تاثیر سریال پایتخت ۶ و تبلیغات بازرگانی بین آن روی رفتار کاربران آنلاین

زمان مطالعه : 6 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

سریال پایتخت، یکی از سریال‌های محبوب تلویزیون است که در ایام نوروز پخش می‌شود و با استقبال چشمگیر مردم روبرو می‌شود. پایتخت ۶ که در حال حاضر از شبکه یک سیما در حال پخش است هم مانند سری‌های قبل این سریال بسیار موفق بوده است. ما در این مطلب می‌خواهیم تاثیر سریال پایتخت ۶ بر میزان ترافیک موبایلی و ترافیک وب‌سایت‌ها را بررسی کنیم. تاثیر یک محتوای باکیفیت اینجا مشخص می‌شود؛ یک سریال تا چه حد می‌تواند در ترافیک اینترنتی تاثیرگذار باشد؟

توئیت آقای وزیر درباره سریال پایتخت ۶

به گفته جناب آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سریال پایتخت ۶ در جذب مخاطب نسبت به سایر برنامه‌های صدا‌ و‌ سیما موفق‌تر عمل کرده است. تصویر زیر، توئیتی است که آقای آذری جهرمی در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است و میزان ترافیک شبکه اینترنت در طول ساعات مختلف را نشان می‌دهد که این موضوع، بیان‌گر استقبال بخش‌های مختلف کشور از پایتخت ۶ را است. اما این نتیجه‌گیری چگونه بدست آمده است؟

توئیت آذری جهرمی درباره سریال پایتخت

 

به عنوان مثال، نمودار زیر میزان ترافیک شبکه را در ساعات مختلف در تهران نشان می‌دهد؛ همان‌طور که در تصویر قابل ملاحظه است میزان ترافیک شبکه در زمان پخش سریال پایتخت۶ با افت شدیدی روبرو می‌شود؛ چرا که بخش زیادی از کاربران که تا ساعات قبل در حال استفاده از اینترنت بوده‌اند، با شروع سریال پایتخت ۶، گوشی، تبلت یا لپتاپ خود را کنار می‌گذارند و جذب داستان سریال می‌شوند. همین موضوع باعث کاهش استفاده از اینترنت در این تایم خاص می‌شود.

نکته قابل تامل دیگری که در این نمودار مشخص است و آقای وزیر نیز به آن اشاره کرده‌ است، رشد چشمگیر ترافیک شبکه در زمان پخش تبلیغات تلویزیونی وسط سریال است؛ یعنی بسیاری از مخاطبان توجهی به تبلیغات تلویزیونی ندارند و به محض شروع آن، به فضای آنلاین و تلفن‌های همراه خود باز می‌گردند. در ادامه این موضوع را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

 

افت ترافیک شبکه تهران در زمان سریال پایتخت

 

 

تغییرات ترافیک تبلیغات موبایلی در زمان پخش سریال پایتخت۶

تا اینجا متوجه شدیم که با شروع سریال پایتخت ۶، ترافیک شبکه با افت شدیدی روبرو می‌شود. اما هنگام نمایش تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون، چه اتفاقی برای کاربران اپلیکیشن‌‌های موبایل می‌افتد؟

نمودار زیر تعداد نمایش کامل ویدیوهای تبلیغاتی در اپلیکیشن‌های نمایش‌دهنده تبلیغ در پلتفرم تپسل را نشان می‌دهد. این نمودار بر اساس داده‌های شبکه تبلیغات درون برنامه‌ای تپسل استخراج شده‌است. نمودار زیر نشان می‌دهد که با شروع تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون وسط سریال پایتخت۶، میزان نمایش تبلیغات ویدیویی درون اپلیکیشن‌ها به میزان قبلی خود می‌رسد. همان‌طور که قبلاً گفته شد، اغلب کاربران به تبلیغات تلویزیونی توجهی ندارند؛ در صورتی که طبق این آمار، به ویدئوهای تبلیغاتی درون اپلیکیشن توجه می‌کنند.

در کالج تپسل بخوانید!  نتایج نظرسنجی توسعه‌دهندگان ایرانی سال ۹۶

تغییرات ترافیک تبلیغات موبایلی در زمان پخش سریال پایتخت6

نمودار زیر که نشان‌دهنده تعداد کاربران آنلاین بازی کوئیز اف کینگز است و توسط رضا عباسی، مدیر مارکتینگ این اپلیکیشن به اشتراک گذاشته شد نیز گواه این موضوع است.

