Attribution موبایل ابزاری ضروری برای اندازه گیری میزان اثربخشی کمپین های بازاریابی اپلیکیشن است. نقش اصلی تکنولوژی attribution های موبایل این است که به صورت دقیق اتفاقاتی مانند نصب، ورود به اپلیکیشن، ثبت نام و خرید در اپلیکیشن و کانال هایی که کاربر از آن وارد اپلیکیشن می شود را ثبت کند. استفاده از Attribution این امکان را به تبلیغ دهنده می دهد که از بودجه بازاریابی خود در کانال های موثرتر و به شکل بهینهتری استفاده کند. از شرکت کلیدی که ابزارهای attribution ارائه می دهد TUNE، Adjust ، branch و … هستند.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در این نوشتار نکات مهمی را در مورد ویژگی های یک پلتفرم مناسب با یکدیگر بررسی می کنیم و به مباحث مربوط به تقلب و راهکارهایی که پلتفرم های attribution دارند می پردازیم.
از مهم ترین مسائل برای تیم بازاریابی، گرفتن بهترین نتیجه نسبت به هزینه صرف شده برای پیاده سازی استراتژی مارکتینگ است. در نتیجه در بازاریابی دیجیتال استفاده از سوم شخصی برای اندازه گیری دقیق نتایج کمپین های دیجیتال بسیار مهم است. دلیل دیگر در اهمیت انتخاب درست attribution این است که برخلاف trackerهای تبلیغات آنلاین که بر اساس cookieها کار می کنند و به راحتی با وبسایت ها یکپارچه (integrate ) می شوند، هماهنگی و یکپارچه سازی پارتنر attribution کمی پیچیده است و نیاز به SDK برای هماهنگی با اپلیکیشن موبایل دارد. بعد از اینکه یک پارتنر با SDK، یکپارچه و هماهنگ می شود مسئله مهم تر توانایی سوئیچ بین وبسایت و اپلیکیشن است.
نحوه انتخاب ابزار attribution از بین ابزارهای موجود، سوال متداول اکثر بازاریابان دیجیتال است.هنگام انتخاب attribution باید به چهار نکته مهم توجه داشته باشید:
معیارهای اصلی که در تنظیمات attribution باید به آنها توجه کنید:
برای آشنایی با مفهوم fingerprinting مطالعه جلسه نهم بلوک اپلیکیشن مارکتینگ را پیشنهاد می کنیم.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
Fingerprinting روشی است که در آن، داده های پایه کاربران موبایل، با هدف شناسایی آن ها از مرحله کلیک تا نصب جمع آوری می شود. در این روش اطلاعات IP دستگاه موبایل به دست می آید که برای تشخیص ارتباط بین فعالیت های مختلف کاربر مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمایش تبلیغ در اکثر مرورگرهای موبایل ها، روش attribution متفاوتی استفاده می شود و مثلا در iOS10 این روش به عنوان attribution پیش فرض مورد استفاده قرار گرفته است. از این جهت تبلیغ دهندگان در تدوین کمپین های خود باید پارامترهایی که در روش اثر انگشت موبایلی مهم است را در نظر بگیرند و بدانند که چه ترکیبی ازین پارامترها در attribution مورد نظرشان مورد استفاده قرار گرفته است.
تشخیص تقلب جزء چالش برانگیزترین مسائل در موبایل مارکتینگ است. به همین خاطر برای شرکت های attribution ، بررسی دقیق برای جلوگیری از تقلب از اهمیت بالایی برخوردار است. هر پلتفرم attribution روش های تشخیص تقلب خاص خود را دارد که بعضی ازین روش ها بسیار موثرند و بعضی از آن ها نتیجه بخش نیستند. برای انتخاب پلتفرم ایده آل به نکات کلیدی زیر توجه کنید:
معیارهای انتخاب Attribution اپلیکیشنهای موبایل را در کالج تپسل بخوانید
یکی از قابلیت های کلیدی و مهم در هر پلتفرم attribution، داده هایی است که جمع آوری می شود و به تبلیغ دهنده داده می شود. در این زمینه نیز نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:
همچنین در کنار این پنج مورد بالا که خوب است پلتفرم attribution انتخابی شما داشته باشد، فاکتورهای مهم دیگری مانند re-attribution window ، کلیک های غیرهمزمان(Asynchronous Clicks)، قیمت گذاری، روش های لینک سازی عمیق و دسترسی مدیریت شده نیز مطرح است. همچنین یک فاکتور مهم دیگر نیز کیفیت خدمات و پاسخگویی در صورت بروز مشکل است که پلتفرم های مختلف عملکرد متفاوتی در این زمینه دارند.
