در چند سال اخیر، بازیهای جورچین کلمات به یکی از محبوبترین بازیها در بین ایرانیان تبدیل شده است. بسیاری از ایرانیان با سنین مختلف به شدت درگیر بازیهای ساخت و حدس کلمات شدهاند. اپلیکیشن فندق، یکی از اپلیکیشنهای موفق در این زمینه است که توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. این بازی در حال حاضر تنها در پلی استور بازار، بیش از 500 هزار نصب فعال دارد. این بازی 400 مرحله دارد که هدف نهایی هر مرحله هم برای کاربر مشخص است. سادگی فرایند بازی، یکی از دلایل جذب مخاطبان به اپلیکیشن فندق بوده است. اپلیکیشن فندق، یکی از ناشران موفق تپسل است که توانسته با همکاری کارشناسان تپسل در مدت کوتاهی با پیادهسازی درست جایگاههای تبلیغاتی درون اپلیکیشن، به درآمدزایی قابل توجهی از نمایش تبلیغات درون اپ، دست یابد.در این پست، داستان موفقیت یک توسعهدهنده ایرانی را نقل کردهایم و با مدیر استودیو پلاس ناین گیمز، که بازی فندق را طراحی کرده است، صحبت کردیم و درباره موارد زیر با ایشان گفتگو کردیم. مصاحبه با اپلیکیشن فندق را در این پست مطالعه کنید.
سلام به همه بازیسازان عزیز
من بازیسازی رو روی پلتفرم موبایل هوشمند از بتلفیش (Battlefish) شروع کردم که اولین تجربه من روی این پلتفرم بود. تو این راه تونستم از توسعه بازی موبایل به سمت کسب درآمد بیشتر برم و این باعث شد به سمت تبلیغات ویدئویی که یک تازه وارد تو ایران بود، کشیده بشم
بعد از بتلفیش یک بازی با گرافیک سنگین دولوپ کردم که نتیجهی آن درآمدزایی چشمگیر نبود و به همین دلیل بعدش دنبال بازیهایی بودم که دور از آرت و گیم پلی پیچیده باشه. بنابراین با بازیهای سبک اتصال حروف و ساخت کلمات معنیدار آشنا شدم. بله بازیهای این سبکی تو بازار بود ولی ناموفق بودند.
فندق تو سبک کلمات است و با اتصال حروف به هم میشه کلمات بامعنی ساخت. بخاطر سادگی این سبک به سمتش جذب شدم.
حدود 3 تا 4 ماه زمان برد.
من تا الان بازیهایی که طراحی کردم را به صورت انفرادی و بدون داشتن دفتر یا شرکت ساختم و فقط بخش آرت و موسیقی را از راه دور با همکاری تیمهای دیگری ساختم.
بله به ترتیب بازیهای بتلفیش، همکلاسیا و جنگ زرهی بودن که بازی بتلفیش به نظرم در دوره خودش موفق بود. بعد فندق بازی دیگری در سبک کلمات طراحی کردم به نام سماور که تا الان نتیجه خوب و مطلوبی داشته.
به نظرم یکی از عوامل موفقیت یک بازی احترام به کاربران بازی است که محصول درخور برای آنها ساخته بشه و دومین عامل هم بهروز بودن بازیسازه.
طراحی فندق حدود 3 تا 4 ماه زمان برد و حدود 6 ماه طول کشید تا توسعهی بازی و درآمدزایی اصلی شروع شه.
حدود 6 ماه زمان برد تا رشد کاربر و مشکلات بازی رفع بشه.
بله، تا حدودی تاثیر داره ولی فندق در نیمه دوم و پایانی شهریور 96 منتشر شد و حتی در فصل پاییز هم رشد کافی داشت.
از زمان انتشار بازی تا زمان پروموت بازی حدود 4 ماه گذشت! بنا به دلایلی بازی توسط بازار پروموت نمیشد و مجبور بودم راههای دیگری رو امتحان کنم و در آخر در دی 96 بازی در کافه بازار پروموت شد.
روشهای مختلف زیادی رو امتحان نکردم. یک بنر آماده میکردم و توسط عدد تبلیغ بنری در اپلیکیشنها میکردم.
تو ایران هنوز به آن صورت جا نیوفتاده که بازی ای را تبلیغات کنیم چون بشدت طراحی و بالانس بازی دشواره و ممکنه چندین برابر یک اپلیکشن ضرر داده بشه و اصلا برای توسعه دهنده بازی به صرفه نیست.
بازی همون ابتدا کامل بود فقط مشکلات کوچکی داشت که به مرور رفع شدند.
تپسل، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود در فرمتهای مختلف تبلیغاتی (ویدئویی، بنری، همسان، ریتارگتینگ) را در محبوبترین اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
درآمدزایی از پرداخت داخل بازی (In App Purchase) و تبلیغات در اپلیکیشن
کاربر برای پیشروی داخل بازی باید تبلیغات تماشا کنه و تبلیغات باید مثل رد کردن یک مرحله و گرفتن جایزه همیشه وجود داشته باشه که تپسل تو این قضیه خوب عمل کرده. تجربه من از بازی قبلی که آنها هم تبلیغاتشون با تپسل بود باعث شد مجددا اعتماد کنم و با تپسل همکاری کنم.
