه جدید را پیدا کنید.
  • انعطاف‌پذیری بودجه با تبلیغات کلیکی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید بودجه تبلیغات خود را تنظیم کنید و میزان هزینه را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، اگر نتایج خوبی دریافت کردید می‌توانید به‌سرعت بودجه را افزایش دهید.
  • شما جمعیت زیادی از مخاطبان هدف را شناسایی می‌کنید
  • تبلیغات شما روی همه پلتفرم‌ها از جمله دستگاه‌های موبایل و دسکتاپ کار می‌کند.

 

معایب تبلیغات کلیکی

هرچند تبلیغات کلیکی مزایای زیادی در بازاریابی اینترنتی دارد اما این به معنی کامل بودن و مطلق بودن آن نیست و معایبی نیز دارد ازجمله:

  • پیچیدگی دارد و منحنی یادگیری آن شیب‌دار است.
  • می‌تواند گران تمام شود.
  • موجب کاهش پتانسیل بازگشت سرمایه می‌شود.
  • وجود اشباع و تورم در آن

انواع تبلیغات کلیکی

CPC چیست؟

CPC یا هزینه به ازای هر کلیک، قیمت واقعی است که برای هر کلیک در کمپین‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک پرداخت می‌کنید. کلیک به بازدید یا تعامل با محصولات و خدمات یک کسب‌وکار اشاره دارد.

 

آیا PPC و CPC یکسان است؟

در اصل، PPC و CPC دوروی یک سکه هستند. PPC یک کانال یا رویکرد بازاریابی خاص است که به نام تبلیغات کلیکی معروف است، درحالی‌که CPC یک معیار عملکرد است. این معیار در برخی موارد، به شما کمک می‌کند به مخاطبان هدف نزدیک‌تر شوید یا اینکه به شما در قرار گرفتن در رتبه بالاتر از رقبا کمک کند.

 

CPC چگونه تعیین می‌شود؟

هزینه به ازای هر کلیک توسط عوامل مختلفی ازجمله حداکثر پیشنهاد شما، رتبه تبلیغ رقبا و امتیاز کیفیت شما تعیین می‌شود.

فرمول محاسبه CPC به‌صورت زیر است:

هزینه‌ی کلی/ تعداد کلیک‌ها = CPC

 

آیا امتیاز کیفیت بر CPC تأثیر می‌گذارد؟

امتیاز کیفیت رتبه‌بندی موتور جستجو از کیفیت و ارتباط کلمات کلیدی و تبلیغات PPC شما به‌دست می‌آید. این فاکتور تأثیر زیادی بر هزینه و اثربخشی کمپین‌های جستجوی پولی دارد زیرا برای محاسبه هزینه هر کلیک استفاده می‌شود.

عواملی که بر نمره کیفیت شما تأثیر می‌گذارد عبارت‌اند از:

  • ارتباط کلمه کلیدی با گروه تبلیغاتی
  • نرخ کلیک (CTR)
  • ارتباط و کیفیت صفحه فرود
  • کیفیت تست آگهی و ارتباط
  • عملکرد حساب شما

نمره کیفیت خوب رتبه‌بندی تبلیغات بالاتر را تضمین می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. برای به دست آوردن نمره کیفیت خوب، باید در مورد کلمات کلیدی مرتبط تحقیق کنید تا به کمپین خود اضافه کنید، این کلمات کلیدی را در گروه‌های تبلیغاتی مؤثر سازمان‌دهی کنید، متن آگهی خود را بازنویسی کنید تا کلمات کلیدی را در بربگیرد و صفحه فرود خود را بهینه کنید.

 

چرا CPC مهم است؟

دلیل اهمیت CPC این است که قیمتی که به‌عنوان بالاترین CPC خود تعیین می‌کنید، اغلب عامل تعیین‌کننده موفقیت کمپین تبلیغات کلیکی شما است.

 

تبلیغات گوگل یا گوگل ادز

گوگل ادز رایج‌ترین شبکه تبلیغاتی PPC است. این پلتفرم به شما امکان می‌دهد کمپین‌هایی ایجاد کنید که در تمام سرویس‌های Google ظاهر شوند. انتخاب قالب تبلیغات و کلمات کلیدی مناسب بسیار مهم است، زیرا گوگل ادز آگهی‌دهندگان بالقوه را بر اساس کیفیت، ارتباط و اندازه تبلیغ و همچنین قیمت پیشنهادی رتبه‌بندی می‌کند.

