قدرت بینش مشتری و تحلیل بیگ دیتا

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

شاید اگر قبلاً مسائل مربوط به بازاریابی مطرح می‌شد، مباحثی چون یک تبلیغ تأثیرگذار تلویزیونی و یا بیلبورد تبلیغاتی به ذهن می‌آمد. اما تکنولوژی این امکان را برای کارشناسان بازاریابی فراهم کرده است تا بتوانند با استفاده از آن پیام خود را به مخاطبان، مستقل از محدودیت‌های مکانی که در گذشته وجود داشت، برسانند و مهم‌تر این‌که صدای آن‌ها را نیز در پاسخ بشنوند که به آن بازاریابی دیجیتال می گویند در دنیای امروز استفاده از بیگ دیتا، می‌تواند شما را در بازاریابی و تعیین استراتژی درست بسیار توانمند کند. اما آنچه شما را در تصمیم‌گیری درست کمک می‌کند، بینشی است که با تحلیل بیگ دیتا به دست می‌آورید؛ بینش دقیق، بسیار تعیین‌کننده است. در این نوشتار ابتدا به بررسی کلی تحلیل بیگ دیتا می‌پردازیم، سپس نکاتی را در مورد بینش مشتری و تدوین استراتژی با استفاده از آن بیان می‌کنیم.

تحلیل بیگ دیتا (big data) در کسب و کار

برای موفقیت در هر کسب‌وکاری، داده ها ابزاری ضروری هستند. جمع‌آوری اطلاعاتی که هرلحظه همه ما با گوشی‌های هوشمند خود در حال نشر هستیم، امتیاز بزرگی برای کسب‌وکار شما فراهم می‌کند. اما جمع‌آوری داده انتهای کار نیست! مهم‌تر از آن توانایی تدوین بینش‌ها و محرکی برای فعالیت‌ها است. در وضعیتی که انبوه داده جمع‌آوری شود، ولی به تحلیل درست و بینش دقیق منجر نشود، قاعدتاً شما به نتیجه نخواهید رسید. مسئله اصلی در کسب‌وکارهای امروز نیز همین است که با وجود در دسترس بودن داده ها، هنوز کارشناسانی در زمینه بازاریابی هستند که مخاطبین خود را به‌درستی نمی‌شناسند و یا نمی‌دانند که مشتری‌هایشان چه کسانی هستند و چه می‌خواهند. این شناخت در کسب درآمد از اپلبکیشن ها نیز به شما کمک خوبی خواهد کرد.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

Big Data

 

تحلیل بیگ دیتا دارای سه بخش داده های مربوط به مشتری، مربوط به فرآیندها (فرآیندی) و مالی است.

  • داده های مربوط به مشتری که در بازاریابی بسیار پرکاربرد است، حجم عظیم اطلاعات شامل اطلاعات رفتاری، نگرشی و معیارهای مشتریان در خرید است که این اطلاعات در منابعی مانند کمپین‌های بازاریابی، وب‌سایت‌ها، نظرسنجی از مشتریان، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های وفاداری قابل‌دستیابی است.
  • داده های فرآیندی مجموعه اطلاعات درباره معیارهایی برای سنجش اهداف است که با آن می‌توان کیفیت فرآیند بازاریابی، مدیریت کنترل بودجه و مدیریت منابع را بررسی کرد.
  • داده های مالی نیز شامل اطلاعات سیستم‌های مالی مانند فروش، درآمد، سود و داده هایی است که به‌عنوان معیار برای سلامت مالی شرکت به‌کاربرده می‌شود.

منابع تهیه داده بزرگ (Big Data)

  • وب کاوی (web mining)

وب کاوی همان‌طور که از نام آن مشخص است، فرآیند به دست آوردن اطلاعات ناشناخته و مفید از داده های وب است. با توجه به نوع داده مورد جست‌وجو، وب کاوی را به سه دسته کاوش محتوای وب، کاوش ساختار وب و کاوش استفاده از وب تقسیم می‌کنند. این فرآیند با ابزارهای خودکار برای استخراج داده از سرورها و صفحات وب انجام می‌شود. وب کاوی به شما این امکان را می‌دهد که به داده های ساختاریافته و غیر ساختاریافته مانند فعالیت در مرورگرها، سرورها، محتوای صفحات و … دسترسی پیدا کنید. اطلاعات غیر ساختاریافته، اطلاعاتی مانند متن معمولی و ساده، نیمه ساختاریافته مانند html page و داده ساختاریافته، به داده ای مانند یک جدول گفته می‌شود.

