چگونه باید پست بلاگ برای کسب‌وکارها بنویسیم؟ راهنمای قدم به قدم وبلاگ‌نویسی

زمان مطالعه : ۲۸ دقیقه
خانه بلاگ مقالات دیجیتال مارکتینگ

حتما می‌دانید که وبلاگ‌نویسی حرفه‌ای تا چه میزان می‌تواند در موفقیت بازاریابی و پیشرفت کسب‌وکار شما موثر باشد. وبلاگ نویسی یکی از استراتژی‌های مهم در بازاریابی محتوایی (content marketing) محسوب می‌شود. استراتژی وبلاگ نویسی شما باید به‌گونه‌ای باشد که هر پستی که در بلاگ منتشر می‌کنید به موفقیت هرچه بیشتر کسب‌وکارتان منجر شود.

داشتن بلاگ در دنیای امروز کسب‌وکارها، یک ضرورت و ابزار مهم در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. بدون داشتن بلاگ نمی‌توانید سئوی خوبی داشته باشید و در صفحات جستجوی گوگل به اندازه کافی دیده شوید، محتوایی برای انتشار و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی ندارید، نفوذی در میان لیدها و مشتریان خود نخواهید داشت و صفحات کمتری برای برقرار تماس و ایجاد تعامل با کاربران خود خواهید داشت.

چرا تقریبا با هر بازاریابی که درباره بلاگ نویسی حرف می‌زنیم، لیستی از بهانه‌های مختلف می‌آورند که نمی‌توانند بلاگ را به صورت مداوم ادامه دهند؟ چگونه می‌توان وبلاگ‌ نویسی را به درستی شروع کرد و به صورت مداوم ادامه داد؟

شاید به این دلیل است که وبلاگ نویسی برای کسب‌وکارها، کاری مشکل به نظر می‌رسد. به راستی، برای وبلاگ نویسی باید از کجا شروع کرد؟ در این پست، می‌خواهیم درباره شروع وبلاگ نویسی، راهنمای قدم به قدم وبلاگ نویسی و استراتژی درست آن برای کسب‌وکارها صحبت کنیم.

بلاگ (وبلاگ) چیست؟

وبلاگ‌نویسی برای کسب‌وکار

بلاگ کوتاه‌شده‌ی تحت‌الفظیِ عبارت وب‌لاگ است. این مفهوم از سال ۱۹۹۰ متولد شد و جایی بود که افراد در آن قصه‌ها و افکارشان را منتشر می‌کردن؛ یک نوع وبسایت شخصی. وبلاگ نویسی در کسب‌وکارها در واقع، استفاده از وبلاگ‌ نویسی به عنوان یک تکنیک و روش بازاریابی آنلاین است. مطالعات و تجربیات کسب‌وکارهای مختلف در طول سالیان گذشته نشان داده است که وبلاگ نویسی تاثیر چشمگیری در افزایش ترافیک وب‌سایت، افزایش لیدها (سرنخ‌ها) و افزایش آگاهی از برند دارد.

امروزه تمامی افراد و سازمان‌ها برای به اشتراک گذاشتن تحلیل‌ها، نقدها و مشاهداتشان از صنایعی که به صورت تخصصی در جهت رشد و پیشرفت در آن گام برمی‌دارند از بلاگ به عنوان یک کانال بازاریابی موثر‌ استفاده می‌کنند.

تبلیغ در فضای وب‌سایت‌های معتبر ایرانی در مدیااد

مدیااد، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود را در معتبرترین وب‌سایت‌های ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با پلتفرم مدیااد آشنا شوم

 

چگونه یک پست بلاگ بنویسیم؟

۱. مخاطبان خود را بشناسید.

اهمیت شناسایی مخاطب پیش از نوشتن پست بلاگ

پیش از آنکه نخستین پست بلاگ خود را بنویسید، باید شناخت روشنی نسبت به مخاطبان خود به‌دست آورید. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ مایل به دانستن چه چیزهایی هستند؟ چه مطالبی برای آن‌ها رضایت‌بخش است؟ اینجاست که مشخص کردن پرسونای مخاطب یا پرسونای خریدار اهمیت خود را نشان می‌دهد. وقتی می‌خواهید موضوعی برای پست بلاگتان تعیین کنید،‌ پرسونای مخاطب خود را در نظر بگیرید. هر کسب‌وکار مخاطبان خاص خود را دارد که بعضاً در چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ چرا که مخاطبان هر کسب‌وکار علایق و ویژگی‌های متفاوتی با یکدیگر دارند. برای تولید محتوای خوب، باید پرسونای مخاطب خود را بشناسید و برای هر دسته، پست‌های مناسب و شخصی‌سازی شده خلق کنید.

