شکی نیست که بازاریابی در رسانههای اجتماعی یک استراتژی رشد همه فن حریف برای هر کسب و کاری است. همانطور که میدانید، در دنیای رسانههای اجتماعی، تعدادی ابزار برای کمک و بهبود به اشتراکگذاری محتوا، بهبود آگاهی از برند، افزایش تبدیل، ارائه خدمات و پشتیبانی و موارد دیگر وجود دارد که به آنها ابزارهای سوشال لیسنینگ (Social listening) گفته میشود. اما سوالی که بسیاری از کسب و کارها با آن روبهرو هستند واضح است: بهترین و مفیدترین ابزارهای سوشال لیسنینگ کداماند؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هم به بررسی این سوال بپردازیم.
اما پیش از این که ابزارهای سوشال لیسنسنگ را بررسی کنیم، ابتدا اجازه دهید در مورد تفاوتهای اصلی بین ابزارهای گوش دادن در شبکههای اجتماعی و ردیابی رسانههای اجتماعی صحبتی داشته باشیم زیرا این دو اصطلاح اغلب به اشتباه به جای یکدیگر استفاده میشوند در حالی که تفاوتهای مهمی با هم دارند.
اگر بخواهیم دو مبحث گوش دادن اجتماعی و در مقابل ردیابی رسانههای اجتماعی را از نمای کلی مورد بررسی قرار دهیم، به این موضوع میرسیم که گوش دادن رسانههای اجتماعی اطلاعاتی در مورد این که چرا مخاطبان در شبکههای اجتماعی در مورد برند شما صحبت میکنند میدهد در حالی که، ردیابی رسانههای اجتماعی به شما میگوید که مخاطبان چطور و چگونه این مطالب را بیان میکنند. اما بیاید کمی در این دو مورد دقیقتر شویم.
گوش دادن اجتماعی راهی عالی برای اطلاع از نظرات مشتریان و مخاطبان در مورد کسب و کار، محصول یا خدمات، محتوا، کیفیت پشتیبانی و موارد دیگر است.
برای این که بتوانید به خوبی به رسانههای اجتماعی گوش دهید، باید بر تمامی پروفایلها و صفحات رسانههای اجتماعی برند نظارت کاملی داشته باشید. با استفاده از فعالیت در این صفحات، شما میتوانید بازخورد مشتریان، رویدادها و موضوعات جدید در مورد برند، رقبا یا صنایع مرتبط خود را از طریق ذکر مستقیم نام تجاری شما یا هرگونه مکالمه با کلمات کلیدی، به دست آورید و آنها را تجزیه و تحلیل کنید. هر نتیجهگیری به شما کمک میکند بهترین راهها برای بهبود استراتژی رسانههای اجتماعی، آگاهی از برند و حضور اجتماعی خود را بدانید و برای موفقیت بیشتر به کار ببرید.
ابزارهای شنیداری اجتماعی به شما این قابلیت را میدهد تا چندین پلتفرم رسانه اجتماعی را در یک مکان نظارت کنید. با استفاده از این ابزارها شما میتوانید از نظرات یا پستهایی که نام تجاری برند شما در آنها ذکر شده، کلمات کلیدی مرتبط و از بازخوردهای مستقیم از طریق تگ شدن یا پیامهای مستقیم، آگاه شوید.
علاوه بر این، در بسیاری از این ابزارها شما میتوانید مستقیما از داشبورد برند در شبکههای اجتماعی خود پست نیز بگذارید، حسابهای رسانههای اجتماعی مختلف خود را ادغام کنید و تمام تجزیه و تحلیلهای مربوطه را در یک صفحه داشته باشید.
