بهترین استراتژی بازاریابی محتوا برای سال ۲۰۲۲

زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

آیا می‌دانستید بازاریابی محتوایی 3 برابر بیشتر از بازاریابی خارجی (کمپین‌های تبلیغاتی) سرنخ ایجاد می‌کند و 62 درصد هزینه کمتری دارد؟

بخش بزرگی از کار ما به‌عنوان بازاریاب دیجیتال بر استراتژی‌های بازاریابی محتوایی و ایجاد محتوا متمرکزشده است به دلیل اهمیت بالای بازاریابی محتوایی هر سازمان یا شرکتی که در دنیای دیجیتال فعالیت می‌کند به یک استراتژی بازاریابی محتوایی نیاز دارد. در این پست آموزشی می‌خواهیم در رابطه با بهترین استراتژی بازاریابی محتوایی در 2022 باهم به گفتگو بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی همان‌طور که از نام آن پیداست به معنی استفاده از محتوا برای اهداف بازاریابی است که این محتوا به اهداف گوناگون و در قالب‌های متفاوتی تولید می‌شود. با توجه به گستردگی تولید محتوا و حجم هنگفتی از این محتوا که روزانه در پلتفرم‌های آنلاین تولید می‌شود نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر نوع محتوایی ارزش تولید آن را ندارد.

 

نکات ضروری در استراتژی بازاریابی محتوایی

نکات بسیار زیادی در رابطه با بازاریابی محتوایی وجود دارد که ذکر همه آن‌ها در یک مقاله منطقی نیست و نیاز به مطالعات گسترده و تجربه زیادی دارد. به‌صورت کلی توجه به موارد زیر در رابطه با استراتژی بازاریابی محتوایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

  • دستورالعمل‌های برندسازی (ایجاد لحن و نقطه تمایز با رقبا با استفاده از محتوا)
  • استراتژی پلتفرم (کجا و هرچند وقت یک‌بار پست تولید می‌کنید؟)
  • پرسونای مخاطب (برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنید و مخاطبین شما چه‌ محتوایی را دوست دارند، دوست ندارند، نیاز دارند و می‌خواهند؟)
  • نقشه محتوا یا موضوعات محتوا

ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوایی چقدر زمان می‌برد؟

اگر بخواهیم به‌صورت واقع‌بینانه به مسئله نگاه کنیم باید گفت که استراتژی بازاریابی محتوایی یک فرایند طولانی‌مدت است و این بیشتر بستگی به تلاش شما و  پلتفرمی دارد که از آن استفاده می‌کنید. ممکن است ماه‌ها و حتی چند سال طول بکشد که شما مسیر خود را پیدا کنید و بهترین جواب را از بازاریابی محتوایی بگیرید.

بازاریابی محتوایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نسبت به سایر روش‌های دیگر ایجاد سرنخ مزیت بیشتری دارد، بنابراین سرمایه‌گذاری روی آن ارزش بسیار بالایی دارد. اگر خودتان به‌تنهایی از پس‌کار برنمی‌آیید لازم است که فریلنسری را برای این کار استخدام کنید یا کار را به یک تیم متخصص درزمینه بازاریابی محتوایی بسپارید.

در ادامه مقاله به مهم‌ترین محتوایی که در سال ۲۰۲۲ برای اهداف بازاریابی محتوایی استفاده می‌شود نگاهی خواهیم داشت.

 

انواع بازاریابی محتوایی در ۲۰۲۲

در واقع 3 دسته از بازاریابی محتوایی وجود دارد که هرکدام زیرمجموعه‌ها و پلتفرم‌های خاص خود رادارند. این سه دسته عبارت‌اند از:

  • محتوای متنی
  • محتوای ویدیویی
  • محتوای صوتی

محتوای متنی و نقش آن در استراتژی بازاریابی محتوایی در سال 2022

معمولا با شنیدن نام محتوای متنی خودبه‌خود فکر ما به پست‌های وبلاگی متمرکز می‌شود اما درواقع محتوای متنی فراتر از پست‌های وبلاگی است. محتوای متنی شیوه‌های مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده است.

