چگونه با لغو نصب (Uninstall) اپلیکیشن‌ توسط کاربران مقابله کنیم؟

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

افزایش تعداد نصب اپلیکیشن، تنها نیمی از راه موفقیت شما در توسعه اپلیکیشن است؛ حفظ آن نصب‌ها، شاید مهم‌ترین گام موفقیت باشد. شما تا به اینجای کار، موفق شده‌اید و با جذب کاربران، از بسیاری از اپلیکیشن‌های موبایل چند قدم جلوتر هستید. چرا که توانسته‌اید کاربران را قانع کنید اپلیکیشن شما را دانلود کنند. اما آیا این به معنای موفقیت در دنیای اپلیکیشن‌های موبایل است؟

خیر، این تازه شروع ماجرا است. پس از دانلود اپلیکیشن توسط کاربر، اپلیکیشن شما باید به اندازه کافی جذاب باشد تا کاربر از دانلود اپلیکیشن رضایت داشته باشد و پس از مدتی، نصب آن را لغو نکند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط Appsflyer انجام شده، نرخ لغو نصب (Uninstall Rate)، ۳۰ روز پس از دانلود اپ، حدود ۲۸% است. یعنی، در مدت زمان کوتاهی، ۳ نفر از هر ۱۰ کاربر، اپلیکیشن را uninstall می‌کنند.

پس از صرف هزینه‌های بسیار در منابع و کانال‌های مختلف جذب کاربران جدید، چه کارهایی باید برای حفظ این کاربران انجام شود؟ در این پست، قصد داریم فهرستی از این کارها را توضیح دهیم؛ اما در ابتدا باید علت لغو نصب را متوجه شد تا به راهکارهای جلوگیری از این اتفاق پی ببرید.

 

۶ دلیل لغو نصب اپلیکیشن‌ها توسط کاربران

دلایل لغو نصب اپلیکیشن

 

همانطور که گفته شد، اولین گام کاهش نرخ لغو نصب (uninstall)، شناسایی دلایل این اتفاق است. رضایت یا عدم رضایت یک کاربر از اپلیکیشن معمولاً به یک تا سه دلیل اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: ۱- کاربرد اپلیکیشن، ۲- اعتماد به اپلیکیشن ۳- عملکرد اپلیکیشن.

برخی از دلایل uninstall کردن اپلیکیشن‌ها، شامل موارد زیر است:

۱- نداشتن مزیت رقابتی نسبت به اپلیکیشن‌های مشابه (Lack of Competitive Advantage)

نداشتن مزیت رقابتی در اپلیکیشن

در حال حاضر، میلیون‌ها اپلیکیشن در بازار وجود دارد و اگر اپلیکیشن شما نتواند به سرعت انتظارات کاربر را برآورده کند، اپلیکیشن‌های جایگزین بسیاری وجود دارند. اگر اپلیکیشن رقیب با کاربرد یکسان، عملکرد بهتری داشته باشد، چرا کاربر باید از اپلیکیشن شما استفاده کند؟

 

۲- وجود مشکلات فنی (Glitches & Technical Problems)

وجود مشکلات فنی

یکی از جدی‌ترین مشکلات از دیدگاه کاربر، استفاده از اپلیکیشنی است که همواره به علت مشکلات فنی، هنگ می‌کند، متوقف یا به صورت خودکار بسته می‌شود.

 

۳- مصرف سریع باتری موبایل (Battery Drain)

مصرف سریع باتری توسط اپلیکیشن

به طور کلی، مصرف سریع باتری‌های موبایل، یکی از معمول‌ترین شکایت‌هایی است که توسط کاربران گوشی‌های هوشمند مطرح می‌شود. اگر اپلیکیشن شما مزید بر این مشکل می‌شود، احتمال uninstall کردن اپلیکیشن شما بسیار زیاد است.

