۱۵ نکته‌ کلیدی که باید برای کسب‌وکارتان بدانید!

زمان مطالعه : ۱۸ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر، چک لیستی است که احتمالاً اغلب صاحبان کسب‌وکارها در ذهن دارند. اگر صاحب یک بیزینس هستید یا قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را دارید، خواندن این پست را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • یک کسب و کار راه‌اندازی کردید
  • یک تیم استخدام کردید.
  • کارهای پیش رو را برنامه‌ریزی کرده‌اید.
  • کمی استرس دارید؛ چون نمی‌دانید قدم بعدی برای تداوم این کسب و کار چیست.

پیشنهاد ما به شما این است که این چک‌لیست را دور بیندازید! هر کسب‌و‌کار باید چک لیست مخصوص به خود را داشته باشد. همه کسب‌وکارها می‌توانند به شیوه خود پیشرفت کنند؛ فرقی نمی‌کند که یک کمپانی هزار نفری باشند یا یک شرکت کوچک با تعداد محدود نیرو. در این پست، ۱۵ نکته ضروری که هر کسب‌وکاری باید به منظور پیشبرد اهدافش و رسیدن به موفقیت رعایت کند، توضیح داده شده است.

 

۱۵ نکته‌ای که باید برای کسب‌وکارتان بدانید!

 

  1. برند خود را بسازید
  2. همیشه خواهان یادگیری بیشتر باشید
  3. مخاطب هدفتان را بشناسید
  4. باثبات باشید
  5. بر روی تیم خود تمرکز کنید
  6. برای مشتریانتان قابل دسترس باشید
  7. مدیریت و سازماندهی درستی داشته باشید
  8. شفاف باشید
  9. استراتژی‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی را به‌روز کنید
  10.  با مشتریان خود در تعامل باشید.
  11.  آزمون و خطا کنید
  12.  نتیجه تعاملات را دنبال کنید
  13.  رقبایتان را بشناسید
  14.  روی تجربه مشتری تمرکز کنید.
  15. راهتان را ادامه دهید و تسلیم نشوید.

 

۱. برند خود را بسازید. (Build a Brand)

نکات کلیدی درباره برند

در واقع شما باید مشخص کنید که چه کسی هستید و کسب‌وکارتان در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟ ایجاد هویت برای برند از ضروری‌ترین موارد برای هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود و بدنه اصلی محتواها در شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

از آن‌جا که بخشی از وظایف شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارها، حفظ مشتری‌های موجود و جذب مخاطبان جدید است، تولید محتوای جذابی که باعث ایجاد تعامل میان مشتری و بیزینس شود، کلید موفقیت آن کسب‌وکار محسوب می‌شود. سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی برند خود به مخاطبان و همچنین، شناخت مخاطبان هدفتان استفاده کنید. در این صورت می‌‌توانید متوجه شوید که مخاطبین هدفتان به چه چیزهایی علاقه دارند و چه چیزهایی درباره محصولات و خدمات شما برایشان مهم است. بنابراین، می‌توانید ایده‌های مربوط به همان موضوعات را در محتوای خود بگنجانید.

 

۲. همیشه خواهان یادگیری بیشتر باشید (Be willing to learn more)

موفقیت در کسب‌وکار

هرچقدر یک کسب‌و‌کار بیشتر به سمت موفقیت پیش می‌رود، احساس رضایت نیز بیشتر می‌شود و میل به یادگیری کاهش می‌یابد. در این مواقع، برخی از کسب‌وکار به اشتباه تصور می‌کنند که دیگر نیازی به یادگیری بیشتر نیست. در صورتی که رمز موفقیت کسب‌وکارهایی که همواره و در طول زمان موفق بوده‌اند این است که هیچگاه دست از تلاش و یادگیری برنداشته‌اند. ایده‌هایی که به شما کمک می‌کند تا یادگیری همیشگی را جدی بگیرید، شامل موارد زیر است:

  • از آخرین اخبار و تحقیقات رقابتی در حوزه کسب‌و‌کار خود آگاه باشید.
  • جلسات پرسش و پاسخ در شرکت برگزار کنید تا بتوانید از نظرات کاربردی کارکنان استفاده کنید.
  • در راه محل کار به پادکست‌ها با محتوایی مربوط به کسب‌و‌کار گوش کنید؛ مثلا پادکست ۱۰ صبح.
  • همواره درباره حرفه و صنعت خود مطالعه کنید.
  • تیم خود را به خوبی آموزش دهید.
  • با کمک نیروهای خود، کلاس‌های هم‌آموزی در شرکت خود برگزار کنید

 

۳. مخاطب هدفتان را بشناسید (Understand your target audience)

شناخت مخاطبان هدف

مشخص کردن مشتریان هدف به شما کمک می‌کند تا بازار گروه مشخصی از مخاطبان را پیدا کرده و نیازهای آنها را به درستی رفع کنید. دانستن اینکه دقیقا چگونه پرسونای مشتریان را به‌دست آورید ساده نیست اما مقاله‌ها و ابزارهایی در این زمینه وجود دارند که مطالعه آن‌ها به ایجاد پرسونای مخاطب به شما کمک خواهند کرد. در یکی از مقالات کالج تپسل، چگونگی ایجاد پرسونای مخاطب را توضیح داده‌ایم. همچنین، می‌توانید از ابزار رایگان Hubspot برای ایجاد پرسونای مخاطب کسب‌وکارتان استفاده کنید. تصویر زیر با استفاده از همین ابزار hubspot ایجاد شده است. بر اساس تصویر زیر، باب صاحب که یک کسب و کار و مدیرعامل است و بزرگترین چالش او رشد سازمانش است، یکی از مخاطبان شماست. حال باید از خود بپرسید: شرکت شما چگونه می‌تواند به او کمک کرده و نیازهایش را برطرف کند؟

ایجاد پرسونای مخاطب

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

 

۴. باثبات باشید. (Be consistent)

یکپارچگی صفحات یک برند

کسب و کاری که خلاف پیام‌ها، اهداف و محصولاتش فعالیت کند، در آینده‌ای دور یا نزدیک درآمدش را از دست خواهد داد. در سال ۲۰۱۸، کسب و کارهایی که برند باثباتی داشتند موفق شدند درآمدشان را تا ۲۳ درصد افزایش دهند. حفظ ارتباط با مشتری، مسئولیت‌پذیری و یکپارچگی در تمام وجوه کسب‌وکارتان، اعتماد مشتریان را جلب خواهد کرد.

برای مثال به بنیاد جهانی طبیعت (WWF) توجه کنید که چگونه محتوای وبسایت و شبکه‌های اجتماعی خود نظیر توییتر و اینستاگرام را به موازات هم پیش می‌برد و محتوای آن با توجه به شبکه‌های اجتماعی تغییر می‌کند و بهینه‌سازی می‌شود اما همچنان رسالت خود را حفظ کرده است.

یکپارچگی و ثبات یک برند

هشتگ‌های نوشته شده در بیوی توییتر این بنیاد نشان می‌دهد که چگونه فارغ از سود مالی، می‌توان از توییتر برای گسترش اهداف و ایجاد تعامل استفاده کرد. کاربرد دیگر این هشتگ‌ها نمایش اهداف این بنیاد است. مثل هشتگ #VoiceForPlanet. علاوه بر آن، عکس پاندا جذاب‌ترین انتخاب برای این صفحه است و با کاربرد و هدف شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز کاملا همخوانی دارد. این انتخاب هوشمندانه از نکات کلیدی برای کسب‌وکار است.

فعالیت تبلیغاتی در سه پلتفرم مختلف سبب شده رسانه‌های اجتماعی بنیاد جهانی طبیعت (WWF) بسیار مفید و جالب توجه باشند. این سازمان به جستجوکنندگان آنلاین اجازه می‌دهد که به آسانی به سمت مباحث مورد علاقه خود هدایت شوند. این موضوع، ثبات و یکپارچگی یک برند را نشان می‌دهد.

