راهنمای طراحی کمپین‌های تبلیغاتی از ابتدا تا انتها در ۱۵ قدم

زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

دنیای تبلیغات روز به روز در حال تغییر و گسترش است. برندها کمپین­های تبلیغاتی زیادی را با بودجه‌­های کلان و با هدف جذب هر چه بیشتر مخاطب طراحی و اجرا می­کنند. این تعداد تا حدی پیش رفته که  مطابق آمار در سال 2021، شرکت ها بیش از 450 میلیارد دلار برای تبلیغات دیجیتال هزینه کرده­‌اند و دور از انتظار نیست که در سال آینده این رقم بیشتر هم بشود. با وجود تنوع گسترده در بازار تبلیغات دیجیتال چه از انواع پلتفرم­ها و چه تعداد زیاد مخاطبان هدف، کسب و کارها با چالش­های جدی برای موفق شدن در طراحی کمپین­های تبلیغاتی خود رو به رو هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به شما  نحوه ساخت کمپین­های تبلیغاتی موفق از اولین قدم تا پایان را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

چگونه باید یک کمپین تبلیغاتی را راه اندازی و اجرا کرد؟

شناسایی مخاطب هدف (target audience)

قبل از هر چیزی برای ساخت یک تبلیغ، ابتدا باید تصمیم بگیرید که برای چه مخاطبی این تبلیغات را می­سازید؟ دنیای دیجیتال به شما تعداد بسیار زیادی مخاطب ارائه می­دهد و قطعا همه آن­ها برای شما سودمند نخواهند بود! انتخاب بازار هدف مناسب و شناخت مخاطب به شما کمک می­کند تا مشتریانی را پیدا کنید که تمایل دارند با برند شما تعامل داشته باشند و محصولات را خریداری کنند. علاوه بر این بررسی مشتریان ایده­‌آلی که می­خواهید و تحقیق در بازار مشتریان فعلی که دارید یکی دیگر از منابعی است که به کمک اطلاعات آن می­توانید پلتفرم مناسب برای تبلیغاتتان را انتخاب کنید و طراحی کمپین تبلیغاتی خود را دقیق­تر پیش ببرید.

شناخت و بررسی وضعیت برند

تحقیقات در بازار بخش مهمی از مراحل ساخت کمپین­های تبلیغاتی است. تحقیقات در بازار و استفاده از ویژگی­های شخصیتی خریداران می تواند به سوالات کلیدی در مورد بازار هدف پاسخ دهد، سوالاتی مانند:

  • مخاطبان هدف شما چند ساله هستند؟
  • بیشتر وقت خود را صرف چه کاری می­کنند؟
  • مشتریان بیشتر از چه پلتفرم­های رسانه‌­های اجتماعی استفاده می­کنند؟
  • مشتریان شما بیشتر در چه مناطقی زندگی می­کنند و چه سطح درآمدی دارند؟
  • رقیبان برند شما چه کسانی هستند و چند درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌­اند؟

دانستن این اطلاعات در مورد مخاطبان هدف علاوه بر شناخت پتانسیل­های مجموعه کمک می­کند تا موفق­ترین طراحی کمپین تبلیغاتی را داشته باشید.

انتخاب موثرترین رسانه برای تبلیغات

تحقیقاتی که درمورد بازار انجام می­دهید باید به گونه­‌ایی باشد که بینش و اعتماد به نفس لازم برای انتخاب موثرترین پلتفرم برای دستیابی به مخاطبان هدف را به شما بدهد. علاوه بر این قبل از راه اندازی کمپین باید تحقیقات تکمیلی را در مورد هزینه‌ها، ROI  (نرخ بازگشت سرمایه) و مزایای پلتفرم‌ها و روش‌های تبلیغاتی خاص نیز انجام دهید.