 

۴- ضعیف بودن فرایند آنبوردینگ در ابتدای استفاده از اپلیکیشن (Poor On-boarding Process)

هرچه مرحله آنبوردینگ اپلیکیشن شما طولانی‌تر باشد، احتمال از دست دادن کاربر در همان مرحله اولیه هم بیشتر است. همچنین، اگر مراحل نصب و ثبت نام (sign up) برای کاربر طولانی باشد و گزینه‌های زیادی داشته باشد، کاربر از ادامه مرحله منصرف می‌شود. راه‌حل‌هایی مانند ورود از طریق اکانت گوگل یا اکانت شبکه‌های اجتماعی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

در کالج تپسل بخوانید!  تعریف لید یا سرنخ و چند راهکار عملی برای تولید آن

 

۵- نگرانی کاربر ناشی از عدم رعایت حریم خصوصی (Privacy Concerns)

عدم رعایت حریم خصوصی

حریم خصوصی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اپلیکیشن‌ها است. بنابراین، اپلیکیشن‌هایی که اجازه دسترسی‌های زیادی می‌خواهند، به این نگرانی و دغدغه کاربران دامنه می‌زنند و اغلب قبل از کامل شدن مراحل تنظیمات، از استفاده از اپلیکیشن منصرف می‌شوند. اگر اجازه دسترسی‌ها به هدف اصلی اپلیکیشن ارتباطی نداشته باشند، کاربران زیادی در این مرحله از دست می‌روند. به عنوان مثال، اگر اپلیکیشن بانکی درخواست دسترسی به میکروفون را داشته باشد، یا اگر یک اپلیکیشن سرویس تاکسی آنلاین، درخواست دسترسی به آلبوم تصاویر و دوربین را داشته باشد، قطعاً از نظر کاربر مشکوک خواهد بود.

 

۶- عدم استفاده از اپلیکیشن (Unused App)

عدم استفاده طولانی مدت از اپلیکیشن ها

در برخی موارد، زمانی که کاربر حس کند مدت زیادی از اپلیکیشن شما استفاده نکرده است، ترجیح می‌دهند که اپلیکیشن را حذف کنند تا فضای بیشتری روی گوشی خود داشته باشند. بنابراین، توسعه اپلیکیشن‌هایی که فضای زیادی را در موبایل اشغال می‌کند، منطقی نیست.

 

چه راهکارهایی برای مقابله با لغو نصب (Uninstall) اپلیکیشن وجود دارد؟

۱- همه چیز را رصد کنید.

رصد کردن کاربران

مهم‌ترین مزیت در استفاده از ابزارهای دیجیتال نسبت به ابزارهای آفلاین، قابلیت ردیابی و رصد کردن مراحل مختلف تعامل کاربر است. اگر شاهد uninstall کردن اپلیکیشن خود توسط کاربران هستید، اما از علت آن بی‌خبر هستید، هرگز نمی‌توانید مشکل را برطرف و اپلیکیشن خود را بهینه‌سازی کنید. رایج‌ترین راه برای رصد و آنالیز رفتار کاربران، استفاده از سرویس‌های third party است که قادر به جمع‌آوری داده‌های کاربران از ابتدا تا انتهای سفر مشتری (customer journey) است. همچنین، سرویس‌هایی وجود دارند که به صورت اختصاصی روی تشخیص علل لغو نصب و ریزش کاربران متمرکز هستند.

 

۲- کامنت‌ها و دیدگاه‌ها درباره اپلیکیشن خود را جدی بگیرید.

بررسی نظرات و دیدگاه‌های کاربران در اپ استورها

یکی دیگر از راه‌های پی بردن به مشکلات اپلیکیشن که منجر به لغو نصب اپ می‌شوند، توجه ویژه به دیدگاه‌ها و بازخوردها (review) است. بخش نظرات و دیدگاه‌ها در اپ استورها، داده‌های ارزشمند و مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای رسیدن به نتیجه بهتر، باید به هر دو نظرات منفی و مثبت توجه کنید. اگر دیدگاه‌های مثبت مشاهده کردید، برای بهبود ویژگی‌های مثبت گفته شده در نظرات تلاش کنید. همچنین، دیدگاه‌های منفی را بخوانید و سعی کنید در اسرع وقت مشکلات مربوط به نظرات منفی را برطرف کنید.