همانند سوشال لیسنینگ، ردیابی رسانههای اجتماعی اغلب به عنوان نظارت بر رسانههای اجتماعی شناخته میشود و این فرآیند به معنی شناسایی ردیابی و پاسخ به ذکر نام تجاری شما در رسانههای اجتماعی از طریق نظرات، پیامها و موارد دیگر است. ردیابی رسانههای اجتماعی اولین گام در فرآیند درک این موضوع است که مخاطبان شما درباره برند و در شبکه اجتماعی چه فکر میکنند و چه میگویند.
حال که با مفهوم این دو بیشتر آشنا شدید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که بهترین ابزارهای گوش دادن به رسانههای اجتماعی و بهترین ابزارهای ردیابی رسانههای اجتماعی چیست؟ در ادامه ما ۱۵ نمونه از این ابزارها را که میتوانند به فرآیندهای گوش دادن اجتماعی و ردیابی کمک کنند برای شما آوردهایم.
نکته: بسیاری از ابزارهایی که گوش دادن، ردیابی و تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی را در یک پلتفرم یا نرمافزار واحد ترکیب میکنند، ابزار مدیریت رسانههای اجتماعی محسوب میشوند.
HubSpot یکی از نرمافزارهای سوشال لیسنینگ و به طور کلی مدیریت شبکههای اجتماعی است که کمک میکند به راحتی بر تعاملات، گفتگوها و مخاطبان در رسانههای اجتماعی نظارت کنید. در این نرمافزار شما همچنین ابزارهای لازم برای مدیریت تعاملات روزانه و هدف قرار دادن مخاطبان خاص را با استفاده از زمینه از پایگاه داده مخاطبین در CRM رایگان خود دارید تا بتوانید افراد را ردیابی کنید و بدانید که چه معنایی برای کسب و کار شما خواهند داشت.
علاوه بر این، در نرمافزار HubSpot امکان مدیریت تمام حسابهای اجتماعی و پست گذاشتن در این صفحات (چه به صورت مشترک و چه جدا) نیز وجود دارد. از همه مهمتر این که با این نرمافزار، لازم نیست تک به تک به حسابهای کاربری خود وارد شوید و تولید محتوا کنید بلکه در عوض میتوانید از هفتهها قبل برای همه پروفایلهای خود از داخل ابزار، پستها را برنامهریزی و تولید کنید تا در زمان نیز صرفهجویی شود.
از زمانی که شبکههای اجتماعی خود را به نرمافزار متصل کردید، دیگر فرقی نمیکند اگر از داخل HubSpot پست بگذارید یا از داخل خود پلتفرم اجتماعی، زیرا در هر صورت آمار پست در HubSpot ثبت میشود و شما میتوانید عملکرد آن را بررسی کنید. به علاوه، این نرمافزار به شما قابلیت پاسخ به گفتگوها و نظراتی را که مخاطبان در مورد پستها منتشر کردهاند، از داخل HubSpot و به طور یکجا نیز نیز میدهد.
در نهایت، به طور خاص در توییتر، HubSpot به شما کمک میکند تا با نظارت بر کلمات کلیدی خاصی که برای برندتان مهم میدانید، بهروز بمانید. به این ترتیب، در مورد چیزهایی که برای کسبوکارتان مهمتر هستند آگاه خواهید بود و هرگز مطلبی را از دست نمیدهید.
Sprout Social یک پلتفرم کارآمد و جامع برای مدیریت رسانههای اجتماعی است که با ارائه راهحلهای قدرتمند برای سوشال لیسنینگ، به شما کمک میکند تا فعالیت و نتایج خود را در رسانههای اجتماعی تجزیه و تحلیل کرده، از مشتریان خود مراقبت کنید و کارمندان شرکت را نیز تحت حمایت قرار دهید.