در کالج تپسل بخوانید!  کلاهبرداری فیشینگ چیست؟ و انواع فیشینگ در جهان

 

۵. بر روی تیم خود تمرکز کنید. (Focus on your team)

اهمیت تیم در هر کسب‌وکار

فرسودگی در محیط کار اجتناب‌ناپذیر است. ۶۱% از کارمندان این حس را در محل کار تجربه می‌کنند اما این بدان معنی نیست که ارزش کار و محصول شما پایین آمده. با داشتن یک تیم خستگی‌ناپذیر که کارشان را دوست دارند و در جهت پیشرفت آن می‌کوشند، این فرسودگی دیرتر اتفاق می‌افتد. صمیمیت، ارتباط خوب و موثر بین اعضای یک تیم و شناخت بهتر آن‌ها از یکدیگر می‌تواند روحیه افراد را تقویت کرده و باعث افزایش کارایی تیم گردد.

برای مثال، طراح محصول شرکت شما یک محصول فوق‌العاده طراحی کرده. با استفاده از ایمیل این اتفاق را اطلاع‌رسانی کنید و با این کار برای ادامه فعالیت‌هایش در او انگیزه‌ای قوی ایجاد ‌کنید. راه دیگری که موجب ترغیب اعضا می‌شود تشکیل جلسات منظمی است که اعضای تیم می‌توانند به کمک آن موضوعات مورد علاقه خود در کار را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از نظرات یکدیگر آگاه شوند.

غذا همیشه یکی از بهانه‌های دورهمی است! می‌توانید در اولین روز هفته، ساعتی را در کنار همکارانتان به صرف صبحانه بگذارنید. این کار شروع هفته کاری را آسان‌تر می‌کند. (دورکارها هم می‌توانند به وسیله اسکایپ همراه شوند!)

 

۶. برای مشتریانتان قابل دسترس باشید. (Be accessible to your customers)

دسترسی دائمی از نکات کلیدی کسب‌وکار است

اگر تابه‌حال تجربه استفاده از سرویس پشتیبانی یک محصول یا خدمت را داشته‌اید، می‌دانید که فراهم کردن سرویس پشتیبانی از مشتریان چقدر مهم است. ارائه خدمات عالی و بدون نقص در زمینه پشتیبانی، کار سخت و مهمی است. اگر این خدمات برای مشتری رضایت‌بخش نباشد، ممکن است او بدون معطلی ارتباط خود را با کسب و کار شما قطع کند. با یاد داشته باشید که حفظ مشتریان و وفادارسازی آنها، از جذب مشتریان جدید بسیار ساده‌‌تر و کم‌هزینه‌تر است؛ تنها کافی است که همواره در دسترس مشتری باشید.

یک بار یکی از کارکنان Zappos به مدت ۱۰ ساعت تلفنی با یکی از مشتریان صحبت کرد تا رضایت خاطر او را جلب کند. بنابراین یکی دیگر از نکات کلیدی برای کسب و کار این است: اطمینان از رضایت مشتری باید همیشه اولویت شماره ۱ شما باشد.

ارائه خدمات عالی به مشتری قبل و پس از فروش را در استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود بگنجانید. تعامل با مشتری در جهت رفع نگرانی‌ها و نظارت و مراقبت دائمی نسبت به ارائه درست خدمات، مشتری را نسبت به برند شما وفادار می‌کند.

 

۷. نظم و سازمان‌دهی داشته باشید. (Stay organized)

نظم و سازماندهی در کسب‌وکار

یکی از چالش‌های مهمی که اغلب استارتاپ‌ها با آن روبه‌رو هستند، عدم سازماندهی است. فراموش نکنید که در دام دو چیز نیفتید؛ ۱- استفاده از ابزارهای زیاد و ۲- عدم استفاده از ابزارها. اگر هنوز کار بدون استفاده از کاغذ را امتحان نکردید، حالا وقت امتحان کردن آن است.