به عنوان مثال، اگر بخشی از مخاطبان شما به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند، احتمالاً نیازی ندارند اطلاعاتی درباره شروع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی در اختیارشان قرار دهید؛ چون حتما خودشان این کار را انجام داده‌اند. با وجود این، می‌توانید برای این دسته از مخاطبین درباره اینکه چه رویکردی را در شبکه‌های اجتماعی در پیش بگیرند، اطلاعات ارائه دهید. مثلاً اینکه برای صفحات شبکه‌های اجتماعی مربوط به کسب‌و‌کار،‌ رویکردی کارآمدتر و متمرکزتر از فعالیتشان در صفحات شخصی به کار گیرند. شناخت مخاطبان هدف و توجه به پرسونای مخاطب، محتواهای بلاگ شما و سایر بلاگ‌ها که تنها مطالب کلی ارائه می‌دهند را از یکدیگر متمایز می‌کند. در وبلاگ کسب‌وکار خود باید آنچه مخاطبانتان نیاز دارند را ارائه دهید.

آیا هنوز پرسونای مخاطب کسب‌وکارتان را مشخص نکرده‌اید؟ می‌توانید از ابزار رایگان هاب اسپات برای ایجاد پرسونای مخاطبان کسب‌وکارتان استفاده کنید و استراتژی محتوای بلاگ خود و حتی محتواهای شبکه‌های اجتماعی خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

 

۲. دامنه (Domain)، هاست (Host) و CMS مناسبی برای وبلاگ خود مشخص کنید.

دامنه و هاست وبلاگ

در گام دوم شما به فضایی نیاز دارید که پست‌های بلاگتان را میزبانی کند. برای این کار به یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) و یک سرویس میزبانی وبسایت نیاز دارید. اگر برای وبسایتتان (مثلاً tapsell.ir)، دامنه و هاست مشخصی دارید، بهترین و بی‌دردسر‌ترین راه برای بلاگ، ایجاد زیردامنه (college.tapsell.ir) یا زیرپوشه (tapsell.ir/college) است.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) به شما کمک می‌کند تا بدون داشتن دانش فنی و مهارت برنامه‌نویسی، محتوای وب‌سایت یا وبلاگ خود را منتشر و مدیریت کنید. یکی از شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین ابزارهای مدیریت شخصی وبسایت، وردپرس (WordPress) است که اغلب وبسایت‌های ایرانی هم از آن استفاده می‌کنند.

تبلیغ در فضای محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل در تپسل

تپسل، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکار خود در فرمت‌های مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.

میخواهم با تبلیغات تپسل آشنا شوم

 

۳. تِم وبلاگ خود را شخصی‌سازی کنید.

شخصی‌سازی کردن تم وبلاگ

پس از انتخاب دامنه، هاست و سیستم CMS، باید ظاهر یا اصطلاحاً تِم وبلاگ خود را متناسب با محتوایی که قرار است منتشر کنید، طراحی کنید، ظاهر وبلاگ شما باید منحصر به فرد، شخصی‌سازی شده و متناسب با اهدافتان باشد تا بتواند محتوای کلام شما را به خوبی به مخاطب منتقل کند.

درباره محیط‌زیست می‌نویسید؟ از آنجایی که سبز رنگ نمادین طبیعت است می‌توانید هنگام طراحی و انتخاب رنگ پس‌زمینه بلاگتان آن را در ذهن داشته باشید. اگر از قبل وبسایتی داشتید و حالا در حال نوشتن اولین پست بلاگ خود هستید، مهم است که ظاهر و محتوای بلاگتان با وبسایت موجود همخوانی داشته باشد. دو مورد مهمی که در رابطه با همخوانی وب‌سایت و وبلاگ باید رعایت کنید، شامل موارد زیر است:

  • لوگو. لوگو می‌تواند نام برند یا لوگوی تجاریتان باشد یا نمادی که به مخاطبانتان یادآوری کند چه کسی محتوای وبلاگ را منتشر می‌کند. وبلاگ‌ نویسی به افزایش آگاهی از برند کمک شایانی می‌کند اما اینکه تا چه اندازه می‌خواهید از وبلاگ برای برندسازی استفاده کنید به خود شما بستگی دارد.
  • صفحه «درباره ما». احتمالا در وبسایتتان صفحه «درباره» دارید که در آن خود یا کسب‌وکارتان را توصیف کرده‌اید. برای وبلاگتان نیز یک بخش “درباره ما” در نظر بگیرید و سعی کنید به نوعی مکمل “درباره ما” وب‌سایتتان باشد.

 

۴. موضوع اولین پست بلاگ خود را مشخص کنید.