از آنجایی‌که گوگل پر استفاده‌ترین موتور جستجو است، استفاده از گوگل ادز بیشترین تأثیر را برای شما به ارمغان می‌آورد، بنابراین هنگام ایجاد کمپین PPC خود از طریق گوگل ادز، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • اطمینان از انتخاب کلمات کلیدی پر جستجو متناسب با کسب‌وکار شما
  • ساخت یک صفحه فرود ایده‌آل و کاربرپسند
  • نمرات باکیفیت بهتر با هزینه‌های کمتر، کلیک‌های تبلیغاتی بیشتری دریافت می‌کنند.

به‌طور خلاصه، تبلیغات گوگل ادز یک گزینه بازاریابی عالی مبنی بر تبلیغات کلیکی برای تجارت شما است. این تبلیغات هدایت ترافیک به وب‌سایت شما و در نهایت افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت.

شبکه تبلیغاتی PPC

نحوه کار گوگل ادز در تبلیغات کلیکی

هنگامی‌که گوگل یک کمپین تبلیغات کلیکی را راه‌اندازی می‌کند، عوامل زیر را بررسی می‌کند:

رتبه آگهی:

گوگل رتبه تبلیغ شما را بر اساس قیمت پیشنهادی، کیفیت، پسوندهای تبلیغاتی و نرخ کلیک مورد انتظار (CTR) محاسبه می‌کند. تجربه صفحه فرود شما بر رتبه تبلیغ شما نیز تأثیر می‌گذارد. عوامل اضافی، مانند جستجوی کاربر و رفتار گذشته نیز در این نوع تبلیغات کلیکی مهم هستند.

قیمت پیشنهادی:

قیمت پیشنهادی شما به این معناست که حاضرید برای اینکه شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند، چه مبلغی را بپردازید. در بیشتر موارد، پیشنهاد شما برای کلمات کلیدی خاص خواهد بود، به این معنی که برای کلمات کلیدی مختلف مبالغ متفاوتی را پرداخت خواهید کرد. پیشنهاد بالا مساوی با برد نیست. شما می‌توانید با یک آگهی باکیفیت بالا، پیشنهادی کم بدهید و همچنان برنده این تبلیغات کلیکی شوید.

امتیاز کیفیت:

Google امتیاز کیفیت شما را با استفاده از ارتباط تبلیغ شما با جستجوهای کاربر و همچنین تجربه صفحه فرود و CTR مورد انتظار محاسبه می‌کند. امتیاز کیفیت به گوگل کمک می‌کند تا کیفیت تبلیغات، هدف‌گذاری کلمات کلیدی و صفحات فرود شما را تخمین بزند.

 

بهینه‌سازی تبلیغات کلیکی گوگل ادز

برای بهینه‌سازی تبلیغات گوگل ادز خود و به دست آوردن سرنخ‌های بیشتر از کاربران هدف، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بر روی کلیدواژه‌هایی تمرکز کنید که عملکرد خوبی دارند و تمام کلمات کلیدی با عملکرد ضعیف را از کمپین خود حذف کنید.
  2. از ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای یافتن کلمات کلیدی جدید و با کارایی بالا استفاده کنید.
  3. برای واجد شرایط بودن کلمات کلیدی در تبلیغات کلیکی، انواع مختلف ترکیب‌های این کلمات را استفاده کنید.
  4. روی یک کلمه یا دو کلمه در کمپین تمرکز کنید.
  5. به بررسی و آزمایش تبلیغات و کلمات جدید در هر کمپین تبلیغات کلیکی بپردازید.
  6. برای بهبود نرخ تبدیل، به‌طور مداوم صفحات فرود، تبلیغات و هر چیز دیگری را آزمایش و بهینه کنید.
  7. از پسوندهای تبلیغاتی مانند آدرس، شماره تلفن، انواع محصول، خدمات موجود و غیره استفاده کنید.
  8. کمپین تبلیغات کلیکی خود را ردیابی کنید تا از میزان موفقیت آن برای کمپین‌های بعدی آگاهی داشته باشید.

