همه چیز در مورد گوگل آنالیتیکس و کاربردهای آن

زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

همواره تجزیه و تحلیل سایت (یا اپلیکیشن) و تلاش برای بهبود کیفیت فروش و یا افزایش بازدید، از دغدغه‌های اصلی مدیران وبسایت و برنامه‌ها بوده‌ است. ابزارهای زیادی در زمینه تحلیل و بررسی داده‌ها و اجزای مختلف سایت وجود دارد که یکی از بهترین و معروف‌ترین آن‌ها گوگل آنالیتیکس است. اگر تا به حال از گوگل آنالیتیکس استفاده نکردید و اطلاعاتی از آن ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟

Google Analytics که به اختصار آن را GA می‌نامند، یک سرویس طراحی‌شده توسط شرکت گوگل است که داده‌های ملموس و متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد تا کسب‌ و کار خود را رونق دهید.

گوگل آنالیتیکس در دو نسخه رایگان و پولی ارائه می‌شود که نسخه رایگان تقریبا تمام نیاز بیزینس‌های کوچک تا متوسط را برطرف می‌کند. هزینه اشتراک سرویس پولی Ga نسبتا زیاد است و چون به دلار محاسبه می‌شود بودجه زیادی باید برای آن در نظر گرفت. این نسخه بیشتر برای کسب ‌و کارهای بزرگ و کسانی که مشکل مالی ندارند و می‌خواهند از پشتیبانی اختصاصی و امکانات پیشرفته این ابزار استفاده کنند، مناسب است.

این ابزار کمک می‌کند تا گزارشات و اطلاعات بسیار دقیقی از عملکرد سایت داشته‌باشید و در نتیجه اعمال لازم جهت بهبود روند آن را انجام دهید. برای مثال می‌توانید لیستی از گزارش‌های Real-Time، مخاطبان، رفتار و… را به کمک GA آماده کنید و با صرف زمان و تجزیه و تحلیل آن‌ها، نقاط ضعف و مثبت سایت را پیدا کنید.

 

گوگل آنالیتیکس برای چه کسانی مفید و مناسب است؟

گوگل آنالیتیکس برای تمام مدیران وبسایت و اپلیکیشن‌ها، وب مستران، تولیدکنندگان محتوا، کارشناسان سئو و تبلیغات و به‌طور کلی کسانی که قصد دارند هدف اصلی سایت یا برنامه که می‌تواند افزایش ترافیک ورودی، افزایش تعامل کاربران، فروش، نرخ کلیک و… باشد را بهبود دهند، مناسب است. اما باید این نکته را درنظر بگیرید که راه‌اندازی، یادگیری، پیاده‌سازی، نگهداری و استفاده از این سرویس کمی زمان‌بر است و نیاز به آموزش و دقت دارد.

 

نحوه راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس

برای استفاده از GA باید یک حساب گوگل داشته ‌باشید یا ایجاد کنید. یعنی داشتن یک ایمیل معتبر و رمز عبور اولین مرحله است. به سایت   Marketingplatform.google.com بروید و روی Sign in to Analytics کلیک کنید، سپس وارد صفحه ورود می‌شوید و گزینه Start measuring را کلیک کنید. در مرحله بعد نام اکانت و میزان دسترسی گوگل به اطلاعات تحلیلی را مشخص کنید و بعد از زدن Next، انتخاب کنید که گزارشات گوگل آنالیتیکس را برای سایت، اپلیکیشن یا هر دو می‌خواهید. در بخش بعد نام، کشور و زمینه کاری سایت خود را انتخاب کنید و روی Create کلیک و پس از تایید قوانین سرویس گوگل، Accept را بزنید. یک کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود که باید مستقیما بعد از تگ <head> سایت خود، آن را اضافه کنید.

در نهایت وارد پورتال GA شوید و بررسی کنید که کد کار می‌کند یا خیر. برای این کار می‌توانید با کلیک کردن روی سایت خود با تلفن همراه یا یک آی‌پی جدا، به بخش گزارش‌های Real-Time  رفته که باید حداقل یک بازدیدکننده از سایت یا اپلیکیشن را نشان دهد.