برای شروع، یک یا دو ابزار مانند CRM (نرم‌افزار مدیریت پروژه مشترک) و یا نرم‌افزار مدیریت زمان یا مدیریت کاره مانند trello را انتخاب کنید. ابزاری را برگزینید که اعضای تیم بتوانند به‌راحتی اسناد را در آن پیدا کنند و به وسیله آن با همکاران خود در ارتباط باشند.

 

۸. شفاف باشید. (Be transparent)

شفافیت از جمله نکات کلیدی برای کسب‌وکار است

نیازی نیست تمام رازهای کسب و کار شما، راز باقی بماند! اگر مشتری از شما مشخصات محصولتان را خواست، به او اطلاعات بدهید. ۹۴% از مشتریان گفته‌اند که بزرگترین دلیل وفاداری آن‌ها به یک برند، شفافیت است. شفاف بودن با مشتری، موجب ایجاد اعتماد می‌شود، لید یا سر نخ تولید می‌کند و در بین رقبایی که شفافیت ندارند، برگ برنده شما خواهد بود.

به عنوان مثال، برند پوشاک Patagonia برای اینکه به مشتری نشان دهد مصرف کربن را در محصولات خود کاهش داده تصمیم گرفت روال زنجیره تامین شرکت خود را علنی کند. آن‌ها بدین منظور صفحه‌ای به نام «رد پای پاتاگونیا» راه‌اندازی کردند و در آن جزئیات فرایند کاری کارخانه پارچه و منسوجات، مزرعه و ماشین‌های مورد استفاده این برند و تاثیر همه این‌ها بر زمین را نشان دادند. این ایده‌ها و فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در برندهای ایرانی هم می‌توانند اجرا شوند و نتایج خوبی به همراه داشته باشند. امروزه اغلب مردم نگرانی و دغدغه محیط زیست را دارند؛ شما می‌توانید با یک کمپین مسئولیت اجتماعی در خصوص حفاظت از محیط زیست که مرتبط با کسب‌وکارتان باشد، توجه مردم را در شبکه‌های اجتماعی جلب کنید و ایجاد لید یا سر نخ کنید.

 

۹. استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی خود را به‌روز کنید. (Upgrade Social Strategy

یکپارچگی صفحات اجتماعی یک کسب‌وکار

شبکه‌های اجتماعی روز به روز در حال تغییر هستند. همگام بودن با ترندها، به‌خصوص برای جذب مخاطبان جوان‌تر که به دنبال نوآوری و چیزهای جدید هستند، اهمیت زیادی دارد.

آیا قبلاً تصور می‌کردید که خرید تخت‌خواب بعدیتان از طریق تبلیغات درون یک اپلیکیشن موزیک مانند Spotify صورت بگیرد؟ یک برند تشک به نام Casper این کار را انجام دادند و تبلیغات خود را در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های محبوب نمایش دادند ! آن‌ها نه تنها تبلیغاتشان را در میان پادکست‌های اسپاتیفای گنجاندند، بلکه از دیگر شبکه‌های بزرگ اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام و فیسبوک نیز برای رساندن صدای خود به مخاطبان استفاده کردند. و در این کار بسیار موفق بودند.

تصویر زیر پادکست این برند در اسپاتیفای را نشان می‌دهد. آیا نمی‌توانید بخوابید؟ کانال مربوط به برند Casper را پلی کنید و با کمک صدای آرامش‌بخش امواج به خواب بروید. این کار علاوه بر کمک به برند Casper به اسپاتیفای هم کمک می‌کند که با استفاده از این استراتژی مخاطب بیشتری جذب می‌کند. یوتیوب هم فیلم‌هایی از این دست در بخش تبلیغات خود دارد. اجرای ایده‌هایی از این دست در برندهای ایرانی، اپلیکیشن‌ها و پادکست‌های ایرانی هم به سادگی قابل اجرا است. به خصوص که استقبال از پادکست‌ها اخیراً افزایش یافته است. پست تبلیغات در پادکست‌ها را در کالج تپسل بخوانید.