انتخاب موضوع پست بلاگ

پیش از آن که شروع به نوشتن کنید باید موضوع مناسبی برای نوشتن پست بلاگ خود بیابید. برای انتخاب موضوعات وبلاگ، باید به استراتژی کلی کسب‌وکارتان و از آن مهم‌تر، استراتژی محتوا توجه کنید. با وجود این، بهتر است اولین مطلب خود را به یک موضوع کلی شروع کنید.

به عنوان مثال، اگر کسب‌وکار شما مرتبط با لوله‌کشی است، می‌توانید با نوشتن مطلبی در مورد مشکل نشتی شیرآلات شروع کنید. پس از آن می‌توانید با تحقیقات بیشتر پیرامون کسب‌وکار و نیازهای مخاطبانتان، موضوع را بسط دهید. مثلاً در مطالب بعدی می‌توانید درباره اینکه چطور نشتی شیرآلات را متناسب با علت خرابی آنها تعمیر کنیم، بنویسید.

به علاوه، راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید ایده‌ پست‌های قبلی خود را بسط دهید و پست‌های جدیدی خلق کنید:

  • تغییر دادن محدوده موضوعات قبلی
  • اصلاح و ارائه موضوعات قبلی در بازه زمانی جدید
  • بازآفرینی محتواهای قبلی با در نظر گرفتن گروه جدیدی از مخاطبان
  • اتخاذ رویکرد مثبت/ منفی نسبت به موضوعات قبلی
  • ارائه موضوعات قبلی در فرمت‌های جدید

 

۵. عناوین کاربردی انتخاب کنید.

انتخاب عناوین مناسب برای بلاگ

انتخاب عنوان کاربردی و در عین حال جذاب، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که عنوان مناسب شما را به سوی خلق محتوای کاربردی هدایت می‌کند. ممکن است برای یک مطلب، چندین عنوان به ذهنتان رسیده باشد که در نهایت، با آزمون و خطا و جابجایی کلمات می‌توانید بهترین عنوان را برای پست بلاگتان انتخاب کنید.

عنوانی که انتخاب می‌کنید، باید برای مخاطب جذاب و در عین حال، شفاف باشد؛ یعنی مخاطب با دیدن عنوان مطلب، هم توجهش جلب شود و هم تا حدودی متوجه کلیت مطلب شود.

 

۶. مقدمه‌ای جذاب بنویسید.

مقدمه بلاگ

برای نوشتن مقدمه‌ای جذاب برای مخاطبان، ابتد باید مطلب را به گونه‌ای روایت کنید که توجه خوانندگان جلب شود. اگر نتوانید توجه مخاطب را در پاراگراف ابتدایی یا حتی جملات نخستین جلب کنید، ممکن است بدون توجه به ارزشمند بودن مطلب شما، دیگر به خواندن ادامه مطلب ترغیب نشود و مطالعه را متوقف کند.

در بخش مقدمه، اهداف اصلی مطلب را توضیح دهید و بگویید اگر مخاطب به یک مسئله‌ خاص مواجه شود، کجا و چگونه می‌تواند پاسخ را بیابد. این کار انگیزه مخاطب را برای ادامه خواندن مطلب شما را بالا می‌برد و به او در پیدا کردن راه حل مشکلش کمک می‌کند. مثلاً می‌توانید مطلب خود را با یک سوال یا نظرسنجی از مخاطب شروع کنید یا در ابتدا، آمار جذابی متناسب با موضوع ارائه دهید. این راهکارها به شما در جلب توجه بیشتر مخاطب کمک می‌کند.

در کالج تپسل بخوانید!  تیزرهای تبلیغاتی برتر ماه می 2017

 

۷. محتوایتان را سازمان‌دهی کنید.

سازماندهی محتوای بلاگ

گاهی پست‌های بلاگ ممکن است هم برای خواننده و هم برای نویسنده اطلاعات زیادی دربر داشته باشند. نحوه به قلم درآوردن این محتواها و انتقال آن به مخاطب، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه مخاطب از دیدن حجم زیاد مطلب، وحشت نکند، این است که از ترفند سازماندهی کردن محتوا استفاده کنید. این سازماندهی می‌تواند از روش‌های زیادی انجام شود؛ مثلاً بخش‌بندی مطلب، رعایت ترتیب در مطلب، ارائه لیست‌ و تایتل‌بندی مناسب.

بهترین راهکار برای سازماندهی محتوا، این است که قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، نحوه چیدمان و ترتیب و تایتل‌ها و زیرتایتل‌های مطلب خود را مشخص کنید. هرچه بخش‌ها و زیربخش‌های یک مطلب بیشتر باشد، مطلب خواناتر و قابل فهم‌تر خواهد بود.