چگونه بهترین سرویس تبلیغاتی را شناسایی کنیم؟
همانطور که گفتیم به خاطر اهمیت موضوع تشخیص تقلب، اکثر پلتفرم های attribution به آن پرداخته اند و از روش هایی خاص خود، برای تشخیص تقلب استفاده می کنند. در این میان شرکت هایی نیز هستند که صرفا به صورت third party برای تشخیص تقلب فعالیت می کنند. کلیت خدمات و روش هایی که این شرکت ها ارائه می دهند با خدماتی که در زمینه تشخیص تقلب توسط پلتفرم های attribution ارائه می شود یکسان است. چه در زمینه انتخاب پلتفرم مناسب و چه در زمینه انتخاب سرویس تشخیص تقلب به صورت جداگانه، بهتر است به نکات زیر توجه کنید.
Organic stealers یک نوع از تقلب در اپلیکیشن مارکتینگ است که پلتفرم های attribution را قادر می سازد تا برای یک نصب ارگانیک اعتبار کسب کنند. این نوع تقلب از خطرناکترین انواع تقلب است. زیرا نصب هایی که به آنها نسبت داده می شود از نظر اعتبار دارای کیفیت بالا و هم چنین در گزارش های بازگشت سرمایه ( ROI ) معتبر هستند. از این رو پلتفرم مورد نظر شما باید دارای ویژگیهای زیر باشد.
حال سوالی که بعضا برای تبلیغ دهندگان در کمپین ها در مواجهه با گزارش کمپین پیش می آید ، این است که آیا تعداد کلیک های ثبت شده، واقعی است؟ و یا دلیل تعداد کلیک بالا چیست؟
پلتفرم های attribution که به عنوان third party فعالیت می کنند، دارای سیستم یکپارچه server to srver با بعضی شبکه ها و ناشران تبلیغات آنلاین هستند.به این مفهوم که این شبکه های تبلیغات دیجیتال به پلتفرم های attribution این امکان را می دهند تا وقتی کلیکی اتفاق افتاد از طریق اتصال به سیستم شبکه تبلیغاتی مستقیما آن را ببینند و بشمرند.(به جای اینکه شمارش را خودشان انجام دهند.)
این کار به این دلیل قابل استناد است که تقلب ها معمولا با شکستن ارتباط بین لینک شبکه تبلیغاتی و اپلیکیشن تبلیغ کننده اتفاق می افتد و متخلفین با ایجاد ریدایرکت هایی سعی در ایجاد کلیک های تقلبی می کنند. با داشتن سیستم یکپارچه و ارتباط پیوسته پلتفرم attribution با شبکه تبلیغاتی امکان تقلب ازین روش کمترمی شود. اما مشکل زمانی بروز می کند که ناشر تعداد زیادی کلیک تقلبی ارسال می کند (click spamming) و یا کلیک هایی که دقیقا قبل از نصب اپلیکیشن اتفاق می افتد(click injection) تا بتواند از گزارش های last click پلتفرم attribution برای ثبت به عنوان نصب organic و یا re-attribution استفاده کند.
حال بعضی از پلتفرم های attribution قابلیت هایی برای شناسایی و حتی جلوگیری از این سبک تقلب ها اضافه کرده اند. در این زمینه پلتفرم مناسب پلتفرمی خواهد بود که در مقابل چنین تقلب هایی نیز راهکارهایی داشته باشد و نکات زیر را رعایت کرده باشد:
امکان انتخاب را برای تبلیغ دهندگان فراهم کنند که آیا میخواهند که کلیک های ناهمزمان(asynchronous clicks) ثبت شوند یا خیر.
قابلیتی در داشبورد وجود داشته باشد که درصد کلیک های ناهمزمان هم از طریق شبکه تبلیغاتی و هم ناشر، محاسبه و نشان دهد. این قابلیت به تبلیغ دهنده کمک می کند تا بداند که هر کدام از پارتنرها چه تعداد کلیک ثبت کرده اند.