در کالج تپسل بخوانید!  محتوای ویروسی و نکات کلیدی در تولید آن

تبلیغات در پادکست‌

۱۰. با مشتریان خود در تعامل باشید. (Get your customers involved)

تعامل با مشتریان

فراموش نکنید که این مشتریان شما هستند که به برند شما هویت می‌بخشند. آن‌ها باید بخشی از کسب‌و‌کار شما باشند و البته باید این موضوع را بدانند. نشان دادن قدردانی مشتریان و بازخوردهای مثبت آن‌ها نسبت به کسب‌و‌کار شما باعث تشویق سایرین و افزایش تعداد لیدها می‌شود.

به عنوان مثال، توییتر هر سال در همان روزی که در این شبکه حساب کاربری ساخته‌اید، برای شما ایمیلی می‌فرستد و با این کار ساده به مشتری حس منحصربه‌فرد و خاص بودن می‌بخشد؛ درست مثل تبریک روز تولد.

 

۱۱. آزمون و خطا کنید. (Experiment)

آزمون و خطا کنید

چگونه متوجه می‌شوید که چه روشی برای کسب‌وکارتان مناسب است و چه روشی نامناسب؟ تجارت الکترونیک، روش‌های بازاریابی و وفاداری مشتریان از جمله مواردی به شمار می‌روند که با عدم قطعیت همراه هستند. با این حال، با برنامه‌ریزی و انجام آزمایش‌هایی «امن» مانند یک برگزاری یک حراج کوچک به منظور افزایش فروش می‌توانید میزان فروش و وفاداری مشتریان خود را بسنجید.

 

۱۲. نتیجه تعاملات مخاطبان را دنبال کنید. (Track your engagement)

پیگیری نتیجه تعاملات، از نکات کلیدی برای کسب‌وکار

این نکته مثال بارز دیگری است بر این نکته است: «تا وقتی کاری را انجام ندهید، با چم و خم آن آشنا نخواهید شد.» اگر نتایج تعاملات کاربران در شبکه‌های اجتماعی را پیگیری کنید از تاثیر کمپین‌ها بر مخاطبان هدفتان آگاه خواهید شد و متوجه می‌شوید که کدام روش بهترین بازخورد را به همراه داشته است. شما به راحتی می‌توانید کامنت‌ها و پاسخ‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی را رصد و پیگیری کنید. امروزه ابزار مختلفی وجود دارند که به شما در این کار کمک می‌کنند تا در زمانتان صرفه‌جویی شود.

 

۱۳. رقبایتان را بشناسید. (Know your competitors)

شناخت رقبا از نکات کلیدی کسب‌وکار است

از دیگر نکات کلیدی برای کسب‌وکار این است که یک تجزیه و تحلیل ساده می‌تواند به پیشرفت شما در مقایسه با رقبا کمک شایانی کند؛ فرقی نمی‌کند که یک استارتاپ باشید یا یک کسب‌و‌کار بزرگ. همیشه شیوه‌های کاری رقبایتان را بررسی کنید و در پس ذهن خود داشته باشید؛ به ویژه رشد آن‌ها در زمینه‌هایی که شما  نتوانسته‌اید موفقیتی در آن کسب کنید. درست است که رصد رقبا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که همیشه قبل از بررسی رقبا، ابتدا داده‌های کسب‌و‌کار خود را تجزیه و تحلیل کنید.