پس از انجام تحقیقات ممکن است متوجه شوید که استفاده از پلتفرم‌ها و روش‌های تبلیغاتی چندگانه حرکت مناسبی برای کمپین شما خواهد بود درست مثل زمانی که برندها برای اجرای کمپین­های تبلیغاتی خود هم از موتورهای جستجو مثل گوگل و هم از شبکه‌­های اجتماعی استفاده می­کنند. این کار در واقع یک استراتژی عالی خواهد بود، زیرا شبکه گسترده‌تری را ایجاد می‌کند و چشم‌اندازهای بیشتری را نسبت به جایی که برند شما در حال حاضر هست، ایجاد می­کند.

بودجه بندی کمپین

برای تبلیغات، باید پول خرج کنید تا بتوانید پول دربیاورید. تصویب بودجه، یکی از قسمت­های چالش برای طراحی کمپین‌های تبلیغاتی به شمار می­رود زیرا بسیاری از شرکت­ها بودجه­‌های مشخصی را تعیین می­کنند اما با توجه به هدفی که به دنبال آن هستند بودجه مناسب نیست به همین خاطر این کار ممکن است کمی دشوار باشد. برای آسانتر شدن مسیر می­توانید کارهای مورد نیاز را به شکل زیر تقسیم بندی و سپس تشریح کنید:

  • کل بودجه مورد نیاز برای کمپین
  • نحوه تقسیم­‌بندی هزینه‌­ها
  • میزان ROI پیش بینی شده (یا تاثیر تجاری)

بودجه کمپین­های تبلیغاتی معمولا بر اساس اهدافی که دارند تعیین می­شود. به عنوان مثال جمله «ما برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی در گوگل به 10.000 دلار پول نیاز داریم» جمله دقیقی نیست و شما به مشکل می‌­اندازد به جای آن بهتر است بگویید: «ما قرار است یک سری تبلیغات را در گوگل اجرا کنیم، در اینجا لیستی از کلمات کلیدی و کلمات کلیدی منفی، جستجوی ماهانه آنها و هزینه‌­ای که برای آن کنار گذاشته­‌ایم وجود دارد. بنابراین با توجه به این پیش­بینی‌­ها، ما انتظار داریم در ماه آینده 400 مخاطب جدید با هزینه کل 10000 دلار وارد کنیم.»

انتخاب پیام تبلیغاتی

اینجا همان جایی است که  شما می­خواهید به هدف گسترده کمپین خود برای الهام بخشیدن به تبلیغ فکر کنید. در این مرحله، شما مخاطبان هدف و پلتفرم مورد نظر خود را می­شناسید، اما هنوز مطمئن نیستید که چه بگویید. آیا می‌خواهید مردم به فروشگاه شما بیایند یا از وبسایت شما بازدید کنند؟ آیا هدف شما ثبت نام رایگان برای نرم افزار یا دانلود کتاب الکترونیکی است؟ در مورد پیام و اینکه چگونه می تواند بر اهداف نهایی که از طراحی کمپین تبلیغاتی دارید فکر کنید.

استفاده از نظر مشتریان

پیام انتخابی شما برای کمپین تبلیغاتی باید ویژگی­های خاصی داشته باشد. این پیام باید هدف برند را بیان کند، با اهداف بلند مدت بازاریابی همسو باشد و از همه مهم­تر آنقدر جذاب باشد که مشتریان بتوانند  آن را به راحتی به خاطر بسپارند.

با حرکت بیشتر تبلیغات به سمت رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام و حتی توییتر و افزایش تعداد تبلیغات، بازاریابی برند باید در اسرع وقت به نقطه‌ای برسد تا علاقه مشتری و اشتراک‌گذاری اجتماعی را جلب کند. بنابراین اگر پیام شما – خواه متن، تصویر یا ویدیو باشد – بتواند کاربران را وادار به توقف، نگاه کردن و اشتراک گذاری در صفحه خود کند، شانس بسیار زیادی برای ایجاد تعامل ارگانیک با مشتریان و هدایت ترافیک بیشتر به سایت خود خواهید داشت.

