دنیای تبلیغات روز به روز در حال تغییر و گسترش است. برندها کمپینهای تبلیغاتی زیادی را با بودجههای کلان و با هدف جذب هر چه بیشتر مخاطب طراحی و اجرا میکنند. این تعداد تا حدی پیش رفته که مطابق آمار در سال 2021، شرکت ها بیش از 450 میلیارد دلار برای تبلیغات دیجیتال هزینه کردهاند و دور از انتظار نیست که در سال آینده این رقم بیشتر هم بشود. با وجود تنوع گسترده در بازار تبلیغات دیجیتال چه از انواع پلتفرمها و چه تعداد زیاد مخاطبان هدف، کسب و کارها با چالشهای جدی برای موفق شدن در طراحی کمپینهای تبلیغاتی خود رو به رو هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به شما نحوه ساخت کمپینهای تبلیغاتی موفق از اولین قدم تا پایان را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.
قبل از هر چیزی برای ساخت یک تبلیغ، ابتدا باید تصمیم بگیرید که برای چه مخاطبی این تبلیغات را میسازید؟ دنیای دیجیتال به شما تعداد بسیار زیادی مخاطب ارائه میدهد و قطعا همه آنها برای شما سودمند نخواهند بود! انتخاب بازار هدف مناسب و شناخت مخاطب به شما کمک میکند تا مشتریانی را پیدا کنید که تمایل دارند با برند شما تعامل داشته باشند و محصولات را خریداری کنند. علاوه بر این بررسی مشتریان ایدهآلی که میخواهید و تحقیق در بازار مشتریان فعلی که دارید یکی دیگر از منابعی است که به کمک اطلاعات آن میتوانید پلتفرم مناسب برای تبلیغاتتان را انتخاب کنید و طراحی کمپین تبلیغاتی خود را دقیقتر پیش ببرید.
تحقیقات در بازار بخش مهمی از مراحل ساخت کمپینهای تبلیغاتی است. تحقیقات در بازار و استفاده از ویژگیهای شخصیتی خریداران می تواند به سوالات کلیدی در مورد بازار هدف پاسخ دهد، سوالاتی مانند:
دانستن این اطلاعات در مورد مخاطبان هدف علاوه بر شناخت پتانسیلهای مجموعه کمک میکند تا موفقترین طراحی کمپین تبلیغاتی را داشته باشید.
تحقیقاتی که درمورد بازار انجام میدهید باید به گونهایی باشد که بینش و اعتماد به نفس لازم برای انتخاب موثرترین پلتفرم برای دستیابی به مخاطبان هدف را به شما بدهد. علاوه بر این قبل از راه اندازی کمپین باید تحقیقات تکمیلی را در مورد هزینهها، ROI (نرخ بازگشت سرمایه) و مزایای پلتفرمها و روشهای تبلیغاتی خاص نیز انجام دهید.
پس از انجام تحقیقات ممکن است متوجه شوید که استفاده از پلتفرمها و روشهای تبلیغاتی چندگانه حرکت مناسبی برای کمپین شما خواهد بود درست مثل زمانی که برندها برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی خود هم از موتورهای جستجو مثل گوگل و هم از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. این کار در واقع یک استراتژی عالی خواهد بود، زیرا شبکه گستردهتری را ایجاد میکند و چشماندازهای بیشتری را نسبت به جایی که برند شما در حال حاضر هست، ایجاد میکند.
