وقتی برای کسبوکار آنلاین خود بازاریابی انجام میدهید، مهم است که سرمایهتان برگردد و ROI شما مثبت شود. شما از تبلیغات دیجیتال استفاده میکنید و سرمایهای که بهسختی به دست آوردهاید را صرف ایجاد و بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی میکنید و امیدوارید که کلیکها در نهایت به فروش تبدیل شوند. با احتساب تمامی هزینههای جانبی برای افزایش تلاشهای بازاریابی، بازگشت سرمایه دشوار است.
حال اگر به جای آنکه تمرکز هزینههای تبلیغات دیجیتال خود را بر عناصر مربوط به آگاهی از برند مثل ایمپرشن و کلیک بگذارید، بودجه خود را صرف نتایج واقعی کسبوکار مانند جذب لید، بهینهسازی کانورژن (تبدیل) و فروش بگذارید چه میشود؟ اینجا همان نقطهای است که تبلیغات CPA وارد میشود.
تبلیغات CPA میتواند یکی از بهترین روشهای مثبت شدن ROI باشد. برخلاف سایر تاکتیکهای بازاریابی، در این روش برای تبلیغ نام برند خود بدون تضمین فروش پول میپردازید؛ بدین معنی که تبلیغات CPA به شما امکان میدهد نرخی که خودتان آن را تعیین میکنید را تنها پس از فروش، بپردازید.
تبلیغات CPA یا تبلیغات عملکردی نوعی بازاریابی به معنای «هزینه در ازای اکشن یا عمل» است. هر کدام از حروف CPA نشاندهنده کلمات (یا Acquisition) Cost Per Action هستند. برای توضیح بیشتر این مدل تبلیغاتی میتوان گفت تبلیغدهنده زمانی مبلغ پیشنهادی را به تبلیغکننده میپردازد که کاربر، عمل ویژهای انجام داده باشد. این کار ویژه میتواند هر چیزی باشد؛ از انجام یک خرید تا تماشای یک ویدئو یا پر کردن یک فرم.
تبلغات عملکردی بهطور کلی نتیجهگرا هستند؛ به این معنا که به نتیجه حاصل از تبلیغات توجه دارند. مدلهای زیر از انواع این تبلیغات هستند:
در تبلیغات Cost Per Action که بیشتر در افیلیت مارکتینگ کاربرد دارد، در ازای یک اقدام مثل ثبت نام، خرید، پر کردن فرم عضویت، وارد کردن ایمیل و… هزینه پرداخت میشود. حال بر مبنای نوع این اکشن، میتوان این مدل تبلیغاتی را به چند گروه تقسیم کرد.
در تبلیغات Cost Per Lead زمانی که کاربر به یک لید (سرنخ) باکیفیت تبدیل میشود، هزینه پرداخت میگردد.
در تبلیغات Cost Per Install نیز تبلیغکننده در ازای هر نصب اپلیکیشن مبلغی دریافت میکند. یعنی این هزینه در نهایت از روی تعداد نصبها محاسبه میگردد.
در تبلیغات Cost Per Order زمانی هزینه پرداخت میشود که کاربر خریدی انجام دهد. یعنی در ازای هر سفارش کاربر، تبلیغکننده کمیسیون دریافت میکند. در نهایت این مبلغ از تقسیم کل هزینه بر تعداد اکشنها محاسبه میشود.
اگر این مدل تبلیغاتی را به نحوه فعالیت آن و کسانی که درگیر انجام آن هستند، دستهبندی کنید، درک مفهوم آن بسیار سادهتر میشود:
همانطور که گفته شد مدل تبلیغات CPA برای مشاغل سودمند و کمریسک است زیرا تا زمانی که تبدیل موفقیتآمیزی رخ ندهد، پولی پرداخت نمیشود. مثلا در برخی تبلیغات، صرفا در ازای جذب ترافیک به وبسایت پول پرداخت میشود، بدون آنکه نتیجه خاصی در پی داشته باشد.
در این مدل، پرداختها بر اساس رقابت و میانگین نرخ کمیسیون در هر کسبوکاری متفاوت است. اما فرمولی وجود دارد که باید آن را بدانید. هزینه هر اقدام (Action) برای تبلیغکننده را میتوان با تقسیم کل هزینه کمپین بازاریابی بر تعداد اقدامات موفق انجام شده تعیین کرد.