تصمیم‌گیری درباره این‌که چه می‌سازید

تبلیغات موجب آگاهی رسانی از برند و محصول می­شود. در نتیجه، ارزش آن را دارد که در مورد اهداف تبلیغاتی خود در کمپین های بازاریابی زمان بگذارید و با فکر جلو بروید. به عنوان مثال، اگر هدف شما از طراحی کمپین‌های تبلیغاتی آگاهی از برند است، ممکن است بخواهید مجموعه ای از تبلیغات را در نظر بگیرید که داستانی را بیان می­کند یا به مشتریان کمک می کند تا در مورد آنچه که برند شما را منحصر به فرد می کند اطلاعات بیشتری کسب کنند.

اینجا هدف این است که مدت زمان طولانی‌تری با مشتریان تعامل داشته باشید تا بتوانید به آنها کمک کنید از اولین باری که تبلیغ شما را می‌بینند تا تبدیل نهایی (خرید از برند)، با برند شما ارتباط برقرار کنند. در حالت ایده‌آل، داستان کمپین­های تبلبغاتی برند شما به ایجاد یک رابطه بلندمدت و متقابل با مشتری کمک می کند.

کمپین­های تبلیغاتی حتما نباید طولانی مدت باشند گاهی برای معرفی محصولات یا خدمات جدید، تخفیفات ویژه فصلی و یا کمک به انجام اقدامات خاص از سوی مشتریان کمپین­های تبلیغاتی کوتاه و با زمان­های محدود نیز طراحی و اجرا می­شوند.

استفاده از مزیت­های CTA (Call To Action)

همانطور که گفتیم تبلیغات برای ایجاد آگاهی از برند لازم و ضروری است اما به تنهایی کافی نیست. به همین دلیل، همه تبلیغات شما به یک فراخوان برای اقدام (CTA) نیز نیاز دارد که اطلاعاتی را در مورد کارهای بعدی در اختیار مصرف­‌کنندگان قرار دهد. استفاده از اقدامات CTA گاهی می­تواند ساده و مستقیم  مثل «ثبت نام در خبرنامه» یا «برای خرید همین حالا اینجا کلیک کنید.» باشد یا می‌توانید شکل غیرمستقیم مثل «برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید» را انتخاب کنید.

فراموش نکردن جزئیات

جرئیات چیزهای کوچکی هستند که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می­شوند دریغ از این که این جزئیات کوچک می‌توانند تاثیرات بزرگی در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی شما داشته باشند.

تصور کنید شرکت شما میزبان برگزاری یک رویداد مهم است و از نظر خودتان همه کارها را به نحو احسن انجام داده‌­اید بازار هدف مناسب را شناسایی کردید، یک پیام عالی ایجاد کردید و یک CTA ایجاد کردید که اقدام مشتری را هدایت می‌کند. اما فقط یکی از جزئیات مثل ذکر مکان یا زمان مراسم  در آگهی را فراموش کرده‌­اید. مطمئنا مشتریان می‌توانند روی وب‌سایت شما کلیک کنند و اطلاعات دقیق را ببینند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این مرحله را انجام دهند.

به زبان ساده، وقتی نوبت به نحوه ساخت کمپین تبلیغاتی موفق می­رسد، باید یک جنگل با درختان را در نظر بگیرید: یعنی تبلیغاتی با تصویر بزرگ که از نظر بصری جذاب و غنی از محتوا باشد و جزئیاتی که به دقت بررسی شده‌­اند.

تبلیغات آزمایشی

پیش از این که  طراحی کمپین تبلیغاتی خود را به پایان ببرید و آن را به طور کامل راه اندازی کنید، بهتر است که یک بار به صورت آزمایشی طرحی از آن را بسازید و همه جوانب آن را بررسی کنید زیرا همه طرح‌های تبلیغاتی آنطور که در ذهن شما ظاهر می‌شوند روی صفحه نمایش عالی به نظر نمی‌رسند. با ایجاد یک ماکت‌ اولیه، می‌توانید ببینید چه چیزی کار می‌کند، چه چیزی خوب نیست، و چه چیزی باید بهبود یابد.

