در دو سال گذشته تپسل با بررسی شرایط اپلیکیشن مارکتینگ و توسعه دهندگان موبایل در ایران، گزارشهایی جهت استفاده دوستان فعال در این حوزه منتشر کرده است. امسال نیز، برای سومین سال با برگزاری نظرسنجی بین توسعهدهندگان ایرانی، فعالیتهای بازاریابی برای اپلیکیشنها را به صورت دقیقتر بررسی کردهایم.
نتایج نظرسنجی سال 96 و همچنین نظرسنجی سال 95 را نیز بخوانید.
در این مطلب، به انتشار نتایج مستقیم نظرسنجی و همچنین نتایج تحلیلی حاصل از آن میپردازیم. همچنین مقایسه دادههای جمعآوری شده با سالهای گذشته نیز در این نوشتار مدنظر قرار گرفته که دید جامعی برای تصمیمگیریها در هر کسبوکار مرتبط با اپلیکیشن فراهم میکند.
در ابتدا به صورت کلی فراوانی موضوعی اپلیکیشنهای تولید شده در سال اخیر و همچنین مدل درآمدی مدنظر توسعهدهندگان بررسی شده است:
امسال فرمهای نظرسنجی توسط 153 توسعهدهنده ایرانی تکمیل شد که اپلیکیشن 130 نفر از این توسعهدهندگان منتشر شده و 20 توسعهدهنده دیگر هنوز اپلیکیشن خود را در بازاری به صورت عمومی منتشر نکرده اند. در میان این 153 نفر شرکتکننده در نظرسنجی، 69 نفر مدل درآمدی اپلیکیشن خود را رایگان، 78 نفر با پرداخت درونبرنامهای و 6 نفر پولی اعلام کردهاند.
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در این نظرسنجی 9 سوال در زمینه اپلیکیشن مارکتینگ از توسعهدهندگان اپلیکیشنهای موبایل در ایران پرسیده شده است. سوالات و نتایج به شرح زیر است:
50% از توسعهدهندگان برای یک اپلیکیشن، 19.8% برای دو اپلیکیشن و همچنین اعداد بالاتر را نیز در نتایج میبینیم که در تصویر بالا نمایش داده شدهاست. در این میان 30 توسعهدهنده برای هیچکدام از اپلیکیشنهای خود فعالیت بازاریابی انجام ندادهاند. در مجموع نتایج نظرسنجی فعالیت بازاریابی برای 245 اپلیکیشن، در سال اخیر را نشان میدهد که نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر است.این نشاندهنده آگاهی بیشتر توسعهدهندگان و کسبوکارهای ایرانی نسبت به اهمیت بازاریابی در کسبوکارهای مرتبط با اپلیکیشن و رقابت بیشتر در این زمینه است.
148 نفر از توسعهدهندگان به سوال موثرترین راه تبلیغاتی برای دستیابی به کاربر پاسخ دادند. پاسخ آنها به شرح زیر است:
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، تبلیغات در شبکههای تبلیغاتی آنلاین با 53 پاسخ (35.8%) به عنوان موثرترین نوع تبلیغات در جذب کاربر توسط توسعهدهندگان معرفی شده است. بعد از آن تبلیغات بنری در اپ استورها و سایر انواع تبلیغات موثرترین تبلیغات بودهاند.
همانطور که میدانید افزایش Re-engagement rate اپلیکیشنها در سالهای اخیر یکی از دغدغههای توسعهدهندگان بودهاست. 150 توسعهدهنده نظر خود را درباره موثرترین راه بازگشت کاربر به اپلیکیشن به صورت زیر بیان کردهاند:
در این سوال از توسعهدهندگان خواسته شده فعالیتهای بازاریابی که برای اپلیکیشنهای خود انجام میدهند را مشخص کنند و همچنین امکان انتخاب بیشتر از یک گزینه برای این سوال وجود داشت. 150 نفر به این سوال پاسخ داده اند که نتایج آن در تصویر بالا قابل مشاهده است.