 

کاربردهای گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می‌دهد که سایت خود را با جزئیات بسیار دقیقی رصد کنید و داده‌های زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • سفارشی‌سازی مخاطبان
  • چه تعداد بازدیدکننده در لحظه و یا مدت زمان خاصی وارد سایت شدند
  • کاربران از کدام منبع وارد سایت یا اپلیکیشن شدند
  • چند درصد از کاربران تبدیل به مشتری می‌شوند
  • کدام صفحات یا پست‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند
  • سرعت لود صفحات
  • مدت زمان حضور کاربران در سایت یا برنامه
  • رصد رفتار کاربران
  • میزان نرخ پرش
  • تعداد دفعات بازدید مخاطب
  • کدام صفحات از سایت، بیشترین تعامل را با کاربران ایجاد می‌کند

 

اصطلاحات متداول و پرکاربرد در استفاده از گوگل آنالیتیکس

ابعاد: ویژگی‌های کلیدی سایت یا اپلیکیشن که مقادیر مختلفی را می‌پذیرد مانند مرورگر، صفحه فرود، نوع مشتری، صفحات و…

متریک‌ها: متغیرهای کمی که عملیات ریاضی می‌تواند روی آن‌ها انجام شود مانند تعداد بازدید از صفحه، مدت زمان تعامل کاربر، نرخ پرش و…

دوره‌ها یا جلسات: مدت زمانی که کاربران با سایت یا برنامه درحال تعامل هستند.

ترافیک ورودی: تعداد دفعاتی که کاربران از سایت یا برنامه بازدید کردند.

نرخ پرش: درصد افرادی که بدون انجام عملی از سایت و برنامه خارج شدند و در واقع تعاملی با آن نداشتند. نرخ پرش بالا نشان‌دهنده این است که محتوا، محصولات، برنامه و… شما نیاز کاربران را برطرف نکرده‌ و در حفظ مخاطبان ناموفق عمل کردید.

CTA یا اقدام به عمل: CTA مخفف عبارت Call to Action و به معنای فراخوان به عمل است. به این معنی که شما دکمه و عملی را برای خود تعریف و کاربر را به هر نحوی، تشویق به کلیک و انجام آن می‌کنید.

اهداف: شما می‌توانید اهداف مختلفی برای خود تعریف کنید و موفقیت خود را در میزان رسیدن به آن‌ها اندازه‌گیری کنید. اهداف شامل افزایش بازدید، پرکردن یک فرم، خرید محصول، CTA و… هستند.

نرخ تبدیل: درصدی از کاربران سایت که اهداف موردنظر شما را عملی کردند و به عبارت ساده‌تر تبدیل به مشتری شدند.

جذب: افراد می‌توانند از طریق مختلف شامل جستجوی کلمه کلیدی، شبکه‌های اجتماعی و یا تبلیغات در سایت‌ها و برنامه‌های دیگر وارد صفحه شما شوند.

کمپین‌ها: کمپین‌ها این امکان را ایجاد می‌کنند که پارامترهای شخصی برای هر صفحه تعریف کنید و اطلاعات بیشتری از کاربران به دست آورید.

صفحه فرود: اولین صفحه‌ای که کاربر، تعامل خود را با سایت یا برنامه شما آغاز می‌کند.

 

 

انواع گزارشات در گوگل آنالیتیکس

GA گزارشات بسیار متنوعی از عملکرد وب‌سایت و یا اپلیکیشن به شما می‌دهد که به تشریح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع گزارشات در گوگل آنالیتیکس

گزارش Real-Time یا لحظه‌ای

همانطور که از نامش پیداست، بینشی از آن‌چه که در لحظه در سایت اتفاق می‌افتد به شما می‌دهد. ‌برای مثال می‌توانید اطلاعاتی مانند تعداد کاربرانی که هم اکنون در سایت هستند، از چه پلتفرمی وارد شدند، در چه صفحه‌ای قرار دارند و… را دریافت کنید. همچنین از تحلیل این داده‌ها متوجه می‌شوید که چقدر ترافیک از یک پست اجتماعی یا وبلاگ دریافت کردید و یا فروش و رویداد‌های روزانه چه تاثیری در میزان بازدید و نرخ تبدیل داشته‌است.

گزارش Audience یا مخاطبان

این قسمت اطلاعات زیادی در مورد کاربران می‌دهد و در هر بخش آن‌ها را توصیف می‌کند.