Falcon.io همانند نمونههای قبلی یک پلتفرم یکپارچه مدیریت رسانههای اجتماعی و تجربه مشتری (CX) بوده که بیشتر برای شرکتهایی با اندازه متوسط طراحی شده است. این نرمافزار نیز تمامی امکانات زمابندی، تعامل، گوش دادن به رسانههای اجتماعی، انتشار پست، تبلیغات و تجزیه و تحلیل نتایج و روند پستها را ارائه میدهد و تمام جنبههای استراتژی انتخابی شما برای رسانههای اجتماعی برند را در برمیگیرد. علاوه بر همه اینها، این پلتفرم مشتریان بالقوه را هدف قرار میدهد و آنها را تقسیمبندی میکند تا شما به راحتی کمپینهای رسانه اجتماعی خود را پیش ببرید.
Hootsuite به کاربران خود این امکان را میدهد تا همه پیامها، نظرات و نامهای تجاری خود را در چندین کانال اجتماعی و به شکل مختصر در یک داشبورد مشاهده کنند و به آنها پاسخ دهند. در این نرمافزار شما همچنین میتوانید اینفلوئنسرها و سرنخها را در فهرستهایی لیستبندی کنید و با افراد دیگر شرکت به اشتراک بگذارید.
قیمت نرمافزار: رایگان
بافر به شما این امکان را میدهد تا رسانههای اجتماعی برندتان را به کمک تیم مربوطه مدیریت کنید یعنی هم شما و هم افراد تیم مربوطه بر پلتفرمها و نتایج آنها دسترسی خواهید داشت. این ابزار یافتن مکالمات مهم (برای مثال در توییتر) را نیز آسان میکند و شما میتوانید در لحظه به گفتگوها ملحق شوید. بدین ترتیب مخاطبان خود را آگاه میکنید که به نظرات آنها اهمیت میدهید و در جریان مشکلات هستید. در این نرمافزار شما همچنین میتوانید یک محتوا را پست کنید و پاسخدهی به نظرات را به تیم خود بسپارید.
اگر به طور اختصاصی به دنبال تجزیه و تحلیل پلتفرم توییتر هستید، TweetReach برای شما یک ابزار عالی و کارآمد خواهد بود. این ابزار با استفاده از یک کلمهکلیدی انتخاب شده، شخص، دسته یا هشتگ در توییتر میتواند بفهمد چه میزان در مورد موضوعات مشخص صحبت شده و سپس آن را تجزیه و تحلیل کند. Tweet Reach همچنین مشارکتها، منشنها و زمانهایی بیشترین تعداد توییت مرتبط درمورد برند شما در آن زده شده را نیز بررسی میکند. بهعلاوه، این نرمافزار این قابلیت را دارد که تأثیرگذارترین و تاثیرپذیرترین فالوورهایتان را پیدا کنید تا بتوانید آنها را با محتوای خود هدف قرار دهید.
نرمافزار BuzzSumo تعداد ایمپرشنها و اشتراکگذاری پستهای انتخابی شما را نشان میدهد و سنجش میزان موفقیت عملکرد برند در فیسبوک را آسان میکند. این نرمافزار بیشتر برای فیسبوک طراحی شده و بینشی در مورد محتوای فیسبوک به شما ارائه میدهد تا با کمک این تحلیل تشخیص دهید کدام نوع از پستها بهترین نتایج را داشته و توانسته نظر تعداد بیشتری از مخاطبان را جلب کند. BuzzSumo در کنار تحلیلی که ارائه میکند بهترین روزها و زمانهای هفته که بیشترین تعداد بازدید را دارد، به شما میگوید و یک ایده درباره شکل پست نیز پیشنهاد میدهد.
نرمافزار keyhole بیشتر بر تجزیه و تحلیل عملکرد برند در توییتر و اینستاگرام تمرکز دارد. با استفاده از این ابزار شما میتوانید هشتگها، منشنها، نامهای کاربری و موارد دیگر را هم در توییتر و هم در اینستاگرام ردیابی و تحلیل کنید. به علاوه، این ابزار قابلیتی همانند نقشههای حرارتی (heat maps) را نیز برای کاربران خود فراهم آورده که تفاوت میزان تعامل مخاطبان با برند را در مقایسه با سایر برندها در سراسر جهان نشان میدهد. به زبان سادهتر با کمک این ویژگی، کاربران این امکان را دارند تا مخاطبان هدف خود و نحوه تعامل موثر با آنها را بشناسند و بهتر درک کنند.