برای تبلیغات، باید پول خرج کنید تا بتوانید پول دربیاورید. تصویب بودجه، یکی از قسمتهای چالش برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی به شمار میرود زیرا بسیاری از شرکتها بودجههای مشخصی را تعیین میکنند اما با توجه به هدفی که به دنبال آن هستند بودجه مناسب نیست به همین خاطر این کار ممکن است کمی دشوار باشد. برای آسانتر شدن مسیر میتوانید کارهای مورد نیاز را به شکل زیر تقسیم بندی و سپس تشریح کنید:
بودجه کمپینهای تبلیغاتی معمولا بر اساس اهدافی که دارند تعیین میشود. به عنوان مثال جمله «ما برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی در گوگل به 10.000 دلار پول نیاز داریم» جمله دقیقی نیست و شما به مشکل میاندازد به جای آن بهتر است بگویید: «ما قرار است یک سری تبلیغات را در گوگل اجرا کنیم، در اینجا لیستی از کلمات کلیدی و کلمات کلیدی منفی، جستجوی ماهانه آنها و هزینهای که برای آن کنار گذاشتهایم وجود دارد. بنابراین با توجه به این پیشبینیها، ما انتظار داریم در ماه آینده 400 مخاطب جدید با هزینه کل 10000 دلار وارد کنیم.»
اینجا همان جایی است که شما میخواهید به هدف گسترده کمپین خود برای الهام بخشیدن به تبلیغ فکر کنید. در این مرحله، شما مخاطبان هدف و پلتفرم مورد نظر خود را میشناسید، اما هنوز مطمئن نیستید که چه بگویید. آیا میخواهید مردم به فروشگاه شما بیایند یا از وبسایت شما بازدید کنند؟ آیا هدف شما ثبت نام رایگان برای نرم افزار یا دانلود کتاب الکترونیکی است؟ در مورد پیام و اینکه چگونه می تواند بر اهداف نهایی که از طراحی کمپین تبلیغاتی دارید فکر کنید.
پیام انتخابی شما برای کمپین تبلیغاتی باید ویژگیهای خاصی داشته باشد. این پیام باید هدف برند را بیان کند، با اهداف بلند مدت بازاریابی همسو باشد و از همه مهمتر آنقدر جذاب باشد که مشتریان بتوانند آن را به راحتی به خاطر بسپارند.
با حرکت بیشتر تبلیغات به سمت رسانههای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و حتی توییتر و افزایش تعداد تبلیغات، بازاریابی برند باید در اسرع وقت به نقطهای برسد تا علاقه مشتری و اشتراکگذاری اجتماعی را جلب کند. بنابراین اگر پیام شما – خواه متن، تصویر یا ویدیو باشد – بتواند کاربران را وادار به توقف، نگاه کردن و اشتراک گذاری در صفحه خود کند، شانس بسیار زیادی برای ایجاد تعامل ارگانیک با مشتریان و هدایت ترافیک بیشتر به سایت خود خواهید داشت.
تبلیغات موجب آگاهی رسانی از برند و محصول میشود. در نتیجه، ارزش آن را دارد که در مورد اهداف تبلیغاتی خود در کمپین های بازاریابی زمان بگذارید و با فکر جلو بروید. به عنوان مثال، اگر هدف شما از طراحی کمپینهای تبلیغاتی آگاهی از برند است، ممکن است بخواهید مجموعه ای از تبلیغات را در نظر بگیرید که داستانی را بیان میکند یا به مشتریان کمک می کند تا در مورد آنچه که برند شما را منحصر به فرد می کند اطلاعات بیشتری کسب کنند.
اینجا هدف این است که مدت زمان طولانیتری با مشتریان تعامل داشته باشید تا بتوانید به آنها کمک کنید از اولین باری که تبلیغ شما را میبینند تا تبدیل نهایی (خرید از برند)، با برند شما ارتباط برقرار کنند. در حالت ایدهآل، داستان کمپینهای تبلبغاتی برند شما به ایجاد یک رابطه بلندمدت و متقابل با مشتری کمک می کند.
کمپینهای تبلیغاتی حتما نباید طولانی مدت باشند گاهی برای معرفی محصولات یا خدمات جدید، تخفیفات ویژه فصلی و یا کمک به انجام اقدامات خاص از سوی مشتریان کمپینهای تبلیغاتی کوتاه و با زمانهای محدود نیز طراحی و اجرا میشوند.