 

خلاقیت در تبلیغات

فرقی نمی­کند که طراحی کمپین تبلیغاتی شما کپی شده از تبلیغات گوگل باشد یا صفر تا صد آگهی توسط طراحان داخلی شرکت خودتان انجام شده باشد، در هر صورت همه تبلیغات به عنصر خلاقیت نیاز دارند. به احتمال زیاد، بیشتر تبلیغاتی که اجرا می­کنید شامل حداقل یکی از موارد زیر خواهد بود:

  • عکس (برای تبلیغات آنلاین)
  • تصاویر و یا انیمیشن های سفارشی طراحی شده (برای تبلیغات آنلاین و تبلیغات ویدیویی)
  • ویدئو (برای…تبلیغات ویدئویی)
  • GIF (برای تبلیغات آنلاین)

مهارت داشتن در همه جنبه­‌های تبلیغات قطعا کار آسانی نیست اگر این منابع در داخل برای کمک به ساخت آگهی در دسترس شما نیست، تیمی از مترجمان آزاد یا آژانسی را استخدام کنید تا به شما در تولید این محصولات و ایجاد یک تبلیغ برجسته کمک کنند، یا از یک ابزار طراحی بازاریابی آنلاین مانند Canva برای کمک استفاده کنید.

هدف گذاری کمپین

مهم نیست که هدف نهایی شما از طراحی کمپین تبلیغاتی لایک صفحه، خرید آنلاین یا هر چیز دیگری باشد، هرگز نباید بدون اینکه در مورد دو سوال کاملا شفاف بیندیشید، تبلیغی را راه اندازی کنید:

  • چه چیزی را باید ببینیم تا این کمپین تبلیغاتی را موفق بنامیم؟
  • چگونه موفقیت کمپین را اندازه­گیری کنیم؟

پیش از این شما در مرحله 7 به هدف تبلیغات خود فکر کرده­‌اید، اکنون زمان آن رسیده که با ردیابی مناسب تبلیغات، انتظاراتی که از کمپین خود دارید را مشخص کنید.

اگر کمپین تبلیغاتی شما به صورت آنلاین است، به احتمال زیاد پلتفرمی که از آن استفاده می­کنید (مثل فیسبوک، گوگل یا لینکدین)  قابلیت مدیریت و ردیابی تبلیغات را دارد. این قابلیت به شما این امکان را می­دهد که بررسی کنید تبلیغات شما چقدر توانسته تعامل با کاربران تعامل داشته باشد و تاکنون چقدر هزینه صرف آن شده است.

با این حال، اگر قصد دارید چند قدم اضافی برای تجزیه و تحلیل دقیق­تر کمپین خود بردارید می­توانید راه­های زیر را امتحان کنید:

  1. از یک برنامه خودکار ردیابی تبلیغات رایگان برای اندازه‌­گیری میزان بازگشت سرمایه استفاده کنید و ببینید که چگونه تبلیغات شما با پروژه­‌ها و کمپین های بازاریابی بزرگتر مرتبط است. شما همچنین می توانید از این نوع پلتفرم­ها برای مقایسه عملکرد تبلیغات در رسانه­‌های مختلفی که در آن حضور دارید استفاده کنید.
  2. یک صفحه ردیابی کمپین را به صورت آفلاین تنظیم کنید تا میزان تعامل با آگهی خود و سایر نقاط داده مانند هزینه، تبدیل و بازگشت سرمایه تبلیغاتی را اندازه­‌گیری کنید، این مورد برای کمپین‌­های تبلیغاتی آنلاین توصیه می­شود.
  3. از توکن‌های ردیابی سفارشی برای پیوندهای تبلیغ شده در تبلیغات خود استفاده کنید تا بتوانید تعامل و تبدیل­ها را در وب سایت خود تجزیه و تحلیل کنید.

راه اندازی کمپین تبلیغاتی

حال دیگر کمپین تبلیغاتی شما آماده شده و در نهایت می­توانید تبلیغات خود را برای نمایش عموم بگذارید. نیازی به گفتن نیست که روند راه‌­اندازی تبلیغات در هر پلتفرمی مانند گوگل، اینستاگرام و … با دیگری متفاوت و خاص خودش است.

