نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان ایرانی سال ۹۶

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

این دومین سالی است که تپسل با برگزاری نظرسنجی بین توسعه‌دهندگان ایرانی، وضعیت روشن‌تری از فعالیت‌های بازاریابی برای اپلیکیشن‌ها را بررسی می‌کند(مطالعه نتایج نظرسنجی سال ۹۵ ). نظرسنجی امسال که سوالات آن با تغییرات جزئی‌ نسبت به سال قبل برگزار شد، با شرکت ۶۸ توسعه‌دهنده خاتمه یافت. در این مطلب، به انتشار نتایج مستقیم نظرسنجی و همچنین نتایج تحلیلی حاصل از آن می‌پردازیم.

اطلاعات کلی نظرسنجی توسعه دهندگان

مجموعا فرم‌های نظرسنجی برای ۶۸ اپلیکیشن پر شده است که ۴۷ اپلیکیشن منتشر شده‌اند و ۲۱ اپلیکیشن هنوز در هیچ بازاری انتشار عمومی نیافته‌اند. از میان این ۶۸ اپلیکیشن، مدل درآمدی ۳۵ اپلیکیشن رایگان است، ۲۹ اپلیکیشن پرداخت درون برنامه‌ای و ۴ اپلیکیشن هم پولی هستند.

فراوانی موضوعی اپلیکیشن‌ها

نتایج مستقیم

سوال ۱:موثرترین راه تبلیغاتی برای دستیابی به کاربر

۴۵ نفر از توسعه‌دهندگان به سوالی که موثرترین راه تبلیغاتی برای دستیابی به کاربر را از آن‌ها پرسید پاسخ داده‌اند. پاسخ آن‌ها به شرح زیر است:

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید تبلیغات بنری در اپ استورها ، تبلیغات در تلگرام، تماس با سایت های پرمخاطب و تبلیغات در شبکه های تبلیغاتی آنلاین

سوال دوم: موثرترین راه بازگشت کاربر به اپلیکیشن

نتایج حاصل از پاسخ ۴۱ نفر از ‌شرکت‌کنندگان که به موثرترین راه برای بازگشت کاربر به اپلیکیشن (re-engagement) پاسخ داده‌اند به صورت زیر است:

سوال سوم: فعالیت های بازاریابی برای اپلیکیشن در کدام دسته جای میگیرد؟

۳۶ اپلیکیشن به سوال “فعالیت‌های بازاریابی شما در کدام دسته جای می‌گیرد” پاسخی به شرح زیر داده‌اند:

سوال چهارم: مقدار بودجه هزینه شده برای بازاریابی اپلیکیشن ها

در مورد مقدار بودجه‌ای که تاکنون برای بازاریابی اپلیکیشن‌ها هزینه شده است پاسخ‌ها به شرح زیر هستند ( ۴۲ نفر به این سوال پاسخ داده‌اند)

  • برای بازاریابی ۱۱.۹% از اپلیکیشن‌ها بیش از ۵ میلیون تومان هزینه شده است.
  • برای بازاریابی ۷.۱% از اپلیکیشن‌ها تا ۵ میلیون تومان هزینه شده است.
  • برای بازاریابی ۷.۱% از اپلیکیشن‌ها تا ۱ میلیون تومان هزینه شده است.
  • برای بازاریابی ۱۴.۳% از اپلیکیشن‌ها تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه شده است.
  • برای بازاریابی ۵۹.۵% از اپلیکیشن‌ها کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هزینه شده است.

سوال پنجم: برای سنجش فعالیت بازاریابی خود از چه tracker استفاده می‌کنید؟

در ادامه نتایج حاصل از Tracker مورد استفاده توسعه‌دهندگان برای سنجش فعالیت بازاریابی برای اپلیکیشن خود آمده است. (۳۹ نفر به این سوال پاسخ داده‌اند.)

سوال ششم: رضایت از نتیجه فعالیت های بازاریابی توسعه دهندگان

وقتی در مورد رضایت از نتایج فعالیت‌های بازاریابی از توسعه‌دهندگان سوال شد، ۶۳ درصد از ۴۳ نفری که به این سوال پاسخ داده بودند، اعلام نارضایتی کردند و تنها ۳۷ درصد ایشان از نتایج تبلیغات راضی بودند. عمده‌ی ایشان علت نارضایتی خود را کم اثر بودن تبلیغات بیان کردند. فراوانی سایر علل نارضایتی در تصویر زیر مشخص شده است:

سوال هفتم: مقدار هزینه تبلیغاتی که قصد دارید به صورت ماهیانه خرج کنید چقدر است؟

علیرغم اینکه فقط ۴۵% از توسعه‌دهندگان پیش از این به فعالیت‌های بازاریابی برای اپلیکیشن پرداخته‌اند، ۸۵% از ‌شرکت‌کنندگان اعلام کردند که قصد دارند در آینده به فعالیت‌های بازاریابی برای اپلیکیشن خود بپردازند. ایشان در مورد مقدار هزینه‌ی تبلیغاتی که قصد دارند به صورت ماهیانه خرج کنند پاسخ‌های ذیل را دادند:

  • توسعه‌دهندگان ۸ اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه بیش از ۵ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
  • توسعه‌دهندگان ۸  اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه تا ۵ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
  • توسعه‌دهندگان ۱۳ اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه تا ۱ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
  • توسعه‌دهندگان ۱۶ اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه تا ۵۰۰ هزار تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
  • توسعه‌دهندگان ۲۳ اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
اینفوگرافیک اگر فقط یک توسعه دهنده در دنیا وجود داشت.... را در کالج تپسل ببینید

نتایج تحلیلی از نظرسنجی توسعه دهندگان در سال ۹۶

علاوه بر نتایج مستقیم و آماری فوق، تحلیل پاسخ‌ها پرده از نتایج جالبی برمی‌دارد. در ادامه به چند مورد از این تحلیل‌ها و نتایج می‌پردازیم:

در کالج تپسل بخوانید!  راهنمای IGTV ، تلویزیون اینستاگرام

اولین نتیجه: هزینه برای بازاریابی اپلیکیشن

برآورد نتایج سال گذشته نشان داد که کسانی که مقدار خیلی زیاد و یا مقدار خیلی کمی برای بازاریابی هزینه کرده بودند، از فعالیت‌های بازاریابی ناراضی بودند. با تحلیل نتایج به این نتیجه رسیدیم که در تابستان ۹۵ مقدار حدودی ۱ میلیون تومان برای بازاریابی، بیشترین رضایت توسعه‌دهندگان را به همراه داشته است. نتایج در سال ۹۶ نسبت به سال پیش متفاوت هستند:

  • نزدیک به ۸۵% کسانی که کمتر از ۱ میلیون تومان به فعالیت‌های بازاریابی خود اختصاص داده‌اند از نتایج تبلیغات ناراضی بوده‌اند.
  • ۶۷ درصد از کسانی که بین ۱ تا ۵ میلیون تومان برای تبلیغات خرج ‌کرده‌اند، از تبلیغات راضی و ۳۳ درصد از آن‌ها به علت کم اثر بودن تبلیغات از بازاریابی خود ناراضی بودند.
  • بیشترین رضایت در بین همه‌ی دسته‌ها، متعلق به کسانی بود که هزینه‌ی بازاریابی آن‌ها بیش از ۵ میلیون تومان گزارش شده است. ۱۰۰% این افراد از نتایج بازاریابی خود راضی بوده‌اند.

با بررسی گزاره‌های فوق، به نظر می‌رسد برخلاف سال گذشته که صرف هزینه بیش از ۵ میلیون تومان، باعث ایجاد توقع زیاد و نارضایتی توسعه‌دهندگان شده بود، امسال رضایت حداکثری در بازاریابی نیازمند صرف هزینه‌های بالاتر است و صرف هزینه کمتر از ۱میلیون تومان با احتمال بالایی نارضایتی از نتایج را به همراه خواهد داشت. هرچه مقدار بودجه از ۱ میلیون تومان بیشتر می‌شود (و علی‌الخصوص وقتی بالای ۵ میلیون تومان می‌شود) احتمال رضایتمندی از تبلیغات بیشتر است. بنابراین اگر می‌خواهید در سال ۹۶ به بازاریابی برای اپلیکیشن خود بپردازید، برای کسب بیشترین رضایت، بهتر است بودجه‌ای بیش از پنج میلیون تومان به بازاریابی خود اختصاص دهید. (و یا حداقل مقدار این بودجه را بیشتر از ۱ میلیون تومان قرار دهید.)

فرصت طلایی نوروز برای توسعه دهندگان اپلیکیشن ها را در کالج تپسل بخوانید

دومین نتیجه: فعالیت های بازاریابی از شبکه های تبلیغاتی

تنها ۲۵% از توسعه‌دهندگان برای فعالیت‌های بازاریابی‌ از شبکه‌های تبلیغاتی (بنری، ویدئویی‌ و نصب) استفاده کرده‌اند، این در حالی است که تلگرام به تنهایی با جلب نظر ۳۶% از توسعه‌دهندگان، پراستفاده‌ترین راهکار بازاریابی برای اپلیکیشن‌ها بوده است. نکته جالب توجه این است که که تنها ۲۰٪ از کسانی که از تلگرام برای جذب کاربر استفاده کرده‌اند از این راهکار راضی بوده‌اند و ۸۰% معتقدند فعالیت‌های بازاریابی موفقی نداشته‌اند.

از نظر توسعه‌‌دهندگان، قرار گرفتن در صفحات اول مارکت‌های اپلیکیشن، موثرترین راهکار جذب کاربر جدید است و حدود ۲۷% از آن‌ها این راهکار رایگان را از سایر روش‌های پرهزینه موثرتر می‌دانند.