 

بهبود نرخ کلیک در تبلیغات CPC

نرخ کلیک، نسبتی است که تعداد افرادی که تبلیغ شما را می‌بینند، روی آن کلیک می‌کنند، اندازه‌گیری می‌کند. CTR بالا به این معنی است که تبلیغ شما برای بینندگان مفید و مرتبط است. همچنین یک جزء مهم از رتبه آگهی است.

برای بهبود CTR تبلیغات خود، می‌توانید پیشنهادات ویژه‌ای را در عنوان خود قرار دهید، مانند «برای به‌دست آوردن تخفیف ۶۰٪ + ارسال رایگان عجله کنید».

  • کلمه کلیدی اصلی را در عنوان و URL نمایشی خود اضافه کنید.
  • از پسوندهای تبلیغاتی هیجان‌انگیز استفاده کنید.
  • از نمادهای خاص برای کمک به برجسته شدن تبلیغ خود استفاده کنید.
  • یک کال تو اکشن (call to action) واضح به نسخه تبلیغاتی خود اضافه کنید.

بهبود نرخ کلیک در تبلیغات CPC

کسب درآمد از تبلیغات کلیکی

راه‌های مختلفی برای کسب درآمد با تبلیغات PPC وجود دارد، از اجرای تبلیغات برای مشتریان خود به‌عنوان فریلنسر گرفته تا شرکت در برنامه‌های افیلیت و ایجاد محتوای PPC. برخی از این راه‌ها برای تازه‌واردان بسیار کارآمد هستند درحالی‌که برخی دیگر به مهارت‌های پیشرفته نیاز دارند. از جمله راه‌های کسب درآمد از طریق تبلیغات کلیکی عبارت‌اند از:

  • کسب درآمد با برنامه‌های افیلیت PPC که توسط پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال ارائه می‌شود.
  • کسب درآمد از Google Adsense و سایر شبکه‌های تبلیغاتی PPC
  • با اجرای کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک، به‌عنوان یک فریلنسر
  • کسب درآمد از تبلیغات کلیکی با نوشتن مقاله
  • با ایجاد نسخه‌های تبلیغاتی برای تبلیغ‌کنندگان پرداخت به ازای کلیک
  • با بهینه‌سازی صفحات فرود برای PPC
  • و…

شما از طریق هرکدام از روش‌های بالا می‌توانید برای خود از طریق تبلیغات کلیکی درآمد کسب کنید.

 

نتیجه‌گیری

تبلیغات کلیکی از رایج‌ترین کمپین‌های تبلیغات در تجارت الکترونیک هستند که به ازای کلیکی که کاربر روی تبلیغ شما در موتور جستجو یا پلتفرم‌های دیگر انجام می‌دهد، هزینه می‌پردازید. این‌گونه کمپین تبلیغاتی برای اهداف خاصی از جمله افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش و… انجام می‌شود.

رایج‌ترین نوع تبلیغات کلیکی تبلیغات گوگل ادز هستند که در بالا به‌صورت کامل آن را موردبررسی قرار دادیم و همچنین نحوه بهینه‌سازی آن را نیز ذکر کردیم.

امیدوارم از مقاله ما در رابطه با تبلیغات کلیکی لذت برده باشید. ارائه نظرات و تجربیات شما در رابطه با این‌گونه تبلیغات با کمال افتخار پذیرفته خواهد شد.

 

سؤالات متداول:

تبلیغات کلیکی به چه معنا است؟

تبلیغات کلیکی (PPC) یک مدل تبلیغات اینترنتی است که برای هدایت ترافیک به وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. نحوه کار در این کمپین تبلیغاتی به این صورت است که در آن آگهی‌دهنده به ناشر (معمولا یک موتور جستجو، صاحب وب‌سایت و… است) هنگام کلیک بر روی آگهی، پول می‌پردازد.

مزایای تبلیغات کلیکی چیست؟

مزایای اجرای تبلیغات PPC عبارت‌اند از: مقرون‌به‌صرفه – زیرا شما فقط زمانی پرداخت می‌کنید که کاربر واقعا به وب‌سایت شما سربزند. می‌توانید به‌اندازه دلخواه پولتان را خرج کنید. می‌توانید مخاطبان خود را با توجه به جمعیت‌شناسی مانند مکان، زبان و دستگاه انتخاب کنید.

Sending
User Review
4 (1 vote)

    2 ديدگاه نظر دهيد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.