 

۱۴. روی تجربه مشتری تمرکز کنید. (Focus on customer experience)

تمرکز بر روی تجربه مشتری

تجربه مشتری به اندازه خدمت‌رسانی به مشتری اهمیت دارد. آیا مشتری‌های شما تجربه خوبی از محصولات و خدمات شما دارند؟ آیا از محصولت و خدماتتان راضی هستند؟ آیا شما میزان رضایت مشتری از محصولات و خدمات خود را اندازه می‌گیرید؟ آیا بر روی بهبود و پیشرفت محصولات و خدمات خود به منظور بالا بردن رضایت مشتری اقدامی می‌کنید؟

برای به‌دست پاسخ این سوال‌ها می‌توانید از طریق نظرسنجی، این پرسش را برای مشتریان خود مطرح کنید: در بازه اعداد ۱ تا ۱۰ چقدر احتمال دارد که خدمات ما را به دوست خود معرفی کنید؟ سپس پاسخ‌ها را بدین‌شکل دستبه‌بندی کنید؛

  • ۹- ۱۰: کسانی که نسیت به برند شما وفادار هستند، همچنان به خرید از شما ادامه می‌دهند و کسب‌وکار شما را به دیگران معرفی و تبلیغ می‌کنند. (promoters)
  • ۷-۸: کسانی که نسبتاً از برند شما راضی هستند اما در معرفی کسب‌وکار شما به دیگران منفعل هستند و حتی ممکن است به پیشنهادهای رقبای شما جذب شوند. (Passive)
  • ۰-۶: کسانی که از برند شما ناراضی هستند و کسب‌وکارتان را معرفی نمی‌کنند و حتی ممکن است از طریق Negative word of mouth به برند شما ضربه بزنند. (Detractors)

شاخص NPS که مخفف Net Promoter Score است می‌تواند معیار خوبی برای اندازه‌گیری تجربه مشتری و وفاداری مشتریان نسبت به برند شما باشد

شاخص NPS

یکی از راه‌های بهبود تجربه کاربری، استفاده از سیستم CRM است. CRM با تنظیم خودکار ایمیل‌ها و کارها به شما در درک بهتر وضعیت مشتری‌ها کمک می‌کند.

 

۱۵. راهتان را ادامه دهید و تسلیم نشوید. (Keep going)

از نکات کلیدی برای کسب‌وکار؛ تسلیم نشوید!

اگر ایده‌ای در ذهن دارید و بر اساس تحقیقات بازار متوجه شدید که برای ایده‌تان تقاضا وجود دارد، بر روی آن کار کنید. این که در ابتدای فعالیت درآمدی نداشته باشید ممکن است دلسردکننده باشد. اما تسلیم نشدن و مقاومت می‌تواند به پیشبرد اهدافتان کمک کند. فراموش نکنید هر روز، ممکن است روز خوبی برای شما و کسب‌وکارتان نباشد.

برای مثال کمپانی آدیداس در دهه ۷۰ میلادی و پس از افزایش محبوبیت برند نایکی، رکورد فروش خود را از دست داد. آدیداس پس از این اتفاق تسلیم نشد و با طراحی مجدد ساختار خود توانست به اهداف اولیه‌اش بازگردد. پس با عزم راسخ به راهتان ادامه دهید.

 

برای مدیریت یک کسب‌وکار موفق، در وهله اول باید حرفه و صنعت خود را به خوبی بشناسید. در این پست، ۱۵ نکته کلیدی برای کسب‌وکار را مورد بررسی قرار دادیم و سعی کردیم با مثال‌های واقعی این نکات را شفاف‌تر بیان کنیم. به نظر شما چه نکات دیگری می‌تواند در موفقیت یک کسب‌وکار تاثیرگذار باشد؟ اگر صاحب بیزینس هستید، چه تجربه‌ای در خصوص این نکات داشته‌اید؟ اگر قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارید، به چه نکته‌ای بیشتر توجه می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر دهید

برای اطلاع از پست‌های جدید کالج تپسل، کافی است در فرم خبرنامه سمت راست صفحه عضو شوید و ایمیل‌های خبرنامه کالج تپسل را دریافت کنید.

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.