فندق از تبلیغات ویدئویی جایزهای، بنر بینابینی ((Interstitial Banner و بنر نیتیو (Native Banner) استفاده میکنه.
از زمانی که از تپسل پلاس استفاده میکنم درآمدم رشد داشته به خصوص بنر بینابینی که بیشترین درآمد را از این ادفرمت داریم.
ایده من این بود که تبلیغات برای کاربر آزاردهنده نباشه و تونستم تبلیغات را در جاهای مختلف در دل بازی جا بدم تا بهترین عملکرد رو داشته باشه و کمترین آسیب به تجربه کاربری بازی وارد بشه.
تبلیغات باید محدود و تاثیرگذار باشن. اگر نامحدود باشن مسلما به درآمد آسیب میزنند.
اگر درست پیاده سازی بشه در رفتار کاربر تغییر زیادی نداره.
از گوگل آنالاتیکس و اپ متریکا (AppMetrica) استفاده میکنم و بیشتر دیتای سختی مراحل را میسنجم تا مراحل را بهبود بدم.
بخش تبلیغگاهها کاربردی است و میتوان برای سنجش رفتار کاربران یک تبلیغگاه جدید ساخت.
بسیار موثر است. بعضی وقتها بخاطر تغییر در نحوه درآمدزایی ممکنه جبهه بگیریم اما بعد از گذشت زمان متوجه میشیم که این تغییرات درست بوده و باید انجام میشدن.
برای فارسی زبانان نسخه های گوگل پلی و اپ استور فندق موجود است.
تا زمانی که کاربران علاقه نشان بدن بروزرسانی ها ادامه دارند ولی سعی میکنم سالی یک یا دو بازی طراحی کنم تا بتوانند جایگزین شوند و همچنین همه بازیها ساپورت میشوند.
بله بازی جدیدی در حال توسعه دارم و سبکش آرکیده و دارم سعی میکنم تا عید آمادهاش کنم.
راهی که پیش رو دارید بسیار سخت و دشواره اما با بالا بردن دانش بازیسازیتون میتونید این سختی رو از بین ببرید.
ما قبل از هر مصاحبه با توسعهدهندگان عزیز، از کاربران اینستاگرام تپسل میخواهیم که سوالاتشان را از توسعهدهنده بپرسند.
از تپسل پلاس استفاده میکنم و خودش تبلیغات خارجی هم پخش میکنه و همچنین دردسرهای حساب بانکی و گرفتن دلار رو دیگه نمیکشم.
منظورتون ایده ساخت فندقه؟
فندق در واقع ایده خاصی نبود و فقط سعی کردم یک بازی ساده و خیلی ساده تو گیم پلی بسازم و یه درآمد ساده ای هم داشته باشم ولی با استقبال شدید کاربرا مواجه شد.
درصد کمی به دنبال جوابها هستند و در مقابل جامعه چند میلیونی کاربران جای نگرانی نیست. نمونه های خارجی هم به این صورت هستن و روز به روز موفقیتشون بیشتر هم میشه. البته برای دور زدن انتشار جواب ها کارهایی انجام شده که بی تاثیر نبودن.
عوامل زیادی تو موفقیت یک بازی موثر است که یه نمونش شناخت کاربر است که چی دوست دارند و چی میتونند دوست داشته باشن و اینا رو بازیساز انجام میده و از همه مهمتر رعایت میزان سختی بازی است تا کاربر درگیر شود.
امیدواریم این مصاحبه برای شما توسعهدهندگان عزیز مفید واقع شود. نظرات خودتون درباره این مصاحبه را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
http://www.otc-certified-store.com/cholesterol-medicine-usa.html zp-pdl.com https://zp-pdl.com/apply-for-payday-loan-online.php https://zp-pdl.com/get-quick-online-payday-loan-now.php https://zp-pdl.com/fast-and-easy-payday-loans-online.php http://www.otc-certified-store.com/erectile-dysfunction-medicine-usa.html http://www.otc-certified-store.com/cholesterol-medicine-europe.html https://zp-pdl.com/online-payday-loans-in-america.php http://www.otc-certified-store.com/stop-smoking-medicine-usa.html https://zp-pdl.com займ на зарплатную картузайм 50000 онлайнзайм онлайн на карту maestro займ студентам на картузайм 80000займ под залог птс в кемерово
4 ديدگاه نظر دهيد
مصاحبه مفیدی بود، از تیم تپسل و جناب صادقوند بابت این مصاحبه تشکر میکنم.
ممنون از لطف و توجه شما
موفق باشید
با تشکر از تیم خوب و قوی که دارید. لطفا مصاحبه یا مقاله ای بذارید برای کسایی که قصد دارن تازه وارد دنیای ساخت و طراحی اپلیکیشن و بازی بشن و واقعا نمیدونند از کجا باید شروع کنند
سلام
خیلی ممنون از پیشنهادتون، خیلی پیشنهاد خوبی بود، حتماً در برنامه قرار میدیم و به زودی یک مصاحبه خوب درباره این موضوع منتشر میکنیم
موفق باشید