به ترتیب بیشترین پاسخها برای تبلیغات در تلگرام، ارسال push notification برای کاربران، تبلیغات نصبی در شبکه های تبلیغاتی آنلاین و تبلیغات در اینستاگرام، تبلیغات ویدئویی و تبلیغات کلیکی در شبکههای تبلیغاتی آنلاین بودهاست.
در مورد مقدار بودجهای که تاکنون برای بازاریابی اپلیکیشنها هزینه شدهاست پاسخها به شرح زیر هستند ( 144 نفر به این سوال پاسخ دادهاند)
در بالا نتایج حاصل از Tracker مورد استفاده توسعهدهندگان برای سنجش فعالیت بازاریابی برای اپلیکیشن آمده است. (141 نفر به این سوال پاسخ دادهاند.)
در ادامه در قسمت نتایج درباره اهمیت Tracker ها بیشتر صحبت میکنیم.
در نظرسنجی میزان رضایت توسعهدهندگان از بازاریابی نیز مورد سوال قرار گرفتهبود. منظور از بازاریابی در این سوال همه انواع بازاریابی (که در سوال 4 انواع آن توسط توسعهدهندگان مشخص شد) بوده و بازاریابی اپلیکیشن به صورت کلی بررسی شده است. 145 نفر به این سوال پاسخ دادهاند که 55.9% از بازاریابی اپلیکیشن خود راضی نبودهاند.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
در سوال بعد علت نارضایتی پرسیده شده بود که بیشترین پاسخ مربوط به هزینه زیاد برای بازاریابی است. در این سوال امکان انتخاب بیش از یک گزینه نیز وجود داشت. در شکل بالا میتوانید فراوانی پاسخها را ببینید.
83% از شرکتکنندگان در نظرسنجی اعلام کردهاند که در آینده قصد انجام فعالیتهای بازاریابی برای اپلیکیشنهای خود را دارند.
ایشان در مورد مقدار هزینهی تبلیغاتی که قصد دارند به صورت ماهیانه خرج کنند پاسخهای ذیل را دادند:
143 توسعهدهنده به این سوال پاسخ دادهاند:
در ادامه نتیجههایی حاصل از تحلیل آماری این نظرسنجی بیان شدهاست:
از نظر توسعهدهندگان، تبلیغات در شبکه های آنلاین، موثرترین راهکار جذب کاربر جدید است و بعد از آن تبلیغات بنری در اپ استور را راهکار موثر برای جذب کاربر دانستهاند. در این سوال، پاسخ به گزینه شبکههای تبلیغاتی آنلاین به عنوان موثرترین راه برای جذب کاربر نسبت به سال قبل دوبرابر شدهاست و این نشاندهنده درک بیشتر اهمیت تبلیغات در شبکههای آنلاین برای جذب کاربران و استفاده بیشتر از این روش بازاریابی است.
80% از کسانی که تا به حال برای اپلیکیشن خود بازاریابی نکردهاند، در سال آتی قصد دارند برای اپلکیشن خود بازاریابی انجام دهند.در میان این دسته از توسعهدهندگان 35% قصد دارند بالای یک میلیون برای بازاریابی خود هزینه کنند و 65% تا 1 میلیون هزینه خواهند کرد. این نشاندهنده تصمیم درست توسعهدهندگان برای ابتدای فعالیت های بازاریابی و شروع از هزینه با مقادیر کم است.
همانطور که پاسخ سوال 9 مربوط به درآمد ماهیانه اپلیکیشنها را بالاتر بررسی کردیم؛ درآمد 83 توسعهدهنده ایرانی از سیستم های تبلیغاتی کمتر از 500 هزارتومان است. نکته دیگر این است که 13.9% از این توسعهدهندگان بین 100 هزار تومان تا 500 هزار تومان و 54.4% از آنان کمتر از 100 هزار تومان برای بازاریابی اپلیکیشن خود به صورت کلی هزینه کردهاند. میدانیم تعداد زیادی اپلیکیشن در اپ استورها منتشر میشوند که تعداد نصب و تعداد کاربران فعال آنها کم است و فعلا اپلیکیشنهای کوچکی محسوب میشوند و بسیار جای رشد دارند. همچنین تپسل نیز با اپلکیشنهایی که تمایل به پیشرفت و رشد دارند نیز در قسمت ناشرین همکاری می کند تا با کسب درآمد پایدار به رشد آنها کمک کند.