اگر به عنوان یک سرویس مشارکت در فروش، مخاطبان مناسبی را مورد هدف قرار دهید و اگر به عنوان کسبوکار، با تبلیغکنندگان کاردرست ارتباط برقرار کنید، تبلیغات CPA برایتان بسیار سودآور خواهد بود. تبلیغات CPA در مقایسه با سایر کانالهای بازاریابی تجارت الکترونیک مزایای زیادی به همراه دارد. مزایایی شامل:
۱. راهاندازی سالم
تنها با داشتن یک وبسایت و یک شبکه CPA میتوانید این مدل تبلیغاتی را راهاندازی کنید. برای استفاده از این تکنیک بازاریابی به سرمایه کمی نیاز است. همچنین وقتی با یک سرویس مورد اعتماد برای فروش، همکاری میکنید دیگر لازم نیست درباره شروع کمپین و نحوه ادامه آن حدس و گمان بزنید. با سپردن کار به شبکه تبلیغاتی مناسب، ترافیک به سرعت از سایت تبلیغکننده به سایت شما هدایت میشود.
۲. امکان پرداخت پس از فروش
شما برای ترافیکی که کانورت (تبدیل) نشده هزینهای نمیپردازید. اگر شرکتی که برای فروش با آن همکاری میکنید نرخ تبدیل کمی دارد تمرکز خود را از آن بردارید و شرکتهای متنوعی را امتحان کنید تا مناسبترین آنها را بیابید.
۳. ریسک پایین
به همان دلیلی که پرداخت به ناشر تا تکمیل یک فرآیند (تبدیل شدن به مشتری یا هر اقدامی که مورد نظر شماست)، انجام نمیشود، ریسک ای مدل تبلیغاتی را نسبت به دیگر تبلیغات آنلاین برای کسبوکار شما کم میکند.
علاوه بر آن ابزاری وجود دارد که میتوانید بهوسیله آن بر نحوه بازاریابی CPA از سوی شرکت تبلیغاتی که برای تبلیغ محصول خود با آن همکاری کردید، نظارت کنید.
۴. میزان بالای بازگشت سرمایه (ROI)
این مدل از کمپینهای بازاریابی معمولا ترافیک باکیفیتی ارائه میدهند و نسبت به بسیاری از منابع ترافیکی، ارزش بهتری برای شما به همراه میآورند.
۵. امکان گسترده بازاریابی
شما با کمک تبلیغات CPA میتوانید پیام برند خود را بهطور پیوسته و سریع به جامعه بزرگی از مخاطبان برسانید. زمینه فعالیت برند شما هرچه که باشد، میتوانید از تبلیغات CPA استفاده نمایید. همیشه شبکههای تبلیغاتیای وجود دارند که حاضرند در این مسیر با شما همکاری کنند.
شرایط شما ممکن است امکان استفاده از تبلیغات CPA را برایتان محدود کند. یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که هر شبکه تبلیغاتی یا ناشری، مدل تبلیغات CPA را ارائه نمیدهد.
نکته بعدی این است که شما برای استفاده از تبلیغات CPA باید تجربه ثابتشدهای داشته باشید. به عبارت سادهتر، کمپین تبلیغاتی CPA شما زمانی موثر خواهد بود که پیش از آن و با شیوههای دیگری در فضای آنلاین و به وسیله مخاطبان خود دیده شده باشید. علت این موضوع آن است که ناشران اعتبار خود را برای تبلیغ محصول شما میگذارند، بدون آنکه تضمینی برای پرداخت وجود داشته باشد. زیرا پرداخت شما منوط به انجام اکشن مورد نظر است. با این تفاصیل، این روش تبلیغاتی برای کسبوکار نوپا مناسب نیست.
کمپین تبلیغات CPA را نمیتوان تنظیم و سپس رها کرد. شما باید برای ایجاد روابط موثر در جهت ایجاد کانورژن قوی سرمایهگذاری کنید تا بتوانید نرخ تبدیل خود را بهبود دهید. برای آنکه در استراتژی بازاریابی CPA موفق شوید نکات زیر را رعایت کنید:
۱. استخدام یک مدیر افیلیت (همکار فروش) را بررسی کنید.
