بهینه‌سازی نرخ تبدیل یک وب‌سایت

زمان مطالعه : 5 دقیقه
خانه بلاگ مقالات

بسیاری از بازاریابان تمایل دارند که میزان ترافیک، تعداد کلیک‌ها و تعداد ورود به صفحه‌های وب‌سایت برند خود را افزایش دهند؛ اما همان‌طور که در ‌این پست نیز به آن اشاره شد، بهینه کردن این موارد به‌تنهایی سودی برای شما ندارد. شما باید از ترافیک موجود یک وب‌سایت استفاده کنید و آن‌ها را به سمت هدفی که از قبل برای خود مشخص کرده‌‌اید، متمایل کنید و نرخ تبدیل وب‌سایت خود را افزایش دهید.

مثلاً اگر هدف شما از ایجاد یک صفحه فرود خاص،‌ عضویت در یک خبرنامه باشد، باید کاربران فعلی وب‌سایت خود را تشویق به این کار کنید.

در واقع هدف شما از بازاریابی برای برندتان باید این باشد که نرخ تبدیل مخاطبان خود را بهینه کنید. بهینه‌سازی نرخ تبدیل با عبارت مخفف CRO یا همان Conversion Rate Optimization در ادبیات بازاریابی و فروش وارد شده است و در این نوشتار، ۸ راهکار برای CRO به شما ارائه می‌شود.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل

برای آنکه‌ یک فرد عادی را در قیف بازاریابی حرکت دهید و او را به یک مشتری واقعی برای برند خود تبدیل کنید، باید ابتدا آن فرد را به lead تبدیل کنید و سپس، leadهای تولید شده را پرورش دهید تا به مشتری تبدیل شوند. بسیاری از برندها برای این کار یک وب‌سایت با صفحات فرود مختلف طراحی می‌کنند. تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، در هر کدام از صفحات فرود مانند صفحات قیمت‌گذاری محصولات، خرید یک محصول، بلاگ و … می‌تواند اتفاق افتد.

نرخ تبدیل

به‌عنوان یک بازاریاب وظیفه شما این است که فرآیند تبدیل یک فرد عادی به مشتری را تسریع و تسهیل کنید. بهینه‌سازی نرخ تبدیل مخاطبان وب‌سایت یک برند می‌تواند فرصت خوبی برای بازاریابان آن برند باشد تا بتوانند بیشتر بر مخاطبان خود تأثیرگذار باشند و آن‌ها را به مشتری وفادار خود تبدیل کنند.

چه زمانی باید بهینه‌سازی نرخ تبدیل انجام دهیم؟

هنگامی‌که تیم بازاریابی برند شما شروع به تولید lead می‌کند، باید به بهبود نرخ تبدیل مخاطبان خود به lead فکر کنید و در نهایت باید بتوانید leadهای تولیدشده را پرورش دهید و تعداد بیشتری از آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید.

به‌عنوان نمونه فرض کنید که وب‌سایت شما  ۱۰هزار بازدیدکننده در ماه دارد که نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به lead و نر خ تبدیل lead به مشتری هرکدام ۱٪ است. اگر شما بخواهید نرخ تبدیل وب‌سایت خود را بهبود دهید و آن را دوبرابر کنید، با افزایش تعداد بازدیدکنندگان خود نمی‌توانید انتظار داشته باشید که نرخ تبدیل وب‌سایت خود را افزایش داده باشید؛ بلکه باید تدابیری بیندیشید که از همین ترافیک موجود بتوانید تعداد lead و مشتری جدید بیشتری تولید کنید؛ بنابراین، همان‌طور که در ‌این پست نیز به آن اشاره شد، افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک وب‌سایت معیار درستی از سنجش عملکرد یک وب‌سایت نیست.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل به این معناست که از تعداد فعلی مخاطبان خود بتوانید تعداد lead و مشتری بیشتری تولید کنید.

نرخ تبدیل

در ادامه، ۸ راهکار برای بهینه کردن نرخ تبدیل یک وب‌سایت به شما ارائه می‌شود.

۸ راهکار برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل یک وب‌سایت

  1. CTA مبتنی بر متن در پست‌های بلاگ خود قرار دهید.

    نادیده گرفتن بنرها یک پدیده واقعی است چراکه مردم عادت به نادیده گرفتن اطلاعات بنر در وب‌سایت‌ها دارند. همچنین، در اغلب موارد افراد تا انتهای یک پست را نمی‌خوانند؛ بنابراین، قرار دادن یک CTA عادی در انتهای یک پست نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد؛ بنابراین، باید به دنبال یک رویکرد جدید برای جلب توجه مخاطبان بود.