همانطور که گفتیم تبلیغات برای ایجاد آگاهی از برند لازم و ضروری است اما به تنهایی کافی نیست. به همین دلیل، همه تبلیغات شما به یک فراخوان برای اقدام (CTA) نیز نیاز دارد که اطلاعاتی را در مورد کارهای بعدی در اختیار مصرفکنندگان قرار دهد. استفاده از اقدامات CTA گاهی میتواند ساده و مستقیم مثل «ثبت نام در خبرنامه» یا «برای خرید همین حالا اینجا کلیک کنید.» باشد یا میتوانید شکل غیرمستقیم مثل «برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید» را انتخاب کنید.
جرئیات چیزهای کوچکی هستند که در بسیاری از موارد نادیده گرفته میشوند دریغ از این که این جزئیات کوچک میتوانند تاثیرات بزرگی در طراحی کمپینهای تبلیغاتی شما داشته باشند.
تصور کنید شرکت شما میزبان برگزاری یک رویداد مهم است و از نظر خودتان همه کارها را به نحو احسن انجام دادهاید بازار هدف مناسب را شناسایی کردید، یک پیام عالی ایجاد کردید و یک CTA ایجاد کردید که اقدام مشتری را هدایت میکند. اما فقط یکی از جزئیات مثل ذکر مکان یا زمان مراسم در آگهی را فراموش کردهاید. مطمئنا مشتریان میتوانند روی وبسایت شما کلیک کنند و اطلاعات دقیق را ببینند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این مرحله را انجام دهند.
به زبان ساده، وقتی نوبت به نحوه ساخت کمپین تبلیغاتی موفق میرسد، باید یک جنگل با درختان را در نظر بگیرید: یعنی تبلیغاتی با تصویر بزرگ که از نظر بصری جذاب و غنی از محتوا باشد و جزئیاتی که به دقت بررسی شدهاند.
پیش از این که طراحی کمپین تبلیغاتی خود را به پایان ببرید و آن را به طور کامل راه اندازی کنید، بهتر است که یک بار به صورت آزمایشی طرحی از آن را بسازید و همه جوانب آن را بررسی کنید زیرا همه طرحهای تبلیغاتی آنطور که در ذهن شما ظاهر میشوند روی صفحه نمایش عالی به نظر نمیرسند. با ایجاد یک ماکت اولیه، میتوانید ببینید چه چیزی کار میکند، چه چیزی خوب نیست، و چه چیزی باید بهبود یابد.
فرقی نمیکند که طراحی کمپین تبلیغاتی شما کپی شده از تبلیغات گوگل باشد یا صفر تا صد آگهی توسط طراحان داخلی شرکت خودتان انجام شده باشد، در هر صورت همه تبلیغات به عنصر خلاقیت نیاز دارند. به احتمال زیاد، بیشتر تبلیغاتی که اجرا میکنید شامل حداقل یکی از موارد زیر خواهد بود:
مهارت داشتن در همه جنبههای تبلیغات قطعا کار آسانی نیست اگر این منابع در داخل برای کمک به ساخت آگهی در دسترس شما نیست، تیمی از مترجمان آزاد یا آژانسی را استخدام کنید تا به شما در تولید این محصولات و ایجاد یک تبلیغ برجسته کمک کنند، یا از یک ابزار طراحی بازاریابی آنلاین مانند Canva برای کمک استفاده کنید.
مهم نیست که هدف نهایی شما از طراحی کمپین تبلیغاتی لایک صفحه، خرید آنلاین یا هر چیز دیگری باشد، هرگز نباید بدون اینکه در مورد دو سوال کاملا شفاف بیندیشید، تبلیغی را راه اندازی کنید:
پیش از این شما در مرحله 7 به هدف تبلیغات خود فکر کردهاید، اکنون زمان آن رسیده که با ردیابی مناسب تبلیغات، انتظاراتی که از کمپین خود دارید را مشخص کنید.
اگر کمپین تبلیغاتی شما به صورت آنلاین است، به احتمال زیاد پلتفرمی که از آن استفاده میکنید (مثل فیسبوک، گوگل یا لینکدین) قابلیت مدیریت و ردیابی تبلیغات را دارد. این قابلیت به شما این امکان را میدهد که بررسی کنید تبلیغات شما چقدر توانسته تعامل با کاربران تعامل داشته باشد و تاکنون چقدر هزینه صرف آن شده است.