برای گرفتن بهترین نتیجه از تلاشهای بازاریابی خود به یک منبع داخلی اختصاص یافته به فعالیتهای مرتبط با آن نیاز دارید. فردی که بتواند همکاران فروش را جذب کند، با صاحبان وبسایتها تعامل برقرار کند، تبلیغات جدید را برای آنها بفرستد و درآمد ثابتی را برای سایت شما ایجاد کند. به این فرد مدیر افیلیت میگویند.
مدیران افیلیت میتوانند با انجام اقدامات زیر به شرکتهای افیلیت (همکاران فروش) کمک کنند:
مدیران افیلیت میتوانند با انجام اقدامات زیر به تبلیغکنندگان کمک کنند:
۲. از انتخاب شبکههای CPA بدسابقه بپرهیزید.
نقطه ضعفی که در بازاریابی CPA (مثل هر فرصت کسب درآمد آنلاین دیگری) وجود دارد، مبهم بودن نحوه کار برخی شبکههای مشکوک است. پیش از آنکه بخواهید از هر شبکه تبلیغاتی CPA استفاده کنید حتما نظرات افراد را درباره آن شبکه بخوانید.
به خاطر داشته باشید که هیچ شبکهای نرخ رضایت ۱۰۰ درصدی ایجاد نمیکند بنابراین یک یا دو شکایت نباید شما را بترساند. متداولترین نظرات منفی در این زمینه موارد زیر هستند:
۳. از تبلیغات نیتیو (همسان) استفاده کنید.
دیگر از بنرهایی که جلوه ناخوشایندی به سایت شما میدهند استفاده نکنید. برای جذب مشتری نیازی نیست تبلیغات سایت را با ظاهر ناهماهنگ به شکل بارزتری نشان دهید. این روزها در بازاریابی گرایشها بیشتر به تبلیغات بومی است که رنگ، طرحبندی و تم وبسایت خودتان را دارند. در سالهای اخیر در موبایل نیز درصد زیادی از هزینه تبلیغات، به تبلیغات نمایشی نیتیو اختصاص یافته است.
ارائه تبلیغات خود در قالب یک طراحی باکیفیت وب، کانورژن (تبدیل) بیشتری برایتان میآورد زیرا تبلیغات بومی (همسان) دو برابر بیشتر از تبلیغات بنری، تمرکز بصری ایجاد میکند.
تبلیغات CPA یکی از بهترین روشهای دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابهایی است که به دنبال بازگشت سرمایه (ROI) بالاتر هستند. این مدل یک تاکتیک همکاری سریع و بهینهسازی است که کسبوکارها به کمک آن میتوانند بهترین نتایج واقعی را کسب کنند.
تبلیغات CPA راهی برای گسترش پیام برند شما، در حین ایجاد روابط قوی با وبسایتهای همکاری در فروش است. این مدل تبلغاتی برای شبکههای تبلیغات و شرکتهای افیلیت نیز بسیار مناسب است زیرا میتوانند پیشنهاداتی را انتخاب کنند که بازتاب خوبی برای برند و وبسایت خودشان باشد و اجازه کسب درآمد از محتوای بنرها و لینکهایشان را نیز بدهد.
پس اگر میخواهید سطح دسترسی به وبسایت خود را افزایش دهید، بازگشت سرمایهای قوی داشته باشید و از کسبوکارتان نتایج دلخواه، موثر و واقعی بهدست آورید، استفاده از تبلیغات CPA را در برنامههای استراتژیک خود بگنجانید.
آیا اکشن یا نتیجه مورد نظر در تبلیغات Cost Per Action میتواند ترکیبی باشد؟
بله، بهطور مثال ممکن است نتیجه مورد نظر برای پرداخت به ازای اکشن هم بر مبنای کلیک و هم در ازای پر کردن یک فرم یا انجام یک خرید صورت بگیرد.
امکان اجرای تبلیغات CPA در گوگل وجود دارد؟
در ایران این امکان بهصورت عادی وجود ندارد. اما شرکتهایی وجود دارند که تبلیغات گوگل را برای شما انجام میدهند و میتوانید با کارشناسان آنها تماس بگیرید.
منابع: www.tapjoy.com
www.bigcommerce.com