    Hubspot بر این باور است که CTAهای مبتنی بر متن می‌توانند مفید باشند. منظور از CTA مبتنی بر متن در یک پست بلاگ، یک خط مستقل از متن با تگ H3 و یا H4 است که افراد را به یک صفحه فرود خاص هدایت می‌کند.‌

     Hubspot تحقیقاتی بر روی ۱۰ پست خود انجام داد که ببیند آیا CTAهای مبتنی بر متن واقعاً نرخ تبدیل وب‌سایت را افزایش می‌دهند یا نه. بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، CTAهای عادی تنها ۶٪ از leadهای تولیدی پست‌های بلاگ را در اختیار داشتند؛ درحالی‌ CTAهای مبتنی بر متن ۹۳٪ از leadهای تولیدی را به خود اختصاص دادند.

  2. در پست‌های خود از pop upها استفاده کنید.

    یکی از راه‌های دیگری که می‌توانید برای بهبود نرخ تبدیل وب‌سایت خود از آن استفاده کنید، استفاده از pop upها است. شما از این طریق می‌توانید توجه مخاطبان وب‌سایت خود را جلب کنید و به آن‌ها یک پیشنهاد ارائه دهید.

    Hubspot با استفاده از pop up در بلاگ خود به نتایج جالبی رسید. بر اساس نتایج منتشر شده از Hubspot، در اثر استفاده از pop up در مقایسه با استفاده از یک CTA عادی در انتهای پست، نرخ کلیک این وب‌سایت ۱۹۲٪ و تعداد عضویت‌ها ۲۷٪ افزایش داشته است.

    Mailerlite یکی از ابزارهایی است که می‌تواند شما را در زمینه طراحی pop upهای مختلف کمک کند. شما به کمک Mailerlite می‌توانید تعیین کنید که pop up‌ها در کدام‌یک از صفحات فرود و با چه فواصل زمانی به هر کدام از مخاطبان شما نمایش داده شوند. همچنین، شما می‌توانید نتایج تحلیلی حاصل از آن‌ها مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل و … مرتبط با هر یک از pop upها را نیز ببینید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

    نرخ تبدیل

  3. بر روی صفحات فرود مختلف خود آزمون آ/ب انجام دهید.

    امروزه صفحات فرود یکی از ابزارهای مهم بازاریابان یک برند است. صفحه فرود جایی است که یک بازدیدکننده به یک lead تبدیل می‌شود و یا leadهای تولیدشده در آن صفحه بیشتر با یک برند درگیر می‌شوند و در نهایت به مشتری تبدیل می‌شوند. این صفحات نقش اساسی در وب‌سایت شما دارند و شما باید با استفاده از آزمون آ/ب در این صفحات بیشترین بهره را از آن‌ها ببرید. البته همان‌طور که در ‌این پست نیز به آن اشاره شد، نتایج حاصل از آزمون آ/ب زمانی معتبر است که فضای نمونه‌ای که روی آن آزمون آ/ب انجام می‌دهید، بزرگ باشد. مثلاً تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما و نرخ تبدیل آن نباید عدد کوچکی باشد.

    آزمون آ/ب را در روزهای مختلف هفته و ماه‌های مختلف سال انجام دهید، چرا که روند تغییرات نرخ تبدیل یک وب‌سایت در روزهای مختلف هفته و ماه‌های مختلف سال متفاوت است.

    می‌توانید موارد مختلف مانند کپی‌رایتینگ، محتوای پیشنهادها، تصاویر، فرم‌های پرسشنامه، طراحی و … مرتبط با صفحات فرود اساسی را مورد آزمون آ/ب قرار دهید.

    برای آشنایی با تست آ/ب بخش انتهایی جلسه سوم از  ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

  4. Leadها را به lead واجد شرایط بازاریابی (marketing-qualified lead) تبدیل کنید.

    بر روی leadهایی برای بازاریابی سرمایه‌گذاری کنید که با احتمال بیشتری ممکن است مشتری شما شوند؛ ‌اما کدام‌یک از leadهای تولیدشده باید وارد فرآیند بازاریابی شوند؟

    جواب این سؤال متناسب با هر صنعتی متفاوت است. با توجه به هدفی که دارید آن دسته از leadهایی که برای شما مهم‌تر هستند را انتخاب کنید؛ مثلاٌ ممکن است leadهایی که برای دریافت راهنمای استفاده از محصول یا دموی رایگان محصول شما ثبت‌‌نام کرده‌اند، مهم باشند.