 

۸. نوشتن پست وبلاگ را آغاز کنید.

شروع وبلاگ‌نویسی برای کسب‌وکار

پس از طی کردن گام‌های قبل و مشخص کردن طرح کلی محتوا برای خودتان، باید نوشتن محتوا را آغاز کنید. حالا که طرح کلی را دارید و بخش‌ها و زیربخش‌های محتوای خود را مشخص کرده‌اید، باید جاهای خالی را پر کنید!‌ از طرح کلی محتوای خود به عنوان راهنما استفاده کنید و تمامی موارد لازم و نکاتی که می‌خواهید به خواننده منتقل کنید را به خوبی بسط و شرح دهید. درباره چیزهایی که می‌دانید بنویسید و اگر لازم است درباره موضوع، تحقیق بیشتری انجام دهید تا اطلاعات و مثال‌های بیشتری برای اثبات داده‌هایتان پیدا کنید. توجه داشته باشید که حتماً از منابع معتبر برای این کار استفاده کنید.

 

۹. پست وبلاگ را ویرایش کنید و فرمت منسجمی برای آن مشخص کنید.

یکپارچگی در پست‌های بلاگ

متاسفانه بعضی از نویسندگان بلاگ فکر می‌کنند نوشتن یک پست، پایان کار تولید محتوا است؛ در صورتی که ویرایش نوشته از لحاظ دستور زبانی و نگارشی، بخش مهمی از وبلاگ نویسی است. اگر احساس می‌کنید خودتان از پس این کار برنمی‌آیید، می‌توانید از همکار یا دوست ویراستار خود بخواهید که نوشته شما را با دقت مطالعه و در صورت نیاز، تصحیح کند.

به منظور بررسی فرمت و قالب ظاهری پست خود، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

تصاویر مرتبط و جذاب برای پست بلاگ خود انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید که تصاویر مرتبط و جذابی برای پست بلاگتان انتخاب کرده‌اید. از آنجا که شبکه‌های اجتماعی با محتوای بصری با استقبال بیشتری روبه‌رو هستند، تصاویر مناسب، احتمال دیده شدن و موفقیت پست بلاگتان را افزایش می‌دهند. تجربه نشان داده محتوایی با تصاویر مرتبط ۹۴٪ بیشتر از محتوای بدون تصویر بازخورد دریافت می‌کند.

به ظاهر بصری پست خود توجه کنید.

هیچکس از یک پست با ظاهر نامناسب و نامرتب استقبال نمی‌کند؛ ممکن است محتوایی که ارائه می‌دهید بسیار غنی و ارزشمند باشد، اما از لحاظ بصری برای مخاطب جذاب نباشد و در نتیجه، خوانده نشود. تنها تصاویر نیستند به یک پست زیبایی می‌بخشند، بلکه فرمت و سازماندهی متن نیز بر خوانایی بهتر و جذابیت نوشته تاثیر قابل توجهی دارد. به عنوان مثال، تفاوت قائل شدن بین عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها، یکی از مواردی است که به نوشته انسجام و نظم می‌دهد. نکته دیگر، در صورتی که از اسکرین‌شات در نوشته خود استفاده می‌کنید، باید با یک قاب مشخص، تصویر را از نوشته متمایز کنید. حفظ پیوستگی، باعث می‌شود محتوا و برند شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد و خواندن محتواها برای افراد ساده‌تر شود.

 

عناوین/ برچسب‌ها (تگ‌ها) را در پست خود در نظر بگیرید.

تگ (برچسب‌ها) کلمات کلیدی مشخصی هستند که برای توصیف یک پست به‌کار می‌روند. همچنین، تگ‌ها به خوانندگان یک بلاگ کمک می‌کنند تا موضوعات مرتبط با آن تگ را در بلاگ شما پیدا کنند. دسته‌بندی تگ‌ها علاوه بر انسجام نوشته‌های بلاگ، از نظر سئویی هم مهم هستند. از لیست کردن تعداد زیادی برچسب در یک پست خودداری کنید و استراتژی فکرشده‌ای برای استفاده از برچسب‌ها داشته باشید. 10 الی 20 تگ پراستفاده در بلاگ خود که می‌تواند تمامی مطالب شما را پوشش دهد، انتخاب کنید و آنها را به درستی دسته‌بندی کنید.

 

۱۰. در پایان هر پست وبلاگ، دکمه کال تو اکشن (CTA) قرار دهید.