پست‌های وبلاگ یا مقالات

طبق تحقیقات HubSpot، 56٪ از بازاریابان که از وبلاگ نویسی استفاده می‌کنند، می‌گویند که پست‌های وبلاگ مؤثر است و 10٪ می‌گویند که بیشترین بازده سرمایه را ایجاد می‌کند.

وبلاگ نویسی فقط نوشتن چند سطر نوشته در یک وبلاگ نیست و باید به نکات زیادی در این رابطه توجه کنید. مهم‌ترین نکات در این رابطه عبارت‌اند از:

  • محتوا کیفیت بالا داشته باشد.
  • محتوا برای کلمه کلیدی بهینه‌شده باشد یا به‌عبارتی‌دیگر سئو شده باشد تا در موتور جستجو در نتایج برتر قرار بگیرد.
  • قابلیت اشتراک‌گذاری داشته باشد. محتوا آن‌قدر عالی باشد که کاربران آن را با همدیگر به اشتراک بگذارند.
  • محتوا متناسب با نیاز مخاطب و جنس کلمه کلیدی کوتاه یا بلند باشد.
  • استفاده از متدهای محتوای خوشه‌ای برای گسترده کردن موضوعات
در کالج تپسل بخوانید!  چگونه از مدل SOSTAC برای تدوین استراتژی در سوشال مدیا استفاده کنیم؟

پست‌های شبکه اجتماعی

پست‌های شبکه اجتماعی شما می‌تواند مانند یک ایده عالی دیگر برای استراتژی بازاریابی محتوای شما باشد. پست‌های شبکه اجتماعی یک‌راه عالی برای توزیع محتوای شما بین مخاطبان جدید و موجود هستند. پست‌های اجتماعی شما باید استراتژیک و از قبل برنامه‌ریزی‌شده باشد.

بسته به نوع مخاطب خود یک پلتفرم ایده‌آل پیدا کنید و محتوای خود را به‌صورت منظم در آن پلتفرم برای مخاطبان منتشر کنید. مثلا اگر شما به پست‌های علمی علاقه دارید می‌توانید محتوای خود را در لینکدین منتشر کنید. محتوا باید جذابیت بالا و کیفیت خوبی داشته باشد و هدف آن علاوه بر بازاریابی برای محصولات و خدمات پاسخ به سؤال و نیاز مشتری نیاز باشد.

 

نکته: همیشه به فکر فروش نباشید. شبکه‌های اجتماعی و کاربران از اکانت‌هایی که دائما به فکر فروش هستند خوششان نمی‌آید و تعامل جالبی با آن‌ها برقرار نمی‌کنند. آن‌ها به کسب‌وکارهایی اهمیت می‌دهند که فرهنگ دارند، به جوامع خود اهمیت می‌دهند، شخصیتی از خود نشان می‌دهند و به دنبال کنندگان خود درزمینه‌های مختلفی کمک می‌کنند.

انواع محتوا از لحاظ هدف در شبکه‌های اجتماعی

سه نوع محتوا در شبکه‌های اجتماعی قابلیت تولید دارند که هرکدام برای اهدافی تولید می‌شوند:

  • اشتراک‌گذاری – این محتوا قابل اشتراک‌گذاری است. این نوع محتوا در استراتژی بازاریابی محتوایی می‌تواند یک نقل‌قول، یک داستان، یک واقعیت سرگرم‌کننده، یک اعلامیه و غیره باشد.
  • فروش – این محتوا بر فروش محصول یا خدمات شما متمرکز است. این نوع محتوا می‌تواند یک پست محصول، یک اطلاعیه خدمات جدید، محتوا در رابطه با یک تخفیف و… باشد.
  • برند – این محتوا بر برند شما تمرکز دارد.

