مصاحبه با اپلیکیشن فندق

زمان مطالعه : 10 دقیقه
خانه بلاگ داستان موفقیت توسعه دهندگان ایرانی

در چند سال اخیر، بازی‌های جورچین کلمات به یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها در بین ایرانیان تبدیل شده است. بسیاری از ایرانیان با سنین مختلف به شدت درگیر بازی‌های ساخت و حدس کلمات شده‌اند. اپلیکیشن فندق، یکی از اپلیکیشن‌های موفق در این زمینه است که توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. این بازی در حال حاضر تنها در پلی استور بازار، بیش از ۵۰۰ هزار نصب فعال دارد. این بازی ۴۰۰ مرحله دارد که هدف نهایی هر مرحله هم برای کاربر مشخص است. سادگی فرایند بازی، یکی از دلایل جذب مخاطبان به اپلیکیشن فندق بوده است. اپلیکیشن فندق، یکی از ناشران موفق تپسل است که توانسته با همکاری کارشناسان تپسل در مدت کوتاهی با پیاده‌سازی درست جایگاه‌های تبلیغاتی درون اپلیکیشن، به درآمدزایی قابل توجهی از نمایش تبلیغات درون اپ، دست یابد.در این پست، داستان موفقیت یک توسعه‌دهنده ایرانی را نقل کرده‌ایم و با مدیر استودیو پلاس ناین گیمز، که بازی فندق را طراحی کرده است، صحبت کردیم و درباره موارد زیر با ایشان گفتگو کردیم. مصاحبه با اپلیکیشن فندق را در این پست مطالعه کنید. 

  • ایده شکل‌گیری بازی فندق
  • عامل موفقیت بازی فندق 
  • روش‌های جذب کاربر اپلیکیشن فندق
  • روش‌های درآمدزایی بازی فندق
  • درآمدزایی از تبلیغات اپلیکیشن فندق
  • آینده بازی فندق

 

۱- آقای صادقوند لطف کنید خودتون رو برای مخاطبان ما معرفی کنید و از تجربیات کاری­تون بگید تا خوانندگان ما هم بیشتر باهاتون آشنا بشن.

مصاحبه با امید صادقوند

سلام به همه بازی‌سازان عزیز

من بازیسازی رو روی پلتفرم موبایل هوشمند از بتلفیش (Battlefish) شروع کردم که اولین تجربه من روی این پلتفرم بود. تو این راه تونستم از توسعه بازی موبایل به سمت کسب درآمد بیشتر برم و این باعث شد به سمت تبلیغات ویدئویی که یک تازه وارد تو ایران بود، کشیده بشم

۲- ایده شکل‌گیری بازی فندق رو برامون توضیح بدین. آیا زمانی که شما شروع به ساخت کردید، فندق نمونه ­ی خارجی یا ایرانی برای الگوبرداری داشت؟

بعد از بتلفیش یک بازی با گرافیک سنگین دولوپ کردم که نتیجه‌ی آن درآمدزایی چشمگیر نبود و به همین دلیل بعدش دنبال بازی‌هایی بودم که دور از آرت و گیم پلی پیچیده باشه. بنابراین با بازیهای سبک اتصال حروف و ساخت کلمات معنی‌دار آشنا شدم. بله بازی‌های این سبکی تو بازار بود ولی ناموفق بودند.

۳- بازی فندق تو چه سبکی هست؟ اصلا چی شد که به سمت این سبک بازی­ها اومدید؟

فندق تو سبک کلمات است و با اتصال حروف به هم می‌شه کلمات بامعنی ساخت. بخاطر سادگی‌ این سبک به سمتش جذب شدم.

۴- مدت زمانی که طول کشید تا ایده‌تون اجرایی بشه، چقدر بود؟

حدود ۳ تا ۴ ماه زمان برد.

۵- در حال حاضر، چند نفر در استودیو Plus9مشغول به کار هستن؟ چه تیم هایی دارین و هر تیم چه وظایفی بر عهده داره؟ مدل همکاری اعضای تیم به چه صورتیه؟

من تا الان بازی‌هایی که طراحی کردم را به صورت انفرادی و بدون داشتن دفتر یا شرکت ساختم و فقط بخش آرت و موسیقی را از راه دور با همکاری تیم‌های دیگری ساختم.

۶- قبل از فندق، بازی دیگه‌ای هم دولوپ کرده بودین و آیا موفق بود؟

بله به ترتیب بازی‌های بتلفیش، همکلاسیا و جنگ زرهی بودن که بازی بتلفیش به نظرم در دوره خودش موفق بود. بعد فندق بازی دیگری در سبک کلمات طراحی کردم به نام سماور که تا الان نتیجه خوب و مطلوبی داشته.

 

مصاحبه کالج تپسل با اپلیکیشن فندق

 

۷- به نظرتون عامل موفقیت بازی‌تون چی بوده؟

به نظرم یکی از عوامل موفقیت یک بازی احترام به کاربران بازی است که محصول درخور برای آن‌ها ساخته بشه و دومین عامل هم به‌روز بودن بازی‌سازه.