دکمه کال تو اکشن در پست بلاگ

بهتر است در پایان هر پست وبلاگ، یک دکمه کال تو اکشن (CTA) قرار دهید و از مخاطب دعوت کنید که هدف مورد نظر شما در مرحله بعد را اجرا کند. اگر پست بلاگ شما مرتبط با یکی از محصولات/خدماتتان است، می‌توانید یک دکمه CTA قرار دهید که مخاطب را به صفحه معرفی و خرید محصول راهنمایی می‌کند. دکمه CTA می‌تواند مخاطب را به سمت یکی از موارد زیر هدایت کند:

  • عضویت در فرم خبرنامه بلاگ
  • دانلود کتاب الکترونیکی
  • ثبت‌نام در وبینار یا رویداد
  • مطالعه یک مقاله مشابه

معمولاً این‌گونه تصور می‌شود که وجود CTA به نفع مارکترها و کسب‌وکارها است؛ چرا که مخاطبان پس از مطالعه پست وبلاگ، روی دکمه CTA کلیک می‌کنند و در نهایت، یک لید ایجاد شده است. دکمه CTA علاوه بر اینکه برای مارکترها و صاحبان کسب‌وکار مفید است، برای مخاطبی که مطلب شما را می‌خواند یک منبع ارزشمند محسوب می‌شود؛ مخاطبان می‌توانند با کلیک روی دکمه CTA، محتواهای مرتبط با پستی که به تازگی خوانده‌اند را بدون نیاز به جستجوی بیشتر، مشاهده کنند.

بنابراین، وجود دکمه CTA، یک بازی برد-برد برای صاحب بلاگ و مخاطب محسوب می‌شود. خوانندگانی که مایل به یادگیری بیشتر هستند، این شانس را خواهند داشت و کسب‌وکارها هم می‌توانند به راحتی لید برای کسب‌وکارشان ایجاد کنند و آن لیدها را پرورش دهند.

 

۱۱. پست وبلاگ خود را از لحاظ سئویی بهینه‌سازی کنید.   

بهینه‌سازی سئویی پست بلاگ

پس از نوشتن و ویرایش پست، باید آن را برای جستجو در صفحه جستجوی گوگل بهینه‌سازی کنید تا نتیجه زحماتتان توسط کاربران دیده شود. بهینه‌سازی سئویی پست، فقط وابسته به تکرار کلمات کلیدی در متن نیست؛ بنابراین، درباره تعداد تکرار کلمات کلیدی در پست وبلاگ وسواس به خرج ندهید. اگر فرصتی برای گنجاندن کلیدی در متن وجود دارد و بر تجربه کاربری خواننده تاثیر نامطلوبی نمی‌گذارد، فرصت را از دست ندهید. همچنین، اگر می‌توانید URL را کوتاه‌تر و کلمه‌محورتر (مناسب‌تر از لحاظ کلمات کلیدی) کنید، اما در انجام این کار، اغراق نکنید. برای به‌دست آوردن تراکم دلخواه کلمات کلیدی، کلمات کلیدی را بی‌هدف در متن قرار ندهید؛ گوگل باهوش‌تر از این حرف‌هاست!

موارد دیگری که می‌تواند به سئوی متن و بیشتر دیده شدن پست شما در صفحات جستجو کمک کند:

توضیحات متا (Meta Description)

توضیحات متا،‌ توضیحاتی هستند که در صفحه نتایج جستجو در گوگل زیر عنوان پست نمایش داده می‍شود. کاربران با توجه به توضیح متا، می‌توانند پیش از کیلک بر روی مطلب، اطلاعاتی درباره موضوع مورد نظرشان به‌دست آورند. در حالت ایده‌آل این توضیحات بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر هستند و با فعلی مثل یاد بگیرید، بخوانید یا کشف کنید شروع می‌شوند. با وجود این، توضیحات متا اخیراً تاثیری در الگوریتم رتبه‌بندی گوگل ندارند، اما از این لحاظ مهم هستند که به کاربر تصویری از پستی که می‌خواهد بخواند ارائه می‌دهند. به علاوه، وجود توضیحات متای واضح و جذاب به بهبود نرخ کلیک پست شما از طریق جستجو در گوگل هم کمک می‌کند.

تیترها و عنوان صفحه (Title and Headers)

اکثر نرم‌افزارهای وبلاگ نویسی، عنوان صفحه را همان عنوان پست در نظر می‌گیرند که این مورد، مهم‌ترین عامل سئوی صفحه است که در اختیار شما قرار دارد. بهترین راه داشتن عنوان صفحه خوب این است که از کلمات کلیدی در عنوان پست خود استفاده کنید که برای مخاطب هدفتان جذاب است. سعی کنید تا جایی که امکان دارد و باعث آزار کاربر نمی‌شود، از کلمات کلیدی در عناوین و سربرگ‌ها استفاده کنید. علاوه بر آن، سعی کنید عناوین به اندازه‌ای مختصر باشند (به طور ایده‌آل کمتر از ۶۵ کاراکتر).