    نرخ تبدیل

    می‌توانید leadهای واجد شرایط بازاریابی و یا همان MQLها را از طریق تست آ/ب پیدا کنید و سپس عمده توجه بازاریابی خود را بر این دسته از leadها قرار دهید. همچنین، باید leadهای تولیدی خود در آینده را از طریق طراحی خوب و CTAهای هوشمندانه به MQLها تبدیل کنید.

  5. تیم فروش را به‌طور خودکار مطلع کنید.

    در بسیاری از فرآیندهای مرتبط با تیم فروش می‌توانید از اتوماسیون کردن امور استفاده کنید. به‌عنوان نمونه، هنگامی‌که یک lead یک فعالیت خیلی مهم مثلاً تماشای صفحه قیمت‌گذاری در وب‌سایت شما انجام داد، به‌ تیم فروش از طریق ایمیل خبررسانی شود. یا اگر فعالیت شما در حوزه تجارت الکترونیک است، به‌طور خودکار‌ یک ایمیل به افرادی که سبد خرید خود را رها ‌کرده‌اند، ارسال شود.

  6. سیستم پیام‌رسانی به صفحات با نرخ تبدیل بالا اضافه کنید.

    به کمک ابزارهایی مانند ساپلاین می‌توانید با بازدیدکنندگان وب‌سایت خود به‌صورت آنلاین چت کنید. جهت افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت خود باید قابلیت‌های چت کردن را به صفحه‌های با عملکرد بالا مانند صفحات قیمت‌گذاری محصول اضافه کنید تا leadها در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانند با شما چت کنند. با این کار احتمال مشتری شدن leadها بیشتر می‌شود.

    نرخ تبدیل

  7. پست‌های بلاگ خود را بهینه کنید.

    اگر پست‌های بلاگ خود را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بعضی از آن‌ها بهتر از سایرین عمل کرده‌اند. بهینه‌سازی پست‌های بلاگ بزرگ‌ترین شانس شما برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل است.

    برای شروع، ابتدا باید پست‌هایی که تعداد زیادی بازدیدکننده اما نرخ تبدیل کمی دارند را شناسایی کنید. سپس، مشکلاتی که سبب شده تا نرخ تبدیل آن پست‌ها کم باشد را پیدا کنید و آن‌ها را برطرف نمایید. ممکن است مشکل این پست‌ها این باشد که محتوای پیشنهادشده به مخاطبان با متن پست سازگاری نداشته باشد و یا CTA مناسبی برای آن در نظر نگرفته باشید و … .

    در گام بعد باید پست‌هایی که نرخ تبدیل خوبی دارند را شناسایی کنید و ترافیک بالایی را به سمت این پست‌ها هدایت کنید. با تبلیغ این پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی مختلف مانند لینکدین، تلگرام و …، یا بالا بردن رنکینگ این پست‌ها در گوگل می‌توانید ترافیک بالایی به سمت این پست‌ها هدایت کنید. همچنین، باید همواره این پست‌ها را به‌روز و مرتبط نگه دارید تا بازدیدکنندگان آن‌ها به خواندنشان مشتاق شوند.

    برای آشنایی با مواردی که در رنکینگ گوگل تأثیر ندارند، کلیک کنید.

  8.  بازدیدکنندگان قدیمی وب‌سایت خود را مجدداً مورد هدف قرار دهید.

    نرخ تبدیل

     بازدیدکنندگان قدیمی خود را که دیگر وب‌سایت شما را رها کرده‌اند، شناسایی کنید و آن‌ها را به بازگشتن مجدد به وب‌سایت خود تشویق کنید. می‌توانید از راه‌های مختلفی مخاطبان قدیمی را به بازگشتن به وب‌سایت خود تشویق کنید. مثلاً می‌توانید تبلیغ وب‌سایت خود را در سایر وب‌سایت‌ها که نرخ تبدیل بالایی نیز دارند به مخاطبان قدیمی خود نمایش دهید. برای این کار تنها کافی است یک عکس و یک محتوای جذاب جهت جلب توجه مخاطبان خود داشته باشید.

 https://blog.hubspot.com/marketing/conversion-rate-optimization-guide :منبع

اعلام ديدگاه