۸- چقدر زمان برای توسعه این بازی صرف کردین؟

طراحی فندق حدود ۳ تا ۴ ماه زمان برد و حدود ۶ ماه طول کشید تا توسعه‌ی بازی و درآمدزایی اصلی شروع شه.

۹- چه مدت بعد از لانچ بازی­تون به رشد کاربر رسیدین؟

حدود ۶ ماه زمان برد تا رشد کاربر و مشکلات بازی رفع بشه.

۱۰- آیا زمان لانچ بازی تاثیری در رشد بازی داشته؟

بله، تا حدودی تاثیر داره ولی فندق در نیمه دوم و پایانی شهریور ۹۶ منتشر شد و حتی در فصل پاییز هم رشد کافی داشت.

۱۱- برای این رشد در ابتدا کار خاصی انجام دادین یا مثلا حمایت کافه بازار داشتین ؟

از زمان انتشار بازی تا زمان پروموت بازی حدود ۴ ماه گذشت! بنا به دلایلی بازی توسط بازار پروموت نمی‌شد و مجبور بودم راه‌های دیگری رو امتحان کنم و در آخر در دی ۹۶ بازی در کافه بازار پروموت شد.

۱۲- برای جذب کاربر از چه ایده‌ها و روش‌های بازاریابی استفاده کردین؟

روش‌های مختلف زیادی رو امتحان نکردم. یک بنر آماده می‌کردم و توسط عدد تبلیغ بنری در اپلیکیشن‌ها می‌کردم.

۱۳- هزینه کردن برای جذب کاربر رو تو ایران موثر میدونید؟ خودتون از کدوم روش‌ها بهترین نتیجه رو گرفتین؟

تو ایران هنوز به آن صورت جا نیوفتاده که بازی ای را تبلیغات کنیم چون بشدت طراحی و بالانس بازی دشواره و ممکنه چندین برابر یک اپلیکشن ضرر داده بشه و اصلا برای توسعه دهنده بازی به صرفه نیست.

۱۴- بعد از آماده شدن برنامه‌تون، برای انتشار اولیه از چه ایده‌هایی استفاده کردید؟Soft lunch، Focus group، گروه‌های تلگرامی و…

بازی همون ابتدا کامل بود فقط مشکلات کوچکی داشت که به مرور رفع شدند.

۱۵- مدل درآمدی بازی­تون رو برامون توضیح بدید.

درآمدزایی از پرداخت داخل بازی (In App Purchase) و تبلیغات در اپلیکیشن

۱۶- چه معیارها و ویژگی‌هایی باعث شد که برای درآمد زایی از طریق نمایش تبلیغات درون-اپ، تپسل رو انتخاب کنید؟ با پلتفرم‌های دیگه‌ای هم همکاری داشتید؟ وجه تمایز سایر پلتفرم‌ها و تپسل رو چی میدونید؟

کاربر برای پیشروی داخل بازی باید تبلیغات تماشا کنه و تبلیغات باید مثل رد کردن یک مرحله و گرفتن جایزه همیشه وجود داشته باشه که تپسل تو این قضیه خوب عمل کرده. تجربه من از بازی قبلی که آنها هم تبلیغات‌شون با تپسل بود باعث شد مجددا اعتماد کنم و با تپسل همکاری کنم.

۱۷- از چهAd Format هایی در اپلیکیشنتون استفاده میکنید و به چه شکل پیاده سازی شده اند؟

فندق از تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای، بنر بینابینی ((Interstitial Banner و بنر نیتیو (Native Banner) استفاده می‌کنه.

۱۸- تجربتون در استفاده از تپسل پلاس چه طور بوده؟ چه تاثیری روی درآمدزایی برنامه هاتون داشته؟

از زمانی که از تپسل پلاس استفاده میکنم درآمدم رشد داشته به خصوص بنر بینابینی که بیشترین درآمد را از این ادفرمت داریم.

۱۹- در پیاده‌سازی تبلیغات در اپلیکیشنتون چه ایده‌ها و نوآوری‌هایی داشتید؟ (محدودیت زمانی، قرار دادن در صفحه‌ی اول و …)

ایده من این بود که تبلیغات برای کاربر آزاردهنده نباشه و تونستم تبلیغات را در جاهای مختلف در دل بازی جا بدم تا بهترین عملکرد رو داشته باشه و کمترین آسیب به تجربه کاربری بازی وارد بشه.

۲۰- آیا پیاده‌سازی تبلیغات تاثیر منفی ای روی درامدتون داشته؟ آیا نگران این نبودید که استفاده از تبلیغات میتونه کاربرانتون رو آزار بده و یا احتمال خرید اون‌ها رو کم بکنه؟

تبلیغات باید محدود و تاثیرگذار باشن. اگر نامحدود باشن مسلما به درآمد آسیب می‌زنند.

۲۱- پیاده سازی تبلیغات بجز کسب درامد، تاثیری در رفتار کاربرانتون داشته یا نه؟

اگر درست پیاده سازی بشه در رفتار کاربر تغییر زیادی نداره.