متن anchor (Anchor Text)

Anchor text، کلمه یا کلماتی هستند که از طریق آنها به صفحه‌ای دیگری پیوند (لینک) ایجاد می‌شود. این صفحات می‌توانند در وب‌سایت خودتان یا وب‌سایت‌های دیگر باشد. هنگام لینک دادن به صفحه‌ای دیگر دقت کنید از چه کلماتی استفاده می‌کنید زیرا موتور جستجو هنگام رتبه‌بندی صفحه شما در زمینه کلمات کلیدی خاص، آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. anchor text را دست کم نگیرید. شما می‌توانید به‌جای قرار گرفتن در صفحه دوم گوگل در صفحه اول جستجوی گوگل قرار بگیرید و این دستاورد کمی نیست!

بهینه‌سازی پست وبلاگ برای موبایل

در حال حاضر، دستگاه‌های موبایل، حدود 3/2 زمان آنلاین کاربران را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل، داشتن وبسایتی که به صورت اختصاصی برای نمایش در موبایل طراحی شده و اصطلاحاً موبایل فرندلی باشد، به یک ضرورت تبدیل شده است. بهینه‌سازی وب‌سایت/وبلاگ برای موبایل علاوه بر اینکه تجربه کاربری خوبی برای مخاطبان فراهم می‌کند، بر رتبه سئویی وب‌سایت شما هم تاثیرگذار است.

در کالج تپسل بخوانید!  چگونه پلتفرم تبلیغاتی مناسب برای attribution موبایلی انتخاب کنیم؟

در سال ۲۰۱۵ گوگل الگوریتم‌هایش را به‌نحوی تغییر داد که از آن پس وبسایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی نشدند، جریمه شوند. در ماه (مه ۲۰۱۶)، گوگل از نسخه دوم به‌روزرسانی‌شده الگوریتم سازگار با موبایل رونمایی و برای کسانی که هنوز وبسایت خود را به‌روز نکردند، فوریتی تعیین کرد.

 

۱۲. عنوانی جذاب برای پست وبلاگ انتخاب کنید.

عنوان پست بلاگ

خوشبختانه برای نوشتن عناوین جذاب که توجه مخاطب را جذب کند، فرمولی ساده وجود دارد:

  1. همان عنوانی که در پنجمین مرحله وبلاگ‌نویسی به عنوان یک عنوان کاربردی برای پست خود انتخاب کردید، را در نظر بگیرید.
  2. در هنگام ویرایش عنوانتان، حتما به خاطر داشته باشید که عنوان باید همواره دقیق و شفاف باشد.
  3. با کمک تکنیک‌های ادبی تا حد ممکن بر جذابیت عنوان بیفزایید.
  4. اگر می‌توانید با قرار دادن کلمات کلیدی در عنوان، سئوی خود را نیز بهینه کنید. (فقط درصورتی که متناسب باشد!)
  5. سرانجام، عنوان را تا جایی که امکان دارد کوتاه کنید. هیچ‌کس از عنوان طولانی و اغراق‌شده خوشش نمی‌آید. همچنین به یاد داشته باشید ترجیح گوگل ۶۵ کاراکتر یا کمتر است وگرنه در صفحات جستجو آن را کوتاه می‌کند.

تا اینجا، تمامی مراحل لازم برای وبلاگ‌نویسی را به صورت کامل توضیح دادیم. اگر روش‌های دیگری برای بهبود وبلاگ‌نویسی می‌دانید، حتماً در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

مثال‌هایی از پست‌های بلاگ

در این قسمت، می‌خواهیم انواع پست‌های وبلاگ که می‌توانید بلاگ خود را با آنها شروع کنید، به صورت مختصر توضیح دهیم. پست‌های وبلاگ انواع مختلفی دارد و به صورت‌های مختلف می‌توان آنها را تقسیم‌بندی کرد؛ ما در اینجا، تنها ۶ مورد از پست‌های وبلاگ را از نظر فرمت و محتوا به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

  1. پست مبتنی بر لیست (List-Base Post)
  2. پست‌های آموزشی یا “چگونه…؟” (Tutorials & How-to Posts)
  3. پست اینفوگرافیک (Infographic Post)
  4. پست اسلاید نمایشی (Slideshare Presentation)
  5. پست خبری (Newsjacking Post)
  6. پست مهمان (Guest Post)

 

۱. پست مبتنی بر لیست (List-Base Post)