چنان که انتظار میرفت و در سال گذشته و آمارهای جهانی هم مشخص شده بود، موثرترین راه برای بازگشت کاربر به اپلیکیشن مربوط به push notification است. 46% از شرکتکنندگان در نظرسنجی بهترین راهکار را ارسال نوتیفیکیشن دانستند. بعد از آن بیشترین آمار مربوط به تبلیغات در شبکه های تبلیغاتی آنلاین بوده است.
با مقایسه نتایج این نظرسنجی نسبت به سالهای قبل در مییابیم که در بازگشت کاربر به اپلیکیشن نیز تاثیرگذاری تبلیغات در شبکه های تبلیغاتی آنلاین در Re-engagement نسبت به سال گذشته بیشتر توسط توسعهدهندگان مورد توجه قرار گرفتهاست.
امسال هم میزان استفاده توسعهدهندگان از Tracker مورد سوال قرار گرفت.بر اساس نتایج به دست آمده 43% از توسعه دهندگان از Tracker استفاده نمیکنند. این رقم نسبت به پارسال که 80% بود، وضعیت بهتری را نشان میدهد. ولی همچنان نسبت به اهمیت استفاده از Tracker رقم بالایی است.
این مطلب را بخوانید: آشنایی با Trackerها و روش انتخاب شمارنده مناسب
با توجه به اینکه تعدادی از توسعهدهندگان عامل نارضایتی خود را کم اثر بودن تبلیغات دانستهاند، میتوان با استفاده از Tracker ها و رصد فعالیتهای attribution راهکارهای موثر برای بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی را شناسایی کرد و به کار بست.این ابزارها برای فهمیدن این موضوع که کاربران جذب شده از کدام راهکار بازاریابی، کاربران فعالتر و سوددهتری هستند، بسیار موثرند. عدم استفاده از Tracker احتمال سواستفاده شبکههای مختلف تبلیغاتی از بودجه و اعتماد شما را بیشتر میکند و همچنین در تحلیل میزان تاثیر هر کدام از کانال های بازاریابی داده دقیقی نخواهید داشت.بنابراین توصیه می کنیم بیش از هر چیز در بازاریابی اپلیکیشن ها به استفاده از Tracker توجه کنید و دادههای به دست آمده از آن را تحلیل کنید.
http://www.otc-certified-store.com/skin-care-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php zp-pdl.com https://zp-pdl.com/online-payday-loans-cash-advances.php http://www.otc-certified-store.com/anti-inflammatories-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/emergency-payday-loans.php до зарплаты займзайм на карту с плохой кредитной историейоформить займ онлайн pay ps займ личный кабинетонлайн займ от 18 летмомент займ отзывы
3 ديدگاه نظر دهيد
ممنونم خیلی مفید و جالب نکته ی دیگه این که لطفا کتاب جدید دیگری مثل کیفیت کتاب های پیش خود قرار دهید ممنون
نزدیک سی دقیقه منتظر موندم تا فقط یکی تماس پشتیبانی رو برداره پیام دادم پشتیبانی احمقه من بیشتر ازش سر در میارم
اگه پشتیبانیتون اینه همون بهتر بریم ادیوری
سلام امیدواریم حالتون خوب و خوش باشه
بابت این موضوع عذرخواهی میکنیم ازتون. تیم پشتیبانی به شدت شلوغ هستند.
اگر هنوز بابت مشکلتون مشاوره دریافت نکردید لطفا شماره تماستون رو اعلام کنید تا باهاتون تماس بگیرند.
ممنونم ازتون