گزارشات در گوگل آنالیتیکس

اطلاعات کلی (Overview)

یک گزارش کلی از میزان بازدیدکنندگان، تعداد کاربران جدید، نرخ پرش، تعداد و میانگین صفحات مشاهده ‎‌شده توسط افراد، میانگین مدت زمان تعامل کاربر و… در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین یک نمودار مقایسه‌ای از درصد کاربران جدید و قدیم، اطلاعاتی مانند زبان، کشور، نوع مرورگر، سیستم‌عامل و… مخاطبین و تعیین دوره‌ی زمانی برای نمایش نمودارها، در این بخش قابل مشاهده و تنظیم است.

کاربران فعال (Active Users)

این گزارش تعداد افرادی که در روز، هفته، دو هفته و چهار هفته اخیر از سایت و برنامه شما بازید کردند، نشان می‌دهد. که اهمیت آن به این خاطر است که شما متوجه می‌شوید اگر میزان کاربران یک روزه بیشتر از کاربران طولانی مدت است یعنی با مشکل حفظ مخاطبان مواجه هستید و باید به دنبال راه‌حل مناسبی باشید.

کاربران فعال در گوگل آنالیتیکس

ارزش طول عمر (Lifetime Value)

این قسمت گزارشی از ارزش طول مشتری (CLV) به شما می‌دهد و نشان می‌دهد که میزان تراکنش‌های مشتری نسبت به اوایل، کاهش یا افزایش داشته‌است. همینطور برای مثال می‌توانید ارزش مادام‌العمر کاربرانی که از طریق بازاریابی ایمیلی ایجاد کردید در مقابل کاربرانی که از جستجوی ارگانیک به دست آوردید، مشاهده و مقایسه و سپس تصمیم بگیرید که در کدام کمپین بازاریابی، سرمایه‌گذاری بیشتری کنید.

آنالیز گروهی از کاربران مشابه (Cohort Analysis)

این گزارش کاربران را بر اساس یک مشخصه خاص مانند تاریخ جذب، گروه‌بندی می‌کند و سپس معیار خود را انتخاب کرده و رفتار افراد موردنظر را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال اگر تعداد تراکنش‌ها را معیار انتخاب کنید، میانگین تعداد تراکنش‌های هر کاربر را برای آن گروه مشاهده خواهید‌کرد و تحلیل این گزارش به شما کمک می‌کند تا نرخ تعامل بین مراحل مختلف طول عمر کاربران را بفهمید و اقدامات مناسب در راستای بهبود نرخ تعامل و کلیک، انجام دهید.

اطلاعات جمعیت‌شناختی (Demographics)

گوگل از طریق حساب کاربری و زیرنظر گرفتن کوکی‌های کاربران، سن و جنسیت آن‌ها را مشخص و در این بخش به شما گزارش می‌دهد. این داده‌ها برای شناخت مخاطبین و در نتیجه تولید محتوای موردنیاز جهت رفع نیاز آن‎‌ها، بسیار مفید و تاثیرگذار است.

علاقه‌مندی‌ها (Interests)

گوگل با استفاده از روشی که در مورد قبل گفته‌شد، علاقه‌مندی‌ها و موارد دلخواهی که اکثریت کاربران شما به دنبال آن هستند را جمع‌آوری و در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین می‌توانید تغییرات مفیدی در جهت جذب مخاطبین انجام دهید.

 اطلاعات جغرافیایی (GEO)

در این قسمت اطلاعاتی در مورد زبان و مکان بازدیدکنندگان از سایت یا اپلیکیشن، دریافت می‌کنید.

گزارش‌های رفتار گوگل آنالیتیکس (Behavior)

ریپورت‌های رفتاری، کاربران قدیم و جدید را از لحاظ تعداد، نرخ پرش، نرخ تبدیل و… مقایسه می‌کند و نشان می‌دهد که کاربران قدیمی چقدر احتمال دارد که از سایت یا برنامه دوباره دیدن کنند. همچنین میزان و مدت زمان تعامل مخاطبان با سایت مشخص می‌شود و امکان مقایسه منابع ورودی نیز از نظر ترافیک، نرخ پرش و… در این بخش وجود دارد.

فناوری (Technology)

نوع مرورگر، سیستم‌عامل و شرکت ارائه‌دهنده اینترنت در این قسمت قابل مشاهده است.

موبایل (Mobile)

این گزارش شامل نوع دستگاه مورد استفاده توسط کاربران برای ورود به سایت یا اپلیکیشن است و طبق آن می‌توانید متوجه شوید که تعداد افرادی که از طریق موبایل، تبلت و دسکتاپ وارد می‌شوند، چقدر است.