لیست کاملی از شبکه های تبلیغاتی و ناشرانی که دارای این سیستم و همچنین پارتنرهایی که تمایل به ورود به این سیستم یکپارچه را دارند تهیه کند.
نصب های تقلبی گروه وسیعی از تقلب ها را شامل می شود. در واقع اغلب تقلب ها به این صورت است که می خواهند فعالیتی مانند کلیک و … را قبل از یک نصب به آن نصب نسبت دهند.
پلتفرم مناسبتر پلتفرمی است که بتواند ضمن شناسایی تقلب ها از آنها جلوگیری نیز انجام دهد. پلتفرم هایی که صرفا توانایی شناسایی و تشخیص دارند، گزارشی در اختیار تبلیغ دهنده قرار می دهند که با شکل های گرافیکی و چارت ها، آمار دقیق به تبلیغ دهنده بدهند و آنها خود بتوانند انواع تقلب را شناسایی کنند.
اما پلتفرم هایی که توانایی جلوگیری از شمارش موارد نصب تقلبی دارند،به گونه ای دیگر عمل می کنند.این پلتفرم ها علاوه بر دریافت گزارش نصب ها به صورت عادی، گزارش نصب را از منبع آن نیز به صورت گزارش(postback)دریافت می کنند. در مواردی که نصب گزارش شده، در postback ثبت نشده باشد، تقلبی بودن آن نصب تشخیص داده می شود وآن مورد نصب ثبت و شمرده نمی شود. ولی در حالت تشخیص تقلب ، تمامی نصب ها و فعالیت ها شمرده و با اطلاعات نصب های صحیح و واقعی مخلوط می شود. اما با در اختیار قرار دادن چارت ها و آمارها و دیدن نشانه های تقلب، واقعی یا تقلبی بودن نصب ها قابل تشخیص خواهد بود.
متاسفانه تلاش متخلفین در این زمینه همچنان ادامه دارد ولی شرکت های ارائه دهنده سرویس attribution نیز به تلاش برای ریشه کن کردن این تقلب ها ادامه می دهند. قدم بعدی برای مبارزه با تقلب درتبلیغات بعد از جلوگیری و عدم شمارش نصب های تقلبی، پیدا کردن و از بین بردن منابعی است که با آنها این نصب ها ایجاد می شوند. ضمن اینکه حتی شرکت هایی که توانایی جلوگیری شمارش تقلب در نصب را دارند، هنوز در محاسبه impression ها و کلیک ها موارد غیرواقعی را جدا نمی کنند. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که شرکت های تبلیغ دهنده با استفاده از گزارش های ارائه شده در مورد impression و یا کلیک ها استراتژی کمپین های بعد خود را تدوین می کنند. در انتهای این نوشتار راهکار بعضی پلتفرم ها برای ثبت دقیق تر کلیک ها را نیز بررسی خواهیم کرد.
مطالعه بیشتر در زمینه تقلب در شمارش نصب : تقلب های تبلیغاتی در شمارش نصب و راهکار جدید adjust
برای آشنایی کامل با تقلب در صنعت تبلیغات موبلایلی و راهکارهای مقابله با آن، کتاب الکترونیک “مقابله با تقلب در صنعت تبلیغات موبایلی” که توسط کالج تپسل، تهیه و تنظیم شده است را مطالعه کنید. لینک دانلود رایگان این کتاب در نوار سمت راست همین صفحه قرار داده شده است.
سوالهای متداول
Attribution موبایل چیست؟
Attribution موبایل یک ابزار مهم است که در اندازهگیری اثربخشی کمپینهای بازاریابی اپلیکیشن به کار میرود. این اتریبیوشن ها اتفاقاتی مانند نصب، حذف نصب، ثبتنام در اپلیکیشن و… را اندازهگیری میکنند.
مهمترین نکات هنگام انتخاب Attribution موبایل چیست؟
نکات زیادی در رابطه با انتخاب بهترین پلت فرم اتریبیوشن موبایل وجود دارد که مهمترین آنها عبارتاند از:
https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php zp-pdl.com www.zp-pdl.com http://www.otc-certified-store.com/herbal-products-medicine-europe.html http://www.otc-certified-store.com/antibiotics-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php http://www.otc-certified-store.com/asthma-medicine-usa.html https://zp-pdl.com займ круглосуточно без отказаекапуста оформить займзайм под птс москва как получить займ на qiwiзаймер первый займзайм на карту езаем