۲۲- به‌ طور کلی برایTrack کردن اتفاقات داخل بازی‌هاتون و یا فعالیت‌های بازاریابی از چه ابزارهایی استفاده کردید؟Analytics)و (Attribution trackers کدوم یکی از دیتاها براتون اهمیت بیشتری داره. دیتاهای حاصل از این سیستم ها رو کجا اثر میدید؟

از گوگل آنالاتیکس و اپ متریکا (AppMetrica) استفاده می‌کنم و بیشتر دیتای سختی مراحل را می‌سنجم تا مراحل را بهبود بدم.

۲۳- کدوم پارامترهای تحلیلی پنل تپسل برای شما مهم‌تر و کاربردی‌تر بودند؟

بخش تبلیغگاه‌ها کاربردی است و می‌توان برای سنجش رفتار کاربران یک تبلیغگاه جدید ساخت.

۲۴- مشاوره‌های تیم ناشرین تپسل برای مدل پیاده‌سازی رو چقدر مؤثر می‌دونید؟

بسیار موثر است. بعضی وقت‌ها بخاطر تغییر در نحوه درآمدزایی ممکنه جبهه بگیریم اما بعد از گذشت زمان متوجه می‌شیم که این تغییرات درست بوده و باید انجام می‌شدن.

۲۵- برنامه­ای برای انتشار بازی­هاتون در خارج از کشور هم دارید؟ آیا تا به حال کاری هم در این زمینه انجام دادید؟

برای فارسی زبانان نسخه های گوگل پلی و اپ استور فندق موجود است.

۲۶- پیش بینیتون برای آینده ی فندق چیه؟ تا کجا میخواهید به بروزرسانی این بازی ادامه بدید؟

تا زمانی که کاربران علاقه نشان بدن بروزرسانی ها ادامه دارند ولی سعی می‌کنم سالی یک یا دو بازی طراحی کنم تا بتوانند جایگزین شوند و همچنین همه بازی‌ها ساپورت می‌شوند.

۲۷- برنامه‌ای برای انتشار بازی جدیدی دارید؟ اگر بله، چه بازی و کی منتشر میشه؟ قراره توی همین سبک ادامه بدید؟

بله بازی جدیدی در حال توسعه دارم و سبکش آرکیده و دارم سعی می‌کنم تا عید آماده‌اش کنم.

۲۸- پیام اصلی‌تون برای کسانی که در ابتدای راه بازی­سازی هستند چیه؟

راهی که پیش رو دارید بسیار سخت و دشواره اما با بالا بردن دانش بازیسازی‌تون می‌تونید این سختی رو از بین ببرید.

 

سوالات کاربران درباره اپلیکیشن فندق

ما قبل از هر مصاحبه با توسعه‌دهندگان عزیز، از کاربران اینستاگرام تپسل می‌خواهیم که سوالاتشان را از توسعه‌دهنده بپرسند.

۱- چرا از ادموب استفاده نمی‌کنن؟

از تپسل پلاس استفاده میکنم و خودش تبلیغات خارجی هم پخش میکنه و همچنین دردسرهای حساب بانکی و گرفتن دلار رو دیگه نمیکشم.

در کالج تپسل بخوانید!  مفهوم درآمد موثر هزاره (eCPM) و نحوه محاسبه درآمد ناشرین تپسل

۲- این ایده چطور به ذهنتون رسید؟

منظورتون ایده ساخت فندقه؟
فندق در واقع ایده خاصی نبود و فقط سعی کردم یک بازی ساده و خیلی ساده تو گیم پلی بسازم و یه درآمد ساده ای هم داشته باشم ولی با استقبال شدید کاربرا مواجه شد.

۳- این بازیها عموما جوابش تو اینترنت هست بایت اینم چالش چه فکری کردین؟

درصد کمی به دنبال جوابها هستند و در مقابل جامعه چند میلیونی کاربران جای نگرانی نیست. نمونه های خارجی هم به این صورت هستن و روز به روز موفقیتشون بیشتر هم میشه. البته برای دور زدن انتشار جواب ها کارهایی انجام شده که بی تاثیر نبودن.

۴- علت موفقیت بازی چی بود؟

عوامل زیادی تو موفقیت یک بازی موثر است که یه نمونش شناخت کاربر است که چی دوست دارند و چی میتونند دوست داشته باشن و اینا رو بازیساز انجام میده و از همه مهمتر رعایت میزان سختی بازی است تا کاربر درگیر شود.

امیدواریم این مصاحبه برای شما توسعه‌دهندگان عزیز مفید واقع شود. نظرات خودتون درباره این مصاحبه را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

اعلام ديدگاه

 

هر هفته از به‌‌روزترین مطالب دیجیتال مارکتینگ در کالج تپسل آگاه شوید.

عضویت در خبرنامه کالج تپسل

لطفا منتظر بمانید ...

عضویت شما با موفقیت انجام شد.

آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد بود و به هیچ عنوان جهت مقاصد تبلیغاتی استفاده نخواهد شد.