در کالج تپسل بخوانید!  نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان ایرانی

سومین نتیجه: موثرترین راه برای بازگشت کاربر به اپلیکیشن

چنان که انتظار می‌رفت و در آمارهای جهانی هم اعلام شده بود، توسعه‌دهندگان ایرانی هم بهترین راه برای افزایش نرخ بازگشت کاربران را ارسال نوتیفیکیشن می‌دانند. حدود ۴۴% از توسعه‌دهندگان ارسال Push Notification  را موثرترین راه برای بازگشت آن‌ها به اپلیکیشن خود توصیف کرده‌اند.(راهکارهایی برای تدوین استراتژی صحیح ارسال Push Notification  را بخوانید.)

چهارمین نتیجه: هزینه های بازاریابی قبل از انتشار اپلیکیشن

۷۱% از کسانی که هنوز اپلیکیشن خود را منتشر ‌نکرده‌اند می‌خواهند در آینده کمتر از ماهی ۱۰۰هزار تومان را به فعالیت‌های بازاریابی برای اپلیکیشن اختصاص بدهند. در مقایسه با سال قبل که حدود ۵۰% از اپلیکیشن‌های منتشرنشده قصد داشتند ماهانه بیش از ۱ میلیون تومان برای بازاریابی هزینه کنند، امسال تنها ۱۴٪ از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های منتشر نشده، از تصمیم برای صرف این مقدار بودجه ماهانه خبر دادند. به نظر می‌‌رسد که توسعه‌دهندگان برای صرف هزینه‌های بازاریابی محتاط‌تر و واقع‌بین‌تر شده‌اند و می‌دانند برای شروع فعالیت‌های بازاریابی بهتر است از بودجه‌های کم آغاز کرد و با تحلیل نتایج و بهبود آن، بودجه را افزایش داد.

ساعت اوج مصرف اپلیکیشن ها را در کالج تپسل بخوانید

پنجمین نتیجه:هزینه بودجه بیش از ۱۰۰ هزار تومان

همه افرادی که پیش از این برای فعالیت‌های بازاریابی برای اپلیکیشن هزینه نکرده‌اند، قصد دارند در آینده به این امر بودجه تخصیص بدهند و اکثریت آن‌ها رقم این بودجه را بیش از ۱۰۰هزار تومان در ماه اعلام کرده‌اند.

ششمین نتیجه: میزان استفاده اپلیکیشن‌ها از ابزارهای Tracker

با توجه به ارائه کمپین‌های نصب اپلیکیشن در سال اخیر، یکی از سوالات متفاوت امسال نسبت به سال گذشته، میزان استفاده اپلیکیشن‌ها از ابزارهای Tracker بود. متاسفانه بیش از ۸۰% از توسعه‌دهندگان از Trackerای برای رصد فعالیت‌های Attribution خود استفاده نمی‌کنند. ولی مهم‌ترین عامل نارضایتی توسعه‌دهندگان از فعالیت‌های بازاریابی‌، کم اثر بودن تبلیغات توصیف شده است. می‌توان با استفاده از یک ابزار Tracker مناسب و شناسایی دقیق راهکارهای موثرتر، این عامل نارضایتی را تا حد خوبی تقلیل داد.

در دنیای تبلیغات دیجیتال که تحلیل نتایج حرف اول برای صرف هزینه بودجه را می‌زند، درصد بالای عدم استفاده از Tracker یک زنگ خطر برای بازار اپلیکیشن‌های ایرانی به حساب می‌آید. تنها با استفاده از Trackerهاست که می‌توان در مورد تاثیر بودجه فعالیت‌های بازاریابی اطلاعات کسب کرد و بهترین راه را شناسایی و کمپین‌های تبلیغاتی را بهینه کرد. از طرفی استفاده از این ابزارها می‌تواند به توسعه‌دهندگان نشان دهد که کاربران جذب شده از کدام راهکار بازاریابی، کاربران فعال‌تر و سودده‌تری هستند. عدم استفاده شما از Tracker‌ احتمال سوء استفاده شبکه‌های مختلف تبلیغاتی از بودجه و اعتماد شما را افزایش می‌دهد و در نهایت نمی‌توانید تعیین کنید که کدام کانال بازاریابی موثرتر عمل کرده است.

با توجه به این که طبق نکته پنجم، ۱۰۰٪ کسانی که تا امروز فعالیت بازاریابی انجام نداده‌اند اعلام کردند که می‌خواهند در آینده، به این فعالیت‌ها بپردازند، توصیه ما این است که حتما مطلب آشنایی با Trackerها را مطالعه کنید و با انتخاب مناسب‌ترین ابزار (براساس قیمت و ویژگی‌های متناسب با اپلیکیشن شما) از هدررفت بودجه خود در فعالیت‌های بازاریابی جلوگیری کنید.

نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان ایرانی سال ۹۷

    2 ديدگاه نظر دهيد

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.