  • داده های سرچ (search data)

این داده از طریق فعالیت‌های مرورگر با استفاده از ابزارهای خاص برای جست‌وجوی اطلاعات و تشخیص رفتارها و مقصود مشتری تهیه می‌شود.

  • شبکه‌های اجتماعی(social network)

به‌طور میانگین کاربران اینترنتی حداقل دو و نیم ساعت در روز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا داده های گسترده‌ای به دست آورید. از تمایلات و علاقه‌مندی‌های شخصی تا محبوبیت یک برند از طریق پست‌ها، لایک ها، به اشتراک‌گذاری‌ها و نظرات قابل‌دستیابی است.

  • جمع سپاری (Crowdsourcing)

جمع سپاری به معنی تقسیم یک کار بین افراد متعدد و انجام بخش‌های کوچک آن کار توسط افراد متفاوت است. منظور از جمع سپاری در اینجا جمع‌کردن و استفاده از هوش افراد جامعه از طریق اینترنت است. عدهٔ زیادی از افراد در یک حوزه و تخصص خاص را می‌توانید در انجمن‌ها و از بین اعضای سایت‌های تخصصی پیدا کنید. هم‌چنین از داده های نظرسنجی و رأی‌گیری در هر حوزه می‌توانید استفاده کنید.

  • پیگیری تراکنش (Transaction tracking)

چه در حوزه لجستیک فعال هستید یا مالی و یا فرآیندهای مرتبط با تولید محصول، هر تراکنش، اطلاعات مفیدی از کاربر در اختیارتان قرار می‌دهد. با استفاده از میزان خرید و نوع خرید افراد، بینش خوبی برای جامعه هدف خود پیدا خواهید کرد.

 

big data

8 نکته برای رونمایی محصول جدید را در کالج تپسل بخوانید

بیگ دیتا و تأثیرگذاری بیشتر کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ

1- ابزارهای بصری کردن داده ها (data visualization) می‌توانند باعث افزایش تاثیرگذاری کمپین‌های شما شوند.

حجم زیاد داده ها، ممکن است باعث سردرگمی شما شود و همین سردرگمی بازده را در یافتن بینش مناسب کاهش دهد. بنابراین استفاده از ابزارهایی برای ترسیم داده ها و تجسم بهتر آنها می‌تواند بسیار مؤثر باشد. با استفاده از این ابزارها می‌توانید با مقایسه و بررسی داده ها، روندها، اتفاقات دوره‌ای و یا اوج درخواست‌ها که در زمان‌های مختلف در میزان تقاضای بازار اتفاق می‌افتد، را شناسایی کنید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. از جمله این ابزارها می‌توان از  Plotly، DataHero، Chart.js و Tableau و … نام برد.

این مطلب را هم مطالعه کنین: 5 منبع آماری و 5 ابزار برای بصری کردن داده ها

2- بینش به‌موقع از مشتری می‌تواند در افزایش تعداد مشتریان شما مؤثر باشد.

با استفاده از ابزارهای تحلیل داده، تیم مارکتینگ شما در جوابگویی به نیازهای بازار توانمندتر می‌شوند و یا این امکان را به شما می‌دهد که در صورت عدم مطابقت استراتژی با نیاز بازار، استراتژی‌های بازاریابی خود را به‌روز کنید. مثلاً با بررسی عملکرد مشتری در سایتتان می‌توانید میزان علاقه کاربران به مطالب و لینک‌های داخل سایت را متوجه شوید و متناسب با آن تغییرات مثبتی در تجربه کاربری مشتریان ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید در هر صنعتی که فعالیت می‌کنید ارتقای تجربه کاربری مشتریان را در صدر لیست اولویت‌های خود قرار دهید.

3- استفاده از داده های گذشته به شما در پیش‌بینی آینده کمک می‌کند.

تحلیل داده های گذشته به هدف یافتن بینش دقیق‌تر برای تصمیم‌گیری‌های آینده بسیار مؤثر است. توجه به این موارد باعث می‌شود که کمپین‌های تبلیغات خود را با عدم قطعیت کمتری برگزار کنید. مخصوصاً برای کسب‌وکارهایی که منوی متنوعی برای ارائه دارند توجه به روندهای گذشته می‌تواند تأثیرگذار باشد. مثلاً یک رستوران با بررسی فروش خود می‌تواند برای غذاهایی که کمتر محبوب هستند، تخفیف‌های ویژه‌ای برای فروش آنها قائل شود.