تجزیه و تحلیل عملکرد کمپین

پس از گذشت مدتی از زمان اجرای کمپین تبلیغاتی، به خصوص در کمپین­هایی که زمان اجرای مشخصی دارند (مانند تلویزیون و غیره)، نحوه عملکرد کمپین و نتایجی که به دست آمده باید مورد بررسی قرار گیرد تا ببینید که کمپین نتایج دلخواه شما را برآورده کرده است یا خیر. از آنجایی که مقایسه یک به یک برای انواع تبلیغات ممکن است دشوار باشد می‌توانید روندهای عمومی کمپین، تغییر در درآمد یا حتی اشاره‌های رسانه‌های اجتماعی/مطبوعات به برندتان را به عنوان سنجش موفقیت نگاه کنید.

برای تبلیغات آنلاین، این فرآیند کمی ساده‌­تر انحام می­شود زیرا در کمپین­های آنلاین نتایج بلافاصله شروع به نمایش می‌کنند و شما بلافاصله می­توانید ببینید که تبلیغات شما چقدر خوب عمل می‌کنند.

بهینه سازی کمپین و ایجاد تغییرات

بدون شک برخی تبلیغات با هزینه های کم نتایج پرباری را به ارمغان می آورند و برعکس برخی دیگر از تبلیغات با وجود هزینه زیادی که دارند عملکرد خوبی نشان نمی­دهند، در هر دو صورت شما می­توانید نقاط قوت و ضعف هر نوع را بررسی کنید و در تبلیغات بعدی استفاده کنید. به عنوان مثال، شاید متوجه شده باشید که  نتایج تبلیغات آنلاین شما به خوبی نتایج تبلیغات آفلاین نبوده، یا اینکه یوتیوب رسانه مناسبی برای کسب و کار شما نیست. برای تقویت نحوه ساخت کمپین‌های تبلیغاتی شرکت خود، به آنچه مؤثر است و نتیجه داده توجه کنید و آنچه را که بی نتیجه مانده رها کنید.

در پایان

در پایان این بود راهنمای جامع ما برای برنامه‌ریزی، راه‌­اندازی، اجرا، تجزیه و تحلیل و به طور کلی آموزش ساخت کمپین‌های تبلیغاتی جدید برای شما. به عنوان آخرین نکته اگر به دنبال ساده سازی این فرآیند هستید از یک الگوی ثابت برنامه‌ریزی تبلیغاتی برای طراحی کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید، همه مشارکت کنندگان را در جریان قرار دهید، و از همان هدف نهایی برای کسب و کار خود حمایت کنید.

 

پرسش‌های رایج

اقدامات لازم برای طراحی کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

شناسایی مخاطب هدف، بررسی وضعیت برند، انتخاب موثرترین رسانه برای تبلیغ، تعیین بودجه برای کمپین، انتخاب پیام تبلیغاتی، مشخص کردن CTA مناسب، تبلیغات آزمایشی، هدف‌گذاری و راه‌اندازی کمپین، تجزیه و تحلیل عملکرد و در پایان بهینه‌سازی کمپین و ایجاد تغییرات، مهم‌ترین اقدامات برای طراحی کمپین‌های تبلیغاتی است.

هزینه راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی چقدر است؟

هزینه تبلیغات بسته به نوع کمپین، هدف موردنظر، حجم کسب و کار و تبلیغات، حوزه کاری و عوامل مرتبط دیگر، متغیرند. اما می‌توان گفت که اغلب، هزینه تبلیغات سنتی نسبت به روش‌های آنلاین و دیجیتال مارکتینگ بیشتر است. در میان استراتژی‌های آنلاین نیز تبلیغات گوگل ادز معمولا در مقایسه با دیگر کمپین‌های پولی، گران‌تر است.

Sending
User Review
5 (1 vote)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.