 

عداد کاربران آنلاین بازی کوئیز اف کینگز

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

از تاثیر پایتخت بر ترافیک تبلیغات موبایلی چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ 

این موضوع می‌تواند یادآور یک نکته مهم برای بازاریابان و صاجبان برندها باشد. استفاده از فضای تبلیغات دیجیتال و تبلیغات تلویزیونی هنگام پخش برنامه‌های محبوب مردم در تلویزیون، بهترین فرصت برای درگیر کردن مخاطبان و تعامل با آنها است و اثربخشی تبلیغات را چندبرابر می‌کند. یکی از ایرادات اساسی که به تبلیغات تلویزیونی وارد می‌شود این است که هیچ CTA یا کال تو اکشنی وجود ندارد تا مخاطب را به ادامه ارتباط با برند هدایت کند. تصور کنید صاحب یک اپلیکیشن هستید؛ اگر مخاطب آگهی تلویزیونی شما را ببیند، ممکن است فراموش کند در آن لحظه اپلیکیشن شما را نصب کند؛ اما اگر همزمان با نمایش تیزر تبلیغاتی، ویدئو یا بنر تبلیغاتی شما را در فضای آنلاین با یک CTA جذاب ببیند، احتمال اینکه اپلیکیشن شما را در همان لحظه نصب کند، افزایش می‌یابد.
به عنوان مثال، اپلیکیشن اپلیکیشن‌های مختلفی هستند که توانستند با نمایش همزمان تبلیغات در برنامه تلویزیونی و درون اپلیکیشن‌های موبایل به موفقیت بزرگی دست یابند و تعداد قابل توجهی نصب بدست آورند که در این پست به صورت کامل توضیح داده می‌شود. پست استفاده همزمان از تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات موبایلی را حتماً مطالعه کنید تا به تاثیرگذاری این ترفند پی ببرید. در این پست به مطالعات خارجی که در این زمینه صورت گرفته نیز اشاره شده است و یک کیس استادی موفق نیز توضیح داده شده است.

در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک ترندهای موثر ASO در سال 2018

 

تغییرات ترافیک تبلیغات وب‌سایت‌ها در زمان پخش سریال پایتخت۶

تا اینجا متوجه شدیم که با شروع سریال پایتخت ۶، ترافیک شبکه با افت شدیدی روبرو می‌شود. اما هنگام نمایش تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون، چه اتفاقی برای کاربران وبسایت‌ها می‌افتد؟

نمودار زیر که توسط پلتفرم مدیااد ارائه شده است، میزان کلیک روی تبلیغات همسان وب‌سایت‌ها را نشان می‌دهد. این نمودار نیز کاهش تعداد کلیک روی تبلیغات همسان در وب‌سایت‌ها در زمان پخش سریال پایتخت۶ را نشان می‌دهد که با شروع شدن تبلیغات بازرگانی تلویزیون، مجدداً افزایش پیدا می‌کند.

 

تغییرات ترافیک تبلیغات وب‌سایت‌ها در زمان پخش سریال پایتخت6

 

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

از تاثیر پایتخت بر ترافیک تبلیغات وبسایت ها چه نتیجه‌ای می‌گیریم؟ 

همان نکته‌ای که برای همزمانی تبلیغات درون اپلیکیشن و تبلیغات تلویزیونی وجود داشت، درباره تبلیغات در فضای وبسایت‌ها نیز صادق است. شما به عنوان یک بازاریاب یا صاحب برند اگر بتوانید به طور همزمان از چندین کانال که مخاطب امروزی در آن حضور دارد استفاده کنید و تبلیغات خود را هم از طریق تلویزیون و هم از طریق فضای دیجیتال مانند وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها به او نمایش دهید، میزان توجه کاربر به تبلیغ شما و تعامل او با برند شما افزایش می‌یابد. به علاوه، وجود CTA در تبلیغات دیجیتال کاربری را که از لحاظ ذهنی آماده است و به تازگی یک تیزر تبلیغاتی در تلویزیون دیده است را به سمت برند شما هدایت می‌کند. این CTA می‌تواند نصب اپلیکیشن، پر کردن فرم عضویت، وارد کردن شماره تلفن یا ایمیل و … باشد.

 

نظر شما درباره تاثیر سریال پایتخت ۶ بر ترافیک تبلیغات دیجیتال چیست؟ آیا شما تجربه مشابهی در این زمینه دارید؟ آیا به نظرتان همزمانی تبلیغات دیجیتال و تبلیغات سنتی اثربخشی بازاریابی را افزایش می‌دهد؟ نظرات و تجربیات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.