ابزار Mention توانایی ردیابی میلیونها منبع محتوا را در ۴۲ زبان برای نظارت بر ذکر نامهای تجاری برند در سراسر جهان دارد. به کمک این نرمافزار شما میتوانید محتوایی را که میخواهید بر آن نظارت داشته باشید انتخاب کنید و همه تمرکز خود را بدون اتلافوقت بر محتواهای اضافی بر این موضوع بگذارید. این ابزار همچنین یک قابلیت تجزیه و تحلیل رقابتی نیز دارد که برندها با استفاده از آن میتوانند نام تجاری خود را با دو یا چند رقیب خود مقایسه کنند. به این ترتیب، آنها میتوانند از منحصر به فرد بودن محتوای تولید شده بهوسیله برند خود در مقایسه با سایر برندهای بزرگ دنیا مطمئن شوند و همیشه با این برندها نیز مرتبط بمانند.
برخلاف نرمافزارهای قبلی که ابزارهای مدیت رسانههای اجتماعی بودند، Awario یک ابزار گوش دادن اجتماعی یا همان سوشال لیسنینگ است که بر ایجاد آگاهی از برند تمرکز دارد. این نرمافزار با ردیابی کلمات کلیدی در تعداد زیادی از زبانها کار میکند و برای شرکتهایی که سعی در افزایش مشتریان بینالمللی از طریق تعامل با رسانههای اجتماعی دارند یک ابزار عالی و کارآمد خواهد بود.
در مجموع این پلتفرم تمام آنچه را که برای نظارت و پاسخ دادن به نظرات مخاطبان خود نیاز دارید برای شما فراهم کرده و در ایجاد روابط معنادار با مخاطبان هدف در شبکههای اجتماعی نیز کمک بسزایی میکند.
Oktopost به عنوان یک پلتفرم مدیریت رسانههای اجتماعی شناخته میشود که برای نظارت و اندازهگیری تمام فعالیتهای رسانههای اجتماعی و برای بازاریابان B2B طراحی شده است. این ابزار ویژگیهای بسیاری دارد که برای حل نیازهای برند کافی خواهد بود زیرا با استفاده از این ابزار برندها میتوانند کارهایی مانند مدیریت و درک کمپینهای رسانههای اجتماعی، مدیریت تقویم سرمقالهها، مدیریت محتوا، رشد و گوش دادن به رسانههای اجتماعی و بسیاری دیگر را به سادگی و بدون هزینههای زیاد انجام دهند. عملکرد ابزار Oktopost را نیز به طور کلی میتوان به سه وظیفه مدیریت شبکههای اجتماعی، حمایت از کارکنان و تبلیغات در رسانههای اجتماعی تقسیمبندی کرد که کار شما را برای فعالیت در این شبکهها بسیار آسان میکند.
این ابزار با راهحلهایی برای انتشار، نظارت و تجزیه تحلیل محتوا و پروفایلهای رسانههای اجتماعی به بازار آمده است. Iconosquare همچنین نمودارهای پیشرفته و عملکرد برند در توییتر، فیسبوک و اینستاگرام را از نظر پستها، داستانها، تگها، هشتگ ها، منشنها و موارد دیگر تجزیه و تحلیل میکند.
بنابراین با استفاده از این ابزار، شما تنها باید برای محتوای مورد نظر خود از قبل برنامهریزی داشته باشید، آن را برای استفاده در آینده ذخیره کنید و پیش از تایید نهایی و تنظیم زمانبندی بار دیگر پستها را چک کنید. در نهایت پس از این که همه این کارها را انجام دادید، برند خود را زیر نظر بگیرید و با قابلیت سوشال لیسنینگ ابزار، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.