بازاریابی ایمیلی

هنگام شنیدن نام بازاریابی ایمیلی ممکن است فکر شما به سمت ایمیل‌های جمعه سیاه (ایمیل فروش) منحرف شود، اما درواقع بازاریابی ایمیلی فراتر از ایمیل‌های جمعه سیاه است و با اهداف مختلفی تولید می‌شوند.

با تحقیقاتی که در رابطه با 1000 کسب‌وکار کوچک انجام شد نتایجی جالبی به دست آمد و آن‌ها بازاریابی ایمیلی را به‌عنوان دومین رسانه مؤثر برای ایجاد آگهی انتخاب کردند.

اما به‌جز ایمیل فروش چه چیزی می‌تواند در بازاریابی ایمیلی جای بگیرد؟

  • اطلاعیه‌ها، به‌روزرسانی‌ها و اخبار
  • نکات برجسته یا توصیفات مشتری
  • آموزش‌ها، نکات، کارهایی که نباید انجام دهید
  • داستان شرکت

 

بازاریابی ویدیویی در استراتژی بازاریابی محتوایی ۲۰۲۲

محتوای ویدیویی به معنی واقعی کلمه پادشاه محتواها است. محتوای ویدیویی بهترین شکل محتوا است که توسط بازاریابان استفاده می‌شود و شما می‌توانید در همه‌جا از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا وب‌سایت از آن استفاده کنید.

87 درصد از بازاریابان ویدیو می‌گویند که ویدیو باعث افزایش ترافیک وب‌سایت آن‌ها شده است و مصرف محتوای ویدیویی توسط کاربران اینترنت همچنان در حال افزایش است و انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه یابد.

مانند محتوای متنی، محتوایی ویدیویی هم اشکال گوناگونی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده است.

ویدیوی طولانی

هر ویدیویی که بیش از 5 دقیقه طول بکشد را می‌توان یک ویدیوی طولانی در نظر گرفت. این ویدیوها برای مخاطبانی که خریدار یک محصول هستند یا جستجوگرانی جدی هستند ایده آل هستند. آن‌ها برای تماشای ویدیوی شما وقت می‌گذراند برای آنچه تولید کرده‌اید ارزش قائل هستند.

بهترین فرم ویدیوهای طولانی‌مدت برای سرمایه‌گذاری در مشاغل کوچک به‌صورت زیر است:

  • ویدیوهای آموزشی
  • مقاله‌های ویدیویی (بیان یک مقاله در قالب یک ویدیو)
  • داستان برند
  • توضیح در رابطه با محصول یا خدمات
  • پاسخ سؤالات متداول
  • مصاحبه‌ها

ویدئوی فرم کوتاه

هر ویدیویی که کمتر از 5 دقیقه طول بکشد یک ویدیوی کوتاه به‌حساب می‌آید و بیشتر پلتفرم‌ها این ویژگی را در خود قرار داده‌اند. مثلا استورهای اینستاگرام و ویدیوهای تیک‌تاک از بارزترین این نوع محتوا به‌حساب می‌آیند.

در کالج تپسل بخوانید!  ۱۲ ابزار برای طراحی بنر تبلیغاتی و دیگر نکات لازم

بهترین ویدیوی کوتاه برای کسب‌وکارهای کوچک برای سرمایه‌گذاری:

  • اخبار
  • نکات و ترفندها
  • برجسته کردن محصول
  • اطلاعیه‌ها

 

ویدیوی زنده یا لایو

ویدیوی زنده روزبه‌روز رایج‌تر می‌شود و به بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوایی در سال 2022 تبدیل‌شده‌اند. امروزه بیش از نیمی از محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک در این فرم ارائه می‌شود و کاربران اینستاگرام نیز به این سبک علاقه زیادی دارند. این می‌تواند ابزار مفیدی برای کسب‌وکارهای کوچک باشد.