به منظور کمک به کاهش نظرات و دیدگاه‌های منفی درباره اپلیکیشنتان، به پیام‌های درون-اپ که کانال ارتباطی بین کاربران و شما است هم توجه کنید و مشکل هر کاربر را به صورت خصوصی‌تر و مستقیم‌تر حل کنید. این کار، احساس بهتری به مخاطب القا می‌کند تا اینکه کاربر در یک فضای عمومی کامنت بگذارد و هیچ پاسخی دریافت نکند. با استفاده از این بازخوردها می‌توانید به نکات لازم برای آپدیت‌های بعدی اپلیکیشن خود پی ببرید. از سوی دیگر، کاربر نیز از این برخورد رضایت خواهد داشت؛ چرا که مشکلش خیلی سریع حل شد و اپلیکیشن شما نیز uninstall نشد.

در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک ۱۰۱ حقیقت در مورد ایمیل‌مارکتینگ در سال 2017

 

۳- نوتیفیکشن‌های ارزشمند ارسال کنید.

ارسال پوش نوتیفیکشن‌های ارزشمند

ارسال پوش نوتیفیکشن‌ها اگر به درستی انجام شود، بسیار کمک‌کننده است و باعث می‌شود اپلیکیشن شما در ذهن مخاطب ماندگار شود. اما اگر به درستی استفاده نشود، نتیجه بالعکس دارد و باعث ایجاد مزاحمت برای کاربر می‌شود.

نکاتی که باید برای موفقیت در ارسال پوش نوتیفیکیشن‌ها رعایت کنید، شامل موارد زیر است:

  • کوتاه باشد. نوتیفیکیشن‌هایی که کمتر از ۲۴ کاراکتر دارند، بیشتر خوانده و کلیک می‌شوند.
  • مرتبط با کاربر باشد. برای ارسال پیام‌های شخصی‌سازی شده و مرتبط با هر کاربر، باید از داده‌هایی که از طریق tracker جمع‌آوری کرده‌اید استفاده کنید. این داده‌ها باید بر اساس رفتار کاربر درون اپلیکیشن و میزان استفاده از بخش‌های مختلف اپلیکیشن تقسیم‌بندی شوند.
  • برای اپلیکیشن شما ارزش افزوده ایجاد کند. پیام‌هایی که ارسال می‌کنید باید باعث ترغیب بیشتر کاربر به استفاده از اپلیکیشن شود.

 

۴- آپدیت‌های منظمی از اپلیکیشن خود منتشر کنید.

آپدیت منظم اپلیکیشن

اگر اپلیکیشن شما با وجود بیش از ۵ میلیون اپلیکیشن‌ در اپ استورهای مختلف، به صورت منظم و متناسب با نیاز کاربران آپدیت نشود، خطر جایگزینی اپلیکیشن شما با یکی دیگر از اپلیکیشن‌های رقیب که به صورت مداوم آپدیت می‌شوند، وجود دارد.

ارائه آپدیت‌های منظم و مفید از اپلیکیشن، یکی از دلایل وفادار ماندن کاربر به اپلیکیشن شما است. این آپدیت‌ها می‌تواند شامل هر چیزی باشد؛ برطرف کردن باگ‌های کوچک، تغییر ظاهر اپلیکیشن یا اضافه کردن ویژگی‌ها و فیچرهای جدید به اپلیکیشن. مردم همواره به دنبال به روزترین و بهینه‌ترین هستند و اگر شما این ویژگی را برای آنها فراهم کنید، آنها نیز قدردان خواهند بود و کاربر وفادار اپلیکیشن شما خواهند شد.

 

۵- تجربه کاربری باکیفیت ارائه دهید.