Tailwind یک ابزار برنامهریزی و تجزیه و تحلیل پلتفرمهای اینستاگرام و پینترست است. از آنجا که اینستاگرام و پینترست تا حدی متفاوت هستند این پلتفرم نیز کارکردهای متفاوتی را برای آنها ارائه میدهد. مثلا، برای پلتفرم اینستاگرام، شما میتوانید برنامهریزی خودکار محتوا برای ارسال داشته باشید، با Smart Scheduler زمانهای ایدهآل برای اشتراکگذاری محتوا را بشناسید و مرتبطترین هشتگها با محتوای خود را انتخاب کنید.
اما زمانی که نوبت به فعالیت در Pinterest میرسد، شما میتوانید پینهای یک هفته را در کمتر از ۲۰ دقیقه برنامهریزی کنید، از تجزیه و تحلیلها هم برای پینها و هم برای بردها کمک بگیرید و تا ۱۰ پین را تنها با یک کلیک ایجاد شکل دهید. این نرمافزار اگرچه به این دو پلتفرم محدود شده اما با عملکرد خوبی که داشته توانسته نظر برندهای زیادی را به خود جلب کند.
Agorapulse یکی دیگر از نرمافزارهای مدیریت رسانه اجتماعی است که کمک میکند تا تمامی اطلاعات مربوط به صفحات اجتماعی خود را در یک صندوق ورودی یکپارچه داشته باشید، در پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی محتوا منتشر کنید، به رسانهها گوش دهید و در نهایت یک تجزیه و تحلیل کامل از این اطلاعات به دست آورید. این ابزار قابلیت مدیریت پروفایلهای توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب در یک مکان را به کاربران خود ارائه میدهد.
Digimind Social آخرین نمونه نرمافزارهای سوشال لیسنینگ است که به شما معرفی میکنیم، یک نرمافزار هوشمند رقابتی و ناظر بر رسانههای اجتماعی جهانی است که دادههای رسانههای اجتماعی و آنلاین را به اطلاعات عملی مصرفکننده و تجاری تبدیل میکند. این نرمافزار بازاریابان را قادر میسازد تا به طور مؤثر استراتژی بازاریابی خود را برنامهریزی، اجرا و تجزیه و تحلیل کنند و بدین ترتیب بتوانند بهترین استراتژی در پلتفرمهای اجتماعی را پیش بگیرند.
ما همیشه به شما توصیه کردهایم تا پیش از اضافه کردن هر ابزاری، صفحات محصول، کیفیت خدمات، قیمت خرید اشتراک و عوامل دیگر را به طور کامل بررسی کنید. اما همانطور که میدانید تعداد این ابزارها و امکانات آنها بسیار زیاد است پس از آزمایش بیش از یک ابزار برای تعیین این که کدام یک به طور موثر تمام نیازهای شما را برآورده میسازد و به شما در دستیابی به اهدافتان کمک میکند، نترسید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.
سوالات متداول
چرا باید به رسانههای اجتماعی گوش دهیم؟
گوش دادن به شبکههای اجتماعی مزایای زیادی دارد از جمله بهبود به اشتراکگذاری محتوا، بهبود آگاهی از برند، افزایش تبدیل، ارائه خدمات و پشتیبانی و موارد دیگر که همه در نهایت باعث افزایش بازدهی برند میشود.
تفاوت گوش دادن به رسانههای اجتماعی و ردیابی رسانههای اجتماعی چیست؟
اگرچه این دو مفهوم شباهت زیادی دارند اما گوش دادن رسانههای اجتماعی اطلاعاتی در مورد این که چرا مخاطبان در شبکههای اجتماعی در مورد برند شما صحبت میکنند میدهد در حالی که، ردیابی رسانههای اجتماعی به شما میگوید که مخاطبان چطور و چگونه این مطالب را بیان میکنند.