هرچقدر هم اجرای ویدیوی زنده سخت باشد، اما به چند دلیل زیر این سبک ویدیو یک ابزار عالی برای مشاغل کوچک است:

  • این سبک ویدیو به شما این امکان را می‌دهد که در زمان واقعی با مشتریان خود در ارتباط باشید، بنابراین به شما کمک می‌کند تا روابط خود را با آن‌ها توسعه دهید و حفظ کنید.
  • بینندگان بیشتر از ویدیوهای زنده نسبت به ویدیوهای گرفته‌شده قبلی استقبال می‌کنند.
  • پلتفرم‌های شبکه اجتماعی ویدیوی زنده را در اولویت قرار می‌دهند، این یعنی شما سیگنال خوبی از الگوریتم‌های آن‌ها برای تقویت اکانت خود بهره خواهید برد.

 

محتوای صوتی در استراتژی بازاریابی محتوایی ۲۰۲۲

یک نوع دیگر از محتوا که کسب‌وکارهای زیادی به استفاده از آن روی آورده‌اند و بازخورد خوبی از آن گرفته‌اند محتوای صوتی یا پادکست است؛ اما ممکن است از خود بپرسید چگونه این نوع محتوا را تولید کنیم؟

  • برای مثال می‌توانید صدای ضبط‌شده یک مصاحبه ویدیویی را بگیرید و آن را به پادکست تبدیل کنید.
  • می‌توانید یک پست وبلاگ را به یک مقاله ویدیویی تبدیل کنید.
  • می‌توانید از نکات و ترفندهای موجود در یک ویدیو یا اینفوگرافیک استفاده کنید و با صدایی واضح و رسا آن را برای مخاطب بیان کنید.

پادکست‌ها

استفاده از پادکست در بیشتر رسانه‌های دیجیتال در حال افزایش است. طبق تحقیقاتی که خورت گرفته است تقریبا 30 درصد از شهروندان ایالات‌متحده بالای 12 سال به‌صورت هفتگی به پادکست گوش می‌دهند و میانگین تعداد پادکست‌هایی که مردم گوش می‌دهند 8 است.

ایده‌های زیر در رابطه با تولید محتوای پادکست بسیار مفید هستند و شما می‌توانید آن را در استراتژی بازاریابی محتوایی خود قرار دهید:

  • درباره برند، تجارت، محصول یا خودتان داستان بگویید
  • بینش یا درس‌های آموخته‌شده را به اشتراک بگذارید
  • نکات و ترفندهای حرفه‌ای را به اشتراک بگذارید
  • از کارمندان یا کارشناسان حوزه خود دعوت کنید تا در مورد موضوعات انتخاب‌شده با شما صحبت کنند

 

نتیجه‌گیری

بازاریابی محتوایی یکی از بهترین شیوه‌های جذب کاربر و ایجاد سر نخ است که علاوه بر کمک به فروش بیشتر محصولات و خدمات به برند سازی و اعتماد کاربران به شما کمک زیادی می‌کند. شیوه‌های زیادی برای به کاربردن استراتژی بازاریابی محتوایی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ایجاد محتوای متنی
  • ایجاد محتوای ویدیوی
  • ایجاد محتوای صوتی

بازاریابی محتوایی رابطه‌ای فراتر از خریدوفروش ایجاد می‌کند و خریداران را به مشتریان وفادار و اختصاصی تبدیل می‌کند. استراتژی بازاریابی محتوایی یک استراتژی بلندمدت است و نیاز به تلاش و صبر داشته و ارزش سرمایه‌گذاری را دارد.

 

سؤالات متداول:

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی به معنای استفاده از محتوا برای اهداف بازاریابی و ایجاد سر نخ و فروش است که به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود.

مزیت بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی علاوه بر ایجاد سر نخ و کمک به فروش بیشتر به برند سازی و شکل گرفتن شخصیت کسب‌وکار شما کمک زیادی می‌کند.

بهترین نوع محتوا در بازاریابی محتوایی کدام ها هستند؟

این بسته به پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید ممکن است فرق کند اما به‌صورت کلی محتوای ویدیویی، محتوای متنی و محتوای صوتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

منبع: lyfemarketing.com

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.