با این حال، اگر قصد دارید چند قدم اضافی برای تجزیه و تحلیل دقیقتر کمپین خود بردارید میتوانید راههای زیر را امتحان کنید:
حال دیگر کمپین تبلیغاتی شما آماده شده و در نهایت میتوانید تبلیغات خود را برای نمایش عموم بگذارید. نیازی به گفتن نیست که روند راهاندازی تبلیغات در هر پلتفرمی مانند گوگل، اینستاگرام و … با دیگری متفاوت و خاص خودش است.
پس از گذشت مدتی از زمان اجرای کمپین تبلیغاتی، به خصوص در کمپینهایی که زمان اجرای مشخصی دارند (مانند تلویزیون و غیره)، نحوه عملکرد کمپین و نتایجی که به دست آمده باید مورد بررسی قرار گیرد تا ببینید که کمپین نتایج دلخواه شما را برآورده کرده است یا خیر. از آنجایی که مقایسه یک به یک برای انواع تبلیغات ممکن است دشوار باشد میتوانید روندهای عمومی کمپین، تغییر در درآمد یا حتی اشارههای رسانههای اجتماعی/مطبوعات به برندتان را به عنوان سنجش موفقیت نگاه کنید.
برای تبلیغات آنلاین، این فرآیند کمی سادهتر انحام میشود زیرا در کمپینهای آنلاین نتایج بلافاصله شروع به نمایش میکنند و شما بلافاصله میتوانید ببینید که تبلیغات شما چقدر خوب عمل میکنند.
بدون شک برخی تبلیغات با هزینه های کم نتایج پرباری را به ارمغان می آورند و برعکس برخی دیگر از تبلیغات با وجود هزینه زیادی که دارند عملکرد خوبی نشان نمیدهند، در هر دو صورت شما میتوانید نقاط قوت و ضعف هر نوع را بررسی کنید و در تبلیغات بعدی استفاده کنید. به عنوان مثال، شاید متوجه شده باشید که نتایج تبلیغات آنلاین شما به خوبی نتایج تبلیغات آفلاین نبوده، یا اینکه یوتیوب رسانه مناسبی برای کسب و کار شما نیست. برای تقویت نحوه ساخت کمپینهای تبلیغاتی شرکت خود، به آنچه مؤثر است و نتیجه داده توجه کنید و آنچه را که بی نتیجه مانده رها کنید.
در پایان این بود راهنمای جامع ما برای برنامهریزی، راهاندازی، اجرا، تجزیه و تحلیل و به طور کلی آموزش ساخت کمپینهای تبلیغاتی جدید برای شما. به عنوان آخرین نکته اگر به دنبال ساده سازی این فرآیند هستید از یک الگوی ثابت برنامهریزی تبلیغاتی برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کنید، همه مشارکت کنندگان را در جریان قرار دهید، و از همان هدف نهایی برای کسب و کار خود حمایت کنید.
پرسشهای رایج
اقدامات لازم برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی چیست؟
شناسایی مخاطب هدف، بررسی وضعیت برند، انتخاب موثرترین رسانه برای تبلیغ، تعیین بودجه برای کمپین، انتخاب پیام تبلیغاتی، مشخص کردن CTA مناسب، تبلیغات آزمایشی، هدفگذاری و راهاندازی کمپین، تجزیه و تحلیل عملکرد و در پایان بهینهسازی کمپین و ایجاد تغییرات، مهمترین اقدامات برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی است.
هزینه راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی چقدر است؟
هزینه تبلیغات بسته به نوع کمپین، هدف موردنظر، حجم کسب و کار و تبلیغات، حوزه کاری و عوامل مرتبط دیگر، متغیرند. اما میتوان گفت که اغلب، هزینه تبلیغات سنتی نسبت به روشهای آنلاین و دیجیتال مارکتینگ بیشتر است. در میان استراتژیهای آنلاین نیز تبلیغات گوگل ادز معمولا در مقایسه با دیگر کمپینهای پولی، گرانتر است.