تجربه کاربری مناسب

اگر اپلیکیشن شما به اندازه کافی خوب نباشد و کاربر از استفاده از اپلیکیشن شما لذت نبرد، گزینه‌های دیگری برای جایگزینی اپلیکیشن شما وجود دارد. یک تجربه کاربری باکیفیت، جوانب و معیارهای زیادی دارد؛ معیارهای بزرگ مانند ویژگی‌های بصری اپلیکیشن یا تجربه کاربری شخصی‌سازی‌شده بر اساس ترجیح کاربر و معیارهای کوچک‌تر مانند گرامر و املای درست کلمات.

اگر اپلیکیشن شما بتواند یک تجربه کاربری ارزشمند و قابل انتظار کاربر با کمترین مشکلات ایجاد کند، قطعاً بر رقبای خود پیروز خواهد شد.

 

نظرات و پیشنهادهای خود را با در قسمت کامنت‌ها در میان بگذارید. برای اطلاع از پست‌های جدید کالج تپسل، در خبرنامه عضو شوید.

    13 ديدگاه نظر دهيد

    • سلام
      بله همینطوره، در ۶ مین دلیل، به این مورد اشاره شده: در برخی موارد، زمانی که کاربر حس کند مدت زیادی از اپلیکیشن شما استفاده نکرده است، ترجیح می‌دهند که اپلیکیشن را حذف کنند تا فضای بیشتری روی گوشی خود داشته باشند. بنابراین، توسعه اپلیکیشن‌هایی که فضای زیادی را در موبایل اشغال می‌کند، منطقی نیست.

  1. فکر می کنم یکی از دلایل مهم حذف اپلیکیشن این باشه که مردم از بعضی از اپلیکیشن ها فقط در یه برهه ای خاص از زمان استفاده می کنن، چون احتمالاً تو تون برهه به دردشون می خورده و دیگه الان براشون جز اشغال فضای گوشی، چیزی به ارمغان نمیاره.
    مثلاً یه اپلیکیشن شارژ رو در نظر بگیرید که کابرا توش می تونن با ثبت نام و تکمیل پروفایل و دعوت از دوستان و … امتیاز بگیرن و با استفاده از امتیازشون مثلاً یه شارژ بخرن (این کار یعنی گرفتن شارژ رایگان).
    ولی برای خیلی از این امکانات فقط یه بار امکان امتیاز گرفتن هست و دیگه بعد از یه بار یا حداکثر دو بار، گرفتن شارژ رایگان این کار براشون سخت میشه.
    پس تو یه برهه ای می تونستن شارژ رایگان بگیرن، نصبش کردن، شارژ رایگانو استفاده کردن، و حالا دیگه نیازی بهش ندارن. پس حذفش می کنن.
    البته با نوتیفیکیشنی که فرمودید میشه این کاربرا رو ترغیب به استفاده از اپلیکیشن کرد، اما سخته. چون کسی که فقط برای گرفتن شارژ رایگان اپلیکیشن رو نصب کرده، به شسختی میشه راضیش کرد که از اپلیکیشن استفاده ی مجدد بکنه.
    در نهایت، ممنون بابت مقاله ی خوبتون.

    • سلام
      ممنون از نظر خوب شما
      بله دقیقاً، و اینجاست که راهکارهایی مثل پوش نوتیفیکیشن و ارائه فیچرهای جدید در آپدیت‌های بعدی میتونه کمک‌کننده باشه. اما به طور کلی، کاربردی بودن اپلیکیشن پارامتر خیلی مهمیه که باید قبل از تولید اپلیکیشن از طریق نیازسنجی بازار برآورد بشه.

      • باسلام وخسته نباشیدخدمت خانوم قاسمی خانوم قاسمی یک سعال دارم ازشمابزرگوار میخاستم بدونم چگونه ازشبکه های اجتماعی مثل تلگرام یا هادگرام وبرنامه های دیگه درآمد داشته باشم ممنون میشم راهنمایی کنید

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.