 

 

customer insight

 

بینش مشتری (customer insight analyst) چیست؟

درواقع بینش همان نکات عملیاتی است که از تحلیل دقیق و هدفمند داده ها به دست می‌آید. تحلیلگر بینش مشتری یا مصرف‌کننده (customer insight analyst) فردی است که به تفسیر روندهای ناشی از رفتارهای افراد جامعه می‌پردازد و با این بررسی سعی دارد که محصول یا خدمات مناسب‌تری را طراحی کند. تحلیل‌گران حرفه‌ای دائماً در حال تحقیقات بازار و هم‌چنین یادگیری متدهای جدید برای تحقیق هستند. یک مثال ساده برای درک بهتر این است که پرسش از دیگران در مورد کاری که انجام داده اند و دلایلشان برای انجام آن کار (اعم از خرید یک محصول از برندی خاص و یا حتی نوع رفتار خاص آن فرد با یکی از دوستانش) به شما بینشی در مورد آن فرد می‌دهد و با اطلاع از انگیزه‌های او در برخورد با او می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید. حال به این نکته می‌پردازیم که چگونه می‌توان از این بینش در تدوین استراتژی کمک بگیریم. این مسیر با چه چالش‌هایی روبرو است و چه راهکارهایی برای آن‌ها موجود است.

customer insight

 6 شاخص مهم تحلیل وب سایت را در کالج تپسل بخوانید.

چگونه از بینش مشتری در تدوین استراتژی بازاریابی استفاده کنیم؟

شما باید به‌عنوان یک کارشناس در زمینه بازاریابی بینش وسیعی نسبت به مشتریان خود داشته باشید. اما نکته دیگر روش درست تدوین استراتژی‌ها است.

به بینش به‌دست‌آمده مانند یک مکالمه بین خود و مشتری نگاه کنید. می‌توانید در استراتژی‌ها برای مشتریان، شخصی‌سازی داشته باشید و به نیازهای هر تیپ شخصیتی خاص پاسخ بدهید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. ولی این پاسخگویی باید معقول و منطقی باشد، به‌طوری‌که فرد احساس کند همان چیزی به او ارائه‌شده که آن را می‌خواسته است. وب‌سایت Ama (وب‌سایت فعال در زمینه مارکتینگ) نظر پنج نفر از افراد برجسته در مارکتینگ را دراین‌باره پرسیده است:

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم
  • مدیریت شرکت تبلیغاتی white64– خانم کری ادواردز

به مشتریان خود نزدیک شوید تا از فاکتورهای فرهنگی آنان مطلع شوید. فاکتورهایی که طرز فکر و طرز رفتار آنان را شکل می‌دهد. به این فکر کنید که چگونه با استفاده از این فاکتورها می‌توانید مزیت رقابتی ایجاد کنید. تکنولوژی، بینش‌های متعدد و وسیعی به شما می‌دهد. ولی این شما هستید که باید بررسی کنید کدام موارد را در تصمیم‌گیری مورد توجه قرار دهید؛ کدام یک را حذف کنید و یا در دسته کم اهمیت‌ها قرار دهید. هم‌چنین بررسی کنید، مشتریان شما و کلاً جامعه مصرف‌کننده چه محصولاتی را به یکدیگر پیشنهاد می‌دهند و این محصولات دارای چه ویژگی‌هایی هستند و کدام نوع نیاز آن‌ها را برطرف می‌کنند. مرور این موارد طی زمان باعث می‌شود بتوانید روندها را شناسایی و پیش‌بینی کنید. تا جایی که بدانید محصول بعدی موردتوجه مشتریانتان چه خواهد بود.