مثال: 28 راهکار افزایش ترافیک وبسایت

به پست‌های مبتنی بر لیست گاهی listicles می‌گویند که ترکیبی است از دو کلمه List و Article.. این پست‌ها، مقاله‌هایی هستند که اطلاعات را در قالب یک لیست و به صورت طبقه‌بند‌ی‌شده ارائه می‌دهند. چنین پست‌هایی، پیام پست را به صورت منسجم و خوانا به مخاطبان منتقل می‌کنند. در یک Listicle از زیرعنوان‌ها برای تقسیم متن به بخش‌های کوچکتر استفاده می‌شود. این کار به خواننده کمک می‌کند تا مطلب را بسیار آسان‌تر درک و هضم کند. به علاوه، هنگامی که کاربر وقت کافی برای مطالعه کل مطلب ندارد، می‌تواند با اسکرول سریع صفحه و مشاهده زیرعنوان‌ها به یک تسلط نسبی از مطلب دست یابد و اطلاعات مورد نظرش را تا حدودی دریافت کند. پست‌های مبتنی بر لیست، ترافیک بیشتری جذب می‌کنند و راحت‌تر وایرال می‌شوند. نتیجه کلی این است که مردم راحت‌تر چنین پست‌هایی را مطالعه می‌کنند. خود شما همین الان در حال مطالعه لیستی از انواع پست‌های وبلاگ هستید!

برای شروع بلاگ خود، می‌توانید راهکار مشکلات کاربران خود را به صورت لیستی ارائه دهید. مثلاَ “10 راه برطرف کردن نشت لوله‌ها”

 

۲. پست آموزشی یا “چگونه…؟” (Tutorial & How-to Post)

مثال: چگونه بهترین نتیجه را از کمپین تبلیغاتی یلدا بدست آوریم؟

بسیاری از مردم برای پیدا کردن راه و روش انجام کارها مثلاً پخت شیرینی یا بستن کراوات، آن را به صورت آنلاین جستجو می‌کنند. اگر در وبلاگتان، راه‌ حل مشکل آنها را به صورت یک پست How-to منتشر کرده باشید، تمایل کاربران برای کلیک روی پست شما بیشتر می‌شود. این روش مانند کتاب آشپزی، مخاطبان شما را قدم به قدم در راستای پیش‌برد راهکار حل مشکلاتشان راهنمایی می‌کند. چنین پست‌هایی، منبع بسیار خوبی برای تولید لید برای کسب‌وکارتان به حساب می‌آید. هرچه تعداد پست‌هایی که هدفش کمک به کاربر است، بیشتر باشد، مخاطبان بیشتری به استفاده از خدمات شما ترغیب می‌شوند. علاوه بر پست‌های نوشتاری How-to، ویدئوهای how-to هم بسیار مورد استقبال کاربران آنلاین قرار می‌گیرد؛ چرا که می‌توانند در مدت زمان کوتاهی راه حل مشکلشان را یاد بگیرند. شما می‌توانید در این پست‌ها، تخصص‌ها، تجربیات خود یا محصولات و خدمات خود را به عنوان راه حل در اختیار مخاطبان قرار دهید. بدین روش، اعتماد کاربران به شما هم بیشتر می‌شود.

 

۳. پست اینفوگرافیک (Infographic Post)

مثال: اینفوگرافیک 15 توصیه مهم از 15 کارآفرین برتر دنیا

اینفوگرافیک ترکیب دو کلمه Information و Graphic است و به پست‌های تصویری گفته می‌شوند که مجموعه‌ای از آمار و ارقام و اطلاعات را در قالب تصاویر، آیکون‌ها، نمودارها، جداول و متن‌های کوتاه ارائه می‌دهد. هدف از پست‌های اینفوگرافیک، انتقال سریع حجم زیادی از اطلاعات در قالب تصویر به صورت جذاب و قابل فهم است. مخاطبان با پست‌های اینفوگرافیک راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند؛ چرا که هم از لحاظ بصری برایشان جذاب‌تر از پست‌های متنی است و هم نسبت به سایر انواع پست‌ها ساده‌تر و سریع‌تر خوانده می‌شود. ارائه مطالب در قالب اینفوگرافیک، باعث می‌شود تا مخاطب پس از ترک وبسایت شما نیز مطالبتان را به‌خاطر بیاورد زیرا معمولا حافظه بصری انسان‌ها قوی‌تر است.