آنالیتیکس

جریان هدف (Goal Flow)

این گزارش مسیری که کاربران تا رسیدن به هدف نهایی طی کردند را نمایش می‌دهد و حتی زمانی که کاربر به صفحه قبل باز می‌گردد یا صفحه فعلی خود را بازخوانی می‌کند، قابل دیدن است. بنابراین شما می‌توانید مسیرهایی که اغلب افراد در رسیدن به هدف نهایی با آن مشکل دارند و حتی باعث خروج آن‌ها از برنامه یا سایت شده را شناسایی و راه حلی برای آن بیندیشید.

نحوه جذب (Acquisition)

این گزارش اطلاعات بسیار مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهد و کانال ورودی کاربر به سایت و یا برنامه را مشخص می‌کند. برای مثال مخاطبان ممکن است از طریق شبکه‌های اجتماعی، آدرس مستقیم، تبلیغ در سایر وب‌سایت‌ها، جستجوی ارگانیک از طریق موتورهای جستجو و… وارد سایت شما شوند. تحلیل این داده‌ها و فهمیدن این‌که از کدام کانال ارتباطی، بیشترین ترافیک را به دست می‌آورید باعث می‌شود تا اولویت بازاریابی و تبلیغات را تعیین و هزینه‌های خود را بهینه کنید.

محتوای سایت

این قسمت یک مرور کلی بر تمام پست‌های وبلاگ، صفحات سایت و فرود به شما می‌دهد.

سرعت سایت (Site Speed)

در این بخش سرعت و میانگین زمان بارگذاری صفحات سایت به ثانیه مشخص می‌شود. همینطور زمان لود صفحات بر اساس نوع مرورگر و کشور نیز قابل اندازه‌گیری است.

رویدادها (Events)

تعامل کاربر با محتوایی که می‌تواند به طور مستقل از یک صفحه وب یا بارگذاری صفحه، اندازه‌گیری شود را رویداد می‌گوییم. برای مثال می‌توانید دانلود یک پی‌دی‌اف را رویداد تعریف کنید تا گوگل آنالیتیکس به ازای هر کاربری که این محصول را دانلود کرد، یک ایونت ثبت کند.

اهداف (Goal)

از یادگیری ماشین برای شناسایی بهترین Session ها و آن‌هایی که بیشترین شانس تبدیل را دارند، استفاده می‌کند و سپس آن اعمال را به اهداف هوشمند ترجمه می‌کند. در این بخش شما می‌توانید بفهمید که چه تعداد و کدام یک از مخاطبان اهداف شما را محقق کردند.

جمع‌بندی

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس امکانات بسیار متنوعی در دسترس صاحبان سایت و اپلیکیشن‌ها قرار داده که استفاده از آن‌ها تاثیر بسیار خوبی در رسیدن به اهداف و بهینه‌سازی تبلیغات و سئو دارد. رایگان بودن این ابزار نیز مزیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود و توصیه می‌کنیم اگر تا به حال از این سرویس محبوب گوگل در بیزینس خود استفاده نکردید، همین امروز اقدام به راه‌اندازی آن کنید.

 

سوالات متداول

گوگل آنالیتیکس چیست؟

ابزاری ارزشمند برای تجزیه و تحلیل سایت و اپلیکیشن است که دید بسیار خوبی از روند عملکرد سایت و نقاط ضعف و منفی آن، می‌دهد.

راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس در سایت چگونه است؟

ابتدا باید یک حساب کاربری گوگل با رمز معتبر ایجاد کنید و پس از پرکردن اطلاعات لازم در سایت گوگل آنالیتیکس، کدی برای شما ارسال می‌شود که آن را بعد از تگ هد در سایت خود قرار می‌دهید تا این سرویس بر روی سایت شما نصب شود.

آیا گوگل آنالیتیکس رایگان است؟

بله، تقریبا تمامی امکانات GA برای عموم مردم رایگان است و فقط پشتیبانی اختصاصی و استفاده برای سازمان‌هایی با داده‌های بسیار زیاد نیاز به خرید اشتراک دارد. همچنین تعداد بسیار کمی از امکانات گوگل آنالیتیکس نیز دارای محدودیت زمانی هستند که پس از اتمام این مدت، نیاز به خرید اشتراک دارند.

 

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.