  • مؤسس شرکت Alter Agents (تحقیقات بازار و تدوین بینش)-ربکا بروکس

خیلی اوقات باوجود بینش‌های به‌دست‌آمده از مشتری، سازمان به موفقیت نمی‌رسد. زیرا ما با مشتریان از زاویه دید خود صحبت می‌کنیم. با سوالاتی مانند ” آیا تبلیغات ما را دیده‌اید؟”، ” آیا محصول ما را استفاده کرده‌اید؟” ” آیا در آینده از محصولات ما خریداری می‌کنید؟” نمی‌توانید اطلاعات لازم از نیاز مشتری و بینش برای جذب مشتری جدید به دست آورید. بهتر است از مشتریان در مورد خودشان بپرسید که چه می‌خواهند و چه چیز برایشان مطلوب است. نکته دیگر شرایطی است که بر تصمیم‌گیری مشتری در هنگام خرید تأثیر می‌گذارد. ممکن است مشتری تحت تأثیر عوامل متعددی در آن زمان و مکان خاص، یک محصول را انتخاب و دیگری را انتخاب نکند. با پیدا کردن این عوامل می‌توانید ویژگی‌های محصول خود را متناسب با تصمیم‌گیری مشتریان تنظیم کنید.

  • مدیر اجرایی شرکت تحقیقاتی immoderate research Tech– جین درولت

برای استفاده از بینش به‌صورت مؤثر، باید خیلی ساده اطلاعات را بررسی کنید و فریب دشواری و پیچیدگی رایج عنوان‌شده در این زمینه را نخورید. سعی کنید نظرات و خواسته‌های مشتریان خود و هم‌چنین مشتریان رقیبان خود را بپرسید. به تقاضاها و پیشنهادات جدید عنوان‌شده توسط مشتریان، توجه ویژه داشته باشید و آن‌ها را دسته‌بندی کنید. زمان زیادی را برای ارائه راهکارهای عملیاتی برای پاسخگویی به تقاضای جدید اختصاص دهید و بهترین راهکار را انتخاب کنید.

  • مؤسس و مدیر شرکت incrowd(تدوین استراتژی- بینش) – خانم دیان هیس

استراتژی دیگر در آینده مارکتینگ می‌تواند این‌گونه باشد که به‌جای بررسی بازار، به ذینفعان کلیدی خود توجه کنید و با ارتباطی پیوسته مسائلی که بر روی برند شما مؤثر است را شناسایی کنید و به آن‌ها توجه کنید.

  • مدیر ارشد تجاری در شرکت تحقیقات بازار GFK– آقای دیوید کراچک

بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند بینش به‌دست‌آمده را در پیاده‌سازی کنند. شما هیچ‌گاه در این زمینه به موفقیت نمی‌رسید، مگر این‌که همه اعضای سازمان شما به درک واحدی از میزان گستردگی بازار و رقابت شدید پیش رو رسیده باشند و بفهمند که تنها راه پیروزی در این مسیر توجه مضاعف به همین بینش و پیش رفتن با آن‌هاست.

 

شما نیز اگر تجربه مثبت یا منفی درزمینهٔ دستیابی بینش مشتری و یا استفاده از تحلیل داده ها در شرکت خود دارید با ما در میان بگذارید.

 

 

پرسش‌های متداول

بینش مشتری چیست؟

بینش مشتری، همچنین به‌عنوان بینش مصرف‌کننده شناخته می‌شود، درک و تفسیر داده‌ها، رفتارها و بازخورد مشتری به نتیجه‌گیری است که می‌تواند برای بهبود توسعه محصول و پشتیبانی مشتری مورداستفاده قرار گیرد.

چگونه بینش مشتری را انجام می‌دهید؟

مهم‌ترین روش‌های جمع‌آوری بینش مشتری عبارت‌اند از:

  • پرسشنامه‌های بازخورد
  • نظرسنجی احساسات مشتری
  • داده‌های رفتاری
  • تست A/B و…

بینش خوب مشتری چگونه انجام می‌شود؟

یک بینش خوب و عمیق در مورد مشتری بر اساس رفتار، تجربیات، باورها، نیازها یا خواسته‌های او است انجام می‌شود.

female wrestling http://www.otc-certified-store.com/skin-care-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php zp-pdl.com https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php http://www.otc-certified-store.com/antidepressants-medicine-usa.html http://www.otc-certified-store.com/eye-care-medicine-usa.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php http://www.otc-certified-store.com/neurological-disorders-medicine-usa.html https://zp-pdl.com экспресс займ омскмикро займ спблёгкий займ екапуста займэкспресс займзайм онлайн с плохой кредитной историей

  • وجیهه جمشیدی
3.9
Sending
User Review
3.8 (5 votes)

اعلام ديدگاه