 

۴. پست‌ اسلاید‌ نمایشی (Slideshare Presentation)

مثال: اسلاید بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی مختلف

اسلاید، یکی از ابزارهای ارائه محسوب می‌شود که مبدع آن شبکه‌های اجتماعی لینکدین است. Slideshare در واقع همان فایل پاورپویت در فضای وب است. slideshare باعث می‌شد تا حجم زیادی از اطلاعات در قالب یک فایل اسلاید با قابلیت اشتراک‌گذاری به سادگی به مخاطبان منتقل شود. شما می‌توانید برخی از پست‌های بلاگ خود را به صورت slideshare منتتشر کنید. چنین پست‌هایی مانند اینفوگرافیک‌ها، اطلاعات را ساده‌تر و جذاب‌تر به مخاطب منتقل می‌کنند. به علاوه، قابلیت انتشار آن در شبکه‌‌های اجتماعی مانند لینکدین و همچنین قابلیت اشتراک‌گذاری آن باعث می‌شود تا مطلب شما بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد.

 

۵. پست خبری (Newsjacking Post)

مثال: تپسل و کافه بازار، شروع یک همکاری بزرگ در سال 98

این پست‌ها برای اطلاع‌رسانی درباره اخبار مهم مرتبط با کسب‌وکار شما است. پست خبری نوعی مقاله است که هدفش جلب توجه مخاطبان و در عین حال، ارائه مشاوره حرفه‌ای است. انتشار چنین پست‌های باعث می‌شود تا بلاگتان از نظر کاربران به عنوان منبعی قابل اعتماد برای کسب اطلاعات مهم و جدید مرتبط با کسب‌وکارتان در ذهن مخاطب ثبت شود. پیشنهاد ما به شما این است که اگر آپدیتی در محصولات و خدماتتان اتفاق می‌افتد، فیچر جدیدی به کسب‌وکارتان اضافه می‌شود، برنده جایزه‌ای می‌شوید یا در ایونت‌ها و نمایشگاه‌های مهم شرکت می‌کنید، حتماً اخبار مربوط به آن را در بلاگ خود منتشر کنید.

 

۶. پست مهمان (Guest Post)

مثال: تبلیغات برای شما مثل زهر است! اگر …

در پست مهمان می‌توانید از قلم فرد دیگری در بلاگتان استفاده کنید. اگر می‌خواهید درباره یک موضوع خاص، نظر یک کارشناس خارج از مجموعه را بخواهید، پست مهمان بهترین فرصت است. این کار باعث می‌شود تا بلاگ شما از نظر موضوعی و دیدگاه متنوع جلوه کند. به علاوه، ممکن است نویسنده مهمان بتواند مخاطبان جدیدی را به بلاگ شما اضافه کند که قبلاً فقط آن فرد را دنبال میکردند. اگر قصد دارید پست مهمان در بلاگ خود داشته باشید، باید یک راهنمای ویراستاری برای خود تهیه کنید تا بتوانید به راحتی و به سرعت پست‌های مهمان را مطابق قوانین و استانداردهای بلاگ خود ادیت کنید.

 

جمع‌بندی مطلب

در این پست راهنمای گام به گام نوشتن پست بلاگ و انواع پست بلاگ به صورت کامل توضیح داده شد. با مطالعه این پست می‌توانید کار بلاگ خود را آغاز کنید یا اگر از قبل این کار را انجام می‌دادید، می‌توانید روند خود را بر اساس این راهنمای جامع، اصلاح کنید. امیدواریم این مطلب برای شما دوست‌داران بازاریابی محتوا مفید واقع شده باشد. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود درباره این مطلب، بلاگ نویسی و تولید محتوا را با ما در میان بگذارید.

 

پرسش‌های رایج

مراحل نوشتن یک پست در بلاگ چیست؟

شناخت مخاطبین، انتخاب دامنه و هاست مناسب، شخصی‌سازی تم وبلاگ، تعیین موضوع اولین پست وبلاگ و طراحی تقویم محتوایی، نوشتن عنوان و مقدمه جذاب و مفید، بخش‌بندی صحیح محتوا، نوشتن پست وبلاگ و ویرایش و تعریف فرمت مشخص برای آن، قرار دادن دکمه CTA پس از پایان و در نهایت بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو، ترتیب مراحل نوشتن پست در وبلاگ است.

چه آموزش‌هایی برای نوشتن پست در وبلاگ لازم است؟

آشنایی با مفاهیم سئو و شبکه‌های اجتماعی و مهارت در نوشتن،  از جمله آموزش‌های پایه و لازم برای وبلاگ نویسی است.

نظر دهید

http://www.otc-certified-store.com/stop-smoking-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php https://www.zp-pdl.com https://zp-pdl.com/how-to-get-fast-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php http://www.otc-certified-store.com/antivirals-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/best-payday-loans.php https://zp-pdl.com срочный займ без кредитной историизайм до зарплаты сбербанкэкспресс кредит займ ваш займ 24первый займвеб займ телефон горячей линии

Sending
User Review
5 (2 votes)

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.